Resultat 1 till 35 av 35

Ämne: Vilket är det bästa USB ljudkort på marknaden som har stereo ut?

  1. #1
    klonqs avatar
    Veteran

    Vilket är det bästa USB ljudkort på marknaden som har stereo ut?

    Vilket är det bästa USB ljudkort på marknaden som har stereo ut?

    Jag har nu bara stereo ut via hörlurs kontakten och skulle vilja förbättre det nu när Datorn skall bli mer än en bandspelare.

    /Problemer

  2. #2
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Benchmark Audio DAC3?

    (Finns säkert bättre iofs. "Bästa" är ett stort ord...)

  3. #3
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    UAD har riktigt bra usbljudkort med flera utkanaler

    https://www.uaudio.com/audio-interfa...-twin-usb.html

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag köpte ett begagnat Focusrite Saphire 6 för några år sedan när jag behövde ungefär det. Jag har inte ångrat mig.

  5. #5
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Benchmark Audio DAC3?

    (Finns säkert bättre iofs. "Bästa" är ett stort ord...)
    Jag tycker också det var lite konstigt frågat men kom inte på något bättre

  6. #6
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Audient är nog rätt prisvärda.

  7. #7
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Vad som helst från Motu eller RME kommer att göra dig nöjd i många år framöver. Köp beg. D/A låter knappast sämre efter 5 är.

  8. #8
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    RME. Jag är så sjukt nöjd med mitt fireface UC.

  9. #9
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Finns det ens bra usb kort

  10. #10
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Sventumba Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det ens bra usb kort


    Nä, den tidigare (på skämt) nämnda Benchmark DAC3 t ex (ca 30k för två kanaler D/A) är ren skit faktiskt, totalt oanvändbart usel.
    Senast redigerat av rydan den 2019-10-26 klockan 14:02.

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Sventumba Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det ens bra usb kort
    Den kommentaren hjälper varken TS eller nån annan.

  12. #12
    klonqs avatar
    Veteran
    Nu har jag ett "M-Audio MobilePre USB" som jag var påväg att sälja men nu har jag hittat en uppgift för den. Så där ligger min ribba just nu.

  13. #13
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag ett "M-Audio MobilePre USB" som jag var påväg att sälja men nu har jag hittat en uppgift för den. Så där ligger min ribba just nu.
    Vad har du för budget då? Focusrite är väl omtyckta, halvbilliga usb-kort. Motu är dyrare och finare. Är det mest utgången du vill ha går det väl bra med ditt Mobile-pre, eller?

  14. #14
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad har du för budget då? Focusrite är väl omtyckta, halvbilliga usb-kort. Motu är dyrare och finare. Är det mest utgången du vill ha går det väl bra med ditt Mobile-pre, eller?
    Jag har inte satt nån budget, men det ljudkortet jag har gör ju jobbet gallant så jag borde nog inte lägga tid på att hitta en ersättare.

  15. #15

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har inte satt nån budget, men det ljudkortet jag har gör ju jobbet gallant så jag borde nog inte lägga tid på att hitta en ersättare.
    +1

  16. #16
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har inte satt nån budget, men det ljudkortet jag har gör ju jobbet gallant så jag borde nog inte lägga tid på att hitta en ersättare.
    Precis!

  17. #17
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Nä, den tidigare (på skämt) nämnda Benchmark DAC3 t ex (ca 30k för två kanaler D/A) är ren skit faktiskt, totalt oanvändbart usel.
    Som tur är så finns det bättre konverterare med USB för ett lite lägre pris. Mina två favoriter (med USB) just nu är Crane Song Solaris och Dangerous Music Convert. Har tyvärr inte testat Mytek Manhattan än, men den är tydligen rätt schysst också.

  18. #18

    Veteran
    Om man tittar på siffror så har de flesta moderna ADDA så kan vi inte höra skillnad på ens billigt ljudkort (säg 2000 spänn) till vansinnigt dyrt. (Sedan kan man förvisso diskutera preamps...)
    I forskning så vitt jag sett är det minsta vi kan höra är +-0,2dB över minst en 1/4 oktav.(eller om det var 1/2 oktav?) Svårt att hitta musikljudkort med så dåliga specar längre.

    Totalt sätt är ADDA inget som hemmaanvändaren behöver bry sig om.
    Fokusera på stabila drivrutiner med låg latency och bra funktioner i ljudortet itsället för att jaga nåt man ändå inte har nytta av.

    RME är ju djävulskt duktiga på drivrutiner. Nu verkar även MOTU kammat till sig ordentligt.
    Senast redigerat av drloop den 2019-10-26 klockan 21:07.

  19. #19
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som tur är så finns det bättre konverterare med USB för ett lite lägre pris. Mina två favoriter (med USB) just nu är Crane Song Solaris och Dangerous Music Convert. Har tyvärr inte testat Mytek Manhattan än, men den är tydligen rätt schysst också.
    Tack. Mytek heter de ju. (Förvillade mig med att tycka Mytek hette Antelope. Antelope har väl rätt ”skapliga” interface med iofs. )

  20. #20
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Antelope har väl rätt ”skapliga” interface med iofs. )
    Sämsta kvaliteten på drivare jag någonsin varit med om. Ljudet på de jag haft (Zen Studio och Pure2) var dessutom rätt överskattat (och ja, med bra högtalare i ett bra rum så hörs skillnaden mellan olika omvandlare rätt tydligt).

  21. #21
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sämsta kvaliteten på drivare jag någonsin varit med om. Ljudet på de jag haft (Zen Studio och Pure2) var dessutom rätt överskattat
    Åfan. Ja, jag har aldrig testat dem, bara hört rykten att de var bra.

  22. #22
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åfan. Ja, jag har aldrig testat dem, bara hört rykten att de var bra.
    Allting är relativt. De låter bra jämfört med väldigt mycket annat. Jag var helt kär i Pure2 ett litet tag.. tills jag upptäckte att det var för att Pure2 distar lite lätt i topparna, vilket fick den att låta lite mer "hyped" eller "HiFi", vilket passade bra i det kassa rummet jag satt temporärt i då (tiden i Sköndal..).

  23. #23
    KonDition
    KonDition är inte uppkopplad
    KonDitions avatar
    Senior
    Det är ju relativt med vad som hörs.
    Sitter man som proffs och har en high end studio, så är det väl inge konstigt att lägga 30k+.

    Om man som de flesta andra sitter i illa akustik, om ens alls, behandlade rum, typ sovrum, garderob eller dylikt, spelar det nog mindre roll vilka DAC som sitter i kortet. Eller?

    Satsa på ett kort med bra drivrutiner som sagt. Låg latency är ju trots allt rätt trevligt...

    Jag har ett RME Babyface sen många år tillbaka. Nöjd med det i mitt sovrum i en källare bankandes techno.

  24. #24
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Den bästa rena ljudkortsupplevelsen jag haft, var en provlyssning på Bricasti M1, en USB-DAC med Stereo ut. Kostar väl runt 100 000kr. Denna lyssning var i ett extremt kontrollerat lyssningsrum med otroligt rena coaxialmonitorer. Det var intressant att höra skillnaden från en dålig inbyggd laptop-dac i en Macbook pro till en Avid HD I/O som anses som bra highend omvandlare av många till Bricasti M1. Stor skillnad. Med fördel M1.

    Jag har även in sämre rum upplevt skillnad vid test själv. Enkel ovetenskaplig test med dessa i jämförelse: intern DAC i Macbook Pro, RME UFX och Antelope Orion 32+. Antelope lät bäst av dessa, även om RME inte var långt ifrån, men det var något med basen som lät lite tunt med Antelope, där RME lät mer linjärt enligt min uppfattning. Vid senare test har jag jämfört RME UFX med Lynx Aurora(n). Där lyftes kvalitén ett snäpp upp med fördel Lynx. Ingen gigantisk skillnad, men en klart märkbar skillnad vid A-B-test. En upplevd högre detaljrikedom och större upplevelse av stereobild. Men visst, det var ingen dubbel blindtest, och jag visste oftast vilken DAC som spelade.

    Kurvan för pengar kontra ljudkvalité verkar vara logaritmisk, stoppa in dubbelt så mycket pengar så ökar kvalitén en liten bit, med mest ökning i kvalité från billiga konsumentgrejer till semiproffs-grejer, brant ljudkvalitetsökning i början av pengaaxeln, för att sedan plana ut mer och mer ju mer pengar man stoppar in.

  25. #25
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av m Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den bästa rena ljudkortsupplevelsen jag haft, var en provlyssning på Bricasti M1, en USB-DAC med Stereo ut. Kostar väl runt 100 000kr. Denna lyssning var i ett extremt kontrollerat lyssningsrum med otroligt rena coaxialmonitorer. Det var intressant att höra skillnaden från en dålig inbyggd laptop-dac i en Macbook pro till en Avid HD I/O som anses som bra highend omvandlare av många till Bricasti M1. Stor skillnad. Med fördel M1.
    Mm.. de är verkligen fantastiska! Jag föredrar däremot Crane Songs betydligt mycket billigare Quantum-serie. Jag har däremot inte hört Bricastis senare DACar.

  26. #26
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Absolut mest välljud för pengarna iaf: https://www.khadas.com/tone

    Testat på high end anläggning för 400k+ kr, presterade lika bra som en ~40k kr DAC.

    Helt galet bra, typ 1300kr inkl case.
    Senast redigerat av geminister den 2019-10-30 klockan 21:17.

  27. #27
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av m Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kurvan för pengar kontra ljudkvalité verkar vara logaritmisk, stoppa in dubbelt så mycket pengar så ökar kvalitén en liten bit, med mest ökning i kvalité från billiga konsumentgrejer till semiproffs-grejer, brant ljudkvalitetsökning i början av pengaaxeln, för att sedan plana ut mer och mer ju mer pengar man stoppar in.
    Det tycker jag nästan alltid gäller. ”Law of diminishing returns”...

  28. #28

    Veteran
    Så alla mätvärden är bogus?
    I princip alla Interface är nu mera spikraka i frekvensrespons, finns inget för mänskliga örat att upptäcka rent frekvensmässigt.

  29. #29
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så alla mätvärden är bogus?
    I princip alla Interface är nu mera spikraka i frekvensrespons, finns inget för mänskliga örat att upptäcka rent frekvensmässigt.
    Nu svär du i audiofilernas kyrka 😁, men största skillnaderna är väl i ADDA och S/N ratio, som egentligen mest visar sig vid många lager summering.

  30. #30
    KonDition
    KonDition är inte uppkopplad
    KonDitions avatar
    Senior
    Jag kommer nog aldrig få nöjet att lyssna på dessa fina prylar. Men ska väl aldrig säga aldrig...

    MEN jag tycker det är kul att läsa och höra om dessa fantastiska preamps, DAC, och monitorer.

    *blink blink* musikproddpodden

  31. #31
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sämsta kvaliteten på drivare jag någonsin varit med om. Ljudet på de jag haft (Zen Studio och Pure2) var dessutom rätt överskattat (och ja, med bra högtalare i ett bra rum så hörs skillnaden mellan olika omvandlare rätt tydligt).
    Antelope har haft mycket problem med mjukvaran, det stämmer bra det. Har en Orion32 HD som jag själv är väldigt nöjd med, men det är fortfarande regelbundna mjukvaruuppdateringar som gör att systemet hackar till lite, och sedan funkar det fint igen - till nästa gång.

    Som tur är har de alltid varit snabba på att fånga upp mina klagomål, och komma med lösningar mer eller mindre omedelbart oavsett tid på dygnet. Men det ska man ju ha när man lägger över 30k på ett interface.

    Är väldigt nöjd med ljud och funktion i övrigt, men det är lite för mycket för en hobbymusiker som jag. Köpte det i princip enbart för att jag fick så många in + utgångar via USB3; underbart att ha 32 in och ut mha patchbay och 32 till via madi/adat om jag behöver.

    Min åsikt som lekman iaf.

    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut mest välljud för pengarna iaf: https://www.khadas.com/tone


    Testat på high end anläggning för 400k+ kr, presterade lika bra som en ~40k kr DAC.


    Helt galet bra, typ 1300kr inkl case.
    Läcker! Lägger på min inköpslista..

  32. #32
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Läcker! Lägger på min inköpslista..
    Finns att köpa i Europa här: https://www.audiophonics.fr/en/diy-d...6-p-13062.html

    Samma ställe har även vettigt case.

  33. #33
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu svär du i audiofilernas kyrka 😁, men största skillnaderna är väl i ADDA och S/N ratio, som egentligen mest visar sig vid många lager summering.
    Nej, absolut inte. Det finns interface som låter helt fantastiskt som har relativt högt brus. Många verkligen skitkassa interface har suspekt låg brusnivå (exempelvis tack vare inbyggd ful-gate eller liknande för att snygga till statistiken..). Det jag tycker är viktigast att lyssna efter är, tillsammans med frekvensbalans, är hur de hanterar detaljer som transienter, dynamik och rymd. Det då inkl brusnivå osv över olika frekvensband. Dessutom även hur de låter då man pressar dem lite. Den sista detaljen är ju inte alls viktigt för alla, men ändå värt att nämnas.

  34. #34
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut mest välljud för pengarna iaf: https://www.khadas.com/tone

    Testat på high end anläggning för 400k+ kr, presterade lika bra som en ~40k kr DAC.

    Helt galet bra, typ 1300kr inkl case.
    Tack för tipset! Ska absolut kolla upp även om det känns som en stark kandidat till "för bra för att vara sant"
    Vilken var 40k-DACen? Det finns många dyra omvandlare som knappast är värda sitt pris.

  35. #35
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för tipset! Ska absolut kolla upp även om det känns som en stark kandidat till "för bra för att vara sant"
    Vilken var 40k-DACen? Det finns många dyra omvandlare som knappast är värda sitt pris.
    En Accuphase-CD/DAC-enhet. Kolla här för mer info: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-wesiontek-khadas-tone-board-dac.4823/

Liknande ämnen

  1. Vilket USB ljudkort rekommenderar ni?
    Av iceblue1980 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-01-28, 16:37
  2. USB-ljudkort, stereo, balanserad line out - hur svårt kan det vara?!
    Av fnordpojk i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-01-21, 22:32
  3. USB-ljudkort, vilket?
    Av axtelius i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-11-09, 12:25
  4. Nytt ljudkort - M-audo Audiophile usb, verkar inte funka som det ska?
    Av richarddd i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-27, 13:43
  5. Vilket är det bästa ljudkortet??
    Av iZo i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2004-03-08, 02:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •