Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 75 av 75

Ämne: 1010music Blackbox

  1. #61
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Detta förstår jag inte i beskrivningen:

    "16 note polyphony: Up to 4 notes per pad for samples, 2 notes per pad for clips and slicers"
    Vad menar de med "note"? Normalt talar man om röster (voices) när det handlar om polyfoni. Har den allstå 16 röster stereo eller mono? Och när man kan trigga 4 notes på en sample är det då 4 stereosamplingar eller max två stereosamplingar?

  2. #62
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    En liten dum fråga/fundering kanske till er som har denna.

    Hur löser ni en setup där ni vill ha mer än en ljudkälla? Jag tänkte initialt att man kunde använda Blackbox exklusivt både för att loopa MIDI men också för att spela in ljudet från det som skickas ut via MIDI, kort sagt lite som en komprimerad form av DAW. Använder just nu Circuit Tracks, men tycker varje gång att det är lite jobbigt att inte kunna spela in ljudet från extern hårdvara då det känns som att projektet går lite förlorat om det bara är MIDI som sparas. Det går ju absolut att spela in hela projektet som sådant på en diktafon eller liknande, men gillar tanken på att ha projektet inkl. enskilda ljudspår och MIDI sparat i en och samma enhet.

    Men givet att det bara finns en ingång på lådan, är det ens en tänkbar användning för Blackbox eller måste man ändå komplettera med någon form av mixer (typ Bluebox) för att kunna använda flera ljudkällor samtidigt?

    Antar att man skulle kunna plugga ut och in olika kablar för att spela in olika hårdvara åt gången, men är det så det är tänkt eller har jag fel idé kring vad Blackbox bör användas till?

    Lite rörigt formulerat, men hoppas ni förstår frågan.

  3. #63
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Inte helt säker på att jag förstår vad du menar men du kan ju spela in ljudet från något som sequencas. Dock får du ju spela in en loop och du kan bara spela in en loop i taget. Ingången är också bara för inspelning så den går ju inte att mixa med. Jag använder min blackbox som sampler och sample/loop player och mixar på bluebox. Jag har permanent kopplat från output 2 på blueboxen till blackboxens input så att jag kan skicka valfri källa till blackboxen för sampling.

  4. #64
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Tack! Det besvarade i princip min fråga. En föreställning som jag hade var väl egentligen att Blackbox hade fler ingångar, så att man kunde spela in och spara loopar från flera källor samtidigt. Men det blir ju lite omständigt att använda den på det sättet då givet att det bara är en ingång.

    I kombination med Bluebox så antar jag att du skickar MIDI till all hårdvara via Blackboxen och sedan får in ljudet från dessa till Blueboxen? Men i fallet att man vill "commita" och spara en nuvarande session i sin helhet så får man alltså antingen sampla var och ett av källorna för sig eller spela in hela låten från masterkanalen? Jag är med på att MIDI:n kan sparas, men när det kommer till att spara ett ljudspår så antar jag att det är dom alternativen man har?

  5. #65
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Verkar som att många önskar att den var en DAW i burk där man kan gå från start till slut men det finns liksom ingen riktig funktionalitet för att exportera ett projekt eller så. Du har dina pads som du kan välja samples till eller spela in nya och du kan sequenca dessa och midi. Det är Blackboxen i ett väldigt enkelt nötskal.

    Jag skickar midiklocka från mina Analog Four till en Blokas Midihub och därifrån vidare till alla prylar i min setup. Midi från Blackboxen går också till Midihuben så jag kan sequenca saker med den men generellt sequencer jag bara interna spår. Analog Fouren sequencas från sig själv. Sen spelar jag in allt i Blueboxen. Jag inser dock att jag antagligen är lite oortodox i min tillvägagångssätt då jag gör musiken för att spelas live så jag repar in låtar tills jag kan dom och sen spelar jag in allt multitrackat i en tagning med eventuella mindre pålägg i efterhand. Med det som utgångspunkt har jag aldrig haft något behov av att exportera något alls från Blackboxen.
    Jag använder dock alla sex utgångar från Blackboxen så jag får ganska mycket från den separat men inspelningen sker på Blueboxen eller i datorn.

  6. #66
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Är du i Stockholm får du gärna komma och kika på den.

  7. #67
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Kan man bara köra 16 samplingar samtidigt, från samma page altså?

  8. #68
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dokido Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man bara köra 16 samplingar samtidigt, från samma page altså?
    Japp, dom 16 padsen är vad man har att jobba med. Jag brukar kör 8-12 trumljud och resten loopar typ. Har någon enstaka gånf önskat några pads till men samtidigt hade det offrat överskådligheten.

  9. #69
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    a synd

  10. #70
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar som att många önskar att den var en DAW i burk där man kan gå från start till slut men det finns liksom ingen riktig funktionalitet för att exportera ett projekt eller så. Du har dina pads som du kan välja samples till eller spela in nya och du kan sequenca dessa och midi. Det är Blackboxen i ett väldigt enkelt nötskal.

    Jag skickar midiklocka från mina Analog Four till en Blokas Midihub och därifrån vidare till alla prylar i min setup. Midi från Blackboxen går också till Midihuben så jag kan sequenca saker med den men generellt sequencer jag bara interna spår. Analog Fouren sequencas från sig själv. Sen spelar jag in allt i Blueboxen. Jag inser dock att jag antagligen är lite oortodox i min tillvägagångssätt då jag gör musiken för att spelas live så jag repar in låtar tills jag kan dom och sen spelar jag in allt multitrackat i en tagning med eventuella mindre pålägg i efterhand. Med det som utgångspunkt har jag aldrig haft något behov av att exportera något alls från Blackboxen.
    Jag använder dock alla sex utgångar från Blackboxen så jag får ganska mycket från den separat men inspelningen sker på Blueboxen eller i datorn.
    Blackbox = klassisk sampler helt enkelt, typ MPC i miniformat?

  11. #71
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blackbox = klassisk sampler helt enkelt, typ MPC i miniformat?
    Nu har jag aldrig rört en MPC men kort sagt ja - det är en sampler, varken så mycket mer eller mindre

  12. #72
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag aldrig rört en MPC men kort sagt ja - det är en sampler, varken så mycket mer eller mindre
    Jag är gammal MPC1000-entusiast och bytte upp mig till Live men kände mig inte alls hemma, Blackbox står nu på önskelistan istället. Jag har smala fingrar så det bör gå...

  13. #73
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Mycket snack om "bara 16 samplingar". Men den har ju Slice precis som Bitbox. Med min Bitbox så har jag 960 samplingar totalt i minnet att leka med. Varje pad har en .wav med 60 slices (men 60 är ju bara min egen begränsning som jag valt). Med Eurorack så väljer jag slice via CV, har man MIDI lär man ju kunna välja via sin keyboard eller på något annat sätt.

    Tänkte iaf köpa en begagnad och prova hur Blackboxen är i jämförelse med min Bitbox MK1 (min mest använda modul).

    Hur många spår klarar sequencern totalt? Är det 16?

  14. #74
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Väldigt bra groovebox / mini-DAW (i princip!). Enkel att jobba med, köpte omgående en powerbank så man kan sitta i vardagsrumssoffan te.x, blir bra på sommaren när man kan sitta ute på balkongen eller så! Suttit i flera timmar i soffan är på 96% batteri, drar ingenting.

    Jag skulle lätt köpa en som kostade x2 och med fler effekter (chorus och dist saknar jag, samt bättre/fler filter) + mer avancerade MIDI/Sequencerfunktioner, mer minne. Färgskärm som är kanske 2" större vore trevligt.. att ha ett internet batteri känns som en no-brainer också. man ju drömma

    Min första besvikelse är att den bara har 80 Sample Slots max per preset. Det känns väldigt fattigt får jag säga när man börjar använda sig av multisamples (super smidigt att göra dessa). Jag har nu efterfrågat på forumet en funktion där monofoniska multisamples istället sparas som slices, då skulle man ju komma runt den begräsningen. Finns ingen anledning att mono multisamples sparas som separata samplingar ju.

    Dålig sak nr 2: ingen dB mätare för den interna mixern?! Man överstyr den väldigt, väldigt snabbt, den pallar inte i närheten av vad en normal mixer kan nivåmässigt. Så man får alltså hela tiden gissa (+ försöka lyssna efter överstyrning/digitala knäpp osv) hur man ligger till - om man är nära att överstyra eller inte. Känns lite leksak.
    Senast redigerat av vurt den 2022-01-29 klockan 01:52.

  15. #75
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    3.0 preview
    https://forum.1010music.com/forum/ta...ckbox-3-0-beta

    kanske att denna kan bli riktigt bra tillslut.

Liknande ämnen

  1. 1010music FXBOX
    Av Max S i forum Modularer & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-10-02, 23:20
  2. RSF Blackbox?
    Av Helix i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-09-11, 18:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •