Resultat 1 till 55 av 55

Ämne: Märkligt störningsljud med FireWire-kort

  1. #1
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior

    Märkligt störningsljud med FireWire-kort

    Jag har precis köpt detta FireWire-kort till min stationära dator. Jag använder Focusrite Saffire PRO 24 DSP som externt ljudkort inkopplat via FireWire. Allt verkar fungera, utom en väldigt irriterande sak. När jag kopplar in monitorerna, som är Yamaha HS5, så hör jag väldigt närvarande brus/störningar som verkar korrelera med de andra komponenterna i datorn. Med andra ord, om jag exempelvis rör musen så hörs ett högt pipande ljud från monitorerna. Om jag öppnar ett nytt fönster så hör jag hur bruset/störningarna förändras. Det verkar spegla saker som händer i komponenterna, helt enkelt.

    Jag vet inte om det är relevant, men här är mina andra komponenter:

    Moderkort: Asus Prime Z370-A II
    CPU: Intel i5 9600K
    CPU-kylare: Noctua NH-D15S
    GPU: Sapphire RX 580 Nitro+ 8 GB
    SSDs: WD Black SN750 NVMe SSD M.2 250GB and Intel 660p Series M.2 2280 SSD 1TB
    PSU: Corsair RM750X
    RAM: Kingston HyperX Fury Black DDR4 3200MHz 2x8GB
    WiFi/Bluetooth: fenvi T919
    Fläktar: 2x Fractal Design Dynamic X2 GP-14 PWM and 2x Fractal Design Dynamic X2 GP-12 PWM

    Jag ska vara ärlig och säga att kablarna jag använder bara ett hopplock av olika kablar jag haft liggandes. Monitorerna kopplas med tele i båda ändar (ingen aning om dom är balanserade eller inte) och FireWire-kabeln är inköpt på Kjell & Co om jag inte missminner mig. Jag har dock använt samma setup och kablar med min MacBook Pro tidigare, utan problem. Jag har dock ett minne av att problem även där började uppstå, men inte lika uppenbara, när jag började använda ett externt grafikkort till MacBooken och kopplade in detta via den andra Thunderbolt-ingången på datorn.

    Har hört att det här ska ha att göra med olika jordningsproblem, men jag är inte helt säker på exakt hur. Har någon haft liknande problem och hur kom ni i sådana fall runt dom?

  2. #2
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Hade precis samma problem med en laptop för länge sedan. Hittade inget botemedel tyvärr.

  3. #3
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Får inga störningar överhuvudtaget genom hörlursutgångarna. Vet inte om det hjälper i felsökningen.

  4. #4
    kirre777
    kirre777 är uppkopplad nu
    kirre777s avatar
    Veteran
    Kan hjälpa att köra firewire i legacy mode.

    https://answers.microsoft.com/en-us/...e-61a123d0de87

  5. #5
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Grejen är ju att ljudet är där så fort jag kopplar in monitorerna. Verkar inte vara något som strular med mjukvaran, utan att monitorerna bara låter så fort ljudkortet är anslutet.

  6. #6
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Känner igen det där, länge sen men tror inte heller jag fick nån klarhet i det.. vilken setup det nu var.

    Lite tips här kanske: https://www.gearslutz.com/board/musi...e-problem.html

  7. #7
    kirre777
    kirre777 är uppkopplad nu
    kirre777s avatar
    Veteran
    Gå in in bios också och stäng av alla energisparinställningar du kan hitta för cpu:n (epu, digi+). Det kan också hjälpa att stänga av hyperthreading. Kolla också i power options i windows 10 att minimum/maximum processor state är 100%.

  8. #8
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Återigen, eftersom det är tyst i lurarna så har det sannolikt med monitorkabelage och jordning att göra.

    Är det lika i båda monitorerna? Låter det lika med bara en inkopplad?

    Snabbfix som ofta fungerar för basic lödkunnig är att fimpa skärmen i ena änden på ljudkablarna till monitorerna.

  9. #9
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Återigen, eftersom det är tyst i lurarna så har det sannolikt med monitorkabelage och jordning att göra.

    Är det lika i båda monitorerna? Låter det lika med bara en inkopplad?

    Snabbfix som ofta fungerar för basic lödkunnig är att fimpa skärmen i ena änden på ljudkablarna till monitorerna.
    Yes, det är lika i båda. Och låter likadant om jag stänger av den ena eller andra.

    Hur menas med ”fimpa skärmen”? Jag kan löda, så det låter ju som något värt att testa iaf.

    Citat Ursprungligen postat av Bollyhood Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade nog börjat med att byta till balanserade xlr till monitorerna, eller balanserad tele om de inte har xlr. Som andra grej testat byta el-uttag på prylar. Som tredje grej köpt Furman M-10x E eller liknande.
    Ja, det är nog en bra idé. Skulle även vilja testa att köra ljudkortet genom en egen strömadapter. Nu får den ström från FirwWire, vilket skulle kunna orsaka störningarna. Har dock läst att andra med samma problem inte märkte någon skillnad efter att ha kopplat in separat ström.

    Och ang. hörlurar så får jag inga störningar över huvudtaget när jag lyssnar via hörlursutgångarna.

  10. #10
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Bollyhood Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade också testat att stänga av bildskärmen för att se om det försvinner, har svagt minne om att det försvann för mig då.
    Testade just att stänga av skärmen, men ingen skillnad.

    Testade även att dra ut alla former av kablar från datorn, alltså USB-kablar för mus och tangentbord samt HDMI-sladd till grafikkortet, men störningarna är kvar. Hade nämligen ett problem tidigare med att musen jag använde då gjorde att datorn i sig gjorde ett högfrekvent pipljud när jag rörde musen, men sen när jag bytte till en dyrare mus så slutade det.

    Kan placeringen av själva kortet spela roll? Jag menar i vilken PCIe-port som jag anslutit kortet exempelvis.

  11. #11
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Som andra redan har varit inne på så beror det antagligen på jordfel eftersom monitorerna antagligen har jordade anslutningar medans hörlurarna inte har egen jordning.

    Jag hade problem med en tidigare dator, att det var ca 100V mellan datorns jord jämfört med förstärkaren som jag kopplade in ljudkortet till! Man kände att det killade lite i fingrarna när man kopplade in ljudkortet, inte helt bra...

    Jag skulle testa att ansluta ljudkortet med en egen nätsladd, då borde den få samma jord som monitorerna.

  12. #12
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som andra redan har varit inne på så beror det antagligen på jordfel eftersom monitorerna antagligen har jordade anslutningar medans hörlurarna inte har egen jordning.

    Jag hade problem med en tidigare dator, att det var ca 100V mellan datorns jord jämfört med förstärkaren som jag kopplade in ljudkortet till! Man kände att det killade lite i fingrarna när man kopplade in ljudkortet, inte helt bra...

    Jag skulle testa att ansluta ljudkortet med en egen nätsladd, då borde den få samma jord som monitorerna.
    Okej! Låter som en rimlig första åtgärd.

    Bifogar bild på en strömsladd som jag hittade. Borde fungera väl?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	vendorimagessc_b002gy7n5i-02rear_lg._CB342652233_.jpg 
Visningar:	0 
Storlek:	33,0 KB 
Id:	90253

    EDIT: Testade med den och den verkar fungera med kortet. Störningarna försvinner dock inte. Hör ingen skillnad över huvudtaget.

    En intressant detalj är att ljudet är värre när jag bootar i macOS. Jag har installerat både macOS och Windows på datorn. Om jag bootar i Windows så finns störningarna där, men det är intensivare ljud om jag bootar i macOS. Ingen aning varför, men kan det ändå ha att göra med drivrutiner eller liknande?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	C0FA817F-92D0-45B1-94B2-912F6653570C.jpeg 
Visningar:	12 
Storlek:	2,73 MB 
Id:	90252  
    Senast redigerat av iawap den 2019-11-12 klockan 09:43.

  13. #13
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Kanske några tips att testa.


    https://youtu.be/q2c6fKOu-vo

  14. #14
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Har ingen erfarenhet av firewire och detta men när det är samma typ av problem med USB så är det jordkrångel.

  15. #15
    deadbeats avatar
    Veteran
    Jag hade samma typ av problem på min pc en gång i tiden. Surr och grejer när jag rörde musen.
    Så vitt jag minns så blev jag av med missljuden genom en kombination av balanserade kablar mellan ljudkort och monitorer, samt att använda olika vägguttag till olika prylar i setupen. Har för mig att det t ex hjälpte att ha bildskärmarna på ett eget uttag.

    Obs: Hade på den tiden ett internt ljudkort (1010LT) och problemet uppstod när jag köpte nya monitorer.

  16. #16
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade samma typ av problem på min pc en gång i tiden. Surr och grejer när jag rörde musen.
    Så vitt jag minns så blev jag av med missljuden genom en kombination av balanserade kablar mellan ljudkort och monitorer, samt att använda olika vägguttag till olika prylar i setupen. Har för mig att det t ex hjälpte att ha bildskärmarna på ett eget uttag.

    Obs: Hade på den tiden ett internt ljudkort (1010LT) och problemet uppstod när jag köpte nya monitorer.
    Intressant! Finns det något sätt att uppnå samma sak trots att allt egentligen kommer från samma vägguttag? Jag har nämligen en förlängningssladd som går från ett vägguttag in till studion. Finns inget vägguttag i själva studion. Så från den förlängningssladden har jag sedan seriekopplat två-tre grenuttag för alla saker som jag använder.

    Och när det kommer till balanserade kablar, finns det någon som har tips på bra kablar att köra på för ändamålet, dvs. att få bort så mycket störningar som möjligt? Försöker leta mig fram, men tycker det är svårt att veta dels kvalitén men också bara egenskaperna på kablarna jag tittar på.

  17. #17
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske några tips att testa.


    https://youtu.be/q2c6fKOu-vo
    Intressant att han menar att man ska försöka ansluta allt till samma vägguttag, medan det för deadbeat fungerade genom att koppla in allt i olika.

  18. #18
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Kunde inte förklara det bättre men punkt 4.

    https://studio.idg.se/2.1078/1.55386...a-loser-du-dem

  19. #19
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av iawap Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur menas med ”fimpa skärmen”? Jag kan löda, så det låter ju som något värt att testa iaf.
    Du löder loss skärmarna i ljudkablarna till monitorerna, t ex i änden närmast monitorerna (testa på en kabel/monitor först). Då får du bara en enkelledare in, men har du jordloop så får du ändå signaljord via andra vägar. Fungera det inte kan du löda tillbaka skärmen.

  20. #20
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Kan vara värt att testa nåt lätt genom att sätta Firewire kortet en annan slot, testa också att stänga av wifi och bluetooth. Det låter nästan som förr när det var strul det inte var texas instrument chipset men det är det ju på det där kortet.

  21. #21
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Eftersom störningarna företrädesvis uppkommer vid inkoppling av monitorernas ljudingångar skulle jag först testa med att galvaniskt särskilja dessa från övriga systemet.

    Detta kan göras med produkter såsom Radial Engineerings Twin-Iso eller motsvarande, tillsammans med balanserade kablar.

  22. #22
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ja det verkar ju vara ganska olika saker som folk gjort för att bli av med det på GS iaf.. verkar inte finnas nån som kan förklara exakt vad som händer och varför, antar att det kan uppstå av lite olika orsaker.

    I did have the same Problem with my HS80M -- the funny thing is: after replacing every other component of my Workstation i finally decided to get a new HS80 for testing-- switched the monitors and the noise was gone.

    Is it possible, that there is some Filtergroundsomething (?) in the old HS80, that just broke or wore out?
    Got a Behringer HD400 (ultra compact 2-channel hum destroyer). Noise is gone. Cost 14 euros. But hopefully I will someday now the real source for the frustrating noise that's there without this box.
    Will the verdict is in! Just got my 6pin Granite Digital Firevue 1394 cable. Plugged it in, NO NOISE! The extra shielding, dual ferrite beads, and build quality completely cleaned up the rf and computer noise!

  23. #23
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det verkar ju vara ganska olika saker som folk gjort för att bli av med det på GS iaf.. verkar inte finnas nån som kan förklara exakt vad som händer och varför, antar att det kan uppstå av lite olika orsaker.
    Tänker iofs att orsakerna är få men metoderna att lösa problemen är många.

    Galvanisk isolering t ex kan lösas med alltifrån "ful-lösningar" att kapa skärmar, till enklare isolationsburkar, eller esoteriska sådana för mängder av pengar. Kan vara så enkelt som att vända på en elkontakt eller komplicerat med att dra in flera faser i elförsörjningen.

    Jag brukar använda en enkel test för att spåra RF-störningar som nämnts ovan. Koppla upp ett GSM-samtal med mobilen och vifta runt med telefonen bland apparaterna. Får man det klassiska knattrande ljudet i monitorerna så är det RF-strålning som är (en del) problemet och då är det läge att jaga bättre kablar.

  24. #24
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Sventumba Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan vara värt att testa nåt lätt genom att sätta Firewire kortet en annan slot, testa också att stänga av wifi och bluetooth. Det låter nästan som förr när det var strul det inte var texas instrument chipset men det är det ju på det där kortet.
    Antar att du menar att koppla ur Wifi/Bluetooth från moderkortet? Har inte testat det än, men testade att bara stänga av WiFi och Bluetooth genom operativsystemet tillfälligt, men det gör ju troligtvis inte så stor påverkan om kortet fortfarande är aktivt i bakgrunden. Ska testa!

    Vet någon om grenkontakter kan skapa jordproblem? Som jag nämnde så är absolut all elektronik i studion kopplat till ett och samma vägguttag genom en skarvsladd, som i sin tur är seriekopplad med två grenkontakter. Det vill säga, en grenkontakt går till skarvsladden och den andra grenkontakt får ström från den första grenkontakten. Det låter spontant som en dålig lösning, men det kanske inte är några problem? Vill också säga igen att jag haft exakt samma lösning tidigare (samma ljudsladdar, samma strömsladdar, samma monitorer, samma externa ljudkort) ansluten till en MacBook Pro, som fram till att jag kopplade ett externt grafikkort till den via andra Thunderbolt-uttaget fungerade utan några som helst problem.

    Ska tills vidare testa att köra på balanserade XLR-till-tele-sladdar från ljudkort till monitorer och se om det gör någon skillnad.

  25. #25
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Snabb fråga gällande val av kabel. Skulle den här fungera? https://www.djservice.se/artikel/kab...t--1xxlr-ma-1m

    Jag har lite svårt att förstå om det finns en specifik stereovariant av TRS/balanserad eller om den alltid är stereo? Antar att det fungerar för att koppla till monitorer som då är mono? Om ni har tips på bättre kablar som säljs i Stockholm så får ni gärna tipsa.

  26. #26
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av iawap Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snabb fråga gällande val av kabel. Skulle den här fungera? https://www.djservice.se/artikel/kab...t--1xxlr-ma-1m
    Ja!

  27. #27
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Liten uppdatering om problemet då. Kom lite saker emellan, så har inte hunnit köpa balanserade kablar eller liknande. Det jag däremot testade, vilket är märkligt att jag inte testat än, var att koppla in ljudkortet i min MacBook Pro igen för att se om det blev någon skillnad. När ljudkortet är anslutet till MacBooken så hör jag inga störningar över huvudtaget.

    Så med detta så borde man ju kunna utesluta eventuella problem med kablar i monitorerna. Problemet verkar ju i sådana fall ligga i den stationära datorn.

  28. #28
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Garanterat yes, det förstod jag från ditt första inlägg - och en hackintosh är aldrig någonsin en riktig Mac för övrigt.

  29. #29
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    och en hackintosh är aldrig någonsin en riktig Mac för övrigt.
    Nej, det är jag fullt medveten om och har väl inte sagt heller? Faktumet att det är en hackintosh är väl knappast relevant heller i och med att problemet uppenbarligen sitter i hårdvaran och är närvarande både under macOS och Windows.

    Någon på Reddit föreslår att jag ska prova att kapa specifika sladdar i Firewire-kabeln så att ström inte överförs därigenom. Kom också på att jag i fallet då jag använder ljudkortet med MacBooken kopplar in Firewire-kabeln med en Firewire-till-Thunderbolt-adapter. Läste någonstans att adaptern skulle kunna "äta upp" störningarna, så det skulle ju i sådana fall vara en anledning till att störningarna inte hörs när jag kör ljudkortet via MacBooken. Men det känns lite långsökt.
    Senast redigerat av iawap den 2020-01-03 klockan 21:09.

  30. #30
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ingen (riktig) Mac ger några störningar helt enkelt.

  31. #31
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen (riktig) Mac ger några störningar helt enkelt.
    Det kan absolut hända. Men i det här fallet så är ju problemet inte specifikt för macOS, så det hade ju ändå uppstått om jag hade för avsikt att enbart köra Windows på den. Så jag förstår fortfarande inte riktigt varför detta måste påpekas.

  32. #32
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen (riktig) Mac ger några störningar helt enkelt.
    Eh jo, det händer definitivt.

  33. #33
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Just nu gör jag mest research, så har ännu inte köpt balanserade kablar. Men testade att ansluta monitorerna med mina nuvarande kablar till hörlursutgångarna på framsidan av kortet och fick samma brus. Som jag nämnt tidigare så får jag inget brus i dessa utgångar om jag kopplar in hörlurar.

    Är det något speciellt med hörlurar som gör att bruset inte hörs i dom? Det låter ju återigen som att ett par balanserade kablar kanske är räddningen då trots allt om det är så att hörlurar besitter samma ”brusreducerande” egenskaper som balanserade kablar.

    Får helt enkelt köpa ett par och testa när jag är tillbaka i en stad med musikaffär.

  34. #34
    Det har säkert tipsat massor, men det är inte bara så att ditt moderkort inte är ordentligt jordat? För visst är det en stationär? Bärbara datorer med laddaren i kan lätt få såna brumm. Är det en bärbar, dra ut laddaren och kolla vad som händer ... Hoppas det löser sig!

  35. #35
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det har säkert tipsat massor, men det är inte bara så att ditt moderkort inte är ordentligt jordat? För visst är det en stationär? Bärbara datorer med laddaren i kan lätt få såna brumm. Är det en bärbar, dra ut laddaren och kolla vad som händer ... Hoppas det löser sig!
    Det är en stationär. Är jordningen något som beror på tillverkaren eller kan jag som byggt datorn ha gjort något för att orsaka det?

  36. #36
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Har du provar någon annan Firewirekabel?Kan skilja rätt mycket i kvalitet och utförande mellan olika varianter.

  37. #37
    Citat Ursprungligen postat av iawap Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är en stationär. Är jordningen något som beror på tillverkaren eller kan jag som byggt datorn ha gjort något för att orsaka det?
    Du kan ju ha knippsat dit kontakten lite löst... Har för mig att jorden är i samma kontakt som den med ström till moderbordet.. sjukt längesen jag trixade inuti min burk så mins faktiskt inte hur det är där inne och antar att det skiljer sig lite från modeller ...

  38. #38
    Sen ska ju själva strömen vara kopplad till en jordad kontakt för att det ska funka... Gamla hus har ibland såna kontakter...

  39. #39
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du provar någon annan Firewirekabel?Kan skilja rätt mycket i kvalitet och utförande mellan olika varianter.
    Yes, har provat med två olika kablar: en Firewire 400 och en Firewire 400-till-Firewire 800. Samma resultat, tyvärr.

  40. #40
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Jag fick liknande problem en gång när jag flyttade min stationära dator, men det var USB-relaterat. Beroende på vad jag anslöt i vilket USB-uttag på datorn så fick jag skärmpip. Dra ut allt USB när du hör pipet och se om det ringar in problemet?

  41. #41
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Testade du även att byta skärmupplösning? Jag hade även pip från högtalarna, när mitt första Nord Stage var kopplat med USB till datorn. Växlade runt emellan flera USB kort i datorn tills det det försvann. Undrar om inte min Beatstep pro var del av problemet då.

  42. #42
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Jag skulle testa med balanserade kablar där skärmen är lyft i ena änden.

    De problem du har beter sig precis som en jordslinga.

  43. #43
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testade du även att byta skärmupplösning? Jag hade även pip från högtalarna, när mitt första Nord Stage var kopplat med USB till datorn. Växlade runt emellan flera USB kort i datorn tills det det försvann. Undrar om inte min Beatstep pro var del av problemet då.
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fick liknande problem en gång när jag flyttade min stationära dator, men det var USB-relaterat. Beroende på vad jag anslöt i vilket USB-uttag på datorn så fick jag skärmpip. Dra ut allt USB när du hör pipet och se om det ringar in problemet?
    Inte testat att byta skärmupplösning, ska testa det. Jag har testat att dra ut allt utom strömsladd från datorn, dvs. alla USB-enheter och HDMI-sladden till grafikkortet, men bruset är detsamma. Grafikkortet nämns ofta som boven i dramat i samband med detta problem på andra forum, vilket känns logiskt med tanke på att det ofta är förändringar på skärmen som påverkar brusets karaktär. Men det skulle ju lika gärna kunna vara moderkortet som ger ifrån sig signaler i samband med att ändringar sker på skärmen, så klart.

    Testade igår att byta plats på Firewire-kortet så att det sitter lite längre bort från grafikkortet i slotarna på moderkortet, men det gjorde tyvärr inte heller någon skillnad.

    Jag nämnde ju tidigare att om jag kopplar in hörlurar i hörlursuttagen på framsidan av kortet så hörs inget brus över huvudtaget, men om jag kopplar in monitorsladdarna i samma uttag så hör jag samma brus som tidigare. Fick inte riktigt bekräftat om min gissning var korrekt, men borde inte detta tyda på att det helt enkelt är sladdarna till monitorerna som skapar problemet, som många här nämnt?

    Edit: Testade att byta upplösning, men ingen skillnad i bruset oavsett vilken upplösning jag väljer.
    Senast redigerat av iawap den 2020-01-05 klockan 12:53.

  44. #44
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av waveterm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle testa med balanserade kablar där skärmen är lyft i ena änden.

    De problem du har beter sig precis som en jordslinga.
    Låter bra! Jag är helt obevandrad i detta, så vad betyder exakt att "skärmen är lyft i ena änden"?

  45. #45
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan ju ha knippsat dit kontakten lite löst... Har för mig att jorden är i samma kontakt som den med ström till moderbordet.. sjukt längesen jag trixade inuti min burk så mins faktiskt inte hur det är där inne och antar att det skiljer sig lite från modeller ...
    Det är mycket möjligt! Men det borde inte uppenbara sig andra problem om kontakten sitter löst?

  46. #46
    Citat Ursprungligen postat av iawap Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är mycket möjligt! Men det borde inte uppenbara sig andra problem om kontakten sitter löst?
    Vet faktiskt inte. Men jag bodde i ett hus där inga kontakter var jordade, och datorn fungerade finfint ändå... Bortsett från brum i inspelningar då...

  47. #47
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    En annan fundering. Brusets ljudnivå förändras inte om jag rattar på volymen för monitorerna på ljudkortet. Brusets ljudnivå är med andra ord konstant. Borde ljudnivån förändras om det skulle vara monitorkablarna som är problemet?

  48. #48
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av iawap Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter bra! Jag är helt obevandrad i detta, så vad betyder exakt att "skärmen är lyft i ena änden"?
    Enkelt förklarat så består en balanserad anslutning av två signalledare, positiv och negativ, samt en skärm. Skärmens uppgift är att skydda signalledarna från eventuella externa störningar såsom magnetfält och radiosignaler. Skärmen har ingen praktisk funktion för själva överföringen av ljudet.

    Om skärmen är ansluten i bägge ändar så kan s.k jordslingor uppstå. Symptom såsom 50hz brum och liknande kan då uppträda i ljudsignalen. Även hårddisk-knatter, musrörelser, grafikrelaterade störningar kan uppstå.

    Mer om ljudanslutningar :

    https://www.rane.com/note110.html

  49. #49
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av iawap Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter bra! Jag är helt obevandrad i detta, så vad betyder exakt att "skärmen är lyft i ena änden"?
    Glömde ju,

    Att lyfta skärmen i ena änden innebär att du öppnar kontakten i ena änden av kabeln och kopplar loss skärmen genom att löda, klippa, skruva loss den...

  50. #50
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av waveterm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Glömde ju,

    Att lyfta skärmen i ena änden innebär att du öppnar kontakten i ena änden av kabeln och kopplar loss skärmen genom att löda, klippa, skruva loss den...
    Okej! Men då köper jag balanserade kablar och testar. Om det inte fungerar på studs så får jag lyfta skärmen. Om jag köper en tele-till-XLR, spelar det någon roll vilken av ändarna som i sådana fall får skärmen lyft?

  51. #51
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Tele till xlr funkar fint så länge som det är trs tele.

    Det spelar ingen större roll i vilken ände. Se bara till att göra det på bägge kablarna

  52. #52
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Hittade just en balanserad tele-till-XLR hemma och testade med den. Inget brus över huvudtaget! Så balanserade kablar fixade problemet för mig. Case closed! Tack alla som bidragit med hjälp!

  53. #53
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Härligt att höra!

  54. #54
    Yay! \o/

  55. #55
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Perfekt !

Liknande ämnen

  1. Firewire kort?
    Av dudaah i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-09-22, 01:43
  2. Firewire kort till Fireface 800?
    Av Hitek i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-11-09, 15:13
  3. Låna ett firewire kort?
    Av imported_Patbos i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-21, 12:34
  4. USB / Firewire-kort
    Av zongoland i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2003-06-04, 21:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •