Resultat 1 till 28 av 28

Ämne: Film om den brittiska dansmusikscenen 1994

  1. #1
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran

    Film om den brittiska dansmusikscenen 1994

    Denna verkar bra!




    BEATS
    Drama
    1994. Johnno och Spanner är bästa kompisar och nu är vuxenlivet på väg att ta dem i olika riktningar. Men den här sommaren exploderar den fria musik- och festscenen över hela Storbritannien. I jakt på äventyr drar pojkarna till ett olagligt rave: en resa till en undervärld av anarki och frihet.

    En uppväxtskildring med ett ljudspår lika elektrifierande som scenen det födde. BEATS är en historia för vår tid – om vänskap, uppror och den oemotståndliga kraften i musiken och dansen. Producerad av Steven Soderbergh (Traffic, Sex, lögner och videoband).

    “Utmärkt porträtt av 90-talets Storbritannien” – The Guardian
    “Jag kan inte rekommendera den här filmen nog. GIMME A BEAT!” – Filmsnob Reviews
    “Rolig, känslosvallande och oerhört smart. Njut!” – Evening Standard


    Regi: Brian Welsh | Skådespelare: Amy Manson, Laura Fraser, Lorn Macdonald, Cristian Ortega, Gemma McElhinney, Stephen McCole, Rachel Jackson | Land: Storbritannien (2019) | Åldersgräns: Från 11 år

    https://www.biorio.se/?fbclid=IwAR3W...Hw#/movie/1453

  2. #2
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Kul, måste gå och se!

  3. #3
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Verkar bra, kul!

    En del bra musik i soundtracket.

  4. #4
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Hell yeah!!!!......ehrm....jag menar... Oh yes även om jag nu egentligen tillhör 24 hour party people-generationen

  5. #5
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Tack för tipset. Tittade på trailern. Ser riktigt bra ut.

    Vad var den här ordningslagen för något?

    "Förbjudet med samlingar kring musik helt eller mestadels baserat på förekomsten av upprepade rytmer"?

    (Det låter som något som gubbarna rock på forumet Studio skulle kunna stå bakom) J/K

  6. #6
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Den här lagen antar jag. https://www.google.se/amp/s/www.vice...nniversary-204
    Har ej sett trailern men det borde vara detta som det gäller.

  7. #7
    Aireyez
    Aireyez är inte uppkopplad
    Aireyezs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Skulle rekommendera den här dokumentären om man är intresserad av eran fram till Criminal Justice Bill.
    (Everybody in the place-An incomplete History of Britain 1984 - 1992, gjord av Jeremy Deller)
    https://www.youtube.com/watch?v=Thr8PUAQuag&t=329s
    Har ju inte sett mer än den infon som postades här, men 94 känns lite sent för en exploderande musikscen i England...

  8. #8
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Aos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här lagen antar jag. https://www.google.se/amp/s/www.vice...nniversary-204
    Har ej sett trailern men det borde vara detta som det gäller.
    Riktigt intressant. Tack för länken. Då fick ju lagen en effekt som myndigheterna inte tänkt sig.

    The 1994 Criminal Justice Act is responsible for the club culture we know today.

  9. #9
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran

  10. #10
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ooh JD Twitch är en stor favvo. Ett set från 91:

    https://soundcloud.com/twitch/optimo-podcast-11-twitch-1991

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Varför får jag starka trainspottingvibbar? Det kanske är tidsepoken och "det brittiska"

  12. #12
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför får jag starka trainspottingvibbar? Det kanske är tidsepoken och "det brittiska"
    Säkert... och kanske en tredje komponent som ofta förekommer i båda läger?

  13. #13
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Aireyez Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle rekommendera den här dokumentären om man är intresserad av eran fram till Criminal Justice Bill.
    (Everybody in the place-An incomplete History of Britain 1984 - 1992, gjord av Jeremy Deller)
    https://www.youtube.com/watch?v=Thr8PUAQuag&t=329s
    Har ju inte sett mer än den infon som postades här, men 94 känns lite sent för en exploderande musikscen i England...
    Jag minns tydligt Autechre - Anti EP som jag köpte som sextonåring när den kom 1994. HELVETE, vad jag tyckte den var cool.
    Att musiken inte skulle vara upprepande, men ändå vara det. För att kringgå lagen (lagförslaget?)


    https://youtu.be/EZFmZ0gZNZI

  14. #14
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Fin recension från Nöjesguiden:

    Betyg:

    "Föreställ dig att du, open air-festutsvulten stockholmare, plötsligt får chansen att följa med på en tidsresa rakt in på den skotska rejvscenen 1994. För bra för att vara sant! tänker du medan du febrilt packar ner din låtsasnedsolkade låtsaspunktröja och de minst diskreta av dina neonskor – de kommer garanterat att få 90-talskidsen att kissa på sig av avund och strössla knark över dig. Denna sorts berusning (kombinerad med hafsig manustolkning) verkar regissören Brian Welsh också ha drabbats av och effekten är en minnespannkaka och en allt annat än värdig film om rejvkulturens guldera..."


    https://ng.se/recensioner/film/beats

  15. #15
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Antiloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fin recension från Nöjesguiden:

    Betyg:

    "Föreställ dig att du, open air-festutsvulten stockholmare, plötsligt får chansen att följa med på en tidsresa rakt in på den skotska rejvscenen 1994. För bra för att vara sant! tänker du medan du febrilt packar ner din låtsasnedsolkade låtsaspunktröja och de minst diskreta av dina neonskor – de kommer garanterat att få 90-talskidsen att kissa på sig av avund och strössla knark över dig. Denna sorts berusning (kombinerad med hafsig manustolkning) verkar regissören Brian Welsh också ha drabbats av och effekten är en minnespannkaka och en allt annat än värdig film om rejvkulturens guldera..."


    https://ng.se/recensioner/film/beats
    Förstår inte riktigt varför man låter människor som inte alls förstår filmen recensera den. Hon verkar dessutom ha som grej att såga saker på ett trist sätt. Moderna mediasverige är så tröttsamt.

  16. #16
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Har du sett den?

  17. #17
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Och vad fan har "mediasverige" med saken att göra, du verkar ju helt bränd. Finns ju sjukt mycket nyheter att välja mellan, sjukt bra.

  18. #18
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Antiloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och vad fan har "mediasverige" med saken att göra, du verkar ju helt bränd. Finns ju sjukt mycket nyheter att välja mellan, sjukt bra.
    ???

  19. #19
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Antiloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och vad fan har "mediasverige" med saken att göra, du verkar ju helt bränd. Finns ju sjukt mycket nyheter att välja mellan, sjukt bra.
    Vet inte riktigt vad som hände här. Jag uppskattar inte recensioner som är medvetet elaka och inte konstruktiva, jag tycker det är slarvig journalistik. Om det gör mig till helt bränd så är jag nog helt okej med det.

  20. #20
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Jaja, du har inte sett filmen, du attackerar skribenten och verkar allmänt keff.

  21. #21
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Är det här samma snubbe som inte vågar dricka alkohol med sina vänner för att han citat "inte litar på sig själv" som skickar pm till mig:

    Hej.

    Jag raderade ditt senaste inlägg i tråden "Film om den brittiska dansmusikscenen 1994". Det var ett otroligt irrelevant och onödigt inlägg.

    I övrigt skulle jag önska att du lugnade ner dig ett par snäpp i den tråden.

    Mvh Hjorten, som admod.

  22. #22
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Känner mig mycket imponerad av tuffingen Antiloop. Wow!

  23. #23
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Tack!

  24. #24
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    [admod]

    Antiloop är nu avstängd pga olämpligt språk, förolämpning, ohörsamhet, postande av PM från admin samt det faktum att han redan hade lite på kontot.

  25. #25
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    1994... då hade väl typ alla TB-303:or hunnit dammsugits från skåp & lådor och kloningen tog fart. Konsument-samplers hade nått mer eller mindre hi-fi kapacitet i det skenande gränslandet mellan hårdvaru & mjukvaru-baserade lösningar för musikproduktion. Samplandet hade vid den här tidpunkten ynglat av sig till allehanda beatbaserade subgenres. Vem minns inte big beat, var ju ganska stort t.ex. på lollipop i Stockholm 1996.
    Senast redigerat av RX11 den 2019-09-22 klockan 09:22.

  26. #26
    Aireyez
    Aireyez är inte uppkopplad
    Aireyezs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ja, det kändes som att rave var gammalt/passerat 94. Eller att acid house var det iaf. 96 var det drum n´bass, big beat och electro som var stort. Och goa trance förstås...

  27. #27
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Superbra film.

  28. #28
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Antiloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Superbra film.
    Har du sett den?

Liknande ämnen

  1. Svar: 101
    Senaste inlägg: 2021-01-14, 17:43
  2. Äldre brittiska syntar
    Av Imported Johannes i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-07-23, 07:44
  3. Modulations -en film om den elektroniska scenen
    Av Clase i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-05-17, 15:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •