Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 112 av 112

Ämne: macOS 10.15 Catalina

  1. #61
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Se punkt 4 här:
    https://support.apple.com/en-us/HT210190

    Tips: om du inte redan har en, är det en god idé att skaffa en extern USB-disk, behöver inte vara så stor, 128GB funkar bra. Gärna SSD men inget krav.

    Partionera den i t.ex. 4 delar och installera olika systemversioner på de olika partionerna t.ex. Sierra, High Sierra, Mojave, Catalina. Vilka du kan installera avgörs av hur gammal datorn är.
    Sedan kan du ha denna att starta från om du behöver testa olika saker, ladda ner systemuppgraderingar o.s.v. Håll nere ALT när datorn bootar och så kan du välja vilken systempartition du vill starta från.

    Du behöver dock bara en partition för att installera Mojave, välj t.ex. den OS-version datorn kom med.
    wow! tack! ska testa!

  2. #62
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Roland 707 funkar finfint med Roland driver. Med senaste 707 OS kan jag sampla direkt från Spotify via USB och sedan plocka in alla 8 kanaler i Logic samt effektreturen som separata spår. Funkar grymt bra med Catalina i Macen.

  3. #63
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Och där kom Soundtoys Catalina-uppgradering:

    https://www.soundtoys.com/soundtoys-...acos-catalina/

  4. #64
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Hm, datorn har börjat hänga sig allt oftare. Ännu inte när jag kör Studio 1, men då och då med SVT Play och Youtube i Chrome. Allt hänger sig så man får starta om. Hoppas på en buggfix snarast, det är som om man vore tillbaka i stenåldern innan OSX.

  5. #65
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hm, datorn har börjat hänga sig allt oftare. Ännu inte när jag kör Studio 1, men då och då med SVT Play och Youtube i Chrome. Allt hänger sig så man får starta om. Hoppas på en buggfix snarast, det är som om man vore tillbaka i stenåldern innan OSX.
    Varför använder du Chrome? Värre spyware får man leta efter, men lär ej hitta

  6. #66
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför använder du Chrome? Värre spyware får man leta efter, men lär ej hitta
    Vad ska man använda då?

  7. #67
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad ska man använda då?
    Safari, Firefox, Maxthon, Opera ja nästan vilken som helst utom Chrome.

  8. #68
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Safari, Firefox, Maxthon, Opera ja nästan vilken som helst utom Chrome.
    Men precis, varför inte dela med sig till totalitära regimer?

    https://reclaimthenet.org/apple-safa...esses-tencent/

  9. #69
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men precis, varför inte dela med sig till totalitära regimer?

    https://reclaimthenet.org/apple-safa...esses-tencent/
    Foliehatt på ?
    “Apple protects user privacy and safeguards your data with Safari Fraudulent Website Warning, a security feature that flags websites known to be malicious in nature. When the feature is enabled, Safari checks the website URL against lists of known websites and displays a warning if the URL the user is visiting is suspected of fraudulent conduct like phishing. To accomplish this task, Safari receives a list of websites known to be malicious from Google, and for devices with their region code set to mainland China, it receives a list from Tencent. The actual URL of website you visit is never shared with a safe browsing provider and the feature can be turned off.”

  10. #70
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    nejnej, av med folieplåten nu El toro. Varför skulle just Apple vara bättre än någon annan?

    "Although Apple conceals URLs, privacy researchers are still worried because Google and Tencent could analyze the shared data to identify users based on their search histories. The anonymizing technique used by Google and Tencent—crunching URLs into hashes and comparing their prefixes to blacklists locally—is imperfect. Matthew Green, a cryptographer and professor at Johns Hopkins University, explains the method’s shortcomings in a blog post:

    The weakness in this approach is that it only provides some privacy. The typical user won’t just visit a single URL, they’ll browse thousands of URLs over time. This means a malicious provider will have many ‘bites at the apple’ (no pun intended) in order to de-anonymize that user. A user who browses many related websites … will gradually leak details about their browsing history to the provider, assuming the provider is malicious and can link the requests.

    Green says the privacy-focused community has generally accepted Google’s trade-off between ensuring online safety and sacrificing anonymity.


    “But,” he adds, “Tencent isn’t Google. While they may be just as trustworthy, we deserve to be informed about this kind of change (Apple using Tencent’s blacklist in China) and to make choices about it. At [the] very least, users should learn about these changes before Apple pushes the feature into production, and thus asks millions of their customers to trust them.”

    Because of Tencent’s involvement, China’s political dissidents should be extra cautious about using Safari. The very system that’s meant to protect them online could also threaten their safety."

  11. #71
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Jag vill inte starta någon dispyt här som gränsar till politik (dår får admins frispel igen) men det är inte helt rimligt att tro att dessa drakar skulle vara goda ens indirekt (via deras partners som har mer eller mindre tvivelaktiga agendor). Om man nu tror att den fragmenterade data som potentiellt samlas in av Tencent är inkomplett så bör man nog tänka om. Har varit i Kina flertalet vändor och kan med förstahandsuppgifter vittna om hur 'grymt kompetenta" de är på bl.a mönsterigenkänning (kameror, osv) och hur snabbt de faktiskt kan gå ifrån signalering till handling (8 minuter kan jag säga som personlig reflektion). Ett land som fotar dig när du angör flygplatsen, lämnar flygplatsen, ankommer hotellet, lämnar hotellet, åker tunnelbana, etc... Med en sådan kapacitet för sådana "allmänna" ting, vad kan de inte göra med det pussel som serveras som ett smörgåsbord via Apples försorg?

    Vad finns kvar? Duck-duck go? jo, men där missar du å andra sidan 75% av dina relevanta sökträffar.

    Det finns ingen gratis lunch. Aldrig någonsin.

  12. #72
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    nejnej, av med folieplåten nu El toro. Varför skulle just Apple vara bättre än någon annan?
    Bl.a för att de inte lever på att sälja data om sina användare till skillnad mot Google m.fl sen gick det som sagt att stänga av den funktionen.

  13. #73
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    sen gick det som sagt att stänga av den funktionen.
    jojo, vad "vi" vet så är det ju så. Däremot så har det ju visat sig tidigare att de sagt en sak och gjort något helt annat (bakväg in i iOS - *HOST*). Jag skulle inte lita ett dyft mer på dem än jag gör Microsoft eller Google idag.

  14. #74
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jojo, vad "vi" vet så är det ju så. Däremot så har det ju visat sig tidigare att de sagt en sak och gjort något helt annat (bakväg in i iOS - *HOST*). Jag skulle inte lita ett dyft mer på dem än jag gör Microsoft eller Google idag.
    Ta av dig folieluvan. Ingenting är 100% säkert men som sagt Google och många andra IT-bolag lever på att sälja mer eller mindre känslig information om sina användare det gör inte Apple.

  15. #75
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad finns kvar? Duck-duck go? jo, men där missar du å andra sidan 75% av dina relevanta sökträffar.
    Qwant är en europeisk sökmotor som inte trackar dig, bra sökresultat, finns som tillägg till desktop browsers och som iOS-app (förmodligen Android också, fast där är det ingen större poäng eftersom Android i sig trackar allt).

    https://www.qwant.com/

    Vill man ha kontroll på ALL utgående trafik från datorn inkl. browsern installerar man Little Snitch (önskar att det fanns för Windows, har tyvärr inte lyckats hitta en lika bra motsvarighet där).

    Little Snitch borde alla ha så att de ser hur många siter de egentligen ansluter till när de går till en hemsida. Det handlar ofta om ett 10-tal t.ex. på nyhetssidor som MacWorld, tidningar etc.

    Med Little Snitch kan du enkelt blocka all trafik till t.ex. Facebook & Google.

    https://www.obdev.at/products/littlesnitch/index.html

    Ett tips är att köra två Browsers, en där du spärrar allt förutom banksidor och liknande t.ex. BankID och en som är mer öppen.

    Jag kör Safari som "spärrad" och tillåter bara det som behövs för banktjänsterna och Firefox som den öppna fast spärrar Google, Facebook, adtrackers m.m. i båda.

  16. #76

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hm, datorn har börjat hänga sig allt oftare. Ännu inte när jag kör Studio 1, men då och då med SVT Play och Youtube i Chrome. Allt hänger sig så man får starta om. Hoppas på en buggfix snarast, det är som om man vore tillbaka i stenåldern innan OSX.
    Slumpmässiga hängningar är ofta hårdvaruproblem. Du kan kolla i Program->Verktygsprogram->Systemmeddelanden efter omstart och se om det verkar finnas något felmeddelande där. Det är ofta rätt svårbegripligt, men dyker det upp fel precis när datorn hänger sig kan det vara en ledtråd iallafall.

    Om det är film och sånt kan det vara grafikkortet, drivrutinerna eller liknande som spökar, men hur man löser det har jag ingen aning om. Men Google gillar sina egna lösningar (videoformat osv som inte alltid finns inbyggt stöd för i operativsystemet), så det kan ju vara värt att testa med Safari eller Firefox och se om du får samma problem med dem. De flesta andra alternativa webbläsare har samma motor som Chrome, annars hade de kanske också varit ett alternativ.

  17. #77
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ta av dig folieluvan. Ingenting är 100% säkert men som sagt Google och många andra IT-bolag lever på att sälja mer eller mindre känslig information om sina användare det gör inte Apple.
    Vem var sagt ngt om att sälja information? Apple gör den tillgänglig ändå.

  18. #78
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vem var sagt ngt om att sälja information? Apple gör den tillgänglig ändå.
    De måste som alla företag följa olika länders lagar de lämnar dock inte ut information godtyckligt eller till de som betalar vilket är en stor skillnad mot Google. Även om du inte verkar tycka det

  19. #79
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Om ni vill diskutera sekretess och vad sökmotorer/företag lagrar för information och hur de hanterar den så rekommenderar jag att ni startar en egen tråd för det då denna är tänkt handla om Catalina och dess kompatibilitet.

  20. #80
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hm, datorn har börjat hänga sig allt oftare. Ännu inte när jag kör Studio 1, men då och då med SVT Play och Youtube i Chrome. Allt hänger sig så man får starta om. Hoppas på en buggfix snarast, det är som om man vore tillbaka i stenåldern innan OSX.
    Innan senaste Catalina 10.15.2 hängde sig min några gånger, det stod något om USB varje gång, har ingen USB hub och inget USB inkopplat när den hängde sig.

  21. #81
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om ni vill diskutera sekretess och vad sökmotorer/företag lagrar för information och hur de hanterar den så rekommenderar jag att ni startar en egen tråd för det då denna är tänkt handla om Catalina och dess kompatibilitet.
    Kan inte ni starta en egen tråd för Catalina och så kan jag och El Toro gaffla vidare här?



    (skojar)

  22. #82
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Nu finns Catalina-kompatibla drivrutiner för MOTU:s ljudkort. Avvaktar själv dock ett tag till med uppdatering.
    https://motu.com/download

  23. #83
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av loghill Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu finns Catalina-kompatibla drivrutiner för MOTU:s ljudkort. Avvaktar själv dock ett tag till med uppdatering.
    https://motu.com/download
    Funkar dom med 828 MK3 FW också? Lite oklart.

  24. #84
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funkar dom med 828 MK3 FW också? Lite oklart.
    Ja, verkligen oklart. Här hittar man äldre drivare till 828 Mk3 FW, men inget om kompatibiliteten med Catalina https://motu.com/techsupport/technotes/driverlog

  25. #85
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Ursäkta korspostning men eftersom frågan eventuellt berör hur nyare OS X-versioner hanterar Audio Units så kanske den är relevant här?
    https://www.99musik.se/showthread.ph...inns-det-redan

  26. #86
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funkar dom med 828 MK3 FW också? Lite oklart.
    Det verkar som att även äldre MOTU-ljudkort funkar till Catalina enligt detta forum:
    http://www.motunation.com/forum/view...66731&start=30

  27. #87
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Catalina funkar helt perfekt för mig. Har inte haft några issues alls. Datorn är en Mac mini 2018 med 6 kärnor i7 och 16 gb ram.
    Kör rme ljudkort via usb och diverse annat via usb hub.
    2 TB SSD från Samsung via tb3 (ruskigt snabb)
    Samsung skärm via hdmi och uad satellite quad via tb3.
    Logic med mestadels native instruments, Soundtoys och uad.
    Jag gör inget annat på den än musik, lite bokföring och enkelt surfande.
    Top notch skulle jag säga!

    Sånt jävla steg upp från min Mac Pro 2008

  28. #88
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Catalina funkar helt perfekt för mig. Har inte haft några issues alls. Datorn är en Mac mini 2018 med 6 kärnor i7 och 16 gb ram.
    Kör rme ljudkort via usb och diverse annat via usb hub.
    2 TB SSD från Samsung via tb3 (ruskigt snabb)
    Samsung skärm via hdmi och uad satellite quad via tb3.
    Logic med mestadels native instruments, Soundtoys och uad.
    Jag gör inget annat på den än musik, lite bokföring och enkelt surfande.
    Top notch skulle jag säga!

    Sånt jävla steg upp från min Mac Pro 2008
    Tack för info, nu blev jag sugen på att dyka i Catalina!

  29. #89
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Catalina funkar helt perfekt för mig. Har inte haft några issues alls. Datorn är en Mac mini 2018 med 6 kärnor i7 och 16 gb ram.
    Kör rme ljudkort via usb och diverse annat via usb hub.
    2 TB SSD från Samsung via tb3 (ruskigt snabb)
    Samsung skärm via hdmi och uad satellite quad via tb3.
    Logic med mestadels native instruments, Soundtoys och uad.
    Jag gör inget annat på den än musik, lite bokföring och enkelt surfande.
    Top notch skulle jag säga!

    Sånt jävla steg upp från min Mac Pro 2008
    Utöver 64-bitarskravet så har jag uppfattat det som att det mest är installationsprogram som har problem. Även applikationer som ännu inte officiellt stöder Catalina verkar ofta funka, så länge man uppgraderar till Catalina från en befintlig installation. Och min jobbdator, som initialt var lite skakig efter uppgraderingen är snäll numer, sen 10.15.2.

    Men det är förvånansvärt många som fortfarande inte stöder Catalina, såhär nästan fyra månader efter den skarpa releasen (och förstås betydligt längre sen diverse utvecklarversioner). Extra trist om man vill köpa ny dator, som kommer med Catalina förinstallerat. Hallå Softube! Hallå fxpansion! Vore ju kul om stödet kom innan nästa macOS släpps...

  30. #90
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hallå fxpansion! Vore ju kul om stödet kom innan nästa macOS släpps...
    Syntarna (Cypher, Strobe 2 etc) funkar för mig men har hört att många har problem med BFD?

  31. #91
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Syntarna (Cypher, Strobe 2 etc) funkar för mig men har hört att många har problem med BFD?
    Gissa vilken fxpansion-produkt jag kör... 😕

  32. #92
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gissa vilken fxpansion-produkt jag kör... 😕
    Riktigt trist med tanke på att de har haft gott om tid på sig.

  33. #93
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Tappade peppen igen pga Softube... Hoppas de sätter fart med arbetet. https://www.softube.com/support#/kno...macos-catalina

  34. #94
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Nu sägs Softube vara redo för Catalina!
    https://www.softube.com/support#/cha...change-log2493

  35. #95
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Uppgraderade till slut till Catalina. Nu funkar inte mjukvarupanelen till mitt ljudkort längre och Roland har inga planer på att uppdatera mjukvaran. Ljudkortet funkar. Men jag kan inte längre slå av/på t ex fantommatning. För det finns ingen switch för det på själva kortet. Finns bara i mjukvarupanelen. Suck. Frågan är vad jag gör nu. Har viss mjukvara som inte funkar under gamla macOS så behövde Catalina. Men nu funkar inte ljudkortet fullt ut.

    Upplever också att fläkten kör igång på högvarv oftare.

  36. #96
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Sitter med liknande (fast värre) problem. MOTU UltraLite mk3 (m fl av den generationen MOTU-kort) verkar inte fungera alls under Catalina (och skakigt under Mojave, inte officiellt supportat). Alltså. Det suger att behöva kassera ett fullt fungerande interface som jag strängt taget är nöjd med bara för att tillverkaren inte behagar uppdatera drivers längre. Skulle t o m kunna tänka mig betala en slant för en ny driver om det är det som skulle krävas.

  37. #97
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sitter med liknande (fast värre) problem. MOTU UltraLite mk3 (m fl av den generationen MOTU-kort) verkar inte fungera alls under Catalina (och skakigt under Mojave, inte officiellt supportat). Alltså. Det suger att behöva kassera ett fullt fungerande interface som jag strängt taget är nöjd med bara för att tillverkaren inte behagar uppdatera drivers längre. Skulle t o m kunna tänka mig betala en slant för en ny driver om det är det som skulle krävas.
    Oh no. Jag har ett 828MK2. Har inte hunnit testa det än. Fan. Då har jag alltså inget helt fungerande ljudkort under Catalina. Går det nedgradera? Ugh, tänkte mig nog inte riktigt för här. :P Hehe.

  38. #98
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oh no. Jag har ett 828MK2. Har inte hunnit testa det än. Fan. Då har jag alltså inget helt fungerande ljudkort under Catalina. Går det nedgradera? Ugh, tänkte mig nog inte riktigt för här. :P Hehe.
    Jag har precis mailat MOTU support och frågat om deras plan för drivers för den generationen interface. Har även skrivit att jag skulel kunna tänka mig betala en slant för driver-support för framtida OS, interfacen är trots allt 10+ år gamla, så att betala lite för support tycker jag skulle vara rimligt, i alla fall betydligt rimligare än att högvis med fungerande interface hamnar på skroten.

    Du får gärna skriva och fråga support du med. Börjar de få in drivor av förfrågningar är ju chansen bättre att något görs...

  39. #99
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    (Som läget är nu lever hela min setup på lånad tid. Kör Mojave, har ljudinterface som har Mojave som sista sort-of fungerande version, och sen har jag mjukvara som har Mojave som äldsta fungerande OS. Såatt...)

  40. #100
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Jag körde High Sierra innan jag gjorde hoppet till Catalina. Ångrar det lite nu faktiskt.

  41. #101
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    ...En av anledningarna till att jag sitter kvar och trycker på Mojave. Catalinas slopade support för 32-bitars drivar/APIer gör att mina ljudkort troligen skulle sluta funka i Catalina, då Focusrite givetvis slopat supporten. I de lägena kan jag tycka att tillverkarna borde open-source:a mjukvaran!

    Tycker mig se en prestandaförsämring efter ca 1-2 års användande av Mojave, både på jobb- och musikdatorn, så har varit sugen på att testa Catalina...

  42. #102
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Jaha. Varför gjorde jag det där. Jo för att kunna ha Davinci. Men blev JÄTTEJOBBIGT. Ljudkort rökt. Det har jag förlikat mig med. Men varför i helvete allt säkerhetstjafs. Uppdaterat daw men datorn tycker att typ alla plugins är sabotageappar. Trycker på öppna ändå i säkerhet och integritet men funkar inte på alla trots att jag tror de flesta är 64bit. Och alla andra jävla godkännande hela tiden. Som den mest paranoida androiden jag träffat. Tips för att tukta den??!!

  43. #103
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Sitter fortfarande med Sierra på studiodatorn. Allt funkar så jäkla klockrent och smidigt så jag låter det vara så tills den eventuellt går sönder. Kommer vara en jäkla apparat att byta hela rasket sen med nytt ljudkort och annat som kommer att behövas. Ser inte fram emot den processen.

    Det börjar bli lite svårt med en del uppdateringar, installerade Arturia Pigments 3 och tyckte den laddade lite långsammare än tidigare och såg att minimikraven nu var High Sierra. Men den verkar funka i alla fall.

    Skaffade en ny Macbook Pro nyligen och den får ta hand om Final Cut, Spectralayers, Motion och annat som jag inte kan köra på studiodatorn.

  44. #104
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Typ 40 låtar fuckade pga när jag väl får igång en del vst syntar så är inställningarna borta. kukapple.

  45. #105
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Stannat på Mojave och kommer förmodligen så göra för många år framöver.

  46. #106
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Har jobb-mac med mojave, men vågar inte försöka använda den till inspelning

  47. #107
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Har aldrig behövt tänka på: Är alla VST 32bit? Jag förstår att VST3 är 64. Crashar när VST mappen ska laddas så undrar om jag bara kan radera den?

  48. #108
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Känns som jag var antingen modig eller dumdristig som kör studioburken på Big Sur. :o

    Men allt funkar perfekt (famous last words), dock har jag inte så mycket specialare, och alla 32-bitars pluggar fick ändå stryka på foten på PC-tiden när Cubase slutade stödja dem.

  49. #109
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Big Sur fungerar utmärkt - fick migrera från fabriksinstallerade Catalinan på MM2020 till Big Sur för att kunna köra senaste Logic och fick uppdatera drivrutinerna till RME och några AU jag släpat efter med, men annars inget strul. Håller mig dock ifrån Steinbergs infrastruktur, vilket kanske underlättar.

  50. #110
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller mig dock ifrån Steinbergs infrastruktur, vilket kanske underlättar.
    Vilken infrastruktur?

  51. #111
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken infrastruktur?
    Kör AU, med Logic och därmed inga VST.

  52. #112
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Aah ok.
    Well här dräller det med VST2 och 3, helt problemfritt.

Liknande ämnen

  1. Svar: 42
    Senaste inlägg: 2019-10-08, 18:04
  2. macOS Sierra
    Av PeterH i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2017-04-18, 10:41
  3. MacOS
    Av Real Parakeet i forum Övrig mjukvara
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-10-22, 01:06
  4. Tilläggskontroll / MacOS
    Av qvick i forum Övrig mjukvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2002-12-15, 11:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •