Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 64

Ämne: Korg MS-20 FS

  1. #1
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior

  2. #2
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Den ”Roland SH-gröna” var ju fin.

  3. #3
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Oh Khaki! Äntligen en fältmässig MS-20! Kommer sitta som en smäck hos alla militärvurmande EBM-band.

  4. #4
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Den ska ha båda filtren, men jag ser ingen omkopplare?

  5. #5
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den ska ha båda filtren, men jag ser ingen omkopplare?
    Har för mig att man håller ner en tangent vid start för att byta filter på kittet, säkert samma förfarande här.

  6. #6
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 834 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har för mig att man håller ner en tangent vid start för att byta filter på kittet, säkert samma förfarande här.
    Ok!

  7. #7
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Trevligt, bara priset som saknas.

  8. #8
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Korg MS20 i all är men jag får knyta an vad som någon klok 99a sa i karp-2600 tråden, "känns som tåget redan har gått". I alla fall för just en FS MS20.

    Edit:
    Jag tycker att det hade varit 100% gånger mer intressantare vad som Korg kan göra med Prologue konceptet än en FS MS20

  9. #9
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    personligen fårstår jag inte varför de håller på att larva sig med alla dessa "limited" utgåvor. Om de serietillverkat från början hade de kunnat göra mer pengar och hålla priset nere.

    Men "logue"-konceptet känns lite inpinkat ändå, väl? Vi har ju i alla fall fem olika syntar väl? Prologue, minilogue, minilogue xd, monologue, samt den där lilla monon utan klav de släppte nyligen. Det man eventuellt skulle kunna tänka sig är en logue helt baserad på användaroscillatorer.

    Inte för att det finns färre versioner av MS20 ute Så inprincip kan man tycka att de borde göra något nytt - men de tappade å andra sidan fart efter att Takahashi lämnade. Nu är han ju dock tillbaka så det kanske dyker upp kul saker om något år eller två. med farhågan då att det blir någon liten leksak och inte ett fullskaligt instrument.

    Det ruktas ju att KORG i alla fall sonderat terrängen för en Mono/Poly ... men det kan ju vara ett envist önsketänkande från folk å andra sidan. Icke desto mindre visar ju den ny Wavestaten att de i alla fall är mentalt kapabla att göra en synt med tre klaviaturer i full skala

    slut på litanian

    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Korg MS20 i all är men jag får knyta an vad som någon klok 99a sa i karp-2600 tråden, "känns som tåget redan har gått". I alla fall för just en FS MS20.

    Edit:
    Jag tycker att det hade varit 100% gånger mer intressantare vad som Korg kan göra med Prologue konceptet än en FS MS20

  10. #10
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trevligt, bara priset som saknas.
    1400 dollars ryktas det. Guitar center.

  11. #11
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Nfuture Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1400 dollars ryktas det. Guitar center.
    Hmm, obegripligt dyrt, tycker jag. (isåfall)

  12. #12
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Ja, enig i det. Är alltså inte bekräftat.

  13. #13
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Känns ännu mer sannolikt nu att kARP 2600 kommer i flera variationer och färger, vilket jag iofs tycker är bra.

  14. #14
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    MS-20 kit gick väl på 12' sen köpte jag en för 9,5' när de såldes ut. Var inte så lättsåld sen när jag sålde av den för 8' tror jag.

    Ganska onödig produkt, men de hade väl ritningarna kvar från MS-20 kit.

  15. #15
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Korgs management möte:
    (Mgmnt) - vad har vi att komma med på NAMM?
    (Produktcheferna) - 2600!!!!

    (M)- ok, vad mer?
    (PM)- ipad appar

    (M) - kom igen, vad mer från fabriken?
    (PM)- hmm.. inte mycket. Kanske ngt piano..

    (M)- kom igen folks. Ngt mer måste vi ha!
    (PM)- vi kan nog skaka fram ngn till ms20variant

    (M) - ok. Kör på det

  16. #16
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	MV5BMzE0Y2RmNTktYzk1Ny00OGRkLWI4YjMtZDgxZGY0MDc1MzgxXkEyXkFqcGdeQXVyMjUyNDk2ODc@._V1_SY1000_SX10.jpg 
Visningar:	6 
Storlek:	37,6 KB 
Id:	91352

  17. #17
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Med tanke på Uli är det svårt att förstå varför de släpper en klon som redan finns och klämmer i med premiumpris. Det verkar vara det nya, "Uli har en klon, vi återlanserar vår klon och målar den grön samt höjer priset!".

    ARP 2600 kan jag förstå och Wavestate är spännande, men denna

  18. #18
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Snyggt att den vita verkligen ser ut att vara vit överallt. MS-20 mini vita såg rätt slarvig ut, då den hade mycket svarta detaljer kvar.

  19. #19
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med tanke på Uli är det svårt att förstå varför de släpper en klon som redan finns och klämmer i med premiumpris. Det verkar vara det nya, "Uli har en klon, vi återlanserar vår klon och målar den grön samt höjer priset!".

    ARP 2600 kan jag förstå och Wavestate är spännande, men denna
    Vet inte, gillar faktiskt denna idé. De har ju alla prylarna, så det kostar inte direkt. Pulverlackera några skal och rida på 2600-vågen. De som inte har råd med karpen köper kanske denna som revansch.

  20. #20
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Fan att dom inte gjorde en militärgrön MS10 ist, helvete vad jag hade köpt skiten ur den!

  21. #21
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Grym militärgrön ...fattar dock inte varför de inte gjorde som på MS-20m och stoppade dit switch för filter och även petade dit en synk switch..mm.. helt obegripligt faktiskt.

    I övrigt tycker jag det är bra att klassiska instrument alltid ska finnas tillgängliga Precis som med en fender el les paul..osv.. lite olika kulörer och versioner... sen kommer de bli vissa årgångar ..bla..bla..osv.. Synthesizern har äntligen nått samma accepterade status som elguran.

  22. #22
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grym militärgrön ...fattar dock inte varför de inte gjorde som på MS-20m och stoppade dit switch för filter och även petade dit en synk switch..mm.. helt obegripligt faktiskt.

    I övrigt tycker jag det är bra att klassiska instrument alltid ska finnas tillgängliga Precis som med en fender el les paul..osv.. lite olika kulörer och versioner... sen kommer de bli vissa årgångar ..bla..bla..osv.. Synthesizern har äntligen nått samma accepterade status som elguran.
    Håller med allt du skriver.

  23. #23
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior
    Den kanske är lite dyr, men för mig som inte imponerades så värst mycket av Minin och bygget på en, är det här välkommet. Håller med om att en ny massproduktion hade varit bättre, dock.

    Ska nog skrapa ihop till en grön, tror jag. Alternativet: original/svart.

  24. #24
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Den gröna var snygg, men jag tycker inte att den tillför något speciellt utöver originalstorleken. Personligen har jag inget problem med storleken på minin.

  25. #25
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grym militärgrön ...fattar dock inte varför de inte gjorde som på MS-20m och stoppade dit switch för filter och även petade dit en synk switch..mm.. helt obegripligt faktiskt.
    Rätt lätt att fixa själv faktiskt. Även PWM.

  26. #26
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av uc.t Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rätt lätt att fixa själv faktiskt. Även PWM.
    Jo me då måste man borra ...nu fanns det ju redan i ms-20m så varför inte här??? konstigt beslut.

  27. #27
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Det är ett tydligt tidstecken att de måste ange "FS" i typbeteckningen. Smurf är alltså det normala...

  28. #28
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior
    Ställde mig i kö hos en svensk återförsäljare, först på den gröna !

  29. #29
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Den verkar helt fantastisk! Börjar dyka upp videos nu på youtube och den har släppts i svenska butiker etc. Den vita är ju helt mindblowing snygg, nice touch med inkluderade färgmatchade patch-kablar. Perfekt kombo med ett par vita Genelecs. Gillar också skarpt att den vita versionen inte är snålt gjord som Mini där det stack ut visuellt med delar som var svarta, sidopaneler och modwheel i svart.

    Jag har inga synthar längre, men denna måste jag ha!! Kan inte Roland vakna upp ur sin samurajkoma och släppa en SH-101 Full Scale? Det här är vad folket vill ha!! Denna och SH-101 vore de enda syntharna jag skulle ta med mig till Mars.

    Någon som köpt en Korg MS-20 Mini på senaste och vet ifall de fixat till det där problemet med ett noise som låg i bakgrunden? Typ oscillatorläckage? Hoppas inte denna har samma issue, då den verkar vara baserad lite eller ha beröringspunkter med Mini. Med avseende på USB, sen olika kommandon för att ändra Rev som väl måste vara något som är styrt digitalt? Tänker eftersom den har USB så bör den ha lite digitala kretsar? Hade Mini också valmöjligheten att välja Rev?
    Senast redigerat av Anubis den 2021-05-25 klockan 02:44.

  30. #30
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Bruset får du sannolikt om du kör den med 35-filtret. Även original brusar mycket, om det är varianten med det filtret.

    Minin (som bara har 35-filtret) brusar ännu mer än originalen, men det rör sig inte om jättemånga fler decibel (går att hitta mätningar på nätet). Enligt Korg beror det på att nån komponent inte längre tillverkas och att de då ställdes inför två val, att minska bruset eller bibehålla originalets ljudkaraktär och då valde de det senare.

    (Helt rätt IMO. Jag har alltid sett MS-20 som en skitig punksynt och lite brus i hörnen har väl ingen dött av?! )

    Jag vet att det cirkulerar en del idéer om att MS 20 Kit:s 35-filter skulle brusa mindre än minin, men jag har haft både minin och Kit och utan att ha mätt på dem, så är min subjektiva uppfattning att nä, ingen skillnad. Visst kan de ha tweakat nya FS, men jag skulle knappast vänta mig det.

    Vad jag däremot är säker på är att det är dags att åter ha en MS-20 i mitt liv, jag fattar inte hur jag klarat mig utan i säkert fem år nu?! Vilken variant återstår att se.

  31. #31
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med tanke på Uli är det svårt att förstå varför de släpper en klon som redan finns och klämmer i med premiumpris. Det verkar vara det nya, "Uli har en klon, vi återlanserar vår klon och målar den grön samt höjer priset!".

    ARP 2600 kan jag förstå och Wavestate är spännande, men denna
    Jag har ändrat mig, efter att ha haft ett original för många år sedan (tror den kostade 1500:-) och en kit så saknar jag den. Har ofta avfärdat MS-20 men återkommer ofta till den ändå.

    Dock känns den något dyr, tror jag betalade 9000:- för kit från Gear4Music.

  32. #32
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har ändrat mig, efter att ha haft ett original för många år sedan (tror den kostade 1500:-) och en kit så saknar jag den. Har ofta avfärdat MS-20 men återkommer ofta till den ändå.

    Dock känns den något dyr, tror jag betalade 9000:- för kit från Gear4Music.
    Haha, vafanken, efter att jag postat mitt inlägg ovan så läste jag din diss och tänkte att tusan, tonflytsgrabben har ju rätt, jag borde köpa nån 2600-variant istället. Och så går du och ändrar dig?!

  33. #33
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag har moratorium på inköp just nu, annars känner jag att jag egentligen borde köpa en ny FS medans den fortfarande finns i produktion. Korg verkar ju göra det mesta i tämligen snävt begränsade serier numera.

  34. #34
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, vafanken, efter att jag postat mitt inlägg ovan så läste jag din diss och tänkte att tusan, tonflytsgrabben har ju rätt, jag borde köpa nån 2600-variant istället. Och så går du och ändrar dig?!
    2600 är för komplex för mig, men egentligen vill jag ha patchminnen, eller så vet jag inte riktigt vad jag vill

    MS-20 är en klassiker, passar bra till Rhodes

  35. #35
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bruset får du sannolikt om du kör den med 35-filtret. Även original brusar mycket, om det är varianten med det filtret.

    Minin (som bara har 35-filtret) brusar ännu mer än originalen, men det rör sig inte om jättemånga fler decibel (går att hitta mätningar på nätet). Enligt Korg beror det på att nån komponent inte längre tillverkas och att de då ställdes inför två val, att minska bruset eller bibehålla originalets ljudkaraktär och då valde de det senare.

    (Helt rätt IMO. Jag har alltid sett MS-20 som en skitig punksynt och lite brus i hörnen har väl ingen dött av?! )

    Jag vet att det cirkulerar en del idéer om att MS 20 Kit:s 35-filter skulle brusa mindre än minin, men jag har haft både minin och Kit och utan att ha mätt på dem, så är min subjektiva uppfattning att nä, ingen skillnad. Visst kan de ha tweakat nya FS, men jag skulle knappast vänta mig det.

    Vad jag däremot är säker på är att det är dags att åter ha en MS-20 i mitt liv, jag fattar inte hur jag klarat mig utan i säkert fem år nu?! Vilken variant återstår att se.
    Då är jag med! Ja den är ju sannerligen känd för sin brutalt opolerade karaktär. Och skulle bruset bli störande i en mix så är ju lite kirurgiskt EQ pill inga problem. Denna är det mega-GAS på.

  36. #36
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då är jag med! Ja den är ju sannerligen känd för sin brutalt opolerade karaktär. Och skulle bruset bli störande i en mix så är ju lite kirurgiskt EQ pill inga problem. Denna är det mega-GAS på.
    FS:en har liksom MS-20 Kit dessutom möjlighet att växla mellan det brusiga 35-filtret och det obrusiga men snällare OTA-filtret som användes i senare modeller.

    Allas våran Lackan har just gjort en finfin jämförelse mellan två original med de olika filtren: https://www.99musik.se/showthread.ph...00#post3577700

  37. #37
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Coolers tack! Btw någon som kan confirma om knarriga basen i denna är MS-20? Alltid misstänkt det pga karaktären men är inte 100%. Låter som phaser också? Eller kanske är pga hur dual filtren kanske sveps med LFO parallellt?




    https://youtu.be/tWIX9Bpc_-w

    Även nyfiken på om basen på deras collab med Robyns Monument är MS-20?


    https://youtu.be/Zo6UnKr6Bwg

  38. #38
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Ms20 kit med det äldre filtret brusar lika mycket som minin. Original gammelfiltret brusar inte i närheten av minin.
    Däremot låter ju det nyare filtret sjukt bra i Kit så det är ingen partystopper ändå bara man undviker gammelfiltret. Jag anser att bruset gör det filtret oanvändbart. Så mycket brusar det.

  39. #39
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ms20 kit med det äldre filtret brusar lika mycket som minin. Original gammelfiltret brusar inte i närheten av minin.
    Däremot låter ju det nyare filtret sjukt bra i Kit så det är ingen partystopper ändå bara man undviker gammelfiltret. Jag anser att bruset gör det filtret oanvändbart. Så mycket brusar det.
    Intressant min upplevelse av det hela var när mini släpptes och jag provade i butik (4sound medis). Vill minnas att jag reagerade på det eftersom det lät mer som en defekt än feature så att säga. Undrade först om det var något strul med just demo exet och frågade personalen.

  40. #40
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant min upplevelse av det hela var när mini släpptes och jag provade i butik (4sound medis). Vill minnas att jag reagerade på det eftersom det lät mer som en defekt än feature så att säga. Undrade först om det var något strul med just demo exet och frågade personalen.
    Japp, det låter som det är en defekt. Ganska underligt att man ens släppte den designen faktiskt. Trasig synth skulle jag säga.

  41. #41
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Coolers tack! Btw någon som kan confirma om knarriga basen i denna är MS-20? Alltid misstänkt det pga karaktären men är inte 100%. Låter som phaser också? Eller kanske är pga hur dual filtren kanske sveps med LFO parallellt?

    För mig låter basen i vision one nästan som en Nord Wave, combfilter. Men tvivlar på att sopparna använt något så modernt

  42. #42
    Fluster
    Fluster är inte uppkopplad
    Flusters avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Har en kit ms20m och haft en ms20 fs-kit. Ingen av mina har brusat och avgett hissljudet som ms20mini med k35. Hade en mini som jag blev småtokig på just rörande hissljudbruset och vilket var skönt att bli av med.

    Sen föredrar jag OTA filtret alla dagar men det är ju smaksak.

    Kul om korg kommer med ny fs även om timingen känns lite konstig eller sen.

  43. #43
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ett tydligt tidstecken att de måste ange "FS" i typbeteckningen. Smurf är alltså det normala...
    Konstigt att de släpper en Blå FS och inte en MiniSmurf blå???

  44. #44
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Ser fram emot Sonicstate review på FS. Jävlar va kass byggkvalite på minin i deras review:


    https://youtu.be/QQ_Q1Qw1IgE

    Är det där något som åtgärdats i senare batches? Det där med lösa knobs?


    btw mods, det är någon bugg när man postar länkar från mobilen i mobila forumversionen, där det automatiskt läggs in url tags innanför video url tagsen man lägger in från lilla menyn för länkformatering.

    Så man manuellt för radera url tagsen. Ganska annoying.

  45. #45
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Gillar hur han duckar lite på frågan om det aggressiva filtret var ett medvetet designval eller ett resultat av billigt komponentval?
    Senast redigerat av Hjorten den 2021-05-26 klockan 17:43. Anledning: Videoinbäddning bortredigerad /Hjorten

  46. #46
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med tanke på Uli är det svårt att förstå varför de släpper en klon som redan finns och klämmer i med premiumpris. Det verkar vara det nya, "Uli har en klon, vi återlanserar vår klon och målar den grön samt höjer priset!".

    ARP 2600 kan jag förstå och Wavestate är spännande, men denna
    Gammalt inlägg och säkert trolling men ändå. Ptja varför skulle man vilja va ett nytt original från ursprungliga skaparna? När man kan få en billig kopia?! Lite samma filosofiska kval man kan ställas inför om det ska köpas en äkta Rolex eller en ”Thai-Rolex”. Självklart ett rätt uttjat ämne på detta forum vid det här laget. Men ändå liksom så urbota dum frågeställning i en tråd om Korg. Inlägget borde flyttats till Behringer tråd.

    En mer relevant frågeställning i denna tråden är angående prissättningen. Jag tycker priset är helt OK sett till vad man får. Men det är intressant att se att beggade vintage originalet kostar ungefär exakt lika mycket t ex på Jam syntotek nu. Är det talande för hur pass lågt priset på vintage Korg MS-20 är, i förhållande till Rolands och andra vintagesynthar? Frågan blir då lite vilken ska man köpa? Originalet eller FS? För/nackdelar? Gillar tanken på 2 års fabriksgaranti på FS. Gillar också tanken på helt sprojlans ny, orörd.

    Korg MS-20 är ju verkligen Korgs motsvarighet till Roland SH-101 om man ser till popularitet, pris samt hur himla mycket vintage det verkar finnas på marknaden pga hur stora volymer de sålde.
    Senast redigerat av Anubis den 2021-05-26 klockan 10:28.

  47. #47
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Också intressant snack från skaparna om originalets egenheter i denna, samt om utvecklingsarbetet bakom originalet:


    https://youtu.be/NaA_GSNHJ6Q

    Intressant att klaviaturet är digitalt styrt/scannat på mini, så förmodar det applicerar även på FS?

    Gillar att LFO osv är helt analogt styrda som på originalet.

    Sååå intressant att de valde att ha med ett HP filter med egen resonans för att man skulle kunna skapa formanter/vowel filter. Det är verkligen en egenskap jag uppskattar hos MS-20. Den levande/pratiga karaktären som kan uppnås. Ni som hört Hallucinogens musik från 90-talet vet vad jag menar.
    Senast redigerat av Anubis den 2021-05-26 klockan 10:56.

  48. #48
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior
    Så, om MS-20 FS, som jag haft i ett tag nu. För min del, inget märkbart brus, även om jag inte egentligen lyssnat efter det. Rattar har inte lika mycket motstånd som många nya synthar, men känns stadiga och rör sig mjukt och på ett tillfredsställande sätt. Blev lite förvånad över att se att höljet är öppet under hjulet/knappen! Ser rakt in.

    Den gröna färgen med vitt tryck och lite ojämn yta är sjukt snygg i verkligheten, och beroende på ljus så framhävs olika nyanser nästan, i mina ögon. Manualerna är fina men så där ömtåliga i tunnt tunnt papper, som lätt viker sig. Trycket är kanske aningen oskarpt, åtminstone i den där boken med olika exempel-patchar (typ trumpet osv).

    Synthen kom packad i en rejäl kartong med skräddarsytt skal av luftkuddar i tjock plast, samt inlindad under detta i ett sånt där vanligt 'skynke' av plast som många prylar kommer i, och även skumbitar för att skydda hörnen. Avdelare i tjock papp med utrymmen för kablar på sidorna. Retro och kvalitetskänsla på samtliga emballage tycker jag.

    Ljudet är inget att klaga på, och det finns så många nyanser och subtilt sammanspel av parametrar att utforska, för att inte tala om External Signal Processorn, att jag nog kommer att behöva många år för att känna att jag ens skrapat på ytan.

    Jag gillar att Korg släpper en nyutgåva som inte är kit, i fräscha (valfria) nya färger, och utan att antalet är så begränsat att de försvinner direkt. Sen så har väl de flesta som vill ha en MS-20 redan en, jämfört med Arp 2600 t.ex. Men jag var redo att betala mer än för ett original för MIDI, två olika filter, en ny produkt med garanti och den där färgen. Tycker det är kul att en så gammal synth hålls vid liv, faktiskt.

  49. #49
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Bra val! De här olika färgerna blir nog collectibles! Hade varit coolt med ännu fler färger, typ rosa, pastellblå/babyblå. Jag personligen tycker MS-20 är lika klassisk som Minimoog! Verkligen en del av elekroniska musikhistorien. Sen är den liksom lite antitesen till Moogens mjukare sound. Mycket hårdare, futuristiskt/alien sound.

    En aspekt som jag gillar är hur den kan göra dels klassiska LFO bubblor, om man har på lite ping pong delay/reverb, men även fyrkantigare ”bubblor” nästan metalliska/plastiga FM-aktiga ljud. När Modulation Generator shapen är fullt till vänster.

    Den låter nästan lite sådär elastiskt som Nord Leadsen med sitt knivskarpa digitala filter.
    Senast redigerat av Anubis den 2021-05-26 klockan 17:11.

  50. #50
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Hmm en helt neongrön MS-20 vore fett! The Matrix LSD edition.

  51. #51
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Men patchkablarna... De medföljande är enfärgade och matchar skalet. Originalen var gula med svarta kontaktskal. Ikoniskt. Om jag var målgrupp för en svart MS20FS (vilket jag snudd på är) så skulle jag åtminstone förvänta mig nytillverkade patchkablar i rätt stil.

  52. #52
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men patchkablarna... De medföljande är enfärgade och matchar skalet. Originalen var gula med svarta kontaktskal. Ikoniskt. Om jag var målgrupp för en svart MS20FS (vilket jag snudd på är) så skulle jag åtminstone förvänta mig nytillverkade patchkablar i rätt stil.
    Men till originalet medföljde bara två kablar och till MS-10 en.

  53. #53
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Åfan. Är det därför det är så svårt att få fatt på originalkablar?

    Men i alla fall. Står fast vid mitt påstående. De patchkablar som följer med ska vara i rätt stil. Snudd på dealbreaker faktiskt.

  54. #54
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åfan. Är det därför det är så svårt att få fatt på originalkablar?

    Men i alla fall. Står fast vid mitt påstående. De patchkablar som följer med ska vara i rätt stil. Snudd på dealbreaker faktiskt.
    Ja jag håller med. Och jävligt snyggt också med gulsvart till militärgröna... som en bombburk... explosive!!!

  55. #55
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men patchkablarna... De medföljande är enfärgade och matchar skalet. Originalen var gula med svarta kontaktskal. Ikoniskt. Om jag var målgrupp för en svart MS20FS (vilket jag snudd på är) så skulle jag åtminstone förvänta mig nytillverkade patchkablar i rätt stil.
    Ja jag har försökt hitta såna.. De gjorde till ms-20 mini men inte FS..

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	s-l640.jpg 
Visningar:	4 
Storlek:	26,7 KB 
Id:	101734

  56. #56
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Jag sällar mig till dem som önskar tips på var man får tag på gula original patchkablar till MS-20
    …eller snygga alternativ ; ]

  57. #57
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Visst tusan fick man originaltrogna gula till MS-20 Kit? Borde kunna köpas som reservdel åtminstone, kan man tycka.

  58. #58
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visst tusan fick man originaltrogna gula till MS-20 Kit? Borde kunna köpas som reservdel åtminstone, kan man tycka.
    Det kan till och med vara så att jag har en kvar från kit, glömde i en låda...

    Borde kunna köpas!

  59. #59
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Jag kollade också för en tid sedan utan framgång.

  60. #60
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag sällar mig till dem som önskar tips på var man får tag på gula original patchkablar till MS-20
    …eller snygga alternativ ; ]
    Köp gul kabel på metervara från Thomann samt pluggar och löd. Vill du det ska stå Korg på dem så fixa schablon och spreja.

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-03-25, 02:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •