Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Flera macOS på samma burk – slippa installera allt på flera platser?

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Flera macOS på samma burk – slippa installera allt på flera platser?

    Jag måste erkänna att det är en smula icke-intuitivt att Bibliotek-mappen under användaren numera är dold, men nu har jag lärt mig att man håller ner alt och går till findervalet Gå för att hitta den – på den startdisk man använder för stunden. Sedan fick jag klia mig i hatten lite för att komma på att det är //volumes/hårddisknamn/användare/bibliotek (är detta case sensitive eller ej?) man använder under samma Gå –> Gå till mapp för att nå Bibliotek-mappen på annan skiva. Vill ju helst inte öppna upp dolda filer helt i terminalen, främst kanske av estetiska skäl då det blir en jäkla massa "skräpfiler" jag inte vill se.

    Men nu till kruxet då; Reason 11 döljer Factory sound bank – så den vet jag inte hur jag kan peka ut om jag vill starta programmet från "hårddisk B" när det är installerat på "hårddisk A". Förr kunde man bara dra en genväg från Reason-appen till den andra hårddisken men nu blir det så här:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2019-10-24 kl. 08.24.43.png 
Visningar:	16 
Storlek:	24,7 KB 
Id:	89857

    Suck.

    Jag har High Sierra på min SSD och den är en miljard gånger roligare att använda datorn från då uppstart går på beskedliga 14 sekunder. Men SSDn är mindre i storlek och jag vill inte installera om Kontakt, Omnisphere och Reason mm på den disken utan jag vill peka ut dem så de körs från den större "snurrdisken"

    Nu har jag lyckats lokalisera STEAM-mappen som hör till Omnisphere – och gjort en shortcut på den. Och så vill jag kopiera själva AU (components) och VST-pluggarna till den andra disken.

    Men vågar jag det tros? Haha, det är väl bara att göra.

    Men jag vaknade för tidigt idag så jag behöver bara ha en vägg att sucka vid lite.

    Reason blir ju mitt värdprogram på High Sierra-disken eftersom jag är (bensin)snål som en Tesla med att inte vilja köpa Logic Pro X – eftersom jag inte allt för långt innan Pro X köpte vanliga gamla hederliga Pro. Gråter lite över att vanliga Pro inte alls funkar under High Sierra – jag fattar ärligt talat inte hur Apple tänker längre, för man överger tekniker hela tiden och vill forcera fram uppdaterandebeteenden hos användarna. Nu använder jag inte Logic så himla mkt att jag tycker det är värt priset med Pro X även om det innehåller en väldans massa glittriga paket under granen. Jag behöver ju inte de funktionerna vill jag tro.

    Men nu när inte Reason 11 vill låta sig "fulstartas" på det här viset så blir jag lite ledsen i ögat och uppgiven och sååå tänker jag att det faktiskt finns en massa utvecklare och redigt habila Mac-användare här på 99an som säkert har löst allt det här hundra gånger om, och då.

    Då kommer frågan om hjälp och om ni kan peka med hela handen så jag kan sparka igång Reason 11 utan att installera det på ännu en disk.

    Faktum är att det är en hel rad program installerade på Sierra-partitionen som jag skulle vilja fulstarta från den andra.

    Måste ju säga att som rejält gammal macräv så är det deppigt som fan det här för det var så jävulskt enkelt förr att bara dra shortcuts från höger å vänster å hitan å ditan å allt bara funkade. Den här kärleken till forna tider är så stor att jag ibland bara måste bära upp en MacOS 9-dator för att sitta och Kallback-zonea-ut med det där gruvligt förnöjsamt dimmiga i blicken - en speciell gest vi höll på med han och jag. (Skrattar för mig själv)

    Ibland undrar jag om man inte skulle ha skitit i alla jävla satans helvet... uppdateringar och bara stannat med en tokmaxad G4 med MacOS 9, dragit ur internetsladden och bara gjort låtar i stället...

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kan man förresten tänkas skapa alias till t ex Dexed.component – kopiera Dexed.component alias till den andra disken, radera alias från filnamnet – och lura datorn till att den minsann ligger där? Det kan ju spara säkert fem och en halv Mb Många bäckar små...

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Övriga bryderier i samma anda; varför oh lord varför är inte varje Pluginsynth.component självständigt fritt flygande? Vad säger utvecklarna bland er? Beror det på att man till varje pris vill göra det jobbigt för pirater eller finns det andra skäl? Jag tänker på att det vore så förbannat skönt om t ex Omnisphere och Kontakt bara var just den filen; dvs Omnisphere.component skulle ha all sin "skit" inbakad, STEAM och allt. Vore det inte lättare för varje individ från utvecklare till supportpersonal till användare om det var så enkelt? Var inte det själva tanken med MacOS X från första början? Många containers är ju så snyggt gjorda, så man slipper se det man inte behöver / vill behöva bry sig om. Personligen älskar jag refills mm – som innehåller allt men bara visas som en enda snygg och prydlig fil. Det är också en av också orsakerna till att mitt största refill innehåller runt 22.500 st filer. Fyfan vad skönt att inte ha en massa jävla samples drällandes överallt

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    LIKNELSE

    • Kalle vill flytta sin D-50 från altanen och in till sovrummet eftersom det har blivit kallt ute.
    • Kalle flyttar D-50'n och den startar inte.
    • Aha tänker Kalle, jag har glömt elsladden. Så dum jag är.
    • Kalle kopplar in elsladden och D-50'n är nu installerad i det varma sovrummet. Kalle kan spela vidare.

    MJUKVARUSYNTTÄNK

    • Kalle vill flytta sin D-50 från altanen och in till sovrummet eftersom det har blivit så kallt ute.
    • Kalle flyttar D-50'n och den startar inte.
    • Aha tänker Kalle, jag har glömt elsladden. Så dum jag är.
    • D-50'n startar fortfarande inte.
    • Aha tänker Kalle, jag köpte den på 4sound så jag måste ju säga 4sound högt medans jag bär in den i sovrummet.
    • Kalle flyttar D-50'n igen sägandes 4sound högt medan han bär den åt bägge håll för säkerhets skull. Han har med sig elsladden i bakfickan och allt verkar helt rätt ur Kalles syn(t)vinkel.
    • D-50'n startar fortfarande inte.
    • Aha tänker Kalle, jag har glömt själva nätdelen till D-50'n, den installeras ju där borta i blomkrukan.
    • Procedurerna upprepas igen och Kalle är så sugen på att spela D-50 nu att det finns inte.
    • D-50'n startar fortfarande inte.
    • Aha tänker Kalle, jag kan ju inte bara bära iväg själva klaviaturet, elsladden, 4soundmässandet och nätdelen. Jag har ju glömt själva modermodemet i D-50'n som är installerat där uppe under plasttaket på altanen.
    • Kalle klättrar upp och skruvar upp altantaket och visslar i grodan ro, det är något mysigt med att installera och flytta saker ändå tänker Kalle. Vips hittar han modermodemet, och passar på att blåsa lite på det också eftersom det var dammigt –.och där låg en död geting också, tänk att jag spelat D-50 här ute på altanen med en död geting i modermodemet, gud vad bra att jag fick det här ominstallerat och kontrollerat på den gång.
    • Kalle är nu i sovrummet med alla delar på plats.
    • D-50'n startar fortfarande inte.

    Och så vidare

  5. #5
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Övriga bryderier i samma anda; varför oh lord varför är inte varje Pluginsynth.component självständigt fritt flygande? Vad säger utvecklarna bland er? Beror det på att man till varje pris vill göra det jobbigt för pirater eller finns det andra skäl?

    För att om du har AU, AAX, VST och VST3-versioner av pluggen installerade skulle de plötsligt ta fyra gånger så mycket plats som om varje plugvariant är en minimal wrapper som pekar ut ett gemensam kod.

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jojo Men det är ju inte på så få ställen du finner installationer av de tunga pluggarna.

    Nåväl. Hoppas på kreativa svar och glatt förstående bemötande i tråden.

  7. #7
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Minns vi körde parallells på något gammalt jobb. Tänkt att kunna köra mac och Pc samtidigt på en OS X installation. Frågan är om inte det skulle kunna funka för olika versioner av OS X? I det verktyget kunde du mappa upp olika filsökvägar för att komma åt filer oberoende på vilket OS du körde. Kanske kan vara något att kika på?

    https://www.parallels.com/products/desktop/

    </kreativ>

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Very </kreativ> men tyvärr skulle det ju sacka ned lite mkt tror jag, speciellt eftersom jag inte har nån högprestandaburk utan blott högprestandaburkar från förr hehe och en MacTiny

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Du är inte dum du Frengus ändå, det verkar funka

    https://engineering.rallyhealth.com/...alization.html

    Egentligen skulle det ju vara häftigt att prova... speciellt om man kunde få den att plocka in allt exakt som det är på den andra disken, hela miljön med installationer å allt. Det finns ingen open source-lösning på parallellogramifikationen tros?

    EDIT - GEE!
    och så läser jag igen! Whaaaa! Det går på en lightversion som finns här - jag är SÅ på på detta... HAKTAPP!!!

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fasen också, när lösningen står i dörren och knackar på så har de ändrat allt till en prenumerationsmodell, flera klagar;

    https://forum.parallels.com/threads/...iption.346429/

  11. #11
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Installera bankerna på en ssd som du kör i en thunderbolt docka eller kör CCC eller liknande av din disk på en större hdd och välj uppstarts disk under startsekvensen. Det går på en mac också men är lättare på en hackmac om du har en sån. Thunderbolt och usb3 funkar på hackmacar också

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Vet inte riktigt om du var med på vad jag vill kunna göra, Sventumba.

    Jag installerar iaf en labbmiljö med VirtualBox just nu, att skapa upp den virtuella hårddisken för maskinen kommer att ta två timmar tydligen eftersom den görs på bemedlad snurrskiva och eftersom Oracle är utvecklarna... (har jobbat med affärssystem en gång i tiden och där var det legio med denna typ av väntetid).

    Men testa det som testas kan.

    Håller inte med om att någonting i livet blir lätt av en s k hackintosh dock, det närmaste jag kommer sådana experiment är att köra det tweakade OS X El Capitan på en nyförvärvad Mac Pro 1,1 (som egentligen bara stödjer OSen upp till 10.7).

    Där höjde jag dock på ögonbrynen för första gången under det här VirtualBox-experimentet; vad avslöjas inte här?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2019-10-24 kl. 16.26.24.png 
Visningar:	16 
Storlek:	75,9 KB 
Id:	89863

    Här står det alltså helt plötsligt att 10.7 är 64-bitars, det var ju förbluffande. Varför ska man då behöva tweaka EFI-filen enligt Pikes-lösningen tros. Men men, det var bara en reflektion.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2019-10-24 kl. 16.34.20.png 
Visningar:	10 
Storlek:	272,2 KB 
Id:	89864

    Här gestaltas i alla fall hur smutt och smidigt det går att skapa upp själva virtuella hårddisken, haha. Den som väntar på något gott.

    Under tiden kan jag dock passa på att fråga hur jag gör sedan när jag ska markera ut disken för "importera min användare" när jag väl installerar Sierra i VirtualBox-miljön. Kommer den virtuella burken från det läget kunna hitta min hårddisk ute här på den verkliga burken eller behöver jag skapa en image av den?

    Är lite övertrött – och det är ett gäng glada ungar i vild höstlek utanför fönstret (vars enkelhet i livet man blir gruvligt avundsjuk på!) som gör det knepigt att fokusera tankarna på hur en dator tänker, haha – så jag behöver nog ta en liten tupplur för att kunna tänka klart kring dessa manövrar, haha. Eller en liten uppiggande höstpromenad kanske snarare!

    Är på G iaf, målet är nu att köra Logic Pro och lite annat gött i en ruta på High Sierra. Inte för något prestandakrävande så klart men mest för att det (kanske) går.

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    (Och när jag är klar sen så kommer jag ju behöva installera om alla pluggar i alla fall haha)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	4A1EC079-2512-45CA-823E-7E390930708A.jpeg 
Visningar:	5 
Storlek:	127,1 KB 
Id:	89868

  14. #14
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Jo då det gör jag jag har en hackmac med win7 (eller kanske det var win xp har glömt) virtuellt under os x men det jag menar är använd helt enkelt fysiska startup diskar pilla inte i os et för nåt så simpelt som utrymme. Man orkar vänta den extra tiden det tar för en hdd så ibland av praktiska orsaker väljer man en sån.

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2019-10-25 kl. 07.09.32.png 
Visningar:	10 
Storlek:	51,9 KB 
Id:	89878

    I'll be back ARNOLD SCHWARTZENEGGER

  16. #16
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Sånt här är askoolt, nu konverterar terminalen till ISO, working;

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2019-10-25 kl. 07.55.12.png 
Visningar:	14 
Storlek:	42,2 KB 
Id:	89879

    Tack vare internet så kan man lära sig av andra oxå på helt andra sätt än förr, det är mäktigt.

    / operation in progress

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Igår skapade jag ju upp min ultrafeta virtualdisk som tog 2 timmar,

    Nu har jag skapat en Sierra-ISO, enligt ovan.

    Men hur tusan buttar man från ISCHON nu då?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2019-10-25 kl. 08.14.26.png 
Visningar:	10 
Storlek:	171,4 KB 
Id:	89880

    Hittar inget GUI-val för det, ska den pekas ut från det där kusliga BIOS-läget? (BIOSläget dyker alltså selvføgelig upp när man startar den virtuella datorn, som just nu bara är ett tomt ramverk där man kan installera alla de OS som finns)

    Ser framför mig hur den käre Volantiz ba -N[][]B!

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    awesome is awesome by the way: jag läste att man kan göra detta på en pc, dvs installera macOS virtuellt, det är ju väldigt tänkvärt... endast på så sätt skulle man ju kunna trivas i en miljö tycker jag, om pcn nu hade vansinnigt god prestanda... men jag har ännu inte fått igång det så jag ska inte vara för uppåt än, finns fortfarande risk att jag ger upp... ;~\

  19. #19
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Uj

  20. #20
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Labbat lite mer här men lyckas inte få den att boota från .iso-filen utan jag får upp default-"bios"-grejen hela tiden, anyone?

Liknande ämnen

  1. flera VCO in i samma VCA?
    Av peppe i forum Modularer & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-11-23, 18:24
  2. Flera midikanaler på samma instrument?
    Av rymdeko i forum Logic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-07, 00:20
  3. Svar: 52
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 19:30
  4. Flera samplers till samma CD-läsare?
    Av Bigstone i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2009-12-22, 01:17
  5. Flera VST(i) på samma kanal?
    Av en David i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-01-20, 00:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •