Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 173

Ämne: DIY 2020

  1. #61
    bing
    bing är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gör panelerna och allt annat i kicad nu. Text och grafik kastade jag ihop i Affinity Photo och exporterade lågupplöst och konverterade till footprint med något online verktyg, mest för att det gav en kul effekt när det vektoriserades från lågupplöst png... Har inte längre illustrator eller photoshop privat, och vill helst slippa firma datorn när det handlar om hobby...
    Nyfiken på grafiken. Har du en annan bild?

  2. #62
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Funkar inte fjärde bilden i serien?! (La in den här också) (Det är inte någon av mina bättre paneler grafiskt)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20200308_110335_953.jpg 
Visningar:	40 
Storlek:	135,0 KB 
Id:	92821

  3. #63
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Superfint! 90 eur är superbilligt imo.

  4. #64
    ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    JLCPCB. Betalade 90 euro inkl. Frakt och tull för 5pcb med 220 komponenter var och dess montering + 5 paneler (PCB) och 10 distroboard PCB (26x6cm). Kommer inte ihåg vad varje del kostade, men jag glömde använda mina kuponger.
    Slapp du också svenska tullavgifter? Blev positivt överraskad när paketet gick via Tyskland och därmed slapp svensk tullavgift.

  5. #65
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ZackZick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Slapp du också svenska tullavgifter? Blev positivt överraskad när paketet gick via Tyskland och därmed slapp svensk tullavgift.
    Jag betalade tull direkt för att slippa skiten. Bor dock i Danmark, så slipper alltid svensk tull. Tror att tullen blev betald till Luxemburg, för paketet bytte kollinr. där...

  6. #66
    ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Aha, betalade du det hos JLPCB eller?

    Just svensk tull vill man gärna slippa då den alltid inkluderar en basavgift på typ 120kr, vilket känns högt för billiga försändelser.

  7. #67
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ZackZick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha, betalade du det hos JLPCB eller?

    Just svensk tull vill man gärna slippa då den alltid inkluderar en basavgift på typ 120kr, vilket känns högt för billiga försändelser.
    Yes. Jag valde ett fraktalternativ där jag betalade tull direkt.

  8. #68
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Jag beställde också nyligen från JLCPCB och tänkte inte så mycket på om det var någon import avgift osv inkluderad i priset, men mitt brev kom också via Luxemburg.

  9. #69
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Kommer med en del kommentarer och inlägg och försöker vara stringent:

    Min hög av PCBer kom från två ställen - de större korten kom också från JLPCB, medan de mindre (<10cm var sida) kom från FIRSTPCB. På det senare stället betalade jag max $2/5 kort.
    Jag lät båda paketen gå via ColisExpat i Frankrike.

    Jag lödde dit alla socklar på mina alla kort. Det är ganska trist att komma på när man lött ner kretsar på kortet att de alla var felvända - speciellt de där 200-kronors udda specialarna ..

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kurt_waldheim.jpg 
Visningar:	22 
Storlek:	352,1 KB 
Id:	93243

    Alla (nästan) komponenter är beställda, förutom de jag redan hade hemma. Jag har för övrigt några LM394 i plåtkanna. De är kinesiska och jag jag skicka över mot en billig peng om någon behöver. Jag fick dock beställa ett gäng opampar även om många av de jag har kunde funka (vad gör man med dubbla opampar med CMOS-ingång??).
    Just det, någonstans (S&H) ska en 500K antilog pot in. Hittar på Tayda, men ???? kan man inte koppla den här poten bakvänt?

    Fick detta meddelande i påsklådan idag:
    Passade på att bygga ihop LFO:n idag, den funkade fint! Gick efter silkscreenen och det enda felet jag hittade var R91 som ska vara 100K men står som 1M på kortet.

    Du vill kanske byta kondensatorer (C1/C2 och C6/C7). När den är i snabba läget kommer jag upp i ~21 Hz och bottnar ganska långt under 1 Hz (råkade använda en 100K-pot). I långsamma maxar den runt 0,3 Hz. Använde en 2,2 uF bipolär där. Är ju ganska bra värden för en LFO men jag vill ju ha audio rate modulation som alla kids på youtube...

    Bytte C6 från 22 nF till 2,2 nF och nådde 160 Hz, men då får man i princip glömma allt under 20 Hz.

    R2/R20 tog jag 220K till och R90/R92 blev 4,7K. Gick la bra!
    Vet att Ray Wilson hade kul lösningar på det mesta. Kunde man göra så här kanske??

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	hi-lo_1.jpg 
Visningar:	14 
Storlek:	58,1 KB 
Id:	93244
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	hi-lo_2.jpg 
Visningar:	13 
Storlek:	106,8 KB 
Id:	93245
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	hi-lo_3.jpg 
Visningar:	10 
Storlek:	67,7 KB 
Id:	93246

    Det var väl det ... typ. Jag måste inventera förrådet av potar. Beställde ett gäng av vanliga typer för något år sedan med vetskapen att standardtyper går åt.

    Åker till jobbet (ex-jobbet) och klipper plåt endera dagen. Har lovat att bjuda på amerikanska kakor (typ sockerchock ).

    De va de hele

  10. #70
    ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Testar av min Teensy-4-bärarmodul. Tyvärr hade jag råkat rotera ett par av kontaktdonen mellan främre och bakre kretskort, så det blev inte så bra Nåja, har ändå kommit på några andra ändringar och optimeringar som jag vill göra, så det får bli en ny JLC-beställning. Passar kanske på och provar SMD-assembly också! Men vissa grejer gick bra; provade att beställa en frontpanel i kretskortsmaterial för första gången, och tycker den blev helt okej, den passar som en smäck (sedan ska jag snygga till grafiska designen om jag orkar i nästa varv, denna blev ganska basic som synes).
    #covid19pyssel

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0396.jpg 
Visningar:	23 
Storlek:	112,1 KB 
Id:	93256
    Senast redigerat av ZackZick den 2020-03-24 klockan 20:42.

  11. #71
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    provade att beställa en frontpanel i kretskortsmaterial för första gången, och tycker den blev helt okej, den passar som en smäck
    Perfekt juh!

  12. #72
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    NOTERA!
    S&H/NOISE-kortet: Motståndet strax bakom TL071 (bredvid 100nF) är på kortet märkt 2K2 - ska vara 1K.

  13. #73
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Vet att Ray Wilson hade kul lösningar på det mesta. Kunde man göra så här kanske??
    Det finns redan på kortet/i designen. Du lägger till en bipolär 2 uF och då går det trööögt. Med facit i hand skulle jag ha tagit 1 uF

  14. #74
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    NOTERA!
    S&H/NOISE-kortet: Motståndet strax bakom TL071 (bredvid 100nF) är på kortet märkt 2K2 - ska vara 1K.
    Man ska INTE skriva ut komponentvärden i silkscreen. Det ska istället vara designators (R3, C17 osv). På så sätt kan man ändra komponentvärden utan att förvirring/felkälla uppstår, och dessutom är det mycket lättare att hitta en komponent vid felsökning t.ex.
    "Kolla om R17 är ordentligt lödd" jämfört med "Kolla om 10k-motståndet (ett av 57 st) är ordentligt lött".

  15. #75
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man ska INTE skriva ut komponentvärden i silkscreen. Det ska istället vara designators (R3, C17 osv). På så sätt kan man ändra komponentvärden utan att förvirring/felkälla uppstår, och dessutom är det mycket lättare att hitta en komponent vid felsökning t.ex.
    "Kolla om R17 är ordentligt lödd" jämfört med "Kolla om 10k-motståndet (ett av 57 st) är ordentligt lött".
    Båda om det går. Men det beror ju på vem som ska tillverka och när. Men tänker också, när man lagar grejerna om tjugo år... då kanske det är skönt med referens (om man har kvar allt runtomkring) och värde om man inte ha det.

    Men ja, för sökning i trådar m.m. är det smidigt. Byggande går ju lite segare.

  16. #76
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Jag är beredd att hålla med dig Erik G. När jag monterade korten hade jag (original) placeringsritningen, komponentlistan och gick efter mina papper. Har man designatorerna nödgas man nu göra en koll till, även om jag gjort fel när det varit så.

    Jag tänkte att alla mina kort, plåtbitar och tankar skulle utmynna i nån sorts ljudmaskin, så jag startade en tråd som väl ska beskriva vad jag kommer fram till och jag listar all skit jag hittar där.

  17. #77
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man ska INTE skriva ut komponentvärden i silkscreen. Det ska istället vara designators (R3, C17 osv). På så sätt kan man ändra komponentvärden utan att förvirring/felkälla uppstår, och dessutom är det mycket lättare att hitta en komponent vid felsökning t.ex.
    "Kolla om R17 är ordentligt lödd" jämfört med "Kolla om 10k-motståndet (ett av 57 st) är ordentligt lött".
    Åja, säg inte att du inte uppskattade det på TTSH-kortet

  18. #78
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Oh well, beror väl lite på hur pass tätbefolkat det är. Inte till nån större hjälp att ha både ock när det ser ut såhär


  19. #79
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Motstånd på högkant ...WOHO!!!!!

  20. #80
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Motstånd på högkant ...WOHO!!!!!
    Vad är det för fel på det tycker du?

  21. #81
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det för fel på det tycker du?
    Suger när man ska löda in nåt från andra sidan, mellan alla motstånd

  22. #82
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Suger när man ska löda in nåt från andra sidan, mellan alla motstånd
    Nej, när det är kort med motstånd på högkant kan du köra 0805 motstånd istället, så slipper du TH motstånd och att klippa ben. Win-win.

  23. #83
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, när det är kort med motstånd på högkant kan du köra 0805 motstånd istället, så slipper du TH motstånd och att klippa ben. Win-win.
    Förvisso, har gjort några såna, men tycker det är träligt att löda SMD med lödkolv på TH-pads och så lirar inte utseendet med min zen ...men det är ju bara jag. Var och en gör som det passar en

  24. #84
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det för fel på det tycker du?
    Inget fel, men som någon svarat, kan vara lite jobbigt att löda och ibland lite svårt att se hur komponenter ska placeras (har inte en 20-årings högupplösande ögon längre).

    Jo ett bekymmer är om man ska mäta över ett motstånd.

  25. #85
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Jag skulle gärna vilja pröva att programmera lite microprocessorer, är en rimligt ok programmerare, men aldrig hållit på med ICs. Är lite överväldigad av all information så undrar om nån kunde se om jag är på rätt spår.

    Jag tänkte sikta in mig på ATmega328 till att börja med, det verkar vara nog flexibelt och kraftfullt för att göra allt jag kan tänka mig i närmsta framtid.

    Det jag vill kunna göra är ju att programmera det ifrån min dator (macbook pro 2010 om det har betydelse), wine eller bootcamp finns ju om det är så att programvaran inte finns till macos.

    Så jag ska ju köpa en programmerare, och så vill jag ju gärna kunna debugga rimligt smärtfritt.

    Jag har sprungit på den här, https://www.elfa.se/sv/atmel-ice-utv...ice/p/11095767, som låter som allt jag behöver (och mer därtill). Eller är det totalt overkill? Absolut inga problem att betala lite extra för att få nått som funkar rimligt smärtfritt.

    Låter det här som allt jag behöver?

  26. #86
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    gst: Varför inte köra någon form av arduino eller liknande? Vad jag vet så har de flesta av dem möjlighet att kopplas in i datorn via USB-sladd, inget extra behövs.

  27. #87
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Ah, bra fråga, det här är det naturliga "nästa steg", arduino är ju smidigt och snabbt för att testa idéer och jag har använt det mycket (så att jag inte hållit på med PICs är ju inte helt sant). Men ja, jag vill gärna lära mig det här. Så rent intresse är väl främsta anledningen.

    Känns ju också som ovärdelig kunskap om jag vill göra nått som inte bara är för hemmabruk nån gång!

  28. #88
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ah, då är jag med.

  29. #89
    ondskan
    ondskan är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, när det är kort med motstånd på högkant kan du köra 0805 motstånd istället, så slipper du TH motstånd och att klippa ben. Win-win.
    Klippa ben <3

    Jag byggde 20 såna här till en mixer förra året. Hjälpte att dra ner på snusandet och kaffedrickandet.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3952.jpg 
Visningar:	47 
Storlek:	1,26 MB 
Id:	93644

  30. #90
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Min OBXone fick äntligen två ytterligare oscillatorer och ett filter till.

    Två OBX-röstkort ihopbyggda till en monstermono. Jag har separata kontroller för filter och volym så att man kan köra två oscillatorer i BP och två i LP-läge t.ex. Men kontrollerna för envelope och sånt är samma för båda.

    Liiite sladdar blev det...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	OBXonevoice_v2.JPG 
Visningar:	48 
Storlek:	1,61 MB 
Id:	93649

  31. #91
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    ryser

  32. #92
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ryser
    Haha tänkte först posta i m-pops sladdtråd...

  33. #93
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Läckan - Ser kul ut den där! Har du gjort pcb till front m.m.? Visa något mer kort på detta, samt front, hade vart kul att se. Gillar hemmasnickrade grejer

  34. #94
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Läckan - Ser kul ut den där! Har du gjort pcb till front m.m.? Visa något mer kort på detta, samt front, hade vart kul att se. Gillar hemmasnickrade grejer
    Det hela började med ett OB-X röstkort som jag fick tag på (Abstrakt Instruments klonkort) så jag byggde in det i en gammal Teisco EQ jag hade och inte använde.

    Sedan blev jag sugen på mer pyssel, så jag köpte ytterligare ett klon-PCB av Rob Rosen den här gången och satte ihop det hela.

    Tanken var att bara köra med arduino-sladdar medan jag höll på att testa och felsöka. Men nu när allt funkar är jag inte helt pepp på att slita loss alla sladdar och bygla ihop allt...

    Här är en demo på första halvan av bygget. Dvs bara med Abstrakt-kortet:

    https://www.youtube.com/watch?v=HcAus4RTnNE

  35. #95
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det hela började med ett OB-X röstkort som jag fick tag på (Abstrakt Instruments klonkort) så jag byggde in det i en gammal Teisco EQ jag hade och inte använde.

    Sedan blev jag sugen på mer pyssel, så jag köpte ytterligare ett klon-PCB av Rob Rosen den här gången och satte ihop det hela.

    Tanken var att bara köra med arduino-sladdar medan jag höll på att testa och felsöka. Men nu när allt funkar är jag inte helt pepp på att slita loss alla sladdar och bygla ihop allt...

    Här är en demo på första halvan av bygget. Dvs bara med Abstrakt-kortet:

    https://www.youtube.com/watch?v=HcAus4RTnNE
    Coolt! Å vilket pill

  36. #96
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tanken var att bara köra med arduino-sladdar medan jag höll på att testa och felsöka. Men nu när allt funkar är jag inte helt pepp på att slita loss alla sladdar och bygla ihop allt...

    Här är en demo på första halvan av bygget. Dvs bara med Abstrakt-kortet:

    https://www.youtube.com/watch?v=HcAus4RTnNE
    Man ska akta sig för "tillfälliga" lösningar :-)

    Den lät ju fint. Ser ut som en del jobb! Rensa potar, dra sladdar från alla... bra gjort

  37. #97
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man ska akta sig för "tillfälliga" lösningar :-)
    Absolut - temporära lösningar blir alltid permanenta. Men eftersom jag byggt bord 2 från scratch var jag tvungen att ha möjlighet att komma åt på ett enkelt sätt om det skulle varit något knas...

    Här är en test där jag kör bord 1 med BP-filter och bord 2 med LP-filter.

    OBXone_Filtertest.mp3

    Först hörs bara bord 1, sedan vrider jag in bord 2 och då hörs bara det. Sedan kör jag båda parallellt och justerar cutoff på bord 2 i förhållande till bord 1.

    Jag insåg att jag byggt en - - - OSCar! Två parallella 12dB-filter som går att separera peakarna på... Älskar den här typen av ljud...

  38. #98
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Fint :-) men du, skulle den inte ha en brusgenerator och lfo också..? :-)

  39. #99
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Låter ju massa fint <3

    Min DIY-värld har haft coronauppehåll trots sjukskrivning med världens töntigaste hosta. Men idag städade jag av skrivbordet och ser fram emot en påskhelg med lödkolven i näven.

    Borde dock bygga klart saker, men jag blir tokig när jag inte kan få till bra lådor/paneler. Skulle vilja ha en standardlåda till OK pris som är stor nog för ett A5, och runt 10 cm djup.

    Skulle vilja bygga lite transistorbaserat och lära mig mer om dem. Egen opamp kanske?

    Edit: Denna låda verkar ibland vara poppis utrikes, någon som vet vad de heter (skulle behöva hem åt noise toastern, soundlaben har redan en ofärdig trälåda) https://1.bp.blogspot.com/-9hL7UCLur...s1600/bkl3.jpg

  40. #100
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fint :-) men du, skulle den inte ha en brusgenerator och lfo också..? :-)
    OB-X har ju både brus och LFO på moderkortet, och det här är ju bara två voice-kort, så det bidde inget.

    Ingången för brus har jag ersatt med en sub-oscillator (mer nödvändigt än noise imo) och LFO... ja vem tusan förutom Jarre-wannabe's använder LFO någonsin..?

  41. #101
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OB-X har ju både brus och LFO på moderkortet, och det här är ju bara två voice-kort, så det bidde inget.

    Ingången för brus har jag ersatt med en sub-oscillator (mer nödvändigt än noise imo) och LFO... ja vem tusan förutom Jarre-wannabe's använder LFO någonsin..?
    Det är ju det jag menar :-) att du får bygga brusis själv och koppla in.

    Nä, jag gillar inte LFO och stöttar ditt beslut att inte ha det. Svaj får man bäst till på andra sätt.

  42. #102
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Byggde ett par rejäla 2-vägs högtalare för sådär 10 år sedan. Dock krävde lite effekt för att blomma ut och de har mest varit imponatorobjekt.
    Så för ett drygt år sedan fick jag ett par L-pads av en kompis och beslöt sätta in dem för att ta lite udd från diskanten, vilken lät lite väl vass. Efter ett år med två högtalare som legat öppna och väntat på en skruvmejsel har L-paddarna anslutits, filtren har stoppats tillbaka jämte ull och baselementen. Nu spelar vi lite Chris Rea och njuter.
    Att det skulle till en pandemi för att få mig att DIY-klart dessa.



    Har tom sågat/filat ner teakpluggarna, vilka täcker skruvarna under.

  43. #103
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    URF. Sitter och försöker bli galen genom att bygga ett analogt CV/Gate-keyboard. Det fungerar förutom att den hinner tömma kondensatorn som håller spänningen (i S/H-kretsen alltså). Problemet är att jag har ett klaviatur med bara en brytare, så jag försöker göra gate (och därmed styra S/H) av pitch-signalen. Problemet är ju att de "försvinner" samtidigt, så kondensatorn hinner tömmas innan jfeten stängts av. Någon som vill skrynkla huvudet med mig?

    Åker kanske på att bygga hela Rays lösning från MFOS, men den är bra tillkrånglad tycker jag. EFM:s har jag inte riktigt fattat eller fått att bete sig. http://www.synthdiy.com/show/?id=4067

  44. #104
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    En annan variant är den använd i Minisonic:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kbd1.jpg 
Visningar:	18 
Storlek:	1,28 MB 
Id:	93777
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kbd2.jpg 
Visningar:	12 
Storlek:	1,20 MB 
Id:	93778

    Du lägger ut en HF-signal på motståndsstegen och filtrar bort den i CV-kretsen men detekterar den i en detektorkrets.

    (Kanske inte ett bra svar på ditt bekymmer)

  45. #105
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åja, säg inte att du inte uppskattade det på TTSH-kortet
    Jag uppskattade det inte på TTSH-kortet. Faktiskt.

  46. #106
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Båda om det går. Men det beror ju på vem som ska tillverka och när. Men tänker också, när man lagar grejerna om tjugo år...
    Under mina > 30 år som elektronikkonstruktör har jag aldrig sett komponentvärden i silkscreen. I industrin är det alltid ref.designators som gäller.

  47. #107
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Ja, håller med. Då kan man ju skriva ut en aktuell "silkscreen" på papper med värdena att ha bredvid när man bygger.

    MFOS:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	designators.jpg 
Visningar:	18 
Storlek:	89,2 KB 
Id:	93898

  48. #108
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Budfirman Ljudbrigaden & Söner for österut för att leverera ett gäng ( ett gäng är fler än EN) bättre begagnade potar till konfisK. Besöket hos nämnde 99-musiker fick mig att känna att seglen spändes ut lite; typ passadvindar?
    Tänk om, när jag sett hur det kan vara, jag tar mig i nävarna, rullar upp kragen och spottar i ärmarna och gör klart NÅGOT ...

    Egentligen borde jag först och främst klämma fram "analog ljud" ur Ansuhrin men kanske bygga klart sekvensern. Så för att visa hur lite som återstår, här är en bild på denna.
    Det senaste som gjordes var de små korten som är tejpade på potarna. Det är enkla interfejskort som kopplar sekvenserkretsarna till a) potarna, b) trigg-inhibit-switcharna och c) lysdioder som visar vilken kanal som är aktiv. Det är nu bara lite sladdar som ska lödas till dessa 4 x 8 kort (och från korten till switchar/potar/lysdioder) samt lite sladd till alla omkopplare/potar/in- och utgångar till kortet.

    Det som gäller är som sagt, kragen, nävarna och skjortärmarna.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_8483.jpg 
Visningar:	21 
Storlek:	569,6 KB 
Id:	93994


    Och en matchningsdosa för små FETar - hade ju fått hem hundra stycken 2SK170.

  49. #109
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag gör lite blandat. Har kort på väg in till en del. Nu bygger jag lite på en rörförstärkare men Fröken (Brandtamp) är inte här och kan hålla mig i handen så jag tror det får räcka för idag. Inte jättemycket kvar.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	9D79CBB7-76D4-45A6-B5F7-38E82D2758BC.jpeg 
Visningar:	15 
Storlek:	2,18 MB 
Id:	94138
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	B507A96D-D1D8-401F-B18F-09BD5CAEAF3B.jpeg 
Visningar:	15 
Storlek:	2,39 MB 
Id:	94139

    Har också lagat klart ett soundcraft folio 14 idag (strömkondingar), det var skönt, har legat i över fem år. Lätt fix när man väl tar tag i det och låter bra med svep-eq

  50. #110
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Rörförstärkare?! Coolt! Jag har precis dammat av en liten 1,5-Wattare som ska drivas med 12V (och ett SMPS).
    Byggt klart en enkel FET-matchare, pillar på en enkel 8-stegs sekvenser.

  51. #111
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rörförstärkare?! Coolt! Jag har precis dammat av en liten 1,5-Wattare som ska drivas med 12V (och ett SMPS).
    Byggt klart en enkel FET-matchare, pillar på en enkel 8-stegs sekvenser.
    Yes. Kul bygge! Blir sugen på att bygga en sån där neil young-stärkare sedan... kanske.

    Vad är det för SMPS du har? Udda grej!

  52. #112
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    De där köpte jag nog på eBöjen eller ...????
    Jag har en i reserv.
    En SÅDAN HÄR.

  53. #113
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Hehe. Facilt pris!

  54. #114
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Jag populerade ett MFOS Single bus keyboard controller-PCB som jag köpte två av för några år sedan. Fick ett orgelklaviatur av MrLonghair förut och har nu orkat löda in alla 100 Ohm:are i det. Hade inte riktigt rätt värden till allt på kortet men det fungerar mycket bra ändå, wohoo! 4 oktaver också.

    Ska ta och gå ned till garaget och hämta en av plywoodskivorna jag fyndade i en bigbag härom dagen. Så blir det låda!

    Har fixat hemsida nu i veckan också, och bland annat skrivit lite om detta bygge. Kom på att det alltid sker lite upptäckter när man bygger någons pryl, så varför inte dokumentera? https://thetinfoilcat.neocities.org/buildnotes/

  55. #115
    bing
    bing är uppkopplad nu

    Veteran
    +1
    Uppskattas

  56. #116
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Har haft ett längre uppehåll från pysselverkstan, men har äntligen kommit igång igen Började med att hämta upp ännu en trave låddor från godisbutiken och sortera upp komponenthärket



    Och sen var det dags att beta av backloggen litegrann :kakaa:


    Horstronics Joystick och 2x2 Matrix Mixer från Kymatica (supertrevligt bygge).


    Ett gäng Erica-moduler: 3x Multimode VCF, Swamp och BBD Delay/Flanger (har ytterligare ett gäng). Vad tycker ni andra som byggt någon om Ericas moduler? Jag är lite kluven. Tycker de är snygga och resultaten blir oftast bra, men många av dem är rena härken att bygga - trånga, knasigt små lödöar och knepgt små hål för vissa komponenter.

  57. #117
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Byggde en Soundwich (från Landscape) samt lödde ihop en liten piezopreamp (också smd) jag fått hem kort till förut idag. Ännu otestad. Men fan vad trevligt med smd. Kan ha några små påsar och löda på vardagsrumsgolvet, knappt någon rök (tål inte lödrök bra) och inget benskräp att hantera.

  58. #118
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Äntligen kommit igång med att bygga pharmasonics System 100 VCF-klon. Väntar på 3 transistorer från AS nu bara, och eftersom dubbelgängade potentiometern för resonansen inte passar med fotavtrycket för kontaktpunkterna på kretskortet antar jag att jag får använda överblivna motståndsben för att kludgea ihop det. Det var väldigt länge sedan jag lödde SMD nu, hoppas att THAT300-chippet hamnade där den skulle okej sen...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200712_124634.jpg 
Visningar:	11 
Storlek:	3,23 MB 
Id:	95570

    Byggde också RYKs nyutgåva av RYK185-sequencern i euro från kit också. Enkel bygg, bra dokumentation, ingen krånglig kalibrering och väldigt kreativ sequencer! Tillhör nog gänget som nog gillar aux cv på Intellijels variant, men det är roligare att bygga själv. Det kommer snart också en firmwareuppdatering som kopplar om en av midi-ingångarna till att funka för reset in. Då får man ju lite mer patch-action inte bara ut utan in också. Klart nöjd!

  59. #119
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Okej, det är dags att börja med DIY. Fixat Eagle och vill göra en envelope, typ en VCS. Var börjar man egentligen? Har scopeat ut TL084CN och LM3900N från doepfers variant. Så himla svårt att få grepp om hela grejen....

  60. #120
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    En annan har börjat fjärma mig från datorn och fnixar med mina "fula" paneler till de enheter jag tog fram kort till. Sitter och monterar panelen till CGS InfiNite Melody.

    (Beställde sketasmå potar från Mouser ochav en slump råkade jag beställa små switchar från en surplusfirma i USA - passar som blindtarmen i bukhålan, juh!)

Liknande ämnen

  1. Synthmunk 2020!
    Av Firechild i forum Allmänt om musik
    Svar: 100
    Senaste inlägg: 2020-09-17, 22:26
  2. S.P.O.C.K i Helsingborg 24/1-2020
    Av valsolo i forum Evenemang
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2020-01-24, 09:13
  3. NAMM 2020
    Av synthboy i forum Nyheter
    Svar: 165
    Senaste inlägg: 2020-01-21, 12:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •