Sidan 1 av 4 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 194

Ämne: Bara bra om Behringer

  1. #1
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator

    Bara bra om Behringer

    I den här tråden, inspirerad av "Bara bra om MC-303", skriver vi bara bra om Behringer.

    Jag börjar med, Uli är verkligen en hjälte för oss fattiga musiker som inte har råd med puritansyntar!

  2. #2
    deleted user
    Mina behringermonitorer är ett snäpp upp från hifihögtalarna från myrorna!

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    14 patchbayer i Studio Sting kan inte ljuga!

  4. #4
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Ansiktslyftningen ser ganska naturlig ut.

    Gillar min löjligt billiga analoga delay pedal.

  5. #5
    deadbeats avatar
    Veteran
    Har en gammal mixer som fungerar ypperligt i repans pa.
    Använder även ett par reverbpedaler ganska ofta.

  6. #6
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Min Berra K2 låter riktigt bra tycker jag. Extra kul med de olika filtren som blir extra tydligt när man kör DaftPunk-tricket genom Signalprocessorn!

    Snygg och tar bara upp 3U i racket dessutom.

  7. #7
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min Berra K2 låter riktigt bra tycker jag.
    Hade inte du en original MS-20 eller två?

    Jag gillar verkligen min Mini-Boog. Ger det där organiska synthljudet som passar så fint in i progg-synthen jag gör nu för tiden
    Och en riktig hade jag aldrig kunnat investera i. Inte ens en reissue. Men en klon till barnarbetespris, det köpte jag. Dock second hand.

  8. #8
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av skogge Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade inte du en original MS-20 eller två?

    Jag gillar verkligen min Mini-Boog. Ger det där organiska synthljudet som passar så fint in i progg-synthen jag gör nu för tiden
    Och en riktig hade jag aldrig kunnat investera i. Inte ens en reissue. Men en klon till barnarbetespris, det köpte jag. Dock second hand.
    Man skall aldrig underskatta hur lite man är beredd att betala för en schysst synt

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag gillar min Vintage phaser! Den gör sitt jobb.

  9. #9
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Jag är skitspänd på System 100-modulerna. Behring them to me!

  10. #10
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jag gillar alla Behringer syntar jag haft o har

  11. #11
    knarr
    knarr är uppkopplad nu
    knarrs avatar
    Senior
    Har inte och har ej heller haft några synthar men jag har 19 pedaler från Behringer (dock ej alla av olika typ utan dubletter av några och tripletter av andra). Bra grejor, åtminstone för de priser som de betingar.
    Senast redigerat av knarr den 2019-11-25 klockan 00:11.

  12. #12
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Har en av deras första gates. Riktigt mjuk öppning av de allra minsta transienter och förvånade tyst.

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    FCB-1010

  14. #14
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Det släpps så många instrument i ett så högt tempo att jag inte ens hinner överväga köp! Fullt sysselsatt med att följa forum och kolla videos

  15. #15
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Behringer är väldigt BRA på att stjäla av andra
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2019-11-25 klockan 19:43.

  16. #16
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Själavandring i hårdvara? Det var helt klart nytt.

  17. #17
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    MX2642 är otroligt flexibel, har försökt byta ut i många år, men det saknas alltid hål på lämpliga ersättare i samma format.

  18. #18
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Förutom att den har en blå led av ljusgraden trafikflygosäker (kan man råka påverka funktionen om man byter till nån gammal röd man har skräpandes?), så är min behringer DC9 compressorpedal väldigt användbar. Gör precis det den ska, och batteriet räcker underligt länge.

  19. #19
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förutom att den har en blå led av ljusgraden trafikflygosäker (kan man råka påverka funktionen om man byter till nån gammal röd man har skräpandes?), så är min behringer DC9 compressorpedal väldigt användbar. Gör precis det den ska, och batteriet räcker underligt länge.
    Det gäller även andra Behringerpedaler, om man saknar julbelysning är de jättebra (positivt) substitut.

  20. #20
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själavandring i hårdvara? Det var helt klart nytt.

  21. #21
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Behringer är grymma, när dyrsynt fabrikörerna lurat oss att en analogpoly måste kosta 20 papp så blev det en rak höger från den duktiga musikern Uli. I badar vi i prisvärda syntar!

    Heja Behringer!!!!

  22. #22
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Behringers syntar är helt enkelt extremt prisvärda o i förhållande till vad de kostar riktigt bra.

  23. #23
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Behringers Minimoog låter bättre än Moogs egna nyutgåva. Och kostar en tiondel om ens det.

  24. #24
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Behringer bidrar till ekonomisk jämlighet bland producenterna. Från att bara några täta gubbar haft råd - har nu typ alla som skiter i att dricka några bira på helgen råd med typ Tr808 och Pro One. Ska Berra ha creds för (även om det säkert inte var huvudvsion. Alla vet ju vad målmodeller alltid börjar med? )

  25. #25
    christ
    christ är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Har haft lite blandat från Behringer, pedaler och mixerbord. De har ju tidigare haft ett dåligt rykte om kvalite och ljud så det är väl inget man skrutit om att haft men de har verkligen gjort sitt jobb klanderfritt! Sedan blev det en model d samma månad som den kom ut och den låter fantastiskt och har inget negativt att säga om byggkvaliten. Bara för att man har ”kopian” har ju drömmen om att äga en riktig minimoog inte försvunnit utan istället kanske habegäret mer ha ökat! Tycker inte Behringer gör något värre än tex. Arturia som gör vst-pluggar av gamla synthar och också gör pengar på någon annans idé eller produkt.

  26. #26
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Behringer är som Jesus i Bibeln. Tar från de rika, ger till de fattiga!

  27. #27
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Dalleponken Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Behringer är som Jesus i Bibeln. Tar från de rika, ger till de fattiga!
    Det är Robin Hood som gör det i en riddarsaga från 1800-talet

  28. #28
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Intressanta tankar, Bollywood! Du tillför något konstruktivt... tack för det!

  29. #29
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressanta tankar, Bollywood! Du tillför något konstruktivt... tack för det!
    +1

  30. #30
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Behringer gör en klassresa just nu liksom Audi gjorde tidigare och går ifrån rent skräp till mer premium

  31. #31
    Monoski
    Monoski är inte uppkopplad
    Monoskis avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag kan faktiskt överväga en 303:a till min tolvåriga son i julklapp.
    Inte en "äkta", men en som han blir både nöjd med (som önskat en, men inser att priset på en inte är realistiskt i tomtesäcken) och kommer att utvecklas med.

  32. #32
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Bollyhood Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det blir liksom upp till bevis för andra tillverkare att 1. låta bättre än Behringer och 2. komma med genuina nya ideer.
    Jag förstår inte detta alls. Originalen låter ju bättre såsom original än kopiorna. Och när det gäller genuint NYA ideer så är det väl verkligen vad de andra kommit med som t.ex. Roland och Behringer inte alls i fråga om klonerna. Det är ju just det genuina nytänket som saknas hos Behringer men hoppet fanns ju med DM12/6 ...men i övrigt så handlar det ju bara om parasitering.

    Snarare så vore det ju bra om de andra gick i hop och klämde åt Behringer ordentligt så att de/han var tvugna att just komma med genuint nya och egna ideer. Upp till bevis!


  33. #33
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstår inte detta alls. Originalen låter ju bättre såsom original än kopiorna. Och när det gäller genuint NYA ideer så är det väl verkligen vad de andra kommit med som t.ex. Roland och Behringer inte alls i fråga om klonerna. Det är ju just det genuina nytänket som saknas hos Behringer men hoppet fanns ju med DM12/6 ...men i övrigt så handlar det ju bara om parasitering.

    Snarare så vore det ju bra om de andra gick i hop och klämde åt Behringer ordentligt så att de/han var tvugna att just komma med genuint nya och egna ideer. Upp till bevis!

    Jag tror du inte förstått den här tråden riktigt.

  34. #34
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av pepelogu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror du inte förstått den här tråden riktigt.
    Det handlar om perspektivet.. dessutom så vimlar ju "enbart negativt" tråden om motsvarande inlägg så lite balans vet du

    Vissa rent felaktiga påståenden bör ju ej stå oemotsagda.


  35. #35
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Deras manualer var riktigt bra när jag köpte på mig deras autocomp, ultrafex etc rack prylar. Vem som helst med öron kunde ju höra att det inte lät så tufft men manualerna var fin intro till vad man hade en kompressor till osv.

  36. #36
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju just det genuina nytänket som saknas hos Behringer
    Vet inte om jag håller med dig där.
    Neutronen är ju så nytt det går att tänka om du ska göra en traditionell analog subtraktiv synt.

  37. #37
    Nogroove
    Nogroove är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av pepelogu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror du inte förstått den här tråden riktigt.
    Word!

    OT:
    Själv tänker jag att det är bra gött med en ballsy tillverkare som sticker ut hakan lite och går totalt sin egen väg. Dom bryter ny mark i dessa tider då allt ska vara så dyrt och krångligt att få till. Och som dom spyr ur sig produkter! Heja Behringer!

  38. #38
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bollyhood Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror du missuppfattade en aning, vi menar nog kanske eventuellt lite samma sak med olika infallsvinklar. Tänkte inte original vs klon utan nysläpp vs nysläpp. Menar inte heller att Korg, Moog, DSI osv. inte redan är snäppet bättre. Utan att de har fått betydligt högre krav och press nu för att behålla marknadsandelar vilket jag tycker är nice. För jag tror de kan leverera, och att Behringer sparkar igång dom. Tror helt enkelt vi kommer få se spännande släpp framöver. Hellre nya synthar än att det börjas med stämningsansökningar osv. helt enkelt.

    Angående 'upp till bevis' grejen så tänker jag att Behringers grejer ändå har massivt intresse från marknaden (oavsett vad "puritaner" tycker). Behringer visar redan nu vad de går för. Så tycker ändå bollen landar hos Korg, Roland osv. och att bevisbördan ligger hos dom. Hade de redan idag vart så mycket bättre tror jag inte Behringer fått sånt stort intresse, eller kunnat norpa åt sig marknadsandelar som de faktiskt gör.
    Jag kan inte för mitt liv förstå vad som har hindrat Roland från att skapa nya feta helanaloga instrument? Dom har jamsat runt med romplers och simuleringar sen 90talet. Inte konstigt B hittade marknaden som alla glömt. Minsta gemensamma nämnaren, and all that...

  39. #39
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Då kanske äntligen Roland tar de fyra analoga rösterna i JD-Xa och dubblerar till en åttarösterssynt. Förstår inte varför de inte gör det. Är marknaden för liten? Korg och DSI släpper ju polyanaloger.

  40. #40
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte om jag håller med dig där.
    Neutronen är ju så nytt det går att tänka om du ska göra en traditionell analog subtraktiv synt.
    Absolut..glömde den.. brukar ju annars själv ta den som positivt exempel... tycker även Crave är en tillräckligt egen variant med andra funktioner... jag förstår liksom inte varför han i stället för poly D inte gjorde en mer expanderad variant av Neutron...

    Sen kan jag tycka (med visst förbehåll) att Wasp är helt ok i och med att det är en synth som inte finns eller marknadsförs av dess tillverkare nu.... I det fallet kan jag dock tycka han kunde ha expanderat konceptet med en touch keyboard som även har position mm och möjligheter till mer styrning..osv.. dubblera som pixie a la OSCar style hade ju varit brutalt...OSC är i och för sig aktivt så vem vet vad som försiggår där..inget i novationburkarna tyvärr

    Så positivt även från Ƶl8R.... Neutron/ DM12/6...Crave och i viss mån WASP. ....Men Uli är ändå ett Arsel
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2019-11-28 klockan 13:11.

  41. #41
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Har inte nya Summit samma typ av filter som Oscar? Med möjlighet till separata poler?

  42. #42
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Att fråga sin målgrupp vad som saknas och tillverka efter deras önskemål är liksom det bästa som hänt på länge.

  43. #43
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ....Men Uli är ändå ett Arsel
    Arsel som i badass.

  44. #44
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Bollyhood Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror du missuppfattade en aning, vi menar nog kanske eventuellt lite samma sak med olika infallsvinklar. Tänkte inte original vs klon utan nysläpp vs nysläpp. Menar inte heller att Korg, Moog, DSI osv. inte redan är snäppet bättre. Utan att de har fått betydligt högre krav och press nu för att behålla marknadsandelar vilket jag tycker är nice. För jag tror de kan leverera, och att Behringer sparkar igång dom. Tror helt enkelt vi kommer få se spännande släpp framöver. Hellre nya synthar än att det börjas med stämningsansökningar osv. helt enkelt.
    Men dom var ju redan igång... med ypperliga maskiner som verkligen är anpassade efter dagens användare... ..Det hela för Roland t.ex. handlar ju inte om att Uli klonar kretsar el funktioner utan just designen och konceptet... Som Buchla sa.. klona gärna kretsar å så men ge fan i min paneldesign....interfejs..osv... det är liksom det viktiga...

    Angående 'upp till bevis' grejen så tänker jag att Behringers grejer ändå har massivt intresse från marknaden (oavsett vad "puritaner" tycker). Behringer visar redan nu vad de går för. Så tycker ändå bollen landar hos Korg, Roland osv. och att bevisbördan ligger hos dom. Hade de redan idag vart så mycket bättre tror jag inte Behringer fått sånt stort intresse, eller kunnat norpa åt sig marknadsandelar som de faktiskt gör.
    Nej som sagt ovan.. det handlar om en design och koncept stöld... Roland och DSI lanserar versioner som är vida överlägsna Behringers anpassade för dagens användare..osv... inte mkt att bevisa..




    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Arsel som i badass.

  45. #45
    Roland
    Roland är inte uppkopplad
    Rolands avatar
    Senior
    Mitt första mixerbord var Behringer. Vet inte hur bra det var, men jag hade roligt och mixade nog ganska många obra låtar på det.

  46. #46
    Janne
    Janne är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då kanske äntligen Roland tar de fyra analoga rösterna i JD-Xa och dubblerar till en åttarösterssynt. Förstår inte varför de inte gör det. Är marknaden för liten? Korg och DSI släpper ju polyanaloger.
    Jag tycker de 4 analoga rösterna i min JD-Xa räcker väl.
    Dessutom kostar den 19000kr.

  47. #47
    gunnar_loeb
    gunnar_loeb är inte uppkopplad
    gunnar_loebs avatar
    Senior
    Jag tycker det är bra att vissa tillverkare som tar hutlöst betalt för sina syntar trots väldigt lite fantasi och nyutveckling får sig en knäpp på näsan av Behringer. Tycker inte dock att de ska konkurrera med Korg och Rolands nyversioner.

  48. #48
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker de 4 analoga rösterna i min JD-Xa räcker väl.
    Dessutom kostar den 19000kr.
    Jodå, men jag tänkte mer på att folk verkar efterfråga en åttarösters analog från Roland. Om man kollar på en del forumposter till exempel.

  49. #49
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men dom var ju redan igång... med ypperliga maskiner som verkligen är anpassade efter dagens användare... ..Det hela för Roland t.ex. handlar ju inte om att Uli klonar kretsar el funktioner utan just designen och konceptet... Som Buchla sa.. klona gärna kretsar å så men ge fan i min paneldesign....interfejs..osv... det är liksom det viktiga... Nej som sagt ovan.. det handlar om en design och koncept stöld... Roland och DSI lanserar versioner som är vida överlägsna Behringers anpassade för dagens användare..osv... inte mkt att bevisa..
    Några frågor till Ƶl8R:
    * Har du referens på Buchla citatet?
    * Roland SE-02 är den ok? (Det är ju en klon av en Moog modell, som Moog vid SE-02 lanseringen producerade).
    * Har du kollat på baksidan på en nyare Roland? "Made in China"

    Behringers klonade Roland produkter tycker jag känns helt fair map Roland, de tar upp en tråd Roland lämnat därhän - nämligen analoga kloner. Det är mer ofair mot andra små klon tillverkare. Tycker snarare att det är mer stötande det Roland gör nu, med varv på varv med digitala skräpkloner i ideligen nya förpackningar. Något jag tycker är fräckt av Behringer är då kloner av MiniMoog och Odyssey'n. Mest Odyssey faktiskt, där Korg hade gjort ett gediget arbete att skapa en fin reissue av en typ 'utdöd' synt.
    Mer graverande är väl det man läser på glassdoor om Behringer som arbetsplats, men de flesta som lyckas skapa ett stort företag måste är väl lite av tyranner, de har en vision och antingen anammar man den, eller så passar man inte in...

    Men bra om Behringer var det; de släpper ett nytt OS till x32, samtidigt som de lanserar efterföljande mixer serie. Det är faktiskt förvånande sympatiskt. (Finns iof säkert en strategisk tanke bakom varför man gör det.)
    Tycker nog hela x32 serien är schysst gjord, en budget variant av Midas grejer, som de gjort utan att slakta eller sabba Midas.

  50. #50
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte nya Summit samma typ av filter som Oscar? Med möjlighet till separata poler?
    Ah, tack det hade jag missat totalt... hade bara nonchalant sneglat och trott att det enbart var en key version av Peak... men du har rätt här har de ju gjort något liknande...typ... tråkigt dock att det ligger i menyer och inte med ratt på panelen som OSCar... men som det ser ut att kunna moduleras i matrisen... så ser det jäkligt lovande ut

    Måste dock estetiskt vara en av de tråkigaste designer på en synth... till skillnad från OSCar ...men detta blir en rolig diskussion i en annan tråd

  51. #51
    Hackemoff
    Hackemoff är inte uppkopplad
    Hackemoffs avatar
    Senior
    Behringers "egna" produkter Deepmind 12 och Neutron är de enda Behringer-synthar som jag har fått äkta GAS på!

    "Klonerna" är intressanta för mig, men inte mer än så.

  52. #52
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Några frågor till Ƶl8R:
    * Har du referens på Buchla citatet?
    Nej det var ett hopplock av citat... jag kan plocka fram referens senare ...men det är lite common Buchla knowledge liksom
    * Roland SE-02 är den ok? (Det är ju en klon av en Moog modell, som Moog vid SE-02 lanseringen producerade).
    Studio Elektronics byggde ju SE-1 vilken SE-02 bygger på med licens av Moog för filter mm... Bob själv var med och gav input.... så är nog rätt säker på att allt gått väldigt rätt till när det gäller det..Roland och SE har lite annan kultur där än Behringer.
    * Har du kollat på baksidan på en nyare Roland? "Made in China"
    Och?

    Behringers klonade Roland produkter tycker jag känns helt fair map Roland, de tar upp en tråd Roland lämnat därhän - nämligen analoga kloner. Det är mer ofair mot andra små klon tillverkare. Tycker snarare att det är mer stötande det Roland gör nu, med varv på varv med digitala skräpkloner i ideligen nya förpackningar.
    Rolands maskiner är ju ljudmässigt varken en sämre eller bättre replika av t.ex. TB-303 (i fallet 101 skulle jag säga bättre)... när det gäller interfejs och design defenitivt överlägsna och betydligt mer genomtänkta. Du fokuserar för mkt på vad som finns under panelen och det är oviktigt om men klonar något digitalt eller analogt... en replika är en replika en klon en klon...I Rolands fall handlar det om att vidareutveckla SITT koncept. Behringer Fair..långt i från.

    Något jag tycker är fräckt av Behringer är då kloner av MiniMoog och Odyssey'n. Mest Odyssey faktiskt, där Korg hade gjort ett gediget arbete att skapa en fin reissue av en typ 'utdöd' synt.
    Märk väl.. Korg med input av Perlman och med David Friend i teamet..dvs så väldigt ARP och sjysst det kan bli. Detta ska ju vara en positiv tråd så jag lämnar det där


    Tycker Crave verkar helt ok och just en maskin med egen twist på något befintligt med en helt annan estetik mm... positivt från Eµ

  53. #53
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran

  54. #54
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Den första versionen av multieffektenheten Virtualizer (har 2 st) passar bra till/låter fint med gamla digitala racksynthar (80&90-tals "romplers"). De som många av er här på forumet ratar alltså.
    Har inget annat Behringer förutom en av deras tidiga eurorack-mixrar, MX1602(?), vilken är välbyggd och fungerar bra.

  55. #55
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och?
    Hade fått för mig att du klagat på att de tillverkar i Kina, men det kanske var någon annan...

    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rolands maskiner är ju ljudmässigt varken en sämre eller bättre replika av t.ex. TB-303 (i fallet 101 skulle jag säga bättre)... när det gäller interfejs och design defenitivt överlägsna och betydligt mer genomtänkta. Du fokuserar för mkt på vad som finns under panelen och det är oviktigt om men klonar något digitalt eller analogt... en replika är en replika en klon en klon...I Rolands fall handlar det om att vidareutveckla SITT koncept. Behringer Fair..långt i från.
    Jag håller verkligen inte ed dig här. Hihatarna tex på Tr08 är ju ett skämt. Ensoniqs Tr808 kit för EPS16plus har ju för tusan mer analogkänsla i hihatsen än de lyckats med på Tr08. I framförallt trummaskiner anser jag det är något helt annat när det är äkta analoger. Tb3 har ju andra kvaliteer än klondelen, men om man ser det som en Tb303 klon är den ju riktigt kass. Interfaces i Tb3 är ju inte genomtänkt, hur tänkte dom tex när man inte kan stänga av monitorering när man realtime editerar. Går ju tyvärr inte att använda för live, eller som jag skulle vilja göra tagningar där man editerar slingar medans man spelar. (om nu skulle gå att stänga av så får du gärna tala om hur...).

    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Märk väl.. Korg med input av Perlman och med David Friend i teamet..dvs så väldigt ARP och sjysst det kan bli. Detta ska ju vara en positiv tråd så jag lämnar det där

    Just precis så, ja.

    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Tycker Crave verkar helt ok och just en maskin med egen twist på något befintligt med en helt annan estetik mm... positivt från Eµ
    Tycker också det är intressantare när det gör egna nya grejer, även om jag personligen inte är så impad av just Crave. För övriga tillverkare måste det vara mörkaste mardröm om de blir bra på detta. Jag menar - så länge kloner är Behringers paradgren så är de ju defacto hopplöst efter...

  56. #56
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Jag håller verkligen inte ed dig här. Hihatarna tex på Tr08 är ju ett skämt. Ensoniqs Tr808 kit för EPS16plus har ju för tusan mer analogkänsla i hihatsen än de lyckats med på Tr08. I framförallt trummaskiner anser jag det är något helt annat när det är äkta analoger.
    Jaså tycker du... nej EPS16+ ..det får stå för dig men då tror jag inte vi menar samma sak med "analog känsla". Som jag sa Rolands burkar är varken sämre eller bättre kloner av originalet än vad andra maskiner är..... Personligen tycker jag Rolands maskiner är helt superba.... TR-08 verkligen grym... låter den exakt som orginalburkarna... tillräckligt och bättre än någon analog klon jag hört.... och då har jag pillat på de flesta och på originalen.


    Tb3 har ju andra kvaliteer än klondelen, men om man ser det som en Tb303 klon är den ju riktigt kass. Interfaces i Tb3 är ju inte genomtänkt, hur tänkte dom tex när man inte kan stänga av monitorering när man realtime editerar. Går ju tyvärr inte att använda för live, eller som jag skulle vilja göra tagningar där man editerar slingar medans man spelar. (om nu skulle gå att stänga av så får du gärna tala om hur...).
    Jag vet inte riktigt vad du menar med "monitoring" och om du syftar på TB3 el 03 du får gärna förklara lite närmare. Vilket som så är ju realtime editering ingen originalfunktion utan en extra kul grej för dom som vill ha det så....

    Tycker också det är intressantare när det gör egna nya grejer, även om jag personligen inte är så impad av just Crave. För övriga tillverkare måste det vara mörkaste mardröm om de blir bra på detta. Jag menar - så länge kloner är Behringers paradgren så är de ju defacto hopplöst efter...
    Lite både och skulle jag säga.

  57. #57
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    [QUOTE=Ƶl8R;3392527]Jaså tycker du... nej EPS16+ ..det får stå för dig men då tror jag inte vi menar samma sak med "analog känsla". Som jag sa Rolands burkar är varken sämre eller bättre kloner av originalet än vad andra maskiner är..... Personligen tycker jag Rolands maskiner är helt superba.... TR-08 verkligen grym... låter den exakt som orginalburkarna... tillräckligt och bättre än någon analog klon jag hört.... och då har jag pillat på de flesta och på originalen.


    Jag raljerar såklart lite angånde EPS16+ samplingar, även om deras Tr808kit är en av de bästa samplade 808kit jag hört. (kan vara ASR10 btw).

    Men angånde digital och analog kloner och hihats&cymbaler, även om Behringers RD-8 inte låter exakt som en Tr808 så måste jag ju klart tycka att den har en dimesion i just hihatarna som verkar väldigt svårt att emulera digitalt. Samma närvaro känsla återfinns tex också TT606 hihatarna. System80's 808 klon 880 har det också.

    Hihats börjar vid 12:24

    https://youtu.be/A6CW3vrA7v0

    (Tr08 kanske låter som clouden, och är då lite bättre än TR8, som är katastrof kass på hihats.)

  58. #58

  59. #59
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Tusen syntar till barnen! God jul från Sankt Behringer. Den som ogillar Behringer spottar på fattiga barn.

  60. #60
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Vilka organisationer går att lita på? 1000 syntar. Jklar

Liknande ämnen

  1. Bara bra om MC-303
    Av kockpit i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 115
    Senaste inlägg: 2020-11-06, 20:18
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-09-19, 09:38
  3. Ville bara dela med mig av två bra artister :)
    Av Zoria i forum Skivor & artister
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-31, 12:21
  4. USB-klaviatur med lika bara kontroll som Behringer BCF/BCR2000
    Av T11 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-04-23, 09:29
  5. Finns det bra ljudkort med bara XLR och tele?
    Av davishoo i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-05-13, 14:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •