Resultat 1 till 38 av 38

Ämne: Marknadsföringstråden!!

  1. #1
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran

    Marknadsföringstråden!!

    Tänkte att det kunde vara fett med en tråd dedikerad till allmänna do's and dont's gällandes marknadsföring!!
    Hur gör ni för att nå ut med er musik?

  2. #2
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Tror knepet snarare ligger i att nå ut med en logga ett koncept... sprid saker som folk snappar upp och omger sig med... sen introducerar du musiken el vad du vill.. vid det laget är alla så nyfikna... eller redan sålda på grejjen.....sen spelar musiken mindre roll....

    Snackar vi mer smalare genres så blir det lite knepigare.. men create the myth funkar där också ...

  3. #3
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Myten/sanningen om den "grottfeta megahiten" som får naturlig spridning för att den är så förbaskat bra, lever nog fortfarande i alla genrer. I övrigt är det träget spridande och beroende på genre ser det nog olika ut. Sprida promos till DJs, pumpa filer till influencers, skriva på forum eller som emu säger, banka in en logga och ett koncept.

    Spela live är ju också en klassiker och gör man det för jävla skitbra finns det mer att hämta...

  4. #4
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Jag har fått en uppfattning att nuförtiden så går du antingen all in på marknadsföring eller så mosar du på med produktioner tills folk inte längre kan undvika dig. Vissa människor vill ju bara spela, oavsett om det är deras egen musik eller ngn annans, andra känner att deras integritet inte tillåter det och vill producera. Det är nog viktigt att veta vilket släkte man tillhör. Och ta det därifrån eftersom båda dessa variabler påverkar hur mycket tid du har för att promota din musik.

    Jag vet inte om du lyssnar på musikproddpodden. Men jag har ett minne av att de tog upp lite hur de gör bl.a. köpa marknadsföring på facebook. Det som är bra med det är att du troligtvis kan nå din målgrupp ganska exakt.

    Skapar du en artistsida på t.ex. Spotify har den en hel drös med tutorials hur du når ut med din musik. Allt från followers till att läggas upp i spellistor samt att skapa egna spellistor på sin artistsida, jag personligen känner att gå all in i marknadsföring tar bort väldigt mycket tid från musikskapandet, men gör du det bra kan du ha ett par miljon lyssnare även fast din musik inte är ngt speciellt alls.

    Iom att du har en artistsida, kan du ta del av en del intressant metadata, bl.a. kön och ålder på dina lyssnare. Det går säkert att skapa ett helt projekt kring detta och hur du når denna målgrupp mer effektivt.

    Sen har du ju en sida som heter submit hub, var du kan hypa upp din musik och få kontakt med folk.

  5. #5
    patukka
    patukka är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Tror någon att lite guerrilla-marknadsföring med kassettband kan ge resultat? Tänker mer specifikt på att föra över exempelvis en EP på kassettband och hänga upp i träd och på toaletter på krogar runtom i staden? Tror personligen på att det behöver omfamnas av en viss mystik för att det ska fungera/ge genomslag. Det som finns på bandet behöver förmodligen överraska tillräckligt för att ge bredare genomslag än bara den som lyssnar på bandet.

  6. #6
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av patukka Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror någon att lite guerrilla-marknadsföring med kassettband kan ge resultat? Tänker mer specifikt på att föra över exempelvis en EP på kassettband och hänga upp i träd och på toaletter på krogar runtom i staden? Tror personligen på att det behöver omfamnas av en viss mystik för att det ska fungera/ge genomslag. Det som finns på bandet behöver förmodligen överraska tillräckligt för att ge bredare genomslag än bara den som lyssnar på bandet.
    Medhåll på "mystiken". Men jag gillar idén. Bäst är väl om du kan få in en kassett på Sturecompagniets toalett el dyl.

  7. #7
    patukka
    patukka är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Medhåll på "mystiken". Men jag gillar idén. Bäst är väl om du kan få in en kassett på Sturecompagniets toalett el dyl.
    Hur skulle man kunna skapa mystiken? Känns som att själva EP:n kanske borde vara det sekundära på bandet. Vad kan bandet innehålla för att en eventuell lyssnare kanske vill tipsa media om att de hittat ett mystiskt kassettband? Inleda bandet som om att det är en hemlig inspelning från ett väckelsemöte med väldigt speciellt innehåll?

  8. #8
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Då man delvis jobbar med marknadsföring professionellt är det en satans svår och mångfacetterad fråga.

    Men rent privat - är jag personligen så satans trött på mass-marknadsföring att jag mer vanligt en ej - sparkar bakut när jag får marknadsmaterial skickat till mig - både av polare och okända. Med andra ord - för målgrupp Frengus - funkar inte sociala kanaler. Misstänker målgrupp Frengus växer för varje dag. Jag op;tar out på allt jag bara kan. Avföljer polare som kross-postar sina egna alster på alla sociala kanaler de hittar.

    Kan vara tänkvärt.

  9. #9
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av patukka Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur skulle man kunna skapa mystiken? Känns som att själva EP:n kanske borde vara det sekundära på bandet. Vad kan bandet innehålla för att en eventuell lyssnare kanske vill tipsa media om att de hittat ett mystiskt kassettband? Inleda bandet som om att det är en hemlig inspelning från ett väckelsemöte med väldigt speciellt innehåll?
    Det beror väl lite på vilken musik du gör. Klassisk genrebestämd sådan tror jag inte funkar. Så vanlig syntpop, vanlig house, vanlig noise, vanlig acid etc är nog kört. Men att inleda med fejkad undergroundradio eller nå't som faktiskt låter smyginspelat under inspelning i dyr finstudio eller liknande kanske är idé?

    Nine Inch Nails "tappade" ju USB-minnen med nya spår på nå'n toalett etc och kopplade det till nå'n skum underjordisk motståndsrörelse etc. Jag tror det var inför släppet av "Year Zero". Det är fortfarande min favorit bland udda lanseringstekniker.

  10. #10
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nine Inch Nails "tappade" ju USB-minnen med nya spår på nå'n toalett etc och kopplade det till nå'n skum underjordisk motståndsrörelse etc. Jag tror det var inför släppet av "Year Zero". Det är fortfarande min favorit bland udda lanseringstekniker.
    "tappade" USB-minnen är ett effektivt sätt att få vanliga användare att exekvera okänd mjukvara.

  11. #11
    patukka
    patukka är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då man delvis jobbar med marknadsföring professionellt är det en satans svår och mångfacetterad fråga.

    Men rent privat - är jag personligen så satans trött på mass-marknadsföring att jag mer vanligt en ej - sparkar bakut när jag får marknadsmaterial skickat till mig - både av polare och okända. Med andra ord - för målgrupp Frengus - funkar inte sociala kanaler. Misstänker målgrupp Frengus växer för varje dag. Jag op;tar out på allt jag bara kan. Avföljer polare som kross-postar sina egna alster på alla sociala kanaler de hittar.

    Kan vara tänkvärt.
    Intressant, känner likadant. Jag blir genast skeptisk när jag ser en marknadsförd låt på ex. Facebook. Det första jag tänker på är att man antingen är väldigt desperat med att nå ut, och/eller att låten är såpass dålig att den behöver marknadsföras. Dock behöver det absolut inte stämma att låten är dålig, men då är vi tillbaka på att man verkar desperat... Tyvärr.
    Tror mycket på att bygga sitt "varumärke" underifrån. Exempelvis på forum som 99. Hitta autentiska följare först.

  12. #12
    patukka
    patukka är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nine Inch Nails "tappade" ju USB-minnen med nya spår på nå'n toalett etc och kopplade det till nå'n skum underjordisk motståndsrörelse etc. Jag tror det var inför släppet av "Year Zero". Det är fortfarande min favorit bland udda lanseringstekniker.
    Intressant, undrar om man kan ta det steget vidare. Göra ett socialt experiment av det. Allt börjar med ett USB-minne och eskalerar. Folk är ju som besatta efter att hitta något att tro på idag. Då kanske man faktiskt kan se hur långt man kommer, för att i slutändan exponera att det bara var ett prank. Det finns ingen dålig publicitet brukar det ju heta... Men många kommer att hata en. Samtidigt kan man ju faktiskt aldrig avslöja det...

  13. #13
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ett hittat USB-minne! Det är nog tvångstankar i stil med de man kan känna när man passerar en dagvattenbrunn med nycklar i handen som får folk att stoppa i de i sin dator... MEn det ökar väl än mer mystiken då då

  14. #14
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Gerillamarknadsföring kan också genomskådas ibland. Jag tillhör nog också en "målgrupp frengus" som tycker överdriven marknadsföring bara blir tröttsam. Men visst, häng gärna upp kassetter med kryptiskt innehåll i träden.

    Urpropagandisten Ed Bernays hade alltid en långsiktig taktik. Om han skulle få folk att köpa sig ett piano så började han med en kampanj för att man skulle tycka det var naturligt att ha ett musikrum i hemmet. Och när man har ett musikrum vill man förstås ha ett piano i det.

  15. #15
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Hittiga grejjer sprids bra på sociala medier.
    Boten Anna, laddades ner 1 miljon gånger på 24 timmar typ...från en (1) uppladdning på myspace...källa SVT intervju med basshunter.

  16. #16
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett hittat USB-minne! Det är nog tvångstankar i stil med de man kan känna när man passerar en dagvattenbrunn med nycklar i handen som får folk att stoppa i de i sin dator... MEn det ökar väl än mer mystiken då då
    Såg nyligen en föreläsning med en kvinna vars jobb var att testa företags säkerhet (hej Blå Måndag-Måns!). Jag minns inte exakt siffran hon nämnde, men USB-tricket funkar tydligen sjukt bra och särskilt om det står nåt om "löner" eller "konfidentiellt" på USB-stickan. Så vem vet, det kanske kan vara en effektiv idé för musikpromotion också.

  17. #17
    patukka
    patukka är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg nyligen en föreläsning med en kvinna vars jobb var att testa företags säkerhet (hej Blå Måndag-Måns!). Jag minns inte exakt siffran hon nämnde, men USB-tricket funkar tydligen sjukt bra och särskilt om det står nåt om "löner" eller "konfidentiellt" på USB-stickan. Så vem vet, det kanske kan vara en effektiv idé för musikpromotion också.
    Då har vi alla något att fundera på när det kommer till promotion. Dock kan marknaden snabbt bli "mättad" om det plötsligt ligger 10 konfidentiella USB-stickor på alla toaletter runtom i staden :P

  18. #18
    Varför inte göra båda? Mer än rätt att åtminstone lämna lite skön musik efter sig när en har snott alla lokalt lagrade bitcoins och matat in en ransomware.

  19. #19
    Peder
    Peder är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    En tanke om marknadsföring av låtar

    Hej, har funderat lite på detta själv. Skulle man inte kunna försöka komma högt upp på Google med något sökord som är relaterat till musik. Kanske döpa sin låt till "skvaller darin" eller något. Eller kanske köpa youtubeannonser och på så sätt pusha sin musik? Hörde av någon att det kostar mindre än en krona per visning.

    Funderar på att ta hjälp av något företag som har koll på hemsidor och sånt?

    Några tankar`?

  20. #20
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Gör man musik som kan heta vad som helst så funkar alldeles säkert ”Billie Eilish nude” och ”Kobe Bryant’s death” om man helt saknar skrupler. Betald tubreklam tror jag ingen går på. Många (som jag) har dessutom adblocker...

  21. #21
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Spotify har regler mot missbruk av andras artistnamn har jag för mig om man vill ha sin musik där

  22. #22
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Har funderat på om man hade nåt projekt man ville göra reklam för att typ spika upp en 10 meters plywood med bandnamnet på efter pendeln/tunnelbanan uppe i några träd typ, dock glor väl alla i sina telefoner nuförtiden 😀

    Funkar dock kanske bättre efter motorvägen ☺️

  23. #23
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spotify har regler mot missbruk av andras artistnamn har jag för mig om man vill ha sin musik där
    Just det... lite gråzon. Prata om coronavirus och Israel-Palestina istället. Safe but unsafe liksom.

  24. #24
    Google tar gladeligen emot din klickbudget, men om sidan du annonserar inte är relevant till nyckelordet så kommer du helt enkelt inte få någon större trafikvolym ändå, ja, förutom Googles low-quality clicks (som fyller deras kassa): alltså trafik som kommer in, inser att dom blivit lurade och lämnar på stubinen... (och där igenom ger klirr i Googles kassa på din bekostnad) Om den ens är verkliga människor...

    Adwords är bra om din verksamhet har medelvanliga nyckelord. Om det är exotiska nyckelord så behövs det inte, och om det är vanliga nyckelord, typ "musik" så kommer det kosta dig en förmögenhet för att hamna på sida 2.

    Deras affärsidé är helt vanlig utpressning helt enkelt.
    Senast redigerat av reSet den 2020-01-29 klockan 14:40.

  25. #25
    Om en ändå ska hålla på med google, smartare/vanligare att köpa andras (konkurrenters) nyckelord och giddra med deras budget kapa deras trafik. Du förlorar lika mycket pengar, tjänar lika lite (0), men åtminstone blir det jobbigare för dina motståndare.

  26. #26
    "Håkan Hellström full album" till exempel

  27. #27
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Håkan Hellström full album" till exempel
    Har han spelat in något nykter också?

  28. #28
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har han spelat in något nykter också?
    Nej, det hör du väl.

  29. #29
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    corona virus cure

    Bra bandnamn just nu?

  30. #30
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Skulle kunna vara ett kul projekt, massa random loopar huller om buller, 1 youtube video i timmen eller minuten, se vad som händer om det blir några följare 😀

  31. #31
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    corona virus cure

    Bra bandnamn just nu?
    Ouff! Borde släppa något fort som attan med det namnet. Dock lär man väl få hela världen mot sig sen. Haha.

  32. #32
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    corona virus cure

    Bra bandnamn just nu?
    Det tror jag stenhårt på!
    Marc Rebillet's gamla videos har bara såna titlar. Har förstått att det var hyfsat instrumentalt i starten på hans momentum: visst, du blev lurad, det handlar inte om celeb X, men låten är grym och han är rolig

  33. #33
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    corona virus cure

    Bra bandnamn just nu?
    Haha, testar på temat...
    Boulderdash - FM reception /corona virus cure mix/ (youtube)

  34. #34
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, underbart! Mycket trevlig låt också.

  35. #35
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ouff! Borde släppa något fort som attan med det namnet. Dock lär man väl få hela världen mot sig sen. Haha.
    All reklam är bra reklam. Marketing 101. Har jag hört på film.

  36. #36
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Kanske olagligt men om man är duktig programmerar man ett datavirus med en inbyggd mp3a som sprids över jorden och spelas upp när man minst anar det?

    Eller är dagens datorer/anti virus för säkra?

  37. #37
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske olagligt men om man är duktig programmerar man ett datavirus med en inbyggd mp3a som sprids över jorden och spelas upp när man minst anar det?

    Eller är dagens datorer/anti virus för säkra?
    Var det inte den där ostiga filmen "Nätet" eller nå'n som byggde på nå't virus förtäckt som "tuff" låt?

    edit: Jooo, "Mozart's Ghost"
    https://www.youtube.com/watch?v=hoWEYBSlctc

  38. #38
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var det inte den där ostiga filmen "Nätet" eller nå'n som byggde på nå't virus förtäckt som "tuff" låt?

    edit: Jooo, "Mozart's Ghost"
    https://www.youtube.com/watch?v=hoWEYBSlctc
    Ahh så det fanns redan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •