Resultat 1 till 53 av 53

Ämne: NO OK Computer. Varför inte dator? Svar på PF’s fråga

  1. #1
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior

    NO OK Computer. Varför inte dator? Svar på PF’s fråga

    Eftersom jag inte vill störa Mikkos tråd om push mer så klippte jag bort det här för att göra en egen tråd. Det finns säkert andra trådar i ämnet, för det måste ju finnas fler än jag som får ”möjlighetskramp”?

    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant - men hur kan det ha blivit så? En dator är ju teoretiskt sett lättare att jobba med? Testat för många program utan att hitta hem?

    Jag gav upp redan efter en första omgång med cubase runt år 2000. Möjligheten att göra miljoner onödiga pålägg fick mig att bara sitta och stirra, alla infall och ideer slukades liksom i det där svarta hålet av ”oändliga möjligheter”. Efter ett års stirrande packade jag ner studion och sålde/kastade bort det mest skrymmande. Sedan tog det närmare 15 år innan jag började om, och sedan dess har jag undvikit DAW när det kommer till musikskapandet. Däremot mixar jag i Reaper efter att ha spelat in allting på en vanlig zoomporta.


    Jag laddade ner ableton vid något tillfälle, men jag fattade inte grejen. Deras tutorial/walkthrough visade hur man plockade in ett gäng färdiga ljudfiler och loopade dem, men den hoppade liksom över det viktigaste: hur man spelar in sina egna ljudklipp. Det kändes som att sitta med en sån där färgläggningsbok istället för med ett blankt papper... noll inspiration!


    Jag kanske har någon odiagnostiserad koncentrationsstörning, eller så är jag bara stockdum, men begränsningarna gör det lättare för mig att koncentrera mig på det essentiella.
    Senast redigerat av Daionsavage den 2020-02-02 klockan 18:06.

  2. #2
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Visst är det underbart att vi alla är olika och hur vår kreativitet triggas eller hindras av så olika saker.

    Se, med mig är det precis tvärtom; jag upplever en nästintill oändlig frihet när jag befinner mig i Cubase. Jag har alla möjligheter i världen att spela in mina mer eller mindre obskyra musikaliska idéer. Och inte nog med det - jag har ett gigantiskt utrymme för att testa, experimentera eller bara leka runt som en 5-åring i godisbutiken.

    Jag dissar inte det du beskriver på något sätt, utan tycker att det är toppen om du har funnit en metod som fungerar för dig. Jag tycker bara det är så himla intressant hur vi - trots helt skilda tillvägagångssätt - i slutändan lyckas skapa något som vi är glada och stolta över.

  3. #3
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det där är även min Cubaseinställning. Har aldrig överväldigats av möjligheterna. Inte ens brytt mig om att lära mig dem, så att säga , för det jag ville göra kunde jag göra direkt.

    Och min Abeltoninställning är samma som Daions.

    Och jag gillar också att spela in live och sessioner med enstaka, eller stereomickat i bandare eller så. Kul utmaning där att fixa och trixa med i efterhand.

    Inget utesluter egentligen nåt annat. To each his own liksom.

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Eller så köper du ett program bara - investeringen gör att du tvingar dig lära dig

  5. #5
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Det tog mig många år och vändor för mig att lära mig hur jag skulle använda datorn när det kommer till mitt musikskapande…

    De första rundorna som jag kom i kontakt med dator och musikskapande var med Amiga 500 och Atari 1040 och Cubase.
    Jag var då hård knarkare på HW-sequencers (använde en MMT8). Och vi den tiden så upplevde jag att datorerna och mjukvarorna var allt för buggiga och det krävdes allt för mycket tid och kraft än att trycka på rec/play på MMT8:an...

    Det dröjde först till runt 00-talet som jag återgick och började köra med dator och jag upplevde att datorn var så stabil så att det faktiskt gick att arbeta med den. Men framförallt så började jag lära mig att använda mjukvaran på samma sätt som jag använder hårdvaran och skippa alla göttiga editeringsmöjligheter som man får med datorn.
    I början så använde jag väldigt enkla program och körde med Massiva X0.59, som var till för SB AWE ljudkorten. Massiva var ett enkelt 32 spårig MIDI sequencer.

    För ca 10 år sedan började jag använda mig av VST-pluggar och blev totalt hänförd... Jag hade under alla år kört med samplers, hade haft en Emax i nästan 20 år som kompletterades med en ESI-32 och Mirage. Alla samplingar som jag körde med var i princip från fabrik eller olika syntar (framför allt ESQ1, Bitt99 och NL1). Nu dök plötsligt upp massa VST-pluggar som emulerade alla syntar som man drömt om (2600 och Mini mm).
    Men även om jag har gjort av mig med alla samplers så vill jag fortfarande hävda och försöker att använda alla DAW-program som flerspårs inspelare och MIDI sequencers. Jag försöker undvika att gå in och pilla i för mycket detalj.
    Det är mer rec/play är det som gäller för mig...

  6. #6
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller så köper du ett program bara - investeringen gör att du tvingar dig lära dig
    Nej det funkar tyvärr inte

  7. #7
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jag tyckte datorn var kul att sequenca och alstra ljud med.. pro tracker på Amiga 500 kunde man göra riktigt knäppa grejjer med och det fanns en påhängssampler som om man inte kopplade in något så genererade den de grymmaste digitala ljudmattor jag någonsin hört....sen körde jag Atari 1040 med cubase 2.0 vilket känndes väldigt kreativt och lagon för att trigga min S-1000... mm.. hade sen paus några år sen körde jag Pro tools och där dog något... att hantera ljudfiler i datan blev ett klipp och klistra på ett sätt som dödade all kreativitet.. jag vet inte varför men att sitta med hundratals ljudfiler och varianter ..möjligheter att automatisera och mixa... rent teoretiskt är det ju underbart men något funkade inte....sitter nu med Cirklon och sequensar maskinerna... samplingar och ljudfiler är näst intill utrotade....nu kan man ju inte sampla heller utan måste cleara och hålla på så det är dött och samplerna får sammla damm.....sen det där med datorn och den ständiga kapplöpningen mellan os i datan och seq utvecklarna.. mellan hårdvaruinterfejs och software...blääääää......

  8. #8
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    .....sen det där med datorn och den ständiga kapplöpningen mellan os i datan och seq utvecklarna.. mellan hårdvaruinterfejs och software...blääääää......
    +100%

  9. #9
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och min Abeltoninställning är samma som Daions.
    Man får välja sin första ableton-tutorial med omsorg, annars blir det mest hur man gör en färdig EDM-låt genom att plocka in fem färdiga loopar och låta loopa i åtta minuter...

  10. #10
    Shike
    Shike är inte uppkopplad
    Shikes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man får välja sin första ableton-tutorial med omsorg, annars blir det mest hur man gör en färdig EDM-låt genom att plocka in fem färdiga loopar och låta loopa i åtta minuter...
    Nåt bra tips här? Har mest hittat EDM-tutorials. Kör Ableton i det traditionella arrangementläget m a o...

  11. #11
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Shike Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nåt bra tips här? Har mest hittat EDM-tutorials. Kör Ableton i det traditionella arrangementläget m a o...
    Nä. Jag är mer av en manualläsar-kille. =)

  12. #12
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Min Abeltonupplevelse var egentligen mera "okej kul, men varför när jag är så väldigt nöjd redan?"

  13. #13
    Shike
    Shike är inte uppkopplad
    Shikes avatar
    Senior
    Borde kanske kolla på nån annan DAW men jag har ju köpt den här nu...

  14. #14
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Jag försöker bryta mig loss från datorn, räcker liksom med 6+ timmar på jobbet.
    Men det är svårt, jag har ju vant mig vid obegränsat pluggande, eq överallt, effekter, klipp och klistra, duplicera, vadsomhelst.
    Å andra sidan gör jag nästan ingen musik alls längre, en kvarts jammande då och då, som när det är på väg att bli någonting, då måste datorn slås på för sekvenserande och då ledsnar jag och stänger av syntarna istället.
    Så, MIDI orchestrator plus alltid kopplad till syntarna skulle kunna vara lösningen.

  15. #15
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Vägen till frälsning heter kontrollytor! Mackie hui och transports och sånt. Försök inte ens göra musik utan.

  16. #16
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vägen till frälsning heter kontrollytor! Mackie hui och transports och sånt. Försök inte ens göra musik utan.
    Jag får panik bara på tanken!
    Fler grejer som ska funka och musen+tangentbord är ju assnabbt!
    Men visst, en dedikerad kontrollyta i 1:1 förhållande funkar nog även för mig

  17. #17
    raoul flutters avatar
    Veteran
    De datorsequencers jag kört mer seriöst är Cubase, Reason och Live.

    Började köra Live 2004 och tycker det är ett helt fantastiskt program. Det är väldigt snabbjobbat, och man kan välja hur man vill jobba. Ibland använder jag den som tvåspårsbandare till externa syntar, ibland helt internt. Ibland gör jag olika clips i session view, som jag sedan med en kontrollyta spelar in i arrangement view. Gillar också att man kan skicka både midi och audio som man vill till olika spår.

    Det är även transparent på så sätt att de flesta funktionerna är väldigt lätta att hitta och förstå.

    Men som sagt, vissa program passar en del, andra program passar andra. Live är det program av de jag testat som passar mig bäst.

  18. #18

    Veteran
    Förstår känslan att slippa dator, jag gillar också hårdvara men det blir mest en lek och inte så mycket musik gjord med hårdvara, jag fastnar i småpill hela tiden istället för att skapa musik.

    Sysslar man sommjag mycket med audio så är ett liv utan DAW lite jobbigt, iallfall för mig.

    Men det är härligt att hitta sitt arbetsätt.

  19. #19
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Håller man på med det som förr brukade kallas computer music är svaret givet, man kommer inte undan turingmaskinen.

    Jag kan också känna en viss trötthet av datorn, men egentligen bara på grund av buggbefängda program. Uppdatering -> någon har "förbättrat" något -> saker funkar inte längre som de ska.

  20. #20
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Jag kan också känna en viss trötthet av datorn, men egentligen bara på grund av buggbefängda program. Uppdatering -> någon har "förbättrat" något -> saker funkar inte längre som de ska.
    Egentligen är det väl där skon klämmer faktiskt. Att bugga loss på jobbet och sedan komma hem till en dator som behöver bootas om och tjatar om uppdateringar...

  21. #21
    Konmari metoden är fett lökig, men den funkar rätt bra mot oändlighetskomplexet faktiskt.

  22. #22
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Uppdatera aldrig en musikdator som funkar skönt helt enkelt. Har jag kört sen 2008 och är fortfarande snabbast i klassen.

  23. #23
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Ids du upplysa en gammal man om vad konmarimetoden är?

    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Konmari metoden är fett lökig, men den funkar rätt bra mot oändlighetskomplexet faktiskt.

  24. #24
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    - Om jag har en väldigt tydlig låtidé (typ aldrig) så tycker jag nog datorn är bäst. Det går snabbt att arrangera med en DAW.
    - Vill jag experimentera med hårdvarusyntar tycker jag trummaskiner och sequencers är mer direkt och kul. Det känns som ett annat koncept. Kompositionsmetoden blir mer "vintage" och begränsad. Ett helt annat resultat.
    - MPC eller liknande modern sequencer blir lite mittemellan.
    - Sedan tycker jag papper, penna & piano är rätt bra metod också. Om man vill reda ut ackordföljder och melodier är det bra om det inte går att välja ljud och fastna med det sidospåret.
    - Modulsyntkomponerande är kanske också en egen kategori? Jag har enbart digitalmodular (Clavia) men det känns lite som en egen grej ändå. Trots att det är med datorn.

    Uppdateringsträsket är irriterande med datorer.

  25. #25
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Daionsavage Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ids du upplysa en gammal man om vad konmarimetoden är?
    Verkar vara någon slags gurudam som tycker man skall ha välstädat; "declutter, minimalism" bla. bla...
    https://www.goodhousekeeping.com/hom...onmari-method/

  26. #26
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...
    De första rundorna som jag kom i kontakt med dator och musikskapande var med Amiga 500 och Atari 1040 och Cubase.
    Jag var då hård knarkare på HW-sequencers (använde en MMT8). Och vi den tiden så upplevde jag att datorerna och mjukvarorna var allt för buggiga och det krävdes allt för mycket tid och kraft än att trycka på rec/play på MMT8:an...
    ...
    MMT8 var min första midisequencer också. Trevlig maskin.
    Däremot känner jag inte igen buggighet med Cubase på Atari. Inte med "V2.0 Cracked by the MCA" i varje fall.
    Men när jag och min kompis köpte den riktiga versionen och uppgraderade till V3 då kom buggarna. Sedan flyttade jag och återgick till V2.0 i fulversion och körde på den i ca. 5 år och det var inte buggigt. Inte ens diskdriven strulade särskilt ofta bara man köpte bra floppyer.

  27. #27
    Torroidal
    Torroidal är inte uppkopplad
    Torroidals avatar
    Senior
    Studio 440 var min första Midi-sequencer från mitten av 80-talet och framåt. Köpte efter ett tag en 1040 ST/Cubase för att snygga till Midi-datan. Tyckte att det var bättre med Midi-infon till syntharna i datorn och trumprogrammeringen i 440'n. Gick ITB i mitten av 2000-talet. Sedan ca tre år är jag tillbaka med att köra min ursprungliga setup (440/Cubase (PC+SX3/Atari+2.0).

  28. #28
    Citat Ursprungligen postat av Daionsavage Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ids du upplysa en gammal man om vad konmarimetoden är?
    Det kan ju se ut som jag driver med er, men jag menar det verkligen!

    https://en.wikipedia.org/wiki/Marie_Kondo

  29. #29
    skipa boken och videos och whatnot. det ända som är värdefullt står på wiki:

    Kondo's method of organising is known as the KonMari method, and consists of gathering together all of one's belongings, one category at a time, and then keeping only those things that "spark joy"

  30. #30
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Mer skada än nytta. Det funkar ju bara för likriktade konformister typ. Några invändningar/frågeställningar: Ska man ha en knarkinställning till sina grejer? Gäller samma tes för patologiska hoarders? Vid vilket sinnestillstånd ska man utföra sorteringshandingen för att den ska bli allmängiltig för sig själv? För de flesta blir det bekräftelse på att slitochsläng är positivt.

    "Åhnej, jag blir inte glad när jag kommer in i köket" Riv ut och bygg nytt igen!

    Tycker hon kan dra åt helvete med sin prydlighet

  31. #31
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mer skada än nytta. Det funkar ju bara för likriktade konformister typ. Några invändningar/frågeställningar: Ska man ha en knarkinställning till sina grejer? Gäller samma tes för patologiska hoarders? Vid vilket sinnestillstånd ska man utföra sorteringshandingen för att den ska bli allmängiltig för sig själv? För de flesta blir det bekräftelse på att slitochsläng är positivt.

    "Åhnej, jag blir inte glad när jag kommer in i köket" Riv ut och bygg nytt igen!

    Tycker hon kan dra åt helvete med sin prydlighet
    Ja det kan hon. Men din frågeställning kan också det. Varenda en svarar på sig själv.

    Sen går det att rättfärdiga vad som helst med vad som helst bara lite demagogiska färdigheter som krävs. Och det har alla människor med självbevarelsedrift.

    Du kan också välja att se det som att du kanske ska fundera lite mer ordentligt över det du köper i första taget.

    Men visst, fuck henne och alla prylar du aldrig använder, som ger dig ångest eller skaparkramp.

  32. #32
    Chrutil
    Chrutil är inte uppkopplad
    Chrutils avatar
    Senior
    Jag trodde att jag var ensam om att ha dessa problemen, men det verkar som att manga tycker sa har.
    Jag gillar inte alls datorn i studion.
    Som flera andra sitter jag framfor datorn hela dagarna, och vill inte gora det i min hobby ocksa.
    Samma anledning jag inte spelar datorspel pa datorn langre - det kanns som jobb nar jag sitter vid PCn - na det skall vara ett glas whiskey pa bordet, Mario pa TVn och fotterna upp pa ordet - da kanns det battre.
    I studion vill jag kunna trycka pa en knapp och spela in nagot, inte laddra men mus, etc.
    I min ungdom hade jag en Tascam 244 Portastudio - sa lattanvand och fin, nar jag sitter i Logic ar det for mycket.
    Upptackte just control surfaces - finns det nagot dar man kan styra Logic med nagra enkla knappar - select track, arm, transport, ... sa jag kan fa bort allt pill och musklickande?
    Nagot simpelt, men inte sa simpelt att man maste tillbaka till datorn hela tiden.

  33. #33
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Mina absoluta favoritprylar ger mig mer ångest än de jag inte ens behöver. De behöver jag ju inte liksom. De kan jag slänga och känna glädje för.

    "Rensa i röran" my ass... Jag ser bara dumheter komma ur hennes och de andra hemordningsprofeternas blaj. De allra nervösaste trendnissarna/lottorna är det som hakar på.

    Men nu strävar vi från ämnet lite väl kanske

  34. #34
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Jag sitter inte framför en dator på arbetet hela dagarna. Det kanske är annorlunda då.

    Jag tycker Ableton är snyggt och tilltalande att jobba med. Är datorn tyst och inte krånglar så tänker jag inte ens på att jag sitter framför en dator. Då är kompositionen helt i fokus, och Ableton visualiserar denna på ett sätt som tilltalar mig. Det är lite som en bok, det är inte orden i sig som är boken, utan uttolkandet.
    Senast redigerat av raoul flutter den 2020-02-06 klockan 21:28.

  35. #35
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag sitter inte framför en dator på arbetet hela dagarna. Det kanske är annorlunda då.

    Jag tycker Ableton är snyggt och tilltalande att jobba med. Är datorn tyst och inte krånglar så tänker jag inte ens på att jag sitter framför en dator. Då är kompositionen helt i fokus, och Ableton visualiserar denna på ett sätt som tilltalar mig. Det är lite som en bok, det är inte orden i sig som är boken, utan uttolkandet.
    Menar du att det är datorprogrammet (Ableton) som är "boken" eller är det kompositionen du menar?

  36. #36
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Men vilket strular egentligen mest, hårdvara eller mjukvara?

    Som vintageägare har jag lagt åtskillig tid på att laga hårdvara, koppla hårdvara, rensa oxid, jaga rätt på trasiga sladdar, jaga brum o.s.v.

    Men jag har också lagt avsevärd tid på att laga uppdateringar som förstört grejer, återaktivera plugins, göra backup, återskapa projekt som blivit korrupta eller gamla o.s.v. För att inte tala om all den tid som gått åt till att lära sig alla idiotiska upplägg och brister som program har.

    Personligen tycker jag det är roligare att fixa med hårdvara men även det kan bli en rejäl inspirationsdödare om man verkligen är igång med en låt.

  37. #37
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Jag undviker äkta vintage med... grejerna ska bara funka! Om jag får välja mellan Deckards Dream och CS-80 så går originalet fetbort just p g a allt strul som oundvikligen kommer att drabba den.

    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men vilket strular egentligen mest, hårdvara eller mjukvara?

    Som vintageägare har jag lagt åtskillig tid på att laga hårdvara, koppla hårdvara, rensa oxid, jaga rätt på trasiga sladdar, jaga brum o.s.v.

    Men jag har också lagt avsevärd tid på att laga uppdateringar som förstört grejer, återaktivera plugins, göra backup, återskapa projekt som blivit korrupta eller gamla o.s.v. För att inte tala om all den tid som gått åt till att lära sig alla idiotiska upplägg och brister som program har.

    Personligen tycker jag det är roligare att fixa med hårdvara men även det kan bli en rejäl inspirationsdödare om man verkligen är igång med en låt.

  38. #38
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Daionsavage Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag undviker äkta vintage med... grejerna ska bara funka! Om jag får välja mellan Deckards Dream och CS-80 så går originalet fetbort just p g a allt strul som oundvikligen kommer att drabba den.
    Med andra ord vill du ha modern produktiv hårdvara?
    Vad kör du med för setup i nuläget, framförallt sequencer och sådant kompositions/arrangemangsrelaterat?

  39. #39
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Huvudsequencern är en Pyramid, som styr ett gäng moderna analogmonofoner och en Virus A samt en JD-xi (som jag mest använder till trummor och pads). Inputen till Pyramiden är ett billigt masterklaviatur från M-audio.

    Sedan pendlar jag till Östersund, så jag har en liknande set-up där. Huvudsequencern är en MMT-8 (som visserligen är gammal och med begränsat minne, men den har aldrig kraschat), som styr ett gäng billiga småsyntar (meeblip, volcor och en minilogue).

    Så jag arbetar i stort sett skärmlöst och handjagar in allt.




    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med andra ord vill du ha modern produktiv hårdvara?
    Vad kör du med för setup i nuläget, framförallt sequencer och sådant kompositions/arrangemangsrelaterat?

  40. #40
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Menar du att det är datorprogrammet (Ableton) som är "boken" eller är det kompositionen du menar?
    Det man ser på skärmen är ”bokens” text, kanske partitur är en bättre liknelse. Att man liksom ”hör” musiken i huvudet samtidigt som den går in via öronen. Lite svårt att förklara!

  41. #41
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Daionsavage Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Huvudsequencern är en Pyramid, som styr ett gäng moderna analogmonofoner och en Virus A samt en JD-xi (som jag mest använder till trummor och pads). Inputen till Pyramiden är ett billigt masterklaviatur från M-audio.

    Sedan pendlar jag till Östersund, så jag har en liknande set-up där. Huvudsequencern är en MMT-8 (som visserligen är gammal och med begränsat minne, men den har aldrig kraschat), som styr ett gäng billiga småsyntar (meeblip, volcor och en minilogue).

    Så jag arbetar i stort sett skärmlöst och handjagar in allt.
    Aha, intressant.
    MMT8 hade jag och den kraschade för mig när jag satte i nätadaptern i påslaget läge. Jag tappade en låt jag var jättenöjd med. Tidigt sequencerminne... Fast inte lika illa som när jag råkade radera en hårddisk med massa bra grejer jag gjort för att jag trodde att jag hade gjort backup på CDR... Varje format har sin ångest.

    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det man ser på skärmen är ”bokens” text, kanske partitur är en bättre liknelse. Att man liksom ”hör” musiken i huvudet samtidigt som den går in via öronen. Lite svårt att förklara!
    Då skulle man kunna säga att datorkomposition är litterärt medan komposition med t.ex. Pro One eller MSQ-sequencer mer är muntlig tradition.

  42. #42
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då skulle man kunna säga att datorkomposition är litterärt medan komposition med t.ex. Pro One eller MSQ-sequencer mer är muntlig tradition.
    Ufff! Vilken mysig jämförelse!!! <3

  43. #43
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    För mig blev datorn en mur där saker och ting aldrig blev färdiga, det var fullt möjligt att peta vidare i oändlighet, men utan att egentligen bli bättre för det, oftast tvärtom.

    Jag minns hur vi jobbade när jag var yngre, 8-spårsporta, liten 8-spårs rullis, och slutligen studioinspelningar med 24-spårs rullis.

    Man var alltid tvungen att ta besluten innan man började spela in, och när saker väl var nere på tape, var den dörren stängd och man gick vidare till nästa steg.

    I min erfarenhet mycket mer produktivt, mer krävande, ja, vilket också inbjuder till mer envist kämpande, och i slutändan en känsla av förnöjelse när det är klart - Bandet är fullt!

  44. #44
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...så för att sammanfatta tråden - en mix av ambivalens, teknikfetischism och självförverkligande

  45. #45
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kuf: Händer med datorn också

  46. #46

    Veteran
    Prokrastinering... är svaret...

  47. #47
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja.

    Ställer man frågan har man observerat behovet

  48. #48
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...så för att sammanfatta tråden - en mix av ambivalens, teknikfetischism och självförverkligande
    Lysande!


  49. #49
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kuf: Händer med datorn också
    Garanterat!

    Det jag gillade bäst med datorn, var att allting fanns där klart när jag startade projektet.. Jag hade till och med midistyrda patchbays for att patcha upp mina maskiner till projekten, och givetvis midi recall av scenes etc. i digitalmixern...

  50. #50
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja, det är jättesvårt att gå tillbaka till hw över huvud taget när man blivit bekväm med total recall

    Blir enklast om man printar in allt så man har det i projektet utan strul

  51. #51
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Tycker själv det är skönast om man betraktar sin musikdator som en hw sequencer. Ge aldrig en fungerande sequencer internet för så blir den jävligt konstig och uppdatera för fan inget som fungerar. Strunta i alla pluggar som måste ha nät för att fungera. Det finns oftast alternativ med samma funktion.
    Utan nät kan man också avinstallera en massa skit och stänga av en handfull processer (Windows då) som slöar ner.

    Uppstart med 2mån mellanrum= INGA uppdateringar. Inga måsten. Bara 10s uppstart och spela in.

  52. #52
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det är jättesvårt att gå tillbaka till hw över huvud taget när man blivit bekväm med total recall

    Blir enklast om man printar in allt så man har det i projektet utan strul
    Total recall på själva mixen/inspelningen, ja tack.
    Däremot tycker jag hårdvara är kul och givande i inspelningsledet fortfarande. Det taktila gör stor skillnad och jag har ännu inte hittat något kontrollkoncept för pluggar som ger samma känsla som ett färdigt instrument. Inte när det gäller spelande och ljudrattande.

  53. #53
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker själv det är skönast om man betraktar sin musikdator som en hw sequencer. Ge aldrig en fungerande sequencer internet för så blir den jävligt konstig och uppdatera för fan inget som fungerar. Strunta i alla pluggar som måste ha nät för att fungera. Det finns oftast alternativ med samma funktion.
    Utan nät kan man också avinstallera en massa skit och stänga av en handfull processer (Windows då) som slöar ner.

    Uppstart med 2mån mellanrum= INGA uppdateringar. Inga måsten. Bara 10s uppstart och spela in.
    Exakt min inställning också. Jag känner mig som George Martin varje gång jag drar igång min maskin. Skillnaden mot -68 är att jag i princip kan ha nästan allt bra från 3 Abbey Rd, St John's Wood, men slipper allt det omständiga.

    Men jag förstår såklart att om man sitter framför dator på sitt jobb blir den sitsen lite sliten. Jag är glad att jag inte gör det

Liknande ämnen

  1. UAD,, hur och varför, eller varför inte?
    Av Light Head i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2018-08-17, 16:40
  2. Varför man kan eller inte kan lita på en dator på Scen ?
    Av pumahane999 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2016-10-08, 01:24
  3. dB fråga (svar från strymon om capistan-problem)
    Av miaz i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-10-24, 10:31
  4. Varför finns inte denna pryl? Viktig fråga ang modular prylar!
    Av codemuzak i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-01-26, 09:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •