Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 121 till 180 av 271

Ämne: Sequential Pro 3

  1. #121
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Bra recension av Nick, som vanligt. Dock tycks han ha missat en av de bästa ”snabkommandona”. Tryck Modulation Source, vrid på något, tryck Destination, vrid på något annat, vrid upp Amount. Klart, utan att ens titta på displayen.

  2. #122
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    najs demo av sequential pro 3:an. yes man blir lite sugen

  3. #123
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Pro 3an verkar vara fantastisk på alla sätt men jag blir samtidigt lite skrämd av alla möjligheter.
    Patch-junkie som jag är så skulle med all säkerhet hälften av rattarna vara orörda i all evighet!
    Får väl vänta tills den går köpa i andra hand eller ifall Dave släpper något i höst som passar mig bättre.

  4. #124
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pro 3an verkar vara fantastisk på alla sätt men jag blir samtidigt lite skrämd av alla möjligheter.
    Patch-junkie som jag är så skulle med all säkerhet hälften av rattarna vara orörda i all evighet!
    Får väl vänta tills den går köpa i andra hand eller ifall Dave släpper något i höst som passar mig bättre.
    Med 512 presets, varav många riktigt bra, så har du en hel del att utforska tills du vågar vrida. Det riktigt skojiga är att ett bra preset kan bli något helt eget bara genom ett tryck på filtervalsknapp. Det är svårt att inte röra rattar och knappar med så många sweet-spots.

  5. #125
    abod
    abod är inte uppkopplad
    abods avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den kompletterar nog en PRO 2 väldigt bra. Känns verkligen som två helt olika syntar. Den konkurrera nog mer med en Sub37 egentligen.
    Hm, den tanken gjorde mig sugen att byta ut min sub37, har inget från Dave Smith däremot 2 moogar, hade ju en PROONE i yngre dar, fan också, ska det aldrig ta slut

  6. #126
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Nån som har köpt den här? Nu kommer en uppdatering med möjligheten att ladda in egna wavetables. Den blir allt svårare att motstå måste jag säga!

  7. #127
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nån som har köpt den här? Nu kommer en uppdatering med möjligheten att ladda in egna wavetables. Den blir allt svårare att motstå måste jag säga!
    Jag har den. Väldigt trevlig och nu blev den ju inte mindre intressant, även om det verkar lite meckigt att ladda in egna tabeller. Får hoppas på att andra gör spännande saker och delar.

  8. #128
    stenerlov
    stenerlov är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Har en till salu här på 99 om någon är sugen

  9. #129
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Några första intryck:

    * Fläskiga analoga oscillatorer och vågformstabeller genom state variable-filtret = låter riktigt bra. Lite drive och ganska mycket resonans på det och du får ett jävla tryck och bett i ljudet, utan att det fördenskull blir för mycket.
    * Rolig och kraftfull sequencer, precis som utlovat. Man hittar snabbt nåt som låter bra och modernt. Återstår att se om det funkar bra att styra externa grejer med den. Tänkte testa om det funkar bra och är lika kul att använda sequencern med cv så småningom.
    * Distortionen är inte alls i min smak, grötigt och utan karaktär... men det kanske bara är jag som rattar fel. Effekterna är inte heller så bra, hoppas att de anstränger sig för att förbättra dem. Men sånt kan man leva med.
    * Tuned feedback/Karplus-Strong imponerar icke. Får nog ge det lite mer tid innan man dömer ut det helt dock.

    Citat Ursprungligen postat av perault Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är fortfarande hänförd av kombinationen av enkelhet och helt enormt djup om man vill. Får se om jag lyckas skriva en vettig recension vid tillfälle.
    Medhåll! Plus att oscillatorerna och filterna låter magiskt.

  10. #130
    antiff
    antiff är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    https://youtu.be/KdHoMlFIqps
    Min compadre droppin' some bombs igen

  11. #131
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Jag tror jag måste ha en sån här ändå. Fan. (Hade inte så mycket med just den videon att göra men Ricky gör alltid mysiga och informativa videos!)

  12. #132
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Denna vs pro 2, knivigt val på pappret?

    (edit: scrollade upp och såg att tanken är ganska vädrad, sorry)

  13. #133
    antiff
    antiff är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Denna vs pro 2, knivigt val på pappret?

    (edit: scrollade upp och såg att tanken är ganska vädrad, sorry)
    Jag har en Pro 3 och älskar den, testat en Pro 2 bara i några min. i butik men mitt intryck då var att det är väl två helt olika monster, som vissa påpekat här på senare kommentarer. Titlarna blev lite vilseledande eftersom rent ljudmässigt så får du två radikalt annorlunda utgångspunkter. Tror också när 3an kom så skrevs det mycket i affekt då den utmanar andra monos med specs och pris, men vilken är bättre, biffigare eller roligare tror jag beror egentligen på användarens inställning till ljudsyntes och hur en kan se på eller inspireras av alla möjligheter vs. begränsningar. I en drömvärld bör en kunna unna sig alla Pro modeller kanske...



    https://youtu.be/1tRMYRH-YBg
    Här drar Sequentials Carson Day en rätt balanserad och djup genomgång på arkitekturen och tanken bakom 3an där han adresserar några pushbacks de fick från jamförelser med 2an.

  14. #134
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Vet inte hur mycket demo av Pro3 detta är vs. något annat men nice oavsett (IMO).


    https://youtu.be/326XYgmvBDg

  15. #135
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    ” Everything playing is from the Pro 3, with the backing track improvised into the Ditto X4 looper before recording.

    All FX (phaser, chorus, delays etc) are from the Pro 3, except some Valhalla Shimmer added to the lead parts.

    Recorded direct to DAW”

  16. #136
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    @tommyc, antar att du syftar på min kommentar.

    Tänkte nog mer på om det är något särskilt "unikt" för Pro3'an han gör.
    Som sagt, bra låter det oavsett

  17. #137
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Ja, det var väl en rätt bra demo av Pro-3, iaf om man gillar ambient synth. Lite fusk med Valhalla Shimmer bara.

  18. #138
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Man kan ställa in så att sequencerspåren kör olika längder/takter = polymetrik! <3 Gå in på spåret du vill ändra, tryck och håll i steget du vill avsluta på och reset-knappen samtidigt.

    Citat Ursprungligen postat av sprakmanick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    * Distortionen är inte alls i min smak, grötigt och utan karaktär... men det kanske bara är jag som rattar fel. Effekterna är inte heller så bra, hoppas att de anstränger sig för att förbättra dem. Men sånt kan man leva med.
    * Tuned feedback/Karplus-Strong imponerar icke. Får nog ge det lite mer tid innan man dömer ut det helt dock.
    Måste krypa till korset nu och medge att distet är riktigt grymt, särskilt på OTA-filtret. Gain staging är a och o och man måste ratta runt en del för att hitta de rätta nivåerna, gärna mata in från alla oscillatorer för att locka fram de mer välljudande sidorna av distet.

    Gjorde misstaget att jämföra med multidrive på Sub 37 i början och blev då besviken... äpple och päron, såklart.

    Nån som fått bra resultat med tuned feedback? Känns tyvärr som den svagaste och minst användbara delen av synten, men låter mig gärna motbevisas.

    För övrigt tycker jag att det här är det bästa demot. Visar både de mjuka sidorna och de smutsiga.


    https://youtu.be/SCT829W_k9s

  19. #139
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Beställde just en!

  20. #140
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beställde just en!
    gjorde du rätt i

  21. #141
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av cyberpunx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    gjorde du rätt i
    Ja det tror jag! Det jobbiga kommer att vara att sälja Pro-2:an, den har verkligen varit en väldigt inspirerande synth men jag känner inte att jag kan ha hela familjen Pro-One, Pro-2 och en Pro-3, det blir lite för mycket överlapp för min smak.

    Jag var väldigt tveksam till att gå från 2:an till 3:an men har insett att det är monofona basljud som är viktigast för mig och då är 3:an ett strå vassare. 2:an är ju ännu mer modulär i sitt upplägg där de fyra oscillatorerna kan användas lite hur som helst, antingen som standard VCO:er (VA) eller wavetables eller som brusgeneratorer. Och sen de två filtren som kan kombineras... Ja risken är att jag kommer att sakna vissa grejer helt klart. Men beslutet har ändå mognat under ganska lång tid nu!

  22. #142
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det tror jag! Det jobbiga kommer att vara att sälja Pro-2:an, den har verkligen varit en väldigt inspirerande synth men jag känner inte att jag kan ha hela familjen Pro-One, Pro-2 och en Pro-3, det blir lite för mycket överlapp för min smak.

    Jag var väldigt tveksam till att gå från 2:an till 3:an men har insett att det är monofona basljud som är viktigast för mig och då är 3:an ett strå vassare. 2:an är ju ännu mer modulär i sitt upplägg där de fyra oscillatorerna kan användas lite hur som helst, antingen som standard VCO:er (VA) eller wavetables eller som brusgeneratorer. Och sen de två filtren som kan kombineras... Ja risken är att jag kommer att sakna vissa grejer helt klart. Men beslutet har ändå mognat under ganska lång tid nu!
    jag funderar ngn gång i en mkt avlägsen framtid att ev köpa en pro 2:a. den synthen verkar mkt intressant. till saken hör att jag har en moog sub 37:a. och om jag fattat det så är sub37 och pro 3 ganska lika eller? men däremot sub37 och pro2 är väldigt olika?

    för det är ju ingen ide att köpa en synth som fungerar och gör ungefär samma sak. så rik är jag inte

  23. #143
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Ja, Pro-3 och Sub37 verkar ha ganska mycket överlapp i ljud med tanke på att de båda har klassiska VCO:er och ladderfilter. Pro-2 skiljer ut sig mer med de funktionerna jag skrev plus att den har linjär FM där du kan låta alla oscillatorerna ha sinusvågform om du vill t ex. Pro-2 är förvånansvärt bra på komplexa pads, när man använder parafonin. Det är mer användbart än jag trodde faktiskt.

  24. #144
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av cyberpunx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag funderar ngn gång i en mkt avlägsen framtid att ev köpa en pro 2:a. den synthen verkar mkt intressant. till saken hör att jag har en moog sub 37:a. och om jag fattat det så är sub37 och pro 3 ganska lika eller? men däremot sub37 och pro2 är väldigt olika?

    för det är ju ingen ide att köpa en synth som fungerar och gör ungefär samma sak. så rik är jag inte
    Har både i min ägo just nu, men tänker bara behålla en. I grunden upplever jag att ladderfiltret på Pro 3 är väldigt likt Sub 37ans filter, förutom att du inte kan välja slope utan är låst till 24db. Du får dock inte samma karaktär som i Sub 37 när du överstyr och distar. På enklare analoga ljud låter Sub 37an i mina öron snäppet bättre när man överstyr det, men på lite mer avancerade ljud och om man bara får till nivåerna rätt på Pro 3an så kan den dista brutalt bra också. Du kan dessutom välja om ökad resonans "gräver ur" basen eller ej på Pro 3.

    Vad gäller oscillatorerna så kan du skifta steglöst mellan vågformerna på båda syntarna, men på Pro 3 har du även shape mod på dem (PWM på fyrkant, liknande effekt på de andra vågformerna). Det är lite svårare att hitta sweet spots när du modulerar det här på Pro 3 än Sub 37, men du kan å andra sidan få fram fler typer av analoga ljud på den förra. Pro 3 saknar sub osc, men har i stället en fantastisk tredje, digital oscillator.

    Det enda som talar till Sub 37ans fördel enligt mig - bortsett från att den är riktigt snygg då - är just hur skönt den mättar och distar.

  25. #145
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Är det parafoniska läget på Pro 3 och Sub37 lika?

    På Sub37 är ju båda oscillatorerna tillsammans tills man trycker ner två tangenter då de separeras, på Pro 2 är oscillatorerna hela tiden separerade i parafoniska läget. Jag läste att Pro 3 fick ett nytt parafoniskt läge i en uppdatering och kan då använda två istf tre oscillatorer, men frågan är om det då fungerar som på Sub37?

    Det är ju helt olika upplevelse att spela parafoniskt på Sub37 jämfört med Pro 2.

  26. #146
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det parafoniska läget på Pro 3 och Sub37 lika?

    På Sub37 är ju båda oscillatorerna tillsammans tills man trycker ner två tangenter då de separeras, på Pro 2 är oscillatorerna hela tiden separerade i parafoniska läget. Jag läste att Pro 3 fick ett nytt parafoniskt läge i en uppdatering och kan då använda två istf tre oscillatorer, men frågan är om det då fungerar som på Sub37?

    Det är ju helt olika upplevelse att spela parafoniskt på Sub37 jämfört med Pro 2.
    Det är round Robin i både 3- och 2-läget på PRO 3. Går att göra kul grejer med olika inställningar på oscillatorerna.

  27. #147
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av perault Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är round Robin i både 3- och 2-läget på PRO 3. Går att göra kul grejer med olika inställningar på oscillatorerna.
    Ok, tack för info. Då kan man inte ersätta en Sub37a med en Pro 3 om man gillar Moogens parafoni. Alla är unika på sitt sätt, vilket är kul!

  28. #148
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	7966F8FD-0A92-4234-A8FC-2B935FF1E6F3.jpeg 
Visningar:	68 
Storlek:	2,37 MB 
Id:	97900

    Hela släkten med tre generationer Pro samlad!

  29. #149
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Trevligt, vore toppen med en review/compare med 2'an

  30. #150
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	7966F8FD-0A92-4234-A8FC-2B935FF1E6F3.jpeg 
Visningar:	68 
Storlek:	2,37 MB 
Id:	97900

    Hela släkten med tre generationer Pro samlad!
    Nej inte hela släkten..ingen Pro-two/Mopho.

  31. #151
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej inte hela släkten..ingen Pro-two/Mopho.
    Bara den närmaste släkten, inga kusiner eller så - vi måste tänka på Corona-situationen!

  32. #152
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara den närmaste släkten, inga kusiner eller så - vi måste tänka på Corona-situationen!

  33. #153
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trevligt, vore toppen med en review/compare med 2'an
    Det kommer var så säker! Första intrycket är att Pro-3 kan låta väldigt likt Pro-One iaf. Men jag vet inte om jag nånsin kommer kunna sälja min Pro-One, även om den används lite mer sällan nu.

  34. #154
    klown
    klown är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Pro-3 har visat sig mer användbar för mig än Sub-37, men det ska man ta med nypa salt eftersom jag också har en Model D. 🥴

  35. #155
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Hur tycker du Pro-3 står sig mot din Model D då?

  36. #156
    klown
    klown är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Använder Pro-3 betydligt mer än Model D, men det är väl som att jämföra äpplen och päron egentligen. Dock ska det sägas att jag egentligen inte helt hittat hem med Moogen och Pro-3 har så mycket större möjligheter i sin ljudpalett som matchar det jag lattjar med.

  37. #157
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Det låter ungefär som jag haft det med Pro-One och Pro-2. Pro-One har ett visst sound som jag gillar mycket men jag har knappt spelat på den sen jag skaffade Pro-2 eftersom man kan göra så mycket mer med den och även komma hyffsat nära Pro-One i sound. Med Pro-3 kommer man betydligt närmare Pro-One i grundljud också.

  38. #158
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	7966F8FD-0A92-4234-A8FC-2B935FF1E6F3.jpeg 
Visningar:	68 
Storlek:	2,37 MB 
Id:	97900

    Hela släkten med tre generationer Pro samlad!
    jädrigt najs hörrö

  39. #159
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	7966F8FD-0A92-4234-A8FC-2B935FF1E6F3.jpeg 
Visningar:	68 
Storlek:	2,37 MB 
Id:	97900

    Hela släkten med tre generationer Pro samlad!
    Frågan är är var du ska placera en Pro-One rev 2, om nu Dave släpper en sådan?

  40. #160
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Nu har jag spelat in en liten demo av Pro-3:an och det är en samling återskapade snuttar från Yazoos album. Alla ljud, inklusive trummor, kommer direkt från Pro-3:an utan någon processning alls förutom en gnutta limiter på slutet:

    https://soundcloud.com/unease-1/upstairs-at-daves

  41. #161
    antiff
    antiff är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Så det är du som droppar kunskap efter kunskap på GZ tråden om Pro 3:an senaste dagarna... en fröjd att läsa och testa på! Tack för detta.
    Hatten av!

  42. #162
    karlmergel
    karlmergel är uppkopplad nu
    karlmergels avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag spelat in en liten demo av Pro-3:an och det är en samling återskapade snuttar från Yazoos album. Alla ljud, inklusive trummor, kommer direkt från Pro-3:an utan någon processning alls förutom en gnutta limiter på slutet:

    https://soundcloud.com/unease-1/upstairs-at-daves
    Riktigt snyggt!

  43. #163
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag spelat in en liten demo av Pro-3:an och det är en samling återskapade snuttar från Yazoos album. Alla ljud, inklusive trummor, kommer direkt från Pro-3:an utan någon processning alls förutom en gnutta limiter på slutet:

    https://soundcloud.com/unease-1/upstairs-at-daves
    Grymt. 1:35 är ju SPOT ON

  44. #164
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag spelat in en liten demo av Pro-3:an och det är en samling återskapade snuttar från Yazoos album. Alla ljud, inklusive trummor, kommer direkt från Pro-3:an utan någon processning alls förutom en gnutta limiter på slutet:

    https://soundcloud.com/unease-1/upstairs-at-daves
    Grymt bra! Hur får du till leaden (introljudet) på Goodbye 70’s?

  45. #165
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag spelat in en liten demo av Pro-3:an och det är en samling återskapade snuttar från Yazoos album. Alla ljud, inklusive trummor, kommer direkt från Pro-3:an utan någon processning alls förutom en gnutta limiter på slutet:

    https://soundcloud.com/unease-1/upstairs-at-daves
    Visst gjorde du något liknande när P08 kom också? Jag minns att jag var lika imponerad då. Undrar om det inte har mer med dig än med synthen att göra. Helt fantastiskt oavsett.

  46. #166
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag spelat in en liten demo av Pro-3:an och det är en samling återskapade snuttar från Yazoos album. Alla ljud, inklusive trummor, kommer direkt från Pro-3:an utan någon processning alls förutom en gnutta limiter på slutet:
    Wow! Respekt! Nu blev jag sugen på en Pro 3!

  47. #167
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Tack för alla fina kommentarer! Jo, det är jag som kallar mig "unease" på Gearslutz.

  48. #168
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grymt bra! Hur får du till leaden (introljudet) på Goodbye 70’s?
    Det är tre oscillatorer med PWM i tre oktaver plus aningens brus. Antagligen gjordes det ljudet med en Arp 2600.

  49. #169
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av perault Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visst gjorde du något liknande när P08 kom också? Jag minns att jag var lika imponerad då. Undrar om det inte har mer med dig än med synthen att göra. Helt fantastiskt oavsett.
    Nja, jag gjorde en version av Don't Go med bara en Pro-One. Det är klart att det krävs en person med tillräcklig nördigt intresse av just de ljuden, men jag kom inte alls lika nära när jag försökte göra något liknande med Pro-2:an t ex. Virusen jag hade tidigare försökte jag inte ens med. Det kändes roligt att försöka med Pro-3:an eftersom jag tycker den kan låta väldigt likt Pro-One och också till viss grad en Arp 2600 eftersom den har tre oscillatorer och en massa modulation.

  50. #170
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Varför förstör han Pro- serien ytterligare?

    Tycka vad man vill om Pro-2, den byggde absolut inte vidare på ljudet från Pro-1.

  51. #171
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag spelat in en liten demo av Pro-3:an och det är en samling återskapade snuttar från Yazoos album. Alla ljud, inklusive trummor, kommer direkt från Pro-3:an utan någon processning alls förutom en gnutta limiter på slutet:

    https://soundcloud.com/unease-1/upstairs-at-daves
    Kan bara sälla mig till kören: grymt! Har upptäckt mer och mer hur bra gammelsyntiga patcher blir på den. Blir lätt att jag övermodulerar och försöker få till slingor i sequencern som låter perkussiva, rappa och smutsiga, men så slår det mig att man även kan göra mjuka grejer och de skiner verkligen.

    Trummor är den också fantastisk på, vilket man hörde i ditt medley. Så kul och lätt med två aux env plus moduleringsmatrisen och alla sätt att förvränga/dista ljudet som finns att tillgå.

    En grej som jag saknar i sequencern är att man inte kan gör slides, hoppas verkligen de lägger till det. Funkar inte heller så bra att mata ut cv-trigs med den, vilket är trist om man vill använda den för att leka med moduler.

  52. #172
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    TommyC - du är fantastisk. Hur låter din egen musik? Det känns som om du är Vince Clarke 1982.

  53. #173
    superdigital
    superdigital är inte uppkopplad
    superdigitals avatar
    Senior
    JÄTTEFINT!!! <3

  54. #174
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Har du röntgensyn på hur man ska göra subtraktiva ljud bara genom att "se" dem Tommyc? Lyssnar om o om igen o blir flabbergasted

  55. #175
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    TommyC - du är fantastisk. Hur låter din egen musik? Det känns som om du är Vince Clarke 1982.
    Oj, tack Patrik! Min egen musik låter inte så värst likt Yazoo tror jag även om jag försöker få in lite Vince’s tänk med flera monofoniska melodier snarare än ”ackordmackor”. Det var länge sen jag hade tid att slutföra egna låtar ordentligt men det finns ett album på Spotify under gruppnamnet ”unease”.

  56. #176
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du röntgensyn på hur man ska göra subtraktiva ljud bara genom att "se" dem Tommyc? Lyssnar om o om igen o blir flabbergasted
    Hehe! Jamen lite så kanske, för mig så har alla ljud en visuell form, färg och struktur. Men det gissar jag är ganska vanligt, att man visualiserar sin musik i huvudet. Sen hjälper det ju till väldigt mycket att man vet vilka instrument som användes och vilka begränsningar de hade. Det är ju i princip tre oscillatorer med puls eller sågtand och ett filter. Sen är det enveloperna som är svåra att ställa in rätt. Min tanke är att släppa en batch med patcher till Pro-3:an.

  57. #177
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj, tack Patrik! Min egen musik låter inte så värst likt Yazoo tror jag även om jag försöker få in lite Vince’s tänk med flera monofoniska melodier snarare än ”ackordmackor”. Det var länge sen jag hade tid att slutföra egna låtar ordentligt men det finns ett album på Spotify under gruppnamnet ”unease”.
    Ah nu ringer en klocka.

  58. #178
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag spelat in en liten demo av Pro-3:an och det är en samling återskapade snuttar från Yazoos album. Alla ljud, inklusive trummor, kommer direkt från Pro-3:an utan någon processning alls förutom en gnutta limiter på slutet:

    https://soundcloud.com/unease-1/upstairs-at-daves
    Ojojoj, så välgjort, helt grymt!

  59. #179
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag spelat in en liten demo av Pro-3:an och det är en samling återskapade snuttar från Yazoos album. Alla ljud, inklusive trummor, kommer direkt från Pro-3:an utan någon processning alls förutom en gnutta limiter på slutet:

    https://soundcloud.com/unease-1/upstairs-at-daves
    Suveränt bra, du har fångat känslan i ljuden på ett grymt bra sätt.

  60. #180
    rili
    rili är inte uppkopplad
    rilis avatar
    Senior
    Kan bara hålla med, grymt bra gjort!

Liknande ämnen

  1. Dave Smith Instruments OB-6 (Var: Nytt från DSI/Sequential)
    Av Katzenjammer i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 820
    Senaste inlägg: 2023-09-23, 12:23
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-08-27, 21:12
  3. Nytt från Roland?
    Av jazza i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 787
    Senaste inlägg: 2017-05-07, 17:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •