Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 181 till 240 av 280

Ämne: 4Sound i konkurs

  1. #181
    MelodiesInMono
    MelodiesInMono är inte uppkopplad

    Senior
    Självklart känner jag luthfisken 😊
    Jag påstår inte att jag har bäst koll kring vad som har hänt inom företaget. Men efter att ha varit anställd sedan 2006 och rättså insyltad så vågar jag påstå att jag har mer koll än dom flesta här. Med det inte sagt att jag är 100% nöjd med ledarskapet/besluten genom åren. Men över ett par tusen internmail kring företaget och utvecklingen så... Jag borde vara några steg närmare sanningen.

    Det här blir min sista kommentar kring konkursen. För jag tycker att situationen är riktigt jävla tråkig. Jag, och många med mig har slitit enormt i flera år. För att försöka möta er här, och andra syntare i Norden. Att göra det bästa tänkbara med våra medel.
    Jag vet att många här har uppskattat det jag har gjort på Fridhemsplan. Alla happenings som ni kommit till. Dom kommer jag alltid bära med mig! Tack och salut!

    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej det vet nog han men frågan var kände du Nicklas "chokladkungen?" ?

  2. #182
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MelodiesInMono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Självklart känner jag luthfisken ��
    Jag påstår inte att jag har bäst koll kring vad som har hänt inom företaget. Men efter att ha varit anställd sedan 2006 och rättså insyltad så vågar jag påstå att jag har mer koll än dom flesta här. Med det inte sagt att jag är 100% nöjd med ledarskapet/besluten genom åren. Men över ett par tusen internmail kring företaget och utvecklingen så... Jag borde vara några steg närmare sanningen.

    Det här blir min sista kommentar kring konkursen. För jag tycker att situationen är riktigt jävla tråkig. Jag, och många med mig har slitit enormt i flera år. För att försöka möta er här, och andra syntare i Norden. Att göra det bästa tänkbara med våra medel.
    Jag vet att många här har uppskattat det jag har gjort på Fridhemsplan. Alla happenings som ni kommit till. Dom kommer jag alltid bära med mig! Tack och salut!
    Du har gjort ett grymt jobb! Sitter och spelar just nu på Sandbergbasen jag köpte hos er. Bästa bas jag ägt (och jag har ägt några stycken).

  3. #183
    MelodiesInMono
    MelodiesInMono är inte uppkopplad

    Senior
    <3

    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du har gjort ett grymt jobb! Sitter och spelar just nu på Sandbergbasen jag köpte hos er. Bästa bas jag ägt (och jag har ägt några stycken).

  4. #184
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av MelodiesInMono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag, och många med mig har slitit enormt i flera år. För att försöka möta er här, och andra syntare i Norden. Att göra det bästa tänkbara med våra medel.
    Jag vet att många här har uppskattat det jag har gjort på Fridhemsplan. Alla happenings som ni kommit till. Dom kommer jag alltid bära med mig! Tack och salut!
    Ingen mening att lyssna för mycket på några få som är negativa. jobbar själv med serviceyrke och man träffar ju på alla i ett samhälle hela tiden. Har man gjort allt perfekt i flera år och en dag har en dålig dag, eller träffar på fel kund som nog inte är nöjd ens om man gör saker gratis.

    låt inte det tala, man vet ju vad man gör och hur många nöjda kunde man haft.

    har också jobbat under koncern och gjort just det där du beskriver... Allt skulle bli så bra; ) i stället så skickade koncernen på vår avdelning skitjobben, Ställde upp något otroligt i fem år. Slet och jobbade mer än man ska, jobbade över, Gjorde mer.... Fick ingen kredd för det och bara skit tillbaka.

    Noll kronor i belöning /bonus... Det ända som hände efter dom där fem åren är att jag var sliten och fick egentligen inte ut något själv av det. Jag gör aldrig om det.

    Jag vet nu att om man måste jobba för mycket då är det något som inte står rätt till.

  5. #185
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av MelodiesInMono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet att många här har uppskattat det jag har gjort på Fridhemsplan. Alla happenings som ni kommit till. Dom kommer jag alltid bära med mig! Tack och salut!
    Du har gjort ett jättebra jobb och Fridhemsplan har slitit hårt i år för att få det att flyta. Min Hagström Super Swede bas jag köpte 2015 är min favoritbas, tror den kom från Malmöbutiken till Fridhemsplan eftersom ingen i Malmö ville ha den.

  6. #186
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    @MiM - MatrixBruttan trivs här efter affären hos dig. Jag tror alla egentligen delar sorgen här även om fyndhoppet såklart får folk att uttrycka sig lite ovarsamt.

    Hoppas alla på golvet snart hittar nya intressanta jobb.

  7. #187
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej det vet nog han men frågan var kände du Nicklas L. nuvarande "chokladkungen" ?
    Jag har spelat fyrhändigt med Niclas - han är en rolig prick.

  8. #188
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av MelodiesInMono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Självklart känner jag luthfisken ��
    Jag påstår inte att jag har bäst koll kring vad som har hänt inom företaget. Men efter att ha varit anställd sedan 2006 och rättså insyltad så vågar jag påstå att jag har mer koll än dom flesta här. Med det inte sagt att jag är 100% nöjd med ledarskapet/besluten genom åren. Men över ett par tusen internmail kring företaget och utvecklingen så... Jag borde vara några steg närmare sanningen.

    Det här blir min sista kommentar kring konkursen. För jag tycker att situationen är riktigt jävla tråkig. Jag, och många med mig har slitit enormt i flera år. För att försöka möta er här, och andra syntare i Norden. Att göra det bästa tänkbara med våra medel.
    Jag vet att många här har uppskattat det jag har gjort på Fridhemsplan. Alla happenings som ni kommit till. Dom kommer jag alltid bära med mig! Tack och salut!
    <3<3<3

  9. #189
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har spelat fyrhändigt med Niclas - han är en rolig prick.
    JAM tyckte nog mest att han var en Prick när han bojkottade dom.

  10. #190
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det flöt nog många liter vatten under bron sedan gammalt groll. Jag jobbade på JAM ett tag när man handlade av Luthman. Det är sen gammart.

  11. #191
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    å nu är dlxmusic.se nere också!

  12. #192
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    å nu är dlxmusic.se nere också!
    Det är nog inte relaterat till detta hoppas jag.

  13. #193
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    å nu är dlxmusic.se nere också!
    Fast Englund Musik är väl inte länkat med Luthman?

  14. #194
    abod
    abod är inte uppkopplad
    abods avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    å nu är dlxmusic.se nere också!
    Musikinstrumentbranschens död är nära ?

    Nä så illa ska det väl inte vara, det är förhoppningsvis något annat det beror på, har själv en beställning ligger på DLX sen i Fredags, och har fått en order bekräftelse från dem.

    Men tråkigt för alla anställda på 4sound, lider med dem som förlorat jobbet, på vad det verkar ett ganska hastigt sätt.

  15. #195
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    å nu är dlxmusic.se nere också!
    Är "bara" något tekniskt, är uppe nu...

  16. #196
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av ulf.soderlund Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är "bara" något tekniskt, är uppe nu...
    Skönt! Fin butik och min närmsta granne!

  17. #197
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    @ melodiesinmono: Stort tack för alla mina syntköp genom dej Bokade Karp, MS-20 desktop, och alla tre första Roland boutique-syntar genom dej. Eventen var också kul. Många trevliga kollegor hade du i butiken. Det kändes som om 4sound Fridhemsplan verkligen fick uppmärksamhet och fler besökande kunder då. Jam har också gjort liknande kvällar, och det ger en bra upplevelse, för både butiker och kunder
    Så, jag tänker på er, och hoppas att ni och alla andra inom företaget får bra jobb framöver! Kommer förbi Fridhemsplan på onsdagen, har jag tänkt. Kanske ses vi där?
    Kram från Jocke
    Senast redigerat av jocks1 den 2019-10-13 klockan 14:52. Anledning: omformulerad text

  18. #198
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Någon som vet ännu när 4Sound Malmö slår upp portarna på onsdag (var det väl)?

  19. #199
    smokemon
    smokemon är inte uppkopplad
    smokemons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MelodiesInMono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Självklart känner jag luthfisken ��
    Jag påstår inte att jag har bäst koll kring vad som har hänt inom företaget. Men efter att ha varit anställd sedan 2006 och rättså insyltad så vågar jag påstå att jag har mer koll än dom flesta här. Med det inte sagt att jag är 100% nöjd med ledarskapet/besluten genom åren. Men över ett par tusen internmail kring företaget och utvecklingen så... Jag borde vara några steg närmare sanningen.

    Det här blir min sista kommentar kring konkursen. För jag tycker att situationen är riktigt jävla tråkig. Jag, och många med mig har slitit enormt i flera år. För att försöka möta er här, och andra syntare i Norden. Att göra det bästa tänkbara med våra medel.
    Jag vet att många här har uppskattat det jag har gjort på Fridhemsplan. Alla happenings som ni kommit till. Dom kommer jag alltid bära med mig! Tack och salut!
    Alltid fått ett superbt bemötande av dig i butiken, bara , riktigt tråkigt detta!

  20. #200
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som vet ännu när 4Sound Malmö slår upp portarna på onsdag (var det väl)?
    Gamtråden håller vi uppdaterad när vi vet! https://www.99musik.se/showthread.ph...6-oktober-2019

  21. #201
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    I bland kan en konkurs också leda till något bra. Jag själv fick en del erbjudanden som chef bland annat. För mig var det bara att välja och vraka. Jobb fans det.

    Den enda trista vara att mista arbetskamraterna och att det var lite knasig stämmning på slutet men förutom det så var det bara gott. Jag saknar det gänget än i dag...

  22. #202
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Mycket tråkigt för musiksverige och för personalen. Estrad på Folkunga har en särskild plats i hjärtat. Lärde mig aldrig att säga 4sound liksom...

    Man kan väl bara hoppas att de butiker som finns kvar, så som Jam, Dlx och DJservice etc får lite extra luft under vingarna under en tid...

    Till all trevlig personal jag träffat genom åren....Keep on rocking!
    Senast redigerat av Steelberry den 2019-10-14 klockan 17:55.

  23. #203
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Tråkigt som sagt, alltid trevligt de få gånger jag varit där inne och köpt ladd

  24. #204
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tråkigt som sagt, alltid trevligt de få gånger jag varit där inne och köpt ladd
    Oops glömde visst en bokstav 😁

    Sladd

  25. #205
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oops glömde visst en bokstav ��

    Sladd
    Jag tänkte att du köpt en laddare till något, eller det var något eurocrack

  26. #206
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Är övertgad om att det fortfarande finns marknad för någon variant av 4Sound/Musikbörsen/Estrad, gäller att lyckas hitta en nish där man inte behöver konkurrera med tysken eller Gear4Music. Mindre butiksyta och innehåll med högre marginal. Nu när köpkraften svalnat av kanske man tex borde titta på att köra större andel begagnat och större andel i det tämligen lättsålda lågprissegmentet. Folk vill ju fortfarande köpa även om pengen inte är lika stor.

  27. #207
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Dalleponken Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är övertgad om att det fortfarande finns marknad för någon variant av 4Sound/Musikbörsen/Estrad, gäller att lyckas hitta en nish där man inte behöver konkurrera med tysken eller Gear4Music.
    Egentligen så har 4Sound helt ok priser ofta lägre än tysken. Dock vinner tysken när 4Sound inte har saker i lager, tysken har bra returvillkor och tre års garanti. När jag pratar med 4Sound personalen så är det usla löner, noll självbestämmande och centrala direktiv som sticker ut. Det känns som de har slavlöner och att de inte får göra något alls utan godkännande uppifrån. Sjunkande marginaler verkar ha ökat centralstyrningen, med andra ord möts man av personal som i princip bara får ta betalt och om man har tur lärt sig något om grejerna på egen hand. Det saknas helt karriärmöjligheter och ledningen räknar iskallt med att avdankade musiker accepterar dåliga villkor.

  28. #208
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tråkigt som sagt, alltid trevligt de få gånger jag varit där inne och köpt ladd
    Det är DIT alla pengar gått alltså? Polisen har gjort ett beslag, och plötsligt har 4Sounds ägare bekymmer.

    "Franke, do er min bedste venn i hele Købenahavn – men do føkker meg Franke!"

  29. #209
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Letade gamla öppettider och i ett av sökresultaten fick jag upp det här som förhandsvisning;

    "Music Retail Sweden AB är ett mellanstort aktiebolag med 110 anställda. Senaste räkenskapsåret gjordes en förlust på 19 696 TKR."

    Man kan ju säga mycket, men 20 mille ska man vara ett hyfsat stort bolag för att tycka att det är okej att gå back ett rimligt mellanår. Det är ju i runda slängar 40 butiksanställdas årslöner med socavgifter etc.

  30. #210
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänkte att du köpt en laddare till något, eller det var något eurocrack
    Jag trodde d va moogfilter.

  31. #211
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    https://www.4sound.se/Information-ku...aintenance.pdf

    MUSIC SWEDEN RETAIL AB I KONKURS KONSUMENTINFORMATION
    Music Retail Sweden AB, nedan (”Bolaget”), som genom butikerna 4SOUND sålt musikinstrument samt tillbehör till konsumenter runt om i landet försattes i konkurs den 9 oktober 2019. Ackordscentralen i Stockholm AB hanterar konkursen.
    Bolagets verksamhet drivs för närvarande vidare. Nedan finns allmän information om vad som gäller i konkursen för konsumenter.

    Reklamationer
    Om en kund önskar reklamera varor som köpts efter konkursutbrottet, skall kunden kontakta butiken för vidare hantering.
    För varor som köpts före konkursutbrottet har kunden inte rätt att rikta något anspråk på reklamation mot konkursboet. Det går alltså inte att reklamera varor som köpts före konkursutbrottet. Kostnadsanspråk på grund av att reklamation ej kan göras för varor som köpts före konkursutbrottet kan anmälas till konkursförvaltningen enligt nedan.
    Kunder kan dock enligt 46 § konsumentköplagen i vissa fall reklamera fel i vara mot bakre säljled. Huvuddragen för en konsuments möjlighet till detta redovisas nedan men det ska framhållas att redogörelsen inte är uttömmande och att det inte på förhand går att säga om denna möjlighet kan nyttjas i det enskilda fallet.
    En förutsättning för åberopande av 46 § konsumentköplagen är att kunden gör gällande att det är fel på varan. Anspråket ska sålunda avse exempelvis ett krav på avhjälpande, omleverans, prisavdrag, ersättning för avhjälpandekostnader, hävning och i samband härmed avkastningsränta samt skadestånd. Någon möjlighet att rikta anspråk mot tidigare säljled vid dröjsmål finns inte. Vidare måste det bakre säljledet ha utgjorts av en näringsidkare som i sin tur överlåtit varan för vidareförsäljning. Det bakre ledet ska således ha varit grossister, importörer, tillverkare och andra som överlåtit varan för vidareförsäljning. Direktkrav till bakre säljled kan inte framställas när det handlar om köp av begagnad vara.

    Öppet köp
    Bolaget kan inte längre erbjuda öppet köp eller lösa in köpreturer vid öppet köp. Detta gäller även om kunden köpt varan vid en tidpunkt då Bolaget erbjöd öppet köp.

    Bytesrätt
    Bytesrätt kan inte erbjudas vare sig för varor som köpts före konkursutbrottet eller för varor som köpts efter konkursutbrottet.

    Presentkort och tillgodohavanden
    Presentkort och övriga tillgodohavande för kund är från och med den 10 oktober 2019 inte giltiga som betalmedel i någon av butikerna. Innehavaren av presentkortet / tillgodohavandet har ett krav på motsvarande belopp på Bolaget vilket bör anmälas till konkursförvaltningen.
    Eventuella anspråk på grund av ogiltiga presentkort / outnyttjat tillgodohavande kan anmälas till konkursförvaltningen enligt nedan.

    Betalda dock inte levererade köp från webshopen
    Förskottsbetalningar för varor återbetalas normalt sett inte. Om varan vid konkurstidpunkten fanns hos Bolaget och var avskild eller märkt på sådant vis att det framgår att varan var avsedd för den specifika köparen (tex genom namn/ordernummer eller liknande märkning) har kunden dock rätt att få den uppmärkta varan enligt 49 § konsumentköplagen.
    Eventuella anspråk på grund av förskottsbetalning för olevererade, inte avskilda eller märkta, varor hanteras enligt nedan.

    Övriga förskottsbetalningar
    Förskottsbetalningar för varor återbetalas inte. Leverans av förskottsbetalade varor sker under förutsättning att den specifika varan vid konkurstidpunkten har avskilts och märkts upp med kundens namn/ordernummer eller liknande märkning före konkurstidpunkten. Se vidare härom ovan.

    Servicetjänster
    Förskottsbetalningar för servicearbeten återbetalas inte. Varor som är inlämnade för service ska återlämnas till kund i det skick varan var i när konkursen meddelades. Om kund påkallar att servicetjänster utförs måste kunden betala på nytt för tjänsten.
    Eventuella anspråk på grund av förskottsbetalning av icke utförda servicetjänster hanteras enligt nedan.

    Kommissionsvaror
    De varor som Bolaget har uppdrag från kund (kommittenten) att sälja genom kommissionsförfarande och som finns i respektive butik utgör respektive kommittents egendom och får under inga omständigheter säljas till annan kund. Respektive vara ska omgående utlämnas till respektive kommittent (ägare). För det fall kommittenten inte omgående kan återta sin kommissionsegendom ska egendomen omgående
    ställas undan samt märkas upp med kommittentens namn varefter egendomen måste avhämtas snarast möjligt och senast inom två veckor.
    Vad gäller kommissionsegendom som sålts av Bolaget före konkurstidpunkten men där Bolaget inte redovisat försäljningen till kommittenten (d.v.s. betalt ägaren) så har kommittenten rätt att få ut försäljningslikviden om Bolaget har avskilt försäljningslikviden på ett separat konto. Det krävs således att försäljningslikviden inte har sammanblandats med Bolagets egna medel. Utredning om hur Bolaget hanterat försäljningen pågår. I de fall ägare inte erhållit betalning från Bolaget ombeds dessa därför att ta kontakt med konkursförvaltningen via email till nedan angiven mailadress. Ange ”kommission” i ämnesraden.

    Anmälan av anspråk
    Anspråk på ersättning på grund av reklamationer, presentkort, tillgodohavanden eller övriga fordringar enligt vad som anges ovan anmäls på blankett, som kan laddas ner på www.ackordscentralen.se/aktuellt och därefter sändas per mail till 4sound@ackordscentralen.se eller postas till nedanstående adress.
    Music Retail Sweden AB:s konkursbo c/o Ackordscentralen Stockholm AB Strandvägen 35
    114 56 Stockholm
    Dessa anspråk utgör oprioriterade fordringar i konkursen. Det är ännu för tidigt att säga om det blir aktuellt med utdelning på oprioriterade fordringar. Om detta skulle visa sig möjligt kommer ett bevakningsförfarande att inledas och de som anmält fordringar till konkursboet kommer då att få information om hur detta går till.
    Stockholm den 15 oktober 2019 Konkursförvaltningen

  32. #212
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Anmälan av anspråk
    Anspråk på ersättning på grund av reklamationer, presentkort, tillgodohavanden eller övriga fordringar enligt vad som anges ovan anmäls på blankett, som kan laddas ner på www.ackordscentralen.se/aktuellt
    Var hittar ni den blanketten?

  33. #213
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Hårda bud! Intessant fråga om alla som handlat på faktura sista dagarna innan konkursen kan strunta i att betala...känns liksom som om det är likvärdigt med att 4Sound inte behöver leverera förskottsbetalda varor som man inte tagit tag i ännu...jäkligt skumt detta med hantering av konkurser. Och så statlig lönegaranti på det...mysko.

  34. #214
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Om jag bara gick in i den lokala butiken imorrn och plockade med mig grejer utan att betala skulle jag säkert få 5 år på kåken. Går man i konkurs så gäller tydligen andra regler. Men jag kan också se det från andra sidan. Om man inte har pengar och därför går i konkurs och det står fordringsägare och knackar på dörren - hur prioriterar man när inte alla kan få sitt?

  35. #215
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hårda bud! Intessant fråga om alla som handlat på faktura sista dagarna innan konkursen kan strunta i att betala...känns liksom som om det är likvärdigt med att 4Sound inte behöver leverera förskottsbetalda varor som man inte tagit tag i ännu...jäkligt skumt detta med hantering av konkurser. Och så statlig lönegaranti på det...mysko.
    Om jag inte minns fel så använde 4Sound Klarna, så det blir väl Klarnas regler som styr?

  36. #216
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man inte har pengar och därför går i konkurs och det står fordringsägare och knackar på dörren - hur prioriterar man när inte alla kan få sitt?
    Först är det staten som vill ha in skatter, konkursförvaltarens kostnader, kostnader som uppstår för att hålla verksamheten igång efter konkursen typ lokalerna, löner mm mm sist kommer oprioriterade fordringar som kundfordringar. Det finns mer exakt på nätet om ordningen.

  37. #217
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Först är det staten som vill ha in skatter, konkursförvaltarens kostnader, kostnader som uppstår för att hålla verksamheten igång efter konkursen typ lokalerna, löner mm mm sist kommer oprioriterade fordringar som kundfordringar. Det finns mer exakt på nätet om ordningen.
    Det är förmånsrättslagen som styr prioriteringsordningen. Antar att det är rent praktiska skäl som ligger bakom ordningen. Svårt att administrera många små fordringsägare. Hade blivit väldigt utdragna konkurser i vissa fall.

  38. #218
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Som privatperson har jag ju kört Postförskott när jag beställer lite dyrare grejer. Alltså jag betalar när jag löser ut paketet.

    Jag vill verkligen inte råka ut för det.

  39. #219
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kirre777 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är förmånsrättslagen som styr prioriteringsordningen. Antar att det är rent praktiska skäl som ligger bakom ordningen. Svårt att administrera många små fordringsägare. Hade blivit väldigt utdragna konkurser i vissa fall.
    Exakt. Otillräckliga resurser ska fördelas. Sen har vissa fordringsägare företräde helt enkelt för att det inte skulle gå att exempelvis få lån till rimliga villor annars.

  40. #220
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Hur funkar det om jag ingår ett köpeavtal och exempelvis betalar med Klarnas ”få först betala sen”, om butiken kursar innan jag fått prylen levererad, men de redan fått sin betalning av Klarna? Blir jag skyldig att betala fakturan till Klarna trots att jag aldrig får se prylen?

  41. #221
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur funkar det om jag ingår ett köpeavtal och exempelvis betalar med Klarnas ”få först betala sen”, om butiken kursar innan jag fått prylen levererad, men de redan fått sin betalning av Klarna? Blir jag skyldig att betala fakturan till Klarna trots att jag aldrig får se prylen?
    Då har du ej ”fått den”

  42. #222
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Nä men det är ju bara deras namn. Det väger nog inte så tungt juridiskt.

    Det är ju inte skitvanligt att sånt här händer, men det har hänt förr och kommer hända igen. Jag drar mig i det längsta från att handla mot förskottsbetalning mycket på grund av risken. Men jag brukar känna mig trygg med just Klarnas modell, men frågan är om det är en falsk trygghet.

  43. #223
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Kolla det finstilta. Eller ring/skriv o fråga

  44. #224
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jag har välldigt dålig erfarenhet av klarna den gången när det var jag som skulle ha pengar.

    Beställde en processor som plötsligt vist inte fanns i lager, företaget betalade direkt tillbaka pengarna till Klarna. Sen såg inte jag röken av dom pengarna. Skulle skicka efter ett papper och fylla i det och skicka tillbaka med underskrift och grejer. Nej det hände inget, 650 KR i sjön.

    Så nej lite inta på klarna och undvik om det går.

  45. #225
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    [admod]

    Jag har städat tråden och tog bort inlägg samt citat av inlägg som bedömdes röra politik.
    Håll diskussionen om lönegarantier och konkursfordringar inom råmärkena.
    Senast redigerat av machinepop den 2019-10-15 klockan 22:21. Anledning: nu är det rättstavat också

  46. #226
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    har varit med om att ha bokad vara två olika gånger i olika butiker, fått en faktura med senaste betalningsdatum. Sedan blir varan försenad till butiken, och jag får en påminnelse om ej betald vara. Har fått kontakta butikerna och påtala att varan ej levererats ännu. Verkade inte finnas koppling emellan levererad till kund, och betalningsdatum. det löste sej då, men ingen bra konstruktion med fakturering, utan leveransbekräftelse

  47. #227
    SINUS
    SINUS är inte uppkopplad
    SINUSs avatar
    Senior
    Drar nog till malmöbutiken idag.. försöker stå emot frestelsen, men det är bara att ge efter.

  48. #228
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har välldigt dålig erfarenhet av klarna den gången när det var jag som skulle ha pengar.

    Beställde en processor som plötsligt vist inte fanns i lager, företaget betalade direkt tillbaka pengarna till Klarna. Sen såg inte jag röken av dom pengarna. Skulle skicka efter ett papper och fylla i det och skicka tillbaka med underskrift och grejer. Nej det hände inget, 650 KR i sjön.

    Så nej lite inta på klarna och undvik om det går.
    Fast en av finesserna med klarna är ju att man inte betalar förrän man fått varan och sett att man är nöjd.

  49. #229
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://www.4sound.se/Information-ku...aintenance.pdf

    MUSIC SWEDEN RETAIL AB I KONKURS KONSUMENTINFORMATION

    [……mycket text...]
    Gott om tillfällen att komma i kläm där...

    Vad händer t ex om man lämnat in en vara på kommission och befinner sig utomlands och inte kan hämta ut inom 14 dagar? Man kanske inte ens sitter i ett sånt läge där man kan få reda på att de konkat?

    Vad gäller kommissionsegendom som sålts av Bolaget före konkurstidpunkten men där Bolaget inte redovisat försäljningen till kommittenten (d.v.s. betalt ägaren) så har kommittenten rätt att få ut försäljningslikviden om Bolaget har avskilt försäljningslikviden på ett separat konto. Det krävs således att försäljningslikviden inte har sammanblandats med Bolagets egna medel. Utredning om hur Bolaget hanterat försäljningen pågår.
    Ouch...

  50. #230
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Aj!

  51. #231
    palsen
    palsen är inte uppkopplad

    Senior
    Cyklade just förbi butiken på Folkungagatan, det är kö till korsningen vid Östgötagatan.

  52. #232
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av palsen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Cyklade just förbi butiken på Folkungagatan, det är längre kö än för bröd i Öststaterna innan muren föll.
    99fix

  53. #233
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Det var åtminstone femtio meter kö utanför 4sound Göteborg när jag var där vid 11.30. Orkade inte bry mig.

  54. #234
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av palsen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Cyklade just förbi butiken på Folkungagatan, det är kö till korsningen vid Östgötagatan.
    Japp, såg den kön, och jag åkte till Fridhemsplan istället. Köade där i 90min. Sedan var det bara gitarr grejer i butiken... Ville ha ett Nord Stage3 88.

  55. #235
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran

  56. #236
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svajar rejält nu...

  57. #237
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj, trodde det var klart sedan innan att de skulle konka faktiskt.

  58. #238
    Fires_Of_Ork
    Fires_Of_Ork är inte uppkopplad
    Fires_Of_Orks avatar
    Veteran
    vem "snodde" Ob 2Voice? ( 60000:- -30% = lite över 40K )

  59. #239
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Fires_Of_Ork Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vem "snodde" Ob 2Voice? ( 60000:- -30% = lite över 40K )
    Jag köpte den, men kände att det inte var något för mig, så jag gav bort den till grannens sexåring som ville ha något att plinka på.

  60. #240
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag köpte den, men kände att det inte var något för mig, så jag gav bort den till grannens sexåring som ville ha något att plinka på.
    Det var snällt, den är ju vit och fin och duger ju bra till barnens kritor

Liknande ämnen

  1. JAM i konkurs?
    Av bing i forum Nyheter
    Svar: 117
    Senaste inlägg: 2019-10-15, 13:45
  2. Arvikafestivalen hotas av konkurs!?
    Av evirob i forum Nyheter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-21, 18:59
  3. Hultsfredsfestivalen i konkurs!
    Av dar303 i forum Allmänt om musik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-23, 09:28
  4. Hartmann i konkurs
    Av PF i forum Nyheter
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 13:44
  5. Soundart i konkurs?
    Av false messiah i forum Nyheter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-04-26, 08:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •