Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 63

Ämne: The Mighty CS-80

  1. #1
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran

    The Mighty CS-80

    Nästan en timme med full genomgång av Yamaha CS-80.
    Även om det kanske finns någon som inte har en CS-80, så kan man ju alltid ha nytta av informationen när man jobbar med Arutrias CS-80V.


    https://youtu.be//sV3qDUTVsNo

  2. #2
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Hm. Är de bara nyfikna eller är en mjukvaruversion av CS-80 på gång från dem? Jag gillar ju deras andra pluggar -- välljudande och smidiga -- så en CS-80 från dem lär ju bli ambitiös och bra, tänker jag.

  3. #3
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av koenig Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hm. Är de bara nyfikna eller är en mjukvaruversion av CS-80 på gång från dem? Jag gillar ju deras andra pluggar -- välljudande och smidiga -- så en CS-80 från dem lär ju bli ambitiös och bra, tänker jag.
    Jag tänkte inte så mycket på företaget som lagt upp den, men det har du rätt i, varför gör dom det? Kanske enbart för uppmärksamheten med en kvalitetsvideo som kommer få många träffar, eller så har dom en på gång.
    Det vore ju trevligt med ett alternativ till Arturias, som inte låter helt likt tycker jag.

  4. #4
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Nog ingen baktanke, Gforce har ju flera underbara klipp på Youtube. Tycker Dave Spiers är skön att lyssna på.

  5. #5
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nog ingen baktanke, Gforce har ju flera underbara klipp på Youtube. Tycker Dave Spiers är skön att lyssna på.
    Man kan alltid drömma. Som sagt: de gör ju bra prylar.

  6. #6
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av koenig Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan alltid drömma. Som sagt: de gör ju bra prylar.
    Ett tag sedan de kom med något helt nytt, så vem vet?

  7. #7
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Mycket bra video!
    En detalj bara: Det globala "filtret" (19:19) är inte ett filter, utan endast kontroller för cutoff och resonans till alla de 8 + 8 LPF och 8 + 8 HPF.

  8. #8
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag blev också konfunderad när han pratade om ett globalt filter, så jag kollade upp kretsschemat och det är som Erik säger bara en ratt som kontrollerar alla 32 filter. Vilket är rimligt då ett globalt filtet endast hade kunnat ta bort frekvenser vilket resulterat väldigt konstig respons.
    Lite överraskade att Dave inte hade koll på det...

  9. #9
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Åååh vilket habegär den väcker...

  10. #10
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    bah, jag har en i konferensrummet på jobbet!

  11. #11
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Det ultimata kaffebordet!

  12. #12
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    bah, jag har en i konferensrummet på jobbet!
    Jag har en bredvid kontorsstolen på jobbet!

  13. #13
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    bah, jag har en i konferensrummet på jobbet!
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en bredvid kontorsstolen på jobbet!
    Seriöst one-upmanship här…

  14. #14
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Fin dokumentär. Jag visste ingenting om CS-serien innan jag såg den. Poly-AT liksom...

  15. #15
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Repostar denna. Visar väldigt bra hur cs-80 låter om jag får säga det själv ´

    https://youtu.be/WFLRc2JmkaI

  16. #16
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Jag vill bara säga: hatten av, Firechild!
    Vansinnigt snyggt. Och belönande att lyssna i bra lurar med alla fina stereopanoreringar.

  17. #17
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag har ju en köpes-annons ute på CS-80 och det är intressant att se vad folk tror den är värd.
    Synthen i sig har ju ett mytens shimmer över sig, men även över värdet har det, tyvärr måste jag säga, skapats en myt som folk gillar att sprida.

    En person som inte ens hade en att sälja tog sig tiden att maila mig och berättade att:
    "Enligt en trovärdig källa, på en av landets större musikaffärer, har en CS-80 gått för närmare en miljon kronor"

    Det som hajpade priset på CS-80 var antagligen en annons på Reverb.
    En CS-80 i fint skick med Kenton MIDI annonserades ut för 1 000 000 SEK.

    Plötsligt utropade hela Internet att nu kostar CS-80 minsann en miljon.
    Tittar man på den annonsen nu, den finns fortfarande kvar, är priset sänkt till 600 000 SEK, och den har inte inte blivit såld på sju månader.

    Det finns en för 700 000 också som inte blivit såld på 8 månader.

    Häromdagen hörde en av sig som ville sälja en, och han hävdade bestämt att dom ligger mellan 500 000-750 000 enligt säkra källor i branschen.
    Men dom säljs inte för det priset tydligen, dom bara "ligger" där.

    Kanske denna sjuka pris-myt beror på att det finns så få ute för försäljning, men man tycker ju ändå att marknaden till slut borde anpassa sig till vad någon är beredd att betala.

    Personligen tycker jag en i fint skick idag kan vara värd att betala 150-180 000 SEK för.

  18. #18
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske denna sjuka pris-myt beror på att det finns så få ute för försäljning, men man tycker ju ändå att marknaden till slut borde anpassa sig till vad någon är beredd att betala.
    Många av dagens rariteter befinner sig på säljarens marknad, inte köparens.

    Eftersom det idag finns så många med god ekonomi som hoardat på sig massa grejer och som ändå har råd att sätta mat på bordet resonerar de att "får jag inte snuskigt betalt kan jag lika gärna behålla den..."

  19. #19
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Sen har det väl blivit med vintagesyntar som med hus: värdet bygger på att de går att sälja för mer än vad man köpte dem för, inte på att de i sig har ett det värde som motsvarar priset. Så man skulle kunna säga att priset består av en viss del "investeringsavgift" för att man skall få lov att vara med på tåget.

    Största fördelen med CS-80 i det sammanhanget är att den är så stor och framförallt tung så den blir väsentligen stöldsäker.

    Ibland när jag ser dagens priser så ångrar jag till en början att jag sålde min för 15000:- för typ 20 år sedan (köpt för 1500:- ett antal år tidigare, visserligen delvis trasig, men ändå), men samtidigt - (nu låter det här som G.A.S.M.A.S.K.-tråden) - dels har jag sluppet förvara åbäket någonstans och frakta runt det vid flytt, dels är själva grundljudet ganska mjäkigt. Jag sålde ju den av en anledning, och även om FC och Vangelis kan göra underverk med den så visade det sig att jag gör bättre musik med andra instrument.

  20. #20
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Många av dagens rariteter befinner sig på säljarens marknad, inte köparens.

    Eftersom det idag finns så många med god ekonomi som hoardat på sig massa grejer och som ändå har råd att sätta mat på bordet resonerar de att "får jag inte snuskigt betalt kan jag lika gärna behålla den..."
    Jo, så kan det säkert vara.
    Men synd att prismyt-spridarna, varav vissa inte ens äger nån, lurar dom att hoppas på såna belopp.

  21. #21
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen har det väl blivit med vintagesyntar som med hus: värdet bygger på att de går att sälja för mer än vad man köpte dem för, inte på att de i sig har ett det värde som motsvarar priset. Så man skulle kunna säga att priset består av en viss del "investeringsavgift" för att man skall få lov att vara med på tåget.

    Största fördelen med CS-80 i det sammanhanget är att den är så stor och framförallt tung så den blir väsentligen stöldsäker.

    Ibland när jag ser dagens priser så ångrar jag till en början att jag sålde min för 15000:- för typ 20 år sedan (köpt för 1500:- ett antal år tidigare, visserligen delvis trasig, men ändå), men samtidigt - (nu låter det här som G.A.S.M.A.S.K.-tråden) - dels har jag sluppet förvara åbäket någonstans och frakta runt det vid flytt, dels är själva grundljudet ganska mjäkigt. Jag sålde ju den av en anledning, och även om FC och Vangelis kan göra underverk med den så visade det sig att jag gör bättre musik med andra instrument.
    Precis, stor, tung, otymplig, låter inte speciellt bra, borde ligga runt 5 000:- max.

    Jo, att man vill ha mer än vad man köpte den för kan jag fatta. Men dom låg väl runt 130 000:- för några år sen.

  22. #22
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Det finns nog bara 3 eller max 4st i Sverige.
    Så det är nog bättre att du PM:ar dessa
    Jag, Segerfalk, Neriks. Sedan är det en skröna att det fanns en CS-80 på ett museum i Gränna runt 2008.
    RLmusic har en för 45.000 GBP och de ligger alltid rimligt men lite över privatmarknaden eftersom de lämnar garanti och säljer genomgångna synthar, av Kent Spong.
    Nu tänker inte jag sälja min men 300.000:- skulle jag säga att man "lätt" får för en fungerande CS-80 idag. Men en defekt kan du säker få billigare. det går att mecka i dem, men det är trångt!

  23. #23
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Då kan man få et helt rack fullt av DDmk2 och en stor Seaboard för ungefär samma slant - OM det är ett värdigt alternativ

  24. #24
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Förutom köpstarka investerare/samlare som sätter marknadsvärdet finns ju även i studiobranschen en viktig marknadsföringspotential (och tillhörande värde) att kunna erbjuda sina kunder (och kunna ta betalt för) tillgång till instrument och utrustning som är oåtkomlig för de flesta enskilda musiker/artister/band/producenter. Det säljer självklart bättre med klassisk, mytomspunnen och/eller på andra vis erkänd utrustning - mixerbord, bandspelare, outboards, instrument.

    Så där finns det fler "intressenter" som är beredda att betala nästan "whatever it takes" för att bygga på sin utrustningslista. I och för sig bra IMHO då grejerna kommer i bruk, inte minst t ex på Roth-Händle.

  25. #25
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns nog bara 3 eller max 4st i Sverige.
    Så det är nog bättre att du PM:ar dessa
    Jag, Segerfalk, Neriks. Sedan är det en skröna att det fanns en CS-80 på ett museum i Gränna runt 2008.
    RLmusic har en för 45.000 GBP och de ligger alltid rimligt men lite över privatmarknaden eftersom de lämnar garanti och säljer genomgångna synthar, av Kent Spong.
    Nu tänker inte jag sälja min men 300.000:- skulle jag säga att man "lätt" får för en fungerande CS-80 idag. Men en defekt kan du säker få billigare. det går att mecka i dem, men det är trångt!
    Ja, det kanske inte är många fler i Sverige, men en till finns det som jag talat med. Han påstod sig ha bud på 300K, så kanske är där dom ligger realistiskt för en fungerande
    Sen finns någon i Finland och Norge också.

  26. #26
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förutom köpstarka investerare/samlare som sätter marknadsvärdet finns ju även i studiobranschen en viktig marknadsföringspotential (och tillhörande värde) att kunna erbjuda sina kunder (och kunna ta betalt för) tillgång till instrument och utrustning som är oåtkomlig för de flesta enskilda musiker/artister/band/producenter. Det säljer självklart bättre med klassisk, mytomspunnen och/eller på andra vis erkänd utrustning - mixerbord, bandspelare, outboards, instrument.

    Så där finns det fler "intressenter" som är beredda att betala nästan "whatever it takes" för att bygga på sin utrustningslista. I och för sig bra IMHO då grejerna kommer i bruk, inte minst t ex på Roth-Händle.
    Ja, studios och "kändisar" har naturligtvis trissat upp priset på dom.

  27. #27
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Apropå GForce och att göra plugin på CS-80, så skriver de:


    DON’T GET ME WRONG, WE LOVE OUR CS-60 AND IT’S DEFINITELY A MORE AFFORDABLE WAY OF GETTING YOUR HANDS ON THE ICONIC CS POLYSYNTH SOUND AND THE OPERATIONAL ARCHITECTURE OF IT’S BIGGER BROTHER, THE CS-80. BUT MAKE NO BONES ABOUT IT, THE CS-80 IS WAY MORE THAN TWO CS-60S.
    If we look at the synthesis method used in the CS-50, 60 & 80 objectively, there’s truly nothing remarkable or jaw dropping. It’s a single oscillator that allows you to use both a Sawtooth, Pulse or PWM waveform at the same time, put through non resonant low and high pass filters and a couple of envelopes. Granted, there’s a Sine wave which bypasses the filter, with which you can add some more ‘beef’ to your sound, but, that’s really it in terms of synthesis engine.


    The Yamaha CS-80.
    MORE THAN THE SUM OF IT’S PARTS

    The CS-80 is the poster child of a synthesiser being more than the sum of it’s parts though, and by multiplying this engine two-fold and then adding what we think is one of the best ring modulators ever designed, velocity response, poly-aftertouch, a decent weighted keyboard that feels not unlike a piano to play, a ribbon strip, chorus and tremolo effects… you get the picture… it all adds up to create one very special and playable instrument.

    So special in fact that we slightly resent the years that we were without it. However, in a way I’m glad we finally bought one after getting to know the CS-60 intimately, because by comparison, everything you touch on the 80 just makes you go “wow”


    WHY DOESN’T GFORCE MAKE A VIRTUAL CS-80?
    We’re often asked “Why don’t we make a virtual CS-80?” and this ‘more than the sum of its parts’ is the reason why. That’s what makes an instrument truly iconic and just putting a CS-80 interface over a CS-based synth engine doesn’t really give you what makes this instrument truly special. It’s the way all these details interact in a physical manner that makes the CS-80 the stuff of legend.

  28. #28
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Ja, så är det ju med med CS-80. Den låter ju inget speciellt i själva grundljuden.
    Samma med CS-60, behöver ju också jobbas med kontroll-reglagen och reverb.
    Sen är det klart att CS-80 blir mäktigare med dubbla synthar. Men annars är dom rätt lika.

  29. #29
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Min erfarenhet av diverse studios som köpt grejer av mig är inte att de kommer till användning dock. I mångt och mycket blir de show-pieces som bara vedimerar att det är en cool studio.

    Sedan gör man musiken rätt mycket ITB i alla fall...

  30. #30
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min erfarenhet av diverse studios som köpt grejer av mig är inte att de kommer till användning dock. I mångt och mycket blir de show-pieces som bara vedimerar att det är en cool studio.

    Sedan gör man musiken rätt mycket ITB i alla fall...
    Sådan är kapitalismen....

  31. #31
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Haha, ja men vad vore alternativet? Om Firechild skulle få för sig att sälja sin CS-80, skall han då sälja den till Albedo för en tiondel av vad han annars kan få för den, för att Albedo så gärna vill ha en?

  32. #32
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, ja men vad vore alternativet? Om Firechild skulle få för sig att sälja sin CS-80, skall han då sälja den till Albedo för en tiondel av vad han annars kan få för den, för att Albedo så gärna vill ha en?
    En Virtuell plugin med automation, effekter och fler röster måste ju vara mer värd än hårdvaran, eller?
    Skämt åsido: Den största känslan med min gamla Jupiter 6, var att kunna finjustera, och ändra ljuden med direktkontroller på panelen

  33. #33
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, ja men vad vore alternativet? Om Firechild skulle få för sig att sälja sin CS-80, skall han då sälja den till Albedo för en tiondel av vad han annars kan få för den, för att Albedo så gärna vill ha en?
    Nä, men det är väl synd om studios köper fina gamla synthar och bara har dom som prydnad.

  34. #34
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    En CS 80 ägare jag pratade med tyckte att Deckards Dream med ring mod expander och ett Poly AT var bättre än CS 80n.

  35. #35
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Deckards Dream har ju inte ringmodulatorn... som en cyckel utan sadel - man kommer fram men inte bekvämt.... Om den haft samma ringmodulator och kontroll hade jag köpt en. För bra låter de. Men jag hade hellre haft en CS-60. Eller 50, haft två och saknar dem regelbundet.

    Jag har bara testat CS-80 några gånger hos en vän (som inte har den kvar) och den är ju helt fantastisk.

    - - - Uppdaterad - - -

    Tillägg: ring mot expandern sälj väl inte längre????

  36. #36
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Deckards Dream har ju inte ringmodulatorn... som en cyckel utan sadel - man kommer fram men inte bekvämt.... Om den haft samma ringmodulator och kontroll hade jag köpt en. För bra låter de. Men jag hade hellre haft en CS-60. Eller 50, haft två och saknar dem regelbundet.

    Jag har bara testat CS-80 några gånger hos en vän (som inte har den kvar) och den är ju helt fantastisk.

    - - - Uppdaterad - - -

    Tillägg: ring mot expandern sälj väl inte längre????
    Jo
    https://black-corporation.com/produc...ream-expander/

    Ja, nu har jag ju åtminstone en CS-60, och ärligt talat, det är ju Ribboncontrollern som är viktigast!

  37. #37
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä, men det är väl synd om studios köper fina gamla synthar och bara har dom som prydnad.
    Det kan jag hålla med om. Frågan är väl också hur rationellt det verkligen är att köpa upp gamla klenoder om man mest gör det för att försöka verka seriös. Men vad vet jag.

  38. #38
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kan jag hålla med om. Frågan är väl också hur rationellt det verkligen är att köpa upp gamla klenoder om man mest gör det för att försöka verka seriös. Men vad vet jag.
    Fokus för studios är väl mer på välrenommerad inspelningsutrustning - mixer, outboards, mikrofoner etc. men även "tillgång" till legendariska instrument, gitarrförstärkare/lådor och sådant...

  39. #39
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fokus för studios är väl mer på välrenommerad inspelningsutrustning - mixer, outboards, mikrofoner etc.
    Det ena utesluter inte det andra. Dom som jag sålt till har ju även haft massa HW-jox som säkert är lika mycket holy grails för den som kan sånt.

    Men det är klart att en sådan studio har lättare att imponera på kunder än någon som sitter med en MacBook och ett par Genelecs i sin mammas källare. Även om slutresultatet kanske låter samma.

    Så jag förstår absolut tanken.

  40. #40
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns nog bara 3 eller max 4st i Sverige.
    Så det är nog bättre att du PM:ar dessa
    Jag, Segerfalk, Neriks. Sedan är det en skröna att det fanns en CS-80 på ett museum i Gränna runt 2008.
    RLmusic har en för 45.000 GBP och de ligger alltid rimligt men lite över privatmarknaden eftersom de lämnar garanti och säljer genomgångna synthar, av Kent Spong.
    Nu tänker inte jag sälja min men 300.000:- skulle jag säga att man "lätt" får för en fungerande CS-80 idag. Men en defekt kan du säker få billigare. det går att mecka i dem, men det är trångt!
    Vafalls? Har inte Waveterm någon sån? Det skulle jag ha gissat

  41. #41
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Nej ingen 80 tyvärr, en 70m, en 40m, en 30L, en 15 och en 01II.

    Men det finns fler än fyra i Sverige

  42. #42
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av waveterm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej ingen 80 tyvärr, en 70m, en 40m, en 30L, en 15 och en 01II.

    Men det finns fler än fyra i Sverige
    En tidigare säljare i musikaffär i Stockholm, hade en CS-80 innan han slutade där vet jag. Men det var väl för 3-4år sedan.
    Ulf har väl sett flera i sin verkstad genom åren, gissar jag.

  43. #43
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av waveterm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej ingen 80 tyvärr, en 70m, en 40m, en 30L, en 15 och en 01II.
    Vilken samling. CS-40m är nog min kandidat för vackraste synten någonsin.

  44. #44
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken samling. CS-40m är nog min kandidat för vackraste synten någonsin.
    Ja, håller med, jag har en också.

  45. #45
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av waveterm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej ingen 80 tyvärr, en 70m, en 40m, en 30L, en 15 och en 01II.

    Men det finns fler än fyra i Sverige
    Cool samling även utan en CS-80 PS. En CS70m med aftertouch o sequencer dreglade jag över på Estrad musik på sin tid...

  46. #46
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    Hur är det, har även CS70m poly-at?
    En bekant som har en hävdade detta, men har inte lyckats styrka detta någonstans online. Någon som vet?
    Senast redigerat av holy den 2022-08-24 klockan 14:55.

  47. #47
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Nej den har mono aftertouch

  48. #48
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Om man har en CS-80 blir man automatiskt bra på att göra musik.

  49. #49
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av volante Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man har en CS-80 blir man automatiskt bra på att göra musik.

    Allt låter bara hemskt inkl. den suraste Bladerunner cover jag förmodligen har hört.

    https://youtu.be/05Ur4IJ7n9I

  50. #50
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Allt låter bara hemskt inkl. den suraste Bladerunner cover jag förmodligen har hört.

    https://youtu.be/05Ur4IJ7n9I
    Nä, det var inget vidare. Första ljudet låter som en samplad katt.

  51. #51
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Beror helt på vem som hanterar den.

  52. #52
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av volante Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man har en CS-80 blir man automatiskt bra på att göra musik.
    Med det sagt: Bra ljud inspirerar, oavsett ljudkälla.

  53. #53
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    True that

  54. #54
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä, det var inget vidare. Första ljudet låter som en samplad katt.
    Hur lät det dåliga ljudet då?

  55. #55
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Personligen tycker jag en i fint skick idag kan vara värd att betala 150-180 000 SEK för.
    Det är ju lite mindre än vad du tyckte för några månader sen =)

  56. #56
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju lite mindre än vad du tyckte för några månader sen =)
    Mm, analoghajpen är över, priserna sjunker.
    Du skulle sålt den till mig då.

  57. #57
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beror helt på vem som hanterar den.
    Precis som med alla syntar då.

  58. #58
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    "non resonant low and high pass filters"
    BS. Non self oscillating ska det vara.

  59. #59
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Angående CS-60 kontra CS-80, kolla på denna:


    https://youtu.be/sud_fH8ENqc

  60. #60
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis som med alla syntar då.
    Jo, men CS-80 är ju känd för att låta rätt trist i grundljuden/presetsen, precis som CS-60.
    Ta en JX-8P tex, låter ju bra på en gång, utan Reverb till och med.


    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Angående CS-60 kontra CS-80, kolla på denna:
    Fin låt, ja, CS-60 låter bra där.
    Jag tror nog jag får nöja mig med CS-60, när en synth kostar mer än en ny Toyota Corolla känns det lite för mycket tycker jag.
    Och som sagt, det viktigaste är ju Ribbon controllern.
    Senast redigerat av Albedo den 2022-08-25 klockan 20:15.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •