Sidan 3 av 9 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 ... SistaSista
Resultat 121 till 180 av 531

Ämne: Hydrasynth

  1. #121
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Glen Darcy hävdar att han utgick från just Prophet T8 som modell/känsla för aftertouchen i Hydrasynth. Om de lyckades låter jag vara osagt, men det är ju inte en dålig referens att utgå från.
    Är Prophet T8 samma klaviatur som den där Kurzweilklaviaturen (MIDIboard) med PAT? De är ju rätt lika och jag vill minnas att jag läst att MIDIboard anses ha mycket bra PAT.

    Jag gissar att detta sätter press på andra tillverkare att börja med PAT. Känns som det ligger i luften. De kanske får göra en Bladerunner 2098 med soundtrack av Hans Zimmer & Vangelis tillsammans för att ge extra skjuts?

  2. #122
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...med vanlig channel AT
    Japp, Quantum hade kostat ännu mer med det

  3. #123
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gissar att detta sätter press på andra tillverkare att börja med PAT. Känns som det ligger i luften. De kanske får göra en Bladerunner 2098 med soundtrack av Hans Zimmer & Vangelis tillsammans för att ge extra skjuts?
    Det är ju medeli som ligger bakom ASM så jag gissar att de har en större plan för PAT och att den planen kanske inkluderar att sälja själva klaviaturet till andra tillverkare.

  4. #124
    Smultronizer
    Smultronizer är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju medeli som ligger bakom ASM så jag gissar att de har en större plan för PAT och att den planen kanske inkluderar att sälja själva klaviaturet till andra tillverkare.
    Man kan ju alltid hoppas. 76-keys master med PA. Mumma! Hade lätt betalt 10k för en sån...

  5. #125
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Smultronizer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan ju alltid hoppas. 76-keys master med PA. Mumma! Hade lätt betalt 10k för en sån...
    Ja, det borde väl verkligen vara dags för masterklaviaturer med PAT igen? Det finns ju den där med tangenter som känns som neopren och ser ut som utdragna pyramider men de passar inte alla klaviatörer. Jag tycker ofta när man lägger syntmattor (jo det är tillåtet) så vill man ha en tilt åt något håll eller fokus på någon ton i ackordet. PAT är svaret.

  6. #126
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ännu en som tror att musikproduktion är gratis? Oavsett vad hårdvaran i sig kostar i produktion så kostar det att ta fram musik
    Share the software with your neighbor, that is good hacker, that is good-fixd

  7. #127
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    En på GS postade vad som finns i system menyn. Positivt att det finns så mycket att trimma in gällande aftertouch och att de har lämnat det till användaren att justera själv.

    Transpose, Tuning, O'Scope, Patch Protect, Left Contrast, Right Contrast, LED Dim, Lite Show, Knob Mode, Knob Speed, Tempo Lock, Macro Buttons (Toggle, Trigger, Switch, Reset), Safe Edit, Pads LED, Velocity, Velocity Curve, Aftertouch Delay, Aftertouch Fade, Aftertouch On/Off, Aftertouch Curve, Aftertouch Offset, Aftertouch Release, Clock Sync, Local On/Off, MIDI Xmit, MIDI Rec, Sus Ped Polarity, Exp Ped Polarity, Exp Ped Calibrate, Exp Ped Curve, Poly AT Xmit, Sus Ped Xmit, Exp Ped Xmit, ModWh Xmit, ModWh Rec, NRPN Xmit, NRPN Rec, Send Patch, Send All Patches, MIDI Overflow (for 2nd Hydra), Arp Xmit, Pgm Chg Xmit, Prg Chg Rec, CV Range (Octave 0-10v, -/+5v, Hz 0-10v), Reference Note, CV Offset, CV Source (Keyboard/Theremin), Gate Type (V-trig/S-trig), Gate Volt (3v, 5v, 10v), Clock CV (3v, 5v, 10v), Clock Rate (1PPS, 2PPQ, 24PPQ, 48PPQ), Clock Division (Off, 1/2, 2, 4), Clock Offset (-100ms to +100ms), Mod2 In Range (+/-5v, 0-10v, 0-1v), Mod 1 Out Range (+/-5v, 0-10v, 0-1v), Mod 2 Out Range (+/-5v, 0-10v, 0-1v), Mod 1 In Offset (+/-3v), Mod 2 In Offset (+/-3v), Mod 1 Out Offset (+/-3v), Mod 2 Out Offset (+/-3v), Ribbon Calibrate, Wheels Calibrate, Self Test, System Factory Reset, OS, and Serial #.

  8. #128
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Ang. PAT: Behringer lade väl upp en bild på en ny klaviatur med PAT rätt nyligen på Facebook tror jag. Produkt under utveckling som jag förstod det

  9. #129
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ang. PAT: Behringer lade väl upp en bild på en ny klaviatur med PAT rätt nyligen på Facebook tror jag. Produkt under utveckling som jag förstod det
    Förstudie till Behringer ZS80?

  10. #130
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förstudie till Behringer ZS80?
    ja, det låter troligt :-) Men å andra sidan, så finns det även en marknad för en ny master klaviatur med PAT.

  11. #131
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ja, det låter troligt :-) Men å andra sidan, så finns det även en marknad för en ny master klaviatur med PAT.
    Verkligen, enda anledning till att jag fastnat i Hydrasynthtråden.

    Hur är kvaliteten på Behringers Midicontrollers, Deepmind etc?
    Lite skeptisk till deras förmåga att göra ett kvalitativt seriöst klaviatur.

  12. #132
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

  13. #133
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran

  14. #134
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Jösses vilken synt.

    Möjligheterna är gigantiska och allt verkar vara väldigt genomtänkt.

    Härligt att man kan göra copy n paste på många saker.

    Drömsynt för ljuddesign och utrycksfullhet.


  15. #135
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Fatta vad de hade sålt loads av denna om de bara gjort den 61 keys. Till och med en analogtaliban som jag hovrade över köpknappen tills jag sansade mig och insåg att 49 keys är inte kul.

  16. #136
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Glen Darcey pratade en del om det valet här...


    https://youtu.be/_0Uv4m3byEE

    https://youtu.be/_0Uv4m3byEE

    Vi har olika behov och ideal. Personligen föredrar jag färre tangenter på syntar som jag betraktar som ”speciella”. Ser hellre att de tillverkar några olika stora MIDI-masterkeyboard med PAT, så att man kan skräddarsy och få ergonomi.

    Stora syntar tilltalar inte mig, det är ett stort minus faktiskt.

  17. #137
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Får nog hålla med, tror faktiskt att målgruppen för den här synthen föredrar 49 tangenter.

  18. #138
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får nog hålla med, tror faktiskt att målgruppen för den här synthen föredrar 49 tangenter.
    Gissar på både och +1; 61 och 88 är nog också intresserade av polyphonic aftertouch. Med tanke på att det knappt finns någon annanstans. Kanske kommer om det går bra med denna.

  19. #139
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det blir vingklippt med en "performance-synt" med PAT etc och kort klaviatur, eftersom man behöver hatta fram och tillbaka med oktavväljaren. Att 49or och ännu kortare klaviaturer säljer bygger väl på att många jobbar med korta patterns där realtid över längre sekvenser inte är så viktigt annat än när man skruvar på ljudparametrar.

  20. #140
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    WOW! Jag skummade igenom manualen idag: Det är mycket av Beatstep Pro i CV/GATE-delen. Både Volt/oktav och Hz/Volt, samt olika typer av GATE-trig och Volt-värden. Ribbon kan ställas till olika fasta pitchskalor från vänster till höger, alt.2 i mitten är noll, alt.3 att tryckpunkten blir noll, och man drar upp eller ner från den punkten som referens
    EDIT: OOPS! Framerate hade redan listat detaljer tidigare, såg jag nyss
    Senast redigerat av jocks1 den 2019-10-06 klockan 11:22.

  21. #141
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fatta vad de hade sålt loads av denna om de bara gjort den 61 keys. Till och med en analogtaliban som jag hovrade över köpknappen tills jag sansade mig och insåg att 49 keys är inte kul.
    Håller med helt. Hade den haft 61 keys så hade jag hoppat på direkt. PAT riktar sig ju enbart till dem som verkligen vill spela uttrycksfullt. Och om man vill det, så väljer man tämligen snabbt bort 49:or.. jag har EN synth med 49 tangenter, Microwave XTk, och varje gång jag spelar på den blir jag tokig på begränsningen och att jag måste fippla med oktavbäljaren. Sedan glömmer man vilken oktav man är på, osv osv. Skillnaden mot kusinen Waldorf Q (som oftast står under) blir så påtaglig, och det slutar med att jag kör den via midi istället.

    Nä, 49 keys på en performancemaskin är att skjuta brevid målet enligt mig.
    Säg en enda 49 keys-maskin som inte fått kritik för det? Kolla bara Dave Smith. Det slutade ju med att han fick försvara det i varenda demo..

  22. #142
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Ok, såg intervjun nu. Han säger alltså att det säljs 6 gånger så många 49-tangentersmaskiner som 61-tangenters, och han menar att det till stor del har med prisbilden att göra. Sedan menar han att det blir svårare att bygga den vridstyv.

    Det är alltså ett ekonomiskt val. Ja, om man vill sälja många kan jag förstå det, men det är fortfarande ingen ”billig” synth. Att sätta in en förstärkning i form av en bockad plåt hade nog inte varit så svårt, så det är väl nja på konstruktionsfrågan.

    Vill man däremot bygga en modern klassiker så kanske 61 hade varit att föredra. Xpander/M12 och PPG som nämns är ju 61 keys.. kul att han nämner Microwave XT också! T8 har ju 73 tangenter, och jag får känslan av att han egentligen håller med frågeställaren men att det helt enkelt var ett ekonomiskt val. Förmodligen har de gjort hemläxan och har rätt.

    Bara att acceptera att 49-tangentersanhängarna är 6 gånger fler..

  23. #143
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    6 gånger fler 49-tangenters...ja tacka DeepMind för det i så fall. Idiotisk jämförelse att göra när man jämför med olika synthar. Tänk istället en fiktiv Korg Tritons-serie med 49,61,76 och 88 keys. Tror inte 49:an skulle sälja mest.
    Men skit samma. Hydrasynth modulen känns omotiverat dyr.

  24. #144
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Ja, eller hela Kurzweil-rangen..

  25. #145

  26. #146
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    6 gånger fler 49-tangenters...ja tacka DeepMind för det i så fall. Idiotisk jämförelse att göra när man jämför med olika synthar. Tänk istället en fiktiv Korg Tritons-serie med 49,61,76 och 88 keys. Tror inte 49:an skulle sälja mest.
    Men skit samma. Hydrasynth modulen känns omotiverat dyr.
    Korg Triton har en rejält annorlunda målgrupp, det är rätt uppenbart.

  27. #147
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Nordlead uppnådde ok popularitet till trots för tillkortakommandet med den allt för lilla klaviaturen.

  28. #148
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, såg intervjun nu. Han säger alltså att det säljs 6 gånger så många 49-tangentersmaskiner som 61-tangenters, och han menar att det till stor del har med prisbilden att göra. Sedan menar han att det blir svårare att bygga den vridstyv.

    Det är alltså ett ekonomiskt val. Ja, om man vill sälja många kan jag förstå det, men det är fortfarande ingen ”billig” synth. Att sätta in en förstärkning i form av en bockad plåt hade nog inte varit så svårt, så det är väl nja på konstruktionsfrågan.

    Vill man däremot bygga en modern klassiker så kanske 61 hade varit att föredra. Xpander/M12 och PPG som nämns är ju 61 keys.. kul att han nämner Microwave XT också! T8 har ju 73 tangenter, och jag får känslan av att han egentligen håller med frågeställaren men att det helt enkelt var ett ekonomiskt val. Förmodligen har de gjort hemläxan och har rätt.

    Bara att acceptera att 49-tangentersanhängarna är 6 gånger fler..
    Att det är ekonomiska överväganden är naturligtvis ganska självklart. Kanske 49 är mest "safe" för småpotatisarna i branschen? Men sedan, på sikt, handlar det ju om vilken nisch man riktar in sig mot.

    Om de har problem med vridstyvhet så kanske man inte skall köpa alls av dem för då låter det som att de inte har koll på sin hårdvarudesign ännu och att det kanske kommer fler problem. Det har väl byggts vridstyva keyboards sedan 1500-talet? Bärbara diton sedan 1960-talet.

  29. #149
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    LOL dungeonsynth-versionen av Ready or Not (1:30)

  30. #150
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, såg intervjun nu. Han säger alltså att det säljs 6 gånger så många 49-tangentersmaskiner som 61-tangenters, och han menar att det till stor del har med prisbilden att göra. Sedan menar han att det blir svårare att bygga den vridstyv.

    Det är alltså ett ekonomiskt val. Ja, om man vill sälja många kan jag förstå det, men det är fortfarande ingen ”billig” synth. Att sätta in en förstärkning i form av en bockad plåt hade nog inte varit så svårt, så det är väl nja på konstruktionsfrågan.

    Vill man däremot bygga en modern klassiker så kanske 61 hade varit att föredra. Xpander/M12 och PPG som nämns är ju 61 keys.. kul att han nämner Microwave XT också! T8 har ju 73 tangenter, och jag får känslan av att han egentligen håller med frågeställaren men att det helt enkelt var ett ekonomiskt val. Förmodligen har de gjort hemläxan och har rätt.

    Bara att acceptera att 49-tangentersanhängarna är 6 gånger fler..
    Ensoniq hade problem med EPS/EPS16+, där plastpanelen deformerades av värme med tiden. Korg Kronos v.1 är inte heller särskilt vridstyv. Roland System 8 mår också bra av sidopaneler i trä eller aluminium, för att förbättra vridstyvheten. Man maximerar numera nyttjandet av plaster, och minimerar metallplåtar. Dock verkar Roland bygga tyngre metallchassin till senaste Fantom och Jupiter :-)

  31. #151
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Vridstyvhet á la Opera-6 ;-)

  32. #152
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag vet inte...15.000:- för en 49 tangenters...nej, jag hade köpt poängen om man jämför med övriga 49 tangenters i 5k klassen men nu är det ju snudd på premiumpris och då kan man väl lika gärna ta 17.500:- för 61 keys och en extra styvplåt i botten...
    Sedan är det en Kinasynth, kopiornas näste. Undrar om det inte sitter en crackad Arturia Pigments under huven...låter som det

  33. #153
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gäsp
    +1

  34. #154
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Kan bara hålla med Firechild. På en polysynth så är fyra oktaver tråkigt att spela på, tre oktaver frustrerande omöjligt. Fem är perfekt.
    Skulle inte gnällt om det nu inte vore att flera nya synthar kommer just med fyra oktaver.
    Varför lägger inte alla mod/pitch-hjul längst upp till höger som DSI gör? Då blir längden bara marginellt längre.

    Ljudmässigt kul med hybridljud och ser fram emot att få provspela

  35. #155
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Efter att ha kört Prologue 8 med 49 i ett år kan jag bara säga att, visst det funkar fint med 4 oktaver, men man får ju ständigt störa sig på att när man väl tagit basackordet så har handen ingen stans att ta vägen. Det är klart begränsande på en poly. Det går alltså, men det är suboptimalt.

    Obs editerat.
    Senast redigerat av Amonhoteph den 2019-10-08 klockan 08:57.

  36. #156
    rofo
    rofo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet inte...15.000:- för en 49 tangenters...nej, jag hade köpt poängen om man jämför med övriga 49 tangenters i 5k klassen men nu är det ju snudd på premiumpris och då kan man väl lika gärna ta 17.500:- för 61 keys och en extra styvplåt i botten...
    Sedan är det en Kinasynth, kopiornas näste. Undrar om det inte sitter en crackad Arturia Pigments under huven...låter som det
    Kul att just killen som lägger ut demos på varenda Behringersynth börjar oja sig om Kina...
    Köp modulen och kör en gammal Ensoniq från -91 som masterklav om det är för dyrt vetja:-)

  37. #157
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vridstyvhet á la Opera-6 ;-)
    Jasså, den var mest av plast eller?

  38. #158
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jasså, den var mest av plast eller?
    Sidorna på Siel är plast vilket gör att resten känns smäckigt. Men panelen är plåt och botten träskiva eller tjock plast på de kulformade. Sidorna är boven...

    Nu exkluderar jag DK-serien vilken är lika kackigt byggd som mitt favorithatobjekt Poly-800.

  39. #159
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rofo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul att just killen som lägger ut demos på varenda Behringersynth börjar oja sig om Kina...
    Köp modulen och kör en gammal Ensoniq från -91 som masterklav om det är för dyrt vetja:-)
    Subtil ironi och glimten i ögat är svårt att förmedla i text. Skall vara tydligare i mina inlägg.

  40. #160
    Janne
    Janne är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du måste ha en sådan gubbe efter när det är ironi.
    Blinkande smiley är väl ironi?

  41. #161
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Subtil ironi och glimten i ögat är svårt att förmedla i text. Skall vara tydligare i mina inlägg.
    Kommunikation är det svåraste som finns mellan två eller flera människor - jgb
    Ironi och glimten i ögat i text kommer tolkas olika beroende på mottagaren, ett välfungerande sätt att skapa missförstånd - erfarenheter av ren textkommunikation sedan 1993

    Sedan är problemet att en del kommer använda ironi för "att säga sanningar som inte får sägas", medans andra är just ironiska och inget annat.

    Emoji-tolkningar av mig:
    Ger bara ett hånflin åt det hela
    Hehe, jojo, du vet ju att jag egentligen menar det men jag kallar det ironi

    Så oavsett hur det görs så är det rätt kört med ironi och liknande med en bred mottagarskara, funkar bra i mindre sammanhang istället.

  42. #162
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran

  43. #163
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Haha!

  44. #164
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran

  45. #165
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Fattar inte detta, varför gör skapare av klaviatursynthar på detta sätt. Jag har aldrig sett en gitarr med hälften så lång hals för att minska antalet toner till 49 och att den ska ta mindre plats...

  46. #166
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fattar inte detta, varför gör skapare av klaviatursynthar på detta sätt. Jag har aldrig sett en gitarr med hälften så lång hals för att minska antalet toner till 49 och att den ska ta mindre plats...
    För att vi är ganska många användare som inte ÄR klaviaturspelare till att börja med.

  47. #167
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fattar inte detta, varför gör skapare av klaviatursynthar på detta sätt. Jag har aldrig sett en gitarr med hälften så lång hals för att minska antalet toner till 49 och att den ska ta mindre plats...
    Antagligen för att många köpare inte håller med om att det är ett problem. Gitarren är inte en bra jämförelse av den anledningen.

  48. #168
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fattar inte detta, varför gör skapare av klaviatursynthar på detta sätt. Jag har aldrig sett en gitarr med hälften så lång hals för att minska antalet toner till 49 och att den ska ta mindre plats...
    Jag fattar eftersom jag skiter fullständigt i om det är 49 tangenter eller 64,5.

  49. #169
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sidorna på Siel är plast vilket gör att resten känns smäckigt. Men panelen är plåt och botten träskiva eller tjock plast på de kulformade. Sidorna är boven...

    Nu exkluderar jag DK-serien vilken är lika kackigt byggd som mitt favorithatobjekt Poly-800.
    Jo, en äkta plastsynt är Poly-800. Men den kunde göra en del kul ljud, när jag hade min nya Poly-800 v.1 :-)

  50. #170
    Janne
    Janne är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att vi är ganska många användare som inte ÄR klaviaturspelare till att börja med.
    +1

  51. #171
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att vi är ganska många användare som inte ÄR klaviaturspelare till att börja med.
    Med det sagt så tycker jag att ASM bör tillverka masterklaviatur med polyfonisk aftertouch med 88 tangenter och neråt.
    Senast redigerat av DanielW den 2019-10-08 klockan 20:59.

  52. #172
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att vi är ganska många användare som inte ÄR klaviaturspelare till att börja med.
    Smileys eller ej så tycker jag att det är så onödigt hätska kommentarer här och det får mig överlag att tappa lusten att vara delaktig i diskussionerna på 99an. Samma tendens ser jag på andra sociala medier så det smittar väl av sig hit.

    Om du nu inte bryr dig om klaviatur så köper du väl enbart desktopen för 9600kr, kopplar den till datorn och använder trumpadsen vid behov? Eller betalar du nästan dubbla priset (15600kr) för en för kort klaviatur utan att ställa ett enda krav?

    Som klaviaturspelare har man andra krav och tråkigt att det överlag prioriteras bort mer och mer (AT slopas ofta, minitangenter osv).
    Många köp har jag avstått ifrån de senaste åren pga bristfälliga klaviaturer kombinerat med ett högt pris tex A1, Deepmind, P6, OB6, JD-XA, System-8.
    Köper jag denna så får det bli desktop eller så avstår jag helt.

  53. #173
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Smileys eller ej så tycker jag att det är så onödigt hätska kommentarer här och det får mig överlag att tappa lusten att vara delaktig i diskussionerna på 99an. Samma tendens ser jag på andra sociala medier så det smittar väl av sig hit.

    Om du nu inte bryr dig om klaviatur så köper du väl enbart desktopen för 9600kr, kopplar den till datorn och använder trumpadsen vid behov? Eller betalar du nästan dubbla priset (15600kr) för en för kort klaviatur utan att ställa ett enda krav?

    Som klaviaturspelare har man andra krav och tråkigt att det överlag prioriteras bort mer och mer (AT slopas ofta, minitangenter osv).
    Många köp har jag avstått ifrån de senaste åren pga bristfälliga klaviaturer kombinerat med ett högt pris tex A1, Deepmind, P6, OB6, JD-XA, System-8.
    Köper jag denna så får det bli desktop eller så avstår jag helt.
    Är min kommentar onödigt hätsk? Eller syftar du på någon annan?

    Konstaterar bara fakta –.det går inte att jämföra en gitarr med förkortad hals och en synt som har 49 tangenter, i och med att den senare är betydligt mer mångsidig.

    Jag tänkte skaffa den här förr eller senare, med klaviatur. Det verkar utmärkt med polyfonisk aftertouch, kan säkert användas som masterklaviatur också. Desktop-modellen intresserar mig inte jättemycket till det priset.

  54. #174
    Janne
    Janne är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Smileys eller ej så tycker jag att det är så onödigt hätska kommentarer här och det får mig överlag att tappa lusten att vara delaktig i diskussionerna på 99an. Samma tendens ser jag på andra sociala medier så det smittar väl av sig hit.

    Om du nu inte bryr dig om klaviatur så köper du väl enbart desktopen för 9600kr, kopplar den till datorn och använder trumpadsen vid behov? Eller betalar du nästan dubbla priset (15600kr) för en för kort klaviatur utan att ställa ett enda krav?

    Som klaviaturspelare har man andra krav och tråkigt att det överlag prioriteras bort mer och mer (AT slopas ofta, minitangenter osv).
    Många köp har jag avstått ifrån de senaste åren pga bristfälliga klaviaturer kombinerat med ett högt pris tex A1, Deepmind, P6, OB6, JD-XA, System-8.
    Köper jag denna så får det bli desktop eller så avstår jag helt.
    Nej jag tycker inte att det är hätskt.

    Men vi som inte kan spela har gärna 15st små keyboards som går att spela över MIDI än ett enda 88 avvägda tangenters klaviatur.

    Heck, jag klarar knappt av att spela ett vanligt piano för att man måste hamra ner tangenterna.
    Lite som att spela dragspel och glömma pumpa.

    Men jag respekterar folk som kan spela.
    Respektera oss som vill göra musik?

  55. #175
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Personligen så kan jag inte spela bra nog för att behöva ett riktigt klav, men jag vill gärna ha tangenter för att det går så jävla mkt fortare att bara slå på synten och spela i stället för att trixa med midiklav etc.

  56. #176
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    never mind...
    Senast redigerat av Firechild den 2019-10-08 klockan 19:34.

  57. #177
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    never mind...
    +1

  58. #178
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet inte...15.000:- för en 49 tangenters...nej, jag hade köpt poängen om man jämför med övriga 49 tangenters i 5k klassen men nu är det ju snudd på premiumpris och då kan man väl lika gärna ta 17.500:- för 61 keys och en extra styvplåt i botten...
    Sedan är det en Kinasynth, kopiornas näste. Undrar om det inte sitter en crackad Arturia Pigments under huven...låter som det
    +1

    Alltså, jag måste säga att det där med vridstyvhet hakar jag upp mig på. Det kan väl inte finnas en enda ingenjörsmässig ursäkt i världen 2019 för att inte lyckas konstruera en inkapsling med rätt tekniska egenskaper till det priset? Som du skriver, släng in en plåt men ännu hellre använd något smartare som väger mindre. Dålig ursäkt eller inte riktigt redo som företag?

    Skall bli intressant att se hur det går för företaget på sikt.

  59. #179
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fattar inte detta, varför gör skapare av klaviatursynthar på detta sätt. Jag har aldrig sett en gitarr med hälften så lång hals för att minska antalet toner till 49 och att den ska ta mindre plats...

  60. #180
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...
    Emoji-tolkningar av mig:
    Ger bara ett hånflin åt det hela
    Hehe, jojo, du vet ju att jag egentligen menar det men jag kallar det ironi
    ...
    Aha...

    Har jag mer uppfattat som ett sån't där flin man kör med när man typ är ute och cyklar och drar till med något, lite åt ironihållet men inte så klämkäckt utan mer mellanting mellan skämt och trams.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •