Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 133

Ämne: Macen har blivit slö

  1. #1
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran

    Macen har blivit slö

    Förr led ju Windows av att man behövde ominstallera då och då, men det funkar bättre idag, men min Mac har blivit tokseg. Vad gör man då? Har uppdaterat till High Sierra vilket gjorde den ännu segare, använder knappt datorn till något, bara Spotify, iTunes, Studio One och lite surf. Tar fem minuter att starta, att ladda enkla hemsidor är segt o.s.v.
    Måste man göra en nyinstallation av OSX/formatera hårddisken?

  2. #2
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förr led ju Windows av att man behövde ominstallera då och då, men det funkar bättre idag, men min Mac har blivit tokseg. Vad gör man då? Har uppdaterat till High Sierra vilket gjorde den ännu segare, använder knappt datorn till något, bara Spotify, iTunes, Studio One och lite surf. Tar fem minuter att starta, att ladda enkla hemsidor är segt o.s.v.
    Måste man göra en nyinstallation av OSX/formatera hårddisken?
    Ladda ned och kör städprogrammet Onyx https://www.titanium-software.fr/en/onyx.html så borde din dator bli rappare.

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Låter som HD på väg att somna. Kör SSD & den startar på 15 sek.

  4. #4
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Kan du köra en diagnos på disken? SMART borde skvallra hur den mår. Har en 1TB med 200talet trasiga sektorer och den är så långsam att det är kööööööööööööört. Vore skumt om det blev så av en uppdatering men man vet ju inte med Apple.

  5. #5
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Kan ju även vara så att hårddisken är nästan full? Då slöar datorn ned.

  6. #6
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Tack för tipsen, ska testa.

  7. #7
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter som HD på väg att somna. Kör SSD & den startar på 15 sek.
    +1

    En hårddisk åldras helt klart. Jag har haft billiga diskar som redan efter 3 år blivit slöa.

  8. #8
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är uppkopplad nu
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1

    En hårddisk åldras helt klart. Jag har haft billiga diskar som redan efter 3 år blivit slöa.
    Även SSD?

  9. #9
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Hårddiskar verkar skilja mycket mellan exemplar.
    Har 15 år gamla som snurrar på bra, men tidigare köpt nya som pajar direkt eller inom en månad.

  10. #10
    Fluster
    Fluster är inte uppkopplad
    Flusters avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Kolla vad som ligger med i autostart/startobjekt.. Kan ju vara att mycket internminne kidnappas av olika sync och uppdateringsmjukvaror type Dropbox, drive, icloud, uppdateringstjänster från köpemjukvara. Då kan datan bli seg.

  11. #11

    Redaktör
    Apple bytte till ett nytt filsystem i High Sierra, så jag tror som de andra att en SSD borde göra skillnad. Mitt intryck är att Apple närmast utgår från att alla har SSD när de utvecklar sina operativ, så det blir lätt ganska trögt med en vanlig hårddisk – jag märkte iallafall väldigt stor skillnad med en äldre Macbook Pro när jag satte i en SSD.

    Mer minne kan hjälpa också, iallafall om du har mindre än 8GB, men det är ju inte alla modeller där det går att uppdatera. Det går att kolla i Aktivitetskontroll om du slår i taket där, så det är inte säkert att det är en flaskhals i ditt fall.

  12. #12
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Ha aldrig webbrowser igång när du ska köra ett minneskrävande program som en DAW. Chrome snor lätt 1,5 GB om du har lite flikar öppna...

  13. #13
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ha aldrig webbrowser igång när du ska köra ett minneskrävande program som en DAW. Chrome snor lätt 1,5 GB om du har lite flikar öppna...
    För att inte prata om att många webbläsare har högre prioritet än din DAW, så när den skall rendera sidor har den förtur. Jag känner lite att Apple har prioriterat lite galet här men inte så mkt att göra åt det som användare.

  14. #14
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har nästan alltid Chrome igång tillsammans med Logic det funkar på min utan problem. Kör den till och med på Mountain lion så chrome borde egentligen inte funka längre men det gör det.

  15. #15
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Sventumba Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har nästan alltid Chrome igång tillsammans med Logic det funkar på min utan problem. Kör den till och med på Mountain lion så chrome borde egentligen inte funka längre men det gör det.
    Ja det beror ju på hur mycket minne man har över, är det ändå en massa fritt spelar det mindre roll.

  16. #16
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    8 GB RAM, kollar jag på resursöverövervakaren är inget i topp, ändå allt segt som sirap.
    Kör Onyx i detta nu, får se om det ger något.

    (Värre med Chrome på Dellen som bara har 4 GB RAM, 5-10 flikar, sen är det slut.) Helt sjukt egentligen.

  17. #17
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Sådärja, gjorde en partition och installerade Mojave (väldigt smidigt!), inget fel på disken, för där funkar det bra, men har inte installerat allt och ville kolla några låtar och botade därför upp med gamla installationen av H Sierra. Satan vad segt! 15 minuter innan datorn svarar ordentligt, fick tvångsavsluta massa processer o.s.v. Känns precis som gamla Windows 95! Där man var tvungen att ominstallera en gång i halvåret. Fast det lider ju inte Macanvändarna av eftersom de ominstallerar lika ofta ändå, när det kommer ny version

    Nåväl, ville bara rapportera

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hårdvarufel på disken återigen / ville bara rapportera...

  19. #19
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hårdvarufel på disken återigen / ville bara rapportera...

    Det vore ju asbra om du kunde utveckla din distansanalys lite.
    Du har aldrig funderat på att dina "tips" kan vara förödande?
    Jag har t.ex. köpt nytt ljudkort delvis p.g.a. dina "tips", helt onödiga pengar eftersom det inte var något fel på gamla kortet (Behringer) och efter att jag köpt nuvarande kort (Focusrite) sa du att det också var fel.
    Och nu tycker du jag ska köpa ny hårddisk också?
    Kört en "skivkontroll" helt utan fel och Mojave rullar på hur bra som helst.

  20. #20

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sådärja, gjorde en partition och installerade Mojave (väldigt smidigt!), inget fel på disken, för där funkar det bra, men har inte installerat allt och ville kolla några låtar och botade därför upp med gamla installationen av H Sierra. Satan vad segt! 15 minuter innan datorn svarar ordentligt, fick tvångsavsluta massa processer o.s.v.
    Kanske värt att gå in i Systeminställning->Användare->Startobjekt och kolla vad som ligger där?

    Det finns också ett par dolda mappar man kan rensa, men där bör man vara mer försiktig. Se tex den här artikeln: https://www.macworld.com/article/204...gin-items.html

    Om en andra partition fungerar utan problem och det inte dyker upp några fel när du kör en diskkontroll så bör det ju vara något annat. Jag har uppgraderat kontinuerligt sedan tidiga OS X och aldrig installerat från noll, och min dator startar snabbt, så det är inte så att det nödvändigtvis måste bli långsamt bara för att man uppgraderar istället för installerar från noll.

  21. #21
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske värt att gå in i Systeminställning->Användare->Startobjekt och kolla vad som ligger där?

    Det finns också ett par dolda mappar man kan rensa, men där bör man vara mer försiktig. Se tex den här artikeln: https://www.macworld.com/article/204...gin-items.html

    Om en andra partition fungerar utan problem och det inte dyker upp några fel när du kör en diskkontroll så bör det ju vara något annat. Jag har uppgraderat kontinuerligt sedan tidiga OS X och aldrig installerat från noll, och min dator startar snabbt, så det är inte så att det nödvändigtvis måste bli långsamt bara för att man uppgraderar istället för installerar från noll.
    Jag har ju kört in en del skit, demo av olika DAW och VST och så synk med både Google Drive och Onedrive påslaget.
    Kollade din länk, bl.a. launchd process käkar hela tiden efter uppstart, så det ligger säkert skit kvar från sånt jag inte använder.
    Men satsar på helt fräsch Mojave nu

  22. #22
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Erkänn att du startat den här tråden som ett led i processen att övertyga dig själv att du måste shoppa dig en fullutbyggd Mac Pro.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2019-12-12 kl. 13.06.07.png 
Visningar:	25 
Storlek:	208,6 KB 
Id:	90813

  23. #23
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Erkänn att du startat den här tråden som ett led i processen att övertyga dig själv att du måste shoppa dig en fullutbyggd Mac Pro.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2019-12-12 kl. 13.06.07.png 
Visningar:	25 
Storlek:	208,6 KB 
Id:	90813
    Hahahahahaha! Åh fyfan, du har trixar med bilden? Ingen människa vill på riktigt betala sådana pengar för dom där Specs:en?!?!

    Erkänn kockpit, du letar efter argument att köra Linux, så du kan synca båda dina fullt fungerande ljudkort i så gott som real-time med JACK!?

  24. #24
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Erkänn att du startat den här tråden som ett led i processen att övertyga dig själv att du måste shoppa dig en fullutbyggd Mac Pro.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2019-12-12 kl. 13.06.07.png 
Visningar:	25 
Storlek:	208,6 KB 
Id:	90813
    Absolut, ska bara stuva undan en pall med Moog One som står i vägen.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hahahahahaha! Åh fyfan, du har trixar med bilden? Ingen människa vill på riktigt betala sådana pengar för dom där Specs:en?!?!

    Erkänn kockpit, du letar efter argument att köra Linux, så du kan synca båda dina fullt fungerande ljudkort i så gott som real-time med JACK!?
    Linux är fortfarande för scary för mig...

  25. #25
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut, ska bara stuva undan en pall med Moog One som står i vägen.

    - - - Uppdaterad - - -



    Linux är fortfarande för scary för mig...
    Mina kompisar och jag jobbar stenhårt med att göra det så enkelt så att vem som helst kan känna sig safe, men avancerat nog att folk kan lära sig något användbart i längden. Vi gör det med kärlek av rena viljan så det går lite saktare än till exempel mac som gör det med stora investeringar av rena profiten, men snart kommer vi kunna välkomna dig med. Jag tippar på max 5 år till.

  26. #26
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mina kompisar och jag jobbar stenhårt med att göra det så enkelt så att vem som helst kan känna sig safe, men avancerat nog att folk kan lära sig något användbart i längden. Vi gör det med kärlek av rena viljan så det går lite saktare än till exempel mac som gör det med stora investeringar av rena profiten, men snart kommer vi kunna välkomna dig med. Jag tippar på max 5 år till.
    Sa ni inte det redan för tio år sedan? Tyvärr kommer nog Linux uppförsbacke vara evig. Men det är ju bra att det finns alternativ.

  27. #27
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hahahahahaha! Åh fyfan, du har trixar med bilden? Ingen människa vill på riktigt betala sådana pengar för dom där Specs:en?!?!
    Inget trix, bara maxat maxad + den maxade skärmen med det maxat dyra stativet:
    28 CPU-kärnor
    1,5 TB RAM
    Grafik som pallar åtta st 4K-skärmar (eller fyra st XDR)
    Afterburner-kort för videoredigering som pallar 23 st simultana 4K-strömmar (eller sex st 8K)
    8 TB SSD
    åsså den fina XDR-skärmen med sin tolvtusenkronorsfot.

    Med andra ord ganska precis det kockpit behöver för "Spotify, iTunes, Studio One och lite surf".

  28. #28
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    673 tusen kronor i en "kasse".... och Apple som brukar skryta med att dom har en fullständigt genomtänkt kundupplevelse. Kasse har jag när jag handlat banaer och limpa på ICA.

  29. #29
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    673 tusen kronor i en "kasse".... och Apple som brukar skryta med att dom har en fullständigt genomtänkt kundupplevelse. Kasse har jag när jag handlat banaer och limpa på ICA.
    Kanske en sån där "miljöbärkasse"?

  30. #30
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag köpte en USB-ssd,, 1tb. Kör os allt där,, betydligt snabbare uppstart, och avstängning, allt känns rappare.

    Iom att jag har en iMac så gav jag mig inte på att köra en intern ssd, för bökigt för mig. Hade kunnat betala någon att göra jobbet dock.

    Så, även via USB så upplever jag min late 2012 imac som rappare!

  31. #31
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Överallt dessa rappare!

  32. #32
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FB_IMG_1576433580420.jpg 
Visningar:	19 
Storlek:	28,6 KB 
Id:	90865

  33. #33
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sa ni inte det redan för tio år sedan? Tyvärr kommer nog Linux uppförsbacke vara evig. Men det är ju bra att det finns alternativ.
    Ja, det sa vi redan då. Och se på oss nu!

    Bra specs ändå på den där Ferrari Mac:en. Undrar var det skulle kosta i kit + montering. Kanske inte så jätte långt ifrån egentligen?

    Tycker priser på datorer och elektronik är lite otäcka att fundera runt. Med råmaterial i åtanke känns det som att det alltid borde vara mycket dyrare äjenklijen.

  34. #34
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det sa vi redan då. Och se på oss nu!

    Bra specs ändå på den där Ferrari Mac:en. Undrar var det skulle kosta i kit + montering. Kanske inte så jätte långt ifrån egentligen?

    Tycker priser på datorer och elektronik är lite otäcka att fundera runt. Med råmaterial i åtanke känns det som att det alltid borde vara mycket dyrare äjenklijen.
    Största biter verkar vara för ramminnet.

  35. #35
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Buhu, får nu CPU-spikar istället

    Har aldrig haft en 100% funktionell musikdator.

    Förutom den jag skänkte till bandet/studion när jag hoppade av, har jag fått höra sen

  36. #36
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det sa vi redan då. Och se på oss nu!
    .
    Fortfarande obootliga opimister!

  37. #37
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Ny disk SSD, fräsch Mojave, 8 audiospår, inga VST, låg belastning, 128ms buffer, ändå CPU spikar och knaster helt random.
    Kan vara kortet.
    Borde lägga ner detta intresse nu!
    Bygga analog modelljärnväg istället.
    Klippa gräsmattan.

  38. #38
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Fan vad trist sånt är, Vilken daw? Vad har du för dator, har du externt ljudkort?

  39. #39
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Kolla om du har någon konstig process i Aktivitetskontroll som genererar CPU-belastningen.

  40. #40
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ny disk SSD, fräsch Mojave, 8 audiospår, inga VST, låg belastning, 128ms buffer, ändå CPU spikar och knaster helt random.
    Kan vara kortet.
    Borde lägga ner detta intresse nu!
    Bygga analog modelljärnväg istället.
    Klippa gräsmattan.
    Vad är det för modell och bestyckning på Mac:en?

  41. #41
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    In med https://www.bandlab.com/products/cakewalk på lämplig maskin och glöm bort det där med OSX sen behöver du inte fundera mer på det

  42. #42
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ny disk SSD, fräsch Mojave, 8 audiospår, inga VST, låg belastning, 128ms buffer, ändå CPU spikar och knaster helt random.
    Kan vara kortet.
    Borde lägga ner detta intresse nu!
    Bygga analog modelljärnväg istället.
    Klippa gräsmattan.
    Det kan ju vara ett fysiskt fel i datorn, kanske något kretskort som är skadat.

    Kan inte se i tråden hur mycket ledigt utrymme du hade på disken och det kanske inte är ett problem med den nya SSD:n, men en tumregel är att ha ca. 20% ledigt.

    Som jämförelse har en jag extra MacBook Pro från 2009 med 8Gb Ram och SSD-disk, den kör OSX 10.11.6 El Capitan och Logic 10.3.3.
    Har förvisso relativt enkla låtar på den och har inget annat förutom Logic igång, dock med tunga pianosamplingar - men det rullar på bra, har inte märkt några problem överhuvudtaget.

    Ett tips är att inte köra Mojave eller Catalina på en äldre dator, äldre versioner av OS:et kräver färre resurser och är snabbare. Körde även El Capitan på min Mac Pro 2013 i flera år och den blev märkbart slöare när jag bytte till Mojave.

  43. #43
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kan ju vara ett fysiskt fel i datorn, kanske något kretskort som är skadat.

    Kan inte se i tråden hur mycket ledigt utrymme du hade på disken och det kanske inte är ett problem med den nya SSD:n, men en tumregel är att ha ca. 20% ledigt.

    Som jämförelse har en jag extra MacBook Pro från 2009 med 8Gb Ram och SSD-disk, den kör OSX 10.11.6 El Capitan och Logic 10.3.3.
    Har förvisso relativt enkla låtar på den och har inget annat förutom Logic igång, dock med tunga pianosamplingar - men det rullar på bra, har inte märkt några problem överhuvudtaget.

    Ett tips är att inte köra Mojave eller Catalina på en äldre dator, äldre versioner av OS:et kräver färre resurser och är snabbare. Körde även El Capitan på min Mac Pro 2013 i flera år och den blev märkbart slöare när jag bytte till Mojave.
    +1
    Det känns som varje hårdvara har sitt optimala OS som man bör stanna på. Kör själv Sierra och kommer inte byta. Den dagen jag måste ha nyare OS får det bli ny dator.

  44. #44
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett tips är att inte köra Mojave eller Catalina på en äldre dator, äldre versioner av OS:et kräver färre resurser och är snabbare.
    Jag måste säga att det där inte alls är min upplevelse med Mac. Nu har jag bara kört Mac sen 2008 och har oftast bytt vart tredje/fjärde år, så de har aldrig blivit särskilt gamla. Min jobb-Mac är dock drygt sju år och kör Mojave utan märkbar prestandaförsämring. Jag tyckte faktiskt den nästan kändes lite piggare.

    Totalt sett så har jag bara erfarenhet av elva Mac:ar och det är ju inget stort statistiskt underlag. Men jag har aldrig upplevt att ett nytt Mac-OS segat ner nån av dem. Utom de första dagarna förstås, eftersom Spotlight (och numer även Bilder) brukar tynga ner allt med sin omindexering. Däremot har jag märkt att nya versioner av diverse applikationer ofta kräver mer av datorn.

    Kanske beror våra olika upplevelser på att jag brukar välja hyggligt högspecade konfigurationer när jag byter dator. Eller så är det bara olika med olika modeller.

  45. #45
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ny disk SSD, fräsch Mojave, 8 audiospår, inga VST, låg belastning, 128ms buffer, ändå CPU spikar och knaster helt random.
    Kan vara kortet.
    Borde lägga ner detta intresse nu!
    Bygga analog modelljärnväg istället.
    Klippa gräsmattan.
    Asså vilken otur du har! Jag kör iMac 2015 med Mojave, gammalt focusrite fw800 kort och det funkar toppen. Har kört Mac sen 1995 och typ aldrig haft problem. Min förra iMac var en 2009 och den körde jag till 2018 utan problem. Lite trött sista året men funka utmärkt för lättare låtar.

  46. #46
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Hur gammal är datorn? Vad är det för propp? Om du bytte disk själv måste det vara en modell som kom ut före 2015, ja?

  47. #47
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag måste säga att det där inte alls är min upplevelse med Mac.
    Intressant iakttagelse och jag håller delvis med.

    Själv har jag ett ganska stort referensunderlag, jobbat med PC sedan 91 och Mac sedan 94, varit IT-ansvarig ca. 10 år och sedan ansvarig för en AppleÅF-butik, innan dess Atari-ÅF.
    Har genom åren gjort många hundratals, kanske över tusen datorinstallationer och kört underhåll på otaliga.

    I egna företaget har jag oftast köpt näst bästa eller bästa modellen (fast med min RAM/HD och maxat det själv i de fall det har gått).

    Och det är samma erfarenhet oavsett plattform, nyare operativsystem kräver mer resurser (det säger sig själv egentligen, men min praktiska erfarenhet bekräftar teorin).

    Men hårdvaran & OS i kombination har också en sweet spot som ligger på ca. 3-4 år för Mac och ibland lite kortare för PC beroende på om det har kommit en ny Windowsversion eller inte.

    Ju bättre hårdvara desto längre sweet spot.

    Och det är just det som bekräftar din upplevelse.

    Så med "äldre" dator menar jag en som 4-5 år gammal eller äldre.
    Har man en sådan brukar det vara bäst att inte köra senaste OSet om man inte behöver en specifik funktion eller säkerhetsuppdateringar.

    Har t.ex. 2st Mac Pro 2013 på kontoret, en med High Sierra och en med Mojave, båda har ungefär samma mjukvaruppsättning och samma hårdvaruspec, men High Sierramaskinen är allmänt rappare (och den var ännu snabbare med El Capitan).

    Tittar man på vad Apple har lagt till i operativsystemen de senaste åren och bortser från säkerhetsfunktioner, nytt filsystem och annat direkt hårdvarurelaterat är mycket sådant jag kallar för "konsumentmög"

    D.v.s. funktioner som inte gör någon nytta för någon som jobbar professionellt med ljud/bild/video, men däremot belastar datorn i onödan.

    Exempel på konsumentmög är Hand off, Siri, face recognition i Photos och så vidare.

    Hade man kunnat avvaktivera allt sådant i ett nytt OS d.v.s. köra ett "professional mode" hade man fått ur mycket mer av hårdvaran även på en äldre maskin (likt Linux som inte är överbelastat med konsumentmög).
    Senast redigerat av elysian den 2020-04-03 klockan 08:53.

  48. #48
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1
    Det känns som varje hårdvara har sitt optimala OS som man bör stanna på.
    +1 du säger med en mening egentligen samma sak som jag gör med min wall of text i inlägget ovan

  49. #49
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag måste säga att det där inte alls är min upplevelse med Mac. Nu har jag bara kört Mac sen 2008 och har oftast bytt vart tredje/fjärde år, så de har aldrig blivit särskilt gamla. Min jobb-Mac är dock drygt sju år och kör Mojave utan märkbar prestandaförsämring. Jag tyckte faktiskt den nästan kändes lite piggare.

    Totalt sett så har jag bara erfarenhet av elva Mac:ar och det är ju inget stort statistiskt underlag. Men jag har aldrig upplevt att ett nytt Mac-OS segat ner nån av dem. Utom de första dagarna förstås, eftersom Spotlight (och numer även Bilder) brukar tynga ner allt med sin omindexering. Däremot har jag märkt att nya versioner av diverse applikationer ofta kräver mer av datorn.

    Kanske beror våra olika upplevelser på att jag brukar välja hyggligt högspecade konfigurationer när jag byter dator. Eller så är det bara olika med olika modeller.
    Intressant att upplevelsen kan bli så olika. Det måste vara kombinationen OS, vilka mjukvaror man kör och hårdvara som gör det. Det blir rätt många kombinationer. Jag har varit med om en del OS-byten som varit rätt katastrofala.

    Särskilt när min fru uppgraderade på en äldre MacBook Pro. Den blev humoristiskt seg, det var löjeväckande. När vi sedan bytte till SSD-disk blev det en stor förändring. Teori den gången: det nya os:et (minns inte vilket) var optimerat för SSD och cachade mycket mer på hårrdisk än tidigare.

    Två iPadar jag har är numera också löjligt sega efter någon av de senare uppgraderingarna. Det förstör hela upplevelsen.

  50. #50
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ibland beror det på wifinätet. Ställ ner firewall till medium och ta bort 5 ghz-nätet (kör enbart 2,4). Det fick min AppleTV pigg igen.

  51. #51
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och det är samma erfarenhet oavsett plattform, nyare operativsystem kräver mer resurser (det säger sig själv egentligen, men min praktiska erfarenhet bekräftar teorin).
    Förr var det definitivt så, men jag tycker det ändrats ganska mycket de senaste åren. T.o.m. på PC! Men visst, lågspecade datorer som redan vid inköp ligger på gränsen till vad aktuellt OS kräver har fortfarande kort livslängd.

    (I mitt inlägg nöjde jag mig med min personliga Mac-erfarenhet, men jag har jobbat med IT i mer än 25 år, inklusive ett par år som PC-tekniker. Idag jobbar jag på en IT-avdelning som handhar nästan 60.000 Mac och PC. Jag jobbar inte på klientsidan, men vår statistik säger att livslängden ökat de senaste åren. Men det kan förstås bero på ren snålhet. )

    Hursomhelst så tycker jag det vore intressant att få veta vad det är för burk som kockpit har problem med. För det gör ju ändå viss skillnad för analysen om det är en G3 eller en 2019 16" MBP.
    Senast redigerat av slirak den 2020-04-03 klockan 12:10.

  52. #52
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant att upplevelsen kan bli så olika. Det måste vara kombinationen OS, vilka mjukvaror man kör och hårdvara som gör det. Det blir rätt många kombinationer. Jag har varit med om en del OS-byten som varit rätt katastrofala.

    Särskilt när min fru uppgraderade på en äldre MacBook Pro. Den blev humoristiskt seg, det var löjeväckande. När vi sedan bytte till SSD-disk blev det en stor förändring. Teori den gången: det nya os:et (minns inte vilket) var optimerat för SSD och cachade mycket mer på hårrdisk än tidigare.

    Två iPadar jag har är numera också löjligt sega efter någon av de senare uppgraderingarna. Det förstör hela upplevelsen.
    Jag är väldigt konservativ med vad jag installerar och särskilt när det gäller grejer som autostartar och det gör nog skillnad. Och jag har alltid shoppat burkar med mer RAM än minimikravet. Min iPad-erfarenhet är inte så stor, men när det gäller iPhone så brukar jag slita ut dem fysiskt på ett par år, så jag märker väl aldrig eventuella segeffekter där.

  53. #53
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förr var det definitivt så, men jag tycker det ändrats ganska mycket de senaste åren. T.o.m. på PC! Men visst, lågspecade datorer som redan vid inköp ligger på gränsen till vad aktuellt OS kräver har fortfarande kort livslängd.

    (I mitt inlägg nöjde jag mig med min personliga Mac-erfarenhet, men jag har jobbat med IT i mer än 25 år, inklusive ett par år som PC-tekniker. Idag jobbar jag på en IT-avdelning som handhar nästan 60.000 Mac och PC. Jag jobbar inte på klientsidan, men vår statistik säger att livslängden ökat de senaste åren. Men det kan förstås bero på ren snålhet. )

    Hursomhelst, så tycker jag det vore intressant att få veta vad det är för burk som kockpit har problem med. Det gör ju viss skillnad för analysen om det är en G3 eller en 2019 16" MBP.
    Det blir ju lätt snoppfäktning i sådana här diskussioner jag valde att ta med min erfarenhet för att visa att uttalandet inte var en killgissning.

    Det finns många parametrar att ta hänsyn till, så man måste generalisera.
    Poängen med mitt inlägg är att senaste versionen av ett OS oftast inte är det bästa valet för en dator som är 4-5 år eller äldre (detta är extra tydligt på smartphones & surfplattor) och att TS kanske får en bättre användarupplevelse med en äldre version av operativet.

    Sedan finns det OS-versioner som är bättre eller sämre, t.ex. är Catalina det sämsta OS:et jag sett från Apple kanske någonsin.
    På PC-sidan finns det mycket bra i Win10, men också mycket skit - personligen tycker jag att Win 8.1 är bättre när man väl moddat bort Metrogränssnittet.
    Så just nu tycker jag inte de senaste OS-versionerna är bra varken på Mac eller PC-sidan.

    Men som du säger hade det varit bra med lite mer info om TS maskin, men även det ger bara en fingervisning - egentligen behöver man ju ta en IRL-titt på maskinen - det är ofta enkla grejor som inte omnämns av kunden som är det egentliga problemet. T.ex. någon mjukvara de kör som belastar eller ställer till det på annat sätt i systemet. Ibland hjälper en sådan enkel sak som att göra en Parameter RAM reset.

  54. #54
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jo, olika OS är olika bra. Kan fortfarande bli nästan tårögd när jag tänker på hur stabilt XP var från SP1 och framåt. Jag blir även tårögd när jag tänker på ME, fast av andra skäl...

    Hursomhelst så kan jag inte tänka mig att en Mac som - liksom Kockpits - alls kan installera Mojave och dessutom har 8GB RAM och SSD skulle kunna ta fem minuter att starta, utan att nåt är fel.

  55. #55

    Veteran
    Alltid trist när man skall felsöka sin kära musikdator.
    Kör fläkten igång och spinner på? Då kan det vara så att tex kylpastan mellan CPU fläkt och CPU inte riktgt får fäste.
    Då throttlar datorn och sänker CPU GHz betänkligt för att förhindra att det kokar i maskineriet.

  56. #56
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag kan tipsa om att använda m.2 Nvme discar till era gamla 09/10/12Mac Pros, monteras på PCIe kort som kostar ett par hundringar. Mojave rullar på finfint. Kompatibelt grafikkort behövs. Nu skyfflar din gamla burk data i farten 1200Mb/s! Som jämförelse så har SATA II en maxbandbredd på endast 300MB/s! Så även den snabbaste ssd sata-discen är alltså 4x långsammare än än m.2 disc monterade direkt på PCIe-kortplats. Även extern m.2 disc som sitter via usb-c på ett thunderboltkort skyfflar 900Mb/s! Nu kan man köra stora orkesterbibliotek utan hiccups!

  57. #57
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltid trist när man skall felsöka sin kära musikdator.
    Kör fläkten igång och spinner på? Då kan det vara så att tex kylpastan mellan CPU fläkt och CPU inte riktgt får fäste.
    Då throttlar datorn och sänker CPU GHz betänkligt för att förhindra att det kokar i maskineriet.
    På syrrans PC-laptop uppstod samma problem. Efter att jag skruvat upp den så visade det sig mer vara relaterat till kattens vana att lägga sig på tangentbordet.

  58. #58
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Ska försöka svara något
    Late 2014
    i5 2,6GHz
    Presonus Studio One som DAW, men kortet tappas bort även med Spotify, måste väl vara kortet då?
    Men då borde ju ALLA med samma kort och dator (borde vara en del) ha exakt samma problem.
    Hade Yosemite, funkade ganska bra, tappade ljudkortet ibland.
    Uppdaterade till HS, blev slött, tror det var då filsystemet uppdaterades till mer SSD-anpassat.
    Ibland pulserande max CPU-belastning, trots inga applikationer igång.
    Skapade ny partition, in med Mojave, funkade ok en kort stund, sedan sirap, särskilt med två virtuella Windows 10 samtidigt
    Behövde en snabbuppdatering, så det blev USB-3 SSD (Samsung som ska vara bästa), jag var skeptisk till boota från USB och ha extern systemdisk, men det funkar ju väldigt bra, men kanske är det så att eventuella "diskspikar" härrör från USB-begränsningar?
    Gick från cirka 70MB/s r/w till nästan 400 i alla fall.
    Men tror ändå inte disken är boven, för jag ser CPU-mätaren i S1 slå i taket och så knastrar det till och ljudkortet försvinner.

    Med alla Windowsmaskiner har det så klart varit strul också, men oftast blåskärmar och liknande, förutom med Alesis IO26 som måste vara det sämsta ljudkort någonsin.
    Macen har inte alls bjudit på det i samma utsträckning, bara några krascher vid stängning av S1, som fixats med uppdatering.
    Därför extra trist att det där sista inte sitter.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltid trist när man skall felsöka sin kära musikdator.
    Kör fläkten igång och spinner på? Då kan det vara så att tex kylpastan mellan CPU fläkt och CPU inte riktgt får fäste.
    Då throttlar datorn och sänker CPU GHz betänkligt för att förhindra att det kokar i maskineriet.
    Nä, inget drag på fläkten, det är som sagt inte hög kontinuerlig belastning.

  59. #59
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Två virtuella Windows samtidigt? Lycka till... Man kan köra Wine och windowsappar. Det gör jag på min (tre år äldre än din) Mini Se till att synkningen mot ditt AppleID funkar perfekt för det kan sega ner annars, då står datorn och letar efter ID.

  60. #60
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Jodå, det funkar med två VM, men det är bara för en kurs med nätverk, inte för att köra några program eller nåt "på riktigt".

Liknande ämnen

  1. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2019-02-06, 13:09
  2. Har Stromberg blivit Sledge?
    Av NON i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-03-14, 12:50
  3. Har blivit förälskad i....
    Av Peo i forum Allmänt om musik
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-06-07, 20:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •