Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 121 till 180 av 212

Ämne: Roland MC-707/MC-101

  1. #121
    bjorx
    bjorx är uppkopplad nu
    bjorxs avatar
    Veteran
    Nån som vet/testat hur MC-101 fungerar som MIDI sequencer för externa prylar?

    Ett track/spår (1-4) måste antingen kunna vara Drum, Tone eller Looper (väl?).

    Tone känns som ett logiskt val om man ska köra vanlig klassiskt MIDI sequencing och skicka MIDI out till en extern synth. Men triggas även den interna synthen (Tone) då.

  2. #122
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Kunde inte motså och plockade upp den. Tvekade länge pga pris och att den känns rätt billig. Men kodden ............. vad najs.

    Att varje clip kan va helt unikt, direktheten i gränssnittet som är initialt är fokuserat på live-jam, sequencern känns nästan inte som man tappar nått från OP-Z tex, mer direkt än elektron IMO. Effekterna, bra ljud överlag, bred palett.

    Enda minuset för mig är väl kanske att man måste komma ihåg att spara.

    Kanske inget för puristerna men ändå Närå men riktigt, riktigt rolig/smidig.
    Senast redigerat av HEK den 2019-11-23 klockan 10:12.

  3. #123
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    +1 på att det är mer direkt än elektron, jag tycker också att de fyra tracksen hjälper väldigt mycket med översikten, en 707 känns nästan lite överväldigande med tanke på hur kraftfull och komplex motorn är.

  4. #124
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior
    Funderar på att skaffa en 707 snart (så snart som möjligt). Efter att ha älskat JD-Xi länge verkar den bara vara en uppgradering med mer fokus på groovebox-aspekten (som Xi också är rätt bra på).

    Dessutom att jag kan ha två trumtracks och få 32 trummor vs. totalt 26 på JD-Xi, eller ännu mer, och ändå få tillgång till +-6 polyfoniska syntar... vs. 2 poly och 1 mono på JD-Xi! Och på det, 8 takter, flams och allt det där, samt mutes på trummor och snabb kontroll av volymen på alla tracks.

  5. #125
    ordo
    ordo är inte uppkopplad

    Senior
    Nytt! Version 1.20 med b la sample sliceing.
    https://www.youtube.com/watch?v=eBPEb_2y5Dw

  6. #126
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Jag vill ha ny version av firmware till min MC-101 som tillåter sysex för Zen-motorn.

    Den äter ju glatt alla ljud editerade på MC-707?

    Men förmodligen vill dom inte att man ska använda den som billig ljudmodul.

  7. #127
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av ordo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nytt! Version 1.20 med b la sample sliceing.
    https://www.youtube.com/watch?v=eBPEb_2y5Dw
    Jäkligt nice!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1A813CF8-F9E3-4475-9E84-467C33992CA4.jpeg 
Visningar:	26 
Storlek:	293,4 KB 
Id:	90669

  8. #128
    ordo
    ordo är inte uppkopplad

    Senior
    Saknar nu bara en arpeggiator.

  9. #129

  10. #130
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ordo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Saknar nu bara en arpeggiator.
    Jag tycker denna verkar intressant men ja, en arp, varför finns inte det?

    Väntar och ser ifall denna faller i glömska hos Roland eller ifall de fortsätter uppdatera.

    Jag tycker denna verkar mer överskådlig än Elektrons grejer.

  11. #131
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Men inget live sampling vad jag fattar, med overdub el dyl

  12. #132
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av dokido Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men inget live sampling vad jag fattar, med overdub el dyl
    Looper har alltid funnits, men man kunde inte spara ner det som en sampling och använda i andra projekt. Nu finns vanlig sampling upp till 62 sekunder och upp till 6 minuter per projekt. Men overdub saknas fortfarande. Jag är nöjd! Innan uppdateringen tänkte jag bita i det sura äpplet och göra julkalendern i Logic, nu blir det MC-707!

  13. #133
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior
    Tror jag ska köpa en 707 så fort jag kan. Någon som försökt göra 303-ljud på den, eller kan meddela hur de som finns är (vet att det finns presets)? Min JD-Xi har jag lyckats få ganska autentiska 303:or ur faktiskt, bara jag inte skruvar för mycket på ljudet sen och låter filtret ligga kvar i sin sweet-spot.

  14. #134
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror jag ska köpa en 707 så fort jag kan. Någon som försökt göra 303-ljud på den, eller kan meddela hur de som finns är (vet att det finns presets)? Min JD-Xi har jag lyckats få ganska autentiska 303:or ur faktiskt, bara jag inte skruvar för mycket på ljudet sen och låter filtret ligga kvar i sin sweet-spot.
    Körde du analoga på JD-Xi? Jag tyckte JDns digitala gav bättre 303.

    Jag har försökt få till 303 på 707, det går men jag tycker nog min TB-03 är enklare att använda med 707 så jag la ner det projektet.

  15. #135
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Min 707 har blivit återfödd! Med senaste OS kan jag sampla direkt från Spotify via USB och sedan plocka in alla 8 kanaler i Logic samt effektreturen som separata spår. Lite Ozone 9 på det och julkalenderbidraget skapas. Funkar grymt bra med Catalina i Macen.

    Grymt enkelt att sampla via USB och splitta upp samplingar.

  16. #136
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Sampla via USB är fan det nya fräsiga tycker jag. Funkar överlägset bra.

    Vill tillägga: MC-101 fick en jävla METRONOM i senaste updaten!! asså helt sjukt hur de glömde den i release??? fattar noll. men nu är den ännu bättre.
    Senast redigerat av Wiktorion den 2019-12-18 klockan 14:06.

  17. #137
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sampla via USB är fan det nya fräsiga tycker jag. Funkar överlägset bra.

    Vill tillägga: MC-101 fick en jävla METRONOM i senaste updaten!! asså helt sjukt hur de glömde den i release??? fattar noll. men nu är den ännu bättre.
    Vadå, bara använda 25% av maskinens kapacitet till metronom ju.


  18. #138
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Körde du analoga på JD-Xi? Jag tyckte JDns digitala gav bättre 303.

    Jag har försökt få till 303 på 707, det går men jag tycker nog min TB-03 är enklare att använda med 707 så jag la ner det projektet.
    Digital! Analoga delen är jag inte så förtjust i.

    Har för övrigt övervägt just TB-03+MC-707.

  19. #139
    bjorx
    bjorx är uppkopplad nu
    bjorxs avatar
    Veteran
    Ingen som testat hur den fungerar att MIDI sequnca externa polysynthar med MC101/707? Hittar inget på nätet som visar om eller hur det funkar.

  20. #140
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill tillägga: MC-101 fick en jävla METRONOM i senaste updaten!! asså helt sjukt hur de glömde den i release??? fattar noll. men nu är den ännu bättre.
    Tss.. Metronom.. Fegis.. Använder du bilbälte också eller?

  21. #141
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Har dem variabel sample rate som en klassisk sampler?
    Vill kunna sampla och spela polyfoniskt med ett externt midi-klaviatur.

  22. #142
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior
    Beställde min 707 ikväll!

  23. #143
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beställde min 707 ikväll!
    gött!!

  24. #144
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    gött!!
    Eftersom min JD-Xi gett mig så mycket nytta och nöje hoppas jag kunna få något liknande av denna lite mer uppvuxna lådan. De är ju typ lite släkt bara att 707:an är mer utvecklad på i princip alla sätt.

    Ska definitivt försöka lära mig den in och ut och om jag hittar nåt smarrigt - dela med mig av det.

  25. #145
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior
    Vet någon om trummor direkt från XV/JV finns inbyggda?

  26. #146
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet någon om trummor direkt från XV/JV finns inbyggda?
    Det är inget jag läst om någonstans, antagligen inte.

  27. #147
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior
    verkar som om några ljud finns från nån av de äldre Rolandprylarna iaf. något 'analog kit' jag ej känner igen, som låter typ bättre än den nya modernare 808an som finns.

    Här är en liten live-jam jag knåpade ihop sent igår! https://soundcloud.com/und-sidedly/liveset-6th-jan2020 lagom galen.

  28. #148
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här är en liten live-jam jag knåpade ihop sent igår! https://soundcloud.com/und-sidedly/liveset-6th-jan2020 lagom galen.
    snyggt o galet

  29. #149
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Har haft en MC-707 i några veckor nu.

    Har lite svårt för "grooveboxar" men alltid önskat att jag kunde gilla konceptet.
    Ägde en MC-303 i ett dygn och blev skadad för många år framåt. För några år sedan blev jag (nästan) nöjd med en Novation circuit. Lekfull, kompakt, kompetent och prisvärd maskin. Tyvärr saknade jag menyer. Trots att avsaknaden av dem är dess starka sida så passar det inte mig då jag använder prylarna sällan och glömmer bort hur man använder dem. VA-delen är dessutom väldigt.. oinspirerande VA.

    Har inte haft tid att gå igenom allt i MC-707an ännu men är ganska positiv överlag.
    Ljuddelen är helt fantastisk, en riktig "best of Roland" med över 3000 patchar, alla från XV-5080 i en bank, nyare Fantom etc.
    En del låter härligt klassiskt medan de nyare bankerna låter modernt och är användbara till nyare alster.

    Provade samplerdelen genom att bla. ladda in Emax Marcato Strings (uppsamplad från 27kHz till 32kHz - minsta frekvensen som samplern accepterar). Svårt att hitta en bra loop men blev å andra sidan belönad med en massa trevliga synthparametrar och inte minst kul digitala effekter (som att "låta vintage", klassiska chorus mm). Slutresultatet blev riktigt sunkigt precis så som jag ville.
    Hade jag haft tid så hade jag gjort en egen Emulator-bank.

    Åtta spår med valfritt innehåll är riktigt trevligt och boxen kan verkligen användas som ett skissblock.

    Negativt ja... ju mer jag lär mig den ju mer ser jag så klart begränsningar. Automatisk loop pointfunktion hade varit trevlig, ett riktigt song mode, fler "vintage" samplingsfrekvenser, 8-bitar osv.
    Samtidigt hade fler funktioner gjort boxen mer svåranvänd och troligen inte tilltalat mig. Svår avvägning.

    Sen är den ganska plastig för sitt pris och det man ser och känner påverkar nog en del psykologiskt (genom att A-B testa samma patchar mot XV-3080 så tyckte jag den sistnämnda lät fylligare och lyxigare men är tveksam till att så är fallet just av den anledningen).
    Varför snåla med en halvdassig LCD display när man kunde kört en OLED? Visst den används redan på en massa Roland prylar som Juno DS men ändå. Hade lyft enormt med något bättre där speciellt när ljudmotorn och editering är djup.

    Har även svårt att smälta att allt sparas som projekt på SD-kort. Ett projekt kan innehålla tusentals patchar men det går inte spara något sådant separat. Ett annorlunda tänk mot förr men samtidigt förstår jag varför man väljer detta, speciellt när alla Zen-core synthar ska vara kompatibla. Fördelarna finns ju när man väl vant sig vid arbetssättet.

    Med det sagt så är jag nöjd. Den har ersatt hela tre andra burkar och inbjuder till lek.
    Jag var först negativ till den (efter att ha provat MC-101) men inser nu dess potential.

    Om någon månad eller så så kommer det en ny uppdatering till den med betoning på Zen Core kompatibilitet och jag är så klart förväntansfull.
    Senast redigerat av synthboy den 2020-03-06 klockan 15:59.

  30. #150
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Har kört mc-101 ett tag och mkt som är bra/kul, nått jag stör mig på är att det känns som att brutalt många patchar låter likadant. Även trumkitt. Skulle vilja rensa ordentligt med patcher och nån slags editor/librerian skulle va uppskattat till den.
    Senast redigerat av HEK den 2020-03-07 klockan 11:58.

  31. #151
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Kan man alltså spela en sampling kromatiskt med den vanliga ljudmotorn?

  32. #152
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man alltså spela en sampling kromatiskt med den vanliga ljudmotorn?
    Ja och det var det jag var ute efter. Väljer du ett "tone track" då kan du välja en intern patch (som kan vara PCM, VA) eller en sampling. Du ställer in grundtonen på samplingen och den pitchas sen kromatiskt (eller annan vald skala) över alla oktaver.
    Med fyra oscillatorer kan man ladda in fyra samplingar, sätta keyboard zoner och velocity ranges och med lite syntes få ut något intressant, nästintill multisampling. Den biten har jag dock inte provat ännu.
    Som jämförelse finns "drum tracks" och dessa utgår från en sampling per pad (eller via MIDI och klaviatur).

    @HEK:
    Håller självklart med, tom hittat dubbletter av samma patch mellan bankerna. Men med så många ljud så blir det en del upprepningar och det lider även många andra synthar av. Kan ändå tycka att de turligt nog slängt bort onödiga patchar som deras mesiga 90-tals loopar.
    Samtidigt så har MC-707 en hyfsad bra överblick i dn grafiska displayen när man går igenom ljud och det går välja mellan banker och kategorier (snabbscrolla kan man btw göra med att hålla in shiftknappen). Kan tex snabbt hitta elpianon sen scrolla igenom 10 likvärdiga och snabbt hitta den som passar direkt. När jag provade MC-101 med dess lilla display så blev jag ganska frustrerad när jag skulle leta ljud.

  33. #153
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja och det var det jag var ute efter. Väljer du ett "tone track" då kan du välja en intern patch (som kan vara PCM, VA) eller en sampling. Du ställer in grundtonen på samplingen och den pitchas sen kromatiskt (eller annan vald skala) över alla oktaver.
    Med fyra oscillatorer kan man ladda in fyra samplingar, sätta keyboard zoner och velocity ranges och med lite syntes få ut något intressant, nästintill multisampling. Den biten har jag dock inte provat ännu.
    Som jämförelse finns "drum tracks" och dessa utgår från en sampling per pad (eller via MIDI och klaviatur).
    Ok! Kan man sampla direkt, trunkera och loopa?
    Hur den i tighthet? Låter sextondelar tight?
    Börjar den hacka eller något när man närmar sig polygränsen?
    Switchar den tight mellan patterns? Alltså ingen lag mellan som Electribe 2 hade problem med.

  34. #154
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Raoul, jag önskar jag hade kunnat ge dig raka svar där men jag använder mina synthar på ett mer avslappnat sätt och ska jag göra en låt då kör jag spår för spår till en DAW och då blir det aldrig några begränsningar. MC-707 ska ju kunna skicka alla kanaler via separata USB-ljudspår och där funderar jag ens om USB 2 standarden räcker till. Men samtidigt är det inget jag någonsin kommer göra och därför kommer jag heller inte klaga på instrumentet.

    Med v1.2 av mjukvaran så finns det ganska utökade och trevliga funktioner för sampling. Har du ett intresse av MC-707 så rek jag dig att läsa manual tillägget eller kolla Bobeats video: https://www.synthanatomy.com/2019/12...-features.html

    När jag körde 8-spår och överlastade den med effekter och annat så klippte den en hel del toner. Man kan alltid önska sig mer processorkraft så klart. Switchning mellan patterns har jag inte märkt något konstigt med men har å andra sidan aldrig kört Electribe 2.
    Det finns en enorm tråd på Gearslutz där du kan finna det mesta om den.

  35. #155
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Raoul, jag önskar jag hade kunnat ge dig raka svar där men jag använder mina synthar på ett mer avslappnat sätt och ska jag göra en låt då kör jag spår för spår till en DAW och då blir det aldrig några begränsningar. MC-707 ska ju kunna skicka alla kanaler via separata USB-ljudspår och där funderar jag ens om USB 2 standarden räcker till. Men samtidigt är det inget jag någonsin kommer göra och därför kommer jag heller inte klaga på instrumentet.

    Med v1.2 av mjukvaran så finns det ganska utökade och trevliga funktioner för sampling. Har du ett intresse av MC-707 så rek jag dig att läsa manual tillägget eller kolla Bobeats video: https://www.synthanatomy.com/2019/12...-features.html

    När jag körde 8-spår och överlastade den med effekter och annat så klippte den en hel del toner. Man kan alltid önska sig mer processorkraft så klart. Switchning mellan patterns har jag inte märkt något konstigt med men har å andra sidan aldrig kört Electribe 2.
    Det finns en enorm tråd på Gearslutz där du kan finna det mesta om den.
    Ingen fara! Har kollat lite på GS men det är för mycket att ta sig igenom. Får eventuellt köpa en och testa helt enkelt!

  36. #156
    ordo
    ordo är inte uppkopplad

    Senior
    Woody Piano Shack - Uplifting music livestream with Roland MC-101:
    https://www.youtube.com/watch?v=rba1thn3EH0

  37. #157
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ordo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Woody Piano Shack - Uplifting music livestream with Roland MC-101:
    https://www.youtube.com/watch?v=rba1thn3EH0
    Najs!

  38. #158
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Ny firmware 1.30 ute idag!
    Väldigt kul att kunna läsa in MIDI-filer (SMF) men får se hur det funkar i praktiken (all MIDI track are overwritten to one clip).
    "Clip chain" kommer ganska nära Song mode som många efterfrågar.
    Saknar fortfarande den utlovade Zen Core kompatibiliteten men de sparar väl den till nästa version.

    https://www.roland.com/global/suppor...dates_drivers/

    UPDATE HISTORY
    [ Ver.1.30 ] MAR 2020
    Additional Functions
    Please refer to the "MC-707 Update" for detailed information in the [ Owner's Manuals ].

    Clip Chain Function Added
    MIDI Input/Output Functions Added
    Auto Channel Function Added
    Audio Insert Function Added
    Note Repeat Function Added
    SMF Import Function Added
    Display Method Added for Clip Mode
    Sample Edit Function Added
    Function Added to Edit WAV File Before Loading
    Step LFO Editor Added
    Note Utility Functions Added
    Motion Drawing Function Added

    Video med de nya funktionerna:
    https://www.youtube.com/watch?v=mpus...ature=youtu.be
    Senast redigerat av synthboy den 2020-03-26 klockan 11:49.

  39. #159
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Mc-101 då, hmpf

  40. #160
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Vad menas med Zen Core kompatibiliteten?

    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ny firmware 1.30 ute idag!
    Väldigt kul att kunna läsa in MIDI-filer (SMF) men får se hur det funkar i praktiken (all MIDI track are overwritten to one clip).
    "Clip chain" kommer ganska nära Song mode som många efterfrågar.
    Saknar fortfarande den utlovade Zen Core kompatibiliteten men de sparar väl den till nästa version.

    https://www.roland.com/global/suppor...dates_drivers/

    UPDATE HISTORY
    [ Ver.1.30 ] MAR 2020
    Additional Functions
    Please refer to the "MC-707 Update" for detailed information in the [ Owner's Manuals ].

    Clip Chain Function Added
    MIDI Input/Output Functions Added
    Auto Channel Function Added
    Audio Insert Function Added
    Note Repeat Function Added
    SMF Import Function Added
    Display Method Added for Clip Mode
    Sample Edit Function Added
    Function Added to Edit WAV File Before Loading
    Step LFO Editor Added
    Note Utility Functions Added
    Motion Drawing Function Added

    Video med de nya funktionerna:
    https://www.youtube.com/watch?v=mpus...ature=youtu.be

  41. #161

  42. #162
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Nya och officiella tutorial videos från Roland:


    Watch the complete MC-707 Video Manual here:
    ➤ PART ONE: https://youtu.be/TAKtYLv1RkE
    ➤ PART TWO: https://youtu.be/VIpZS61u1e0
    ➤ PART THREE: https://youtu.be/Ya-FwFVnxtM

  43. #163
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ordo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men MC-707 har väl just Zen-Core?

  44. #164
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men MC-707 har väl just Zen-Core?
    I grunden ja men möjligheten att dela projekt med andra Zen-Core synthar saknas ännu.
    Kanske inte så viktigt för mig just nu men kan tänka mig att det blir en del kul ljudbanker framöver att ladda ner om fler Roland synthar delar samma grund och får en bredare användarkrets. Tex hade ett best of Emulator II bibliotek varit av intresse.

  45. #165
    Ludvig
    Ludvig är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mc-101 då, hmpf
    Håll ut! Kommer snart.

    /Ludvig

  46. #166
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ludvig Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håll ut! Kommer snart.

    /Ludvig
    Najs, lär bli ytterligare en massa shift-kommandon och menydyk men ändå
    Senast redigerat av HEK den 2020-03-27 klockan 11:13.

  47. #167
    robopants
    robopants är uppkopplad nu
    robopantss avatar
    Veteran
    Köpte en idag. Tycker den verkar kul. Gött med nytt os samma dag som man får hem dem. Två överraskningar i ett lixom.
    Senast redigerat av robopants den 2020-03-28 klockan 09:29.

  48. #168
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Den bästa nya funktionen i v1.3 är att Pong finns som påskägg!
    I skärmsläckarläget ska man trycka ner C1 och C4 samtidigt och sen spela med dem.

    Får mig lite att tänka på K2000. Några fler synthar som har Pong?

  49. #169
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den bästa nya funktionen i v1.3 är att Pong finns som påskägg!
    I skärmsläckarläget ska man trycka ner C1 och C4 samtidigt och sen spela med dem.

    Får mig lite att tänka på K2000. Några fler synthar som har Pong?
    MPC-1000 i något JJOS.
    Under en festival i Amsterdam fick jag testa Octabong. Nej, Octapong. Där styrde man med Octatracks crossfade.
    K2000.

  50. #170
    ordo
    ordo är inte uppkopplad

    Senior
    Korg Monologue spel.
    https://youtu.be/kxY43Gi08SI

  51. #171
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Kolla in i princip vilken MPC som helst, det arbetsflödet vid sampling är så mycket bättre än vad 707 erbjuder. Och MPC har live sampling.

  52. #172
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior
    Blir nog en 707 för mig.. ..igen... De nya funktionerna verkar dessutom riktigt bra.

    Kanske tänker försöka streama lite live med den då och då när jag fått kläm på den. Gjorde nämligen detta en gång över twitch och det gick bra. Då ska jag länka!

  53. #173
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir nog en 707 för mig.. ..igen... De nya funktionerna verkar dessutom riktigt bra.

    Kanske tänker försöka streama lite live med den då och då när jag fått kläm på den. Gjorde nämligen detta en gång över twitch och det gick bra. Då ska jag länka!
    Rock on! Kan inte vänta

  54. #174
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    TAADAAA!
    Nya drivisar idag, Roland ligger inte på latsidan och det blir ju bara bättre och bättre.
    Vågar man hoppas på en 2.0 som gör den till den ultimata maskinen?

    https://www.roland.com/global/suppor...dates_drivers/

    Ska bli intressant med sound pack kompatibiliteten mellan alla ZEN-Core.
    Roland har en del paket till försäljning redan (se bilden nedan).
    Tittar på "Lifetime", soundpacks (SDZ) verkar prisvärt $1 st, gamla SR-JV80/SRX-kort (EXZ) "helt ok" pris $20 medans virtuella instrument är ganska dyrt.
    Att ha en System-8 ("coming soon"?) inladdad låter ju coolt men lär kosta en del och är det speciellt smidigt i en sådan burk som denna mer än presets?

    https://www.rolandcloud.com/roland-account/memberships/

    UPDATE HISTORY
    [ Ver.1.50 ] JUN 2020
    Support for Sound Content Distributed Via Roland Cloud
    Installation of Sound Pack distributed through Roland Cloud is supported.
    * Sound Pack is sound content usable on products equipped with the ZEN-Core Synthesis System.
    * Some Sound Packs include Drum Kit, but Drum Kit cannot be imported into the MC-707.

    Additional Functions
    Please refer to the "MC-707 Update" for detailed information in the [ Owner's Manuals ].

    Sound Pack / SVZ File Import Functions Added
    Added Number of Scenes
    Parameter Added to MIDI Input/Output Function
    Added Shortcuts

    Bug Fixes
    The following bugs were fixed.

    Please refer to the "MC-707 Update" for detailed information in the [ Owner's Manuals ].


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	roland_cloud.png 
Visningar:	32 
Storlek:	102,5 KB 
Id:	95009
    Senast redigerat av synthboy den 2020-06-10 klockan 19:01.

  55. #175
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Gratis nerladdning av samplingar för MC-101 (o säkert 707) från 6 klassiska trummaskiner. Funkar skitbra.


    https://youtu.be/0ZEz_yAjzuc

  56. #176
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator

  57. #177
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    [QUOTE=valsolo;3474803]Gratis nerladdning av samplingar för MC-101 (o säkert 707) från 6 klassiska trummaskiner. Funkar skitbra.

    /QUOTE] Rolands alla trummisar inkl. 707 borde väl ingå factory presets i både MC-101 och MC-707?

  58. #178
    ordo
    ordo är inte uppkopplad

    Senior

  59. #179
    ordo
    ordo är inte uppkopplad

    Senior

  60. #180
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    [ Ver.1.60 ] SEP 2020
    Additional Functions

    Arpeggiator Function Added
    USB-Related Functions Added (Generic Driver Function)
    RANDOM TONE DESIGNER Function Added
    SCATTER Functions Added
    Sound Pack/SVZ Drum Import Function Added
    Functions Added to the Total Effect Compressor
    Sequencer Edit Functions Added
    Added Shortcuts


    + Alltid kul med arpeggiator, det gör maskinen ännu mer mångsidig.
    + Random-funktionen för patchar (13 olika typ av ljudkategorier) är riktigt användbar och kul. Nog den bästa uppdateringen.
    +/- Sen trum-importen på sound packs är ju något som borde ha varit med i v1.5... lite pinsamt men aja de hann väl inte med då.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •