Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 75

Ämne: 1010music Blackbox

  1. #1
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran

    1010music Blackbox

    Hittade ingen tråd om denna spännande maskin?
    Copy pastar lite från deras sida:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1010Music_Blackbox_01-Square-WAV.jpg 
Visningar:	55 
Storlek:	1,28 MB 
Id:	89595

    Your Own. Personal. Sampler.

    Take music creation beyond your computer with blackbox, a next-generation sampling studio with intuitive touchscreen control. Record hours of audio and loops from your synths, drum machines, and other tabletop studio devices. Arrange sequences using built-in synchronization and slicing, then structure your sequences to create complete songs. Perform your compositions live and trigger one-shot samples on the fly. Blackbox makes it easy to create music anywhere thanks to a compact and nearly indestructible design that fits in the palm of your hand. It’s a complete music creation workflow—at your fingertips.
    Reach Out, Touch Beats.


    • Record, edit, and sequence using a familiar touchscreen interface.
    • Integrate synths, drum machines, and other devices to form your tabletop studio.
    • Capture samples, arrange sequences, and create songs without using a computer.
    • Get into the groove with a fast, fluid, and intuitive workflow.
    • Connect external hardware via USB to expand performance and control capabilities.
    • Record and play back hours of music with an expandable microSD memory slot.
    • Combine loops with different tempos using built-in synchronization and slicing.
    • Perform with drum loops and samples using one-shots.
    • Make music anywhere thanks to a compact and nearly indestructible design.

    What Is Included

    When you purchase blackbox, you will receive:

    • one blackbox compact sampling studio
    • a microSD card with blackbox firmware, about 60 presets and approximately 900 WAV files
    • a USB power cable and USB wall wart with 3 international adapters
    • 2 MIDI Adapters – Male 3.5mm TRS to Female 5 pin DIN, MIDI Class B standard
    • a Quick Start guide to get you playing right away

    Big Sound. Little Blackbox.


    • Streams long samples from the microSD card with a max sample size of 4 GB, which can be many hours
    • 1 stereo audio input and 3 stereo audio outputs, plus stereo headphones output
    • 16 note polyphony: Up to 4 notes per pad for samples, 2 notes per pad for clips and slicers
    • 16 samples, 16 sequences and 16 song sections per preset
    • Supports 1 and 2 channel WAV files with 16, 24 or 32-bit resolution at any sample rate (48kHz preferred)
    • 24-bit ADC and DAC
    • USB MIDI Device In and TRS MIDI In can trigger samples, notes and sequences
    • TRS Clock In and Out, and TRS MIDI Out for synchronizing with additional instruments
    • USB powered – can run off a USB power block or wall outlet
    • Dimensions: 5.5″ x 5″ x 1.25″ (14 cm x 13 cm x 3 cm)

    https://1010music.com/product/blackbox

  2. #2
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Ständigt sugen på denna! Någon som har handlat redan?

  3. #3
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ständigt sugen på denna! Någon som har handlat redan?
    Jag med! Och undrar samma!

  4. #4
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Om den får resonant filter och lite mer modulation i en uppdatering så är den ruskigt kompetent (även om den redan nu är det!)

  5. #5
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Intressant. Är på jakt efter en bra sampler och det här skulle ju kunna vara något faktiskt!


    https://youtu.be/fcADNN9_Sok

  6. #6
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Jaja, någon behövde väl vara först. Köpt! Återkommer med utvärdering.

  7. #7
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaja, någon behövde väl vara först. Köpt! Återkommer med utvärdering.
    Underbart!

    Tydligen kom ett nytt firmware i augusti som la till ett granular mode. Men jag har inte hittat någon uttömmande beskrivning av allt den kan än.

  8. #8
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Den verkar ju som det jag letar efter!

  9. #9
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Läste den här recensionen och blev än mer sugen: https://cdm.link/2019/09/review-1010...g-workstation/

    Men som recensenten skriver, lite synd att den saknar lfo och automation. Skulle också gärna haft ett mer mångsidigt filter och fler effekter.
    Senast redigerat av 834 den 2019-10-10 klockan 11:18. Anledning: ointressant var recensenten eventuellt bor

  10. #10
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Trigger happy idag så jag beställde en jag med..

  11. #11
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Denna kan verkligen vara nummer 42. Eller så blir den liggandes i den dammigaste vrån. Helt beroende på känslan i arbetsflödet. Jag kan inte avgöra på de recensioner jag ser, men jag tror den har potential. Skulle kanske vilja ha mer taktil kontroll, vilket kanske kan fås med hjälp av externa midiprylar. Intressant är den i alla fall, men just nu får jag hålla mig från köp hur som helst. Välkomnar er feedback, och även eventuella till saluannonser.

  12. #12
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    I grund och botten är den bra men för begränsad med sina 16 samplingar. Hade man kunnat ha multipla fönster att hoppa mellan med samplingar och faktiskt bygga upp lite större projekt hade den kunnat passa min live setup. Men tyvärr är den alldeles för begränsad just nu gällande antal samplingar man kan ha i ett projekt. Men kul att det går att köra riktigt långa samplingar.

    Om den vidareutvecklas och kan hantera större projekt kan det absolut bli ett potentiellt live verktyg för min del.

  13. #13
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Dom vita knapparna gör den ju verkligen betydligt mer användarvänlig ! bra
    Senast redigerat av Modellear den 2019-10-10 klockan 15:13.

  14. #14
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Se där blandade ihop denna med Zynthian box
    https://www.youtube.com/watch?v=b0H7Bz64rv0

  15. #15
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I grund och botten är den bra men för begränsad med sina 16 samplingar. Hade man kunnat ha multipla fönster att hoppa mellan med samplingar och faktiskt bygga upp lite större projekt hade den kunnat passa min live setup. Men tyvärr är den alldeles för begränsad just nu gällande antal samplingar man kan ha i ett projekt. Men kul att det går att köra riktigt långa samplingar.

    Om den vidareutvecklas och kan hantera större projekt kan det absolut bli ett potentiellt live verktyg för min del.
    Jag tror dess begränsningar är det jag gillar.. Det finns så många fler alternativ till större mer komplexa projekt (octatrack, mpc och så vidare) men alla dessa känns alldeles för komplicerade för mig eller så är de alldeles för restriktiva som Digitakt, Analog rytm.. som har mono samplingar eller max 64mb samplingsminne.. Alla dessa maskiner passar ju olika människor och live setups och jag tror denna kan hitta sin lilla egna del.

    Men vi får se.. Har provat octatrack, mpc live och digitakt och fastande inte för någon.

  16. #16
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Jag gillar ju octatrack och min plan var ju egentligen att återanskaffa en sådan. Men eftersom priset spelar roll och den här kostar hälften i nypris och har lite andra spännande features måste den övervägas.

    Ser fram emot era tankar och gärna jämförelser med Octatrack!

  17. #17
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 834 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar ju octatrack och min plan var ju egentligen att återanskaffa en sådan. Men eftersom priset spelar roll och den här kostar hälften i nypris och har lite andra spännande features måste den övervägas.

    Ser fram emot era tankar och gärna jämförelser med Octatrack!
    hmm utan att ha fått Blackbox ännu så tror jag inte den ersätter en octatrack.. Om du gillar OT så är det väl bäst att köpa en begaganad ? Sålde min OT MKII för 8500kr och MKI går väl för 6500-7000kr..

  18. #18
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hmm utan att ha fått Blackbox ännu så tror jag inte den ersätter en octatrack.. Om du gillar OT så är det väl bäst att köpa en begaganad ? Sålde min OT MKII för 8500kr och MKI går väl för 6500-7000kr..
    Precis det är typ lika mycket pengar (eftersom det inte finns några blackbox beggade).

    Jag tänker snarare att de delar av octan jag använt, vilket är långt ifrån allt den lådan kan, också är det som blackbox gör bra. Annars hade valet varit enklare.

  19. #19
    smokemon
    smokemon är inte uppkopplad
    smokemons avatar
    Veteran
    Sugen på denna! Ni som har skaffat vad tycker ni?

  20. #20
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av smokemon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sugen på denna! Ni som har skaffat vad tycker ni?
    Vi verkar bara vara två här som skaffat den.
    Jag hämtar ut min idag och ska köra den i studion i eftermiddag. Återkommer!

  21. #21
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi verkar bara vara två här som skaffat den.
    Jag hämtar ut min idag och ska köra den i studion i eftermiddag. Återkommer!
    Ohyggligt nyfiken!

  22. #22
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi verkar bara vara två här som skaffat den.
    Jag hämtar ut min idag och ska köra den i studion i eftermiddag. Återkommer!
    Min kommer idag men kommer nog inte ha så mycket tid med den förrän till helgen..

  23. #23
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_9363.JPG 
Visningar:	78 
Storlek:	3,86 MB 
Id:	89737

    First Blood!

  24. #24
    smokemon
    smokemon är inte uppkopplad
    smokemons avatar
    Veteran
    Boom! Uuu.. och man kan köra med powerbank med!

  25. #25
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Men berätta hur den är dååå, hallåååå!!!!!!

  26. #26
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	öl på sampler.jpg 
Visningar:	10 
Storlek:	21,4 KB 
Id:	89749

  27. #27
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Den var så grym att outshape sitter kvar med den än! Och glaset är fortfarande halvfullt,

  28. #28
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Hehe. Efter ett par tre timmar med den igår så känner jag mig rätt hemma med den!
    Den ska med till helgens spelningar och då få agera uppspelare av långa filer. Octatracken avlastas från det och kan istället vara livesamplare/looper, effektenhet till 303:orna och mer percussionmaskin med one shot-samples tänkte jag.

    Än så länge har jag inte hittat något jag direkt stör mig på hos Blackbox. Det skulle väl vara att man bara kan ha sexton samplingar.
    Men man kan förstås ladda samplingar när man kör. Så i mitt fall kommer jag nog köra tre loopar i taget på varsitt stereopar ut från maskinen och till extern mixer. Och ladda nya loopar under tiden jag spelar.
    Man kan, precis som i Live, bestämma att det tar ett visst antal takter efter man startat en loop innan den börjar spela.

    Skulle iofs önska en grafisk mätare på mixerdelen. Något jag också önskar Octatrack hade. Vore fint att kunna se vilka kanaler som spelar och hur mycket varje kanal låter.

  29. #29
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Hur funkar den som synt?
    Går det att köra smidigt kromatiskt och sånt?

  30. #30
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur funkar den som synt?
    Går det att köra smidigt kromatiskt och sånt?
    Just för mig funkar den bäst som loopspelare egentligen. Men den har ju ett klaviatur på skärmen, så det ska väl gå fint.
    Dock har den inte, så vitt jag förstått, filterenvelop t ex. Något som jag tycker är rätt viktigt när man gör synt med en sampling som "oscillator"/ljudkälla. Dessutom är filtret inte resonant. Dock både högpass och lågpass. Sedan finns det ingen LFO, vilket man ju förstås också gärna vill ha till en synt. Men mjukvaran verkar uppdateras rätt så regelbundet. Den printade quick start-manualen jag fick med var från april 2019 och då var OS:et på version 0.9. Det jag kör är 1.06, det var det som var installerat när jag fick hem instrumentet igår. Men jag har sett att folk använder OS 1.2 där det finns granulära möjligheter. Jag får installera detta efter helgens spelningar. Nu vill jag köra ett OS som jag vet är stabilt. Och i mitt fall just denna helgen - bara köra BlackBox som en uppspelare av loopar.

  31. #31
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Om de sköter OS:et bättre än Pioneer finns ju massor av potential i denna.

  32. #32
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om de sköter OS:et bättre än Pioneer finns ju massor av potential i denna.
    Ja, definitivt! Väldigt kul att den är så liten, är enkel att ha med sig överallt (som bilen ovan visar).

  33. #33
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Fick min igår med ochhan typ packa upp den och snabbt testa lite kort..

    första intryck är bra -

    liten smidig
    känns bra byggd
    touch screen kändes bra , snabb och överskådlig

    minus.. enbart små kontakter alltså minijack som midi och alla in / ut ingångar så det kräver en del extra kablar som de kunde skickat med som adaptrar. Man får midi - mini kablar.. Sedan finns det ingen on / off knapp så man rycker bara strömmen..

    men jag kommer använda denna till längre loopar och one shot samples - även att den skickar ut klocka...

  34. #34
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dock har den inte, så vitt jag förstått, filterenvelop t ex. Något som jag tycker är rätt viktigt när man gör synt med en sampling som "oscillator"/ljudkälla. Dessutom är filtret inte resonant. Dock både högpass och lågpass. Sedan finns det ingen LFO...
    När upphör en synt att vara en synt.

    I övrigt verkar den cool!

  35. #35
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Kul att höra!!

  36. #36
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Sade jag att de uppdaterar OS ofta? Hehe. Jag kör 1.06. Många. 1.20. Nu kom 1.30 Beta.


    Blackbox 1.3 Release Notes
    Multi-Sampling Overview
    Multi-sampling is a useful tool for improving the sound quality when playing samples pitch shifted, and when
    you want to map a number of different WAV files to different keys on the keyboard.
    If you have a number of samples of a single instrument at various pitches with root notes defined for each
    WAV file, you can map these samples together to reduce the amount of pitch shifting required to play a broad
    range of notes. There are several folders of samples like this in the \Symplesound folder included with the 1.3
    firmware update. To load one of these sample banks into a pad, select a blank pad and push INFO to display
    the Recording and Loading screen. Touch Load in the top right corner, and navigate to a file within the folder
    you want to load, then touch File and Load All. Blackbox will now load all of these files into this pad and map
    the files to notes across the keyboard based on the root notes defined in the WAV files. Now, use the KEYS
    screen or an external MIDI controller to play notes for that pad, and blackbox will play the various samples as
    appropriate.
    You can also use multi-sampling to map multiple waves across the keyboard. This can be useful if you have a
    folder full of drum sounds that you want to trigger with a keyboard. If you follow the steps above and load a
    folder where the files do not have root note mappings, it will load the files in alphabetical order, map the first
    file to note C2, and then each subsequent file to the next note above that. If you load the folder
    \SoundtrackLoops\SL Acoustic kit, you can see this in action. This folder has 16 drum samples which get
    mapped to notes C2 through D#3.
    You can use blackbox to map the files to specific notes if you want. Open the files as individual samples on
    blackbox and edit the Root Note on the Misc tab of the Parameters screen. Save the WAV file with the root
    note information. After you have done this for all of the files in the folder, use File-> Load All to load them all
    into a pad and you will hear that the notes are mapped accordingly.
    Because a multi-sample pad uses multiple samples, it is not possible to set start, length, loop start or loop end
    points for these pads. Therefore, it doesn’t make sense to enable looping for these pads either. As a result,
    the POS and MISC tabs of the parameter page are not used when multiple samples are loaded in a pad.
    Note:
    - Multi-sampling can quickly use a lot of samples. In order to prevent potential issues, blackbox limits you to
    loading 80 wav files at a time. If you hit that limit, it won’t load any more wav files until you free up some
    slots by clearing out a pad. 64 per pad.
    - If you change the pad mode of a multi-sample pad to something other than sample, it will load only the
    first sample in the folder and work with that. You will need to reload the files to change back to multisample mode.
    MIDI CC Overview
    If you are using a MIDI controller with your blackbox, you can use a broad range of MIDI controls to modulate
    some of the pad parameters, such as Filter and Pitch, and some of the FX parameters, such as Reverb Decay
    and Delay Feedback.
    To configure a parameter to use a MIDI Controller for modulation:
    1. Connect a MIDI controller to blackbox.
    2. Navigate to the parameter page for the pad or FX parameter you want to modulate.
    3. Touch one of the three black boxes below the parameter you want to modulate. This brings up the
    Modulation Source screen.
    4. Touch Learn in the top right corner to enable MIDI CC learning mode.
    5. Move the MIDI control, such as a knob or slider, that you want to use with this parameter. When
    blackbox has learned the mapping, the Learn button will turn from blue to grey, and the Source will
    change to MIDI CC.
    6. Turn the top right knob to adjust the Amount of modulation you want to allow with this controller.
    7. Now play the pad and use the controller and you will hear the modulation.
    To remove MIDI CC modulation from a parameter:
    1. Go to the parameter screen for that parameter.
    2. Touch the box below the parameter that says “CC”.
    3. On the modulation parameters screen, turn the top left knob to set the Source to none.
    Note:
    - Different parameters work differently with MIDI inputs. For example, for the Filter parameter, the
    values are bi-polar with 0 at the middle of the range for the control. But with the Start parameter, the
    values only move in one direction.
    - You can map the same MIDI control to more than one parameter on more than one pad.
    - MIDI CC controls use the on-screen parameter value as a starting point. It then maps the range of the
    controller to values from the starting point to the value of Starting Point +/- the Modulation Amount
    parameter. For example, if the Filter parameter is set to 20%, and you set the Modulation Amount to
    15%, then the lowest value of the control will map to 5% (20% - 15%), and the highest value of the
    control will map to 35% (20% + 15%).

  37. #37
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Låter lovande med den uppdateringstakten. Och med cc implementerat kanske inte lfo och kuvert är så långt borta.

  38. #38
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av 834 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter lovande med den uppdateringstakten. Och med cc implementerat kanske inte lfo och kuvert är så långt borta.
    Kuvert finns! Men inte till filtret.

  39. #39
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kuvert finns! Men inte till filtret.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1121.jpg 
Visningar:	30 
Storlek:	1,61 MB 
Id:	89775

  40. #40
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 834 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1121.jpg 
Visningar:	30 
Storlek:	1,61 MB 
Id:	89775
    OS update i brevlådan! Som förr i tiden.

  41. #41
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 834 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1121.jpg 
Visningar:	30 
Storlek:	1,61 MB 
Id:	89775
    Analogt filter och kuvert. Najs!

  42. #42
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är uppkopplad nu
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 834 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1121.jpg 
Visningar:	30 
Storlek:	1,61 MB 
Id:	89775
    haha!

  43. #43
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Grym uppdatering! Om det fortsätter lär ju resonanta filter och modulation vara within reach!

  44. #44
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grym uppdatering! Om det fortsätter lär ju resonanta filter och modulation vara within reach!
    Ja! Innan årsskiftet? Vem vill slå vad?

    Jag spelade tidigt idag och har precis slutat. Hade med BB för första gången. Som sagt - mest som filspelare till långa saker. Perfekt!

  45. #45
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage


    Bygg ditt set i Ableton Live och för över till Blackbox.


    It is alive!

    BBLiveSetConverter1.00

    macOS:

    http://www.oscillatedspace.com/MaxPa...onvert1.00.zip

    Windows:

    http://www.oscillatedspace.com/MaxPa...ter1.00Win.zip

    This does not require Ableton Live Suite and MaxForLive

    For now this app will just grab Sequences from a Live set and create a new BB preset with the data.

    This is based on BB beta 1.30 OS

    Please keep in mind this is a bit of a hack and might not always work.

    I might not keep up with updating it.

    Please note, to make this work you will need to use a 3rd party app to unzip the .als Ableton file as it is a gZip file.

    macOS users Please note: You will have to enable your computer to allow apps that aren't Apple approved to run this.

    I'm not going to go through Apple app certification just to get this approved. Some instructions here:

    http://osxdaily.com/2016/09/27/allow...os-gatekeeper/

    Basic instructions:

    Open the BBLiveSetConverter app.

    Open the BBLiveConvertTemplate file

    The sequences are ordered vertically as scenes in Live

    The Pads in each Sequence are represented horizontally.

    Note: The app grabs the Sequences parameter values "from the 1st clip only"

    Select the 1st Pad in a sequence and open it

    Option + Click the Piano Roll clip edit area

    Fixed Grid = Step Len : Setting this will adjust the BB Seq. step length and resolution

    Triplet Grid = Turns BB Triplet Step Len values on or off

    Under the Clips Launch section Quantization = BB Seq Quant Size

    The Loop End marker for the Clip = BB Step Count

    If a sequence loop end marker is set beyond 128 steps, the app always just takes up 128 steps.

    Eg. Step Len = 1/32 and there are 8 bars of notes. BB can only take 4 bars at 1/32.

    See the image for what gets grabbed.

    Once you have set the sequence parameters it is a good idea to copy the blank clip across all pads in that sequence.

    Enter notes into the clips. Keep things according to the grid settings you have set.

    It's probably a good idea to quantize live MIDI recordings to the grid settings you've chosen for that sequence.

    Save your Live set.


    Download an app that can handle decompressing a gZip file.

    I used The Unarchiver Mac and 7-zip Windows:

    https://apps.apple.com/us/app/the-un...25424353?mt=12

    https://www.7-zip.org

    Find your Ableton Live .als file that you saved


    Open this file using The Unarchiver

    macOS: option+click the .als file open with -> other -> The Unarchiver

    This should create a text version of the .als file

    Drag this text version of the Live Set File to the drop area of the BB Converter App

    Wait a bit until it says ready

    Click Convert

    Wait for it to finish


    View the newly created BB preset file if you like

    Click save, name the preset and add .xml at the end of the name.

    Drag this file onto your BB micro SD card and it should hopefully show up and load.

    If for some reason the preset crashes the BB, there might be some rogue note in there that you might need to tame. Keep things simple and it should hopefully work. This hasn't been tested much so there could be bugs too.

    Enjoy,

    Chris

  46. #46
    Emil
    Emil är inte uppkopplad
    Emils avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Overvejer kraftigt at købe denne her, og bruge den sammen med min digitakt+digitone... som en live-looper, afspilning af lange back-tracks. Men jeg er også interesseret i at kunne bruge den som en multispors optager til at optage skitser, gerne op til 6-7 min lange.
    Savner at kunne indspille uden at skulle have computer og Ableton op og køre...

    Så vidt jeg kan se på nettet, burde det være muligt, men er der en af jer brugere som har erfaringer med det?

  47. #47
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Har den i eurorack (bitbox) rätt trevlig maskin... hoppas den uppdateras för att få lite fler grejer som just nu bara finns i blackbox..

  48. #48
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hmm utan att ha fått Blackbox ännu så tror jag inte den ersätter en octatrack.. Om du gillar OT så är det väl bäst att köpa en begaganad ? Sålde min OT MKII för 8500kr och MKI går väl för 6500-7000kr..
    Gjorde som du sa! (Tror t.o.m. det var din gamla jag köpte)

    Men är fortsatt nyfiken på den här. Nu är ni några som haft den i en månad. Vad säger ni?

  49. #49
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Så var jag med på tåget också. Fick den igår och uppdaterade precis till 1.3.5. Initialt verkar den otroligt enkel att jobba med. Lite pillig sequencer som kanske inte är super-livevänlig men jag brukar ändå ha patterns preppade i förväg huvudsakligen. Väldigt spännande med multisamplingen. Tänker att jag ska sampla mitt Rhodes och några ljud från min Reface DX jag gillar men sällan har med live pga inte plats, så kan jag plötsligt börja köra dom ljuden live också! Jag skulle väldigt gärna vilja ha en liten (typ 4x2) pad-controller så man kan livebanka lite fills med velocity osv.

  50. #50
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Har hunnit jobba lite med min nu och gillar den skarpt! Sjukt smidigt format och väldigt lättjobbad. Skulle vilja ha något performance mode eller liknande som kan både trigga sekvenser och muta pads i samma vy, eller allra helst att man kunde styra mutes med midi. Jag kör den med en Presonus Atom nu och där funkar det fint att banka trummor och starta sekvenser (dock utan visuell feedback på controllern) samt styra utvalda parametrar med rattarna. Men det känns som att det hela hade kunnat förfinas.

  51. #51
    Capoten
    Capoten är inte uppkopplad
    Capotens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Funderar på att köpa denna eller DT och trigga samplingar i den från min Norddrum2+nordpad. Behöver också en sequencer för att styra några syntar (tex: Boog, M1 & Korg R3).
    Är det nån som testat den med Norddrum? Går det att jämföra sequencern i den mot den i DT? Jag vill kunna programmera ett beat och spela valda delar över det live med ND2+pad.

  52. #52
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Lär väl vara väldigt annorlunda än DT men det du vill göra borde i högsta grad vara möjligt.

  53. #53
    Capoten
    Capoten är inte uppkopplad
    Capotens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ok, tack för svar. Får nog åka å klämma lite på dom i nån butik, innan köp.

  54. #54
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Den vann utmärkelsen 2019 års bästa trummaskin/sampler hos Musid Radar.

    https://www.musicradar.com/news/the-...mplers-of-2019

  55. #55
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Hmm hur använder man denna till typ backtrack sample player...
    Det jag vill är att kunna ladda in olika preset för varje låt.
    Som har ett backtrack PAD och kanske en del one shot samplingar osv..
    trycka på play och så är allt igång. (använder klocka ut till olika maskiner osv..)

    Får det inte att fungera - är säkert urenkelt...

    Tänker att göra en preset till varje sång

    Ladda in en lång sampling på PAD 1

    Antar att jag skall trigga PAD 1 i en Sequence

    I song mode ha valt den sequqnce som triggar PAD 1

    Men hur ställer jag in längden så den spelar hela sampling och inte retriggar?
    Eller hur gör man? Man kan ju absolut bara starta PAD 1 men då är bra om jag kan kan starta klocka och allt samtidigt så det synkar..

  56. #56
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Jäkligt najs att den kan vara USB Master till USB midi grejer!


    https://youtu.be/T35StPF9y6Q

  57. #57
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    1010Music har börjat lägga upp tutorials. Perfekt för såna som mig som älskar att ligga i badet och kolla tutorials ett par timmar innan man cyklar till studion.

    https://www.youtube.com/channel/UCEX...phEZSCX0gd7DXo

  58. #58
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Recenserad i Sound on Sound nu:
    https://www.soundonsound.com/reviews/1010music-blackbox


    Pros
    Disk streaming for effectively limitless sample time.
    Flexible audio playback options.
    Great slicing features.
    Plenty of audio outputs.
    Superb build quality.

    Cons
    Only 16 sample slots.
    Finger drumming on a small touchscreen won't suit everyone.
    Modulation possibilities are limited and cannot be recorded into sequences.

  59. #59
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Ni som har denna.

    Är ni nöjda, hur används den?

  60. #60
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om den får resonant filter och lite mer modulation i en uppdatering så är den ruskigt kompetent (även om den redan nu är det!)
    Firmware 1.4.3 nu fortfarande samma filter. En gissning är att de nog aldrig kommer implementera det. Som jag fattar är grundidén till burken att vara ljudkälla till ett modularsystem eller liknande så det kanske inte är så konstigt att de inte jobbar mot att bli mer fullfjädrad sampler?

    Om man kör med en stereoutgång + 4 separata mono har man ju en hel del möjligheter till extern ljudbearbetning.

    Det är antagligen en poäng att inte implementera för mycket och göra det hela oöverskådligt också. Knappupplägget gör den väl ändå rätt snabbjobbad eller?

    Jag har alltså inte en men är bra intresserad. Få begagnade tyder på nöjda köpare.

Liknande ämnen

  1. 1010music FXBOX
    Av Max S i forum Modularer & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-10-02, 23:20
  2. RSF Blackbox?
    Av Helix i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-09-11, 18:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •