Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 116

Ämne: LUFS 2019

  1. #1

    Veteran

    LUFS 2019

    Ok nu har jag fått plötslig LUFS ångest.

    Innan jag LUFSar vidare måste jag får lite input.

    I mitt nuvarande projekt så hamnar jag på ca -9 - -10 dbLUFS på de starkaste partierna på fyra låtar.


    Volantiz, outshape och andra som mastrar vad siktar ni på för släpp på tex Spotify (å andra streamingtjänster) ?
    Senast redigerat av drloop den 2019-11-10 klockan 18:48.

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Det finns en del parametrar som kan ändra svaret, men på ett ungefär.. om du inte sitter med väldigt annorlunda arr eller har specifika önskemål "utanför boxen" om hur musiken ska spelas upp eller upplevas ligger du på en bra nivå för Spotify, Apple Music, Tidal med flera
    Sen är det lite annorlunda med Soundcloud, Bandcamp med flera..

  3. #3

    Veteran
    Tack för svaret, Volantis!

    Spotify rekommenderar -14 integrated LUFS och 1db från 0an.
    Kör man starkare så skall man hålla -2db från 0an.
    Men jag är för gammal för att köra svagt....

    Det var lättare förr när man skulle blåsa på max!

  4. #4
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för svaret, Volantis!

    Spotify rekommenderar -14 integrated LUFS och 1db från 0an.
    Kör man starkare så skall man hålla -2db från 0an.
    Men jag är för gammal för att köra svagt....

    Det var lättare förr när man skulle blåsa på max!

  5. #5
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag skickade en låt till Cutting Room för ett år sedan. De är typ världsledande och kör fullt ställ fortfarande så det kör jag på också. Köpte Softubes Weiss Mastering bundle. Låter bra. Tror Cutting room kör hårdvaran fortfarande men har inte varit där in person på några år.

  6. #6

    Veteran
    Vill bara säga att jag tycker det är positivt att inte behöver gasa så hårt längre. Det gör faktiskt att jag ger mig på att mästra själv och att låtarna faktiskt låter bättre eftersom man inte behöver pressa så hårt.

    Men det är nya vanor som skall till... Svårt.

  7. #7
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Cutting Room kör fullt ställ fortfarande, två veckor sedan ja skickade material dit. Det låter inte pressat eller eller hårt för de.

  8. #8
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spotify rekommenderar -14 integrated LUFS och 1db från 0an.
    Kör man starkare så skall man hålla -2db från 0an.
    Men jag är för gammal för att köra svagt....
    Ja, det är deras senaste rekommendation. Jag ser det som "om ni följer de här riktlinjerna så bör vår skitkassa limiter aldrig någonsin behöva jobba" i kombination med "följ de här riktlinjerna för att vara säker på att ljudkvaliteten håller sig så bra som möjligt". Men oftast så handlar det om att det ska låta bra på så många olika plattformar som möjligt och då tycker jag att just runt -9 till -11 är en perfekt nivå för det mesta som nivåkorrigerar. Mycket starkare än så är oftast enbart skadligt för musiken. Sen så mår olika musik bra av lite olika nivåer och peaks. Men ja, runt -1 dB från nollan är också rätt lämpligt.
    Senast redigerat av Volantiz den 2019-11-11 klockan 13:32.

  9. #9

    Veteran
    Tack Volantiz

  10. #10
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Jag vet att det fanns ngt diagram ngnstans var det visade vad de olika tjänsterna rekommenderade. Kan inte hitta den nu ngn som vet?

    Jag e fett taggad att börja "fulmastra" min egen musik men kommer nog fortfarande skicka de låtar jag är som mest stolt över till ngn mer proffsig tills jag verkligen genuint vet exakt vad jag håller på med, kan nog ta ett tag

  11. #11
    _Peter_
    _Peter_ är inte uppkopplad
    _Peter_s avatar
    Senior

  12. #12
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av _Peter_ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja! Tack!

  13. #13
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Den här finns också.

    https://www.loudnesspenalty.com/

  14. #14
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av _Peter_ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den är tyvärr redan utdaterad.

  15. #15
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av salrip Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här finns också.

    https://www.loudnesspenalty.com/
    Den här är däremot uppdaterad. Om inget ändrats sedan jag kollade sist..

  16. #16
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av salrip Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här finns också.

    https://www.loudnesspenalty.com/
    Oj! *chockad hur bra jag låg till*

  17. #17

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj! *chockad hur bra jag låg till*
    Klara penalties, över -6 dB på någon tjänst. Hell yeah!

  18. #18
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    https://soundcloud.com/modvo/these-f...aster2/s-nRDbt

    vad tycker ni om loudnessen i den hemliga soundcloudlänken ovan?? Sliter alltid mitt hår då mitt material låter så svagt jämfört med typ alla jag följer på soundcloud, men enligt mina egna mätningar är jag uppe i -8 LUFS vilket jag spontant tänker borde va rätt saftigt?

    Eller e alla soundcloud-beatmakers bara helt otroligt högljudda kanske

  19. #19
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    nästa gång jag gör något mer seriöst är det proffsmastring som gäller, men man vill ju kunna lägga upp grejer på soundcloud utan att det ska kännas som en tävling...

  20. #20
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Är det många även här på ett musikforum som drar sig för att höja volymen ett par snäpp om en låt är "tystare"?

  21. #21
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det många även här på ett musikforum som drar sig för att höja volymen ett par snäpp om en låt är "tystare"?
    Nix, inte jag iaf

  22. #22
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det många även här på ett musikforum som drar sig för att höja volymen ett par snäpp om en låt är "tystare"?
    Ja, om den ingår i en spellista med låtar med varierande volym eller motsvarande. Dvs lyssnar på ett antal låtar i rad. Då kan nästa låt vara dödsmördarjävelhög och döda min kanariefågel innan jag har hunnit kasta mig kors över lägenheten för att hitta volymkontrollen.

  23. #23
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Nej visst, det är klart det inte spelar så stor roll egentligen!

    Jag undrar väl mest om låten jag länkade upplevs som tyst eller ej, mina referensmaterial är extremt starka så har lite svårt att begripa mig på det själv

  24. #24
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det är blandade listor det kommer an på såklart... Förståeligt men ändå en modern slapphet (en anklagelse mot tidstendensen, inte mot någon person...). Jag hamnar ofta i att vara väldigt nöjd med hur en låt låter, men det innebär oftast att den är betydligt "tystare" än dagens tvärsnitt vilket märks först när man lyssnar i alternativa system. De gånger jag låtit nån "kompetent" person mastra så har jag verkligen inte varit nöjd med hur mitt dynamiska spel och min mix reducerats till förmån för snittvolym. Samtidigt så är ju all gammal bra musik mastrad, så det finns ju "rätt" sätt att göra det på.

    Hur gör man vid inspelning och efterarbetning av klassisk musik? Där finns kanske nåt att lära om dynamik hoppas jag. Tror en och annan här sysslat med sån obskyrt gammalt arkaiskt

    Intressant ändå... Hur många har ens varit uppe på 5 på sin stereovolymratt? Det är ju långt till taket om man så säger Tänker på hur olika vinylplattor har olika volym, och man gjorde blandband. Men det är klart, då anpassade man ju inspelningsvolymen så att varje låt gick upp på två röda prickar

  25. #25

    Veteran
    Finns det någon simulering av hur Spotify låter någonstans?
    Testar mina mixar mot Spotify och den upplevda styrkan är ungefär samma som Spotify, men sedan skall det ju in i monstret.
    Alla mastrar hittils har varit hårt pressade men jag tänkte man skulle pröva att att köra enligt riktlinjerna för en gång skull.

  26. #26
    Grunkan
    Grunkan är inte uppkopplad
    Grunkans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det någon simulering av hur Spotify låter någonstans?
    Testar mina mixar mot Spotify och den upplevda styrkan är ungefär samma som Spotify, men sedan skall det ju in i monstret.
    Alla mastrar hittils har varit hårt pressade men jag tänkte man skulle pröva att att köra enligt riktlinjerna för en gång skull.
    https://www.loudnesspenalty.com/ har jag använt för att lyssna hur det ska låta på olika tjänster.
    Men om den stämmer eller inte kan jag inte svara på :P

  27. #27

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Grunkan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://www.loudnesspenalty.com/ har jag använt för att lyssna hur det ska låta på olika tjänster.
    Men om den stämmer eller inte kan jag inte svara på :P
    Den är nämnd tidigare i tråden. Vad jag är ute efter nåt där man kan höra hur det kommer att låta.

  28. #28
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det någon simulering av hur Spotify låter någonstans?
    Jag har aldrig sett någon sådan. Närmst det konceptet är Sonnox Fraunhofer Pro-Codec, men den har tyvärr inte Ogg Vorbis.

  29. #29
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det någon simulering av hur Spotify låter någonstans?
    Testar mina mixar mot Spotify och den upplevda styrkan är ungefär samma som Spotify, men sedan skall det ju in i monstret.
    Alla mastrar hittils har varit hårt pressade men jag tänkte man skulle pröva att att köra enligt riktlinjerna för en gång skull.
    Borde det inte fungera att synka dina låtar till en privat spellista i Spotify i mobilen och spela upp dem? Eller filer som är synkade kanske skippar deras rutin. Tänker att normaliseringen/limiteringen i alla fall borde ligga på även i detta fallet. Dock kommer så klart omkodningen av filerna inte ske.

  30. #30

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har aldrig sett någon sådan. Närmst det konceptet är Sonnox Fraunhofer Pro-Codec, men den har tyvärr inte Ogg Vorbis.
    Nä det kanske inte är nödvändigt heller egentligen. Förr fick man prover på LP och CD som man kunda godkänna, idag vet man inte förrän det ligger uppe. Jaja, bara att acceptera.

  31. #31
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Borde det inte fungera att synka dina låtar till en privat spellista i Spotify i mobilen och spela upp dem? Eller filer som är synkade kanske skippar deras rutin. Tänker att normaliseringen/limiteringen i alla fall borde ligga på även i detta fallet. Dock kommer så klart omkodningen av filerna inte ske.
    Inte ens någon normalisering eller liknande sker där. Det enda är då limitern, men den bör man göra ALLT för att slippa

  32. #32
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur gör man vid inspelning och efterarbetning av klassisk musik? Där finns kanske nåt att lära om dynamik hoppas jag. Tror en och annan här sysslat med sån obskyrt gammalt arkaiskt
    Såvitt jag vet gör man så lite som möjligt med dynamiken. I princip kan det räcka med att ställa upp ett bra stereopar på rätt ställe. Ett rum med bra akustik och rätt avstånd från mik till musiker ersätter pålagt reverb. Lite EQ kanske. Jag vet en som editerade bort fotstamp från en stråkkvartett, och en annan som förstärkte fotstamp från en folkmusiker.

    Jag vet inte om det är direkt överförbart till elektroniska instrument. Men man kan tänka mer dynamiskt i en mix om man inte duckar spår när något nytt instrument kommer in.

  33. #33
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur gör man vid inspelning och efterarbetning av klassisk musik? Där finns kanske nåt att lära om dynamik hoppas jag. Tror en och annan här sysslat med sån obskyrt gammalt arkaiskt
    ...
    Sveriges Radio P2 har en rejäl dynamikreducering i sin ljudprocess även för klassiskt, mest på FM men en hel del på streaming också. AES-rekommendationen för streaming är f.n. -16 LUFS. Jag har inte sett att det är genreberoende. Problemet med för låg LUFS är att en del mobila enheter helt enkelt inte kan leverera tillräcklig volym.

    Min personliga åsikt är att klassisk musik börjar låta dåligt när LRA hamnar lägre än ca. 15 LU, det kan man klara med -16 LUFS men det ligger nog på gränsen.

    För det mesta sätter vi någon form av försiktig "broms" på dynamiken redan i mixningen av klassiskt, särskilt på slagverk. Bättre att dämpa den enskilda kanalen än hela paketet.

    CD-produktion har jag inte varit inblandad i så mycket men det dynamikreduceras helt klart även där, för klassiskt.
    Senast redigerat av Oortone den 2019-12-28 klockan 21:17.

  34. #34
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok nu har jag fått plötslig LUFS ångest.

    Innan jag LUFSar vidare måste jag får lite input.

    I mitt nuvarande projekt så hamnar jag på ca -9 - -10 dbLUFS på de starkaste partierna på fyra låtar.


    Volantiz, outshape och andra som mastrar vad siktar ni på för släpp på tex Spotify (å andra streamingtjänster) ?
    En liten kommentar:
    Om nivån är t.ex. -10 LUFS (de heter inte dBLUFS) "på de starkaste" partierna så är det inte Integrated LUFS det handlar om utan Momentary eller Short term. Det finns definitivt inget som hindrar att du har tillfälliga partier med avsevärt högre LUFS-värde om du vill. Det som avgör vad en tjänst som Spotify gör är vad Integrated landar på för hela låten. Ligger det och pumpar på -10 LUFS länge lär de ju dra ner den 4 LU (-10 -4 = -14) för då kommer nog Integrated att landa just där runt -10 LUFS. Om dina peakar då låg på -1 dBTP så kommer de efter Spotifys justering ligga på -5 dBTP och därmed inte utnyttja mediets fulla dynamik.

    Nackdelen med att mastra för hårt är alltså att man får en transientfattig mix på onödigt låg nivå på plattformarna.
    Nackdelen med att mastra för snällt är att mixen riskerar påverkas av plattformarnas egna dynamikreduceringsprocesser när de försöker lyfta nivån till -14 LUFS eller vad de nu kör.

    Finns det någon som har några konkreta exempel på hur dessa låter? T.ex. som har originalet samt Spotifys reducerade variant så man kan jämföra?

    Min favorit-LUFS för egen musik är -18 LUFS.
    Senast redigerat av Oortone den 2019-12-28 klockan 23:14.

  35. #35
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För det mesta sätter vi någon form av försiktig "broms" på dynamiken redan i mixningen av klassiskt, särskilt på slagverk. Bättre att dämpa den enskilda kanalen än hela paketet.
    Nu finns det som med det mesta annat väldigt olika smaker då det gäller klassisk musik, men jag brukar generellt sett föredra att lägga lite snygg kompression även på hela paketet. Men enbart då det finns tillgång till en passande kompressor.

    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det som avgör vad en tjänst som Spotify gör är vad Integrated landar på för hela låten. Ligger det och pumpar på -10 LUFS länge lär de ju dra ner den 4 LU (-10 -4 = -14) för då kommer nog Integrated att landa just där runt -10 LUFS.
    Nej. Spotify kör inte med LUFS. De kör idag med ReplayGain som tyvärr fungerar annorlunda/sämre.

    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det någon som har några konkreta exempel på hur dessa låter? T.ex. som har originalet samt Spotifys reducerade variant så man kan jämföra?
    Ett sådant test kommer nog mest få dig att inte vilja lyssna så mycket mer via Spotify. Vad Spotify gör med volymen är ingenting mot hur mycket de förstör ljudet i övrigt.

    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min favorit-LUFS för egen musik är -18 LUFS
    Om det är till Spotify så bör du tänka om.

  36. #36
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu finns det som med det mesta annat väldigt olika smaker då det gäller klassisk musik, men jag brukar generellt sett föredra att lägga lite snygg kompression även på hela paketet. Men enbart då det finns tillgång till en passande kompressor.



    Nej. Spotify kör inte med LUFS. De kör idag med ReplayGain som tyvärr fungerar annorlunda/sämre.



    Ett sådant test kommer nog mest få dig att inte vilja lyssna så mycket mer via Spotify. Vad Spotify gör med volymen är ingenting mot hur mycket de förstör ljudet i övrigt.



    Om det är till Spotify så bör du tänka om.
    Var är din källa på Spotifys loudnessprincip?
    Jag har själ letat men aldrig hittat.

    Nyfiken på vilken Replay Gain de kör. I praktiken kan man väl dock räkna med att det mesta landar kring -14 LUFS dock? Vad jag förstår är det viss elektronisk musik som främst avviker mellan olika loudness-metoder.

    Klart man vill höra hur det låter i praktiken. Som ljudarbetare värderar jag konkreta exempel 1000 ggr högre än aldrig så initierade påståenden. Själv jobbar jag inte mot Spotify i någon nämnvärd utsträckning dock.

    Jo, det jag menar med -18 LUFS är att jag tycker det hade varit ett lagom värde för den mesta populärmusik. Mycket mer "komprimerat" än så anser jag förstör snygga transienter som har saker att tillföra även IDM m.m. Men naturligtvis, vill man få ut maximalt av sin plattform skall man komprimera en aning mer än deras loudnessgränser.

  37. #37
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...ReplayGain som tyvärr fungerar annorlunda/sämre.
    ...
    Jag hittade denna referens över Replay Gain och principen avviker inte mycket från R128 (LUFS). De kör med ett mer komplicerat men rätt likartat filter, lägre updateringsfrekvens och ett lite mindre smart sätt att hantera tystnad. Själva "RMS"-beräkningen är i stort sett samma verkar det.

    Filtermodellen ger mindre betydelse för starka ljud i den övre diskanten. Det kan faktiskt vara till hjälp i t.ex. elektronisk musik med korta starka diskantknäppar som väl annars riskerar dras ner för mycket i nivå i förhållande till hur det upplevs? Vet inte säkert, nyårsgissar bara.

  38. #38
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Den information som finns tillgänglig från Spotify finns här https://artists.spotify.com/faq/mastering-and-loudness

  39. #39
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den information som finns tillgänglig från Spotify finns här https://artists.spotify.com/faq/mastering-and-loudness
    Tack, här står faktiskt det mesta och ekvivalensen med -14 LUFS är rimlig men inte 100% garanterad.

    We currently use ReplayGain, which was the most recognized standard for calculating loudness when Spotify first started.

    In the future, we plan to use a new standard for calculating loudness, called ITU 1770 (from the International Telecommunication Union). This defines the integrated LUFS (Loudness Units Full Scale) measure, and it’s what we recommend you use to measure the loudness of your tracks.

    ReplayGain doesn’t specify a measurement unit for loudness, so we’re unable to give an exact measure in LUFS used by ITTU 1770. However, we adjust tracks to 3 dB higher than ReplayGain algorithm specifies, which is roughly equivalent to -14 dB LUFS, according to the ITU 1770 standard.
    Verkar alltså att de på sikt kommer gå över till R128 (LUFS) som är ekvivalent med ITU 1770.

    Detta skriver de om limitern:
    A limiter is also applied, set to engage at -1 dB (sample values), with a 5 ms attack time and a 100 ms decay time. This will prevent any distortion or clipping from soft but dynamic tracks.
    Senast redigerat av Oortone den 2019-12-30 klockan 19:46.

  40. #40
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klart man vill höra hur det låter i praktiken. Som ljudarbetare värderar jag konkreta exempel 1000 ggr högre än aldrig så initierade påståenden.
    Absolut. Ett enkelt test är att köpa flac eller wav på exempelvis HDTracks eller Beatport och jämföra det mot Spotify. Då kan du enkelt välja ut ett par lämpliga testobjekt.

    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack, här står faktiskt det mesta och ekvivalensen med -14 LUFS är rimlig men inte 100% garanterad.
    Korrekt. ReplayGain bryr sig i övrigt bara om ett kort stycke (minns ej exakt hur långt, men ca 4 sek?) av musiken och väljer då så klart ut det volymstarkaste partiet. Det blir ett stort problem för vissa, men oftast inte.

    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar alltså att de på sikt kommer gå över till R128 (LUFS) som är ekvivalent med ITU 1770.
    Jo, vilket år som helst nu..

    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta skriver de om limitern ...
    De skriver inte något om hur fruktansvärt dåligt den låter. Jag förstår varför den är där, men hade ärligt talat inte haft något emot att kunna stänga av den helt.

  41. #41
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut. Ett enkelt test är att köpa flac eller wav på exempelvis HDTracks eller Beatport och jämföra det mot Spotify. Då kan du enkelt välja ut ett par lämpliga testobjekt.



    Korrekt. ReplayGain bryr sig i övrigt bara om ett kort stycke (minns ej exakt hur långt, men ca 4 sek?) av musiken och väljer då så klart ut det volymstarkaste partiet. Det blir ett stort problem för vissa, men oftast inte.



    Jo, vilket år som helst nu..



    De skriver inte något om hur fruktansvärt dåligt den låter. Jag förstår varför den är där, men hade ärligt talat inte haft något emot att kunna stänga av den helt.
    Men man kan väl stänga av den om man inte kör loudness normalisation på sin enhet? Jag uppfattar det som att limitern sitter i uppspelningen.
    Tracks are delivered to the app with their original volume levels, and positive/negative gain compensation is only applied to a track while it’s playing.
    Men ja, det är konstiga tidskonstanter om det är meningen att den skall ta transienter. Jag finlyssnar inte på Spotify men jag har ett minne av en klassisk skiva för ett tag sedan som lät lite AGC-aktig, typ gammal kassettbandspelare utan manuell inspelningsinställning. Det kan nog varit att den pressades upp i den där limitern.

    Ja nu ser jag, Replay Gain tar inte ett medelvärde för hela låten utan sorterar hela statistiken och väljer värdet 5% under det starkaste. Det kan nog ge en del oväntade resultat.

  42. #42
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Så som jag förstått saken så är limitern alltid igång, även till lokala filer som aldrig normaliseras. Men jag har inte testat.

  43. #43
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så som jag förstått saken så är limitern alltid igång, även till lokala filer som aldrig normaliseras. Men jag har inte testat.
    Ja är det så måste man alltså hålla en marginal på minst -1 dBTP vid en nivå på minst -14 LUFS för att vara säker på att ens musik inte manglas.

  44. #44
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Jag vill veta hur man räknar ut LUFS. Någon som har en bra länk (gärna med kod, matlab eller python)?

  45. #45
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill veta hur man räknar ut LUFS. Någon som har en bra länk (gärna med kod, matlab eller python)?
    Kod: https://github.com/klangfreund/LUFSMeter

    Ex på standard: https://tech.ebu.ch/docs/tech/tech3341.pdf

  46. #46
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill veta hur man räknar ut LUFS. Någon som har en bra länk (gärna med kod, matlab eller python)?
    Jag kompletterar med det ITU-dokument som är hela grunden och där matematiken finns beskriven.

    https://www.itu.int/rec/R-REC-BS.1770-4-201510-I/en
    (Via: https://www.itu.int/rec/R-REC-BS.1770/en)

  47. #47
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Angående Spotify och LUFS.
    Om man har Premium och bockar av Normalisera volymen så får man original-dynamiken.
    Perfekt, då gasar vi på igen. Har låtar på -7LUFS om jag mäter från Spotify Outputen.
    Däremot bockar jag för Normalisera volymen och har på Volymnivå Normal så blir det LUFS -14 på samma låt.
    Men jag har alltid Normalisera avbockat.
    Man måste starta om låten innan ändringar träder i kraft så bara bock i och av och lyssna vad som händer fungerar inte. Det händer alltså extremt mycket med volymen.
    Kör jag igenom lite liknande genrer är det fullt ställ på Spotify.
    Skulle någon mastra en låt till LUFS -14 skulle jag kräva pengarna tillbaka. Det är ruskigt tamt.
    Fattar över huvudtaget inte varför streaming-tjänster skall in och pilla på dynamiken. Sjukt.
    2020 år största hit Blinding Lights ligger på -8 LUFS i Spotify.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2020-10-19 kl. 17.44.24.png 
Visningar:	17 
Storlek:	506,4 KB 
Id:	97422
    Senast redigerat av Firechild den 2020-10-19 klockan 17:48.

  48. #48

    Veteran
    7 vs 14
    Någons kanariefågel kommer att dö.

    Vilka tjänster förutom CD, mp3/wav/ogg nedladdning har ingen ”normalisering” av ljudet?
    Bandcamp?

    Någon som har koll?

  49. #49
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Angående Spotify och LUFS.
    Om man har Premium och bockar av Normalisera volymen så får man original-dynamiken.
    Perfekt, då gasar vi på igen. Har låtar på -7LUFS om jag mäter från Spotify Outputen.
    Däremot bockar jag för Normalisera volymen och har på Volymnivå Normal så blir det LUFS -14 på samma låt.
    Men jag har alltid Normalisera avbockat.
    Man måste starta om låten innan ändringar träder i kraft så bara bock i och av och lyssna vad som händer fungerar inte. Det händer alltså extremt mycket med volymen.
    Kör jag igenom lite liknande genrer är det fullt ställ på Spotify.
    Skulle någon mastra en låt till LUFS -14 skulle jag kräva pengarna tillbaka. Det är ruskigt tamt.
    Fattar över huvudtaget inte varför streaming-tjänster skall in och pilla på dynamiken. Sjukt.
    2020 år största hit Blinding Lights ligger på -8 LUFS i Spotify.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2020-10-19 kl. 17.44.24.png 
Visningar:	17 
Storlek:	506,4 KB 
Id:	97422
    Lite osäker på vad du menar men om jag kör Blinding Lights på Spotify med ljudnormalisering i normalläge blir den ca. -14 LUFS som sig bör. Utan ljudnormalisering får jag -9 LUFS och med ljudnormalisering "quiet" får jag -23 LUFS (= broadcaststandard). I läget "loud" fick jag -11 LUFS.

    Syftet med ljudnormalisering är att man som lyssnare inte skall behöva justera volymen när material från olika källor blandas. Exempelvis en playlist eller ett reklamavbrott i en långfilm.

    -14 LUFS får ses som en ganska "het" kompromiss. För stenhårt processad pop som The Weeknd så är det onödigt snällt men plockar man många skivor från 80-talet (CD:n gjorde inledningsvis musiken mer dynamisk) eller klassiskt så är -14 ett tufft krav som kräver extra processning på materialet. Enligt en utvärdering från TC Electronic bör musiken ligga på minst -16 LUFS för att inte bli för svag på mobila enheter. AES har anammat detta som standard. Spotify ligger alltså rätt nära, men började nog med det innan standarden var satt.

    På sikt kommer nog de flesta lyssnare att köra med ljudnormalisering på eftersom det är det bekvämaste, särskilt för dem som kör playlists vilket verkar poppis. I det läget är det totalt poänglöst att komprimera till -7 LUFS om det inte är av konstnärliga skäl och bara råkar bli så.

    Min ljudkedja när jag testade: Spotify med ljudreglaget på max -> Audio Hijack -> Fil -> Logic med mätning i Tonebooster EBU LUFS-plugin på output mix, alla reglage på 0 dB. Spotify måste startas om innan ändringar i normaliseringen får effekt. Detta var på Mac, systemvolymen påverkar inte resultatet i detta system.

  50. #50
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    7 vs 14
    Någons kanariefågel kommer att dö.

    Vilka tjänster förutom CD, mp3/wav/ogg nedladdning har ingen ”normalisering” av ljudet?
    Bandcamp?

    Någon som har koll?
    Jag tror de som har för få följare på Youtube "slipper" få sitt material normaliserat. Det är nog mest en resursfråga för Youtube, de tycker helt enkelt man är oviktig.

    Bandcaps streaming använder jag sällan men det man laddar ner är som en CD, d.v.s. de ändrar inga nivåer.
    Om man spelar upp i Sonos trådlösa system via deras egen app så funkar inte Spotifys eller någon annan streamingtjänsts normalisering, ej heller på filer. Det blir som CD-lyssning och blandade playlists kan ha stora nivåhopp.

  51. #51
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Det jag menar är att de flesta som är något mer intresserad av musik än genomsnittet självklart slår av ljudnormalisering. Då får man originaldynamiken som det är tänkt även på Spotify.
    Blinding Lights ligger på -8LUFS då. Det räcker för mig att veta eftersom jag också håller på med pop och inte klassisk musik.
    Tycker fortfarande att det är helt sjukt att branchen har gått med på en kompromiss med nivånormalisering för att 80tals-musik skall låta lika starkt som nutidens.
    Det har aldrig varit mer jämn nivå på popmusik än de senaste 25 åren sedan Maximizern uppfanns eller tidigare ändå iofs, detta började ju när CD:n kom att det blev en totalstandard att vi kör upp till noll för sedan börjar det låta fan.
    Däremot tycker jag inte att jag upplever någon katastrofal skillnad i ljudpump etc när jag slår på ljudnomalisering. Blir bara lägre volym. Så för mig känns det ju självklart att fortsätta försöka få så hög energi som möjligt i masteringen. Blir det bra tryck för de med nomalisering av och så branschstandard -14LUFS med normalisering på. Kanon.

    Mätmetod.
    Realtid från Spotify via macOS virtuell audio utgång till Apollo X8 consolemixer som routas vidare in i ProTools digitalt med SPDIF där mäter jag i realtid med Waves WLM, se skärmdump ovan.
    Jag får exakt rätt nivå in i Pro Tools eftersom jag vet hur jag mastrat mina egna alster som jag testkör från Spotify med normalisering av.
    Senast redigerat av Firechild den 2020-10-21 klockan 17:50.

  52. #52
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag menar är att de flesta som är något mer intresserad av musik än genomsnittet självklart slår av ljudnormalisering. Då får man originaldynamiken som det är tänkt även på Spotify.
    Blinding Lights ligger på -8LUFS då. Det räcker för mig att veta eftersom jag också håller på med pop och inte klassisk musik.
    Tycker fortfarande att det är helt sjukt att branchen har gått med på en kompromiss med nivånormalisering för att 80tals-musik skall låta lika starkt som nutidens.
    Det har aldrig varit mer jämn nivå på popmusik än de senaste 25 åren sedan Maximizern uppfanns eller tidigare ändå iofs, detta började ju när CD:n kom att det blev en totalstandard att vi kör upp till noll för sedan börjar det låta fan.
    Däremot tycker jag inte att jag upplever någon katastrofal skillnad i ljudpump etc när jag slår på ljudnomalisering. Blir bara lägre volym. Så för mig känns det ju självklart att fortsätta försöka få så hög energi som möjligt i masteringen. Blir det bra tryck för de med nomalisering av och så branschstandard -14LUFS med normalisering på. Kanon.

    Mätmetod.
    Realtid från Spotify via macOS virtuell audio utgång till Apollo X8 consolemixer som routas vidare in i ProTools digitalt med SPDIF där mäter jag i realtid med Waves WLM, se skärmdump ovan.
    Jag får exakt rätt nivå in i Pro Tools eftersom jag vet hur jag mastrat mina egna alster som jag testkör från Spotify med normalisering av.
    Eftersom den mesta musik du lyssnar på troligen är mastrad hårdare än -14 LUFS får du ingen ljudpump utan enbart en sänkning av nivån.

    Jag kör inte Spotify tillräckligt mycket för att säkert ha en uppfattning om hur de gör med skivor som har för hög dynamik men vid ett fåtal tillfällen tycker jag mig hört en del märkligheter på klassisk musik. Men ibland kan det likaväl handla om dålig mastring eller att inspelningarna är gamla och har viss distorsion.

    För normal vardagslyssning tycker jag ljudnormalisering är alldeles utmärkt. Jag blandar genrer och epoker rätt friskt. I många modernare ljudsystem kommer du i vilket fall att dra ner någon slags digitalnivå om du inte kör med plattan i botten hela vägen. På en mobil enhet lyssnar du dessutom på en högfrekvent PWM-vågform så audiofilkoefficienten känns rätt avlägsen i vilket fall.

    Jag tycker det var extremt mycket mer illa när alla skulle styra ut sina CD-produktioner så det distade än att vi inte utnyttjar alla bitar i ett 24-bitarsljud. Marginalerna är goda och -14 LUFS lär ha en bra bit ner till det digitala systemets noisefloor. Dessutom, är materialet dynamiskt så används i princip alla bitar, jag begriper inte problemet faktiskt. Den som vill komprimera stenhårt lär ju inte få problem med det underliggande bruset i vilket fall som helst utom hos lyssnare som har ett riktigt dåligt ljudsystem.

  53. #53
    Modulation
    Modulation är inte uppkopplad
    Modulations avatar
    Senior
    Om man hatar musik så har man normalisering på? märkligt.

  54. #54
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Oortone, exakt, det är inget problem. Så skrämselpropagandan att mastra inte för hårt har i princip inget fog alls utan man kan mastra utefter sitt eget tycke och smak, och man behöver inte bekymra sig om att oj, men nu kommer det nog låta illa på Spotify, det gör det inte. Och som sagt Cutting Room gasar fortfarande på 2020.
    Modulation, hatar man musik så lyssnar man inte alls antar jag.
    Det jag menar är att om man slölyssnar med musik i bakgrunden medans man städar, lagar mat etc, så fyller normaliseringen en funktion, men sitter jag med lurar eller framför studiomonitorerna och diggar musiken så blir det ju som producenten och mastringskillen tänkt om man slår av normaliseringen.

  55. #55
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oortone, exakt, det är inget problem. Så skrämselpropagandan att mastra inte för hårt har i princip inget fog alls utan man kan mastra utefter sitt eget tycke och smak, och man behöver inte bekymra sig om att oj, men nu kommer det nog låta illa på Spotify, det gör det inte. Och som sagt Cutting Room gasar fortfarande på 2020.
    Modulation, hatar man musik så lyssnar man inte alls antar jag.
    Det jag menar är att om man slölyssnar med musik i bakgrunden medans man städar, lagar mat etc, så fyller normaliseringen en funktion, men sitter jag med lurar eller framför studiomonitorerna och diggar musiken så blir det ju som producenten och mastringskillen tänkt om man slår av normaliseringen.
    Jag har ingen koll på mastringsbranschen så jag vet inte vad det propageras för men min personliga åsikt är att tre decennier loudness war gett skivor som ofta låter dåligt (*), så lite avprogrammering kanske inte skadar. jag gillar att höra det lilla ticket på ridecymbalen vid anslaget o.s.v.

    (*) Även om vissa skivor distat så är det samtidigt lite fascinerande hur de kunde kräma upp volymen som de gjorde utan att precis allt lät skit, det var onekligen ett hantverk det också men ändå skönt att det lugnat ner sig. Det finns skivor som låter rätt kasst, särskilt i lurar.

  56. #56
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag fattar inte riktigt. Är Lufs ett mått på hur mycket de sänker något för att låta lika högt som en satt standard? Eller tvärtom kanske, provade någon lufsmätare här i tråden med något superkomprimerat och fick nog ett fåtal dB.

    Vad siktar ni på? Spelar det alls någon roll om man inte laddar upp på streamingtjänsterna? Kanske går att använda för att kolla av sina nivåer på hemma-fulmastrar. Även om man bara kör bandcamp eller soundcloud eller sånt som (väl) inte ändrar uppspelningsvolymen. Eller?

  57. #57
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är Lufs ett mått på hur mycket de sänker något för att låta lika högt som en satt standard? Eller tvärtom kanske, provade någon lufsmätare här i tråden med något superkomprimerat och fick nog ett fåtal dB.
    Flera streamingtjänster använder sig av standarden LUFS för att mäta hur mycket musiken eventuellt ska nivåkompenseras.

    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad siktar ni på?
    Väldigt olika. Generellt sett så säger musiken vart den vill vara.

    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spelar det alls någon roll om man inte laddar upp på streamingtjänsterna? Kanske går att använda för att kolla av sina nivåer på hemma-fulmastrar. Även om man bara kör bandcamp eller soundcloud eller sånt som (väl) inte ändrar uppspelningsvolymen. Eller?
    Det spelar då större roll, just eftersom de tjänsterna INTE nivåkompenserar.

  58. #58
    70Norr
    70Norr är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag mastrar på runt 12 LUFS med 2db ceiling, tycker att 14 blir lite lågt när det hörs på en playlist, men om folk vill ha mera volym må dom ju skaffa seg ett skickligt system att lyssna på. Det är inte min jobb att kompensera för ett skit system. Så ser jag det.

  59. #59
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Här är en site som kan ge en indikation hur streamingtjänstena kommer att hantera nivåerna. Generellt ligger målet runt 14LUFS för dessa.

  60. #60
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Den här är väl annars vad många efterfrågat?
    https://www.plugin-alliance.com/en/p...reamliner.html

    (Har inte testat så jag vet inte, har bara deras A/B-plugin som är helt grymt bra, och noterat att denna finns...)

Liknande ämnen

  1. Pluggmunk 2019
    Av reverbsvansen i forum Allmänt om musik
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2022-10-02, 21:50
  2. Synthmunk 2019
    Av depulse i forum Allmänt om musik
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2019-12-31, 13:18
  3. Superbooth 2019
    Av tut i forum Evenemang
    Svar: 106
    Senaste inlägg: 2019-05-13, 23:12
  4. Modularmunk 2019
    Av jgb i forum Modularer & sånt
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2019-01-17, 20:50
  5. Hur går det med loudnesskriget egentligen? (-16 LUFS)
    Av barockugglan i forum Mixning & mastring
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2016-01-13, 10:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •