Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 127

Ämne: På Mac vs PC fronten intet nytt, dags att liva upp Atari vs Amiga istället!

  1. #1
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran

    På Mac vs PC fronten intet nytt, dags att liva upp Atari vs Amiga istället!

    Amigan hade förvisso bättre grafik men sög fett när det gällde musik, det fanns bara töntiga trackers och inte ens ett inbyggt MIDI-interface eller serlösa musikprogram.

    Synpunkter på det, kom

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Har alltid älskat bägge <3

  3. #3
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Nog fanns det seriösa musikprogram till amigan, men det är ju inget man förväntar sig att atarifans skall ha koll på...

  4. #4
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nog fanns det seriösa musikprogram till amigan, men det är ju inget man förväntar sig att atarifans skall ha koll på...
    Nämn ett

  5. #5
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har alltid älskat bägge <3
    Velekodd, här gäller det att välja sida - tillbaka till korkeken och sniffa vidare på blommorna..

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    det är som volvo & saab / kaffe & te / piano & synt

  7. #7
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det är som volvo & saab / kaffe & te / piano & synt
    Om du frågar en SAAB-ägare, kan man inte gilla både Volvo och SAAB - samma med Atari och Amiga.

    Kom igen, kliv ur synthcaset inne i garderoben och välj sida för bövelen

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    ha! min 240 GL å min 9-5 har varit / är mina bästa bilar

  9. #9
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nämn ett
    Bars & Pipes och Octamed är två bra exempel.

  10. #10
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Pro24 funkade bra på Amigan. Tänjde kanske på begreppet 'bra' lite grann. B&P såklart.
    Men sen stötte jag på Cubase på Atarin i fler och fler studios. Så då var det det som gällde.

    Fast i hemmet har jag en hottad/moddad A500. Ingen Atari.

    Och Toyota!

  11. #11
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Har haft båda och skulle ha valt Amiga alla dar i veckan
    Nu är man visserligen en gammal tracker mupp.

    Sen var det spel som lockade mest på den tiden.
    Har nog aldrig tappat hakan som när man såg startskärmen på Shadow of the Beast.
    De (4 eller var det 8) parallella scrollarna och musiken, galet för en hemdator på den tiden.
    Sen var det ett högst rudimentärt spel i övrigt men shit alltså.

  12. #12
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Amiga hade häftigare grafik och mer möjligheter på just den fronten (innan Ataris STe dök upp iaf). Spelgalningarna gillade Amiga (som för övrigt egentligen bara hade sitt 4-kanals ljud och en uppsjö trackers att hänga i granen).

    På midifronten sög den drakb__e vill jag påstå. Var man någorlunda seriös med sequencande så fanns det inte ett alternativ till Atari (utöver Mac)

  13. #13
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Atari! Men så var jag lika inskränkt som TS i att tycka trackers var för kids också Iof tyckte jag hiphop var för skitungar och schlager för retarders också. Så dum man var som ung

    Men som spelmaskin var ju amiga alltid hästlängder bättre. Iof satt jag mest med Dungeon Master och Populus på min Atari ändå så där gjorde det inte så stor skillnad. Haft både SaaB och Volvo men måste säga jag föredrar BMW. Bättre bil. Men där är det ju främst en fråga om pengar Idag är det volvo som gäller. Inga excesser för en stats-anställd

  14. #14
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Jag är ju team Amiga, men sorgligast med Amiga är att sisådär över 90% av all musik är gjord med mjukvara som inte är stämd enligt liksvävande temperatur. Folk har alltså förstört sina öron med mikrotonal musik utan att de flesta vet om det

  15. #15
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Vadå Amiga sög vad gäller midi? Körde Dr T 's KCS och det var hur stabilt som helst. Har ni glömt Dr T? Fanns ju iofs till Atari också men...
    https://archive.org/stream/AmigaUser...e/n47/mode/2up

  16. #16
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Atari hade mongoloidform på F-knapparna.
    Form före funktion, vet inte hur många gånger man tryckte fel

  17. #17
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vadå Amiga sög vad gäller midi? [/url]
    Men alltså, fixa separat midiinterface lixom.... hallåååå

    KCS var fina grejer, det kördes under väldigt många år. På Atari

  18. #18
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Atari FTW! Amiga WTF?

  19. #19
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men alltså, fixa separat midiinterface lixom.... hallåååå
    Precis som i nutid Före sin tid, Amiga den var.

  20. #20
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis som i nutid Före sin tid, Amiga den var.
    Poäng

    (Men nu ska vi ju basha varandra så det där skrev jag aldrig)

  21. #21
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Poäng

    (Men nu ska vi ju basha varandra så det där skrev jag aldrig)
    Nä, det där var verkligen ett slag ovanför bältet! Oacceptabelt! Jag vill bli kränkt och upprörd!

  22. #22
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    <3
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä, det där var verkligen ett slag ovanför bältet! Oacceptabelt! Jag vill bli kränkt och upprörd!

  23. #23
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag hade bägge parallelt, flera av varje sort.
    Kodade demos i assembler på Amigan då dess specialkretsar (tex Angus som är klockad med 28Mhz) gjorde den fantastiskt för detta ändamål. Musikprogrammen körde jag på min 1024STE med monokrom skärm.
    Hade även midiinterface och sampler till Amigorna men Bars & Pipes....nä, Pro24 och Cubase 1.0 var smidigare om än inte lika innovativa.
    Men det var nog primärt den monokroma skärmen som gjorde Atarin så grym för musik.

  24. #24
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Atari: Depeche Mode - Violator, Skinny Puppy - Rabies

    Your move Amiga

  25. #25
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Atari: Depeche Mode - Violator, Skinny Puppy - Rabies

    Your move Amiga

    https://youtu.be/2SAFC4_KbW0

  26. #26
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Atari: Depeche Mode - Violator, Skinny Puppy - Rabies

    Your move Amiga
    I princip hela jungle/drum and bass scenen började i Amiga-kulturen. Gabber också (men vänta...nu sänkte jag ju Amiga)

  27. #27
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gabber också (men vänta...nu sänkte jag ju Amiga)
    Haha nu tycker jag inte vi ska vara blygsamma, vilka pärlor man kan hitta på youtube nu för tiden!


    https://youtu.be/8SV4yF9sVKY

  28. #28
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha nu tycker jag inte vi ska vara blygsamma, vilka pärlor man kan hitta på youtube nu för tiden! :
    Exakt! Det där skulle man aldrig kunna göra på en Atari. Amigan var mycket snabbare (minst 300 bpm) och det var nog därför Depeche Mode mfl som gubbade omkring i 120 bpm höll sig till Atari

  29. #29
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Amiga: Front 242.

  30. #30
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Inte särskilt stor belastning för en intel-kärra.

    https://estyjs.azurewebsites.net/

  31. #31
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Exakt! Det där skulle man aldrig kunna göra på en Atari. Amigan var mycket snabbare (minst 300 bpm) och det var nog därför Depeche Mode mfl som gubbade omkring i 120 bpm höll sig till Atari
    Äsch. Där fick Amigan draghjälp av ett par möer som förmodligen frös så lättklädda som de var.

    Ger aldrig samma värme som en SM-124.

  32. #32
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ger aldrig samma värme som en SM-124.
    Klassisk vintage digital värme, där kan jag hålla med. Fast Amigan driftade ändå på ett mer musikaliskt vis. Tycker även att Amigan gulnade på ett mer klassiskt sätt. Vet inte inte vad Atari tänkte på med sin tråkgrå design.

  33. #33
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Vad ni retropratar. Hand upp om ni kör Atari som rock solid sequencer 2020.

    *hand upp*

    64 midikanaler i Cubase, 80 midikanaler ut (med midex+), startar svinsnabbt, är fläktfri, körde ”Windows” innan Windows, inget tjafs och på det en svinsnygg logotyp.

  34. #34
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad ni retropratar. Hand upp om ni kör Atari som rock solid sequencer 2020.

    *hand upp*
    Sicken trådkapning, du får åtminstone komma med argument för ditt val av retromaskin vs den andra

  35. #35
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Amigan är överlägsen Atarin på alla sätt. Det vet ni, även ni som fiktivt försöker förespråka Atarin.

    Amigan har fyra hårdvaruljudkanaler som hanteras fristående från CPU:n som kan ägna sig åt annat. Amigan har dessutom en hjälpprocessor dedikerad till att skyffla data i minnet, också den frikopplad från CPU:n. Amigan har spritar, alltså grafiska element som kan röra sig fritt över hela skärmen också frikopplade. CPU:n kan ägna sig helt åt att hantera just vad en CPU förväntas göra.

    Atarin har samma CPU som Amigan, men inga andra komponenter som hjälper till, utan CPU:n måste sköta allt. Det inbyggda midigränssnittet är bara en liten utökning av serieporten som enkelt ersätts med ett kretskort med simpel TTL-logik och en optokopplare.

    Amigan har trackers. Massor av trackers. Dessa producerar ljud. Det finns arkiv med tiotusentals låtar. Bra låtar! Soundtracker, Noisetracker och Protracker är klassiska varianter som mappar de fyra hårdvarukanalerna till mjukvara. Enkelt men effektivt. Octamed dubblerar antalet kanaler med enkel mjukvarumixning. Andra program såsom Digibooster och Symphonie tar steget längre och erbjuder upp till 128 kanaler med mjukvarumixning, mot en viss kostnad i CPU-tid. Musicline Editor är en annan lite speciell tracker där man kan ratta ljud likt en analogsynt med filter och envelopes.

    Atarin kan spela midifiler om det finns någon extern hårdvara som lyssnar. Amigan kan göra detsamma med Bars & Pipes.

    Amigan är överlägsen Atarin helt enkelt. Även på musik, som var Atarins enda selling point tack vare dess fantastiska (läs: triviala) midigränssnitt. Visst, det finns en del midiprogram till följd av detta, såsom Cubase, som gav Atarin lite edge i kommersiella kretsar, men fördelarna är noll i tekniska termer och få i övrigt.

    Som ni förstår är jag helt opartisk och har bara listat rå fakta. Frågor på det?

  36. #36
    matsen
    matsen är inte uppkopplad

    Senior
    Amigorna var dyrare.

  37. #37
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Musicline Editor är en annan lite speciell tracker där man kan ratta ljud likt en analogsynt med filter och envelopes.
    Den trackern är kraftigt underskattad. Mycket bökigt interface om man inte är van, men gudomlig syntes.

    Jag har inte stött på syntes-soundet någon annanstans, trots att jag har letat. En helt egen flav av PWM och modulering, tycker jag. Den borde enligt min mening vara banbrytande om den kom i VSTi-format. Upphovsmakarn har sagt att det varit på gång (i sådär tio år), och jag har försökt tjata och hålla mig ajour, men ingenting har hänt Han nämnde att de gjorde ett test med replayer i 16-bit/44khz som tydligen lät grymt. Sedan rekommenderade han AVG vengeance som nåt slags potent substitut, men den tycker jag inte alls erbjuder samma sound. Wavetables i all ära, men det räcker inte.

    Jag antar att det inte är något väsenskilt i syntesen egentligen, utan det är väl kanske 8-bitarskvantiseringen i alla ledder som gör soundet så bra Någon lofi form av resonans som låter fantastiskt när den moduleras?

    Här är det ikoniska smakprovet... börjar med lite enkel pwm och blommar ut lite senare: http://mp3.ziphoid.com/SweetNSour.mp3

  38. #38
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Amigan är överlägsen Atarin på alla sätt. Det vet ni, även ni som fiktivt försöker förespråka Atarin.

    Amigan har fyra hårdvaruljudkanaler som hanteras fristående från CPU:n som kan ägna sig åt annat. Amigan har dessutom en hjälpprocessor dedikerad till att skyffla data i minnet, också den frikopplad från CPU:n. Amigan har spritar, alltså grafiska element som kan röra sig fritt över hela skärmen också frikopplade. CPU:n kan ägna sig helt åt att hantera just vad en CPU förväntas göra.

    Atarin har samma CPU som Amigan, men inga andra komponenter som hjälper till, utan CPU:n måste sköta allt. Det inbyggda midigränssnittet är bara en liten utökning av serieporten som enkelt ersätts med ett kretskort med simpel TTL-logik och en optokopplare.

    Amigan har trackers. Massor av trackers. Dessa producerar ljud. Det finns arkiv med tiotusentals låtar. Bra låtar! Soundtracker, Noisetracker och Protracker är klassiska varianter som mappar de fyra hårdvarukanalerna till mjukvara. Enkelt men effektivt. Octamed dubblerar antalet kanaler med enkel mjukvarumixning. Andra program såsom Digibooster och Symphonie tar steget längre och erbjuder upp till 128 kanaler med mjukvarumixning, mot en viss kostnad i CPU-tid. Musicline Editor är en annan lite speciell tracker där man kan ratta ljud likt en analogsynt med filter och envelopes.

    Atarin kan spela midifiler om det finns någon extern hårdvara som lyssnar. Amigan kan göra detsamma med Bars & Pipes.

    Amigan är överlägsen Atarin helt enkelt. Även på musik, som var Atarins enda selling point tack vare dess fantastiska (läs: triviala) midigränssnitt. Visst, det finns en del midiprogram till följd av detta, såsom Cubase, som gav Atarin lite edge i kommersiella kretsar, men fördelarna är noll i tekniska termer och få i övrigt.

    Som ni förstår är jag helt opartisk och har bara listat rå fakta. Frågor på det?
    Guru meditation. Det är min enda kommentar. Och i stort sett det enda jag såg på mina mindre nogräknade kamraters "datorer", när de t.ex. skulle starta Bars&Pipes för att minsann visa mig.

  39. #39
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är min enda kommentar.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Row_of_bombs.png 
Visningar:	9 
Storlek:	945 bytes 
Id:	92142

  40. #40
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Trevlig bild, varifrån kommer den? Nån Amiga-grej? Aldrig sett den på nån Atari.

  41. #41
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

  42. #42
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sicken trådkapning, du får åtminstone komma med argument för ditt val av retromaskin vs den andra
    Inbyggd midi och billigt pris avgjorde en gång. Amiga var ju en spelmaskin.

  43. #43
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_1844_Small.jpg 
Visningar:	24 
Storlek:	1,01 MB 
Id:	92182

    Kunde inte välja så jag har alla .

  44. #44
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hehe, det glömde du visa eller har det nyligen skaffats? Duktigt letat isf Vad heter det asgrymma spelet för Amiga som är ungefär som Xenon 2 för Atari men mycket koolare och närapå helskärm & man kan köra multiplayer? Det skulle jag verkligen vilja testa igen.

  45. #45
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe, det glömde du visa eller har det nyligen skaffats? Duktigt letat isf Vad heter det asgrymma spelet för Amiga som är ungefär som Xenon 2 för Atari men mycket koolare och närapå helskärm & man kan köra multiplayer? Det skulle jag verkligen vilja testa igen.
    Grejerna brukar tyvärr tillbringa det mesta av sin tid i flyttkartonger i förrådet. När nostalgin blir svår (oftast runt jul) så kan de åka fram för en del spelande .
    Det mesta köptes på Myrorna i Ropsten under 90-talet. Då kunde man få en C-64 för 20:-.

  46. #46
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe, det glömde du visa eller har det nyligen skaffats? Duktigt letat isf Vad heter det asgrymma spelet för Amiga som är ungefär som Xenon 2 för Atari men mycket koolare och närapå helskärm & man kan köra multiplayer? Det skulle jag verkligen vilja testa igen.
    Du menar Xenon 2 för Amiga?

  47. #47
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du menar Xenon 2 för Amiga?
    Ouch!

  48. #48
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Suck

    Nej det har samma idé men utnyttjar hela / större skärmbredden ... bästa amigaspelet jag sett iaf. Hilfe!

  49. #49
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Låter som Battle Squadron.
    Fanns ju några shoot em’ ups på den tiden.

    Hybris var ett annat.
    Silkworm var rätt skoj co-op också, horizontal scroll dock.

  50. #50
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    ST snurrar med 8MHZ, Amiga enbart med 7,14

  51. #51
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Om jag ska vara ärlig tycker jag hela den här Amiga vs Atari-grejen är ganska fånig. Alla vet ju att ZX81:an var persondatorns peak! Den hade ju t.o.m. Fast Mode, bara en sån sak!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	677px-Sinclair_ZX81.jpg 
Visningar:	5 
Storlek:	56,5 KB 
Id:	92200

  52. #52
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ST snurrar med 8MHZ, Amiga enbart med 7,14
    A500 är överlägsen på typ alla andra punkter.. Blitter och copper-chippet, t.ex.

  53. #53
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Grafikprocessorn är klockad med 28Mhz som sagt. Den kopierar block av minnet till andra delar blixtsnabbt.
    Är ofta grafikdata till skärmen men kan kopiera vilken data som helst.
    Co-processorn kan skriva om alla register beroende på var på skärmen elektronstrålen,
    är synkad med skärmens uppdateringsfrekvens.
    Huvudprocessorn är independent och kan göra annat, den delar på minnesaccesserna med de andra processorena.
    Amigan har mao en väldigt avancerad arkitektur.

  54. #54
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om jag ska vara ärlig tycker jag hela den här Amiga vs Atari-grejen är ganska fånig. Alla vet ju att ZX81:an var persondatorns peak! Den hade ju t.o.m. Fast Mode, bara en sån sak!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	677px-Sinclair_ZX81.jpg 
Visningar:	5 
Storlek:	56,5 KB 
Id:	92200
    Lite Synthi AKS vibe med tangenterna.

  55. #55
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter som Battle Squadron.
    Fanns ju några shoot em’ ups på den tiden.

    Hybris var ett annat.
    Silkworm var rätt skoj co-op också, horizontal scroll dock.
    Tack! Silkworm låter avlägset bekant! Rymdskepp som jagar en ... horisontell?! Åt sidan alltså? Hm...

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om jag ska vara ärlig tycker jag hela den här Amiga vs Atari-grejen är ganska fånig. Alla vet ju att ZX81:an var persondatorns peak! Den hade ju t.o.m. Fast Mode, bara en sån sak!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	677px-Sinclair_ZX81.jpg 
Visningar:	5 
Storlek:	56,5 KB 
Id:	92200
    Minimoog...

  56. #56
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack! Silkworm låter avlägset bekant! Rymdskepp som jagar en ... horisontell?! Åt sidan alltså? Hm...
    I Silkworm så kör man helikopter eller jeep, eller båda i co-op.
    Kom efterföljare som SWIV (SilkWorm IV) som dock vertikal.

    Sen fanns ProjectX, som var en horizontel shoot em' up, dock ingen co-op om jag minns rätt.

  57. #57
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om jag ska vara ärlig tycker jag hela den här Amiga vs Atari-grejen är ganska fånig. Alla vet ju att ZX81:an var persondatorns peak! Den hade ju t.o.m. Fast Mode, bara en sån sak!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	677px-Sinclair_ZX81.jpg 
Visningar:	5 
Storlek:	56,5 KB 
Id:	92200

    https://youtu.be/ckYN_TwbGiQ

  58. #58
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Såg den, jäkligt fin! Totalt utsåld direkt.

  59. #59
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag väntar på att min ska dimpa ner i brevlådan.

  60. #60
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hehe, skoj. HDMI? Vad blir det första du gör med den? Programmera animerade cirklar är skitkul imho.

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2018-11-05, 12:21
  2. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-11-25, 00:14
  3. På Waldorf-fronten litet nytt...
    Av lasselu i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-03-11, 08:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •