Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 121

Ämne: Erica Synths SYNTRX

  1. #1
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

    Erica Synths SYNTRX

    SYNTRX är en ny Synthi-inspirerad synth från EricaSynths utvecklad tillsammans med Riga Technical University. Dock är ingen del av synthen en klon av Synthi.

    SYNTRX släpps i slutet av 2019 och kommer kosta €2500.

    Mer info här https://www.ericasynths.lv/news/syntrx

    Bifogad fil 89455
    Senast redigerat av Katzenjammer den 2019-09-27 klockan 18:54.

  2. #2
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Jamen hallå. SÅ ska man väl bygga en synt 2019? Colossus i all ära, men den där är ju hanterbar både i storlek och pris. Inte för att den ryms i MIN budget, men den borde kunna få många köpare om man säger så.

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Vad hette den sa ni? Hipstersynt?

  4. #4
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Kul...coolt att de gjort en digital matrix med analgoa (hahaha sjukt felstavat men kanske funkar!) switchar.. men visst kanske inte klonade kort men en klonad framsida och mer än en inspiration känns det som.
    Om de fått lov och ger någon del till Robin Wood hade detta varit riktigt kul.

    LITE OT:
    De behöver absolut inte rent rättsmässigt men å andra sidan behöver man inte hjälpa en människa i nöd även om det är självklart för dem flesta. Nu äger jag en hel del klonsystem från diverse små en enmansföretag eller DIY scenen, men även där har det börjat spelats med rättvisa kort.. Köpte en 4U Rungler från en kille i Frankrike som har fått lov och ger en del av vinsten till skaparen Hordijk.

    Sedan har jag Moog modular klonsystem från Synth-Werk, RE-303, Buchla 200 modular, CrowBX med flera så jag vill inte döma andra användare men skaparna måste nog göra rätt för sig.
    Senast redigerat av nidas den 2019-09-27 klockan 16:57.

  5. #5
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Hmm är det så att den digitala matrix med analoga switchar / VCA kommer göra att man kan styra / attuenera signalerna ?

  6. #6
    plonk
    plonk är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm är det så att den digitala matrix med analoga switchar / VCA kommer göra att man kan styra / attuenera signalerna ?
    Är det inte så att det finns ett par olika värden för att motsvara pinnar med olika motstånd?

  7. #7
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm är det så att den digitala matrix med analoga switchar / VCA kommer göra att man kan styra / attuenera signalerna ?
    Tre olika värden tyckte jag mig läsa någonstans.


    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad hette den sa ni? Hipstersynt?
    Igår fick du till två hipsterinlägg. Bättre kan du!

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag ska bättra mig - insuper atmosfären på plats. Kulturblogg ikväll dessutom!

  9. #9
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm är det så att den digitala matrix med analoga switchar / VCA kommer göra att man kan styra / attuenera signalerna ?
    Vad jag förstått det är det inte switchar utan bara leds och man rattar in position med de två rattarna under. I så fall blir det jävligt segt....

  10. #10
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Ajfan, ser ut så. Det känns inte så smidigt.

  11. #11
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad jag förstått det är det inte switchar utan bara leds och man rattar in position med de två rattarna under. I så fall blir det jävligt segt....
    Ahh kan nog gå rätt snabbt... tar nog inte längre tid än att ta upp en pin o trycka in den..
    har de också gjort det smart så lyser hela raden upp så man ser att man sätter den rätt..
    Kan man också styra 3 olika nivåer så kan det ju bli bra.. Men switchar med tre olika färger hade ju varit klart enklare...

    Dock känns det hela som ett klonförsök i ulvakläder.. lite tråkig eftersmak

  12. #12
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Tycker det känns väldigt smidigt. Kunna spara patches för matrisen som går att återkalla. Jag gillar det upplägget.

  13. #13
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Väldigt fin! Intressant dock hur denna kan kosta vad den gör när deras nya pico-system väl kostar runt 20% av denna? Varför?

  14. #14
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ahh kan nog gå rätt snabbt... tar nog inte längre tid än att ta upp en pin o trycka in den..
    har de också gjort det smart så lyser hela raden upp så man ser att man sätter den rätt..
    Kan man också styra 3 olika nivåer så kan det ju bli bra.. Men switchar med tre olika färger hade ju varit klart enklare...

    Dock känns det hela som ett klonförsök i ulvakläder.. lite tråkig eftersmak
    Buchla 210e är ju rätt bökig.... å andra sidan är jag inte överförtjust i pins heller... EMS pinnarna är ju i alla fall lite större än de snålsmå som satt i Vostok mm. Men nåt i likhet med Matrixbrute känns ju mer användbart..och med många fler steg än tre nivåer.

    Personligen så känns den rätt ointressant.... känns som den missar på rätt många nivåer.... å andra sidan så är ju Synthi/VCS3 också rätt ointressanta maskiner på många sätt..... speciellt med allt som finns i dag. ...lite tråkig smak i munnen ja.

  15. #15
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    å andra sidan så är ju Synthi/VCS3 också rätt ointressanta maskiner på många sätt..... speciellt med allt som finns i dag. ...lite tråkig smak i munnen ja.
    TA TILLBAKA DET DÄR!
    Jag har haft min i ett år nu och den är ständig källa för leenden och ljud!

  16. #16
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    TA TILLBAKA DET DÄR!
    Jag har haft min i ett år nu och den är ständig källa för leenden och ljud!
    Håller med - en av de bättre som gjorts.. !

  17. #17
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    TA TILLBAKA DET DÄR!
    Jag har haft min i ett år nu och den är ständig källa för leenden och ljud!
    Det är nog mer känslan av att äga en som spelar in där...... estetik mer än ljud ....den har några sweetspots som jag gillar resten kan man göra med vilken synth som helst.....eller jag har i alla fall aldrig själv eller hört någon annan göra något med den maskinen ...du får gärna motbevisa mig..... den är skön och snygg...en estetisk dröm... ...

  18. #18
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är nog mer känslan av att äga en som spelar in där...... estetik mer än ljud ....den har några sweetspots som jag gillar resten kan man göra med vilken synth som helst.....eller jag har i alla fall aldrig själv eller hört någon annan göra något med den maskinen ...du får gärna motbevisa mig..... den är skön och snygg...en estetisk dröm... ...
    Ja, antingen är det så men det KAN också vara så att vi tycker olika.
    Åtminstone jag har svårt att få till ljud man kan göra med vilken synt som helst med denna. Ingen synt för bodybasar eller yazooljud enligt mig.

  19. #19
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, antingen är det så men det KAN också vara så att vi tycker olika.
    Åtminstone jag har svårt att få till ljud man kan göra med vilken synt som helst med denna. Ingen synt för bodybasar eller yazooljud enligt mig.
    Du vet att jag retas med dig va <3

  20. #20
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Av alla cloner så är denna jag väntat längst på, syntharnas gentleman, VCS3. Jag misstänker och hoppas att det kommer fler i dess fotspår (hej Uli). Den obuffrade mattisen gör ju orginalet väldigt tempramentsfull och det missar man troligen i denna skepnad med den ”digitala” matrisen. Klart intressant lösning.

  21. #21
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran

  22. #22
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Gillar iden med en digital matris. Lite synd dock att de behållt samma begränsingar som med den klassiska med 3 nivåer, men det kanske finns en teknisk anledning till det.

  23. #23
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Senast redigerat av koenig den 2020-02-16 klockan 14:21. Anledning: formattering

  24. #24
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag ska tydligen vara den allra första som får en, förutom de på Erica Synth då. April sade de igår.

  25. #25
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ska tydligen vara den allra första som får en, förutom de på Erica Synth då. April sade de igår.
    häftigt!

  26. #26
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Riktigt imponerande hur silkeslent brus de har fått till. Utan att ha gjort någon vidare vetenskaplig undersökning tycker jag mig ha märkt att många nyanaloger har lite ”hårt” vitt brus, inklusive de TTSH och minimoogkloner jag byggt själv. Det är liksom inte den där mjukheten som jag menar man hör i den här.

    Någon mer som reagerat på samma sak? Kanske har en mer välutvecklad förklaring eller teori på ämnet? Kanske t.o.m. en kalibreringssak?

  27. #27
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ska tydligen vara den allra första som får en, förutom de på Erica Synth då. April sade de igår.
    Har min bokad hos JAM / escape from noise. Hoppas de får leverans snabbt också...

  28. #28
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Låter fint (o söt kisse) men avskyr matrixer. Hade en VCS3 VST-plugin men kopplade alltid fel. Fick spendera timmar på att analysera varför det inte hände något eller lät överhuvudtaget.

  29. #29
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter fint (o söt kisse) men avskyr matrixer. Hade en VCS3 VST-plugin men kopplade alltid fel. Fick spendera timmar på att analysera varför det inte hände något eller lät överhuvudtaget.
    Citat Ursprungligen postat av Eno
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Honor your mistakes as hidden intentions
    är väl attityden man ska ha när man använder en Synthi.
    Senast redigerat av Steelberry den 2020-02-17 klockan 10:13.

  30. #30
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter fint (o söt kisse) men avskyr matrixer. Hade en VCS3 VST-plugin men kopplade alltid fel. Fick spendera timmar på att analysera varför det inte hände något eller lät överhuvudtaget.
    Min uppfattning är den motsatta. Tycker det är väldigt överskådligt och snabbjobbat med matrisen på EMS Synthi A.
    Skulle önska att den vore buffrad dock.

  31. #31
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min uppfattning är den motsatta. Tycker det är väldigt överskådligt och snabbjobbat med matrisen på EMS Synthi A.
    Jo men jag tycker också att det är överskådligt och man slipper hängande kablar. Men av någon anledning lyckas jag sätta pinsen ett hål fel och har skitsvårt att se var det felet är vid felsökning.

  32. #32
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ahh kan nog gå rätt snabbt... tar nog inte längre tid än att ta upp en pin o trycka in den..

    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gillar iden med en digital matris. Lite synd dock att de behållt samma begränsingar som med den klassiska med 3 nivåer, men det kanske finns en teknisk anledning till det.
    Det bra användargränssnittet hade varit: Små tryckknappar med led på varje position i matrisen, och sen en ratt under. Tryck ner knapp, välj modulationsmängd med ratten, lysdiodens intensitet indikerar modulationsmängd.

    (Ja, man hade antagligen behövt göra matrisen lite större. Det hade varit så värt det.)

  33. #33
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad jag förstått det är det inte switchar utan bara leds och man rattar in position med de två rattarna under. I så fall blir det jävligt segt....
    Men det är ju relativt välkänt att man med rätt styrelektronik kan använda LED:ar som touchsensorer (se t ex http://forums.parallax.com/discussio...d-touch-sensor) - så varför inte gör det istället för att göra en klumpig lösning som de gjort? När instrumentet dessutom inte är direkt billigt.

  34. #34
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det är ju relativt välkänt att man med rätt styrelektronik kan använda LED:ar som touchsensorer (se t ex http://forums.parallax.com/discussio...d-touch-sensor) - så varför inte gör det istället för att göra en klumpig lösning som de gjort? När instrumentet dessutom inte är direkt billigt.
    Bra fråga.... gör ju hela skillnaden liksom.......maila och fråga?

  35. #35
    Roland
    Roland är inte uppkopplad
    Rolands avatar
    Senior
    Den är fantastiskt vacker. Så ska en synth designas.. väldigt få där ute som har fattat det.

    Låter stundvis underbart bra i demon. Vet inte, men jag tänker tidiga Autechre trots att de antagligen inte hade Synthi.

    Anyway, bara att den är från Riga gör mig glad. Prislappen är inte lika glad..

  36. #36
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Lät ju som vilken synth som helst genom ett fjäderreverb... sen är ju mkt av det som är snyggt med Synthi just cliffrattarna med färg och att den är i en snygg väska och de har de liksom missat... den här är ju inte ens i ett snyggt träcase som VCS3 vilket ju hade varit grymmare...

  37. #37
    Roland
    Roland är inte uppkopplad
    Rolands avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lät ju som vilken synth som helst genom ett fjäderreverb... sen är ju mkt av det som är snyggt med Synthi just cliffrattarna med färg och att den är i en snygg väska och de har de liksom missat... den här är ju inte ens i ett snyggt träcase som VCS3 vilket ju hade varit grymmare...
    Haha ja visst, en annan musitg mono-synth gör jobbet lika bra och jag håller med om att designen har utvecklingspotential. Förlagan är ju obeskrivligt vacker, men de kanske inte hade för avsikt att kopiera den exakt. De har ändå gjort ett bra jobb tycker jag. Loggan på denna dock är hemsk, kan vi inte slippa loggor etc som ser ut att vara hämtade från en sunkig amerikansk actionfilm…?? Men det finns andra som är värre.

    Jag skulle personligen inte betala 25k för denna. MEN vill ändå love-bomba designers och tillverkare som väljer att ta ett ordentligt steg i rätt riktning … Jag gillar Erica generellt, tycker de gör många fina grejer.

  38. #38
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

  39. #39

  40. #40
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage


    I slutet på nästa vecka börjar de skeppas!

  41. #41
    akeripper
    akeripper är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

  42. #42
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av akeripper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/eCy3YMkaw0Y

  43. #43
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Onekligen en tuff sak, men inte i mitt prisläge. Det är synd att man inte tog möjligheten att göra Shape-rattarna mottagliga för CV (helst level-rattarna med) och lade in en ren LFO. Men ändå - skulle inte tacka nej.

  44. #44
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    [Tråkig]
    Jag hade hellre sett en ren Synthi A-klon till humant pris.
    [/Tråkig]

  45. #45
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [Tråkig]
    Jag hade hellre sett en ren Synthi A-klon till humant pris.
    [/Tråkig]
    Du får vänta på Behringers. De har ju sagt att de ska släppa en!

  46. #46
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Den verkar rolig! Undrar hur möjligheterna i modulationsmatrisen är på den här jämfört med Matrixbrute?

  47. #47
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du får vänta på Behringers. De har ju sagt att de ska släppa en!
    "Ren klon" och "Behringer" i samma post?

  48. #48
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Ren klon" och "Behringer" i samma post?
    Haha, sant! Fan.

  49. #49
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Men alla kloner som inte har Robin Woods godkännande måste ju räknas som lite smutsiga.. sedan finns det ju skalor på det..

  50. #50
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

  51. #51
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Beställde i torsdags eftermiddag och idag kom den från Erica Synth.
    Snabb och enkel leverans - bra packad och den inger ett gediget intryck plus att man får en tryckt manual i plansch storlek och utstansade mallar som man kan lägga över den för att komma ihåg patchar lite som de man fick med från Moog till DFAM men dessa är utan färdiga patchar...

    Hur den låter - ingen aning - återkommer med det
    Kopplar in den nu och den får stå på lite under dagen när jag jobbar...

  52. #52
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Min kom i onsdags, men då var jag ju i Skåne och träffade bland andra Nidas.

    Såhär ser patch sheetsen ut.


  53. #53
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Vad landar den på ex moms? 25000kr typ?

  54. #54
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Kostar 2500 euro plus frakt typ 50 euro extra för den ex moms...
    Eller så såg jag att Escape from noise får in i slutet av veckan .

    Kolla med Ulf!

  55. #55
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    33 000 SEK hos Escape From Noise.

  56. #56
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    33 000 SEK hos Escape From Noise.
    Jo, vet. Ulf har ett ex inne. Var bara nyfiken vad den landade på från Erica eftersom jag antog att i alla fall minst en av er drog momsen på den. Men det är lugnt. Kan kolla själv.

  57. #57
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Var inte meningen att låta kort/tvär eller så. Hehe. Var bara nyfiken vad totalen med frakten landade på från Erica. Har handlat från Erica förut och känner även EFN. Får se om jag slår till. Är sugen.

  58. #58
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var inte meningen att låta kort/tvär eller så. Hehe. Var bara nyfiken vad totalen med frakten landade på från Erica. Har handlat från Erica förut och känner även EFN. Får se om jag slår till. Är sugen.
    Inga problem, tolkade inte det så. Alles ist gut, ju!
    Jag har inte betalat en spänn för instrumentet, så jag vet inte vad det kostar med/utan måns eller vad han heter.

  59. #59
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inga problem, tolkade inte det så. Alles ist gut, ju!
    Jag har inte betalat en spänn för instrumentet, så jag vet inte vad det kostar med/utan måns eller vad han heter.
    Men du har ju jobbat häcken av dig för det - så gratis var det ju inte!

  60. #60
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    När kommer låtarna? Vill höra hur den låter i era händer!!!

Liknande ämnen

  1. Erica Synths Pico System III
    Av Katzenjammer i forum Nyheter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-09-25, 10:13
  2. ERICASYNTHS Acidbox III
    Av Max S i forum Nyheter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-11-24, 19:48
  3. Ericasynths - PICO
    Av vilsen i forum Nyheter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-12-23, 11:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •