Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 67

Ämne: Monitorer i extremt små rum

  1. #1
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior

    Monitorer i extremt små rum

    Har precis flyttat till ett hus med tjejen, yey! Och har tänkt rigga upp studion i ett eget utrymme, äntligen.
    Blir nere i källaren och där finns ett litet tillbyggt rum i rummet i ett av rummen. Problemet är att det är 205x168 cm så det är litet.
    Vad för monitorer, om några, kan fungera hyffsat i ett sådant utrymme? Har ett par 8 tums nu och de får ju knappt plats ändå. Ska inte sitta o finmastra osv där såklart men vill ha så bra lyssning som möjligt.
    Ett alternativ är att riva de tillbygga väggarna så jag använder hela utrymmet. Men då kommer det så en del annat lite här o där, typ bänkar, lådor o bråte. Då skulle rummet vara ca 350x350 cm.

  2. #2
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av rickardg84 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har precis flyttat till ett hus med tjejen, yey! Och har tänkt rigga upp studion i ett eget utrymme, äntligen.
    Blir nere i källaren och där finns ett litet tillbyggt rum i rummet i ett av rummen. Problemet är att det är 205x168 cm så det är litet.
    Vad för monitorer, om några, kan fungera hyffsat i ett sådant utrymme? Har ett par 8 tums nu och de får ju knappt plats ändå. Ska inte sitta o finmastra osv där såklart men vill ha så bra lyssning som möjligt.
    Ett alternativ är att riva de tillbygga väggarna så jag använder hela utrymmet. Men då kommer det så en del annat lite här o där, typ bänkar, lådor o bråte. Då skulle rummet vara ca 350x350 cm.
    JBLs nya One minimonitorer lär låta och funka bra och kostar typ peanuts.

  3. #3
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior
    Ja de verkar ju faktiskt trevliga, kanske får ta o köpa ett par o testa!

    Om man skulle sakna basen för mycket, kan man då ha en liten sub i ett sånt litet rum? Eller blir det kaos?

  4. #4
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag brukade ha Genelec 8020 i ett mindre rum än det, tillsammans med ett sjok skumgummi på väggen bakom ryggen på mig blev det ett slags tight & gott ljud. Bättre bas än väntat!

  5. #5
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Satsa på bra lurar istället kanske? Det är ju lurigt med monitorer i små utrymmen.

  6. #6
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av rickardg84 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja de verkar ju faktiskt trevliga, kanske får ta o köpa ett par o testa!

    Om man skulle sakna basen för mycket, kan man då ha en liten sub i ett sånt litet rum? Eller blir det kaos?
    Kan funka ganska bra men hur väl det funkar beror ju på flertalet faktorer som subbens kvalitet, dess inställningsmöjligheter och rummet i sig. Sen kommer du ju aldrig kunna få kvalitativ jordbävningsbas i ett så litet rum.

  7. #7
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior
    Ja lurar som komplement är tanken. Men vad skulle vara ett par "bra" lurar isf? Har ett par beyerdynamic 770 just nu. 80 ohms varianten. Har faktiskt spanat lite på nån av akgs öppna lurar.

    Dock vill jag ha högtalare också då det är skönare helt enkelt. Finns ju de iloud också. Nån som provat? Jbl ska ha nån annan model, 305 nånting?
    Funderar på att rigga upp de större högtalarna typ i garaget eller nått för att kontrollera jordbävningsfaktorn på grejerna.

  8. #8
    alof
    alof är inte uppkopplad
    alofs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Slår också ett slag för Genelec 8020!

  9. #9
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Kolla IK iLoud micro. Är nöjd med mina.

  10. #10
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    iLoud Micro kanske räcker i ett så litet rum?


    https://youtu.be/MDg-5h8JT3Q

    https://youtu.be/MDg-5h8JT3Q

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla IK iLoud micro. Är nöjd med mina.

  11. #11
    alof
    alof är inte uppkopplad
    alofs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Den där videon antar jag speglar högtalarna när de är helt nollade. På iallafall Genelec kan man göra ganska många justeringar med DIP-switchar på baksidan, vilket kanske kan vara bra att ha möjlighet att göra i ett sånt specifikt utrymme. T.ex. backa några dB i bottenregistret.

    Vet inte om iLoud Micro går att ställa något, men de låter förvånansvärt bra med tanke på pris och storlek

  12. #12
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rickardg84 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har precis flyttat till ett hus med tjejen, yey! Och har tänkt rigga upp studion i ett eget utrymme, äntligen.
    Blir nere i källaren och där finns ett litet tillbyggt rum i rummet i ett av rummen. Problemet är att det är 205x168 cm så det är litet.
    Vad för monitorer, om några, kan fungera hyffsat i ett sådant utrymme? Har ett par 8 tums nu och de får ju knappt plats ändå. Ska inte sitta o finmastra osv där såklart men vill ha så bra lyssning som möjligt.
    Ett alternativ är att riva de tillbygga väggarna så jag använder hela utrymmet. Men då kommer det så en del annat lite här o där, typ bänkar, lådor o bråte. Då skulle rummet vara ca 350x350 cm.
    Helt bra blir det nog aldrig i så litet rum, särskilt som du inte lär vilja sätta upp särskilt tjocka akustikpaneler. meen, jag hade gått på Genelec 8010 + 7040 bara för att! =)

  13. #13
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt bra blir det nog aldrig i så litet rum, särskilt som du inte lär vilja sätta upp särskilt tjocka akustikpaneler. meen, jag hade gått på Genelec 8010 + 7040 bara för att! =)
    Ok
    På tal om det, skulle det vara till fördel att hänga upp lite tjockare textiler längst med väggarna. Sen finns även en dörröppning, uppenbarligen men frågan är om man kan hänga upp något tyg där med eller är det dörr som gäller?

  14. #14
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rickardg84 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man skulle sakna basen för mycket, kan man då ha en liten sub i ett sånt litet rum? Eller blir det kaos?
    Klart du kan ha sub. Frekvensgången i djupbas kommer däremot inte bli särskilt jämn (fast det blir den å a s inte i rätt mycket större rum heller...) och du kan behöva mecka lite med position av sub och dig själv för att inte hamna i värsta "boom"/utsläckning och hitta så linjär basrespons som möjligt (vilket man typ alltid behöver, även i "normala" rum, men jag misstänker att det blir ännu känsligare ju mindre rummet är).

  15. #15
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rickardg84 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok
    På tal om det, skulle det vara till fördel att hänga upp lite tjockare textiler längst med väggarna. Sen finns även en dörröppning, uppenbarligen men frågan är om man kan hänga upp något tyg där med eller är det dörr som gäller?
    Antagligen bättre än inget, om inte annat för att ta bort fluttereko. Häng inte för mycket bara, tyget kommer i princip bara dämpa diskant, så hänger du för mycket finns risk att du får ett rum som låter väldigt burkigt och trist p g a att diskanten äts upp men mellanregister-energi hänger kvar...

  16. #16
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rickardg84 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett alternativ är att riva de tillbygga väggarna så jag använder hela utrymmet. Men då kommer det så en del annat lite här o där, typ bänkar, lådor o bråte. Då skulle rummet vara ca 350x350 cm.
    Om möjligheten finns skulle jag ju fundera ganska mycket på det här alternativet. Ett större rum är trevligare och möbler brukar oftast bara vara bra för akustiken.

  17. #17
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    om man vill ha ok lyssning i obehandlade rum så behöver man mäta upp dem med typ sonarworks, annars ere monitorer som har kalibrering i sig typ iLoud MTM. Jag har både micro med sonarworks mätning och MTM med inbyggd mätning och MTM går ner till 40hz. Jag kan mixa och sätta basen med mtm:erna.

    när jag använde micro så använde jag AKG K702 med sonarworks kalibrering för att sätta botten.

  18. #18
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Roffemoffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    om man vill ha ok lyssning i obehandlade rum så behöver man mäta upp dem med typ sonarworks, annars ere monitorer som har kalibrering i sig typ iLoud MTM. Jag har både micro med sonarworks mätning och MTM med inbyggd mätning och MTM går ner till 40hz. Jag kan mixa och sätta basen med mtm:erna.
    Det blir bättre, men utsläckningar kan du inte kompensera för. Likaså kan du aldrig kompensera fullt ut för efterklangen i rummet (och efterklang är olika vid olika frekvenser).

  19. #19
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    därför ja skrev "ok" lyssning

  20. #20
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Roffemoffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    därför ja skrev "ok" lyssning
    Sant.

    Kalibrering gör inte ett kasst rum till ett fantastiskt rum, men det hjälper definitivt. Likaså är det bra om högtalarna är så riktade som möjligt, i så låga frekvenser som möjligt, eftersom det ger mer direktljud kontra tidiga reflexer. (Så ska man ha Genelec är det nog egentligen 8350 istället för 8010 man borde ha, men då är det det där med storlek och placering igen... =) )

    Tänk även på att inte ha lyssningspositionen mitt i rummet. Där är problemen med utsläckningar som värst.

  21. #21
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior
    Utsläckning vet jag inget om. När jag testade min 8" i rummet tror jag att jag satt ungefär mitt i rummet. Tyckte det burkigt och fattigt då på nått sätt, i brist på bättre beskrivande ord. Lät fel, typ som att dynamiken var som bortplåst(?).
    Fanns bas och aningen trevligare ljud bak i rummet. Kan ha med Utsläckning att göra? Kan detta bli bättre om man riktar högtalarna typ lite neråt? Vilket jag tänkt göra, så jag kan ha dem på ett hyllplan lite över där jag sitter.

  22. #22
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Mitt i rummet är sämsta platsen typ.

  23. #23
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av alof Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Slår också ett slag för Genelec 8020!
    Vet en här i Malmö som sitter i en pytteliten studio med knasiga takvinklar och allt med ett par 8020, allt han gör låter klockrent ljudmässigt så ja, det går iaf. =)

  24. #24
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Utsläckning är när direktljud och reflekterat ljud möter varandra i motfas och tar ut varandra, så frekvensen dämpas/försvinner. Mitt i rummet kommer även stående vågor i rummet påverka som mest. Så, undvik den positionen.

    Samma gäller högtalarplacering, och mellan glov-tak. Ha inte högtalarna på exakt halva rumshöjden.

  25. #25
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Själv tänker jag så här. om det ändå inte går att få till något bra ljud i lokalen så köp det första bästa skräp du kommer över ungefär om man tar i lite.

    Studio punk (Nä men så där kan man inte göra) Vi skiter i det

    Bara det är fullt spektrum så är det ok.
    An erfarenhet så kan bas bli väldigt starkt vid vissa ytor och bara bli jobbigt. ytor är vår fiende... Kör med mindre högtalare.

    Jag skulle nog täcka golvet med en matta. Se till att fixa lite diverse absorbenter. Det är nog med det man kan göra mest. Tror att det nog kan bli så att man får stå ut med förstärkta och försvagade frekvenser, ha därför hörlurar för extra lyssning.

    Men nog med mina mått aldrig någon katastrof. Den bästa musiken görs i dåliga studios med dåliga grejer...

  26. #26
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den bästa musiken görs i dåliga studios med dåliga grejer...


    Det är värt med bra monitorer för mellanregister och diskant, typ Genelec 8020. Bas blir aldrig "bra" i så små rum, men går att lösa med bra referenslurar med tråkigt ljud!

  27. #27
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag skulle ha satsat på lurar i det här fallet.

  28. #28
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior
    Lurar är ju ett återkommande förslag. Har som sagt kollat lite på ett par öppna akg,kanske kan vara nått?

    Blir högtalare också så jag tycker det är lite trist med lurar hela tiden.
    Dock blir det antagligen en billigare variant då ekonomin är lite o överskådlig just nu iom flytt så kanske jag uppgraderar senare. Pantat och dyrare? Jag vet! Men paniken har ingen lag!

  29. #29
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior
    Hmm, var nere på den lokala 4sound butiken och kollade. De enda monitorerna de hade var just iloud micro och iloud mtm. Priserna med rabbat skulle landa på 2.300 respektive 6.700. Vart förvånad över hur väldigt små micron var smidigt, ja visst. Men låter de så bra som alla verkar tycka? Är det värt skillnaden att lägga de extra tusenlapparna? Och hur funkar denna autokalibrering o allt vad det är på mtmen?

  30. #30
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior
    Blev visst ett par iloud mtm. Gick åt helvete med att vara ekonomisk!

  31. #31
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Mig personingen så avskyr jag ju att ha lurar på huvudet. Så det undviker jag ju in i det längsta.

  32. #32
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Det är värt med bra monitorer för mellanregister och diskant, typ Genelec 8020. Bas blir aldrig "bra" i så små rum, men går att lösa med bra referenslurar med tråkigt ljud!
    Det håller jag fullständigt med om, men punk är också ok Det blir bra på det viset.

    Vad använder ungdomarna i dag när dom lyssnar --->värre skräp än någonsin !!!

  33. #33
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rickardg84 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blev visst ett par iloud mtm. Gick åt helvete med att vara ekonomisk!
    Tror du kommer bli supernöjd!
    Grattis till ett jävla kap enligt mig iaf.

    Jag kommer aldrig släppa mina 🤘

  34. #34
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad använder ungdomarna i dag när dom lyssnar --->värre skräp än någonsin !!!
    Om du har bra lyssning och vet vad du släpper i från dig ---> ungdomar ---> good shit!

    Om du har dålig lyssning så din mix låter skit ---> ungdomar ---> bad shit!

  35. #35
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad använder ungdomarna i dag när dom lyssnar --->värre skräp än någonsin !!!
    Knappast sämre än på 30 40 50 60 70 80 99 och 00-talet.

  36. #36
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Roffemoffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror du kommer bli supernöjd!
    Grattis till ett jävla kap enligt mig iaf.

    Jag kommer aldrig släppa mina 🤘
    Låter bra, har inte hunnit provköra än.

  37. #37
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior
    Hann koppla in dem och testa dem jättesnabbt precis. Första intrycket är positivt! Helt klart en förbättring mot mina gamla krk rokit 8, i det rummet.
    Hann inte testa den kalibreringen men antar det kan förbättra en del också. Samt hänga upp lite tyger som absorberar en del så kan det nog bli bra!

    Angående att hänga tyg på väggarna. Behövs det även bakom högtalarna eller ska jag satsa på sidorna och bakom ryggen?

  38. #38
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Tyg lär bara absorbera frekvenser där högtalarna är riktade, så bakom ryggen å ev sidor, eller sidor å ev bakom ryggen skulle jag testa. Har du högtalarna längs kortvägg eller långvägg?

  39. #39
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Kalibrera dem! sen får du avgöra

  40. #40
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tyg lär bara absorbera frekvenser där högtalarna är riktade, så bakom ryggen å ev sidor, eller sidor å ev bakom ryggen skulle jag testa. Har du högtalarna längs kortvägg eller långvägg?
    Har dem längst kortvägg.

    Imorgon ska jag testa kalibrera dem!

  41. #41
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Roffemoffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har både micro med sonarworks mätning och MTM med inbyggd mätning och MTM går ner till 40hz. Jag kan mixa och sätta basen med mtm:erna.
    Upplever du mtm som betydligt bättre än micro, överlag? Det perfekta ljudet?

    Jag köpte ett par micro för att ha till synthen hos tjejen, men de har blivit stående framför datorn hemma för att de är så trevliga att ha till hands. Nu tänkte jag kanske köpa ett par mtm och ställa micro där de hör hemma, men det blir ju en kostnad på 4200*2. Det vore därför intressant med ett kort utlåtande om hur mycket bättre mtm är än micro

  42. #42
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Upplever du mtm som betydligt bättre än micro, överlag? Det perfekta ljudet?

    Jag köpte ett par micro för att ha till synthen hos tjejen, men de har blivit stående framför datorn hemma för att de är så trevliga att ha till hands. Nu tänkte jag kanske köpa ett par mtm och ställa micro där de hör hemma, men det blir ju en kostnad på 4200*2. Det vore därför intressant med ett kort utlåtande om hur mycket bättre mtm är än micro
    Ja de är stor skillnad, framförallt så kan ja mixa botten med dem. Sedan slipper man kalibreringen med sonarworks gom att de ingår i dessa och låter mycket bra. Jag har gjort en mix som kommer att släppas den 23 dec som jag enbart mixat i dessa monitorer. Då kan du lyssna själv å avgöra vad du tycker. Är de nå annat du undrar över så skjut!

  43. #43
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Läste från en erfaren studiobyggare att det finns gyllene genvägar som gör stor skillnad. Ditt största problem är basvågor, så dom måste omvandlas till värme. Det gör man med riktigt täta tunga isoleringsskivior som får sitta som en 45° list i alla hörn du kan få plats med. Typ halvmeter breda och skurna 45° på bägge sidor så dom bildar en tät tunnel i hörnen. Behöver kläs med tyg så dom inte dammar fiber överallt och fästas med någon list av trä eller metall.
    Den största stående vågen dödar du med en basfälla tex under bordet på exakt rätt frekvens. Sen några akustikplattor för kastanjett-ekona i övre mellan och högfrekventa området, men inte för många.

    Jag tror inte på att man inte kan ha stora högtalare i små rum. Det går, och du kommer så nära basen att den känns i varenda cell. 😁

  44. #44
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Problemet med små rum är att bas rakt av inte funkar. Gör lite snabbt en beräkning på hur lågt den lägsta frekvens är som får plats vägg till vägg.
    149Hz är två meter. Allt under det kommer få fasutsläckningar och störningar.

  45. #45
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Problemet med små rum är att bas rakt av inte funkar. Gör lite snabbt en beräkning på hur lågt den lägsta frekvens är som får plats vägg till vägg.
    149Hz är två meter. Allt under det kommer få fasutsläckningar och störningar.
    Kan tänka mig att det enklaste sätt att hitta den jobbigaste vågen är att köra en tongenerator i rejäla lådor och en dB-mätare. Samma volym hela tiden, men där allt börjar rassla och om man har suddig blick som i bilstereobyggen, där vill man klippa.

  46. #46
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Problemet med små rum är att bas rakt av inte funkar. Gör lite snabbt en beräkning på hur lågt den lägsta frekvens är som får plats vägg till vägg.
    149Hz är två meter. Allt under det kommer få fasutsläckningar och störningar.
    Fast det är såvitt jag förstår snicksnack. Att en hel våglängd inte "får plats" i rummet gör inte att den inte kommer återges, och det kommer inte heller i sig leda till några specifika problem. (Man kan om inte annat glädjas åt att det är helt omöjligt att få en stående våg i en ferkvens som inte får plats en våglängd av. =) )

    (Om det vore sant skulle det exempelvis vara helt omöjligt att lyssna på bas i lurar, eftersom "rummet" mellan element och öra är extremt litet. Men det går ju fint det...)

    Relaterat:
    https://www.youtube.com/watch?v=KE-AQZGUXTM

  47. #47
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

  48. #48

    Veteran
    Jag är helt med dig rydan. Jobbiga hörlurar man måste ha...

    Jag kör subbas i ett rum där 30hz inte kan få plats... otroligt nog funkar det.

  49. #49
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Jag är så nöjd med mina micros så jag beställde ett par mtm på vinst och förlust. Ville tipsa om att tysken verkar ha "bra" pris på dessa just nu (7300 för paret, vanligtvis nånstans närmare 8k5).

  50. #50
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det är såvitt jag förstår snicksnack. Att en hel våglängd inte "får plats" i rummet gör inte att den inte kommer återges, och det kommer inte heller i sig leda till några specifika problem. (Man kan om inte annat glädjas åt att det är helt omöjligt att få en stående våg i en ferkvens som inte får plats en våglängd av. =) )

    (Om det vore sant skulle det exempelvis vara helt omöjligt att lyssna på bas i lurar, eftersom "rummet" mellan element och öra är extremt litet. Men det går ju fint det...)

    Relaterat:
    https://www.youtube.com/watch?v=KE-AQZGUXTM
    Nej då har du tyvärr förstått fel. Vågen som studsar i väggen viks tillbaka. Så då får du fasutsläckningar och förstärkningar. Helt enkelt ett väldigt ojämnt ljud som är varierande i både position och frekvens, vilket gör det opålitligt. Det är därför det inte heller riktigt går att "lära sig hur rummet låter" i ett för litet rum.

  51. #51

  52. #52
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Bra video detdär.
    "If you don't have 30 feet, everything is a problem."

  53. #53
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej då har du tyvärr förstått fel. Vågen som studsar i väggen viks tillbaka. Så då får du fasutsläckningar och förstärkningar. Helt enkelt ett väldigt ojämnt ljud som är varierande i både position och frekvens, vilket gör det opålitligt. Det är därför det inte heller riktigt går att "lära sig hur rummet låter" i ett för litet rum.
    Ja, basen försvinner ju inte i väggen utan reflekteras, men det gäller alla frekvenser, så just att vågen inte "får plats" skulle innebära ett särskilt problem har jag svårt att förstå vad det skulle bero på.

  54. #54
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, basen försvinner ju inte i väggen utan reflekteras, men det gäller alla frekvenser, så just att vågen inte "får plats" skulle innebära ett särskilt problem har jag svårt att förstå vad det skulle bero på.
    Större vågor med färre repetitioner, så varje påverkad våglängd spelar större roll helt enkelt.

    Samt att lite dämpning faktiskt funkar för högre frekvenser. Så där kan man lätt åtgärda problemen.

  55. #55
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Liksom det exemplet jag läste om när man genom tätare/trögare isoleringsskivor och små "fångstytrymmen" innanför omvandlar ljudenergi till värme. Det tar också hand om bredbandsspektrum i sub/basområdet.
    Min fru och jag delar på ett 30kvm stort hobbyrum . Hon sysslar med sömnad och har tyglager i vägghöga hyllor. Kan varmt rekommendera det som en quickfix 😁
    Senast redigerat av charliecrash den 2019-12-24 klockan 14:04.

  56. #56
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Kallt i huset? Dra på volymen och kör lite dub.

  57. #57
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Större vågor med färre repetitioner, så varje påverkad våglängd spelar större roll helt enkelt.
    Hur menar du då? Där en våg möter en våg av samma frekvens uppstår mer eller mindre förstärkning och/eller utsläckning av den frekvensen, beroende på fas där vågorna möts. Eftersom vågen speglas vid reflex bör såvitt jag förstår vågens maximum/minimum att gradvis flytta längs vågutbredningen vart efter den reflekteras fram och tillbaks. Detta oavsett frekvens, med det uppenbara undantaget där en våglängd exakt får plats i rummet, därmed alltid "står still" när den speglas, och därför alltid har maximum/minimum på samma ställen i rummet. Ser fortfarande inte varför det skulle vara skillnad mellan våglängder som är kortare än rummets längd och våglängder som är längre än rummets längd. (Men om det är det skulle jag gärna vilja få det förklarat för mig med vågillustrationer och beräkningar. Skulle gärna vilja veta säkert, men "det är så helt enkelt" är inget bevis.)

    Däremot är det helt sant att det är lättare att dämpa bort (och rikta) ljud i högre frekvenser.

  58. #58
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur menar du då? Där en våg möter en våg av samma frekvens uppstår mer eller mindre förstärkning och/eller utsläckning av den frekvensen, beroende på fas där vågorna möts. Eftersom vågen speglas vid reflex bör såvitt jag förstår vågens maximum/minimum att gradvis flytta längs vågutbredningen vart efter den reflekteras fram och tillbaks. Detta oavsett frekvens, med det uppenbara undantaget där en våglängd exakt får plats i rummet, därmed alltid "står still" när den speglas, och därför alltid har maximum/minimum på samma ställen i rummet. Ser fortfarande inte varför det skulle vara skillnad mellan våglängder som är kortare än rummets längd och våglängder som är längre än rummets längd. (Men om det är det skulle jag gärna vilja få det förklarat för mig med vågillustrationer och beräkningar. Skulle gärna vilja veta säkert, men "det är så helt enkelt" är inget bevis.)

    Däremot är det helt sant att det är lättare att dämpa bort (och rikta) ljud i högre frekvenser.
    Eftersom vågformen är en väldigt förenklad beskrivning av ljudvågorna. De sprids ju sfäriskt. Inte linjärt. Ju mindre vågor destå mindre chans att de träffar perfekt för att släcka ut. Diffusorer hjälper detta ännu mer. Och det blir inte heller lika känsligt för lyssnarposition eftersom det sannolikt inte fasvrids lika vid båda öronens position.däremot blir stereobilden mer viktig eftersom den är tydligare.

    Med reservation för att jag har luktat på glöggen och kanske uttrycker mig oklart.

    Svårt att summera ner en hel vetenskap i en forumpost

  59. #59
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Visst. Men säg att lägsta stående våg i ett rum är 60Hz (som då alltså är exakt en våglängd i rummets största dimension). Varför skulle det vara oproportionerligt stora problem med 59Hz kontra 61Hz bara för att 59Hz är längre än rummet. Det är det jag fortfarande varken förstår eller tror. Att basfrekvenser generellt är mer problematiska på många sätt är jag helt med på.

  60. #60
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Alltså, när det är många repetitioner av samma frekvens som sprids mycket i rummet så hjälper reflektioner till på samma vis som de dämpar om du förstår hur jag menar. Därför difusorer glr ljud tydligare.

Liknande ämnen

  1. Små monitorer - versus - små högtalare
    Av Amonhoteph i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-10-04, 12:01
  2. Små Billiga monitorer
    Av jazzdoktorn i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-10-23, 19:48
  3. Finns det monitorer som funkar i små rum?
    Av papawasarodeo i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2006-10-25, 00:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •