Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 127

Ämne: På Mac vs PC fronten intet nytt, dags att liva upp Atari vs Amiga istället!

  1. #61
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag kör CRT givetvis. Animerade cirklar får det bli.

  2. #62
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Äh. C=64 skall det ju vara.

  3. #63
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Har en sån där mini 64, tyvärr för mkt fula spel för min smak.

  4. #64
    Torroidal
    Torroidal är inte uppkopplad
    Torroidals avatar
    Senior
    Givetvis hade (har) jag båda tre. Först C-64 och därefter Amiga 500 följt av Atari 1040 ST. 64 och Amiga för spel och Atarin för "seriöst" användande för att göra musik (editera inspelningar gjorda i Studio 440). Kör både med CRT och LCD. Alla var bäst på sina respektive områden.

  5. #65
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    D-Noise: Detta är ingen alla ska medtråd. Här tar vi ställning.

  6. #66
    Varkyar
    Varkyar är inte uppkopplad
    Varkyars avatar
    Veteran
    (Själv har jag, utan att ha funderat på det, hela tiden tänkt att Amiga och Atari är samma sak. )

  7. #67
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av D-Noise Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Givetvis hade (har) jag båda tre. Först C-64 och därefter Amiga 500 följt av Atari 1040 ST. 64 och Amiga för spel och Atarin för "seriöst" användande för att göra musik (editera inspelningar gjorda i Studio 440). Kör både med CRT och LCD. Alla var bäst på sina respektive områden.
    Exakt!

    Men OK - Atari in my heart, easily

  8. #68
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Amigan och Atarin har gemensamma rötter, helt klart. Innan Atari gjorde ST-serien hade de en serie olika 8-bitsmaskiner, från Atari 400 upp till 800XL för att nämna två av många. Sen ville teamet som skapade dessa göra en 16-bitsmaskin. De tog fram en prototyp. Atari ville inte ha den, så istället tog teamet den till ett annat företag, Commodore, som köpte den. Efter några vändor fanns en ny dator på marknaden som hette Amiga 1000. En tid senare släpptes en bantad modell kallad Amiga 500, i folkmun känd som Amigan, som blev en braksuccé.

    Atari sneglade på Amigan och sa: ”Åfyfan!” En tid senare kom ett förhastat hophafs ut på marknaden. Den såg ut som Amigan och hade samma CPU, men hade i övrigt ingenting invändigt för att mäta sig med den. Men den var billigare och hade ett MIDI-gränssnitt, så den snöt sig ett par marknadssegment detta till trots.

    Så där är hela sanningen om Amigans och Atarins historia. 8-bitsserien är grym! I viss mån jämförbar med Commodore 64, men förstås med en egen uppsättning begränsningar och möjligheter.

  9. #69
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Lite tillrättalagt? Atari ST introducerades väl ca ett år före Amiga. Tunga Calamus-system med 19" högupplöst monoskärm var i klass med de bästa macarna. Amiga är en leksak i jämförelse.

  10. #70
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Ok då. Vi får mötas på mitten. Båda lanserades 1985.

    Men Atari lär ändå ha sagt: ”Åfyfan!” enligt trovärdiga källor.

  11. #71
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Application Systems Heidelberg, Steinberg, C-Lab, Hybrid Arts (USA) *, Calamus och lite fler är de i huvudsak tyska (*) företag som såg att STn var kraftfull nog för att vara en seriös arbetsstation till ett fantastiskt pris - detta är Atarins trumf jämte Amigans hemdatorprofil. Inga konstigheter. Vad gäller spelen sedan så utnyttjar många Amiga-spel inte all kraft eftersom det var enklare att porta spelen mellan plattformarna om man nöjde sig med vad Atarin hade. Vilket inte var lite heller på den tiden.

    Sedan så är Mega 2/4 och TT mer av PC- och Mac-maskiner och Amigan hade inget att komma med där riktigt - den är ju mer ett färgmonster för datorgrafik men Atarin var ett grafikmonster på print-sidan (trycksaker).

  12. #72
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Atari ST kan köra C-Lab Notator. Det räcker så.

  13. #73
    Haplo
    Haplo är uppkopplad nu
    Haplos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad gäller spelen sedan så utnyttjar många Amiga-spel inte all kraft eftersom det var enklare att porta spelen mellan plattformarna om man nöjde sig med vad Atarin hade. Vilket inte var lite heller på den tiden.
    Vet inte om det stämmer men även om de delade processorfamilj och troligtvis enklare att porta än mellan ex. Motorola/Intel så är det rätt stor skillnad IMO.
    Bara kolla på tuben.

  14. #74
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Rick Dangerous är ett av mina favvospel och det är exakt likadant på bägge. En serie bestående av tre spel. Xenon 2 är väl exakt lika oxå. Och jag uppskattar verkligen Amiga men lite rim och reson aldrig fel heller. Man måste se hela bilden.

  15. #75
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Vad heter dessa ultraklassiker på Amiga?

    1. Demo med newton's bollar mm

    2. Demo med stor modern stad och helikopter flyger omkring

    Tror dessa kommer från Commodore själva? Nån som vet?

    Dessa var hänförande på sin tid

    Ej demos såsom i "demoscenen" utan mer officiella demos

  16. #76
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rick Dangerous är ett av mina favvospel och det är exakt likadant på bägge. En serie bestående av tre spel. Xenon 2 är väl exakt lika oxå. Och jag uppskattar verkligen Amiga men lite rim och reson aldrig fel heller. Man måste se hela bilden.
    De kompromissade nog med grafiken, gissar de använde 16 färger på båda för att enklare göra olika versioner?

  17. #77
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Atari <3
    Köpte min STE 1Mb 1990 för att köra MIDI o Cubase. Alla andra polare hade Amiga, men den var ju för spel och ljud, där jag ansåg Amiga vara överlägsen.
    Men när det gällde nyttoprogram var Atari överlägsen, Cubase, Calamus, Works! etc.
    De nyttoprogram polarna visade på sin Amiga's såg ut som spel, på en lågupplöst TV/Commodore-skärm där man gnuggade sig i ögonen efter skärpa. Bars'n'pipes likaså...

    Uppgraderade så småningom till 4MB, SCSI-HDD och även en accelerator T28 (28Mhz) där datorn startade på 2sek och Cubase på 1s.

    När STE kom hade den HW som liknade Amiga med Blitter, DMA med 4 kanaler 50Khz ljud, 4096 färger, stereo utgång, vanliga 30pins SIMM-minnen, dock höll väl demo-scenen på med den gamla ST-maskinen. Har dock sett flertalet STE-demos som man lika gärna kunde tro är Amiga.

    Jag köpa även en ny Falcon, ombyggd i BigTower med accelerator, ljudfix för line-out mm mm mm och Cubase Audio (köptes ny från USA).


    Jag övergick mer -o-mer till PC, hade under en kort tid efter jag sålt Falken en C-Lab Falcon MK-X




    Idag har jag en gammal STE 4MB med VGA-adapter till PC-monitor, Satan-Disk

  18. #78
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok då. Vi får mötas på mitten. Båda lanserades 1985.

    Men Atari lär ändå ha sagt: ”Åfyfan!” enligt trovärdiga källor.
    Enligt minst lika trovärdiga källor var det fullständiga citatet ”Åfyfan vad vi är bäst!”

  19. #79
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Tänk att Jack Tramiel startade i mitten av 50-talet Commodore men körde det i botten i mitten av 60-talet och sålde till Irving Gould.
    Senare lämnade Tramiel Commodore (1984) och köpte Atari (som var ruinernas brant). Tramiel höll span på företaget Amiga (drevs av avhoppare från Atari) som utvecklat en prototyp av Amiga-datorn.
    Atari hade tom lånat ut pengar till Amiga med räliga krav som Tramiel trodde att de inte skulle kunna betala tillbaka och därmed få hela datorn i knät.
    Men tji fick han, då Amiga istället gick till Commodore....
    Atari ST släpptes sept 1985, strax innan Amiga 1000. Amiga 500 kom under 1987 och Atari STE 1989.

    ST står för Sixteen Thirtytwo (32bit CPU / 16bit bus)
    STF + floppy
    STM + modulator (koppla till TV)
    STFM floppy+modulator
    STE Enhanced

    STE-info:
    https://info-coach.fr/atari/hardware/STE-HW.php


  20. #80
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Amiga är säkert bra för lek och avkoppling. När det gäller seriöst musikskapande finns det inga alternativ, Atari ST är bäst.

    Jag hade både en 520ST och en 1040STFM, tillsammans med en känd musikprofil hade vi en Atariklubb med veckomöten vid St Eriksplan. En viss Fitzpatrick kom dock på besök och avbröt verksamheten, men vi blev bara lite mer diskreta.

  21. #81
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Underbar tråd <3

  22. #82
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	wearedonehere.PNG 
Visningar:	5 
Storlek:	11,3 KB 
Id:	92282

    Frågor på det?

  23. #83
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    rwq: Mest att söktermerna är för breda för att ge ens något som är i närheten av vettiga resultat. Testa nedanstående istället.

    "atari st music" vs "amiga music"
    "atari st" music vs amiga music

  24. #84
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Eller varför inte "Atari vs Amiga":


    https://youtu.be/Wi_WXIBZFzk

  25. #85
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	amiga_atari.png 
Visningar:	5 
Storlek:	39,5 KB 
Id:	92283

    Vad var det jag sa?

  26. #86
    Haplo
    Haplo är uppkopplad nu
    Haplos avatar
    Veteran
    Ja det finns versioner som är bra på flera platformar, Xenon2 var till och med bra på PC trots att det knappt fanns spel förutom Sierra’s

    Men kollar du på ex Shadow Of The Beast, Future Wars, Dragons Breath etc. etc.

    Skulle med hyffsad tillförlitlighet säga att Amiga versionerna var bättre i majoriteten av fallen.

  27. #87
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller varför inte "Atari vs Amiga":


    https://youtu.be/Wi_WXIBZFzk
    UNDERBAR <3

  28. #88
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Haplo. Det sade jag typ också tidigare i tråden - men just i och med stödet för högupplöst grafik så var Atari ST två datorer i en. Om så önskas en halv Mac plus en halv Amiga. Funkar den liknelsen? Ville du bara ha spel / grafik, självklart valde de rika kidsen Amiga. Atari var mer för oss som börjat behöva betala själva för en vettig dator.

  29. #89
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Klart man kan göra musik på en Amiga..eller med en stekspade...

    Men mest prisvärt och bäst blir det med en dedikerad musikdator som Atari ST


    https://youtu.be/gqc8AqIZj4w

  30. #90
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja vad var street price på en Amiga 500 år 1989?

    Min nya 1040 + SM124 + Pro 12 kostade 6.995:- på KBC

    Inte en chans att Amigan kunde konkurrera där

  31. #91
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Såvida syftet inte var att köra Cubase i högupplösning på en monokrom skärm tror jag besvikelsen var rätt stor hos de stackarna som fick en Atari när polarna hade Amiga.

    Anyway... Jag har bashat klart nu (såvida jag inte blir triggad av framtida kommentarer). Har själv en Mega ST/2 och en 1040 STE inkopplade här hemma (plus en trave 8-bitare). För Cubase vill man ju ha, och det finns ju trots allt en handfull demos till STE som dessutom använder blittern (en av de få customchips som ST-serien till slut lyckades få).

    Och 8-bitarnas ljudchip POKEY låter som inget annat, på gott och (mestadels) ont. Det är typ allt SID inte är och vice versa. Dock en rejäl uppgradering från föregångaren TIA som sitter i Atari 2600, och jag skulle även ge det lite edge mot Commodores snålchip TED hittat i Commodore 16 och Plus 4.

  32. #92
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja vad var street price på en Amiga 500 år 1989?
    Listpriset augusti 1989 var 5995 kr, men utan skärm och sequencer.

  33. #93
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Precis, och då hela hälften så mkt minne.

  34. #94
    matsen
    matsen är inte uppkopplad

    Senior
    Ajuste Desktop Publishing var ju en ny grej då också...

  35. #95
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klart man kan göra musik på en Amiga..eller med en stekspade...

    Men mest prisvärt och bäst blir det med en dedikerad musikdator som Atari ST


    https://youtu.be/gqc8AqIZj4w
    Espen <3

    Inte bara att man kunde stänga av den när som och bara gå iväg...och den startade utan problem senare.
    När jag hade extern SUPRADRIVE 52Mb startade datorn blixtsnabbt och Cubase lade jag i autoload. När Cubase var igång slog man bara av HDD och allt blev tyst, inga fläktar o dyl. Man höll på med Cubase och sen Ctrl+S. Oj en varning om att det inte gick att spara låten, visst ja, HDD är ju avslagen. Power on och vänta till den har snurrat upp och Ctrl+S igen och låten är sparad. Så nu kan jag slå av HDD igen.
    Inga omstarter eller problem där inte....

    På Falcon skall man inte tala om, där jag hade en bootmanager där man satte datorn och vilka program direkt, underbart!
    http://www.atariuptodate.de/en/1778/stoop

  36. #96
    Haplo
    Haplo är uppkopplad nu
    Haplos avatar
    Veteran
    @PF
    Nu spårar detta ur som vilken Win/OSX tråd som helst.

    Du ville göra musik med synthar och sequencer.
    Fine, jag förstår ditt val, det är helt ok.

    Jag valde Amiga (efter att ha haft Atari mind you) för att spel och trackers var min grej.

    Fortfarande påstår jag att både trackerbiten och spelen var bättre på Amigan.

    Nu gör du detta till en prisdiskussion vilket är smått bisarrt med tanke på PC vs. Mac diskussionerna som brukar florera titt som tätt.

    Jeje, over and out.

  37. #97
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu gör du detta till en prisdiskussion vilket är smått bisarrt med tanke på PC vs. Mac diskussionerna som brukar florera titt som tätt.
    Badum tish!

  38. #98
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Johey:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	guru.png 
Visningar:	11 
Storlek:	7,8 KB 
Id:	92293

    Plus det faktum att CPU frekvensen gjorde skillnad. Popoulus på bägge parallellt som exempel (där 7 vs 8MHZ faktiskt gjorde skillnad ;-))

    ( ja, låt oss hälla bensin på hatkriget nu...)

  39. #99
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    What? Har du hittat en titel som är bättre på Atari? Det tror jag när jag ser det.

  40. #100
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    :-D Enda gången tror jag som den där ynka Megaherzen ger en fördel.

    Sen finns Midi Maze som upp till 16 spelare kan köra samtidigt (alla jackar då upp sina STs via midikablar)

    https://en.wikipedia.org/wiki/MIDI_Maze

  41. #101
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    MIDI Maze är en kul idé. Har tänkt prova det, men aldrig hittat någon som vill spela Atari med mig, vilket jag för all del kan förstå.

  42. #102
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Bah.
    Tacka vet jag Sord m5. Den hade varken bra ljud eller bra grafik.

  43. #103
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	wearedonehere.PNG 
Visningar:	5 
Storlek:	11,3 KB 
Id:	92282

    Frågor på det?
    Va konstig din googel ser ut.

  44. #104
    klonqs avatar
    Veteran
    Jag hade varken Amiga eller Atari när de var som störst. Gick ifrån C64 till en 486:a men köpte en amiga några år senare med ett turbokort som jag körde med ett tag innan jag köpte en Pentium 133mhz. Atari kändes aldrig lika äkta som Amiga.

  45. #105
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Skall man tracka musik så tycker jag nog Amiga är bättre, dock har man en STE så borde det vara ungefär samma.
    Anser denna cover på oss vara bra gjord (Amiga):
    https://soundcloud.com/amigafibel/sh...ga-module-edit

  46. #106
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Ni kan alla gå o lägga er. Jag investerade tidigt i den ”fetaste” setupen. Troligtvis oxå den onödigaste i hela tidiga hemmadatorkonceptet...

    Bifogad fil 92457

    Commodore 128

  47. #107
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hade också C=128, med bandstation. Yay! Gick ju att boota som en C=64, så den användes friskt till spel och assemblerprogrammering. Programmera i 128:ans inbyggda assemblermojäng, boota som 64, testköra. Repeat!

  48. #108
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @PF
    Nu spårar detta ur som vilken Win/OSX tråd som helst.

    Nu gör du detta till en prisdiskussion vilket är smått bisarrt med tanke på PC vs. Mac diskussionerna som brukar florera titt som tätt.
    I denna tråden är allt tillåtet

  49. #109
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Bump! Nytändning på Amigan. Fick för mig att läsa igenom denna fina tråd igen och noterade ett inlägg jag missat.

    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kodade demos i assembler på Amigan då dess specialkretsar (tex Angus som är klockad med 28Mhz) gjorde den fantastiskt för detta ändamål.
    Var/är du med i någon grupp man kan känna till? Är du creditad i några produktioner där ute?

  50. #110
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bump! Nytändning på Amigan. Fick för mig att läsa igenom denna fina tråd igen och noterade ett inlägg jag missat.
    Lustigt, tänkte på mina Atarisar häromdagen - har några inköpta häromåren som jag inte ens har startat och funderade på att sälja min Mega STe, men nu när jag precis såg denna tråden dyka upp blev jag inspirerad igen och funderar istället på komma igång med att använda dem på riktigt igen även om det kan bli lite svårt att fixa en fungerande setup.

    Satan vad ångrar att jag sålde min setup med Atari Mega STe 4, originalskärm som passade ovanpå datorn, extern HD på 150 MB, Atari Laserskrivare, Calamus, Midex + och Cubase... så kul det hade varit att bara starta upp det igen och köra på.
    Senast redigerat av elysian den 2022-04-15 klockan 12:18.

  51. #111
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det var nog primärt den monokroma skärmen som gjorde Atarin så grym för musik.
    Monokrom highres = fokus

    Midex+ interfacet var också en gudagåva (mitt var rött och så snyggt), tror inte något liknande fanns till Amiga.

    http://www.muzines.co.uk/articles/steinberg-midex/464

  52. #112
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Satan vad ångrar att jag sålde min setup med Atari Mega STe 4, originalskärm som passade ovanpå datorn, extern HD på 150 MB, Atari Laserskrivare, Calamus, Midex + och Cubase... så kul det hade varit att bara starta upp det igen och köra på.
    Full förståelse. Den datorn är hyggligt eftertraktad. Den vanliga lilla monokroma skärmen kryllar det av. De brukar gå för en femma och en fimp. Färgskärmen får man böta mer för.

  53. #113
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Full förståelse. Den datorn är hyggligt eftertraktad. Den vanliga lilla monokroma skärmen kryllar det av. De brukar gå för en femma och en fimp. Färgskärmen får man böta mer för.
    SM124-skärmen tycker jag är lätt att hitta, men inte den andra monokroma varianten vars fot var gjord för att passa kanterna på MegaSTE-lådan. Kommer inte ihåg vad den modellen heter, har i alla fall inte sett en sådan till försäljning de senaste 10 åren.

    Om någon har en sådan skärm eller en komplett Mega STE 4 till salu, PM:a mig

  54. #114
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Aha, nä den är förstås bökigare.

  55. #115
    TreasureSound
    TreasureSound är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SM124-skärmen tycker jag är lätt att hitta, men inte den andra monokroma varianten vars fot var gjord för att passa kanterna på MegaSTE-lådan. Kommer inte ihåg vad den modellen heter, har i alla fall inte sett en sådan till försäljning de senaste 10 åren.

    Om någon har en sådan skärm eller en komplett Mega STE 4 till salu, PM:a mig
    SM144?

  56. #116
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av TreasureSound Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SM144?
    Japp, that's the one .

  57. #117
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om jag ska vara ärlig tycker jag hela den här Amiga vs Atari-grejen är ganska fånig. Alla vet ju att ZX81:an var persondatorns peak! Den hade ju t.o.m. Fast Mode, bara en sån sak!

    Bifogad fil 92200
    Absolut! 1 ex av denna dator hamnade i de norrländska skogarna och upp på vår vind. Mamma gillade varken TV eller datorer så pappa och jag smög med detta underverk. Datorn blev över sedan datasalen på pappas skola uppdaterade dataparken.
    Som total novis förstod jag dock snart att datorn var helt tom varje gång man slog på strömmen så jag hittade i manualen eller om det var någon programming for dummies bok ett spel att skriva av. Man var ett litet pixlat rymdskepp som skulle undvika att bli träffad av fallande meteoriter. Höger, vänster styrde man i nederkanten av den svartvita skärmen. Koden fick nog plats på en A4 och första gången tog det väl en timme att skriva in den men efter ett antal veckor kunde man den nästan utantill och då gick det undan.

  58. #118
    Mickey
    Mickey är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Själv började jag min sequenserhistoria med en Atari 1040 och Steinberg Pro-24 😉 24 kanaler midi var ju hur grymt som helst!! Diggade möjligheten att ha mute-grupper som man kunde switcha live. Undrar just om jag sett den funktionen ens i dagens sequensers? 🤔

  59. #119
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Mickey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv började jag min sequenserhistoria med en Atari 1040 och Steinberg Pro-24 �� 24 kanaler midi var ju hur grymt som helst!! Diggade möjligheten att ha mute-grupper som man kunde switcha live. Undrar just om jag sett den funktionen ens i dagens sequensers? ��
    Ja det var goda tider.

    Konstigt nog fick jag mer gjort på den tiden, nuförtiden pillar jag mest på alla knappar och reglage, fysiska såväl som digitala. Vet ju att begränsningar föder kreativitet, men det är så svårt att låta bli allt...

  60. #120
    nesfreak
    nesfreak är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Polaren trackade mycket på Amigan back in the days, men jag var otroligt imponerad av midin på Atarin som en annan kompis storebror hade.

    Idag väljer jag nog Atari för midin, men Amigan har en varm plats i hjärtat.

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2018-11-05, 12:21
  2. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-11-25, 00:14
  3. På Waldorf-fronten litet nytt...
    Av lasselu i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-03-11, 08:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •