Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 61

Ämne: CME WIDI Master - Trådlös MIDI

  1. #1
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

    CME WIDI Master - Trådlös MIDI

    CME har utvecklat en ny variant av sitt trådlösa MIDI-interface vid namn WIDI Master. WIDI Master sänder över bluetooth och är helt fristående. Har man två WIDI Master så paras de automatiskt och kan därför användas som trådlös MIDI mellan två hårdvarusynthar. De drivs av strömmen från MIDI-porten.

    CME tar just nu emot intresseanmälningar på beställning. De har redan passerat 1000st och priset ligger just nu på $39 styck. Om de når 3000st hamnar de på $29 styck.

    Läs mer på https://www.cme-pro.com

    Specifications:
    • Wireless technology: Bluetooth (ver. 5), MIDI over Bluetooth Low Energy-Compliant
    • Connectors: 1x MIDI IN (5pin-DIN), 1x MIDI OUT (5pin-DIN)
    • Compatible devices: WIDI Master, WIDI BUD, Bluetooth MIDI controllers, iPhone/iPad/iPod Touch, Mac with Bluetooth 4.0 installed
    • Compatible OS: iOS 8 or later, OSX Yosemite or later
    • Firmware update: On the air by using WIDI PLUS software (iOS/ MacOSX)
    • Pricing, specifications and design are subject to change.

    • Automatic pairing!
      WIDI Master automatically pairs with any Bluetooth MIDI device.
      No more manual scanning and pairing of your Bluetooth devices.
    • Ultra low latency!
      WIDI Master reduces latency by directly embedding the BLE MIDI protocol in its firmware. Bypass your computer and benefit from fast wireless MIDI connectivity.
    • Secure Connection!
      WIDI Master delivers the most reliable wireless MIDI connection with our customised antenna design and automatic panic mode.
    • No external power!
      WIDI Master is a fully standalone wireless solution.
      There is no need for an external power source or battery.
    • Trusted technology!
      WIDI Master is the successor of Xkey Air and WIDI BUD.
      Our wireless MIDI technology is already trusted by thousands of professional musicians worldwide.
    Bifogad fil 90944

  2. #2
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Jag hade väldigt gärna bytt ut mina få kvarvarande MIDI-kablar i studion, men vad är "Ultra low latency"? Enligt Synthtopia handlar det som en "round latency" på 10-15 ms. Kanske lågt för att vara trådlöst, men alldeles för mycket för mig.
    Senast redigerat av amino den 2019-12-20 klockan 17:19.

  3. #3
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade väldigt bytt ut mina få kvarvarande MIDI-kablar i studion, men vad är "Ultra low latency"? Enligt Synthtopia handlar det som en "round latency" på 10-15 ms. Kanske lågt för att vara trådlöst, men alldeles för mycket för mig.
    15 ms är ju väldigt mycket, borde kännas laggigt å spela då

  4. #4
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Finns en artikel på deras sida om det. 15ms är alltså maxtaket på latencyn. Inte en konstant. Sen hur det blir i realiteten visar väl sig.

  5. #5
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    15 ms är ju väldigt mycket, borde kännas laggigt å spela då
    En sekund är ju inte hundra milisekunder. En sekund är tusen millisekunder och örat är ju betydligt mer förlåtande än ögat. Det är alltså 1000 millisekunder på en sekund och då är ju 15 millisekunder i sammanhanget väldigt lite. Skulle vara kut att höra ett ljudklipp där man hör ett knäpp med 15 millisekunders fördröjning mellan knäppen... borde ju garanterat finnas så man kan höra vad det handlar om. men i vilket fall känsligare vid trummljud så klart men vid feta stråkmattor lär det knappast märkas.

    Jag har lirat lite förr när man körde med Petium och jag hade ju en Celleron... Ungefär sådär då när när Reason ett kom ut på stenåldern. Köpte någon billig midikabel och körde på någon port om det hette seriell eller något. Då snackar vi fördröjning på säker 150-500 minisekunder gissar jag---- man kunde räkna mellan taktslaget och när det reagerade i programvara... Envist nog harvade jag på med Pc när jag kanske skulle köpt en lite äldre MAC i stället och satsat på det. eller kanske köpte ett dyrt ljudkort... ? jag vet inte säkert men. Den insikten kom jag på många år senare.
    Senast redigerat av Modellear den 2019-12-20 klockan 20:23.

  6. #6
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    CME har utvecklat en ny variant av sitt trådlösa MIDI-interface vid namn WIDI Master. [/ATTACH]

    Äntligen ! Tycker det är lite märkligt att det inte kommit fler produkter av det här slaget och mer av en standard i alla maskiner... Men tekniken har inte vart där riktigt än så kanske klokt av dom att vänta in det något då tidigare Blåtand bjuder på allt för tråkiga fördröjningar. Har testat en roland boutique a1 med en surfplatta och där var det ju en halv sekunds fördröjning men vet inte riktigt vilken blåtand platan har men.

    Kul att se att det är i gång i alla fall med vettigare produkter som man faktiskt kan tänka sig köpa.

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    15 ms är ju väldigt mycket, borde kännas laggigt å spela då
    Motsvarar vad du får från en högtalare 5 meter från dig.

  8. #8
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Motsvarar vad du får från en högtalare 5 meter från dig.
    Nja, det är inte det absoluta värdet i den här mojängen som är problemet. Problemet är att den lägger till latency till den totala latency man redan har i sitt system.

  9. #9
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Någon som har testat? Låter lite för bra för att vara sant?
    Dom hårdkör reklam på facebook nu.

  10. #10
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Har de ens kommit än? Jag beställde precis två stycken. Tror stenhårt på dem. MIDI över blåtand funkar svinbra på de tre prylar jag har som stödjer det.

  11. #11
    Peeter
    Peeter är inte uppkopplad
    Peeters avatar
    Senior
    Är det någon som vet var de skickar från? Om det är Kina eller Singapore eller liknande kan det både bli dyrt med tull och moms och ta väldigt lång tid...

  12. #12
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Peeter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon som vet var de skickar från? Om det är Kina eller Singapore eller liknande kan det både bli dyrt med tull och moms och ta väldigt lång tid...
    CME är ett kinesiskt företag så de lär skickas från Kina.

  13. #13
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    Åfyf... Har någon vision av CME-Widi + Cerebel USB för att använda USB-midi-kontrollers för trådlös MIDI-matning till hårdvarusequencer. Hoppas det inte funkar - för den rent ekonomiska aspekten

  14. #14
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Gällande avgifter. Eftersom det är under 1700kr så blir det bara ett momspåslag på 25%, ingen tullavgift, samt 75kr hanteringsavgift från posten.

    Så ca 575kr inkl frakt (400 för varan plus frakt, 100kr moms, 75kr hanteringsavgift) borde det bli. Men visst, det är kanske lite saftigt.

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Toppengrej till keytar, EWI-grunkor och liknande tror jag, men till vanliga maskiner känns det enbart som ett sätt att introducera ännu en felkälla.

  16. #16
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    Tänkte att det därför vore kalas att spela in sekvenser med så man slipper utsätta sig för live-nojjan. Sjukt värt att kunna dundra några encoder/faderströmmar med CC och dylkt via "moderna interface" (USB-midi-trams f eks) som en liten interfaceexpansion.

  17. #17
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    Beställt. Återstår att se när den kommer. Slutet av maj enligt CME.

  18. #18
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    Nu meddelar posten att min WIDI Master har anlänt till Sverige. De vill ha 162:- i importmoms och deklarationsavgift. Bara att betala.

  19. #19
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gaston Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu meddelar posten att min WIDI Master har anlänt till Sverige. De vill ha 162:- i importmoms och deklarationsavgift. Bara att betala.
    Segt med avgifterna. Ska bli spännande att få höra hur du upplever widi. Får dagligen reklam om detta via olika kanaler och har tänkt, nä blir nog en jäkla latency men efter att ha läst tråden här så verkar det ju inte så farligt.

  20. #20
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    Har testat min mot (med?) Korg Module och Moogs Model D på en iphone 8. Fungerar direkt med BT-kopplingen men är ospelbart pga lag. Verkar som att många har samma upplevelse/problem med ios. Ska tydligen fungera perfekt mot dator, men det har jag inte hunnit testa ännu.

    johey, har du fått dina?

  21. #21
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Japp, men inte hunnit testa.

  22. #22
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Nyfiken. Men tror på lag. Dock har ju logitech magiskt lyckats att få sina gamingmöss med mindre inputlag än med kabel så hoppet finns ju.

  23. #23
    ahellquist
    ahellquist är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har en äldre vägd CME 88 tangenters klaviatur med inbyggd Widi och köpte till USB-dongeln som passar (alltså inte den pryl som nu diskuteras men den pairar sej oxå automatiskt och jag var skeptisk till konceptet men blev positivt överaskad och kunde inte märka av något extra lagg vid livebruk. Vet inte om det blir jitter som är mätbart men jag skulle gissa att den nya prylen överaskar i positiv bemärkelse på samma vis som den rätt gamla lösning de haft since ages.

  24. #24
    gunnar_loeb
    gunnar_loeb är inte uppkopplad
    gunnar_loebs avatar
    Senior
    Fasen de hann före mig! Har haft den här idéen ett par år nu.

    Borde gå att sälja för ca 100-lapp

  25. #25
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Perfekt tillfälle för dig att erbjuda ett konkurrenskraftigt alternativ då!

  26. #26
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gaston Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har testat min mot (med?) Korg Module och Moogs Model D på en iphone 8. Fungerar direkt med BT-kopplingen men är ospelbart pga lag. Verkar som att många har samma upplevelse/problem med ios. Ska tydligen fungera perfekt mot dator, men det har jag inte hunnit testa ännu.

    johey, har du fått dina?
    Äsch då! Smidigt annars att ha lite schyssta syntar i fickan och köra widi till.

  27. #27
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Olyckligt namnval eftersom det låter som att det har med Wi-Fi att göra.
    RTP-midi går att köra trådlöst via WiFi t.ex. Risk för sammanblandning.

    Har inte satt mig in i teknologierna på djupet men jag gissar att RTP-midi har bättre prestanda än detta. Men i alla trådlöst kommer man riskera kollisionshantering (= lag) om man inte har en exklusivt egen frekvens.

    Så länge ljudet måste ut vi sladd från syntarna känns inte nyttan jättestor.

    Eftersom midi inte enbart används för att spela utan i sammanhang där inte ens 100 ms spelar någon roll, t.ex. styra en mixer, så finns ändå en hel del nytta med tekniken.

  28. #28
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    För att ersätta en vanlig midikabel verkar det fungera okej utan fördröjning. Dvs med två Widi Master som snackar direkt med varandra.

  29. #29
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gaston Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att ersätta en vanlig midikabel verkar det fungera okej utan fördröjning. Dvs med två Widi Master som snackar direkt med varandra.
    Tror jag måste skaffa en sådan här när de dyker upp hos Thomann, intressant ändå.
    Undrar hur det funkar i en publik situation med många enheter igång som ev. är ute på bluetoothet?

    Har du testat med distans, klarar den 10 meter eller?

  30. #30
    Janne
    Janne är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Olyckligt namnval eftersom det låter som att det har med Wi-Fi att göra.
    RTP-midi går att köra trådlöst via WiFi t.ex. Risk för sammanblandning.

    Har inte satt mig in i teknologierna på djupet men jag gissar att RTP-midi har bättre prestanda än detta. Men i alla trådlöst kommer man riskera kollisionshantering (= lag) om man inte har en exklusivt egen frekvens.

    Så länge ljudet måste ut vi sladd från syntarna känns inte nyttan jättestor.

    Eftersom midi inte enbart används för att spela utan i sammanhang där inte ens 100 ms spelar någon roll, t.ex. styra en mixer, så finns ändå en hel del nytta med tekniken.
    Håller med dig.

    Apple-MIDI(RTP-MIDI) gör störst nytta på iPads där det är kinkigt att koppla fysiska MIDI-kablar.

  31. #31
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Nu har jag äntligen fått tillfälle att prova. Nej, widi till ios är helt oanvändbart. Lång och oregelbunden latens.

    Har inte uppat firmware (om det ens finns någon nyare) då det kräver android.

  32. #32
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jag har hängt med väldigt dåligt här. Funkar det alls? Kan man synka maskiner trådlöst osv? Sitta i soffan och skicka lite fräsh midi till någon trummis från t.ex en SQ-1 eller annan maskin.

  33. #33
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    De video jag kollat på YouTube verkar det funka bra. Underligt att det inte funkar för dig johey.

  34. #34
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Med två parade WIDI Master verkar det funkar väldigt bra. Här är en video där en kille kopplat upp sin Kurzweil som masterklav trådlöst till en MIDI>CV modul som han sedan kopplat vidare till MS-20. Ser responsivt ut. https://www.youtube.com/watch?v=F1uXAwm-gXs

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av fortyfiveknots Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har hängt med väldigt dåligt här. Funkar det alls? Kan man synka maskiner trådlöst osv? Sitta i soffan och skicka lite fräsh midi till någon trummis från t.ex en SQ-1 eller annan maskin.
    Ja, precis. Du skulle kunna synka maskiner trådlöst.

  35. #35
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    3-5 ms latency? Vad är den via kabel i jmf?

  36. #36
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Det finns en ny firmware som ska lösa vissa latensproblem. Ska se om jag kan sno åt mig en androidlur och uppdatera.

    - - - Uppdaterad - - -

    Vore det 5 ms hade jag inte märkt det. Detta känns mer som 50.

  37. #37
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De video jag kollat på YouTube verkar det funka bra. Underligt att det inte funkar för dig johey.
    Har än sålänge bara provat en WM mor en iOS-enhet och upplever det som Gaston nämner i inlägg #20. Så helt ensam är jag ändå inte.

    Har en till. Ska prova. Men mitt användningsområde är främst med iOS. Ska dock prova med senaste firmware innan jag strular mer med det.

  38. #38
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ah, det har alltså med iOS att göra? Men det är alltså när man styr en synth med en iOS app? Eller är det samma åt andra hållet med? Om man styr en iOS app med en synth?

    Har ju själv inget intresse av att styra appar eller så. Mest nyfiken pga trådlös synk mellan maskiner. Vore smidigt live att slippa dra en massa kablar när man ska koppla upp.

  39. #39
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    3-5 ms latency? Vad är den via kabel i jmf?
    Om han har bra grejer (framförallt att midi>cvburken är bra) borde det vara mindre än hälften. Strax över 1 ms.

    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med två parade WIDI Master verkar det funkar väldigt bra. Här är en video där en kille kopplat upp sin Kurzweil som masterklav trådlöst till en MIDI>CV modul som han sedan kopplat vidare till MS-20. Ser responsivt ut. https://www.youtube.com/watch?v=F1uXAwm-gXs

    - - - Uppdaterad - - -


    Ja, precis. Du skulle kunna synka maskiner trådlöst.
    Eftersom man hör tangentslamret så tycker jag man får en känsla för latencyn och den verkar helt ok. Kan man enbart köra ett par på det där sättet eller kan man ha flera igång samtidigt? Kanske inte, då får man väl mergeproblematik antar jag...

    I just det där exemplet hade det ju gått lika bra med sladd men som demo övertygar det.

    --

    Oj vad jag inte blev förvånad över att iOS introducerar den orimliga latencyn i det här fallet.

  40. #40
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Har inte sett någon video där de kedjar flera enheter. Verkar bara vara mellan två enheter med WIDI Master. Med Rolands nya WM-1 går det att kedja ihop flera enheter. Så rimligen borde det gå även med WIDI Master. Men inte läst något om det på deras sida.

  41. #41
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Fast jag upplever ingen latens med nanoKEY Studio eller Roland LX-17 när jag gör motsvarande bluetoothparning mot iOS.

    Jag har endast testat att skicka från en midikontroller för att generera ljud med en iOS-app.

  42. #42
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast jag upplever ingen latens med nanoKEY Studio eller Roland LX-17 när jag gör motsvarande bluetoothparning mot iOS.

    Jag har endast testat att skicka från en midikontroller för att generera ljud med en iOS-app.
    Känns underligt att det inte funkar eftersom WIDI Master är uppföljare till deras XKey Air som verkar funka galant utan någon större latency. Men men.. hoppas det löser sig. Trist om det inte skulle funka.

  43. #43
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    OK, då får jag ta tillbaka min äppeldiss.

    Kanske är det helt enkelt det faktum att "midipower" inte ger särskilt mycket effekt och det lätt störs ut av annat. Alla sådana där trådlösa system bygger väl på kollisionshantering med återsändning och annat som kan fördröja signalen? Liten signalstyrka i radiovågorna = större risk för problem?

    De andra apparaterna ni listade har väl riktig strömförsörjning.

    Midipower finns ju egentligen inte utan är en bieffekt av att noll motsvarar +5V och signalen för det mesta är noll i ett midisystem. Det går väl inte att plocka ut särskilt många milliampere innan det blir problem om man vill åt själva elkraften. Det enda som skall drivas av spänningen egentligen är en optokopplare.

    Jag har själv en midithrubox som drivs av "midipower". Den funkar inte alltid som den skall beroende på vad som kopplas in. Väldigt opålitlig.

  44. #44
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Rude 66 testade dom och kom fram till att de var varken sämre eller bättre än vanliga midikablar prestandamässigt. känns ju rätt pepp faktiskt.

  45. #45
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rude 66 testade dom och kom fram till att de var varken sämre eller bättre än vanliga midikablar prestandamässigt. känns ju rätt pepp faktiskt.
    Linkish?
    Lite konstigt påstående eftersom CME-själva skriver
    Ultra low latency
    Go pro with ground-breaking latency reduction as low as 3ms
    Smart algorithmic transmission optimization


    Ca. 3 ggr långsammare än "midikabel". Midi har ju en inneboende latency på ca. 1 ms/event.

    Jag kom precis på ett användningsområde för mig så nu är jag extra nyfiken.

    Den ser förresten inte likadan ut som i TS längre, är det mer än utseendet som ändrats?
    Senast redigerat av Oortone den 2020-09-28 klockan 21:52.

  46. #46
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag kan tekniken för dåligt, men hur funkar det bandbreddsmässigt på scen i en lokal med låt oss säga ett par tusen uppkopplade mobiler med påslagen blåtand med lurar och skit igång?

    Jag ser ju en vinst keytarmässigt, eller liknande, men för keyboardistens rigg känns det mer som en riskfylld gimmick.

  47. #47
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Den icke så värst utstickande designen & batterielimination är iaf helt rätt väg att gå. Sedan kan ju publiken få spela på grejerna. Det vore ju den allra fetaste grejen.

  48. #48
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan tekniken för dåligt, men hur funkar det bandbreddsmässigt på scen i en lokal med låt oss säga ett par tusen uppkopplade mobiler med påslagen blåtand med lurar och skit igång?
    Ett vanligt problem för den genomsnittliga 99:an
    Kan heller inte tekniken tillräckligt bra och jag vet inte vilka frekvenser dessa jobbar på men överlag känns det väl som att all trådlös teknik har kommit långt vad gäller störskydd jämfört med sisådär 10 år sedan? (killgissar rejält).
    Personligen ser jag stora fördelar för oss som lever compact living och kanske inte har ett dedikerat utrymme för vår studio. Rent estetiskt och praktiskt så skulle jag gärna slippa att gömma kablar. Jag kommer definitivt testa detta.

  49. #49
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Så nu har jag uppat firmware och första intrycket är att latensen är borta. Behöver ge det mer tid att känna på det. Kanske jämföra med min andra dongel som jag inte uppat.

    Edit: Jodå, med senaste firmware verkar det vara fixat. Nu upplever jag ingen latens när jag spelar KORG Module på min Keystep Pro. Mycket bra! Med det är mina WIDI Mastrar förvandlade från kattleksaker till... husseleksaker.
    Senast redigerat av johey den 2020-10-10 klockan 14:30.

  50. #50
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Preordrat mig två styck av deras nya modell WIDI Jack. Ganska samma sak som Master, men med kontakterna på breakoutkablar och med en USBC-port på för strömmatning för sådana fall då man inte får nog med kräm ur porten.

    Hade nog hellre köpt två till Master, då de är smidigare, men nu är det dessa som har förmånligt pris och jag behöver fler.

  51. #51
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Lite nyfiken här. Jag synkar mina prylar från en analog four och midisyncen splittas genom en midi thrulåda. Skulle jag kunna köpa ett gäng såna här trådlösa midiprylar och låta allt synkas från A4an utan midi thrulådan?

  52. #52
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    Just midisync kanske man ska vara skeptisk till med trådlös midi. Det är några milisekunders latency mellan de olika enheterna.
    Jag har ingen erfarenhet eftersom jag bara använder en Widi Master.

    Här förklaras det med widi-grupper: https://www.cme-pro.com/public-beta-test-ios-widi-app/
    Funkar säkert bra med bara note on/off och lite mer tidsoberoende midi info.

  53. #53
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gaston Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just midisync kanske man ska vara skeptisk till med trådlös midi. Det är några milisekunders latency mellan de olika enheterna.
    Jag har ingen erfarenhet eftersom jag bara använder en Widi Master.

    Här förklaras det med widi-grupper: https://www.cme-pro.com/public-beta-test-ios-widi-app/
    Funkar säkert bra med bara note on/off och lite mer tidsoberoende midi info.

    Ahh såklart rimligt!

  54. #54
    Analog
    Analog är inte uppkopplad
    Analogs avatar
    Senior
    Hur ligger vi till med WIDI nu när det gått lite tid..? Jag ska bygga om i studion och det vore GULD att kunna koppla ett par syntar trådlöst. I en perfekt värld (och om vi ignorerar de finansiella aspekterna) skulle jag vilja koppla 4-5 syntar trådlöst och kombinera med ett tiotal 'trådade'. Träder jag då in i blandad latency-helvetet?

  55. #55
    _Peter_
    _Peter_ är uppkopplad nu
    _Peter_s avatar
    Senior
    Jag bara testat med en synt. På macbook pro m1 och Logic, helt ok. På Windows, mer latency. På iPad är det oanvändbart.

  56. #56
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Det var oanvnändbart på iPad i början. Minns inte vad jag gjorde, men fick det att funka bra sen. Firmwareuppdatering?

  57. #57
    _Peter_
    _Peter_ är uppkopplad nu
    _Peter_s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var oanvnändbart på iPad i början. Minns inte vad jag gjorde, men fick det att funka bra sen. Firmwareuppdatering?
    Jag har i och för sig inte testat på senare tid. Ipaden har ju uppdaterats flera ggr sedan dess.

  58. #58
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Firmware på WIDI Master menar jag.

  59. #59
    _Peter_
    _Peter_ är uppkopplad nu
    _Peter_s avatar
    Senior
    Uppdaterade Widi och det blev bättre, tack för tipset.

  60. #60
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Firmware på WIDI Master menar jag.
    Aha, det var ett bra tips. Den mojäng (miniatyr masterkeyboard från Yamaha) jag ville ha den till krånglar den med. Kanske hjälper.

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-11-16, 22:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •