Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Propellerhead Balance & kladdiga plastmaterial

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Propellerhead Balance & kladdiga plastmaterial

    Mitt Balance-ljudkort fungerar ypperligt och jag rekommenderar dem ofta när jag ser dem på andrahandsmarknaden, men här är en konstig sak!

    Den svarta plast som omsluter interfacet har gått och blivit kladdig.

    Ytan har alltid varit lite konstig och lätt att repa med naglarna. Nu märkte jag också att de fyra rattarna var nästan som "förklistrade kuvert" så jag gnuggade rejält för att få bort den ytan på dem. Rattarna fick sedan bada i vatten med lite maskindiskmedel över natten. Det har hjälpt väldigt bra, nu är de släta som rattar av metall.

    Får lite lust att göra om badproceduren med den svarta ytan på själva interfacet.

    Förmodligen ville Propellerhead välja något miljövänligare plast-alternativ men det blev en sämre sort. Eller vet någon?

  2. #2
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Har den stått i solen? T.ex. analogplupparna på gamla playstation-controllers eller typ cykelhandtag kan bli precis så med tiden särskilt om dom blivit utsatta för mycket solsken.
    Senast redigerat av kotten den 2019-09-20 klockan 17:20.

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ska tillägga att mitt interface har använts i stort varje dag sedan release, det är runt 8 år... så här är den punkiga sanningen om skicket.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0163.jpg 
Visningar:	52 
Storlek:	222,4 KB 
Id:	89376

    Det är som en kombination av plast, lakrits och stearin, mycket skum beläggning!

    Kotten: Någon gång har den säkerligen det men det har inte varit så ofta.

  4. #4
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Det där är väl samma hemska "matt-gummi-beläggning" som även MPC Live är insluten i... En hemskt effektiv fingeravtrycks-magnet och ser sunkig ca 5 sek efter uppackning. H u r kan man tycka att detta är ett bra material att belägga en apparat med?!?!?

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Precis - men med maskindiskmedellösning kan man lösa upp kladdet och få den matta looken jag fick på stora rattarna där. Kanske

  6. #6
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Samma hopkok på Ableton Push. Hopplöst!
    Tror jag ska prova en tvätt, värt ett försök iaf.

  7. #7
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Sandblästra för shiny look

  8. #8
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Soundblastra för shiny look
    Blir inte latency horribel då-Fx’d

  10. #10
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är inte uppkopplad
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Hmm jag har en sån liten PAL radio med liknande symptom på ytan. Jag kanske ska prova diskmaskinsmedel.

  11. #11
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Gissar att det är samma problem som t ex även hjulen på Moogs Phatty-synthar. Gummit åldras pga att mjukgörare försvinner och det förvärras även av solljus. Har sett tips om att använda "rubbing alcohol".

  12. #12
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gissar att det är samma problem som t ex även hjulen på Moogs Phatty-synthar. Gummit åldras pga att mjukgörare försvinner och det förvärras även av solljus. Har sett tips om att använda "rubbing alcohol".
    Borde inte alkoholen göra att det torkar ut och spricker?

    Oavsett ser mitt Balance för jävligt ut också. Använder det iofs live regelbundet och det har blivit misshandlat å det grövsta. Träffar det med trumstockarna ibland så rattarna har spruckit. Men måste säga att det har hållit bra med tanke på all misshandel. Men det har börjat bete sig lite lustigt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •