Resultat 1 till 32 av 32

Ämne: Mac mini som studiodator

  1. #1
    CVs & Gates
    CVs & Gates är inte uppkopplad
    CVs & Gatess avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Mac mini som studiodator

    Behöver lite råd och hjälp kring inköp av ny studiodator. Jag tycker att Mac mini verkar vara en prisvärd stationär studiodator. MacBook Pro blir lite för dyr och jag har redan två äldre MacBook Pro som kan fungera bra vid de få tillfällen jag behöver spela in något på annan plats.

    Jag kör på Cubase 10 Pro och väldigt få VST-instrument, men använder en hel del CPU-hungriga pluggar.

    Jag har hittat en begagnad Mac mini:
    https://mresell.se/webshop/macmini/mac-mini-55/

    Vad tror ni om denna? För dyrt? Tjöööööp!? mresell är lurendrejare!? Andra alternativ?

    Tusen tack på förhand
    Senast redigerat av CVs & Gates den 2019-11-01 klockan 19:39.

  2. #2
    Marlowes
    Marlowes är uppkopplad nu
    Marlowess avatar
    Veteran
    För lite "disk"? Knepigt att uppgradera?

    Fick i dag hem min nästa studiodator efter affär på Blocket.
    Late 2018, 3.6 i3, 8G, 1T ... men jag kommer att trycka i 32G i stället! (Lite meckigt, men går.)
    Ersätter en Mid 2011, 2.3 i5, 12G, 500G ... som känns lite slö nu.
    Kör Logic Pro och en hel del pluggar.

  3. #3
    CVs & Gates
    CVs & Gates är inte uppkopplad
    CVs & Gatess avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tack! Får man fråga vad du betalade?

  4. #4
    Marlowes
    Marlowes är uppkopplad nu
    Marlowess avatar
    Veteran
    Ja, det kan du få göra.

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Vad kör du för ljudinterface? 2018-modellen har ju haft en del problem med främst USB-ljudkort.
    Du behöver komplettera med extern SSD-disk, då den interna är i minsta laget och de inte går att
    uppgradera själv. Men med tanke på processor och mängden RAM är den prisvärd, vad jag ser.

  6. #6
    Marlowes
    Marlowes är uppkopplad nu
    Marlowess avatar
    Veteran
    12'
    Säljaren skickade mig en länk till LinkedIn så att jag såg vem han var och vem han jobbade för, och trots att han gått på KTH litade jag på honom och skickade en liten handpeng ...

  7. #7
    Marlowes
    Marlowes är uppkopplad nu
    Marlowess avatar
    Veteran
    Själv fegar jag och kör en Zoom H6 som ljudkort. Flexibelt!

  8. #8
    CVs & Gates
    CVs & Gates är inte uppkopplad
    CVs & Gatess avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Marlowes

    Hasse: Tack! Jag kör med ett Babyface MK1, så det kan eventuellt vara ett problem då :/
    Tänkte lägga mina musikprojekt på externa SSDs och låta datorns disk köra Cubase.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Marlowes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    12'
    Säljaren skickade mig en länk till LinkedIn så att jag såg vem han var och vem han jobbade för, och trots att han gått på KTH litade jag på honom och skickade en liten handpeng ...
    Haha! Jag KTH-fölk ska man inte lita på...

  9. #9
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Köp en PC istället, mycket billigare.

    Skämt åsido, jag kör en mini, 2012 i5, 8GB RAM, gammelHD.
    Nåväl, funkar oftast bra, har inte jättemycket kräm till krävande pluggar, men 30-40 ljudspår med diverse pluggar (native Presonus) rullar på skapligt, mest grafiken som inte hänger med riktigt när det ska scrollas.
    Focusrite 18i20 ljudkort via USB, funkar oftast, ibland tappar den kontakten, kort av/på och köra vidare funkar.

  10. #10
    CVs & Gates
    CVs & Gates är inte uppkopplad
    CVs & Gatess avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ja, alla vet att pese är bäst!

    Tack, då verkar den jag har span på kunna dra rätt tunga lass. Problemet är då om den har problem med USB... Får googla lite om Babyface och modellen i fråga.

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Har en Mini 2011 som rullar på grymt bra ännu, kan bara rekommendera.

  12. #12
    CVs & Gates
    CVs & Gates är inte uppkopplad
    CVs & Gatess avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Fint att höra PF, tack!

  13. #13
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad kör du för ljudinterface? 2018-modellen har ju haft en del problem med främst USB-ljudkort.
    Du behöver komplettera med extern SSD-disk, då den interna är i minsta laget och de inte går att
    uppgradera själv. Men med tanke på processor och mängden RAM är den prisvärd, vad jag ser.
    Jag flikar in min erfarenhet: Jag har en Mac mini 2018 och har hittills aldrig råkat ut för glitch-problemet som många skrivit om. Kör en Dangerous Music Convert-8 via USB och resten av alla interface över TB.

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tilliander style? (skojar)

  15. #15
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag flikar in min erfarenhet: Jag har en Mac mini 2018 och har hittills aldrig råkat ut för glitch-problemet som många skrivit om. Kör en Dangerous Music Convert-8 via USB och resten av alla interface över TB.
    Utmärkta nyheter eftersom jag oroligt sneglat på en mm2018 när min mm2012 segar ur

  16. #16
    Frans M
    Frans M är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Utmärkta nyheter eftersom jag oroligt sneglat på en mm2018 när min mm2012 segar ur
    Samma här, allt rullar på fint ljudmässigt. Kör Apogee Duet 2 över USB utan problem. Har dock haft lite problem med en extern hårddisk med USB 3.0 som störde wi-fi och bluetooth. Kör den genom USB-hubb i extern skärm nu istället och då försvann det.

  17. #17
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Hade bara bekymmer med min Mini 2018. Dessutom är dom alla defekta gällande ”hdmi utgång” + övriga videoutgg.
    Bara kolla in tråden på apples forum. Iom att Apple inte löst detta sen lansering så kan man konstatera att det är fel
    på dom. Testat fler stycken Mini på jobbet + åtskilliga skärmar.

  18. #18
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Vet inget om 2018 modellen men det finns externa thunderbolt dockor för lagring och med en extern egpu så kanske det går att ansluta ett bättre grafikkort med displayport ut till hdmi.

  19. #19
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Sventumba Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inget om 2018 modellen men det finns externa thunderbolt dockor för lagring och med en extern egpu så kanske det går att ansluta ett bättre grafikkort med displayport ut till hdmi.
    Nope. EGPU har samma problem med Mac Mini 2018 dessvärre.

    Mängder med trådar i apple support forumet om krånglande 2018 minis med displayproblem.

    Min mini 2012 funkar klockrent med alla skärmar adaptrar osv. Likaså gör min Imac Pro 2017.

  20. #20
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade bara bekymmer med min Mini 2018. Dessutom är dom alla defekta gällande ”hdmi utgång” + övriga videoutgg.
    Bara kolla in tråden på apples forum. Iom att Apple inte löst detta sen lansering så kan man konstatera att det är fel
    på dom. Testat fler stycken Mini på jobbet + åtskilliga skärmar.
    Jag kör ju med din gamla i studion nu och även HDMI fungerar klockrent!? Det har hänt två eller tre gånger att den skickat upp någon varningsruta på skärmen om någon säkerhetsgrej då jag streamat video, men det var bara till att ladda om sidan så fungerade det.

  21. #21
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nope. EGPU har samma problem med Mac Mini 2018 dessvärre.

    Mängder med trådar i apple support forumet om krånglande 2018 minis med displayproblem.

    Min mini 2012 funkar klockrent med alla skärmar adaptrar osv. Likaså gör min Imac Pro 2017.
    Ok bra att veta då minin väl ändå är den billigaste dom har. Själv fortsätter jag med hackmacar då det blir en helt annan prestanda för pengarna.

  22. #22
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör ju med din gamla i studion nu och även HDMI fungerar klockrent!? Det har hänt två eller tre gånger att den skickat upp någon varningsruta på skärmen om någon säkerhetsgrej då jag streamat video, men det var bara till att ladda om sidan så fungerade det.
    Då har du en skärm som är ”kompatibel”. Testade 10 skärmar på jobbet. Ca 3-4 funkade. Resten inte.

  23. #23
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Bumpar denna eftersom min följetong vid namn "din dator kommer dö NÄRSOMHELST TYP NU" blivit aktuell igen, plus att jag för första gången sedan ca 2016 har råd att köpa något annat än nudlar och usb-kablar.


    Tänker att jag kan lägga max 15k (helst 10k men eh) på studiodator, och mac mini + skärm känns väldigt aktuellt just nu. Tänker att jag kör på nån ganska billig tv eftersom jag mer behöver yta än upplösning så den går väl på max 3k.

    Just nu har jag en macbook pro 15" från tidig 2013, 2.8ghz i7. Och den klarar av det mesta, men behöver förstås bounca/freezea lite vid projekt över typ 70 spår. Vill gärna ha minst den typen av prestanda och helst snäppet bättre.

    Är det mac mini från 2020 som gäller? Kommer jag undan med nån av de från 2018? Är 2018-modellen så illa som alla säger? Går det ens att byta ut ram och hd på dessa?

  24. #24
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Skillnaden 2018 och 2020 är att de bumpat storleken på SSD ett steg - tidigare 256GB säljs nu med 512GB, men i övrigt ingen skillnad vad jag vet.

    For the most part, the Mac mini 2020 is nearly identical to the Mac mini 2018, down to the same 8th-generation Intel Coffee Lake processors and up to 64GB of RAM. The only difference is that SSDs are bigger this time around, starting at 256GB and going all the way up to 2TB.

    SSD går inte att byta, RAM går att byta men det är "inte tänkt för det" så det nog rätt så bökigt jfr tidigare minisar.

    När det gäller problem med ljudkort så "pratas" det mindre om det och "många" verkar inte ha problem. Har varit en del BlueTooth-problem som verkar ha rättats till i 2020 (med ny firmware).

  25. #25
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Fett, då borde ju typ denna funka bra: https://www.mediamarkt.se/sv/product...a-1311426.html

    Hårddisk går ju att ha externt, och om ram går att byta ut så är det väl inget snack om saken.

  26. #26
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    For future reference, att byta ram i en mac mini:


    https://youtu.be/gQq4hLKv1Cc

  27. #27
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    iFixit brukar ha bra beslrivningar:

    https://www.ifixit.com/Guide/Mac+min...acement/115309

    Kör du något med Firewire eller gamla Thunderbolt (ljudkort, diskar) så behövs det adaptrar (USB-C till ...) Den har 2 vanliga USB-A och en HDMI, samt 4 USB-C

  28. #28

    Veteran
    Bra deal hos tysken! Det är trots allt en gammal processor i macminin, två generationer...

  29. #29
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör du något med Firewire eller gamla Thunderbolt (ljudkort, diskar) så behövs det adaptrar
    Kör ett äldre motu med firewire, har adapter för FW-TB som funkar för min nuvarande (visserligen thunderbolt 2 men...), borde väl vara samma?

  30. #30
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av 655321 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör ett äldre motu med firewire, har adapter för FW-TB som funkar för min nuvarande (visserligen thunderbolt 2 men...), borde väl vara samma?
    Du behöver en TB3 (USB-C-kontakt) till TB2-adapter. Tyvärr en dyr sak

    https://www.webhallen.com/se/product...bolt-2-adapter

  31. #31
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du behöver en TB3 (USB-C-kontakt) till TB2-adapter. Tyvärr en dyr sak

    https://www.webhallen.com/se/product...bolt-2-adapter

    Men gaaah en till dongel! Aja, billigare än att skaffa ett nytt ljudkort... Tack för heads up!

  32. #32
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    It's funny because it's true....


    https://youtu.be/-I9n-cjl7zg

Liknande ämnen

  1. DAW som GARANTERAT funkar? Mac mini beställd!
    Av kockpit i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 170
    Senaste inlägg: 2015-04-08, 20:59
  2. Mac mini som musikdator
    Av David_ka i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 125
    Senaste inlägg: 2014-11-17, 11:54
  3. delete
    Av Bollyhood i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-10-23, 20:19
  4. Vad ska jag tänka på vid köp av Mac Mini som musikdator
    Av Carl Cadello i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-06-18, 10:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •