Resultat 1 till 29 av 29

Ämne: Vilka är de balla nya delaypedalerna?

  1. #1
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran

    Vilka är de balla nya delaypedalerna?

    Kommer behöva köpa på mig iaf 2, ev 3 ekopedaler, och funderar lite på vad jag ska införskaffa.
    En kommer behöva agera looper också, vilket El Capistan fick göra sista vändan, så ev. att jag skaffar den igen.
    Men de andra två? En kommer vara direkt i gitarrkedjan, så den får gärna vara lite snajsigare med mycket val,
    medans den andra kommer användas för allt möjligt via mixer, men mest bara drone-dubbling.

  2. #2
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Min röst faller på Empress EchoSystem och Digitech Obscura.

  3. #3
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Tycker att nya bossen verkar schysst. Har dock inte testat själv: https://www.boss.info/se/products/dd-200/

  4. #4
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Försök hitta en Dr Scientist Sunny Day Delay!

  5. #5
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Volante är ju grym. Har dessutom en looper, som degraderar ljudet om man vill.

    https://youtu.be/jEj-vp4oQAg

    https://youtu.be/kpE0TreydZs

  6. #6
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Volante är ju grym. Har dessutom en looper, som degraderar ljudet om man vill.
    Ja den beskrivs ju av strymon som en el capistan på steroider. Ja som han säger i inledningen till den andra videon.

    Har testat den och tycker den låter helgrym, och har en hel del kul funktioner om man orkar läsa manualen.

  7. #7
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Nya? Nytt är ute. Vintage ska det va!

  8. #8
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Har en hel del olika delaypedaler i arsenalen, men den som enligt mig klår alla på fingrarna soundmässigt är Chase Bliss Tonal Recall Red Knob. Den enda "nya" delayeffekt där jag känt armhåren resa sig på grund av soundet. Det betyder inte att andra är dåliga, men den är just det där extra. Helt enligt min egen potentiellt uppfuckade smak såklart.

  9. #9
    KonDition
    KonDition är inte uppkopplad
    KonDitions avatar
    Senior
    Nån som har testat Boss DD-500?

    Lite sugen på en sådan. Känns som mycket delay för pengarna...

  10. #10
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 834 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har testat den och tycker den låter helgrym, och har en hel del kul funktioner om man orkar läsa manualen.
    Det finns några funktioner man behöver kolla i manualen efter, ja. Men framförallt tycker jag den är väldigt hands-on och man kan leva lycklig med den utan att nånsin glutta i manualen. Framförallt gillar jag att "dubskruva" med den.

  11. #11
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har en hel del olika delaypedaler i arsenalen, men den som enligt mig klår alla på fingrarna soundmässigt är Chase Bliss Tonal Recall Red Knob. Den enda "nya" delayeffekt där jag känt armhåren resa sig på grund av soundet. Det betyder inte att andra är dåliga, men den är just det där extra. Helt enligt min egen potentiellt uppfuckade smak såklart.
    Jag har haft en Blue Knob (är väl bara maxtiden som skiljer) och jag skulle främst kalla den en Memoryman-dödare, för det är i den genren den lirar. Dvs. BBD-delay med modulation. Vilket förstås är en beskrivning som är århundradets underdrift, Chase Bliss kan ju det där med modulation, om man så säger... Svinbra, men fick gå för att jag suktade mer efter tapedelay. Ett annat delay, som väl befinner sig i en tredje genre, men som jag också suktar efter, är Nemesis. Kan fejka BBD och tape, men framförallt så har den en hel del skojiga digitaltricks i rockärmen.

  12. #12
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har haft en Blue Knob (är väl bara maxtiden som skiljer) och jag skulle främst kalla den en Memoryman-dödare, för det är i den genren den lirar. Dvs. BBD-delay med modulation. Vilket förstås är en beskrivning som är århundradets underdrift, Chase Bliss kan ju det där med modulation, om man så säger... Svinbra, men fick gå för att jag suktade mer efter tapedelay. Ett annat delay, som väl befinner sig i en tredje genre, men som jag också suktar efter, är Nemesis. Kan fejka BBD och tape, men framförallt så har den en hel del skojiga digitaltricks i rockärmen.
    Har en Nemesis också såklart Helt klart en pedal också låter fantastiskt, har massor av olika delaytyper, midi, och dessutom går att editera rejält om man är på det humöret. Rekommenderas.

    Chase Bliss: Skillnaden mellan Red vs Blue är inte bara delaytiden utan också möjligheten att få cleanare repeats om man så vill.

  13. #13
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Chase Bliss: Skillnaden mellan Red vs Blue är inte bara delaytiden utan också möjligheten att få cleanare repeats om man så vill.
    Åhå. Det var ju inget jag upplevde som ett problem med Blue Knoben, jag gillade tvärtom att skära ytterligare i diskanten mha tonkontrollen och jag gillade verkligen hur den jobbade. Men inte för att det skadar med ytterligare en möjlighet!

  14. #14
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Finns det något nytt bra delay som kan synka till analog klocka från eurorack...?

  15. #15
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Den är väl inte särskilt ny men jag måste ändå pusha för DOD Rubberneck Analog Delay som jag verkligen gillar.

  16. #16
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det något nytt bra delay som kan synka till analog klocka från eurorack...?
    Strymon magneto

    Space case te-2

  17. #17
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Strymon magneto

    Space case te-2
    Tänkte om det finns några utanför euro-domänen..

  18. #18
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkte om det finns några utanför euro-domänen..
    ah. Googling:

    Echolution 2 Deluxe
    Tonal Recall
    TC Falshback x4
    Source Audio Nemesis

  19. #19
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns några funktioner man behöver kolla i manualen efter, ja. Men framförallt tycker jag den är väldigt hands-on och man kan leva lycklig med den utan att nånsin glutta i manualen. Framförallt gillar jag att "dubskruva" med den.
    Ja man behöver verkligen inte läsa manualen! Om man jämför med el cap är det ju snarare så att fler funktioner har en dedikerad ratt.

  20. #20
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ah. Googling:

    Echolution 2 Deluxe
    Tonal Recall
    TC Falshback x4
    Source Audio Nemesis
    Tack, ska kolla in!

  21. #21
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Malekko Ekko 616. Ett problem dock är att den inte går att få 100% wet så inte jättebra som send effect.

  22. #22
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den är väl inte särskilt ny men jag måste ändå pusha för DOD Rubberneck Analog Delay som jag verkligen gillar.
    Verkar onekligen skitbra. Alla delayer borde ha en effektloop!

  23. #23
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Jävlar vad svar det blev, hann int med att svara härom dan.
    Nu angav jag inte budget, då jag även bara ville ha lite mer koll på marknaden, men prylar över 3000 är nog inget för mig, fast Chase bliss har jag tittat på, och kommer nog någon dag bli en sådan, borde köpt m104m när den inte kostade två månadslöner.

    Space case är ball, men äger bandekon, och det är för livebruk jag söker nya pedaler för.

    Såg en Rubberneck på vend någon dag sen, men inväntar svar ang en Ekko 616, en Malekko phase kommer nog på posten idag.
    Ibanez ES-2 eller vad den nu hette, kunde man modda till 100% wet, ska kolla om man kan med Ekko, för det där kände jag inte till.

  24. #24
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Bump? Tips på goa bbd med lagom många parametrar (modulation), men inget menydyk och hemlisar? Fejk-bbd går mycket bra, men brukar ju innebära smartskaftpedaler.

  25. #25
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    TC Electronic Alter Ego X4; https://www.youtube.com/watch?v=VXMPre19xBY

    Nux Time Core; https://www.youtube.com/watch?v=Ysk_bf-piFs

    Prisvärda tycker jag.
    Senast redigerat av RX11 den 2020-10-12 klockan 10:06. Anledning: tyck till

  26. #26
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    En liten udda fågel som jag gillar som fan är Caroline Guitar Companys "Kilobyte", ett delay som drar åt lo-fi. Kan få en riktigt skön "old modern" klang om man skruvar lite. Kan självsvänga också. Kostar dessutom inte särskilt mycket.

    Edit: Kollade priset och jäklar vad det gått upp på den här pedalen! Tror jag gav runt en tusenlapp ny när jag köpte min

  27. #27
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Line6 gröna delay verkar ha gått hem i stugorna länge, annars är väl Fenders nya pedalserie lite av en uppstickare. Galen modulation; https://www.youtube.com/watch?v=MwaD...youtu.be&t=488

    P.S. Mooer Ocean Machine får man ju inte glömma heller...

  28. #28
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Du har ju även Eventide H9, i den kan du nog trycka in diverse effekter. Både midi och stereo in/ut samt går att koppla till en iphone och ipad för menydykning. Samt går att organisera runt det mesta i den som man önskar samt köpa effekter man använder. Jag har själv en Max Core med effekter jag använder.
    Senast redigerat av Spacedude den 2020-10-12 klockan 12:36.

  29. #29
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Line6 gröna delay verkar ha gått hem i stugorna länge, annars är väl Fenders nya pedalserie lite av en uppstickare. Galen modulation; https://www.youtube.com/watch?v=MwaD...youtu.be&t=488

    P.S. Mooer Ocean Machine får man ju inte glömma heller...
    Funderar på Fenders lilla delay, verkar lagom. Fejkanalogt, men inte så många funktioner att jag tappar bort mig (jag gör lätt det annars)

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du har ju även Eventide H9, i den kan du nog trycka in diverse effekter. Både midi och stereo in/ut samt går att koppla till en iphone och ipad för menydykning. Samt går att organisera runt det mesta i den som man önskar samt köpa effekter man använder. Jag har själv en Max Core med effekter jag använder.
    H9 känns superfel för mig, vill kunna redigera parametrar direkt. Min Zoom MS-70CDR har nog med dykande och massiva funktioner (så mycket att det blir störigt)

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-05-25, 03:10
  2. Microbrute - nya knobs, vilka funkar?
    Av vilsen i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-11-25, 16:27
  3. Vilka nya kondensatorer i CD-spelare?
    Av encore i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-10-25, 22:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •