Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 112

Ämne: macOS 10.15 Catalina

  1. #1

    Redaktör

    macOS 10.15 Catalina

    macOS 10.15 Catalina kommer släppas i oktober, oklart exakt när: https://www.apple.com/macos/catalina/

    Det finns redan en tråd om att Live 9 inte kommer fungera, och till exempel Native Instruments flaggar för att deras produkter inte stöder Catalina just nu. (Vilket brukar vara ungefär samma varning som vid varje nytt macOS, så jag tolkar det som att de kanske fungerar, men ifall så inte är fallet kommer inte supporten nödvändigtvis kunna hjälpa en, samt att man förmodligen kan räkna med uppdateringar.)

    CDM har en bra sammanfattning:

    Citat Ursprungligen postat av CDM
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Apple are making some changes to the way the OS itself notifies you of activity by software and asks for your approval, a bit more like you had seen previously in iOS or Android. They’re also implementing tougher defaults for installers. And since malware works by running additional code on top of other code or memory, Apple are adding protections against running that code.

    The issue here is not that these changes are unwarranted or even entirely unexpected, but that they bring a lot of change at once that will require you to update software – especially music software – in order for it to work properly, or at all.
    With a common, monolithic app, providing these permissions (called “entitlements”) is fairly easy. But music software isn’t monolithic. Your DAW is running all sorts of libraries and plug-ins and so on. Unfortunately, the exploits Apple is targeting in malware – “code injection, dynamically linked library (DLL) hijacking, and process memory space tampering” – also look a lot like the behaviors your DAW performs normally. And your DAW also needs to handle entitlements for plug-ins. In addition to the DAW needing your permission to access certain folders, for example, it also needs to ask your permission if a sample instrument like KONTAKT wants to access files, as well.
    Detta gäller också plugins och drivrutiner, så äldre pluggar och hårdvara kan bli omöjlig att köra i Catalina, plugins beroende på hur värdprogrammet väljer att hantera Catalinas nya krav.

    Apple kommer också ta bort stödet för 32bits-program i Catalina.

  2. #2
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran
    Yep, jag fick en varning från Slate igår: uppdatera INTE till Catalina än. Jag ligger iofs kvar på El Capitan fortfarande..

  3. #3
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Gissar att Photoshop CS 5 är rökt från och med den här uppdateringen.

  4. #4
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Tillverkarna vill slippa mängder av support-mail i onödan, därför så har många av dem (och snart ännu fler) skickat ut info om att de inte har officiellt stöd för det nya operativet förrän de testat och godkänt produkterna med den slutgiltiga versionen. Räkna med att det kommer bli mer och mer vanligt med sådana mail från fler och fler tillverkare med varje ny operativ-uppdatering både av macOS och Windows.

    Och ja, de tillverkare som absolut vägrat lyssna på Apples många år gamla uppmaningar om att gå över till 64 bit kommer få problem.

    Sen så finns det en liten bit kvar i det faktum att Apple inte är blyga från att byta ut gamla system mot nya system, vilket oftast enbart vid några väldigt få undantag kan ge andra typer av konsekvenser i tredjepartsmjukvara.

  5. #5
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gissar att Photoshop CS 5 är rökt från och med den här uppdateringen.
    Adobe är ett av de få relativt stora företag som inte gillar att följa standarder eller lyssna på viktiga rekommendationer, så det är ingen orimlig gissning. Microsoft är ett annat..

  6. #6
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Adobe är ett av de få relativt stora företag som inte gillar att följa standarder eller lyssna på viktiga rekommendationer, så det är ingen orimlig gissning. Microsoft är ett annat..
    No shit. Min senaste runda av "kanske ska testa nya CS" stannade på "Produkten kan inte installeras på OSX installerat på case-sensitive filsystem". Testet snabbt avklarat...

  7. #7

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tillverkarna vill slippa mängder av support-mail i onödan, därför så har många av dem (och snart ännu fler) skickat ut info om att de inte har officiellt stöd för det nya operativet förrän de testat och godkänt produkterna med den slutgiltiga versionen.
    Japp – den generella rekommendationen för ljudprogram är att inte uppgradera något som är produktionskritiskt om man inte vet om det kommer fungera med en ny version av operativsystemet.

    Sen så finns det en liten bit kvar i det faktum att Apple inte är blyga från att byta ut gamla system mot nya system, vilket oftast enbart vid några väldigt få undantag kan ge andra typer av konsekvenser i tredjepartsmjukvara.
    Det ligger något i det, men just med Catalina har de också infört nya krav som krockar med vad ljudprogram och plugins behöver, och de verkar inte ha tagit särskilt stor hänsyn till det, till skillnad från tidigare då Apple verkade ta proffsljud/bild/video på större allvar. (Se till exempel problemen med ljud med vissa nyare Macbook Pro-modeller som ett annat exempel.)

    Generellt tycker jag de flesta lite större plugintillverkare har förvånansvärt bra stöd för äldre pluggar och program, och med tanke på att många av dem är en- eller tvåmansbolag är det rätt imponerande.

  8. #8
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gissar att Photoshop CS 5 är rökt från och med den här uppdateringen.
    Gissar att Waves kommer att tycka att jag ska köpa nya "uppgraderingsplaner" för alla pluggar jag redan betalat för genom åren. As if.

  9. #9
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Känns som Mojave blir det nya Snow Leopard. Jag tror många mjukvaruleverantörer kommer stödja det länge då Catalina inte är möjligt att uppgradera till för många användare. Min gamla 2012 mac är nog tveksamt om den klarar Catalina med din ful-ssd.

  10. #10
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gissar att Waves kommer att tycka att jag ska köpa nya "uppgraderingsplaner" för alla pluggar jag redan betalat för genom åren. As if.
    Precis anledningen till att jag inte köra en enda Waves-plugin, trots att jag äger licens till iaf en. 100% bojkott. Och folk klagar på iLok, den där affärsmodellen är det som är skit på riktigt.

  11. #11
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gissar att Waves kommer att tycka att jag ska köpa nya "uppgraderingsplaner" för alla pluggar jag redan betalat för genom åren. As if.
    Du har väl använt och haft nytta av dom under åren också? Waves och andra utvecklare måste självklart ta betalt även för vidareutveckling och buggfixar etc. eftersom professionella programmerare generellt inte jobbar gratis. Sen är frågan hur mycket de ska ha.

  12. #12
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du har väl använt och haft nytta av dom under åren också? Waves och andra utvecklare måste självklart ta betalt även för vidareutveckling och buggfixar etc. eftersom professionella programmerare generellt inte jobbar gratis. Sen är frågan hur mycket de ska ha.
    Fast alla mina Wavespluggar slutade fungera helt plötsligt en dag och lösningen är betald uppgradering. Och det fans inte något samband med OS upgrade eller så. Jag var inte införstådd i det när jag köpte pluggar på deras ständiga ”rea”.

  13. #13

    Redaktör
    Det här med prenumerationer är lite OT, men jag tycker ändå det finns flera argument för mjukvaruprenumerationer:

    • Bolagen blir mer motiverade att stödja äldre produkter (via buggfixar, uppdateringar för att fungera med nya operativsystem, osv)
    • Det går att släppa förbättringar kontinuerligt, istället för att balansera vad som kommer i en punktrelease vs en helt ny version som man kan ta betalt för
    • Det går att fokusera på funktioner som märks i användning, istället för funktioner som fungerar bra för i marknadsföring för att sälja nya versioner
    • Det är enklare att ha alla på samma version, så utveckling går snabbare jämfört med att behöva göra buggfixar och säkerhetsuppdateringar för äldre versioner


    Sedan finns det så klart gråzoner och glidande skalor – många bolag släpper uppgraderingar regelbundet, vilket fungerar delvis som en prenumeration, och prenumerationer kan göra att bolagen bakom lutar sig tillbaka och ser pengarna strömma in ändå.

    Men betalmjukvara har ju nackdelarna av att bolaget har mindre incitament att göra något mer så snart de fått pengarna för produkten, och produktutveckling blir beroende av att man lyckas skapa features som lockar folk till att köpa/uppgradera, vilket inte nödvändigtvis är vad som är bäst för användarna.

    (Just för musikmjukvara verkar de flesta bolag vara måna om sitt rykte, och kommer därför med gratis uppdateringar, buggfixar och liknande, men dynamiken finns ju där.)

    Apple var rätt tidiga med detta i förhållande till operativsystem – de tog betalt för de tidiga macOS-uppdateringarna, men att få dem gratis och dra in pengarna via hårdvaran är i mitt tycke en bättre modell för både användarna och Apple själva.

  14. #14
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Icke att förglömma denna "lilla" ändring som förmodligen kommer så småningom:

    https://www.theverge.com/2018/4/3/17...gn-competition

    Hur är tanken där tro? Klipper de abrupt allting eller dyker det upp någon form av "Rosetta 2"?

  15. #15
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Icke att förglömma denna "lilla" ändring som förmodligen kommer så småningom:

    https://www.theverge.com/2018/4/3/17...gn-competition

    Hur är tanken där tro? Klipper de abrupt allting eller dyker det upp någon form av "Rosetta 2"?
    De kan ju köra både och ett tag med både Intel och Apple processorer i burkarna. Eller så trollar alla
    programvarumakare magiskt fram nya versioner.

  16. #16
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De kan ju köra både och ett tag med både Intel och Apple processorer i burkarna. Eller så trollar alla
    programvarumakare magiskt fram nya versioner.
    Sant. Men hur länge går det att anta att a) Apple tillhandahåller maskiner med bägge cpu-arkitekturer och b) hur fort kan programvaruhusen får fram kompatibla versioner och till vilken merkostnad?

  17. #17
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sant. Men hur länge går det att anta att a) Apple tillhandahåller maskiner med bägge cpu-arkitekturer och b) hur fort kan programvaruhusen får fram kompatibla versioner och till vilken merkostnad?
    För de utvecklare som följt Apples utvecklingsråd de senaste åren, vilket bör vara de flesta, så kommer antagligen den extra merkostnaden mest ligga i att köpa ett par datorer med de nya processorerna + på resurser för att testa igenom så att allt fungerar. Det är annars "bara" till att kompilera om med lite nya inställningar för att lägga till en ny processorarkitektur till de feta binärerna. Iofs så behöver det även göras för alla bibliotek man använder sig av, vilket kan ställa till det lite för de som använder sig av tredjeparts closed source-libs som inte hänger med i utvecklingen.

  18. #18
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    En musik anläggning behöver sällan uppdateras på OS sidan snarare då att man aldrig uppdaterar. Jag har inte sett nån som helst förbättring överhuvudtaget sedan Leopard och om 64 bit överhuvudtaget gjort nån skillnad på riktigt är nog bara i de fall där programmen kräver det.

    Problemen uppstår helt i onödan tex när man måste ut på nätet och webbläsaren inte längre stöds. Jag har fyra kanonbra maskiner som inte funkar så bra på nätet längre men som fortfarande kan lira in typ 20 kanaler simultant beroende på hur många ljudkort dom kan hantera.

    I övrigt är det programmen som kräver nytt men det är oklart varför mer än att dom bara gör det.

  19. #19
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Universal Audio varnar också för att installera Catalina om man använder deras mjukvara och interface.

  20. #20
    fragster
    fragster är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Universal Audio varnar också för att installera Catalina om man använder deras mjukvara och interface.
    Har samma varningar från soundtoys, waves, psp, eventide och spitfire audio...
    Det känns som om man avvaktar. Och tyvärr som att man riskerar att åka dit på waves-uppgraderingen...

  21. #21
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Den update känns riktigt läskig faktiskt. Det går ju rykten om att Apple skall överge INTEL Cpu:er också och Catalina kanske är första hinten om att det är rätt annorlunda kod som sedan skall flyta på som en smäck med Apple egna CPU.er?

  22. #22
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den update känns riktigt läskig faktiskt. Det går ju rykten om att Apple skall överge INTEL Cpu:er också och Catalina kanske är första hinten om att det är rätt annorlunda kod som sedan skall flyta på som en smäck med Apple egna CPU.er?
    Steget från OS9 till OSX var ju kanske det mest drastiska Apple gjort för min del.

    Det här steget hamnar nog på andra plats.

    Det lär dröja innan jag uppdaterar. Men Apple hittar säkert på nåt djävulskap som tvingar en förr eller senare.

    Min Mac Book Pro 13" från mitten 2012 som jag skriver detta på kommer inte att gå att uppdatera. Den tuffar på bra och jag är supernöjd med den. Den har sd-läsare, thunderbolt, dvd/cd-drive, USBportar och Firewire(!). Nu ska den alltså kastas på sophögen enligt Apple.

  23. #23

    Redaktör
    Catalina släpptes igår, men som alla är inne på rekommenderar i princip alla musikprogramsutvecklare att man inte uppgraderar än.

    Jag tror många av dem har blivit brända av att Apple tidigare släppt betaversioner, där de sedan ändrat på saker som gjort att pluggar och musikprogram fick problem, så därför väntar de i regel tills den skarpa versionen är släppt innan de lovar något om deras produkter fungerar.

  24. #24
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den update känns riktigt läskig faktiskt. Det går ju rykten om att Apple skall överge INTEL Cpu:er också och Catalina kanske är första hinten om att det är rätt annorlunda kod som sedan skall flyta på som en smäck med Apple egna CPU.er?
    Det går rykten men det är rena spekulationer. Finns många anledningar för Apple att inte göra det, många fler och vettigare än för dom att göra det.

    Dessutom handlar det här om att plocka bort stöd för Intel 32bit-kod, har inget med ARM att göra.

  25. #25
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Om nu stödet för 32-bitskod är bortplockat i denna version är det nog mer än bara spekulationer från mjukvaruutvecklarna. Det kommer ju helt enkelt vara omöjligt att köra programmen.

    Att beskylla utvecklarna för att de inte lyssnar på Apple är ju enkelt, men det är inte alltid trivialt att göra en sådan åtgärd. Att bara kompilera om koden går kanske i de enklaste skolboksexemplena, men i verkligheten är det mer jobb bakom. Det kan exempelvis handla om beroenden till tredjepartskod som inte är uppdaterad och som förstapartsutvecklarna inte har kontroll över, eller att personerna som skrev koden inte längre jobbar kvar. Eller, säkerligen i några fall, att koden helt enkelt inte längre finns kvar.

  26. #26
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Steget från OS9 till OSX var ju kanske det mest drastiska Apple gjort för min del.

    Det här steget hamnar nog på andra plats.

    Det lär dröja innan jag uppdaterar. Men Apple hittar säkert på nåt djävulskap som tvingar en förr eller senare.

    Min Mac Book Pro 13" från mitten 2012 som jag skriver detta på kommer inte att gå att uppdatera. Den tuffar på bra och jag är supernöjd med den. Den har sd-läsare, thunderbolt, dvd/cd-drive, USBportar och Firewire(!). Nu ska den alltså kastas på sophögen enligt Apple.
    Som mångårig Pro Tools-användare har de här bekymren varit en realitet för mig länge. Det har aldrig gått att bara uppgradera när Apple släppt nytt, eftersom Avid hela tiden legat efter med drivrutiner och Pro Tools-versioner. Så jag är van, även om jag kör Studio 1 på Apogee i dag. Det har sällan varit ett problem dock, det är ju inte som att man måste ha senaste OS så fort det släpps. Jag väntar gärna tills utvecklarna är ikapp.

  27. #27
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som mångårig Pro Tools-användare har de här bekymren varit en realitet för mig länge. Det har aldrig gått att bara uppgradera när Apple släppt nytt, eftersom Avid hela tiden legat efter med drivrutiner och Pro Tools-versioner. Så jag är van, även om jag kör Studio 1 på Apogee i dag. Det har sällan varit ett problem dock, det är ju inte som att man måste ha senaste OS så fort det släpps. Jag väntar gärna tills utvecklarna är ikapp.
    Helt klart. Jag kör Sierra på studiodatorn och High Sierra på den här laptopen. Den typen av uppdrag/projekt jag är inblandad i innebär inte sällan att jag behöver öppna gamla projekt, ibland väldigt gamla projekt. Det har ju gått tämligen hyfsat hittills med lite god vilja. Det känns som om det kommer att bli betydligt mer komplicerat framöver. Har jag fel är ingen gladare än jag.

  28. #28
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran

  29. #29
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja om man kör relativt moderna program Apple har dessutom påpekat i rätt många år att det är 64 bitar som gäller och uppmanat utvecklare och användare vad som gäller. Sen går det ju att klona sitt äldre system med gamla program till en annan disk som man kan starta upp från vid behov.

  30. #30
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Kan man nedgradera version sv osX ifall man vill?

  31. #31
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man nedgradera version sv osX ifall man vill?
    Inte utan att installera om helt, nej.

  32. #32
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja om man kör relativt moderna program Apple har dessutom påpekat i rätt många år att det är 64 bitar som gäller och uppmanat utvecklare och användare vad som gäller. Sen går det ju att klona sitt äldre system med gamla program till en annan disk som man kan starta upp från vid behov.
    Lugn, jag småtrollar lite bara. Använder mac och pc. Men som det är i skrivande stund är det väl typ bara GarageBand som med största sannolikhet funkar vid release av Catalina?

  33. #33
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man nedgradera version sv osX ifall man vill?
    Går som sagt att starta upp från äldre systemversioner på de flesta macar så det är inte fel att klona sitt äldre Mac os till en separat disk innan man uppgraderartill Catalina.

  34. #34
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Så om man råkar uppdatera sitt system av misstag, utan att ha en disk med en gammal installation att byta till, så går det i alla fall att installera en äldre version?

  35. #35
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så om man råkar uppdatera sitt system av misstag, utan att ha en disk med en gammal installation att byta till, så går det i alla fall att installera en äldre version?
    Naturligtvis, det är ju din dator. Hade varit riktigt konstigt annars. Det enda är att du inte kan överföra din data med assistenten, så blir en riktig omformattering.

  36. #36
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har bara försökt blåsa en mac en gång och då fick jag inte installera den version som fanns på recoverypartitionen. Jag kom till att logga in med mitt appleid och då sa den någonting om att jag måste kontakta support. Googlade på meddelandet och fick svaret att mitt konto inte får köra den gamla versionen och att jag behöver göra någon slags nätinstallation. Följde instruktionerna, och då fick jag senaste versionen. Brydde mig inte mer eftersom det var funkis för mig just då, men skulle det vara idag hade det ju varit sämre iom att nya versionen inte stödjer 32-bitskod. Men bra att veta att det går att installera en äldre version i alla fall, på något sätt.

    Kanske supporten hade kunnat hjälpa mig att lägga in gamla versionen på mitt konto, men det kvittar nu.

  37. #37
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lugn, jag småtrollar lite bara. Använder mac och pc. Men som det är i skrivande stund är det väl typ bara GarageBand som med största sannolikhet funkar vid release av Catalina?
    Det är uppenbart att det är många mjukvarutillverkare som inte litar på att deras saker kommer fungera på 10.15. Ställde frågan på jobbet idag (många mac-användare både professionellt och privat).

    Det här ett av svaren från en av de som använder mycket audio och video-program: "Jag har säkert över 20 programvaror & plugins där jag fått mail dagligen att de inte funkar med Catalina. Känns som första gången på över 10 år jag inte kommer uppgradera OSX direkt…"

  38. #38
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    En fråga, jag har tänkt ominstallera/formatera min macbook ett tag, blir lite tveksam nu, dvs kommer datorn tvingas installera nya OS då när formateringen är klar? Är inget jag vill göra.

  39. #39

    Redaktör
    Nej, du kan välja vad du vill installera:

    1. Starta från Återställning för macOS

    För att starta från Återställning för macOS måste du starta din Mac och direkt hålla ned en av följande kombinationer på ditt tangentbord. Kommando-R rekommenderas i de flesta fall, särskilt om din Mac inte uppdaterats till macOS Sierra 10.12.4 eller senare.

    Kommando (⌘)-R
    Installera om den senaste macOS-versionen som installerats på din Mac (rekommenderas).

    Alternativ-⌘-R
    Uppgradera till den senaste versionen av macOS som är kompatibel med din Mac.

    Skift-Alternativ-⌘-R
    Installera om den macOS-version som följde med din Mac, eller den närmaste versionen som fortfarande är tillgänglig.
    Så här installerar du om macOS från Återställning för macOS

  40. #40
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Tack! En till fråga i instruktionerna du klistrat in i inlägget så är kringlan inom parentes i första alternativet men inte i de två följande. Vad innebär det? Har det att göra med ordningen i vilken man ska släppa upp tangenterna eller vilka tangenter som ska tryckas in samtidigt?

  41. #41
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack! En till fråga i instruktionerna du klistrat in i inlägget så är kringlan inom parentes i första alternativet men inte i de två följande. Vad innebär det? Har det att göra med ordningen i vilken man ska släppa upp tangenterna eller vilka tangenter som ska tryckas in samtidigt?
    Killgissar: Eftersom FM hänvisar till Kommando-R och Kommando = ⌘, så är det bara ett förtydligande. Menas alltså ⌘-R

  42. #42

    Redaktör
    Jepp, jag bara klippte och klistrade från Apples sida – parenteserna är bara deras förtydligande av vilken knapp det handlar om, eftersom ingen faktiskt kallar den ”kommando” utanför Apple.

  43. #43
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Which Macs can run macOS 10.15 Catalina?
    MacBook (2015 or newer)
    MacBook Air (2012 or newer)
    MacBook Pro (2012 or newer)
    Mac mini (2012 or newer)
    iMac (2012 or newer)
    iMac Pro (from 2017)
    Mac Pro (2013 or newer)
    The only difference between the system requirements for last year's Mojave and this year's Catalina is that some older versions of the Mac Pro - from 2010 and 2012 - are no longer supported.
    Så min Macbook pro från mitten av 2012 ska tydligen fungera till skillnad från vad andra har skrivit högre upp i tråden?

  44. #44
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Which Macs can run macOS 10.15 Catalina?
    MacBook (2015 or newer)
    MacBook Air (2012 or newer)
    MacBook Pro (2012 or newer)
    Mac mini (2012 or newer)
    iMac (2012 or newer)
    iMac Pro (from 2017)
    Mac Pro (2013 or newer)
    The only difference between the system requirements for last year's Mojave and this year's Catalina is that some older versions of the Mac Pro - from 2010 and 2012 - are no longer supported.
    Så min Macbook pro från mitten av 2012 ska tydligen fungera till skillnad från vad andra har skrivit högre upp i tråden?
    Inte enligt den info jag sett för några dagar sedan men det kanske ändrats? Vore förvisso nice om det gick att använda den några år till.

  45. #45

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Apple
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    macOS Catalina is compatible with these computers:

    • MacBook Pro (Retina, 15-inch, Mid 2012)
    • MacBook Pro (15-inch, Mid 2012)
    • MacBook Pro (Retina, 13-inch, Late 2012)
    • MacBook Pro (13-inch, Mid 2012)
    macOS Catalina is compatible with these computers

  46. #46
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Virtualisera 32-bitars program under tidigare osx?

    DosDude patcha?

  47. #47
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var som fan, jag är 100% säker på att jag såg att min "mid 2012 macbook pro 13" inte skulle få vara med på tåget.

    Nåja, bra att veta att man inte är helt utestängd i alla fall.

    Men den står sist i kön nu verkar det som ho ho

  48. #48
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Jag uppgraderade på jobbdatorn, som inte har några ljudprogram utom Garageband.

    Och det går snabbare, finns mer plats på hårddisken osv. Så jag ser fram emot att krånglet med ljudprogram blir löst. Verkar vara en bra version i övrigt.

  49. #49

    Veteran
    Nu har jag tryckt på knappen. Reason och Focusrite säger att det funkar. Naturligtvis glömde jag att kolla mitt k-board. Får se hur den łirar med Catalina.

  50. #50
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jag kör Yosemite på studiodatorn. Verkar inte kunna uppgradera till t ex Mojave pga att Yosemite saknar vissa saker som verkar behövas. Får upp "missing firmware partition". Suck. Hade velat gå upp till Mojave o stanna där ett tag

  51. #51
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Nu när Apogee, Studio 1, Valhalla och Eventide kommit med Catalina-säkrade versioner tog jag och uppgraderade. Jag har inte mer än dragit igång Studio 1, men jag kan konstatera att även pluggarna från Izotope och Soundtoys, som inte kommit med Catalinaversioner än, också verkar ladda åtminstone. Visst, de kan säkert vara instabila, men jag fattade det som ett en del program helt enkelt inte accepteras av Catalina, och så verkar det åtminstone inte vara.

    Waves däremot kräver stålar för att deras pluggar jag redan betalat för ska funka. Kan de ju glömma.

  52. #52
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Har uppgraderat jobbdatorn. I huvudsak stabilt, men inte helt. Lite skakigt med nätverkskontakten i allmänhet, Remote Desktop tappar kontakten med servrar ibland och när jag kom till jobbet imorse så hade inte datorn somnat, trots att den borde göra det efter 20 minuter. Inget av detta är ju musikrelaterat och inget är särskilt allvarligt, men ändå mer strul än någon tidigare uppgradering jag kan minnas. Så jag väntar nog nån version eller två innan jag uppgraderar musikdatorn.

  53. #53
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ....men ändå mer strul än någon tidigare uppgradering jag kan minnas. Så jag väntar nog nån version eller två innan jag uppgraderar musikdatorn.
    Samma här. Uppgraderade min Mac Pro med en ren Catalina installation, men det skulle jag inte gjort... det uppstod några rätt allvarliga fel innan jag ens hade börjat installera tredjepartsmjukvara. Hårdvarukrascher m.m.

    Så jag efter en dags installationsarbete och försök att lösa felen, tillbaka och gjorde en ren Mojaveinstallation igen och allt funkar som det ska.
    Fast Mojave är inte lika snabbt som Sierra och det är lite problem med filrättigheter på externa diskar t.ex.

    Och vem behöver allt konsumentmög som Siri i en jobbdator, hade varit skönt om Apple hade kunnat lägga till "Professional mode" så att man kunde stänga av, inte bara, dölja allt man inte har nytta av samt bakgrundsprocesser för program och tjänster som inte ens är startade av användaren på datorn, inkl. tredjepartsmjukvara (Adobe & Microsoft I'm staring at you...).

  54. #54
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samma här. Uppgraderade min Mac Pro med en ren Catalina installation, men det skulle jag inte gjort... det uppstod några rätt allvarliga fel innan jag ens hade börjat installera tredjepartsmjukvara. Hårdvarukrascher m.m.

    Så jag efter en dags installationsarbete och försök att lösa felen, tillbaka och gjorde en ren Mojaveinstallation igen och allt funkar som det ska.
    Fast Mojave är inte lika snabbt som Sierra och det är lite problem med filrättigheter på externa diskar t.ex.

    Och vem behöver allt konsumentmög som Siri i en jobbdator, hade varit skönt om Apple hade kunnat lägga till "Professional mode" så att man kunde stänga av, inte bara, dölja allt man inte har nytta av samt bakgrundsprocesser för program och tjänster som inte ens är startade av användaren på datorn, inkl. tredjepartsmjukvara (Adobe & Microsoft I'm staring at you...).
    Fan lustigt, jag kör Catalina på två macbook pro –.en från 2015 och en från 2018. Inga problem alls utom med vissa gamla program.

  55. #55
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Fick hem en ny mac mini i veckan och har börjat installera allt från scratch nu.
    Ingq problem än så länge. Uad verkar inte ha en säker version än men det verkar funka likasom med soundtoys.
    Rme och eventide verkar ha nya versioner ute redan.
    Får se hur det går med alla små tillverkare...

  56. #56
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fan lustigt, jag kör Catalina på två macbook pro –.en från 2015 och en från 2018. Inga problem alls utom med vissa gamla program.
    Jag tillhör gruppen som inte brukar ha datorproblem, har bra koll på maskinerna, underhåller dem regelbundet och installerar inte vad som helst o.s.v. (tredjepartsmjukvara är ofta anledningen till uppgraderingsproblem).

    Men Catalina är ett undantag - funkade inte ens på en helt blåst maskin.

    Första versionerna av Mojave var inte jättebra heller och jag brukar inte uppgradera till en ny version förrän nästa version är på gång (har bara kört Mojave på produktionsmaskiner sedan i maj). Tänkte jag skulle testa Catalina på en extramaskin, men det var bortslösad tid.

  57. #57
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    jag har catalina på en macbook pro från 2012 nu och inget ljud kommer till min soundcraft signature 22 mtk (varken från logic eller firefox etc) och nord modular g2-editorn funkar inte såklart. ska jag nedgradera till mojave kanske? (hur gör man då?)

  58. #58
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag har catalina på en macbook pro från 2012 nu och inget ljud kommer till min soundcraft signature 22 mtk (varken från logic eller firefox etc) och nord modular g2-editorn funkar inte såklart. ska jag nedgradera till mojave kanske? (hur gör man då?)
    Det är lite meckigt beroende på vilka grejer man har eller inte har tillgängliga, men det finns guider på nätet som förklarar hur man gör, sök på:
    downgrade catalina to mojave

    Glöm inte att ta ordentlig backup först!!

  59. #59
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är lite meckigt beroende på vilka grejer man har eller inte har tillgängliga, men det finns guider på nätet som förklarar hur man gör, sök på:
    downgrade catalina to mojave

    Glöm inte att ta ordentlig backup först!!
    tack! jag vet inte var en skaffar mojave bara. finns inte längre i app store

  60. #60
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    tack! jag vet inte var en skaffar mojave bara. finns inte längre i app store
    Se punkt 4 här:
    https://support.apple.com/en-us/HT210190

    Tips: om du inte redan har en, är det en god idé att skaffa en extern USB-disk, behöver inte vara så stor, 128GB funkar bra. Gärna SSD men inget krav.

    Partionera den i t.ex. 4 delar och installera olika systemversioner på de olika partionerna t.ex. Sierra, High Sierra, Mojave, Catalina. Vilka du kan installera avgörs av hur gammal datorn är.
    Sedan kan du ha denna att starta från om du behöver testa olika saker, ladda ner systemuppgraderingar o.s.v. Håll nere ALT när datorn bootar och så kan du välja vilken systempartition du vill starta från.

    Du behöver dock bara en partition för att installera Mojave, välj t.ex. den OS-version datorn kom med.

Liknande ämnen

  1. Svar: 42
    Senaste inlägg: 2019-10-08, 18:04
  2. macOS Sierra
    Av PeterH i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2017-04-18, 10:41
  3. MacOS
    Av Real Parakeet i forum Övrig mjukvara
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-10-22, 01:06
  4. Tilläggskontroll / MacOS
    Av qvick i forum Övrig mjukvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2002-12-15, 11:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •