Resultat 1 till 43 av 43

Ämne: Bästa gitarrplugins?

  1. #1
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran

    Bästa gitarrplugins?

    Jag börjar så sakteliga komma in i gitarrspelandet igen efter ett par tre decenniers uppehåll.

    Vad gäller hårdvara verkar alla vara eniga om att Axe-FX är bäst.

    Men mjukvara då?

  2. #2
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Jag tycker om Klevgränds Stark. Om det är förstärkare vi talar?

  3. #3
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det är förstärkare vi talar?
    Ja men typ.

  4. #4
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Bra fråga.

    Jag har kört Amplitube i evigheter och styrkan där är väl främst cleana och halvcleana ljud, den fixar det där lätet av en förstärkare som "spräcker upp". Det är ju annars en vanlig svaghet hos modelleringar. Men det känns som att de på senare år mest satsat på fler stärkarmodeller till sin "custom shop", istället för att förbättra modelleringen. Och det är långt ifrån alla modellerna som är särskilt bra.

  5. #5
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Scuffham S-Gear och Overloud TH-U har bäst ljud av allt jag provat.
    Amplitube är ok men låter lite grumligt. Logic Pro Amp Designer, Waves PRS och NI Guitar Rig Pro tycker jag låter klart sämre.

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Angående HW så är inte alla eniga Det står det mellan Fractal Audio Axe-FX III (äldst), Line 6 Helix och Kemper Profiler, där alla har olika styrkor och svagheter.

    Angående pluggar så är mitt val Scuffham S-Gear, med bra dynamiska förstärkare, bra impulsmodellerade högtalarlådor/mikrofoner och "post-effekter" (reverb, chorus etc), men saknar helt emulerade pedaler. Jag är inte speciellt kinkig med sådana så ofta blir det bara någon Logic kompressor och EQ innan S-Gear. Behöver jag pedal(er) så har NI Guitar Rig en bra uppsättning pedaler så jag har kört dessa två i kombination. Är även nyfiken på Bias FX-2, främst för uppsättningen emulerade pedaler.

  7. #7
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Scuffham S-Gear alltså, dem hade jag missat helt. Jag gillar systemkraven.
    Minimum Hardware:
    - Intel Pentium 4 class processor 2.0GHz, 2GB RAM, 500MB Free disk space.

  8. #8
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Overloud har även pedaler om det känns viktigt att kunna göra presets med dem inkluderade. Och dom har klart fler amp modeller. Men Scuffham är min favorit trots allt.

  9. #9
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Neural DSP verkar populärt. Någon som har testat?

    https://neuraldsp.com/products/archetype-nolly/

  10. #10
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Clean: DiBiQuadro - Virgo
    Blandat: Neural DSP har några av de bättre
    Helix native är fin också. Hmm.. jag gillar jättemånga olika egentligen.. Softube, JST osv.. men Virgo står ut ur mängden.

  11. #11
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran
    Overloud är bra.

  12. #12
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Oj, tack för alla förslag. Jag ska ladda hem trial av några.

  13. #13
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Jag har inte så himla många minuter per kväll till att spela gitarr, men jag har utforskat DiBiQuadro - Virgo och Neural DSP: Nolly. Virgo är som sagt enkelspårig och faller på det för mig. Nolly är delvis också det (åt det distade hållet - i alla fall om man tittar på fabrikspatcharna), men ändå synnerligen trevlig.

    Hm... minst ett par till ska jag väl kunna titta på innan jag slår till. Helix har nämnts ett par gånger.

  14. #14
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hm... minst ett par till ska jag väl kunna titta på innan jag slår till. Helix har nämnts ett par gånger.
    Fördelen med Helix Native är ju också att om du senare utökar med deras Helix hårdvara kan du ju överföra alla patchar du gjort.

  15. #15
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Testade Scuffham S-Gear på nytt i helgen, det bästa jag testat hittills. Tack för tipset

  16. #16
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Och om vi inkluderar UAD?

  17. #17
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och om vi inkluderar UAD?
    Har bara testat deras Marshallemuleringar och de lät bra (även om jag är långt från expert på Marshall). Deras Ampegemuleringar är dock sjukt bra men nu är det ju förvisso basstärkare.

    Annars tycker jag Brainworx bx_rockrack V3 är bra och allsidig. Finns dessutom i en gratisversion med enbart 26 presets.

  18. #18
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Vet inte om alla är eniga om Axe FX, Kemper är ju grym om du typ köper till emuleringar gjorda med bl.a. Dumble amps m.m. Kommer inte ihåg vad snubben hette men det finns ngn super über fantast som släppt hela sin svindyra kollektion av förstärkare.

  19. #19
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte om alla är eniga om Axe FX, Kemper är ju grym om du typ köper till emuleringar gjorda med bl.a. Dumble amps m.m. Kommer inte ihåg vad snubben hette men det finns ngn super über fantast som släppt hela sin svindyra kollektion av förstärkare.
    Nu är det egentligen inte hårdvara vi avhandlar, och jag kan ha fel angående Axe-FX, men jag kan inte annat än imponeras av listan av artister som använder den. John Petrucci, Tosin Abasi, Steve Vai, Joe Satriani, Guthrie Govan, Allan Holdsworth, Robert Fripp etc etc, bara för att nämna några jag känner igen namnen på.

  20. #20
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är det egentligen inte hårdvara vi avhandlar, och jag kan ha fel angående Axe-FX, men jag kan inte annat än imponeras av listan av artister som använder den. John Petrucci, Tosin Abasi, Steve Vai, Joe Satriani, Guthrie Govan, Allan Holdsworth, Robert Fripp etc etc, bara för att nämna några jag känner igen namnen på.
    Jaha förlåt missade den lilla detaljen

    Skulle rekommendera UAD.
    Det svåra med plugins för gitarr är att de ska låta autentiskt.
    Jag har ett litet trick var jag använder mig av en stärkarplugin (valfri) och sedan skickar den till Oceanway Reverb plugin, var jag "mickar" ljudet med olika mikrofon emuleringar det kan man göra i Oceanway Pluginen. Det blir oftast ganska bra eftersom jag kan använda upp till 3 mickar och bestämma rummets ljud. typ en Sm57 nära, sedan för en mer ambiens mick typ "414" stils mick. De heter ngt helt annat i pluginen.

  21. #21
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle rekommendera UAD.
    Det svåra med plugins för gitarr är att de ska låta autentiskt.
    Jag har ett litet trick var jag använder mig av en stärkarplugin (valfri) och sedan skickar den till Oceanway Reverb plugin, var jag "mickar" ljudet med olika mikrofon emuleringar det kan man göra i Oceanway Pluginen. Det blir oftast ganska bra eftersom jag kan använda upp till 3 mickar och bestämma rummets ljud. typ en Sm57 nära, sedan för en mer ambiens mick typ "414" stils mick. De heter ngt helt annat i pluginen.
    Jag sitter just nu och kollar demos på UAD-plugins. Jag har förjäkla roligt med Fender 55 Deluxe -> Ocean Way. Kollar även på om det finns något mer jag kan stoppa i däremellan.

  22. #22
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är det egentligen inte hårdvara vi avhandlar, och jag kan ha fel angående Axe-FX, men jag kan inte annat än imponeras av listan av artister som använder den. John Petrucci, Tosin Abasi, Steve Vai, Joe Satriani, Guthrie Govan, Allan Holdsworth, Robert Fripp etc etc, bara för att nämna några jag känner igen namnen på.
    Axe har ju definierat ett eget sound - väldigt saturated och låter inte som rörstärkare direkt! Men de var först med att vara bäst och är väl som med syntar - det blir ett "original" oavsett hur det låter Effekterna är lite dated IMHO. Bäst på effekter anses Helix vara och Kemper på att låta som rörförstärkare (den jobbar med "typ" impulser).

  23. #23
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle rekommendera UAD.
    Vad får man för latency med monitor in-UAD-ut? Sång och gitarr är de känsligaste för latency IMHO.

  24. #24
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad får man för latency med monitor in-UAD-ut? Sång och gitarr är de känsligaste för latency IMHO.
    "With Apollo, latency is basically indiscernible. For example, when recording four "stacked" UAD plug-ins on the input in real time, analog-to-analog latency at 96kHz comes in at 1.1 milliseconds."

    https://www.uaudio.com/blog/apollo-faq/

  25. #25
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "With Apollo, latency is basically indiscernible. For example, when recording four "stacked" UAD plug-ins on the input in real time, analog-to-analog latency at 96kHz comes in at 1.1 milliseconds."

    https://www.uaudio.com/blog/apollo-faq/
    Gott, men det motsvarar väl "direct monitoring", dvs "lyssning före band", eftersom DSP-kraften sitter i själva ljudinterfacet. För re-amping får man koppla så att gitarrsignalen är inspelad "ren" och alla effekter läggs på i realtid vid uppspelning. Sedan är det ju också en av fördelarna att använda högre samplingsfrekvens, att latency i princip nästan halveras.

  26. #26
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gott, men det motsvarar väl "direct monitoring", dvs "lyssning före band", eftersom DSP-kraften sitter i själva ljudinterfacet. För re-amping får man koppla så att gitarrsignalen är inspelad "ren" och alla effekter läggs på i realtid vid uppspelning. Sedan är det ju också en av fördelarna att använda högre samplingsfrekvens, att latency i princip nästan halveras.
    Jag ser nästan bara fördelar med det upplägget - att lyssna ”direkt” men spela in rent och sedan reampa.

  27. #27
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Jag börjar delvis komma till avslut.

    - För blues och Hendrix-ljud väljer jag UAD Fender 55 Tweed Deluxe. Jag hade otroligt kul när jag testade den.
    - För moderna ljud väljer jag Neural DSP, delvis för ljudet men även för deras fantastiska YouTube-kanal. (Kul att de är med i den matchen också!)
    - För "papparock" (80-/90-tal) har jag inte bestämt mig. UAD Shur SE100 ligger bra till, men jag har även en uppsjö andra alternativ och hela system kvar att testa. (Helix, S-Gear, etc)

    Herregud vilken djungel det här visade sig vara.

  28. #28
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Är som sagt mest inne på S-Gear! Denna gjorde jag med min Variax, S-Gear och lite kompletterande Logic och Soundtoys-pluggar. Att notera är att det enda jag gör (förutom att försöka lira ) är att växla gitarmik och vrida på volymen från nästan noll till max och tillbaka - se detaljer här:
    https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post3253664
    Ingen annan plug jag testat fixar den dynamiken med samma bravur, eller "sjunger" så fint! Inte så många "riktiga" stärkare heller, utan div pedalfix, för den delen

    Elgitarr från ca 2.10 in.

    Scuffham körde den som demolåt ett tag Övriga "konsekvenser" i tråden länkad ovan! Men kul var det!

    https://soundcloud.com/hasse_fx/melancholy-blues
    Senast redigerat av hasse_fx den 2019-12-31 klockan 11:06.

  29. #29
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen annan plug jag testat fixar den dynamiken med samma bravur, eller "sjunger" så fint! Inte så många "riktiga" stärkare heller, utan div pedalfix, för den delen
    Mycket trevligt! Jag ska inte lägga upp någon demo, men jag upplever att UAD Fender Tweed svarar på precis det sätt du beskriver. Härlig känsla.

    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att notera är att det enda jag gör (förutom att försöka lira) är att växla gitarmik och vrida på volymen från nästan noll till max och tollbaka[/SOUNDCLOUD]
    Först läste jag tokballa och såg brinnande gitarrer framför mig! Nåväl.

  30. #30
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Om man ska vara riktigt petig så är det viktigaste för mig hur det känns under fingrarna i slutändan. Det ska låta bra men också kännas bra. Jag har lirat gitarr i 20 + år (med det menar jag inte att jag vet bäst, men att man utsatts för lite olika scenarion) . För tillfället äger jag 2 rörförstärkare och de känns bara så jäkla bra under fingrarna med en rörförstärkare. Jag har inte fått sätta mig ner och köra med en kemper på djupet så jag kan egentligen inte säga att kemper är en go-to grunka för mig men jag hoppas det i framtiden.

    När det kommer till plugins, så anser jag att även om det är uad plugins är det kanske inte egentligen det optimala för spelglädjen. Men jag tycker man ska gör skillnad på spelglädje och produktion och jag anser att det är 2 helt separata scenarion. Det är sällan en gitarr får ljuda i hela sitt frevensspektrum i en produktion man får helt enkelt "klämma" in den ngnstans i produktionen. Att sitta och lira med det ljudet är nog ingen direkt "jätteglädje". Däremor att sitta med en förstärkare i ett rum och höra allt "vibrera" är nog mer eller mindre omöjligt att uppnå genom sina monitorer. Men jag tror det funkar ypperligt för det där "sovrums-gitarr-ljudet" som man så ofta sitter med eller att verkligen gröpa ur ett ljud som ska sitta i en mix.

    Latency är alltid extremt jobbigt. Jag kommer ihåg att jag i mina yngre dar satt mycket med en Line 6 Pod och övade, den var ju inte alls bra för min teknik och för muskelminnet. Det var liksom mikro latency som påverkade kontrollen i längden. Som man sedan fick programmera om när man lirade på en riktig förstärkare.
    Senast redigerat av Spacedude den 2019-12-09 klockan 17:13.

  31. #31
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man ska vara riktigt petig så är det viktigaste för mig hur det känns under fingrarna i slutändan. Det ska låta bra men också kännas bra. Jag har lirat gitarr i 20 + år (med det menar jag inte att jag vet bäst, men att man utsatts för lite olika scenarion) . För tillfället äger jag 2 rörförstärkare och de känns bara så jäkla bra under fingrarna med en rörförstärkare. Jag har inte fått sätta mig ner och köra med en kemper på djupet så jag kan egentligen inte säga att kemper är en go-to grunka för mig men jag hoppas det i framtiden.

    När det kommer till plugins, så anser jag att även om det är uad plugins är det kanske inte egentligen det optimala för spelglädjen. Men jag tycker man ska gör skillnad på spelglädje och produktion och jag anser att det är 2 helt separata scenarion. Det är sällan en gitarr får ljuda i hela sitt frevensspektrum i en produktion man får helt enkelt "klämma" in den ngnstans i produktionen. Att sitta och lira med det ljudet är nog ingen direkt "jätteglädje". Däremor att sitta med en förstärkare i ett rum och höra allt "vibrera" är nog mer eller mindre omöjligt att uppnå genom sina monitorer. Men jag tror det funkar ypperligt för det där "sovrums-gitarr-ljudet" som man så ofta sitter med eller att verkligen gröpa ur ett ljud som ska sitta i en mix.

    Latency är alltid extremt jobbigt. Jag kommer ihåg att jag i mina yngre dar satt mycket med en Line 6 Pod och övade, den var ju inte alls bra för min teknik och för muskelminnet. Det var liksom mikro latency som påverkade kontrollen i längden. Som man sedan fick programmera om när man lirade på en riktig förstärkare.
    Byxfladderkänslan med feedback är speciell, men kräver samma praktiska omständigheter som att lira akustiska trummor.

    Latency är lika mycket en upplevelse som mätbar! Var 30:e centimeters avstånd mellan öra och högtalare motsvarar 1 ms "latency". Jag kör ITB via pluggar i DAW och det ger motsvarande ett par tre meter. Den subjektiva känslan för mig blir bättre om jag lägger ett artificiellt rum som förstärker intrycket av ett fysiskt avstånd.

  32. #32
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Byxfladderkänslan med feedback är speciell, men kräver samma praktiska omständigheter som att lira akustiska trummor.

    Latency är lika mycket en upplevelse som mätbar! Var 30:e centimeters avstånd mellan öra och högtalare motsvarar 1 ms "latency". Jag kör ITB via pluggar i DAW och det ger motsvarande ett par tre meter. Den subjektiva känslan för mig blir bättre om jag lägger ett artificiellt rum som förstärker intrycket av ett fysiskt avstånd.
    På samma spår, det är ju stor skillnad över att höra sin gitarr ITB jämfört med att höra både högtalarlådan och rummets resonans.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Byxfladderkänslan med feedback är speciell, men kräver samma praktiska omständigheter som att lira akustiska trummor.

    Latency är lika mycket en upplevelse som mätbar! Var 30:e centimeters avstånd mellan öra och högtalare motsvarar 1 ms "latency". Jag kör ITB via pluggar i DAW och det ger motsvarande ett par tre meter. Den subjektiva känslan för mig blir bättre om jag lägger ett artificiellt rum som förstärker intrycket av ett fysiskt avstånd.
    På samma spår, det är ju stor skillnad över att höra sin gitarr ITB jämfört med att höra både högtalarlådan och rummets resonans. På ngt sätt väcks spelglädjen en gnutta på det sättet. Och det vill mnan ju gärna efterapa lätt ITB också

  33. #33
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag tycker Softubes emuleringar låter ok.
    Dessutom tycker jag att Line6 gamla Ampfarm till Pro tools hd håller än idag...är jag helt ute och cyklar?

  34. #34
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På samma spår, det är ju stor skillnad över att höra sin gitarr ITB jämfört med att höra både högtalarlådan och rummets resonans. På ngt sätt väcks spelglädjen en gnutta på det sättet. Och det vill mnan ju gärna efterapa lätt ITB också
    Det är förstås en studio-situation jag efterapar, där jag hör gitarren i lurar eller monitorer, i ur en "förstärkare" i ett "rum". Vill alltid ha ett bra sound när jag spelar (även om jag spelar in torr gitarrmik på spår och kan byta effekter, förstärkare och rum om det skulle behövas). Samma gäller bas och inte minst trummor (digital/akustisk hybrid).

    Fördelen med apornas pla... studio är att jag inte är låst till ett eller ett par rum som en mindre/medelstor studio kan erbjuda. Men nu har jag halkat av ämnet.


  35. #35
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker Softubes emuleringar låter ok.
    Dessutom tycker jag att Line6 gamla Ampfarm till Pro tools hd håller än idag...är jag helt ute och cyklar?
    Ja, Marshall Plexin lät faktiskt nice efter lite reamp tweaks i Ocean Ways Pluginen.

  36. #36
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag har suttit ett par timmar nu och jämfört Amplitube 4, Scuffham S-Gear och Softube Vintage Amp Room. Jag har fokuserat helt på klassiska Fender-ljud ā la Blackface Twin/Super Reverb etc, cleana ljud som spräcker upp en aning när man tar i lite. Jag använde en tele när jag testade.

    Här måste jag säga att Scuffham imponerade minst. Framförallt så var det dynamiken som brast i jämförelse med övriga. Visst kunde man få den att spricka upp vid hårdare spel, men samtidigt komprimerades ljudet för mycket för att låta trovärdigt i mina öron.

    Amplitube 4 (Fender 2 Super Reverb med Jensen 4x10"-kabinett) tyckte jag hade bäst dynamik, även om Softube kom nära. Men det är nåt märkligt över EQ-kurvan. "Grumligt" skrev SteelberryWorker här ovan. För mig låter det nästan lite fasfel. Genom att justera typ och nivå på de emulerade mickarna samt rumsambiensen, så kan man förbättra saken och sen slipa det sista med en smula EQ, men det är ju trist att man ska behöva det. Dock, här visar Amplitube en annan styrka - ljuden är mycket mer tweakbara med avseende på just uppmickning och rumsambiens, än Amp Rooms. Och även om Scuffham nog är ungefär lika tweakbart, så är Amliptubes gränsnitt för detta IMO klart överlägset.

    Amp Room emulerar bara en mick och har ingen separat rumsemulering. Softube har inte ens med ett emulerat fjäderreverb, vilket känns lite snålt. På egen hand låter det hela mao lite torrt. Om man hänger på Softubes separata fjärderreverbplugin och sen ett convolutionreverb med en lämplig rumsrespons, så lyfter dock det hela. Jag tycker iofs att Amplitubes inbyggda fjäderreverb låter bättre än Softubes separata, men om man inte drar på reverbnivån så högt, så tycker jag båda funkar ungefär lika bra i praktiken. Dynamiken ligger som nämnt kanske aningen efter Amplitube, men ljudet är klarare, så för mig så vinner ändå Amp Rooms Brown-stärkare, i kombination med separata fjäder och rumsemuleringar.

    Jag hade hoppats att Amplitube (som jag kör idag) skulle få hårdare pisk, men som det är nu så är det tveksamt om det är värt för mig att gå över till Amp Room. Den pluggen är ju ganska gammal också och man tycker det kunde komma en uppfräschad version.

    Jag ska väl testa Helix Native också. Vet däremot inte om jag vill ge mig på UAD-spåret. Det blir ju en lite större fråga än bara en stärkaremulering liksom...

  37. #37
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Intressant genomgång! Gissar att du kört Wayfarer Clean i S-Gear, som jag inte använder så mycket. Jag kör mest Stealer (Marshallen) och humbuckers. Där får jag till bra klang och en dynamik jag inte hittat i de andra, även med lågdistat spräck! Fjäder har jag aldrig använt eller gillat någonsin/stans Ny version av S-Gear är long overdue sedan länge.

  38. #38
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är förstås en studio-situation jag efterapar, där jag hör gitarren i lurar eller monitorer, i ur en "förstärkare" i ett "rum".
    Ja men precis

  39. #39
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Scuffhams styrka känns mer ligga på de mer överstyrda varianterna? Eller har jag fått fel uppfattning

  40. #40
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant genomgång! Gissar att du kört Wayfarer Clean i S-Gear, som jag inte använder så mycket. Jag kör mest Stealer (Marshallen) och humbuckers. Där får jag till bra klang och en dynamik jag inte hittat i de andra, även med lågdistat spräck! Fjäder har jag aldrig använt eller gillat någonsin/stans Ny version av S-Gear är long overdue sedan länge.
    Japp, Wayfarer. Den ska ju emulera just den sortens Fender-stärkare jag är ute efter.

    När det gäller fjäderreverb, så verkar det omöjligt att emulera bra, särskilt hur de svarar när man trycker på lite. Som tur är så har jag några äkta att ta till.

  41. #41
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Scuffhams styrka känns mer ligga på de mer överstyrda varianterna? Eller har jag fått fel uppfattning
    Utifrån presetsen så får jag det intrycket också.

  42. #42
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jahapp, sen jag senast postade i den här tråden, så har nya Softube Amp Rooms hunnit komma, imponerat på mig med sitt ljud, glatt mig med sina Linköpings-referenser (Doom Church ) och frustrerat mig med sitt klumpiga gränssnitt och brist på pedalmodeller och förstärkarmodeller av Fender-typ.

    Jag har också hunnit imponeras av Kuassas Fender-emulationer i Matchlock-pluginen, men jag vill ju ha annat också, andra gitarrstärkare, basstärkare och pedaler och Kuassa har till att börja med inte så jättemycket att välja på och de säljer ju för tusan allt separat! Eller OK, det finns ett par bundlingar, men det blir snabbt dyrt.

    Vilket då för oss till veckans favorit: BIAS FX 2.

    Låter alldeles utmärkt, kanske inte bättre än nya Amp Rooms bästa modeller, men inte heller sämre. Ypperliga Fender-stärkare, de bästa basstärkaremuleringar jag testat, massor med pedaler och en ganska grym Fuzz designer (kräver nog dyraste versionen). Just fuzzboxemuleringar tycker jag ofta blir lite sådär annars.

    Gränssnittet är inte alldeles olikt nya Amp Rooms, men utan de korkade klumpigheterna. (Softube behöver verkligen anställa en vass UI/UX-person eller två! Men jag ska ge dem att deras nya Preset Manager är ganska bra, klart bättre än BIAS variant.)

    Allt är inte perfekt förstås, de verkar inte ha satsat lika hårt som t.ex Amplitube på att detaljemulera originalen och det tar larvigt lång tid att öppna pluggens GUI.

    Men på det hela taget är jag riktigt nöjd så här långt. Särskilt som det råkade vara 50% rabatt på alla BIAS pluggar när jag shoppade.
    Senast redigerat av slirak den 2020-11-16 klockan 17:19.

  43. #43
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Intressant läsning!

Liknande ämnen

  1. Bästa stagepianot
    Av David_ka i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2016-05-10, 16:49
  2. Bästa DX7
    Av TheQuo i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-02-04, 12:05
  3. Bästa midiklaviaturet?
    Av pledge i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-03, 15:15
  4. Bästa prestandatipsen?
    Av Pajaspojken i forum Inspelning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2006-01-17, 00:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •