Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Alla utvecklingsverktyg som fri programvara

  1. #1
    PGR
    PGR är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Alla utvecklingsverktyg som fri programvara

    Ser ut som Reasonstudios låter alla utvecklingsverktyg vara fri programvara fritt för alla att ladda ner. Nu kan jag inte koda en rad så verkligen inget för mig men hoppeligen kan det locka fler att pröva. Även Remote protokollet är tillgängligt. Oj vad jag önskar att jag kunde hantera det programmet för att göra egna protokoll till keyboards som inte finns supportade.

    https://developer.reasonstudios.com



  2. #2

    Senior
    Vad sägs om en 99MUSIK-synth?

  3. #3
    Stefan Aronsson
    Stefan Aronsson är inte uppkopplad
    Stefan Aronssons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av depe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad sägs om en 99MUSIK-synth?
    Det vore ju ashäftigt! Kör bara!

  4. #4
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Kortfattad sammanfattning: Jävligt bra, samt säkert lönsamt ur kommersiellt perspektiv i längden också!

  5. #5
    Wow! Då kanske en Linux version ligger runt hörnet?

  6. #6
    Ah ok. Det är bara plugins tjohejet som är öppet. Så någon linux port lör inte komma från communityn. Plugin tjohejet har väl varit öppet ganska länge?

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nej enbart för registrerade företag tidigare.

  8. #8
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Alltså, det är ju fint. Men det är ungefär vad VST alltid varit...

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fast vissa fördelar som du säkert redan känner till. Både och. Finns väl fria bibliotek också, t ex sampler, effekter? Men jag kan inte sånt.

  10. #10
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast vissa fördelar som du säkert redan känner till. Både och. Finns väl fria bibliotek också, t ex sampler, effekter? Men jag kan inte sånt.
    Jag tänkte på fritt tillgängligt för vem som helst att utveckla...

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jo precis men när jag var med i ett VST / AU-projekt där vi gjorde en sampler så var vi tvungna (?¿ kanske pga utvecklarens lilla okunskaper? vet ej) att låna in (hyra in) bibliotek som är kommersiella - något som fick projektet att halta betänkligt. (Jag gjorde grafik, ljud och lite så). Jag ville få över projektet till en rack extension faktiskt, det hade varit toppen. Jag tror att om man studerar rack extensions närmare så är det ganska genomtänkt, för att inte säga otroligt genomtänkt. Du får ju också en onlinebutik, så det är ett App Store-tänk, och App Store har fått många många utvecklare att lyckas tusentals gånger bättre än vad de kanske (förmodligen) skulle gjort på egen hand. Det finns gott om Reason-användare som lagt ner 20.000:- eller mer på rack extensions. Väldigt attraktivt och enkelt sätt att köpa pluggar för användaren. Bra för utvecklaren. Win win.
    Senast redigerat av PF den 2020-01-30 klockan 14:27.

  12. #12
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Kul. Som sagt så har det här varit tillgängligt tidigare för registrerade utvecklare. Men då har man varit tvungen signa up sig och bli godkänd först. Nu släpper de sdk:et för all som vill kolla i det. I och med det borde det också vara fritt fram att diskutera aspekter av det öppet på forum.

    Jag undrar lite hur många som fortfarande utvecklar REs för Reason nu när Reason kan ladda VST-pluggar. RE- formatet är i mitt tycke ett bra och mycket mer genomtänkt pluggformat än VST, men konceptuellt så annorlunda att det är i stort sett omöjligt att dela kodbas mellan en VST-version och en RE-version av samma plugg. Vilket är mycket lättare mellan tex AU och olika VST-versioner.

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Så är det nog men vinsten för en Reason-användare med en välgjord RE är enorm, eftersom dessa kan integreras i racket på ett superflexibelt vis. CV & Gate, filter in, LFO ut med mera med mera. Grafiskt gränssnitt i samklang inte minst. Ingen multitud av fönster och "var hamnade den nu då", gör musik bara.

  14. #14
    PGR
    PGR är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    På senare år har RE-formatet blivit ett alltmer "Indie-format". Kanske lite som alla MOD till ReBirth en gång i tiden :-)

    Vill man ha 200 gig stråkljud får man gå via VST-formatet. RE-formatet blir kanske lite mer nischat och smalare.

    Men vill minnas att Reasonstudios la upp videos där de körde RE på hårdvara från MINDMusicLab. Samma instrument kunde fungera i Reason, hårdvara eller över nätet. Vem vet, kanske finns där något spännande framöver för RE-formatet

  15. #15
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Det som behövs för att pusha RE formatet framåt är en gratis Rack Extension Plugin i VST/AU format.

    Helt enkelt en extra lätt version av Reason Rack Plugin som bara kör en RE i taget (som en wrapper) för att få ut RE som VST/AU till fler människor så att de kan doppa tårna i Reason vattnet utan att behöva hosta upp $99 USD för Reason Intro. Oavsett hur prisvärt det är så är det ändå en form av pay wall för någon som initialt kanske bara vill prova en effekt för $49 USD.

    Antingen fastnar de och vill ha mer, eller så fastnar de inte men då har utvecklaren och Reason Studios ändå fått en extra försäljning på sina konton.
    Senast redigerat av eXode den 2020-02-01 klockan 10:33.

  16. #16
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det som behövs för att pusha RE formatet framåt är en gratis Rack Extension Plugin i VST/AU format.

    Helt enkelt en extra lätt version av Reason Rack Plugin som bara kör en RE i taget (som en wrapper) för att få ut RE som VST/AU till fler människor så att de kan doppa tårna i Reason vattnet utan att behöva hosta upp $99 USD för Reason Intro. Oavsett hur prisvärt det är så är det ändå en form av pay wall för någon som initialt kanske bara vill prova en effekt för $49 USD.

    Antingen fastnar de och vill ha mer, eller så fastnar de inte men då har utvecklaren och Reason Studios ändå fått en extra försäljning på sina konton.
    Precis. Det hade varit helt perfekt för såna som mig som konverterat till Live dessutom.

    Ena de potentiella kunderna istället för att separera dem med format låsta till specifika daws.

  17. #17
    PGR
    PGR är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det som behövs för att pusha RE formatet framåt är en gratis Rack Extension Plugin i VST/AU format.

    Helt enkelt en extra lätt version av Reason Rack Plugin som bara kör en RE i taget (som en wrapper) för att få ut RE som VST/AU till fler människor så att de kan doppa tårna i Reason vattnet utan att behöva hosta upp $99 USD för Reason Intro. Oavsett hur prisvärt det är så är det ändå en form av pay wall för någon som initialt kanske bara vill prova en effekt för $49 USD.

    Antingen fastnar de och vill ha mer, eller så fastnar de inte men då har utvecklaren och Reason Studios ändå fått en extra försäljning på sina konton.
    Bra idé. Med 30 dagars demo på RE-instrumenten finns potential att många fler skulle testa. Och när vi ändå håller till i kapitlet ”nya idéer" så varför inte utveckla Refill- formatet till Re. Fördelen skulle vara att refillbiblioteken gavs kopieringsskydd.

    By the way, jag har ett antal av dina Refills, Exode, och de är oerhört bra.

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja Exode är duktig

    En ny refill packer som skapar en RE vore drömmen, sedan enkel wysiwyg GUI-editor på det, drömverktyg...

  19. #19
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PGR Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    By the way, jag har ett antal av dina Refills, Exode, och de är oerhört bra.
    Tack, kul att höra!

    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja Exode är duktig

    En ny refill packer som skapar en RE vore drömmen, sedan enkel wysiwyg GUI-editor på det, drömverktyg...
    Ditto!

    En wysiwyg GUI editor för ReFills/REs vore verkligen drömmen!

Liknande ämnen

  1. Alla vi som hatar Virus Ti
    Av Kalle2000 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-03-07, 19:39
  2. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-07-17, 00:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •