Visa resultat för omröstning: Uppskattar du att Behringer släpper syntar

Antal röster
125. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Ja för fan

    98 78,40%
  • Nej. Ett jkla skitpåfund

    13 10,40%
  • Skiter i vilket

    14 11,20%
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 141

Ämne: Uppskattar du Behringers line av syntar?

  1. #61
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    +1 på emu. Det är samma sak med Moog och Behringer där, det är inte bara att trycka på en knapp och vips så får man ut färdiga maskiner även om man har tillgång till ritningar och original.

  2. #62
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Intressant tråd! Jag kan nog inte ens rösta ännu då jag aldrig ägt någon Behringer produkt, ryktet som följt varumärket länge angående kvalitet/hållbarhet har gjort att jag hållit mig på avstånd.

    Med deras nya fokus på kloner utav synthar/trummaskiner, har intrycket varit att de sett lite fula/amatöriga ut i designen rent estetiskt. Detta gäller även deras egna ej klonade synthar. Men kan se hur de om några år med bättre design skulle kunna få till egna produkter(ej klonade) som skulle kunna bli bra. (Snyggare design).

    TD-3 i silver ser bäst ut hitills i designen, påminner mycket om hur designtänket är hos plugintillverkare.

    När det kommit till 808 klonen så tycker jag att TR-08 är smidigare/mer nytänk. Är nyfiken på TD-3 i den historiska kontexten. Vad blir nästa steg från andra klontillverkare? Kommer Roland själva att fortsätta att utveckla sitt eget koncept med ACB på 303 fronten, eller är cirkeln sluten snart?

    Sen är det otroligt intressanta filosofiska frågeställningar som det här med kloner väcker. Är det mer okej att klona om det är en plugin på en dator? Är det mer okej att klona om det är DIY på beställning eller om man själv bygger ihop från ett kit? Rätt flytande och svåra gränsdragningar.

    Företag som Arturia, D16 och AudioRealism lever ju t ex på att sälja digitala kloner storskaligt. Sen alla DAW’s som har trummaskiner som är löst baserade på TR-909/808. T ex trummaskinen Redrum i Propellerheads Reason.

    Lite exempel från Arturias hemsida:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	C11218F2-4B5A-4964-ACB9-0AF6E0A2FA6F.png 
Visningar:	3 
Storlek:	1,07 MB 
Id:	90314
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	6811D2B2-C18F-452C-81FE-5AEDEA0DECD4.jpeg 
Visningar:	4 
Storlek:	160,8 KB 
Id:	90315
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	566D0263-DB44-4E29-A44A-1F57F1FEF59C.jpeg 
Visningar:	4 
Storlek:	229,1 KB 
Id:	90316
    Senast redigerat av Anubis den 2019-11-14 klockan 13:21.

  3. #63
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    precis som det faktum att civilingenjörer i Sverige tjänar mycket pengar inte automatiskt innebär att jag som redaktör är livegen.
    Här kan ju som kontrast sägas att vissa silicon valley-bolag betraktar de där svenska civiningenjörerna som "lite bättre indier", m a o lågpris-outsourcing men med lite högre pris och kvalitet.

  4. #64
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min mening var inte att moralisera över Behringer, snarare en mer generell egen observation att jag blir mer nyfiken över dessa frågor för företag som massproducerad saker till väldigt lågt pris. Det är antagligen irrationellt och utan att veta mer ingen legitim kritik. Jag köper ju såklart lågprisgrejer i andra sammanhang även om jag mer och mer undviker det. Med det sagt tycker jag fortfarande att det vore intressant att veta mer om det kring Behringer och alla andra företag i branschen. Personligen betalar jag gärna lite mer om jag vet att den är producerad med fair villkor, oavsett vem som producerat.
    +1

  5. #65
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RMI Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker också att det är underligt vad Behringer håller på med, särskilt när vissa av företagen som tillverkat de gamla klassikerna fortfarande finns (Korg, Roland). Det är som om Volvo Cars skulle börja tillverka en gammal klassisk Porsche från 1970-talet. "Det är okej ju, Porsche har ju valt att inte nytillverka den - de får skylla sig själv".
    Inte aktuellt med just Porsche, men kolla på Lotus Super Seven, med kloner av Westfield, Caterham (i o f s licensierade), massa kitbils-varianter m fl.

  6. #66
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1 Hade gärna köpt närtillverkade elektronikprodukter även om de hade kostat lite mer. (Har faktiskt redan gjort det när jag tänker efter.)
    Tack för att du motiverar mitt case med Cwejman-moduler. Närproducerat! Sjukt bra köpargument!

  7. #67
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    On topic. Jag är inte särskilt intresserad av klonerna, däremot tycker jag Neutron verkar klart intressant. Har inte köpt någon dock, mest p g a viss tveksamhet kring behringers kvalitet. (Men, Neutron kanske har bra kvalitet i bygeg och delar, vad vet jag?)

    Oavsett, kul att de (tillsammans med vissa andra tillverkare) om inte annat visat att en modern analogsynth inte behöver vara superdyr, inte ens de som utvecklats inhouse och inte klonats...

  8. #68
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    När det gäller tidiga Behringer och byggkvalitet:

    FCB-1010

    Unik produkt, dessutom byggd som en pansarvagn! Grymt programmerbar och det finns dessutom en aktiv community som poppar PROMmar med olika anpassningar.

  9. #69
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Egentligen" är ett relativt ord här, då det faktiskt krävs egen produktionslinje och massproduktion för att kunna göra något så billigt. DSI och Moog skulle inte komma i närheten.
    Research & Development är ju inte heller gratis precis och den kostnaden kringgår Ulli till stor del när han ”klonar”.

    Som exempel är Apple snart uppe i $16 billion i R&D kostnader för 2019 och då är det lägre än vad Microsoft och Google investerar i förhållande till vinsten.
    Källa: https://9to5mac.com/2019/08/04/apple-rd-spending-q3/

  10. #70
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Research & Development är ju inte heller gratis precis och den kostnaden kringgår Ulli till stor del när han ”klonar”.
    Det tror jag inte gänget i UK som jobbar med att ta fram syntarna håller med om Kostar en ordentlig slant att ta fram en produkt. Hade det varit lätt o snabbt hade många fler gjort det o produkterna hade inte tagit "en sån jkla tid" att komma ut på marknaden. Ta Boog'en t ex. Den tog skiiitlång tid att ta fram o utvecklas färdigt. Det vet jag med 100% säkerhet

  11. #71
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det tror jag inte gänget i UK som jobbar med att ta fram syntarna håller med om Kostar en ordentlig slant att ta fram en produkt. Hade det varit lätt o snabbt hade många fler gjort det o produkterna hade inte tagit "en sån jkla tid" att komma ut på marknaden. Ta Boog'en t ex. Den tog skiiitlång tid att ta fram o utvecklas färdigt. Det vet jag med 100% säkerhet
    Jo det kostar nog en del även med en klon, men man har i alla fall en mall att utgå från

  12. #72
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Research & Development är ju inte heller gratis precis och den kostnaden kringgår Ulli till stor del när han ”klonar”.
    Det tror jag inte alls på. Verkar ju vara mycket svårare att göra en copy som kommer att jämföras med ett original och minsta avvikelse anses vara en fail till och med om det låter bättre. Tog rätt lång tid för Korg att klona Odysseyn, inget de bara svetsade ihop efter färdiga ritningar precis.

  13. #73
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Sett enbart utifrån syntharna, egna som kloner, så är det endast TD-3:an som varit någorlunda intressant för mig. Men det är också för att jag alltid har 303-gas.

    Sen har jag ett par pedaler, och en mixer, som jag köpte långt innan jag hade koll på deras diverse förehavanden. Där var det mest priset som spelade roll.

  14. #74
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Research & Development är ju inte heller gratis precis och den kostnaden kringgår Ulli till stor del när han ”klonar”.
    Tveksamt. Och om så är fallet kan man ju undra hur de lyckas sälja Neuron till samma pris som klonerna, trots att den på många sätt är en mer avancerad synth. Accepterar de kraftigt lägre marginaler på sina egenutvecklade grejor? Det tror inte jag...

    (Eller ja, alltså, tveksamt att han slipper så mycket R&D-kostnad. Att R&D kostar multum är inte ett dugg tveksamt.)

  15. #75
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Att släppa en kopia av en produkt som har en historik 30-40 år tillbaka i tiden sparar en del marknadsföring. Det skulle vara intressant att se försäljningen av Neutron kontra alla kopior. Sedan sparar denna diskussionen och alla Youtubejämförelser marknadsföringsresurser. När det gäller produktion i Kina eller Vietnam blir det svårare, Korg sätter ihop Monologuen i Vietnam och den har ju faktiskt Behringerpris nästan.

    Men är verkligen dryga 3000:- för en mono utan minnen snorbilligt? Monologuen kostar 2500:- med minnen. Det känns som om Uli har volymerna på sin sida och kör med låga marginaler, men är priset så konstigt egentligen om fintillverkare kan tjäna pengar i prisklassen 3000:- eller under?

    Vet någon om Uli tjänar några pengar på alla kopior? Han lär ju ha en del garantiåtaganden och annat trots allt samt distributörer och mellanhänder fortfarande.

  16. #76
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det tror jag inte alls på. Verkar ju vara mycket svårare att göra en copy som kommer att jämföras med ett original och minsta avvikelse anses vara en fail till och med om det låter bättre. Tog rätt lång tid för Korg att klona Odysseyn, inget de bara svetsade ihop efter färdiga ritningar precis.
    Jag kanske har fel, men det känns som om det borde vara enklare att kopiera och justera/kalibrera, än att skapa något helt nytt. Men skillnaden är kanske inte så stor?

    Hade varit intressant att höra vad någon som är insatt tycker, typ någon på Moog eller Roland.

  17. #77
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I och med att de är ett litet företag delvis ägt av arbetarna (typ) så tycker jag det är motiverat. Klart det blir en del utvecklingskostnader mm även om det är en gammal produkt. Det är ju liksom inte bara att starta upp produktionen som om den stannat av dagen innan.

    Jag håller verkligen med!
    Varenda krona kändes klart motiverad för mig att lägga på min Matriark. Moog är Moog och, som många sagt, ett litet arbetarägt företag som jag helhjärtat stöder. (Detta blir min fjärde Moog. )

  18. #78
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    On topic. Jag är inte särskilt intresserad av klonerna, däremot tycker jag Neutron verkar klart intressant. Har inte köpt någon dock, mest p g a viss tveksamhet kring behringers kvalitet. (Men, Neutron kanske har bra kvalitet i bygeg och delar, vad vet jag?)
    Jag har en och tycker den känns som ett solitt bygge.

  19. #79
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varenda krona kändes klart motiverad för mig att lägga på min Matriark. Moog är Moog och, som många sagt, ett litet arbetarägt företag som jag helhjärtat stöder. (Detta blir min fjärde Moog. )
    Moog gör skitcoola syntar. Även Dave Smith. O Novation. O Modal. O Korg/Roland/Yamaha etc etc.
    Vi lever i en underbar synttid <3

  20. #80
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Svarar på ursprungsfrågan.

    Ja, fast det är ju roligast när de kommit med helt egna designer. Näst roligast när de klonat någonting som det är brist på (pro-1 och Moog D)
    När de ger sig på sånt som marknaden redan drunknat i (hur många 303-kloner behövs det, och varför klona ms-20 när Korg gjort det själva?) känns det mest som ”jaha, och..?”

  21. #81
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Efter lite funderande fick det bli skiter i vilket.

    Klonandet har blivit en gasmask mot en massa synthar, gamla som nya när tillgängligheten ökat och magin/drömmen försvunnit. Efter flera års doktorerande på youtube tycker jag klonerna visar på bristerna i gamla instrument vilket lett till att jag mer börjat intressera mig för ITB istället. Där kommer aldrig Behringer konkurrera, möjligen genom uppköp. Behringer verkar fokusera på att sälja fysiska prylar i höga serier så att satsa på mjukvara motarbetar affärsmodellen gissar jag på. Bristen på kontroller är väl det som håller mig kvar i de hårdvaruinstrument jag äger.

    Har Behringer någon värdegrund som dom stoltserar med? Mycket snack om miljö idag och då känns hemflytt av produktion, industri 4.0 etc. som det givna. Uli har skrivit om industri 4.0 vill jag minnas men det verkar mest satsas på att kina-batcha stora volymer och inte flexibilitet. Hela klonandet känns mest som ett sätt att fylla upp/dela befintlig överkapacitet/kostnader i produktion och inget kan vara billigare än att upprepa något befintligt, väldigt lite R&D kostnader. Eftersom ingen är villig ge Behringer de summor som ex. Moog tar för sina instrument är detta deras sätt att kunna existera på markanden. Framtiden får utvisa om alla deras spridda team ledde till någon intressant utveckling, då kanske jag ändrar mig till ja för fan.

    80% av tillväxten tillfaller 1% samtidigt som skulder och CO2 ökar, känns som att den musikaliska ”demokratiseringen” behöver hitta nya vägar. Dags att gå med i en kör kanske?

  22. #82
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Behringer måste ju vara det mest debatterade synthmärket just nu, börjar känna mig hjärntvättad om nån säger synth skulle jag förmodligen tänka på behringer snart blir jag väl tvungen att köpa en egen

  23. #83
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av toby1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klonandet har blivit en gasmask mot en massa synthar, gamla som nya när tillgängligheten ökat och magin/drömmen försvunnit. Efter flera års doktorerande på youtube tycker jag klonerna visar på bristerna i gamla instrument vilket lett till att jag mer börjat intressera mig för ITB istället.
    +1, alla mina eventuella drömmar om häftiga vintagesyntar är som bortblåsta, nu finns det bara kvar en hög komponenter som vem som helst kan sätta ihop svinbilligt i Kina. Det har gått ifrån "tänk om jag hade en Pro-1" till "vad vill du ha, välj och vraka, allt finns och det kostar nästan inget".

  24. #84
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    . Det har gått ifrån "tänk om jag hade en Pro-1" till "vad vill du ha, välj och vraka, allt finns och det kostar nästan inget".
    O detta är ju superbra. Dvs, det är vad man gör m instrument som räknas. Inte vad man har för instrument För en bråkdel av Vintage Original Model D kan man nu skaffa sig en grym analog monofon. Fantastiskt. Alla har tillgång till ljud som innan var förbehållt för endast de som kunde prioritera bort en massa stålar

  25. #85
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Behringer är ett parasitföretag som med förtjänsten från sin kontinuerliga plundring av andras idéer finansierar aggressiva uppköp.
    Produktutvecklingen består av bastardiösa kombinationer av uppköpens patent.
    Bottenlinjen säkras genom att tillverkningen lagts till ett totalitärt diktatoriskt låglöneland där insyn och kontroll är svårt, för att inte säga omöjligt, att upprätthålla.

    Ju mer vi köper av Behringers kloner, desto mer slår vi undan benen på de entreprenörer som faktiskt har lust att driva utvecklingen av våra älskade instrument och andra musikprodukter framåt. Dessutom funderar jag på om konsumtionshysterien som deras lanseringskalender uppmanar till är vad vi i dag pratar om som "bärkraftigt".

    Jag har vinglat, och funderat. Men efter att ha läst på och funderat klart:
    Jag tycker Behringer är ett jävla skitföretag, och jag kommer aldrig att stötta dem.
    Senast redigerat av Nfuture den 2019-11-20 klockan 20:58. Anledning: stavfel

  26. #86
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Nfuture Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Behringer är ett parasitföretag som med förtjänsten från sin kontinuerliga plundring av andras idéer finansierar aggressiva uppköp.
    Nyutvecklingen består av bastardiösa kombinationer av uppköpens patent.
    Bottenlinjen säkras genom att tillverkningen lagts till ett totalitärt diktatoriskt låglöneland där insyn och kontroll är svårt, för att inte säga omöjligt, att upprätthålla.

    Ju mer kloner vi köper, desto mer slår vi undan benen på de entreprenörer som faktiskt har lust att driva utvecklingen av våra älskade instrument och andra musikprodukter framåt. Dessutom funderar jag på om konsumtionshysterien som deras lanseringskalender uppmanar till är vad vi i dag pratar om som "bärkraftigt".

    Jag har vinglat, och funderat. Men efter att ha läst på och funderat klart:
    Jag tycker Behringer är ett jävla skitföretag, och jag kommer aldrig att stötta dem.
    Låter som Google, Apple och Microsoft.

  27. #87
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter som Google, Apple och Microsoft.
    Det finns goda, och väldokumenterade, grunder att vara ytterligt bekymrad för storleken och makten som koncentreras hos teknologijättarna, och vilka formidabla konsekvenser det har fått - och får as we speak - för demokrati, privatliv och säkerhet.

    Men min kommentar gällde Behringer. Som jag upprepar att jag tycker är ett parasitföretag som är direkt destruktivt för oss kunder i slutändan.

  28. #88
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    De är lite som hamburgare.. Man ser på dom och tänker "Det här är nog inge bra egentligen.. ur ett holistiskt perspektiv.. men gud vad billigt.. och enkelt.."

  29. #89
    sallad
    sallad är inte uppkopplad
    sallads avatar
    Senior
    Förr så skulle jag har sprungit benen av mig efter en MS20, men när dom som klon så.. mehh den kan jag köpa i morgon... eller = aldrig. Så även för originalet.

  30. #90
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Nfuture Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns goda, och väldokumenterade, grunder att vara ytterligt bekymrad för storleken och makten som koncentreras hos teknologijättarna, och vilka formidabla konsekvenser det har fått - och får as we speak - för demokrati, privatliv och säkerhet.

    Men min kommentar gällde Behringer. Som jag upprepar att jag tycker är ett parasitföretag som är direkt destruktivt för oss kunder i slutändan.
    Äsch, han kramar bara de sista pengarna ur analogvågen.
    Han har inte resurserna att leverera någon ny JupiterX, MC-707 eller annat nyutvecklat.

    Men jag tycker det är gott med billiga hamburgare så låt han klona på.

    I vår ungdom var det ok att piratkopiera allt man kom över, program, filmer, piratkort, ja, you name it.
    Det är nästan ingen som gör det idag så var lugn, det går över.

    Tills dess kan vi väl få njuta av hans kopior.
    Åtminstånde Pro-1 lät riktigt nice.

  31. #91
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sallad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förr så skulle jag har sprungit benen av mig efter en MS20, men när dom som klon så.. mehh den kan jag köpa i morgon... eller = aldrig. Så även för originalet.
    Lite så faktiskt. På något sätt så går det ju äntligen att köpa, testa och behålla/hiva vidare utan större ånger. Skönt att inte behöva bygga upp förväntningarna, chippa ut ohemula summor för att få hem något "vintage" som sedan visar sig låta "mäh!!!!" och behöva stå ut med omaket med att lägga ut annons, sålla ibland alla proffsprutare/tyckare och sedan sälja det hela igen

  32. #92
    Kakan
    Kakan är inte uppkopplad

    Senior
    Sugen på Pro 1, haft Neutron och Model D som fått gå vidare - inte för att jag inte tyckte om dom, men det är inte lika kul när alla kan skaffa dom (jösses nu låter jag keff). Jag tror att om man ger Behringer typ 2 år till så lägger sig dammet, dom får snart slut på saker att 'bajta' - sedan återstår att se om de kan komma på något nytt. De andra stora drakarna kanske ofrivilligt väntar ut Behringer, men snart kommer Elektron med nya prylar och Korg och Arturia mfl som Behringer bara kan drömma om så länge de kopierar... så blir det mixers och ljudkort för dom igen tror jag

  33. #93
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Intressant att flera erkänner rakt av att suget försvinner när tillgången ökar. Jag vet att folk funkar så överlag men jag har själv kämpat emot den impulsen då den är så fullkomligt irrationell och jag skäms över att jag också funkar på det viset.

  34. #94
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant att flera erkänner rakt av att suget försvinner när tillgången ökar. Jag vet att folk funkar så överlag men jag har själv kämpat emot den impulsen då den är så fullkomligt irrationell och jag skäms över att jag också funkar på det viset.
    Exklusivitet är i stor utsträckning eftertraktat. Ja, det är intressant! Sen kan man, om man vill vara snäll, säga att en av fördelarna med exklusiva instrument (kanske) är att man får ett sound "gratis" som inte alla andra har, och att det därför finns någon sorts rationell del i att värdet minskar när alla kan köpa. Men...

    Finns en intressant parallell till spelet League of Legends (och andra). Spelet är gratis och det enda sättet att bli bättre i spelet är att faktiskt träna på spelet. Det går att köpa "champions" för pengar, men man kan även spela ihop till dem (och de är i vilket fall balanserade, så man kan inte köpa sig fördel). Det enda man måste köpa för riktiga pengar är kosmetika såsom skins, emotes, ikoner m m. Och, de drar in pengar som fasen!
    Senast redigerat av rydan den 2019-11-21 klockan 09:14.

  35. #95
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant att flera erkänner rakt av att suget försvinner när tillgången ökar. Jag vet att folk funkar så överlag men jag har själv kämpat emot den impulsen då den är så fullkomligt irrationell och jag skäms över att jag också funkar på det viset.
    Jo men så är det lite. Behringer håller på att döda syntmarknaden. För inte så länge sedan var det en happening när det kom en ny synt - redan nu känns det mest som en axelryckning. Ytterst få tillverkare får mig att alls höja på ögonbrynen likt Saruman.

    En jämförelse med bokbranschen (som vi får se om den slår in eller ej, jag kan ju ha helt fel) är att det genom åren kommit fram en del förlag som vuxit kraftigt och sprutat ut böcker, blivit omtalade som stjärnskott osv. Men så plötsligt avtar en nukleära energin när de blir stående med gigantiska lager som inte går att sälja. I längden kan det inte vara hälsosamt ens för Behringer att ha tusentals olika syntar i produktion. SÅ stort är inte det totala suget, eller vintagedrömen, efter exempelvis Wasp:en (M-pop för låt mig) ...

  36. #96
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SÅ stort är inte det totala suget, eller vintagedrömen, efter exempelvis Wasp:en (M-pop för låt mig) ...
    Jag tror (tyvärr) att det är det. Bara att kolla på vilka synthar folk faktiskt skruvar på. Allt mer avancerat än enklare gammel-analoger blir för majoriteten av användarna rena preset-maskiner, möjligen med lite realtids-vrid på filterratten. Tror suget efter billig enkel skruvbar synth som hårdvara för att komplettera default-instrumenten i DAW är väldigt attraktivt för många hemma-synthare...

    (Sen ska man inte underskatta pokemon-effekten. "Gotta catch em all!")

  37. #97
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Känns lite som en paradox att GASen minskar när utbudet ökar, men jag upplever själv samma sak. Dock tycker jag inte att det beror bara på Behringer, hela utbudet är ju så mycket större nu än för ungefär fem-sex år sedan då den enda polysynten med analogt filter var Prophet 08a. Och den var dessutom inte speciellt billig, så man köpte och sålde och köpte igen Blofeld istället.

    Nu finns ju nästan allt, det är mer en fråga om vad man inte vill ha än vad man vill ha samt vad det får kosta.

    För min egna del så funderar jag inte så mycket på Behringer alls, det är mer Moog One, Quantum, Prophet X, Hydrasynth, Kyra, Peak, Summit, OB6, MFB Synth Pro, UDO Super 6, Moog Matriarch med flera, som förvirrar mig.

    Rätt nyfiken på vad Sequential ska komma med.

    Behringer har väl egentligen inte gjort utbudet större, men tillgängligheten. Deras nästa poly kan nog påverka marknaden desto mer för Sequential, Moog med flera.

  38. #98
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Visst är det så som de ärade medlemmarna skriver ovan. I pre-Uli eran inom syntvärlden så kunde analoga vintage ägare känna en exklusivitet samt även kanske ett visst mått av ekonomisk positiv känsla iom att deras vintage analogsyntar konstant steg i pris till skillnad mot (de flesta) övriga typer av syntar.

    Men det är faktiskt inte bara Uli som ligger bakom dagens mångfald av syntar. Det poppar upp andra märken oxå som vill slå sig in på syntmarknaden (Modal, UDO, ASM m fl). O även märken som Arturia har kommit de senaste 7-8 åren. Glöm inte att de körde igång med mini/micro serien o sänkte tillgångtillanalogkostnaderna rätt markant

    Kan det vara så att eurorackmarknaden stagnerat lite? 5U har oxå kommit mer o mer?


    Men som innan sagt. Personligen tycker jag det är fantastiskt att det finns så mycket nytt. Jag tillhör dock dem som lämnat vintagesamlande bakom mig pga olika orsaker (reparationsrädsla, snabb access pga tidsbrist o ej tid att vänta på stämningar o liknande).

  39. #99
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    @sallad, @rydan, @amon: Jag kan bara hålla med. Troligen har jag en utpräglad sådan ådra då jag alltid dragits lite extra till de udda och lite konstiga maskinerna. Tillgänglighet är mindre spännande. Sedan har valsolo en poäng att instument für alle är bra om man enbart ser dessa som musikskapares verktyg. Men det har vi ju enats om förr att det finns fler dimensioner för de flesta. T o m de här "verktygsförespråkarna" tenderar att samla på sig alla (s k "pokémonsyndrom") av nya sorter på ett sätt som inte kan rättfärdigas av att de låter olika och är billiga.

    Även LOL-liknelsen ovan är spännande. Kanske är det demokratiskt i syntvärlden nu, för användaren, men jag tror som många att det här blir sista andetaget för hårdvaran i stort. Datorerna blir bättre, den uppväxande generationen kan ha en midicontroller och skiter i strulsyntar från förr osv. Behringer suger upp vinsterna som finns att göra och marknaden likriktas eller blir en grå sörja av återväckta dinosaurier i eurorackformat. Gitarrerna har redan gått den vägen... vi kan nog snegla på uvecklingen där.

    edit: Medan jag skrev han rydan nämna pokémon... och sedan kom pokétränare nr 1 tillbaka också.

  40. #100
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Vintagedrömmen satt inte heller bara ihop med att folk alltid hade drömt om exakt samma maskin konstant i 20-30 år och nu (2010) hade råd att köpa den, varpå priserna gick upp och analogmarknaden blev het. Det handlar ju också om trender. På 90-talet var analoga syntar roliga, men samplern var en lika stor källa till spännande ljud. Sen ökade aktien på analog-subtraktiv-soundet under 00-talet. Nu pratar många om sampler-baserade grejer igen, och digitala syntar skapar ljud som kittlar lilla örat. En stor massa kanske inte för alltid tycker att ett resonant filtersvep är maximal lycka inom syntes, utan saker kommer och går.

  41. #101
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag tror som många att det här blir sista andetaget för hårdvaran i stort
    Tror inte jag. Gränssnitt och "pryl/samlar"-faktor spelar in.

    Väntar f ö fortfarande på mjuksynthar med specifik ett-till-ett-hårdvarucontroller. Låta mjukvarudelen göra det mjukvarudelen gör bäst (minneshantering, visa komplexa saker överskådligt, visa nuvarande "state" korrekt m m) och låta hårdvaran göra det mjukvara gör dåligt (direktaccess, taktilitet, muskelminne).

    Trevande försök har ju gjorts, men för mig i alla fall har de fallit på att de då även betraktat hårdvaran som kopieringsskydd. En av poängerna är att ha bra gränssnitt när man är på plats i studio/live, men även kunna jobba med bara mjukvaran på resande fot. Softube Console1 kommer nog närmast, och den är lockande, men det är inte främst mixer-emulering jag är ute efter. Om Elektron släppt machinedrum som VSTi med en 1-1-controller som var exakt som hårdvaran men utan ljud, hade jag bytt ut min ordinarie MDUW omedelbart.

  42. #102
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Det blir jäkligt intressant att se hur hårdvarumarknaden ser ut om 15 år.
    Det är inte helt lätt att förutspå. Som trenden ser ut idag så bryr sig 15-25-åringen väldigt lite om hårdvarusynthar. De har allt i datorn, MEN det kan ju bli så att det sitter ihop med ekonomin så när de är 40+ kanske de börjar hamstra Eurorack också. Däremot vad man vet är ju att de INTE har nostalgiådran för gamla mossiga synthar som Jupiter-8 osv. Där måste ju hajpen gå ner för varje generation, annars blir jag förvånad big time.

  43. #103
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Jag kan inte besvara frågan rakt av, jag skulle vilja dela upp produkterna mellan Behringers egna produkter (Deepmind osv) och deras kloner.

    Vad gäller de egna produkterna så har jag inte testat någon av dem, men jag uppskattar att det tas fram nya syntar med nytt tänk i.

    Klonerna däremot - NEJ. Deras kloner av Minimoog, MS-20, SH-101, Oddy... är jag helt ointresserad av. De skiljer sig för mycket från originalet; miniatyriserade och med för många extra funktioner. Deras Model D kan aldrig ersätta en äkta Mini för mig. Även om den låter exakt likadant så blir det aldrig samma sak. Att spela på, att hålla i, att äga. Om jag inte haft råd med en Mini så hade jag nog köpt en Prodigy stället.
    Senast redigerat av Erik G den 2019-11-21 klockan 12:04.

  44. #104
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Någon nostalgiådra blir det inte, men vintage har ju alltid respekt med sig, och jag tror faktiskt att de som vill ha vintageprylar eller hårdvara för att de tycker det är bättre på något plan vida överväger nostalgiaspekten, som är relativt snabbt övergående när man väl köpt själva prylen. Hårdvara kommer alltid att ha en viss hype och mystik över sig. Sen är frågan om det är tillräckligt mycket för att motivera kostnaden etc, men så länge det finns folk med tillräckligt mycket pengar tror jag det håller i sig. Men däremot kanske det förlorar sin relevans för de som faktiskt har som främsta mål att faktiskt göra musik.

  45. #105
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Sen får jag väl erkänna att jag har en ARP Oddy-klon från Korg (FS). Men den är ju så väldigt lik originalet att jag nästan tror att den är äkta

  46. #106
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Om Behringer skulle göra en fullsize-klon av ARP2600 eller Synthi A, utan några extra finesser, så skulle jag vara intresserad.

  47. #107
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om Behringer skulle göra en fullsize-klon av ARP2600 eller Synthi A, utan några extra finesser, så skulle jag vara intresserad.
    2600 är på G, de har redan visat lite av den. Men den får väl samma effektsektion som Odysseyn, hö hö.

    På tal om Odyssey, med risk för att ha fattat fel, så har jag tolkat det som att Behringers variant, av de som inte haft originalet, ofta anses låta bättre, mer vintage, än Karpen, vilket är lite kul eftersom Karpen låter mer som originalet än vad Behringers gör.

    Med tiden så blir kanske klonerna mer original än originalen, typ om trettio år.

    Spekulation ba.

  48. #108
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Tycker det är jävligt kul att snacka med polarna som är i 20-25årsåldern och som gör musik. Nu har dom helst plötsligt tillgång till alla klassiska maskinerna till ok priser. Används till att pumpa ut finfin toktechno här i Norrköping, skitkul!
    Kul att hårdvaran fortfarande lever och har en marknad, Behringer är en stor
    anledning men även Korgs Volcor, TE pocketoperators och allt annat som kostar under 3000-4000 nytt.

  49. #109
    Shike
    Shike är inte uppkopplad
    Shikes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med tiden så blir kanske klonerna mer original än originalen, typ om trettio år.

    Spekulation ba.
    Rimligt! En generation, sen är det nostalgi och hype! Men vem bryr sig om förra generationens nostalgi? Det är glömt!

  50. #110
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Batteriet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker det är jävligt kul att snacka med polarna som är i 20-25årsåldern och som gör musik. Nu har dom helst plötsligt tillgång till alla klassiska maskinerna till ok priser. Används till att pumpa ut finfin toktechno här i Norrköping, skitkul!
    Kul att hårdvaran fortfarande lever och har en marknad, Behringer är en stor
    anledning men även Korgs Volcor, TE pocketoperators och allt annat som kostar under 3000-4000 nytt.
    Fast det där är ju feltänkt... nej de har inte tillgång till de klassiska maskinerna. Därimot så har de tillgång till maskiner som har vissa av de funktioner och egenskaper som de gamla maskinerna hade. Förutom Odyssey och MS-20 som ju är väsentligt samma och sen finns ju Moogs nya Mini och Modularer som ju ligger "aningen" högre i pris.
    Det som ju främst finns nu är ju en räcka billiga nya analoger som ju är vida överlägsna många av de motsvarande gamla analoga maskinerna.. så som Arturia, Novation...osv.... och en hel del hybridsynthar som ju är grymma.

    Att hårdvaran lever och frodas har i princip ingenting med Behringer att göra.

  51. #111
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Att hårdvaran lever och frodas har i princip ingenting med Behringer att göra.
    Exakt.

  52. #112
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det där är ju feltänkt... nej de har inte tillgång till de klassiska maskinerna. Därimot så har de tillgång till maskiner som har vissa av de funktioner och egenskaper som de gamla maskinerna hade. Förutom Odyssey och MS-20 som ju är väsentligt samma och sen finns ju Moogs nya Mini och Modularer som ju ligger "aningen" högre i pris.
    Det som ju främst finns nu är ju en räcka billiga nya analoger som ju är vida överlägsna många av de motsvarande gamla analoga maskinerna.. så som Arturia, Novation...osv.... och en hel del hybridsynthar som ju är grymma.

    Att hårdvaran lever och frodas har i princip ingenting med Behringer att göra.
    You had me at feltänk

  53. #113
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Batteriet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    You had me at feltänk
    Love you <3

  54. #114
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran

    https://youtu.be/vd9gvVwO70k
    Bara Berra burkar... ;o) Kan det bli nåt?

  55. #115

  56. #116
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Den sista Frankenstein-skapelsen, poly-boogen, är ett lysande exempel på hur rutten designfilosfi Behringer har. Här har man klistrat ihop lite gott och blandat! Juno-choruset från TC (som inte låter som ett Juno-chorus alls) som låg på hög för att ingen köpte det? Det tar vi in i denna!

    Hahahahaha!!

  57. #117
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Nfuture Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den sista Frankenstein-skapelsen, poly-boogen, är ett lysande exempel på hur rutten designfilosfi Behringer har. Här har man klistrat ihop lite gott och blandat! Juno-choruset från TC (som inte låter som ett Juno-chorus alls) som låg på hög för att ingen köpte det? Det tar vi in i denna!

    Hahahahaha!!
    Poly D låter både skitbra, är snygg som fan o choruset låter mycket bättre än TC choruset.

  58. #118
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Poly D låter både skitbra, är snygg som fan o choruset låter mycket bättre än TC choruset.
    Räknar med att du beställer en. Eller kanske tre? Är ju så billigt!
    Fint att du också svarar i din egen tråd denna gången.

  59. #119
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Nfuture Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Räknar med att du beställer en. Eller kanske tre? Är ju så billigt!
    Fint att du också svarar i din egen tråd denna gången.
    1 räcker. O den kommer säkerligen vara förhållandevis billig.

    Vad gäller chorusar så är TC Electronics choruset pissdåligt. Behringers egna (utgångna) stereo bbd choruspedal är dock grym. Jag o Firechild spenderade en helg tidigare i år o testade alla våra äkta bbd stereo chorus, o Behringers gamla pedal (dimension d klon) var en av de som lät bäst.

  60. #120
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Nfuture Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den sista Frankenstein-skapelsen, poly-boogen, är ett lysande exempel på hur rutten designfilosfi Behringer har. Här har man klistrat ihop lite gott och blandat! Juno-choruset från TC (som inte låter som ett Juno-chorus alls) som låg på hög för att ingen köpte det? Det tar vi in i denna!

    Hahahahaha!!
    Det är väl intressant att de är lite oortodoxa och stoppar in chorus och dist i en burk som normalt inte har det?

Liknande ämnen

  1. Behringers kritikhantering
    Av eangman i forum Allmänt om musik
    Svar: 85
    Senaste inlägg: 2018-06-23, 09:36
  2. Behringers USB-gitarr
    Av Dalleponken i forum Stränginstrument
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2006-10-10, 22:00
  3. Behringers USB2.0-audioburk...
    Av Rotwang i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2005-12-02, 17:53
  4. Behringers nya...?
    Av Rotwang i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-04, 03:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •