Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Big Sky eller Blue Sky

  1. #1
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Big Sky eller Blue Sky?
    Vilket Strymon-reverb föredrar du och varför?

  2. #2
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Den här tråden försvann i tysthet...

    Ingen konsensus ännu?

  3. #3
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Varför skulle man föredra blue sky framför big, bortsett från mtp prislappen?

  4. #4
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Jag upplevde faktiskt att big sky va några reverb för mycket så att banta ner till ett blue sky skulle nog funka fint för mig. Även om big sky är ett helt fantastiskt reverb och har typ allt man behöver. Men ibland är det ju faktiskt roligare att ha flera olika som låter lite olika. Mitt nästa stopp kan bli Nightsky dock. Väldigt intressanta modulationsmöjligheter och en morphfunktion som verkar kul. Frågan är väl om man kan motivera ett 5000 kronors reverb. Har också suktar efter OTO reverbet.

  5. #5
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Frågan är väl hur mycket man nöjer sig med och kan få ut av lillebror här, den lär ju låta likadant men har en bra hög färre features.

  6. #6
    hairofthedog
    hairofthedog är uppkopplad nu
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    BAM!

  7. #7
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Frågan är väl hur mycket man nöjer sig med och kan få ut av lillebror här, den lär ju låta likadant men har en bra hög färre features.
    Bluesky kan köra shimmer och modulation på både plate och spring algoritmerna, det fixar inte storebror big sky. Dessutom så gillar jag att den är mer instant, det går snabbare att få till ett magiskt sound... gillar faktiskt strymons mer en ratt per feature burkar bättre pga detta. Har fortfarande en timeline men använder den inte alls på samma sätt som tex el cap samt volante.

  8. #8
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Det där var ju faktiskt väldigt intressant input!

  9. #9
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bluesky kan köra shimmer och modulation på både plate och spring algoritmerna, det fixar inte storebror big sky. Dessutom så gillar jag att den är mer instant, det går snabbare att få till ett magiskt sound... gillar faktiskt strymons mer en ratt per feature burkar bättre pga detta. Har fortfarande en timeline men använder den inte alls på samma sätt som tex el cap samt volante.
    Ja precis. Exakt så.

  10. #10
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bluesky kan köra shimmer och modulation på både plate och spring algoritmerna, det fixar inte storebror big sky. Dessutom så gillar jag att den är mer instant, det går snabbare att få till ett magiskt sound... gillar faktiskt strymons mer en ratt per feature burkar bättre pga detta. Har fortfarande en timeline men använder den inte alls på samma sätt som tex el cap samt volante.
    Ja. Det ligger nåt i det. Kände direkt med Big Sky att ”oj, ska jag lära mig en massa parametrar nu?!” när det med just Volante och El Cap bara är att tuta o köra

    Har i ärlighetens namn inte haft tid att ge den nån vidare kärlek så kanske får jag klämmen på den. Annars är det ju inte en tokig tanke att sälja till förmån för en Blue Sky

  11. #11
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Suttit lite med Big Sky och Timeline nu. Gillar verkligen att det finns ett bra gäng parametrar att ställa in. Och guld på Big Sky med att kunna ha tre presets en knapptryckning bort

  12. #12
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Big Sky eller Blue Sky?
    Vilket Strymon-reverb föredrar du och varför?
    Om jag inte missminner mig så är det samma reverb, fast Big har mer.
    jag gillade min Blue Sky när jag hade den. Just då störde jag mig på att jag inte kunde justera pitch på shimmer effekten för at t.ex göra mörkt shimmer. men när jag senare bytte till en Eventide Space så märkte jag hur svårt det var att justera inrätt pitch på shimmret som på blue sky var rätt direkt out of the box

    Ett enkelt snabbrattat reverb ska inte underskattas.

  13. #13
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Ett enkelt snabbrattat reverb ska inte underskattas.
    Snabbrattat är ordet, och som dessutom i detta fall e.g bue Sky låter hysteriskt bra vad man än gör. Jag kommer nog aldrig skaffa en big sky, däremot night sky är jag lite nyfiken på

  14. #14
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snabbrattat är ordet, och som dessutom i detta fall e.g bue Sky låter hysteriskt bra vad man än gör. Jag kommer nog aldrig skaffa en big sky, däremot night sky är jag lite nyfiken på
    Nightsky. Har suttit med fingret på köpknappen i en månad nu. Verkar helt fantastiskt men kanske som jag såg i någon video att det är lite åt det experimentella hållet mer än gjort för att ratta ett hederligt hall. Det gillar ju jag iofs så inget problem. Nu var det ju bara det att man ska ut med 5 papp också. Men va fasen. Jag kommer ju göra så mycket mer musik när jag köpt det! Eller så står det där och trånar efter min uppmärksamhet medans jag fortsätter pilla runt med mina fullt kapabla iPad effekter. Nej, men morphgrejen på Nightsky verkar magisk om den funkar som jag tänkt mig.

  15. #15
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Beställde just PA och kablar och var jäääääkligt nära att slänga med ett Nightsky också. Men det är nog lite för experimentellt för mig. Jag är ju en väldigt enkel människa.

  16. #16
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nightsky. Har suttit med fingret på köpknappen i en månad nu. Verkar helt fantastiskt men kanske som jag såg i någon video att det är lite åt det experimentella hållet mer än gjort för att ratta ett hederligt hall. Det gillar ju jag iofs så inget problem. Nu var det ju bara det att man ska ut med 5 papp också. Men va fasen. Jag kommer ju göra så mycket mer musik när jag köpt det! Eller så står det där och trånar efter min uppmärksamhet medans jag fortsätter pilla runt med mina fullt kapabla iPad effekter. Nej, men morphgrejen på Nightsky verkar magisk om den funkar som jag tänkt mig.
    Haha, samma här.. har den i varukorgen Har dock en husflytt som går av stapeln till helgen så har egentligen inte pengar att spendera på mer grejer.. så den får ligga kvar ett tag till

  17. #17
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, samma här.. har den i varukorgen Har dock en husflytt som går av stapeln till helgen så har egentligen inte pengar att spendera på mer grejer.. så den får ligga kvar ett tag till
    Går in en gång om dagen och kollar min korg. Fick extra feeling efter att jag suttit och pillat med granulärambient på Octatrack och tänkte att... HERREJÄVLAR.. tänk det här med det där Strajmån-aset på detta. Det är nära nu.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beställde just PA och kablar och var jäääääkligt nära att slänga med ett Nightsky också. Men det är nog lite för experimentellt för mig. Jag är ju en väldigt enkel människa.
    You only live once! Do it!

  18. #18
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Blev just en beg Night Sky för mig. Ska bli kul att liveratta. Big Sky är ju lite mer att ställa in o sen låta vara. Liiiten tröskel också med menyer där för mig. Får se om Night Sky kanske ersätter den. Eller så behåller jag båda. Ett tag iaf.

  19. #19
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Vi använde en Blue Sky i studion förra året, fantastiskt för bakgrunder i låtar som man fadar in/ut, att jag använde en Mutro Biphase innan i kedjan var ju inte heller en nackdel!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •