Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Blokas Midihub

  1. #1
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran

    Blokas Midihub

    Den här verkar ju intressant:

    https://blokas.io/midihub/

  2. #2
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Verkligen!

    Hittade denna för ett tag sedan, anmälde mig bums för köp såfort alla kickstarter-enheter är levererade (leverans pågår nu).

    Laddat ner och installerat editorn, ser lovande ut, har gått med i forumet och engagerat mig i div. trådar om framtida implementationer i mjukvaran.

    Jag skulle vilja ha en CC->sysex transformer, som gör att man kan trigga sparade sysexsträngar med parameter "placeholders" med hjälpa av CC meddelanden, och på olika sätt använda sig av inkommande CC data för att dynamiskt skapa parametrar i sysexinnehållet.

  3. #3
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Beställde precis en, alla kickstarter-enheter är levererade och de säljer nu "över disk".

    Jag har hängt på deras forum de senaste månaderna och då och då även laddat ner och kikat på hur konfiguratorn utvecklats, det här kommer bli hur bra som helst, superbra initiativ!

    Tog med UPS-frakt, så med lite tur ramlar den in nästa vecka här..


  4. #4
    trumman
    trumman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Fick hem en förra veckan, köpte också efter kickstartern

    Mycket trevlig för diverse midieffekter, har mest gjort lite lätt routing än så länge. Känns dock som det finns en risk att blir svårt att få en överblick över alla pipes vid komplexa setups. Förhoppningsvis fortsätter dom jobba på editorn! Lite kul också att editorn finns som appimage för arm, funkade fint att köra på raspberry pi tex

  5. #5
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Kan tänka mig att det lätt kan bli komplext när man väl kommer igång!

    Men det är jäkligt skönt att någon har förbarmat sig över detta aber, och skapat en modern midi-processor som lätt kan stoppas in i ett workflow och programmeras upp vid behov.

    Jag har ännu inte 100% klart för mig vad jag konkret ska använda den till, men jag vet att när jag väl sätter igång kommer jag att vara jäkligt glad att jag har den.
    Senast redigerat av Gammal Kuf den 2020-07-09 klockan 16:34.

  6. #6
    trumman
    trumman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Och det har dom verkligen lyckats med, att programmera och experimentera vid behov. På den nivån är editorn perfekt i sin enkelhet.

    På förhand var min tanke att använda den till att splitta upp och mappa midi från mitt huvudklaviatur (som saknar sån funktionalitet), när jag fick den var det dock roligare att experimentera så har inte kommit dit än

  7. #7
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Jag hoppas fortfarande att de ska bygga en CC till Sysex etc. mappingeditor, så att det går att skicka CC enkelt till burken och sen styra vad fasen man vill på det viset, finns en tråd om det på forumet där vi är några stycken som är inne på samma spår.

  8. #8
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Den lilla bruna lastbilen ramlade förbi här igår med ett paket.

    Ska bli skoj att pula med i helgen, har lite tankar kring transformation av CC till Bank och Program Change som jag ska testa.


  9. #9
    trumman
    trumman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Dela gärna med dig om du kommer på något kreativt användningsområde

    CC till sysex vore ju guld, lät ju inte omöjligt om jag tolkar deras respons på forumet!

  10. #10
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Just nu håller jag på att programmera upp en "Master Controller" patch i Midihuben, där min Novation Impulse och min Novation Zero SLMkII kommer att styra routing av midisignal från mina två klaviaturer (Impulse och ett Korg SP280 stage piano) till alla ljudkällor (SP280's ljudmotor, Argon8m, D05 och Triton Rack).

    Tanken är att jag via knappar på de två kontrollytorna ska kunna kontrollera vilka midi ut i Midihuben och på dessa vilka midikanaler, de olika klaviaturerna ska kunna spela genom, och på så vis bygga routingen till de olika ljudkällorna.

    I slutändan är även tanken att jag ska kunna bygga upp not-zoner för split osv. men det får bli nästa projekt när det här väl är uppe och snurrar.

    Mina program change planer grusades lite, det finns nämligen inget bank och program change objekt i Midihuben, det finns bara ett objekt som kan transformera ett inkommande CC's värde till att istället bli program change, med samma värde, vilket inte räcker till. Jag vill via CC eller via program change, kunna dra igång en kedja av bank/program change, för att ställa in ett komplett "performance" där alla maskiner, syntar som effekter, får rätt program laddade.

    Har flaggat om detta på forumet, postade ett inlägg om det igår, men inget svar ännu.

    Jag ska peta vidare lite med det, då jag har ett par idéer om hur jag skulle kunna göra med olika transformationer osv. får se i veckan vad det leder till..


    Men det är en kul burk, och desto mer jag sitter med editorn, desto mer hajar jag hur kreativt och användbart det här verkligen är!
    Senast redigerat av Gammal Kuf den 2020-07-19 klockan 17:41.

  11. #11
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Uppdaterad firmware och rea.
    https://blokas.io/reads/enormous-midihub-1-15-update/

    Jag kommer köpa en nu.

  12. #12
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Den är så sjukt bra!

    (Disclamer blokas betalar mig motsvarande ca 37400 kronor i månaden för att jag ska boosta huben i olika forum men det påverkar inte mitt omdöme)

  13. #13
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Första da'n med denna. Superbra köp.

    Kan nu reducera min midiomkopplingscentral från tre enheter till enbart denna. Guldstjärna.
    Ordning i studion.

Liknande ämnen

  1. midihub++
    Av indigo i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-05-11, 11:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •