Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: XERXES by Black Corporation

  1. #1
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran

    XERXES by Black Corporation

    Efter att ha sett ett Soundcloud klipp på Xerxes så tyckte jag att det lät överraskande likt SYNTHEX och la en pre-order på vinst och förlust och så dök synthen upp i fredags.
    Jag hade lite blandade känslor av Deckards Dream men här har man lyssnat på input från användare och rättat till i princip alla egenheter...denna synth känns helt klar från OS 1.0! På mitt ex glömde man dock bort att sätta muttrar på hörlur och audio outputs...men ljud och funktionsmässigt är det top notch.
    Jag är helt såld på denna faktiskt. Förmodligen top 3 på min synthlista...otroligt nog, och nej jag är inte sponsrad på en liten penny ens, jag har dock hjälpt till lite att mäta Envelope-tider på en SYNTHEX.
    Denna låter bättre än SYNTHEX...du har inte det otäcka "fas-felet" när du spelar oktaver, men du har allt annat, krämigt filter, analog chorus och massa moderna features som MPE och Poly AT över MIDI.
    Du kan även gå in i settings och ändra envelopetider till X2, X4 för längre attack och decay etc.
    Sjukt bra synth. Jag är imponerad big time.
    Här är en multitrack.

    https://youtu.be/vd4FiLhxIC8

  2. #2
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Fin demo!

    Synthex.... och nu tydligen "arvingen" Xerxes har jag länge tyckt låter mycket angenämt. Pang på arbetshäst spelbara kalasljud utan krusiduller liksom, som tycks klara mycket... från gammeldags electronica till modern EDM. Dom enda Synthex:ar jag hört IRL är Jarres men samma sak där. Den enda diss jag kommer på för Synthex kan vara något om "basfattighet" som någon skrev men det tror jag är marginellt, speciellt som bas-synthar växer på träd.

    Ingångar till filter och chorus är på önskelistan?

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Låter fint och extra kul att de inte rusat fram med nåt halvfärdigt igen!

    Är det för videon skull du kör med smurfklavven? Det känns som att poly-AT hade gjort sig från T-8 t ex. Låten som sådan var ovanligt monoton för att komma från dig, men jag fattar att det är en demo.

    Hursomhelst, kul med Xerxes och att BC lyssnat och gjort rätt.

  4. #4
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Köpte du färdigbyggt från BC? Eller lät du nån byggare färdigställa? Vad landade kalaset på? Lite sugen

  5. #5
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    3249USD kostar den och sedan tillkommer tull och moms, men konstigt nog blev det bara 2200:- på det denna gång...skickas från Japan. Xerxes verkar inte finnas som DIY.
    Japp, jag lirar på T-8:an egentligen

  6. #6
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Grym demo FC, och fantastisk låt. Jag älskar verkligen den här typen av musik. Lunka-på-pop med driviga 16-delar i basen. Skitbra!

    Och ljuden är fantastiska. Dels verkar Xerxes naturligtvis bra, men jag måste ge en stor eloge till dig som ljudkranare. Det är ju lätt att man fastnar i sina "favoritljud" även när man testar nya syntar, men det tycker jag INTE att du gör. Varje demo känns ny och fräsch.

    Då fick man lite gas då, men det är tur att den inte finns som DIY. Annars hade den nog varit beställd redan...

    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den enda diss jag kommer på för Synthex kan vara något om "basfattighet" som någon skrev
    Synthex är verkligen allt annat än bas-fattig. Jag kan intyga att den där "någon" som du refererar till antagligen är en helt vanlig internet-bessewisser som uttalar sig tvärsäkert utan att någonsin testat en Synthex.

    Eller i bästa fall fingrade på ett demoex i en musikaffär 1988...

    Jag gjorde en Shoot-out mellan Synthex, JP8, Xpander och MKS80 och Synthexen spöar faktiskt alla de andra på "brutalt basljud". Ska man säga något om Synthex är väl att den i så fall är FÖR fet och FÖR brutal. Den påminner mig mycket om Prophet 5 och Memorymoog i brutaltunga polyljud.

    Tycker jag i alla fall.

    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, jag lirar på T-8:an egentligen
    Va..? Det hade vi aaaldrig trott...

  7. #7
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    i princip alla egenheter...denna synth känns helt klar från OS 1.0!
    På mitt ex glömde man dock bort att sätta muttrar på hörlur och audio outputs...men ljud och funktionsmässigt är det top notch.
    Jag är helt såld på denna faktiskt. Förmodligen top 3 på min synthlista...otroligt nog.
    Denna låter bättre än SYNTHEX.
    Wow! Med dom citaten så låter det som om den är en riktig super synt.
    Tack för ännu en bra demo FC

  8. #8
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Coolt - låter absolut Synthex! vad kan man styra med Aftertouch?
    Tror du skulle kunna kolla in en DDRM igen de har ordnat firmware så den fungerar rikigt bra nu.

    Har en rev 1 byggd av Roman som låter kanon.. utan fläkt.
    De är väl uppe i rev 3 eller 4 nu på den så jag tror de flesta egenheter är ordnade..

  9. #9
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Det låter så klart fantastiskt men samtidigt så gör du alltid väldigt bra och luftiga mixar så jag kan inte låta bli att tänka på hur Xerxsen (och även original Synthex) låter rent.
    Använder ljuden det inbyggda choruset? Hur många av ljuden använder sig av dual mode och liknande finesser?

  10. #10
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Bra demo! Ja, den låter bra, man blir ju lite sugen!
    Top 3 säger du, vilka är 1 & 2? Gissar att Moog One är en av dom

  11. #11
    koppeti
    koppeti är inte uppkopplad
    koppetis avatar
    Senior
    Den låter kalasbra. Köpte du din på

    https://www.deckardsdream.com/product/xerxes-built

  12. #12
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Nog är ljuden i låten Jarre-inspirerade alltid, eller så lurar mina öron mig. Låter finfint tycker jag, både ljuden och låten i sig. Det enda ljudet jag har svårt för är eurodiscobaskaggen.

    Många mjuka ljud i låten, funkar den till hårdare ljud också?

  13. #13
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Känns lite som att den skulle kunna fylla alla platser i mina kompositioner.

  14. #14
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Xerxes har inte DUAL mode eller SPLIT som originalet. Choruset har 3 lines istället för 2 eller 4 beroende på hur man ser det. Xerxes låter mest (väldigt) likt SYNTHEX om man endast kör mono-output och för att emulera DUAL-mode får man dubbeltracka helt enkelt
    Ang hårdare ljud så kan man absolut göra det men med ålderns höst har jag kommit fram till att de ultimata rappa basljuden inte återfinns på någon poly ens moderna som Moog One eller denna så oavsett poly tycker jag att man kompletterar med en grym Mono för percussiva basar, tex Pro One eller 2600, thats all you need, En poly,en mono och en DAW

  15. #15
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Ibland blir det ju lite överväldigande, man får problem med att hantera intrycken och borde egentligen ha någon sorts direkt koppling till vår gemensamma hjälplinje för GAS...

    FC,, top tre ever? Nyhetens underbara behag eller är det djupare?

    Jag håller på att bygga nytt flöde, nytt arbetssätt och känner att jag kommer behöva något som fungerar som ren inspirationskälla men även som sitter fint i en mix.

    Sålde nyss en Polysix, om den är bra eller inte var inte det viktiga för mig,, den gav inspiration. Instant! Dock förekommer den sällan i det jag spelar in. Där kommer Xerxes in.

    Var hamnar Xerxes hos dig?

  16. #16
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Låter chorusen som på orginalen med de tre mode:n?

  17. #17
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter chorusen som på orginalen med de tre mode:n?
    Japp, mer eller mindre exakt, men som sagt Xerxes har inte DUAL mode så för autentiskt SYNTHEX ljud får man använda Xerxes med endast mono-output och dubbeltracka för att emulera DUAL-mode.
    SYNTHEX i DUAL mode är två dual mono outputs. SYNTHEX singel mode är 4 hårdpanorerade röster vänster respektive höger så SYNTHEX har inte ett äkta stereoljud även om du får ett maffigt dual-mono ljud i DUAL.
    Kör du Xerxes i stereo blir det en extra Chorus slinga som ger en snygg stereoeffekt men du tappar SYNTHEX karaktäristiska "vibrato-chorus".

  18. #18
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, mer eller mindre exakt, men som sagt Xerxes har inte DUAL mode så för autentiskt SYNTHEX ljud får man använda Xerxes med endast mono-output och dubbeltracka för att emulera DUAL-mode.
    SYNTHEX i DUAL mode är två dual mono outputs. SYNTHEX singel mode är 4 hårdpanorerade röster vänster respektive höger så SYNTHEX har inte ett äkta stereoljud även om du får ett maffigt dual-mono ljud i DUAL.
    Kör du Xerxes i stereo blir det en extra Chorus slinga som ger en snygg stereoeffekt men du tappar SYNTHEX karaktäristiska "vibrato-chorus".
    Borde väl gå att köpa två Xerxes också?

  19. #19
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Borde väl gå att köpa två Xerxes också?
    Japp, det var det jag sa till Lackan

  20. #20
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Borde väl gå att köpa två Xerxes också?
    Ni lockas inte av deras Polykobol, som partner till Xerxes istället?

  21. #21
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Denna gamla farbrorn verkar också gilla.

  22. #22
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Martins frisyr har lugnat ner sig på senare år

  23. #23
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Damen på bilden verkar måttligt road...

  24. #24
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Undrar vad han spelar... Jump eller Final countdown kanske?

  25. #25
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar vad han spelar... Jump eller Final countdown kanske?
    Rent statistiskt måste det vara Second Rendez-Vous (Laser harp). Det är preset 1 på Xerxes.

  26. #26
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rent statistiskt måste det vara Second Rendez-Vous (Laser harp). Det är preset 1 på Xerxes.
    Mycket troligt!

    Ang tjejen som inte verkar sååååå imponerad. Denna bild skulle man kunna fånga på mig när jag försöker fynda vinyl i Gbg. Min tjej följer med, säger det är kul,, men hon är så INTE impad!

    Jag blir lycklig som hittar en press jag inte hade, Giorgio Moroder’s From here to eternity är senaste.

  27. #27
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Vid 0:50 tycker jag påminner om outro på Jean Michel Jarre - Rendez-Vous 5 och undrar om det är samma preset på både Synthex och Xerxes samt vilket preset nummer det är på respektive?

    Jag har inte hört dylikt från så många syntar vad jag kan komma ihåg, möjligen Moog One?

    (Paul Wiffen demo; https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post2727801)

    Vilket preset nummer kan det vara (hpf eller bpf är frågan);
    http://www.perkristian.net/sounds/sy...v5-hpsweep.mp3?
    bpf_jmj.mp3?

    Svaret kanske finns på sista sidan i den här manualen;
    https://www.polynominal.com/site/stu...hex-manual.pdf
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Synthex Presets.JPG 
Visningar:	28 
Storlek:	73,0 KB 
Id:	96757Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Synthax Error.JPG 
Visningar:	20 
Storlek:	86,8 KB 
Id:	96758

    edit; finns även som en sample kallad "Fog Horn" på Zero-G Jungle Frenzy (1996); https://www.discogs.com/Zero-G-Jungl...elease/2821276
    Senast redigerat av RX11 den 2021-01-30 klockan 21:54. Anledning: edit

Liknande ämnen

  1. Black Corporation - Kijimi
    Av Frengus i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2021-06-02, 09:19
  2. Elka Synthex Klon ? - Xerxes
    Av drifter7508 i forum Nyheter
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2020-01-18, 21:20
  3. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2018-04-05, 15:46
  4. Thievery Corporation
    Av imported_Jonaz i forum Skivor & artister
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-09-17, 10:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •