Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: hjälp med att koppla turntables till serato

  1. #1
    grafflix
    grafflix är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    hjälp med att koppla turntables till serato

    har lite problem med att koppla ihop mina skivspelare med serato.
    programmet spelar upp låten när jag startar skivspelaren men ljudet är antingen jättehemskt eller så hör man bara en ton (som en dial tone typ).

    det jag undrar är om det har med mina sladdar att göra för till skivspelarna hade jag sladdar som såg ut som på bild 1. dvs, röd, vit + nån metalgrej som man skruvar fast i skivspelaren och samma i mixern. men jag vet inte vad den har för funktion.
    nu har jag andra sladdar som saknar den metalgrejen, funkar det lika bra eller måste man ha likadana om skivspelaren och mixern har en sån "skruv" ?
    sen undrar jag vad den "skruven" som jag ringat in på bild 2 är till för.

    hoppas nån kan förklara för mig

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ser1.jpg 
Visningar:	38 
Storlek:	125,3 KB 
Id:	89672Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ser2.jpg 
Visningar:	54 
Storlek:	133,0 KB 
Id:	89673

  2. #2
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Har du ett RIAA-steg mellan då?

    https://en.wikipedia.org/wiki/RIAA_equalization

  3. #3
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Tonen du hör är ju serato time code signalen. Om det distar kanske du har kopplat in fel på mixer, du ska inte koppla in på phono kontakterna utan på cd/line in från dit interface. På skruven ska du koppla in den lilla jordkabeln som du håller i på bildfen tillsammans med rca sladden. Du kan också koppla in jordsladden i mixern som också har en likadan skruv.

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Vad säger manualen egentligen? timothy är ju inne på rätt spår här.

  5. #5
    grafflix
    grafflix är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av timothy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På skruven ska du koppla in den lilla jordkabeln som du håller i på bildfen tillsammans med rca sladden. Du kan också koppla in jordsladden i mixern som också har en likadan skruv.
    tack för svar. men båda skivspelarna har ju sådanna jordsladdar, men serato boxen har bara en skruv. kan man koppla båda sladdarna till samma skruv?
    vad händer om man inte använder den?

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Ja, båda på samma. Utan jordpunkt riskerar du brum, inget annat.

  7. #7
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Båda till samma skruv. Det är jord, den skall delas mellan alla enheterna. Gör du inte det så löper du risken att få rejält med brum i ljudet som sedan skall tolkas till tidkod, vilket gör att det inte fungerar.

  8. #8
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran

    https://youtu.be/PaVZ5oCxBaY



    berätta hur det giiickk!!

  9. #9
    grafflix
    grafflix är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av timothy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    du ska inte koppla in på phono kontakterna utan på cd/line in från dit interface. På skruven ska du koppla in den lilla jordkabeln som du håller i på bildfen tillsammans med rca sladden. Du kan också koppla in jordsladden i mixern som också har en likadan skruv.

    men det funkade med phono men inte line in.

    okej jordkabeln gjorde lite skillnad men det funkade bara på den ena skivspelaren..

  10. #10
    grafflix
    grafflix är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Båda till samma skruv. Det är jord, den skall delas mellan alla enheterna. Gör du inte det så löper du risken att få rejält med brum i ljudet som sedan skall tolkas till tidkod, vilket gör att det inte fungerar.
    det är ju liksom en skruv med olika "diskar" runt skaftet. spelar det nån roll vart man kopplar jordkabeln eller ska de va mellan diskarna på nåt speciellt sätt? får de röra varandra?

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av grafflix Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det är ju liksom en skruv med olika "diskar" runt skaftet. spelar det nån roll vart man kopplar jordkabeln eller ska de va mellan diskarna på nåt speciellt sätt? får de röra varandra?
    De får röra hur de vill, "diskarna" är brickor som bara ska underlätta fastsättandet. Allt som ansluts där får automatiskt kontakt med varandra.

  12. #12
    grafflix
    grafflix är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    har testat med både jordkablarna så som ni har sagt men även med sladdar utan. känns som det funkade bättre med de som hade jordsladd även om han jag köpte grejerna av hade skickat med sladdar utan.

    men saken är den att jag kopplat precis som instruktionerna visar och jag har dragit ur och satt i sladdar, testat phono/ line in på olika sätt och det har gett olika resultat alla gånger.

    1. ena skivspelaren funkar jättebra, den andra spelar typ i slowmotion och ger ifrån sig en massa brus/ oljud.
    2. ingen av dem funkar och det är bara en ton/ brus som hörs
    3. ingen av dem funkar men skivorna snurrar i serato programmet
    4. sista försöket: båda funkar men ljudet är jättedåligt. trummorna är brusiga och ger ifrån sig ett orent ljud.

    även om jag kopplat allt på samma sätt så blir det olika varje gång.

    jag ska låna ett par skivspelare av en kompis och även köpa nya sladdar för att på så sätt försöka felsöka problemet.
    vet inte om det ligger i mixern, seratoboxen eller skivspelarna.

    ingen som vet nåt annat jag kan testa?

    - - - Uppdaterad - - -

    en sak till. jag använder en mac dator som har usb c så jag måste ha en adapter mellan serato boxen och datorn föra tt den vanliga usb:n ska passa.
    kan det påverka signalen på nåt sätt?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De får röra hur de vill, "diskarna" är brickor som bara ska underlätta fastsättandet. Allt som ansluts där får automatiskt kontakt med varandra.
    det var det jag tänkte men var tvungen att fråga ändå

  13. #13
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Är det en massa digitalknas (som det låter på beskrivningen) kan absolut en adapter vara boven i spelet.

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    nya sladdar är helt ovidkommande om man inte kan grunderna med phono vs line-signal

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    grafflix, har du manual till grejerna? I den står det vad det är för nivåer. Börja där och redogör för oss så tar vi ett steg i taget och reder ur det. Dina beskrivningar är för oprecisa för att man ska kunna svara.

    Har du inte manualer så kolla om du hittar online.

  16. #16
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    Sladdarna utan jord som du fick med är troligtvis för att koppla mellan serato-boxen och din mixer.
    Nålarna är också viktiga. Är det slitna nålar så kan det också skapa knas.

    vissa saker kan vara bra att tänka på:

    1. "pipet", alltså tidskod-signalen, hörs även direkt från skivan genom luften vilket kan luras när volymen är rätt så låg (dvs den kanske inte alls hörs i högtalarna.
    2. i vissa versioner kopplar du om i programmet om den ska skicka ut ljudet från datorn eller bara skicka igenom ljudet från vinylen (det sista används om du ska mixa in en vanlig skiva)
    3. Det är viktigt att alla sladdar sitter i ordentligt
    4. Det är viktigt att höger och vänster blir rätt mellan skivspelare och serato
    5. Det går att välja mellan cd och vinyl i serato (det finns både cd och vinyl med tidskod) och denna måste stå rätt
    6. Det går att finjustera i programmet för att kompensera för t ex slitna skivspelare och nålar, men du kan bara fixa små fel här, allt ovanför måste vara rätt innan det är dags för detta

  17. #17
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Mellan Inputs och GND på DS1 boxen sitter det små switchar som du kan ändra om du ska styra från CD eller Vinyl. De ska vara neråt enligt manualen för Phono, mycket viktigt.
    Testa att köra internal mode när du spelar upp musik, vad händer då? Glöm inte att koppla in till line in på mixern när du testar igen, ej phono oavsett...

  18. #18
    grafflix
    grafflix är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    grafflix, har du manual till grejerna? I den står det vad det är för nivåer. Börja där och redogör för oss så tar vi ett steg i taget och reder ur det. Dina beskrivningar är för oprecisa för att man ska kunna svara.

    Har du inte manualer så kolla om du hittar online.
    Den manualen jag har är bara två sidor. En som beskriver vad allt på Serato boxen är och en som visar hur man kopplar allt.
    Enligt bilden har jag kopplat rätt.
    Jag vet att mina beskrivningar är konstiga men det är för att hela den här situationen är konstig.
    Som sagt, jag fick ena skivspelaren att funka felfritt EN gång men när jag kopplade lika dant igen så funkade det inte alls.

    Vad menar du med nivåer?

  19. #19
    grafflix
    grafflix är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    nordbeck

    1. du har rätt angående tonen från tidskod signalen. den kommer från vinylerna och inte från högtalarna.
    2. jag kan inte hitta vart man gör den inställningen nånstans. vet du vad den kallas? eller vart man ska titta (under vilken flik)
    5. samma fråga som på nr. 2

  20. #20
    grafflix
    grafflix är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av timothy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mellan Inputs och GND på DS1 boxen sitter det små switchar som du kan ändra om du ska styra från CD eller Vinyl. De ska vara neråt enligt manualen för Phono, mycket viktigt.
    Testa att köra internal mode när du spelar upp musik, vad händer då? Glöm inte att koppla in till line in på mixern när du testar igen, ej phono oavsett...
    okej så på boxen ska det va phone men på mixern line in alltså?

    vad är internal mode? alltså vad innebär det och vart hittar jag inställningen?

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-04-25, 08:31
  2. hjälp med itunes och serato (löst)
    Av nordbeck i forum Övrig mjukvara
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-09, 22:39
  3. Att koppla musikprylar till dator
    Av moenia i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-10-07, 14:40
  4. Hjälp/Förslag att koppla ihop mixer, ljudkort och patchbay
    Av indigo i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-16, 17:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •