Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 91 av 91

Ämne: Kör du rumskorrektion i hobbystudion?

  1. #61
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Numera har EBU en rekommendation för fast lyssningsnivå, vid lyssningsposition. Troligen inspirerad av filmindustrin:

    https://tech.ebu.ch/publications/tech3343
    sid 29

    Jag upplever denna som för stark för mix av talradio och även för långvarig mix av "popmusik".
    Tror den passar klassiskt och mix av drama i första hand.
    Haha.. ja.. den nivån känns inte rimlig

  2. #62
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förresten någon som har tips på inte alltför dyra stämbara basfällor?

    Gärna i mindre size... (önska kan man alltid göra)
    Jag har en riktig fuling jag borde dämpa akustiskt innan jag testar rumskorrigering.
    "Gör det bra, billigt och snabbt!" .. eller hur det nu var
    Närmsta jag kan komma på är då cylindrarna som Vicoustic och Hofa har. Inte direkt jättebra, men absolut närmsta jag sett. Varitune och vad de nu kan heta. Jag har två vita från Vicoustics i min "gamla” studio som snart ska säljas ifall du är intresserad.

  3. #63
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Gör det bra, billigt och snabbt!" .. eller hur det nu var
    Närmsta jag kan komma på är då cylindrarna som Vicoustic och Hofa har. Inte direkt jättebra, men absolut närmsta jag sett. Varitune och vad de nu kan heta. Jag har två vita från Vicoustics i min "gamla” studio som snart ska säljas ifall du är intresserad.
    Jag har alltså ett oerhört litet utrymme. Hur stora är dessa Vicoustics?

  4. #64
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha.. ja.. den nivån känns inte rimlig
    Om du anpassar din digitalamålnivå i LUFS (om den inte är -23) i systemet, vad landar du på för popmix med den angivna metoden?
    Jag tycker inte den där nivån är jättefel, men lite fel. Jag har enbart kollat detta på jobbet för talradiomix än så länge och hamnar då runt 67 dBc som rätt lagom nivå. Jag skulle tippa på att jag vill vrida upp lite för musikmix pop men har inte kollat.

    I en tidigare revision av dokumentet (pre 2011) körde de istället dBa, -18 dBFS RMS-värde (*) på bruset och angav då ca. 82 dBa per högtalare för stereomix. Det ansågs för starkt vilket jag verkligen kan skriva under på. Det värdet tror jag ligger rätt nära filmljudmix men där har man en helt annan dynamik så då funkar det nog.

    (*) svårt att uppskatta och beroende av crest factor som kan variera för olika slags rosa brus

  5. #65
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har två vita från Vicoustics i min "gamla” studio som snart ska säljas ifall du är intresserad.
    Tror du de gör nån nytta mellan 50-120hz?

    Krk har en rätt bra app för att analysera och ställa EQn på deras nya monitorer, appen är användbar för annat, det är en tongenerator och analyser samt monitor-vinkel-hjälp som jag använder mycket.

  6. #66
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror du de gör nån nytta mellan 50-120hz?

    Krk har en rätt bra app för att analysera och ställa EQn på deras nya monitorer, appen är användbar för annat, det är en tongenerator och analyser samt monitor-vinkel-hjälp som jag använder mycket.
    De här verkar inte så stora (diam ngt större än LP) och stämbara i vart fall:
    http://vicousticna.com/music-broadca...trap/panel/468
    Rätt saftigt pris dock.

  7. #67
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Även IK Multimedia har monitorer som man kalibrerar utan dator inblandad. Dessa:https://www.ikmultimedia.com/products/iloudmtm/
    Har kört på dem ett tag å e mycke nöjd, jag hade sonarworks innan till deras micro ilouds men de klarade inte så låga frekvenser så man va tvungen att använda sonarworks me hörlurar för de låga frekvenserna.

  8. #68
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Roffemoffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Även IK Multimedia har monitorer som man kalibrerar utan dator inblandad. Dessa:https://www.ikmultimedia.com/products/iloudmtm/
    Har kört på dem ett tag å e mycke nöjd, jag hade sonarworks innan till deras micro ilouds men de klarade inte så låga frekvenser så man va tvungen att använda sonarworks me hörlurar för de låga frekvenserna.
    Ja, egentligen är det ju bättre att korrigera i själva högtalaren, då kan man använda helt vanliga grejer emellan, ha olika monitorer e.t.c. och byta lyssning med vanliga högtalarknappar.

  9. #69
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har alltså ett oerhört litet utrymme. Hur stora är dessa Vicoustics?
    Ca 36 cm i diameter. Höjden beror på vilken frekvens som ska dämpas, men lägst 54 cm ser det ut att vara.

  10. #70
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du anpassar din digitalamålnivå i LUFS (om den inte är -23) i systemet, vad landar du på för popmix med den angivna metoden?
    Jag tycker inte den där nivån är jättefel, men lite fel.
    Jag läste det där lite för snabbt i tröttmössan. Det är märkligt nog många som jobbar starkare än så även vid mastring. Ej testat på väldigt länge exakt var jag ligger, så det minns jag tyvärr ej. Men en bit under känns väldigt rimligt.

  11. #71
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran
    Kom precis på att jag köpte en Behringer mätmik för några månader sen när jag såg den här tråden! Det hade jag totalt glömt av.. Tack Oortone! Nu ska det testas Sonarworks.

  12. #72
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror du de gör nån nytta mellan 50-120hz?
    Det står markeringar ner till 55 Hz på dem, men jag upplever att mina större Primacoustics MaxTrap gör mer nytta. Har även två sådana som ska ut. Och en massa mer.. men det här ska ju inte vara en säljtråd

  13. #73
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Intressant diskussion med erfarenheter från flera håll.

  14. #74
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det står markeringar ner till 55 Hz på dem, men jag upplever att mina större Primacoustics MaxTrap gör mer nytta. Har även två sådana som ska ut. Och en massa mer.. men det här ska ju inte vara en säljtråd
    Undrar hur sjutton de får dämpning så långt ner med så små dimensioner?

  15. #75
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av godscent Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kom precis på att jag köpte en Behringer mätmik för några månader sen när jag såg den här tråden! Det hade jag totalt glömt av.. Tack Oortone! Nu ska det testas Sonarworks.
    Då får du återkomma och berätta om du blev frälst.
    Jag kommer inte göra detta nu, typisk mig att bara snacka.

  16. #76
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då får du återkomma och berätta om du blev frälst.
    Jag kommer inte göra detta nu, typisk mig att bara snacka.
    Absolut! Passar bra nu när jag flyttat in i nytt rum.

  17. #77
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Sonarworks har hjälpt väldigt mycket hos mig

  18. #78
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Jag ser nu att Dirac inte säljer egen hårdvara längre. De hade väl en liten burk som inte var tokdyr förr vill jag minnas?

  19. #79
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mikee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som har jämfört Sonarworks mot Genelec SAM?
    Inte ljudmässigt.

    En fördel med GLM är att kalibreringen görs i högtalaren, per högtalare. Så, GLM kan, såvitt jag förstått, exempelvis faskorrigera mellan flera monitorer och ett flera sub:ar, något som Sonarworks m fl som jobbar på hela signalen ut inte kan göra.

  20. #80
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte ljudmässigt.

    En fördel med GLM är att kalibreringen görs i högtalaren, per högtalare. Så, GLM kan, såvitt jag förstått, exempelvis faskorrigera mellan flera monitorer och ett flera sub:ar, något som Sonarworks m fl som jobbar på hela signalen ut inte kan göra.
    Hur menar du+ Korrigeringen är väl ändå olika för L/R eller motsvarande för surround-kanalerna (om det nu finns) och så har man väl olika profiler för olika monitorer? Du menar att det är böket att byta profil man slipper?

  21. #81
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Jag kör Sonarworks och det gör saker och ting så mycket bättre. Enda sättet att ens komma i närheten ett ok rum. Det hjälper dig genom att dina beslut du tar är mycket mer korrekta snabbar på din skapandeprocess vid mixtillfälle.

  22. #82
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur menar du+ Korrigeringen är väl ändå olika för L/R eller motsvarande för surround-kanalerna (om det nu finns) och så har man väl olika profiler för olika monitorer? Du menar att det är böket att byta profil man slipper?
    Nej, jag menar vad jag skrev. Vissa kör flera ”speglade” sub:ar utspridda i rummet för att få en jämnare basrespons i rummet. Men även i 2-kanal med en (eller två) sub:ar får du fasfel du inte kan kompensera för i utgående två kanaler, eftersom du har överlapp mellan sub och monitor kring delningsfrekvensen.

  23. #83
    Lazt
    Lazt är inte uppkopplad
    Lazts avatar
    Senior
    Kan lägga till mina två ören, Har ett litet rum hemma, ca 8kvm. Jag har "basfällor" av skum i hörnen och dämp i tak och bakom högtalare. Har två par högtalare, ett par focal shape 4", en 10" samsonsub och ett par Alesis elevate 3. Subben tar signal från bägge monitorerna. Inte bästa förutsättningarna men jag är lägenhetsstudio-nöjd.

    Focal sitter vid mixplats där jag gör musiken, mitt på långsidan av en vägg. Här tycker jag inte sonarworks hjälper jättemycket, det blir lite tightare men jag har nog ganska bra grundljud där. Den tar bort en baspuckel som jag tror är golvet.


    Alesis e3 däremot sitter i hörnet där jag har min dator (mest för gejming då men jag fuskmastrar på den också)
    Eftersom ena högtalaren sitter rätt i hörnet och den andra mitt på väggen så blir det helt skevt.
    Dessutom låter de skit från början med bumliga pucklar och taskig hög mid.

    Här städar sonarworks verkligen upp, stereobilden hoppar in rätt framför näsan och plattar till kurvan enormt så röster plötsligt träder fram, så pass att det översätts på samma vis när jag sen spelar upp material i focalhögtalarna. Det är helt sjukt nice, jag tänkte först koppla så man får hoppa mellan dator och focal för att lyssna, men nu räcker det att göra sista lyssningen på focal.

    Har mycket mindre problem med mixarna när jag spelar dem i bilen, men framförallt är det njutbart att lyssna på musik framför datorn igen.

    Fem solar!
    Senast redigerat av Lazt den 2020-01-26 klockan 15:36.

  24. #84
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Jag menar alltså fasfel som uppkommer p g a olika avstånd mellan monitor och sub, resp mellan sub och sub.

  25. #85
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Såhär, kanske enklare med exempel. Du jobbar i stereo, och skickar alltså ut två fullrange-kanaler från master på din mixer/daw. Din lyssning är två monitorer plus en ensam sub (som summerar basen i höger och vänster). Bör bara ett relativt vanligt scenario. I det läget kan sonarworks (i teorin) faskompensera vänster respektive höger kanals utgående ljud separat. Men, GLM kan i det läget (i teorin) fasjustera (time-of-flight-justera) vänster monitor, höger monitor och sub separat.

  26. #86
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, jag menar vad jag skrev. Vissa kör flera ”speglade” sub:ar utspridda i rummet för att få en jämnare basrespons i rummet. Men även i 2-kanal med en (eller två) sub:ar får du fasfel du inte kan kompensera för i utgående två kanaler, eftersom du har överlapp mellan sub och monitor kring delningsfrekvensen.
    Fast varför skulle det inte kompenseras av mätningen i lyssningsområdet menar du? Om du t.ex. får för mycket vid 75 hz i lyssningsområdet utan korrektion och den sedan ser till att det blir lagom så borde väl det fungera även om det är med två subbar? Det är ju resultatet/summan i lyssningsområdet det gäller. Nivåskillnaden är väl inte olinjär matematiskt på grund av subbarna? Sänker man 3 dB vid 75 hz innan det skickas till monitorsystemet så blir det väl 3 dB? Eller?
    Om vi nu enbart pratar nivå, med fas känner jag lite osäkerhet däremot...

    EDIT: Såg nu att du menar fasen. OK, då är jag med.
    Sedan hänger det naturligtvis på hur bra korrigeringssystem högtalarna har, fast jag gissar att det hela konvergerar bland de seriösare märkena. Så visst, helt klart bättre att göra det i högtalaren. Särskilt för fasta placeringar.

  27. #87
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag såg en YT demo där de visar hur de kalibrerar upp systemet och det verkar rätt genomtänkt faktiskt men har någon erfarenhet hur det fungerar med SUB i lyssningen?
    Sedan sitter jag på Mac OS X 10.8.5, minimum är 10.9 men jag ser att det stödjer RTAS så det bör ju fungera tycker man.

  28. #88
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sedan sitter jag på Mac OS X 10.8.5, minimum är 10.9 men jag ser att det stödjer RTAS så det bör ju fungera tycker man.
    Jag har försökt installera det på för gammal version av macOS och redan i installationen så vägrar den, så det är nog kört.

  29. #89
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har försökt installera det på för gammal version av macOS och redan i installationen så vägrar den, så det är nog kört.
    Aha, man kan ibland ändra/hacka i installeringsscriptet att man godkänner äldre OS faktiskt men då vet jag att det kommer krångla åtminstone...

  30. #90
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag såg en YT demo där de visar hur de kalibrerar upp systemet och det verkar rätt genomtänkt faktiskt men har någon erfarenhet hur det fungerar med SUB i lyssningen?
    Det här undrar jag med, men det borde väl egentligen inte spela någon roll när den bara korrigerar signalen ut från datorn så länge sub'en är en del av lyssningen bara...

    japp: https://support.sonarworks.com/hc/en...h-a-subwoofer-

    Can I measure a setup with a subwoofer?

    ----

    Yes, you can!

    Set the subwoofer level to your liking and do the measurements. If the low frequency correction is exceeding 6dB, go back and turn down the subwoofer a little, then measure again.

    Be sure not to change the speaker/subwoofer level and placement relations after the calibration.

  31. #91
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha, man kan ibland ändra/hacka i installeringsscriptet att man godkänner äldre OS faktiskt men då vet jag att det kommer krångla åtminstone...
    Det skulle jag inte rekommendera.

Liknande ämnen

  1. Spela in kör/Mikrofontips
    Av trashkaiser i forum Inspelning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2015-10-26, 22:23
  2. ja visst nu kör vi
    Av KALLBACK~ i forum Evenemang
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-04-01, 09:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •