Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 123

Ämne: DM • A Broken Frame

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    DM • A Broken Frame

    I denna tråd pratar vi enbart om detta album.

    Jag börjar: Hade ingen alls koll på DM när detta släpptes men älskar att gå bakåt och lära känna det i efterhand. Nu har jag fastnat för det igen, sedan i lördags har det rullat flera varv.

    Produktionen är så underbart sparsmakad och konsekvent. Nästan som att samma ljudbank används på varje låt.

    Otroligt fina ljud, speciellt PPG-ljuden som får mig att haja till varje gång.

    TR-808 och Simmons SDSV har vi också kommit fram till.

    Hjälp mig gärna resa tillbaka till hur världen tänkte när denna skiva gjordes. Hur Depeche Mode tänkte. Vilken studio man var i, vad respektive medlem gjorde på skivan.
    Senast redigerat av PF den 2019-12-02 klockan 20:46.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3E43A647-05E5-4B1A-99F4-5C7343F2B2C4.jpeg 
Visningar:	24 
Storlek:	2,39 MB 
Id:	90633

    Förlåt Lär mig aldrig vad dessa skivor heter - men det är detta ex som spelar :-) Tror att rubriken ska vara korrigerad nu.
    Senast redigerat av PF den 2019-12-02 klockan 20:46.

  3. #3
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Elektronisk reggae på ett av spåren där ju!

    I något år, när jag var tolv år kanske, var detta mitt favoritalbum. Det finns något ödsligt, kusligt och lite naivt i det som jag gillar.

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Sjukt intressant!

    Blackwing Studios var Eric Radcliffes studio.

    När denna skiva gjordes hade DM bokat hela studion men Vince Clarke - som lämnat bandet av orsaker jag aldrig riktigt förstått - ville också jobba med musiken där. Då bestämdes att han fick bygga en egen studio i undervåningen vilket också blev upphov till albumtiteln Upstairs At Eric's.

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Blackwing_Studios

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Elektronisk reggae på ett av spåren där ju!

    I något år, när jag var tolv år kanske, var detta mitt favoritalbum. Det finns något ödsligt, kusligt och lite naivt i det som jag gillar.
    Ja - och även gladsyntigt på ett både charmigt och ibland riktigt naivt vis.

  6. #6
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    En av mina första plattor. Kanske en av de plattor som format mitt syntliv!(ihop med oxygene & equinoxe)
    Min favorit med DM! My secret garden & The sun and the rainfall är mina favoriter.
    Återupptäckte denna platta förra veckan, så hajjade till när jag läste den här tråden

  7. #7
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    En av mina favoriter <3 Marsheaux har gjort ett riktigt fint tribute/cover-album av denna

  8. #8
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Vet inte om man får prata om b-sidorna till singlarna, men de är i alla fall grymt bra.

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det så klart

    Hörde även musik av Eric Radcliffe nu när jag googlade runt men han var ... i alla fall duktig studiotekniker.

    Det verkar som att Yazoo kan ha hållt till i huvudstudion men fick tio dagar på sig att bygga egen studio & flytta ner eftersom DM var inbokade. Det kanske förklarar Winter Kills? Syntarna användes av DM just då?

    Var är dokumentären? Just ja, finns en film med albumets namn. Måste plugga.

  10. #10
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Ett album som innehåller den bästa tidiga Depeche Mode singeln - Leave in silence
    samt den sämsta The meaning of love.

    Ett fantastiskt album där flera låtar står sig än idag 38 år senare.


    https://youtu.be/ybdN5ghKXQM

  11. #11
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Den rockskiva jag lyssnat på allra mest (mer än på A Broken Frame t o m) spelades också in i den där studion.

  12. #12
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Kommer ihåg den tiden. Man visste att albumet var på gång och så plötsligt en dag så fanns det i skivaffärens skyltfönster. Tyckte det var grymt bra. Det är det fortfarande! Såg en konsertfilm som jag har för mig någon spelat in från dansk tv. Dave säger till publiken ”I wanna see you moving” vilket översätts till ”Nu ska ni få se en film”!

  13. #13
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kommer ihåg den tiden. Man visste att albumet var på gång och så plötsligt en dag så fanns det i skivaffärens skyltfönster. Tyckte det var grymt bra. Det är det fortfarande! Såg en konsertfilm som jag har för mig någon spelat in från dansk tv. Dave säger till publiken ”I wanna see you moving” vilket översätts till ”Nu ska ni få se en film”!
    Hammersmith Odeon - Har den på VHS fast utan dansk text.

    https://www.youtube.com/watch?v=8-lIEcZogD8

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

  15. #15
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ringflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hammersmith Odeon - Har den på VHS fast utan dansk text.

    https://www.youtube.com/watch?v=8-lIEcZogD8
    Där ser man att Martin har en Fairlite!

  16. #16
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I denna tråd pratar vi enbart om detta album.
    Av DMs album alltså hehe - jag tänker det är så lätt att folk börjar prata om album på V, M, B och sådär annars De kan få varsin egen tråd tycker jag. Håller vi oss till A Broken Frame här så kan vi kanske kan finna roliga grejer om just denna tid och inspelning. Ett album helt utan både Vince Clarke och Alan Wilder, där 21-åringarna leddes av Daniel Miller som visade allt det där han redan lärt Vince?

    Ej fått klarhet men verkar som att man hade antingen en eller två 16-kanalsbandspelare. Studiobilder vore ju kalas.

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

  18. #18
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då bestämdes att han fick bygga en egen studio i undervåningen vilket också blev upphov till albumtiteln Upstairs At Eric's.
    Enligt Yazoo-dokumentären som ligger på YT krockade mycket riktigt Yazoo med DM's studiotid, men det ledde till att de flyttade hem delar av studion hem till Eric som då bodde på övervåningen hos sin mamma.

    Därav "upstair's" - det var på övervåningen hemma hos Eric. Dessutom finns tydligen Erics mamma med på ett av spåren.

    Blackwing ägdes och startades av Eric men Daniel Miller verkar bokat Blackwing till alla Mute-akter från Silicon teens till Fadgadget men även mycket 4AD spelades tydligen in där.

  19. #19
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det blir lite spekulativ mix (ratataaaa) över det hela efter ett gäng år Lackan men läser du länken här så ligger Vince studio vid denna tid i våningen undertill. Det är också dit han köper en Fairlight senare när han är på grön hitkvist

    Jag vet dock inte om Eric även bodde i huset i fråga - som stått tomt och övergivet sedan år 2001. Det är ju stort och egentligen en avkristnad kyrka.

    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sjukt intressant!

    Blackwing Studios var Eric Radcliffes studio.

    När denna skiva gjordes hade DM bokat hela studion men Vince Clarke - som lämnat bandet av orsaker jag aldrig riktigt förstått - ville också jobba med musiken där. Då bestämdes att han fick bygga en egen studio i undervåningen vilket också blev upphov till albumtiteln Upstairs At Eric's.

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Blackwing_Studios
    Hans egna ord:

    Citat Ursprungligen postat av Eric Radcliffe
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I count myself fortunate and privileged to have worked with such a talented team. I remember that we had to build a studio in my house (in about ten days) to complete the recording of Upstairs at Eric's because Blackwing Studios London was fully booked. My mother provided us all with her famous "egg and chips" and also appeared on the record. Wonderful days!
    Sedan så vet vi ju även att Vince är en liten Aphex Twin och gärna låter fakta vara lite oformlig å kryddad på olika vis för att hålla mystiken vid liv

    Här har vi det hele:

    Citat Ursprungligen postat av Spekulerande snillen kommer överens på Wikipedia
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    The first Depeche Mode album, Speak and Spell, was recorded at Blackwing using a TEAC eight track recorder. The album was engineered by John Fryer.[4]Yazoo named one of their albums after the studio, Upstairs at Eric's due to the main Blackwing studio being above Splendid Studios located downstairs.[5] When Vince Clarke initially came to Blackwing to record with Yazoo he found that the studio was fully booked; Depeche Mode were recording their new album. He had the choice of recording at 4am during studio downtime, or building another studio, which is how Splendid Studios came about. It was a not for hire studio in below the Blackwing studios upstairs.[6]

    After the split-up of the band Yazoo, Vince Clarke decided he wanted to remain in the music industry. His initial enterprise after Yazoo was the formation of his own record label called Reset Records, a joint effort with Radcliffe, to sign and produce new acts recorded in Splendid Studios. The recordings were then licensed to RCA Records for release.[7]
    Senast redigerat av PF den 2019-12-02 klockan 20:34.

  20. #20
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Var tog inläggen med länkar vägen nu då? Jag tyckte fotot på setupen där var mkt talande med SH-nånting bredvid MC4 ovanpå PPGn. Tapeade man PPGn, gick väl inte att sequenca den?

  21. #21
    deadbeats avatar
    Veteran
    Ett av de finaste albumen någonsin! Älskar det ödsliga mörka soundet som sätts i inledningsspåret.
    Här finns också mina favvo-dm-låtar The Sun And the Rainfall och Nothing to Fear <3

    Länge sedan jag lyssnade nu, dock. Det måste repareras!
    Senast redigerat av deadbeat den 2019-12-02 klockan 21:58.

  22. #22
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var tog inläggen med länkar vägen nu då? Jag tyckte fotot på setupen där var mkt talande med SH-nånting bredvid MC4 ovanpå PPGn. Tapeade man PPGn, gick väl inte att sequenca den?
    http://www.muzines.co.uk/articles/wh...ave-forms/4617

    http://www.muzines.co.uk/articles/do...-at-erics/1592

  23. #23
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det blir lite spekulativ mix (ratataaaa) över det hela efter ett gäng år
    Inte alls - kolla vid 12:30 så säger Vince det själv, och kort därefter kommer det skrivna brevet från Eric själv:

    (Kolla gärna hela 37-minuters dokumentären om du inte sett den, fantastiskt bra och välgjord)

    https://www.youtube.com/watch?v=AgkuO7EOcPk&t=935s

    EDIT; Jag har också läst kommentaren från de "spekulerande snillen" på Wiki men jag tycker det är extremt långsökt att de skulle döpa albumet "Upstairs" fast studion var i källaren för att huvudstudion var på övervåningen där de inte spelade in skivan...

    "Downstairs at Erics" hade ju varit mer troligt då kanske...

    Oklart dock om mamman bodde där också, Vince säger ju faktiskt bara "upstairs at eric's place"...
    Senast redigerat av Lackan den 2019-12-02 klockan 22:09.

  24. #24
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Detta album OCH construction time again var de två album som jag undvek i absurdum att lyssna på. Faktisk verkade DM grabbarna tycka det själva under sin primetime (hela 80-talet) då extremt få låtar från dessa två album var med på livekonserterna. Jag skall ge A Broken Frame en ny chans när tid finnes men jag får obehagsrysningar av dessa två och då var jag ett stort DM-fan back in the days

    Edit: Skummade igenom...huga, The rain and the sunfall minns jag att jag gillade dock. Men det låter ju knappt Depeche på någe vis...som ett tributband som försöker låta Depeche typ...även sången är ju klart sämre...helt sjukt märkligt..
    Låt och producentnivån åkte ju ner hästlängder efter Vince avhopp. Sedan började de trevandes hitta sitt eget nya hårdare sound på Construction Time again trots fortsatt problem med låtskriveriet men sedan...whoops så exploderar allt i Some Great Reward.
    Senast redigerat av Firechild den 2019-12-02 klockan 22:11.

  25. #25
    amenbrother
    amenbrother är inte uppkopplad
    amenbrothers avatar
    Veteran
    Älskade A broken frame och Construction of the time again. Construction var ju grymt härlig och industriell. Fin utveckling. Vince var ju duktig på det han gjorde, men det var ju rätt tralligt alltså.

  26. #26
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta album OCH construction time again var de två album som jag undvek i absurdum att lyssna på. Faktisk verkade DM grabbarna tycka det själva under sin primetime (hela 80-talet) då extremt få låtar från dessa två album var med på livekonserterna. Jag skall ge A Broken Frame en ny chans när tid finnes men jag får obehagsrysningar av dessa två och då var jag ett stort DM-fan back
    Edit: Skummade igenom...huga, The rain and the sunfall minns jag att jag gillade dock. Men det låter ju knappt Depeche på någe vis...som ett tributband som försöker låta Depeche typ...även sången är ju klart sämre...helt sjukt märkligt..
    Låt och producentnivån åkte ju ner hästlängder efter Vince avhopp. Sedan började de trevandes hitta sitt eget nya hårdare sound på Construction Time again trots fortsatt problem med låtskriveriet men sedan...whoops så exploderar allt i Some Great Reward.
    Man kan verkligen tycka olika 🙂 A Broken Frame & Construction Time Again är mina favoriter. Fast gillar mer det minimalistiska före det bombastiska.

  27. #27
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Klart snyggaste DMomslaget iaf imho

  28. #28
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    underskattat album i dm-uppsättningen av album. men älskar dess dystra men ändå melodiska sound. en klar indikation av vad som sedan skulle komma. klart mkt bättre än vad många andra tycker, inklusive dem själva....tror martin beskrev skivan som en "mashup", som de fick slänga ihop efter vince hade lämnat skutan och det är ju även den ökända andra skivan, den som skall följa upp debuten. och kan man göra såpass bra ifrån sig på en s.k mashup dvs ngt som de slängde ihop, ja då finns det verkligen potential, som sedan har minst sagt överbevisats. finns en hel del för mig favoritlåtar på det albumet, så yes underskattat är verkligen ordet
    Senast redigerat av cyberpunx den 2019-12-03 klockan 22:56.

  29. #29
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Beatles / 60-talsinfluenser på vissa låtar så man kan anta att killarna inte var så mycket postpunk som vissa vill få syntpopen till. Det hade egentligen inte heller gått så lång tid från 60-talet. Beatles själva var nästan punkigare ibland. Kanske är detta DM närmare The Beach Boys.

  30. #30
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Dom var ju bara 3 när dom gjorde A Broken Frame. Visst så lyser Martins originella låtskriveri rakt igenom här. Och när Alan Wilder kommer med så lyfter sig hela bandet.
    Det intressanta är att jag tycker det känns som om att plattorna efter SOFAD (framför allt Exciter) är väldigt närbesläktade med A Broken Frame

  31. #31
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag läste det som ”Dom var bara 3 år när dom gjorde A Broken Frame” och tyckte det var något överdrivet. Visserligen var de gossebarn men nog hade de väl t o m passerat tonåren?

  32. #32
    AlexKex
    AlexKex är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klart snyggaste DMomslaget iaf imho
    Jag tipsar om Vaughn Georgs kanal

    Här en Intervju med Brian Griffin, fotografen

    https://youtu.be/nY4oW93i2TE

    Nu möjligt att köpa posters-orginal
    Senast redigerat av AlexKex den 2019-12-03 klockan 20:29.

  33. #33
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag läste det som ”Dom var bara 3 år när dom gjorde A Broken Frame” och tyckte det var något överdrivet. Visserligen var de gossebarn men nog hade de väl t o m passerat tonåren?
    Jo precis. Dom hade dessutom Dan Miller som producent.

  34. #34
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Det började med youtubeklippet där man samlat alla gånger DM kör EMU live, sedan började jag lyssna på lite Black Celebration, nu denna tråd och jag inser att jag är en extrem DM fan. Fram till 1998 så gillar jag allt, alla låtar, alla album, till och med Slow Mix av "Fly on the windscreen".

    Med andra ord så kan jag inte tillföra någon nyanserad åsikt om DM pre 98'.

  35. #35
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    A Broken Frame har ett rätt unikt uttryck tycker jag, väldigt melankolisk och mörk men ändå mjukt på ett lite annat sätt än senare i karriären. Allt är ju inte bra men Leave in Silence och My Secret Garden plus B-sidan Obercorn är mina favoriter från den tiden.

    Some Great Reward var inkörsporten till DM för mig och jag kommer ihåg att jag blev besviken när jag hörde A Broken Frame första gången. Men den tog sig med tiden!

  36. #36
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Some Great Reward var också mitt första album (faktiskt det första någonsin!) och sedan började jag utforska DM bakåt i tiden. Minns att det här (och Construction Time Again) överraskade mig rejält. Lyssnade makalöst mycket på bl.a. de två plattorna under de formativa åren. <Drömmer mig bort i minnen ...>

    Tycker hela albumet skriker skaparglädje och är skönt spretigt i stil.

  37. #37
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    A Broken Frame har ett rätt unikt uttryck tycker jag, väldigt melankolisk och mörk men ändå mjukt på ett lite annat sätt än senare i karriären. Allt är ju inte bra men Leave in Silence och My Secret Garden plus B-sidan Obercorn är mina favoriter från den tiden.

    Some Great Reward var inkörsporten till DM för mig och jag kommer ihåg att jag blev besviken när jag hörde A Broken Frame första gången. Men den tog sig med tiden!
    bra beskrivning av skivan och precis så som jag även ser den. kan lägga till gällande favoritlåtar från den plattan: monument, satellite, Shouldn't Have Done That och The Sun & The Rainfall

  38. #38
    abod
    abod är inte uppkopplad
    abods avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klart snyggaste DMomslaget iaf imho
    Absolut , håller med

    A Broken frame, är ett av mina absoluta favorit album med Depeche !
    Jag var 14 när den kom och redan stort fan, ”see you” och ”the sun& the rainfall” var mina favoriter. Älskar fortfarande soundet.

  39. #39
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av AlexKex Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tipsar om Vaughn Georgs kanal

    Här en Intervju med Brian Griffin, fotografen

    https://youtu.be/nY4oW93i2TE

    Nu möjligt att köpa posters-orginal
    Gött. Tack

  40. #40
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ringflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett album som innehåller den bästa tidiga Depeche Mode singeln - Leave in silence
    samt den sämsta The meaning of love.

    Ett fantastiskt album där flera låtar står sig än idag 38 år senare.


    https://youtu.be/ybdN5ghKXQM
    +1 på detta. Man blir ju nästan tårögd så bra denna plattan är <3

  41. #41
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte alls - kolla vid 12:30 så säger Vince det själv, och kort därefter kommer det skrivna brevet från Eric själv:

    (Kolla gärna hela 37-minuters dokumentären om du inte sett den, fantastiskt bra och välgjord)

    https://www.youtube.com/watch?v=AgkuO7EOcPk&t=935s

    EDIT; Jag har också läst kommentaren från de "spekulerande snillen" på Wiki men jag tycker det är extremt långsökt att de skulle döpa albumet "Upstairs" fast studion var i källaren för att huvudstudion var på övervåningen där de inte spelade in skivan...

    "Downstairs at Erics" hade ju varit mer troligt då kanske...

    Oklart dock om mamman bodde där också, Vince säger ju faktiskt bara "upstairs at eric's place"...
    Har oxo för mig detta...hemma hos Eric's mamma.. (läs detta i https://www.google.se/imgres?imgurl=...=1575441032827

  42. #42
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ringflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett album som innehåller den bästa tidiga Depeche Mode singeln - Leave in silence
    samt den sämsta The meaning of love.

    Ett fantastiskt album där flera låtar står sig än idag 38 år senare.


    https://youtu.be/ybdN5ghKXQM
    Förlåt, men pålagt ljud i efterhand på alla möjliga videoklipp gör mig nästan sjösjuk.
    Jag vill höra originalupptagningen ihop med video (även om kvaliteten är dålig). Det blir mycket bättre vid ca 15 när dom kör Satellite

  43. #43
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Live från 1982. Jag vet inte hur det är med videon/ljudupptagningen (men jag har själv en på dubbel LP från livespelning 1982), så ljudupptagningen finns. Frågan är om det är från denna konserten som video visar.

    https://www.youtube.com/playlist?lis...HrVkFOd_WLTnzV

    Det är så sjukt bra <3
    Senast redigerat av NON den 2019-12-04 klockan 08:54. Anledning: Så sjukt bra

  44. #44
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Kul grej är ju att Leave in silence innehåller väl nästan Depeches enda mer regelrätta syntsolo.

  45. #45
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    A broken frame,, fantastiskt bra platta! Iom att det är första utan VC så är den extra intressant. Hur skulle det gå? Vad händer nu? På något sätt skulle saker formas på ett nytt sätt.

    Varför VC lämnade? Gissar det i grunden var någon sorts ungdomlig nyck, att det coolt att vara helt fri, att göra som man själv vill, att alla andra kan dra åt....

    Om jag tänker tillbaka till den tiden, hade väl köpt min första synt, vi var 3+1 i bandet. Jag försökte nog styra upp saker,, lite små konflikter uppstod nog när ”någon” kände sig överkörd, samtidigt som jag kände att allt skulle falla ihop om jag inte styrde upp.


    Många syntband på den tiden hade ett helt nytt sound på varje platta. Nya syntar, ny trummaskin,,, nytt sound och nytt sätt att spela på.

    Gillar skarpt PPG-soundet.

  46. #46
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eangman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul grej är ju att Leave in silence innehåller väl nästan Depeches enda mer regelrätta syntsolo.
    Det finns ju flera låtar med typ synthsolo på A Broken Frame, Satellite tex, men har för mig att det är fler.

  47. #47
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag tycker man hör övergången från Vince till Martin. Dom fortsätter med den lättpoppiga stylen från Speak and Spell men det känns inte lika naturligt, lite mer trevande och ansträngt. Och det finns nått sorts mörker och det ganska sparsmakade arrangemanget som inte var lika tydligt på Speak and Spell.

  48. #48
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Har inte lyssnat på länge men minns det som ett av deras bästa album, och ja med mycket fina synthljud. (Youtubade några låtar.)

  49. #49
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns ju flera låtar med typ synthsolo på A Broken Frame, Satellite tex, men har för mig att det är fler.
    Hmmm det har du faktiskt rätt i. Visst är det ett litet solo i Satellite. Det får bli en ny tråd. Depechelåtar med syntsolon i

  50. #50
    bakKbone
    bakKbone är inte uppkopplad

    Senior
    Man "hör strömmen" (elektriciteten) på den här skivan på ett sätt som är svårslaget. den är så sjukt bra och "moody". DM föds här när trallet från första skivan (trall-vince) nästan tystnat, och mörkret och melankolin tar över... Depeche Modes lätt mest underskattade skiva!

  51. #51
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Stundtals har det varit mitt favoritalbum med DM. Minns speciellt en period i slutet på 80-talet då jag längtade bort från all EBM och industri till min tidigare syntareperiod då allt var mörkt, melankoliskt och syntetiskt.

  52. #52
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I denna tråd pratar vi enbart om detta album.

    Jag börjar: Hade ingen alls koll på DM när detta släpptes men älskar att gå bakåt och lära känna det i efterhand. Nu har jag fastnat för det igen, sedan i lördags har det rullat flera varv.

    Produktionen är så underbart sparsmakad och konsekvent. Nästan som att samma ljudbank används på varje låt.

    Otroligt fina ljud, speciellt PPG-ljuden som får mig att haja till varje gång.

    TR-808 och Simmons SDSV har vi också kommit fram till.

    Hjälp mig gärna resa tillbaka till hur världen tänkte när denna skiva gjordes. Hur Depeche Mode tänkte. Vilken studio man var i, vad respektive medlem gjorde på skivan.
    Bästa Depeche Mode-albumet!

    Många av deras bästa låtar, tveklöst snyggaste produktionen och innan allt läder och S&M-bjäfs gjorde att de kändes som larviga småpojkar. Trots att de väl rent objektivt, verkligen var larviga småpojkar här. Men med snygga OMD-kläder istället.

    Dessutom, som en av de som annars har svårt för Depeche Modes lyrik och Martin Gores grötrim, på något magiskt sätt fick de verkligen till texterna på en del av låtarna. Jag menar, de var ju trots allt mycket unga här. Påminner lite om Johan Kindes snabbt utbrunna litterära låga som blommade på tre album.

    Det är också en skön balans mellan trallpop och elektronisk experimentpop.
    808 + Simmons är verkligen en perfekt kombination.
    Några av låtarna kördes live (inte playback bortsett från obligatorisk rullbandare) i TV:s popprogram Cassablanca:
    https://www.youtube.com/results?sear...a+depeche+mode
    Senast redigerat av Oortone den 2019-12-04 klockan 21:59. Anledning: t

  53. #53
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En av mina favoriter <3 Marsheaux har gjort ett riktigt fint tribute/cover-album av denna
    Jag gillar den också, mot alla odds:
    https://open.spotify.com/album/51794...TUK_fgkuFCOdaA

    Finns även en "remixversion" men den är inte lika bra:
    https://open.spotify.com/album/5wHWu...ReqxYES-kgMvdw

    Och en instrumental (pust...):
    https://open.spotify.com/album/2HXmA...Ssm230vceVG28Q

  54. #54
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sjukt intressant!

    Blackwing Studios var Eric Radcliffes studio.

    När denna skiva gjordes hade DM bokat hela studion men Vince Clarke - som lämnat bandet av orsaker jag aldrig riktigt förstått - ville också jobba med musiken där. Då bestämdes att han fick bygga en egen studio i undervåningen vilket också blev upphov till albumtiteln Upstairs At Eric's.

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Blackwing_Studios
    Så John Foxx The Garden-studio var inte inblandad alls i denna?
    Känns annars som albumet är mer John Foxxigt än Construction Time Again.

  55. #55
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av amenbrother Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Älskade A broken frame och Construction of the time again. Construction var ju grymt härlig och industriell. Fin utveckling. Vince var ju duktig på det han gjorde, men det var ju rätt tralligt alltså.
    Construction Time Again har oerhört starka låtar och spännande produktion men ljudmässigt låter den mycket mer daterad än A Broken Frame idag. Det var lite si och så med diskanten i de där tidiga samplingarna. Samma problem/förhållande som mellan Yellos Claro que si (toppljud, superlåtar) och You Gotta Say Yes (skitljud, superlåtar).

  56. #56
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av amenbrother Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Älskade A broken frame och Construction of the time again. Construction var ju grymt härlig och industriell. Fin utveckling. Vince var ju duktig på det han gjorde, men det var ju rätt tralligt alltså.
    Vill inte dissa Vince för mycket men hans avhopp visade vilken lättviktare han var. De bästa Yazoolåtarna skrev ju Alison Moyet och det som kom därefter från Vince är mest tramspop.

    Den spännande produktionen på Speak and Spell tillskriver jag snarare Daniel Miller och de andra bakom kulisserna. Detta eftersom t.ex. Fad Gadgets Fireside Favourites är likartad i produktion och sound.

  57. #57
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eangman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmmm det har du faktiskt rätt i. Visst är det ett litet solo i Satellite. Det får bli en ny tråd. Depechelåtar med syntsolon i
    Det borde bli en kort tråd ;-D

  58. #58
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det borde bli en kort tråd ;-D
    short but sweet

  59. #59
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eangman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul grej är ju att Leave in silence innehåller väl nästan Depeches enda mer regelrätta syntsolo.
    Menar du det på slutet?
    Jag har för mig att jag läst att det kom sig av en urspårad sequencer som gjorde lite som den vill. AI-solo alltså...

    Enligt Alan Wilder:
    I had nothing to do with this record. The programming sounds like a combination of Daniel and Martin. I believe the synth solo was actually a sequencer left on random play.
    http://www.recoil.co.uk/evidence/qa-...-broken-frame/

    Däremot fattar jag inte var solot i Satellite skulle vara, det är väl snarare ett instrumentalt tema och sådana gjorde ju Depeche Mode ofta?
    Senast redigerat av Oortone den 2019-12-05 klockan 20:42.

  60. #60
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    A Photograph of You är ett bra exempel på en låt som går i dur men som ändå är väldigt sorglig.

    Den har för övrigt ett riktigt syntsolo (eller är det riktigt visslande?).
    Är inte slutet magiskt? Det är något oroande över den där slingan som ligger på slutet, den liksom förebådar de mörka låtar som sedan följer, snyggt hur de sitter ihop alla tre.
    Senast redigerat av Oortone den 2019-12-05 klockan 20:48.

Liknande ämnen

  1. Schaum - Leave the World Unseen
    Av massive i forum Skivor & artister
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-09-21, 17:47
  2. Converge - All We Love We Leave Behind
    Av splump i forum Skivor & artister
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-04, 11:46
  3. Leave in silence
    Av Black G i forum Skivor & artister
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 08:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •