Resultat 1 till 36 av 36

Ämne: Roli/FXpansion i ekonomiska svårigheter

  1. #1
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran

    Roli/FXpansion i ekonomiska svårigheter

    Dud note as music firm Roli faces cash crunch

    The Sunday Telegraph17 Nov 2019By James Titcomb and James Cook

    A BRITISH start-up whose hi-tech musical instruments are used by artists including Stevie Wonder, Grimes and the composer Hans Zimmer is facing a cash crunch as it struggles to repay millions in debt.

    Roli, which has raised more than $130m (£101m) in debt and equity financing to develop innovative rubber keyboards and other electronic instruments, failed to repay $6.6m worth of loans to Silicon Valley investor Triplepoint this summer.

    Last week, Triplepoint wrote down the value of its stake in Roli by 95pc and the value of its debt to 75 cents on the dollar. Triplepoint said it was working with Roli and other investors to return the company to profitability but said there had been a “meaningful reduction in value”.

    Roli has been seen as one of London’s most innovative hardware companies and has attracted a string of high-profile investors including singer Pharrell Williams, Sony and Founders Fund, the tech investor started by Facebook backer Peter Thiel.

    A Roli spokesman said that Triplepoint’s writedowns were a “common market practice within the high tech space related to the timing of corporate transactions, growth rates, and other factors”. The company’s latest accounts show that it made a £22m loss in 2017 on revenues of £10.4m.

    Sajal Srivastava, Triplepoint’s chief investment officer, told investors that Roli had seen “delays in its fundraising activities as well as general performance below plan”.

    The company has been renegotiating its debt and taking out short-term loans of three months or less in the process. Its products have been removed from Apple’s online UK store, although Roli says it is “in discussions with Apple”. Documents filed with Companies House show that Roli chief executive Roland Lamb’s stake has dropped below 25pc and three members of the board have stood down.

    A company spokesman said that Roli “is turning its focus to profitability rather than growth” and is reorganising its senior management and board. The reduction of Mr Lamb’s stake was down to previous fundraising, he said. Earlier this year, Roli raised £1.6m from a crowdfunding campaign for its new light-up keyboard Lumi.

  2. #2
    makari
    makari är uppkopplad nu
    makaris avatar
    Veteran
    Finns det nån uppdatering? Det här är ju från november och såvitt jag vet har de inte kursat än.

  3. #3
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Hur bränner man närmare 1 1/2 miljard kronor?

  4. #4
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur bränner man närmare 1 1/2 miljard kronor?
    Fråga Boo.com..De brände ännu mer pengar utan att vara i närheten av det Roli åstadkommit.
    Sen tror jag att de aldrig fått så mycket pengar som 1500 miljoner utan att de blivit lovade så mycket om deras affärsplan klickat Vilket den uppenbarligen inte har gjort.

  5. #5
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det nån uppdatering? Det här är ju från november och såvitt jag vet har de inte kursat än.
    Hoppsan! Texten lades ut i ett inlägg på FXpansions forum igårkväll, så jag kopierade den bara helt okritiskt... FXpansion-anställda brukar dock vara aktiva i forumet, så det är nog troligt att de kommenterar inom kort. Jag uppdaterar här i så fall.

  6. #6
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur bränner man närmare 1 1/2 miljard kronor?
    Tjock-Steffe och gänget i Gizmondo kraschen visste hur! Bra dokumentär nedan om man vill höra hela historien. Dom tappade tydligen bl.a. bort en Ferrari på fyllan nere på franska rivieran😁

    https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/54190?programid=2519

    Såklart tråkigt om Roli går omkull, men personligen har jag aldrig gillat deras gummikeyboard. Tror mer på Osmose från Expressive E om man vill ha MPE.
    Senast redigerat av GMKA den 2020-02-24 klockan 22:32.

  7. #7
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av GMKA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såklart tråkigt om Roli går omkull, men personligen har jag aldrig gillat deras gummikeyboard. Tror mer på Osmose från Expressive E om man vill ha MPE.
    Kanske inte helt otänkbart att Roli skulle köpa eller merga med de som tillverkar Osmose.

  8. #8
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag har svårt att se hur lilla Expressive E skulle vilja merga med ett företag som har över en miljard i skulder?

  9. #9
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Göra som Percy och gå in och blanka?

    Skämt åsido, någon här som har erfarenhet av Roli Blocks?

  10. #10
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är uppkopplad nu
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Hmm hade inte jam en specialbyggd möbel med skärm som visade ROLI-reklam ståendes? Jag tänker sånt är en bra början iallafall om man vill bränna pengar.

  11. #11

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur bränner man närmare 1 1/2 miljard kronor?
    Det är inte nödvändigtvis så att de gjort av med alla pengarna, men samtidigt har de ett väldigt stort team, och de har köpt både Fxpansion och JUCE, och deras hårdvara är förmodligen rätt dyr att tillverka.

    Jag är nog mest imponerad av att de överhuvudtaget lyckats få in så mycket riskkapital eftersom musikbranschen generellt inte är särskilt lukrativ, men det säger kanske något om investeringsklimatet…

  12. #12
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är nog mest imponerad av att de överhuvudtaget lyckats få in så mycket riskkapital eftersom musikbranschen generellt inte är särskilt lukrativ, men det säger kanske något om investeringsklimatet…
    Tänkte samma sak

  13. #13
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Det känns lite som att dom hade en väldigt lovande produkt från början men så fort man började få in kapital så vände det från genidrag till marknadsföringsjippo. Köpte till o med en rise 49 men va inte alls nöjd med funktionen.
    Om man jämför med Linnstrument så är supporten så mycket bättre från Linn trots betydligt färre sålda och inga miljonbelopp.

  14. #14
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är nog mest imponerad av att de överhuvudtaget lyckats få in så mycket riskkapital eftersom musikbranschen generellt inte är särskilt lukrativ, men det säger kanske något om investeringsklimatet…
    Tror jag med. Har lite kontakter i startup-svängen, och just nu är det svårt att få så mycket kapital man vill ha. Man får antingen inget som vanligt, eller mycket mycket mer än man vill ha (till avkastningskrav man inte med nödvändighet gillar) för lågräntemiljön gör att likvida medel ligger och kostar pengar hos investerarna, så hittar de något de tycker verkar lovande vill de sätta så mycket pengar som möjligt i arbete...

  15. #15
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    Helt jävla galet om man läser titlarna på den högen folk... Chef (kock).....

    Båda.. nej... TRE bolag som jag jobbat för eller konsultat lite för som hade kock kånkade ... de andra har inte haft kock å inte kånkat


    Tyvärr tycker jag att de gott kan ha't... Bränna 1.5 miljard på en gummikeyboard och lite blinkenlights.. luktar riktigt illa...
    å sen när de kånkar går managers där ifrån med ett ryck på axeln och fulla plånböcker
    -"Tjaa.. det va kul så länge det varade"

    Kunder står utan support.. icke management får oxo gå.. men utan fulla plånisar... och investerarna är brända -"vi kommer iaf aldrig mer göra en "Roli"..."

  16. #16
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skämt åsido, någon här som har erfarenhet av Roli Blocks?
    Tänker du på Seaboard block? Jag har inte testat själv, men hört från flera håll att den är bra. Jag älskar min Seaboard Rise 25, och har flera gånger funderat på att komplettera med den mer portabla block-versionen.

    Jag har också testat Lightpad block, men den gillade jag inte alls, så den fick gå i retur. Den var helt värdelös som drumpad. Man var tvungen att slå HÅRT för att få någon respons. Sedan dess har de uppdaterat Lightpad med bättre respons, men jag har inte testat denna version.

  17. #17
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har svårt att se hur lilla Expressive E skulle vilja merga med ett företag som har över en miljard i skulder?
    Konstigare saker har hänt. Ett ljudboksföretag med låga intäkter men riskkapital i ryggen köpte ju ett av Sveriges mest anrika bokförlag t.e.x

  18. #18
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Nu med facit på hand så förklarar det ganska mycket hur mina egna funderingar gått ang ROLI...
    På väldigt kort tid lyckades man få en otrolig spridning/distribution och megahype på en ganska udda (och genomusel, från mitt klassiskt skolade perspektiv) produkt. Mitt analytiska jag fick liksom inte ihop det, men har man en miljard i marknadsföringspengar att leka med så förklarar det en del...
    Man kan tänka sig att prototypen togs fram genom att med en svart tuschpenna måla låtsas-tangenter på en biltvättsvamp och sedan lyckades man känna rätt person över en middag med både blöta och rökiga tillbehör där man skakade hand om en investering som skulle täcka tillverkning och marknadsföring...

  19. #19
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan tänka sig att prototypen togs fram genom att med en svart tuschpenna måla låtsas-tangenter på en biltvättsvamp och sedan lyckades man känna rätt person över en middag med både blöta och rökiga tillbehör där man skakade hand om en investering som skulle täcka tillverkning och marknadsföring...
    Idén är väl mer eller mindre stulen från Haken Continuum även om genomförandet är annorlunda. Skillnaden i spelkänsla är dock natt och dag om man frågar mig. Har en Continuum sedan många år och blev väl därför ganska nyfiken när ROLI dök upp. Behövde dock bara peta på ROLIn i tre sekunder för att helt tappa känslan. Det går inte att jämföra.

  20. #20
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Senaste utvecklingen i detta:
    ROLI files for bankruptcy and reboots as Luminary
    The MPE pioneers and makers of squishy keyboards have run out of money. The firm will ditch Seaboard and retool with a focus on light-up keys for fun piano teaching.
    https://www.gearnews.com/roli-files-...s-as-luminary/

  21. #21
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran

  22. #22
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Trist

  23. #23
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu med facit på hand så förklarar det ganska mycket hur mina egna funderingar gått ang ROLI...
    På väldigt kort tid lyckades man få en otrolig spridning/distribution och megahype på en ganska udda (och genomusel, från mitt klassiskt skolade perspektiv) produkt. Mitt analytiska jag fick liksom inte ihop det, men har man en miljard i marknadsföringspengar att leka med så förklarar det en del...
    Man kan tänka sig att prototypen togs fram genom att med en svart tuschpenna måla låtsas-tangenter på en biltvättsvamp och sedan lyckades man känna rätt person över en middag med både blöta och rökiga tillbehör där man skakade hand om en investering som skulle täcka tillverkning och marknadsföring...
    Haha, håller med 😁 Det var verkligen tvättsvampskänsla. Dålig produkt och ägare som bränner genom uppstartspengarna i rask takt. Ingen bra kombo. Fattar inte hur någon ville investera, men det kanske var nån statlig kulturfond eller nåt som dom lyckades charma. Om det bara var privata pengar som investerades blir jag ändå lite imponerad och tror att ägarna skulle kunna sälja is till eskimåer.

  24. #24
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av GMKA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, håller med �� Det var verkligen tvättsvampskänsla. Dålig produkt och ägare som bränner genom uppstartspengarna i rask takt. Ingen bra kombo. Fattar inte hur någon ville investera, men det kanske var nån statlig kulturfond eller nåt som dom lyckades charma. Om det bara var privata pengar som investerades blir jag ändå lite imponerad och tror att ägarna skulle kunna sälja is till eskimåer.
    Jag minns ett demoex på en musikbutik, att det stack ut skumgummi. Känns ju sådär om kvaliteten inte är bättre.

  25. #25
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Om man ska försvara ROLI lite så tycker jag att intentionen med Seaboard och Blocks var god, att göra Continuum Fingerboard mer tillgänglig för ”vanliga” musiker. Men faktum är att det krävdes ganska mycket invänjning/övande innan Seaboard eller RISE gick att använda enkelt. Plus krånglig setup i många DAWs.

  26. #26
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Det är iofs inget skumgummi.

  27. #27
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Skumgummi tangenterna är tillbaka i mars! Vad vi har vänntat...inte...


    https://youtu.be/vTyGdvIsv78

  28. #28
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Känns lite som att man försöker ersätta bilhjulet med en boll. Med 4 bollar som "hjul" kan man åka åt alla håll..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man ska försvara ROLI lite så tycker jag att intentionen med Seaboard och Blocks var god, att göra Continuum Fingerboard mer tillgänglig för ”vanliga” musiker. Men faktum är att det krävdes ganska mycket invänjning/övande innan Seaboard eller RISE gick att använda enkelt. Plus krånglig setup i många DAWs.
    Håller med helt

  29. #29
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    JAg är fortsatt sugen på att testa en sådan här - men nu när Osmosen är på väg så står den inte högst på listan liksom.

  30. #30
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Fantastiskt kul! Seaboard är ju fantastisk! Den kräver träning förstås, men jag tycker det går rätt snabbt att hitta feeling med den.

    Min Rise 49 är på reparation. Längtar efter att få hem den.

    Ser fram emot att se vad som är nytt i 2022-utgåvan. De teasar med någon del som inte finns på den gamla där... Ser ut att vara någon slags bump, kanske för att lättare hitta mitten på tangenterna? Och kanske #/b-tangenterna är kortare?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	seaboard2022.png 
Visningar:	13 
Storlek:	1,01 MB 
Id:	105274

  31. #31
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Såg denna och blev lite konfunderad eftersom de hade problem ekonomiskt.
    Visserligen pre-order.


    https://youtu.be/eLST-VAfZPw

  32. #32
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg denna och blev lite konfunderad eftersom de hade problem ekonomiskt.
    Visserligen pre-order.


    https://youtu.be/eLST-VAfZPw
    Roli har gått i konkurs och produkterna och människorna hamnat i ett nytt bolag, Luminary, som nu lanserar om Seaboard.

    Åtminstone är grundaren Roland Lamb fortfarande med.

  33. #33
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    De har ju sålt sina Ilumini eller vad de heter efter att beskeded om dålig ekonomi kom. Det kan ju ha gått bra, kanske.

    Även nu under tiden SeaBoard inte funnits så har de reparerat min RISE49 (bytt hela silikonbädden och det pcb den är klistrad på, utanför garanti på min bekostnad). Vad det säger om firmans status vet jag inte, men jag ser det som livstecken i alla fall.

    Välkomnar helhjärtat en ny version av RISE49! Jag älskar SeaBoard. Hade gärna sett en 61-"tangenters" dock, eller 88 för den delen.

  34. #34
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Kan man verkligen spela på skumtomtar, limmade på en platta?! Alla vet väl hur stela skumtomtarna blir en månad efter julafton... Hihi! Är klart mer attraherad av Osmose från Expressive E.
    Linnstrument med finger-glidningar emellan toner ser också väldigt flexibelt ut.

  35. #35
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Jag ser också fram mot Osmose. Men SeaBoard har väldigt intuitiv pitchbend över hela klaviaturen på ett sätt Osmose saknar, möjligtvis mer som en Continuum. De kommer vara två väldigt olika instrument att spela. Och nej, SeaBoarden känns inte som skumtomtar.

  36. #36
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag har ju velat ha en sådan här ända sedan de först kom, men inte kommit mig för att inhandla någon. Men - nu när jag suttit och väntat ett par år på Osmosen så blir det nog inget köp just nu. Även om de är olika känns det som att det skulle bli kaka på kaka.

Liknande ämnen

  1. Roli Seaboard
    Av false messiah i forum Nyheter
    Svar: 77
    Senaste inlägg: 2017-07-19, 09:31
  2. Positiva ekonomiska effekter av piratkopiering enligt studie
    Av geminister i forum Allmänt om musik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-19, 20:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •