Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Thunderbolt ljudkort, Windows 10

  1. #1

    Veteran

    Thunderbolt ljudkort, Windows 10

    Förstudie inför datorköp.
    Är det någon här som kör Thunderbolt ljudkort ihop med Windows 10?

    Jag är ute efter riktigt låg latency så om någon har lite bra erfarenheter så mottages dessa tacksamt.
    Gärna om du kör stationärt och kan tipsa om motherboard eller insticks TB kort.

    I dagsläget så kör jag PCI ljudkort och det lär åka till skroten när jag köper ny dator.
    När jag trackar i början av projekt kan jag tracka med 64 samples på 44.1kHz så det är ett minikrav.
    Vid nästan max belastning ställer jag upp till 256 samples och i worst case 512 samples.

    Vill köra Thunderbolt om möjligt då jag även kör Äpple laptop.

    Annars får jag köra ett säkert kort som RME PCIe ljudkort.
    Senast redigerat av drloop den 2019-09-30 klockan 07:47.

  2. #2
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Jag kör RME Fireface UFX+ via Thunderbolt på Windows 10 och det fungerar helt klockrent. Moderkortet är ett ASRock Z390 Phantom GAMING-ITX/ac inköpt för knappt ett år sedan.

  3. #3
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag köpte ett UAD Apollo X8 för några veckor sedan och blev då tvungen att fixa Thunderbolt 3 på Windows 10.
    När jag googlade på Thunderbolt/Windows verkade det vara många som hade problem med att få det att funka så jag var lite orolig hur det skulle gå.
    Jag gillar ASUS grejer och såg att dom hade ett Thunderbolt 3 kort som heter EX3, men det behöver ett moderkort som har stöd för Thunderbolt via en thunderbolt header kontakt, och det hade inte mitt moderkort, och det var ändå dags att uppgradera datorn så jag köpte ett nytt moderkort, ASUS PRIME Z390-A och ny processor i7 9700 och 32MB DDR4 RAM.
    Jag följde allt till punkt och pricka med installations-ordning, drivrutins-ordning och sånt.
    Det funkade inte direkt, jag var tvungen att gå in i bios och aktivera vissa Thunderbolt parametrar.
    Men när jag gjort det så fungerade allt precis som det skulle och gör det fortfarande.

    Jag tror att de som hade problem var lite äldre inlägg, får för mig att det var mer problem med Thunderbolt Windows förr, som nu är fixade av leverantörerna.

    När det gäller latency har jag inte hunnit få någon direkt uppfattning. Jag har inte gjort några stora projekt sen jag installerad allt.

  4. #4

    Veteran
    Härligt. Det finns hopp!
    Nyfiken på latencyn, så om ni har någon info speciellt när det blir lite last från 30% av CPUn och uppåt.

  5. #5
    deleted user
    GÅR det inte att komma nedanför 64 samples eller? Tycker det har legat still där ett tag.

  6. #6
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Har undvikit det och kört PCIe... Varför?

    Läst att folk har problem med det.
    Jag har en PCIe plats på datorn.

  7. #7

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    GÅR det inte att komma nedanför 64 samples eller? Tycker det har legat still där ett tag.
    Ställde frågan även på ansiktsboken där en gentleman svarade att MOTU 1248 minsann kunde spela in med 16 eller 32 samples buffer. Verkar lovande, men dyrt.

  8. #8
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Mixbus finns till både mac pc och rullar super med en uppsjö av tb kort och är snabbt som fan på allt. Det ba swischar te så komner rök därbak

  9. #9

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Sventumba Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mixbus finns till både mac pc och rullar super med en uppsjö av tb kort och är snabbt som fan på allt. Det ba swischar te så komner rök därbak
    Finemang!

  10. #10
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Jag kör 64 samples som standard på mitt RME Fireface UFX+ via thunderbolt på Windows 10. Jag kan köra en hel del med 32 samples också, men jag kan inte riktigt se poängen. Det är mer än bara bufferstorleken som spelar roll. Live 10 rapporterar en overall latency på 3,69 ms på 64 samples (48 kHz). På 32 samples är den 3,02 ms (48 kHz). När jag lirar på min masterklaviatur sitter jag ca 1,5 meter från högtalarna så där läggs det på ytterligare 4,5 ms...

  11. #11
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Kapar den här tråden. Har ett Apollo Twin Solo med Thunderbolt (utgången är en sån mini-displayport) som jag kör med min mbp. Men har även en PC desktop med Thunderbolt via Usb-c. Kan jag använda ljudkortet på min PC? Vad behöver jag för adapter?

  12. #12
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kapar den här tråden. Har ett Apollo Twin Solo med Thunderbolt (utgången är en sån mini-displayport) som jag kör med min mbp. Men har även en PC desktop med Thunderbolt via Usb-c. Kan jag använda ljudkortet på min PC? Vad behöver jag för adapter?
    Då borde det funka med en Thunderbolt 3 till Thunderbolt 2 adapter.

  13. #13
    balansen
    balansen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kapar den här tråden. Har ett Apollo Twin Solo med Thunderbolt (utgången är en sån mini-displayport) som jag kör med min mbp. Men har även en PC desktop med Thunderbolt via Usb-c. Kan jag använda ljudkortet på min PC? Vad behöver jag för adapter?
    https://www.apple.com/se/shop/produc...bolt-2-adapter

    https://www.startech.com/se/Kablar/t...er~TBT3TBTADAP

Liknande ämnen

  1. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-04-24, 23:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •