Resultat 1 till 50 av 50

Ämne: iOS: miRack (VCV-fork) kommer til iOS

  1. #1
    lasselus avatar
    Redaktör

    iOS: miRack (VCV-fork) kommer til iOS


  2. #2
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Oj, nu blev det intressant!

  3. #3
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Nice!

  4. #4
    lasselus avatar
    Redaktör
    Lite mer kött på benen (saxat från Audiobus forum):

    Hello everyone, miRack developer is here to answer some of your questions and concerns.

    1. Licences, etc. First thing I want to make it clear that miRack is a separate project, it was forked from VCV Rack in around January 2018 and initially was being developed for SBCs like Raspberry Pi. VCV Rack was BSD-licensed back then with the exception of component and some module graphics - all that has been redone as required. The Rack code itself has been almost fully rewritten to add multithreaded audio processing (which VCV Rack didn't have back then) and to fix horrible UI performance and CPU usage.

    Please do not call this "VCV Rack for iOS" because it's not affiliated with VCV, not allowed to use VCV name and just happens to use the same API and therefore module packs.

    This should also answer the question about syncing with VCV accounts - nope.
    Open-source modules are and will be included first, then if everything goes well, I can discuss with authors of proprietary modules the possibilities to make them available on iOS. Yes, all the modules must be bundled with the app due to the inability to load additional executables on iOS.

    2. Because of 1., miRack uses the same file format internally and should be able to open VCV Rack 0.6 files. Although this is not very useful at the moment because there will most likely be a lot of missing modules.

    3. In the latest beta sent to the testers, I added MIDI input and background audio support. So this will be available in the first version.

    When talking about AUv3 and AudioBus, my main concern is the performance. Many VCV Rack modules are being developed to accurately simulate real hardware and are quite CPU-intensive. I'd say miRack CPU usage is higher than other audio processing apps developed specifically for mobile devices from scratch. Of course it depends solely on the size of the patch and specific modules it contains so it's up to the user. But when miRack is the only app running, I know what to expect in terms of available resources, for example I can implement CPU metering to advise users how much of the available CPU their patch is using. If I allow miRack to run inside other apps, I'm afraid I may start getting complaints about poor performance, so I'd prefer not to do that until I do more tests and understand what modules/patch sizes people are having in mobile environment and what other audio processing they're interested in running alongside miRack.

  5. #5
    bing
    bing är uppkopplad nu

    Veteran
    Intressant

  6. #6

  7. #7
    Janne
    Janne är uppkopplad nu

    Senior
    Ska testas ikväll på min iPad Pro.

  8. #8
    lasselus avatar
    Redaktör
    Om jag har förstått det rätt så finns det inget sätt at få ut ljud ur den in i en annan app utan man kan bara få ut det hårdvarumässigt än så länge men utvecklaren jobbar på det...

  9. #9
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Oj redan släppt kul

  10. #10
    lasselus avatar
    Redaktör
    Enl. utvecklaren:

    Audio recording module / IAA / Audio Bus support. This is the most requested feature and I'm investigating the possibilities of getting audio out of miRack without compromising its performance.
    Jag avvaktar tills det är fixat...

  11. #11
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    iaa ska ju läggas ned , det var dumt

  12. #12
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    köpte men fattar noll, får plugga lite tror jag

  13. #13
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Oj fanns mycket youtubes

  14. #14
    Janne
    Janne är uppkopplad nu

    Senior
    Det är ganska många moduler som ingår.

  15. #15
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Oj vad kul! Denna känns mer hands on än VCV Rack, eftersom man patchar och skruvar med fingrarna. Nu har jag bara testat som hastigast med några basicmoduler, men hittills funkar det kanonbra på min fjolårets iPad. 85 kr för ett dunderfett modularsystem liksom.

  16. #16
    Janne
    Janne är uppkopplad nu

    Senior
    Den fungerar bra.
    Jag har en penna men interfacet är bra även med bara finger.

    Däremot gillade jag inte zoomningen.
    När man spjärnar så zoomar den ut på stället och när man kniper så zoomar den in på stället men inte på samma ställe du var.
    Och det går bara att panorera/scrolla med kantsliders inte med fingret.

    Det betyder att man måste bygga i mitten på racket.
    Men Audio-Out module sitter fast i vänster hörn.

  17. #17
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag tycker den beter sig rimligt. Kanske finns det lite att förbättra på det, men överlag så... Det går att flytta audio outmodulen. Tryck på flyttikonen så hamnar du i ett läge där flyttning har prioritet. Panorera/scrolla funkar med två fingrar.

  18. #18
    Janne
    Janne är uppkopplad nu

    Senior
    Någon som vet om polyfonisk MIDI fungerar?

  19. #19
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Hoppas hinna testa den med MIDI ikväll. Behöver också veta.

    Polyfoniskt dock är ju lite klurigt. Om det var hårdvara skulle det ju vara omöjligt att åstadkomma det på detta vis, med mindre än att ha multipla funktioner av allt i varje modul och patchkablar med lika många ledare som röster plus en. Men detta går ju på data så då är ju allt möjligt, men på bekostnad av verklighetsanknytning och möjligen användararupplevelse. Men, jag vet ingenting. Tål att utforskas.

  20. #20

    Redaktör
    VCV Rack 1.0 stöder polyfoni, men det verkar som den här forken eventuellt går längre bak än så.

    I Rack ställer man in MIDI-CV-modulen på att vara polyfonisk, och kör man sedan polyfona moduler i kedjan fungerar det som man tänker sig.

  21. #21
    Janne
    Janne är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    VCV Rack 1.0 stöder polyfoni, men det verkar som den här forken eventuellt går längre bak än så.

    I Rack ställer man in MIDI-CV-modulen på att vara polyfonisk, och kör man sedan polyfona moduler i kedjan fungerar det som man tänker sig.
    Jag vet, läste också att han baserat forken på 0.6, därför jag frågade.

    Vad gör MIDI-4 modulen?

  22. #22
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Hittar inget sätt att göra patcharna magiskt polyfona. MIDI-4 har jag inte riktigt hunnit kommit underfund med än.

  23. #23
    Janne
    Janne är uppkopplad nu

    Senior
    Här är en länk till miRack Web Version för de som vill testa utan att installera något.

    http://assets.mifki.com/mirack/Rack.html

  24. #24

  25. #25
    Janne
    Janne är uppkopplad nu

    Senior
    Det är kontentan av att släppa saker open-source.

    Hur tänkte han?

  26. #26
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur tänkte han?
    Vem tänker du på?

    Andrew, skaparen av VCV, har ju sagt att det var okej. Wes, designern, verkar hålla på och ändra anledningar till att han vill ha bort miRack.

    Sen tycker jag väl iofs att Basics påminner lite väl mycket om Fundamental.

    Tillägg:
    På VCV-forumet låste dock Andrew tråden om miRack och skrev följande (så han kanske har ändrat sig):

    I believe enough has been said about miRack for iOS, so I am locking this thread. If anyone wants to discuss this further, use a different online forum. All related threads will be deleted.

    It is clear that miRack helps the VCV project in no way whatsoever. Therefore, the developer needs to start from scratch on marketing, social media, and community-building rather than riding the success of VCV forums.

  27. #27
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Janne: Så enkelt är det inte. ”Open source” är en vag term. Det finns olika licensmodeller som beskriver vad man har rätt att göra med källkoden. VCV Rack i sig hade från början en väldigt tillåtande licensform men bytte sedan till en annan. Fortfarande öppen källkod som andra kan bygga vidare på, men med motkravet att vidareutvecklad kod också ska släppas under samma licensform. Av denna anledning bygger miRack på VCV Rack av en äldre version från innan licensbytet.

    Grayscalekoden verkar vara licensierad på en form som inte tillåter det miRack gör, dvs bygga derivat som släpps under en proprietär licens. Så nej, det finns definitivt fog för klagomålen som det verkar.

  28. #28
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Nu har jag läst hela artikeln och på det som framgår där att döma tror jag inte att miRack har brutit mot någon licens. Panelgrafiken tror jag inte kan ses som derivat av Wes arbete. Men det är ytterst upp till en domstol att avgöra om parterna inte kan lösa det själva.

  29. #29
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det är ytterst upp till en domstol att avgöra om parterna inte kan lösa det själva.
    Jag ställer mig tveksam till att det kommer gå upp i domstol; dock tror jag att Wes eventuellt kan lyckas med att få bort appen från App Store. Det blir antagligen pajkastning fram och tillbaka en tid framöver.

  30. #30
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Ja det är förstås en tänkbar variant.

  31. #31

    Redaktör
    Det här sortens licensförvirring verkar vanligare än man kan tro, speciellt när det hamnar i gränslandet mellan kod och design, eftersom mjukvarulicenser och Creative Commons överlappar men inte täcker exakt samma saker.

    Men jag tycker det verkar som miRack har rätten på sin sida – han utgick från en tidigare version med friare licens, skeppar inte någon grafik rakt av, och verkar generellt tolka licenserna korrekt. Det här med hur lika modulerna kan vara är väl det mest tveksamma, eftersom placeringen av kontrollerna definieras i kod men det övergripande utseendet är något man skulle kunna hävda är skyddat via Creative Commons och No Commercial-licensen de använder. Men samtidigt så finns det ju gott om öppen källkod som använder samma eller liknande API:er som andra produkter, emulerar utseende (speciellt olika spel), så frågan är om VCV-folket kan använda det som argument.

    Men VCV lever ju själv i någon slags mellanform mellan öppen källkod och kommersiellt projekt – grunden är öppen, men de skeppar rätt många egna betalmoduler, pluginversionen kommer kosta pengar och de tillhandahåller moduler till salu från tredjepart, där det är oklart om de tar procent på försäljningen där, så jag skulle inte kalla det ett ickekommersiellt projekt ur ett licensperspektiv. Nu verkar det som de har egna avtal med tex Mutable Instruments som löser de aspekterna, men det är inte ett renodlat fri mjukvara-projekt i mina ögon.

  32. #32
    anonanon
    anonanon är inte uppkopplad
    anonanons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av lasselu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har den raderats, vad var kontentan?

  33. #33

    Redaktör
    Kortversionen: folket bakom VCV Rack och miRack har olika åsikter om vad som får användas från VCV i miRack, och hur mycket av utseende och paneldesign som räknas som "derivative". VCV-folket ville att han skulle ändra sin design och ville inte låta honom använda "fundamental"-modulerna, och de har designats om, men de är oense om detta räcker. Dito också en del detaljer kring ifall paneldesign från Mutable Instruments och andra var tillåtet att användas i en kommersiell produkt.

    Utvecklaren bakom miRack postade epost som utvecklaren och designern bakom VCV skickat till honom om detta, och det är förmodligen det som bryter mot Mediums policy ("We do not allow the following: Posting copies of private communications between private individuals without the explicit consent of all parties to the communication").

  34. #34
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Andrew har nu skrivit lite mer.

    https://community.vcvrack.com/t/post...licensing/6253

    His use of my source code is technically legal because I used the BSD license between Rack v0.3-v0.6, as explained in an above section. However, I do not believe that his use is moral, because Vitaly was fully aware of my intentions behind licensing the first “stable” release of Rack under the GPL to prevent proprietary forks. But I’ll file this under “it’s my fault for not knowing this would happen and not relicensing earlier.” There will always be questionably moral people in the world that will take advantage of things like this.

    All third-party commercial plugin developers happily do the same, so Vitaly should follow the license like everybody else. By not doing that, he is committing intellectual property theft. Vitaly prefers to “infringe first, apologize later” (although I don’t actually remember an apology), which is absolutely unacceptable behavior in any industry, especially software. I took this very personally, as it demonstrated his malicious intent using someone else’s property, rather than his willingness to work with VCV to produce a quality product.

    I don’t know if Vitaly and Grayscale have resolved this issue by now, but what I do know is that Vitaly did violate Grayscale’s license for commercial gain (which the CC BY-NC-ND 4.0 explicitly prohibits) and should follow whatever demands Grayscale requests as compensation, within reason. Would Vitaly have owed Grayscale $10 or $1,000 for license fees? I don’t know, but it’s not about the money but rather the lack cooperation as I mentioned earlier.

  35. #35

    Redaktör
    Jag tycker fortfarande Andrew Belt borde ta på sig en hel del av skulden – väljer man en tillåtande licens som BSD får man också vara beredd på att andra kan använda ens kod på sätt som man inte tänkt sig, inklusive att släppa kommersiella versioner.

    Startar man ett projekt med öppen källkod är licensen ett av de mest grundläggande besluten, speciellt om man som VCV haft en betalmodell på kartan från början (antar jag – det var öppet för tredjepartsmoduler och att ta betalt så länge jag känt till projektet), och det verkar ha varit ett medvetet beslut:

    Citat Ursprungligen postat av Andrew Belt
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    It was eventually decided on the BSD license so that plugins could freely copy DSP and UI code from Rack’s codebase without dealing with explicit licenses.
    Andrew verkar förvänta sig saker som inte krävs, som att miRack borde bett om tillåtelse och helst inte ens borde släppts. Åtminstone vid en snabb titt är det inte uppenbart att grafiken hade en annan licens än DSP-koden för v0.5 (numera står det utskrivet), och som jag skrev innan så är det inte särskilt tydligt var gränsen går för "derivative works", tex om panellayouten måste vara annorlunda eller ej.

    Jag förstår att VCV inte vill ha en inofficiell iOS-version som förvirrar, men släpper man koden som BSD och skriver i sin FAQ att man inte kommer göra en mobil/tablet-version är det inte så förvånande att någon annan gör det.

    Jag tror det jag reagerar är på att han använder rätt laddade termer för att beskriva situationen ("malicious third-parties", "I do not believe that his use is moral", "it demonstrated his malicious intent"), speciellt när det finns en underton av "han borde betala mig licensavgifter för att använda min kod", särskilt så eftersom han har ett ekonomiskt intresse i VCV – jag tolkar det som att det är det han lever eller vill leva på.

  36. #36

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av anonanon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har den raderats, vad var kontentan?
    Det finns nu en uppdaterad version på miRacks blog: A public statement on the hostile actions of Wes Milholen (Grayscale) towards miRack project

  37. #37
    Janne
    Janne är uppkopplad nu

    Senior
    Frågan är ju vad som händer med din installerade app på paddan om Apple stoppar den?

    Du har ju faktiskt betalt för den.

  38. #38
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Låter onekligen som att de borde tänkt igenom sitt licensval mer ordentligt från bloggposten ovan.

  39. #39
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Frågan är ju vad som händer med din installerade app på paddan om Apple stoppar den?

    Du har ju faktiskt betalt för den.
    I det fallet händer det nog inget, men den går inte att ladda ner längre.

  40. #40
    fredie_j
    fredie_j är inte uppkopplad
    fredie_js avatar
    Senior
    Audiobus & IAA support nu!!! (Så man kan spela in iaf. Funkar bra i AUM)
    Senast redigerat av fredie_j den 2019-10-23 klockan 22:15.

  41. #41
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    drog just ned! finfin modular för 59kr!

    - - - Uppdaterad - - -

    ... och preja för varje toabesök...

  42. #42
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Uppdaterade just mirack och insåg några grejer. För det första är modulerna med grayscalepanelerna bortplockade med hänvisning till ovan omtalad dispyt. Lika bra det tänker jag, för då kan projektet rulla på, och moduler finns det gott om ändå. För det andra: AUv3 tamefan! Nu integreras mirack snyggt i AUM eller annan DAW, med transportkontrollmodul och upp till 16 macron för automation. Åfyfan! <3

  43. #43
    bing
    bing är uppkopplad nu

    Veteran
    Nån som kör den här på Air 2 och kan säga nåt om prestanda?

  44. #44
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran

  45. #45
    Janne
    Janne är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av bing Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nån som kör den här på Air 2 och kan säga nåt om prestanda?
    Prestandan är det inget fel på men det blir mycket zomma in/ut.

    Jag kör den på en iPad Pro Gen1, samma CPU men större skärm.

  46. #46

    Veteran
    AUV3, då köper jag!

  47. #47
    bing
    bing är uppkopplad nu

    Veteran
    Mm. Det blir nog ett köp när skaffat ES-9.

  48. #48
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    AUV3, då köper jag!
    Ja den är ju au nu

  49. #49

    Redaktör
    Nu även för macOS sedan en tid tillbaka, också som AU:

    https://mirack.app/au/

    Gratis och ett relativt smidigt sätt att få tillgång till exempelvis Mutable Instruments moduler utan att behöva gå via VCV Rack.

  50. #50
    Janne
    Janne är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uppdaterade just mirack och insåg några grejer. För det första är modulerna med grayscalepanelerna bortplockade med hänvisning till ovan omtalad dispyt. Lika bra det tänker jag, för då kan projektet rulla på, och moduler finns det gott om ändå. För det andra: AUv3 tamefan! Nu integreras mirack snyggt i AUM eller annan DAW, med transportkontrollmodul och upp till 16 macron för automation. Åfyfan! <3
    Dök upp snyggt i Zenbeats v2 när jag uppdaterade. <3

Liknande ämnen

  1. Ios 11
    Av oljud i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2017-10-24, 10:01
  2. IOS 8
    Av Kloon i forum Övrig mjukvara
    Svar: 271
    Senaste inlägg: 2017-10-17, 12:17
  3. iOS sampler?
    Av pitir i forum Övrig mjukvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-05-19, 00:10
  4. ios gnäll
    Av dokido i forum Övrig mjukvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-07-14, 19:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •