Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Byte av band på bandeko

  1. #1
    lette
    lette är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Byte av band på bandeko

    Är det någon som kan ge mig instruktioner för hur jag byter band på ett bandeko? Vad jag undrar är vilken typ av band, vilken typ av tejp för att tejpa ihop det, vad jag behöver för att sätta ihop det på ett någorlunda bra sätt och var jag köper dessa prylar. Ekot det gäller är ett Klemt echolette.

  2. #2

  3. #3
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Det är inte bandkammare i dem va'? Utan en ganska kort bandloop?

    Normalt brukar vanlig rullbandartape funka fint, men kan du få tag i tjockare sort (som bl a finns i rullbandspelarkassetter eller jingelkassetter) så är det bra. Skarvar gör man i 45 graders vinkel och det går bra med vettig sax eller rakblad och stadig hand. Lägg nya ändarna över varandra och klipp/skär på snedden. Tejpa utsidan och i de flesta fall funkar det bra med vanlig kontorstejp. Det finns skarvverktyg och skarvtejp, men när man inte klipper egna bandkompositioner utan skarvar till ett bandeko nån gång då och då tycker jag det känns överflödigt. I fallet med spänd och kort bandloop är looplängden av vikt. Klipp upp den gamla och mät noga bara.

    Det finns säkert bandekoknarkare som har fler tips.

  4. #4
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av miaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...och det var en lättare och helt tejpfri väg.

  5. #5
    lette
    lette är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tackar för bra tips från er båda, lat som jag är tror jag att jag köper mig fri

    Japp, det är en kort bandloop i den.

  6. #6
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Använder inte mina bandekon särskilt ofta, de går varma en gång om året, men har då inte upplevt på konstigheter med mytapeecho.

    Nån som har koll på om PO Alm fortfarande lagar ekon? Ska upp till storstan med bil kommande sommar och tänkte då försöka få de genomgångna.

  7. #7
    lette
    lette är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Han fixade mitt eko 2017, även om det inte var i min ägo då, så i alla fall inte otroligt att han fortfarande håller på

  8. #8
    Albin
    Albin är inte uppkopplad
    Albins avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Bollyhood Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har köpt på den sidan och de banden slits lite väl snabbt och fick rengöra mina bandekon oftare. Troligen inte helt rätt typ av band med andra ord. Det här stället har mycket bättre kvalitet på banden:

    https://echofix.com/collections/all
    Detta är även min erfarenhet. Har dock enbart använt det till Roland Space Echo.

  9. #9
    ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av miaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nån som har koll på om PO Alm fortfarande lagar ekon? Ska upp till storstan med bil kommande sommar och tänkte då försöka få de genomgångna.
    Han stretar på, ständigt nya gammelekon på lagning, och nyligen på Facebook snackade han att det skulle bli ytterligare en batch Almekon snart.

Liknande ämnen

  1. Svar: 34
    Senaste inlägg: 2016-11-20, 10:44
  2. Tips på band eller sajter om band i New York
    Av oneinchggiant i forum Skivor & artister
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-20, 17:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •