Sidan 9 av 9 FörstaFörsta ... 5 6 7 8 9
Resultat 481 till 531 av 531

Ämne: Hydrasynth

  1. #481
    maxpejn
    maxpejn är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Jag instämmer till fullo, och har aldrig hävdat motsatsen.

    Jag har precis samma approach, och låter var synth vara sin egen, men kan visst se en poäng med att emulera analoga syntar ibland, som i ditt exempel. Eller för att spara uttrymme och pengar på att inte 50 syntar som man använder till ett ljud vardera.

    Min "kritik" riktar sig till "kritiker" som inte klarar att ratta in ett bra ljud på en bra synth, och sedan gnäller att synthen "bara låter dåligt". Medan somliga kan göra schyssta ljud på i princip vilken synth som helst... och använder synthens styrkor, genom att just låta den vara vad den är. Vill man ha en Moog, så köp en Moog istället!

    Jag förstår som sagt dig helt och hållet, och instämmer. Men ovan video är ett finger i ögat på de synt-snobbar som gnällt sig hesa över hur kass Hydran är och låter. Den har ju så mycket mer under huven, än vad Starsky använder här, för att t ex emulera andra synthar, eller bara forma sitt eget ljud med, så många verktyg, inte bara hammare och spik...

    Hydran ÄR mer svårrattad imo, tar längre tid för mig för ett ljud, och alla möjligheter kan bli lite överväldigande. Jag förstår helt att många inte gillar den därav, som snabbt vill ratta in basic synth-ljud. Vad jag säger är bara att en av dess egenskaper inte är "att den låter dåligt". Det hänger på vem som rattar den. Inte alla vill ha en modern sportbil, och tycker gammal Volvo är mer bekväm, men det betyder inte att sportbilen nödvändigtvis är dålig.

    "Jag tycker sådana där tester är lite svåra och inte anpassade till… javafan, verkligheten för en skapande musiker." Jo, men hur ska man då göra ett sånt här test eg? Utan att synt-snobbarna gnäller över det? Detta är det enda som funkar tyvärr, för att undgå deras autosvar/ursäkter... "So I guess in most cases the debate is over..." -in most cases. Jag instämmer helt med Starsky där.

    Jag tror jag har fört fram min ståndpunkt tidigare, videon är dock ett långfinger till de som bett om ett.
    Senast redigerat av maxpejn den 2022-12-04 klockan 16:04.

  2. #482
    maxpejn
    maxpejn är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    WC Olo Garb t ex, får ju alltid ut något intressant även ur synthar man verkligen inte förväntar sig mycket av. Jag har alltid fått ut NÅGOT jag gillar ur varje synth jag haft, men är ute efter att ha så få pjäser som möjligt, som klarar av så mycket som möjligt, eller täcker så stort område som möjligt.

    Sen om de inte kan emulera allt de försöker helt PERFEKT, och kanske har lite quirks, so what? Use-Audio Plugiator t ex, eller DinoPark heter väl senaste utgåvan... tar inte mycket plats, bra valuta för pengarna, och täcker mycket. De flesta pluggarna har lite extra funktioner, och man kan spara sina ljud. Jag "behöver" inte en Odyssey, en Minimoog och en Prophet-10, och saknar utrymmet. Precis som alla som använder VST's och annat, låter dessa "exakt" som originalen? Nej, men de har sina fördelar. Plugiatorn låter tillräckligt bra för att lura de flesta, särskilt i en mix. Att det ens släppts en ny-portad utgåva så här dags, med tanke på alla software-alternativ som finns, och hur gammal koden är, är märkvärt imo.

    Lite OT rant där, men det finns såklart många syntar jag personligen inte är intresserad av, eller direkt gillar. Men jag går inte runt och påstår att dessa "låter dåligt", är poängen. Och jag tror videon är precis vad gnäll-"synt-snobbarna" inte hade räknat med. Det är ju SÅ många som på förhand hade hävdat att de lätt skulle kunna särskilja ett enkelt, rent filtersvep på Hydran och Minimoog eller Pro-1, utan något kamouflerande. Kanske dags att ändra inställning generellt? -Ja, jag upplever de som dryga wanna-be pro's med översitteri-attityd. Men det är bara min åsikt.
    Senast redigerat av maxpejn den 2022-12-04 klockan 15:55.

  3. #483
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag skapar regelbundet nya ljud på min Hydrasynth, och tycker den är en oerhört flexibel maskin. Den är så öppen i sin struktur, att man lätt kan känna sej vilsen, jämfört med typiska analoga syntar såsom Jupiter, Juno, Prophet 5, Minimoog m.fl. Senaste finesserna jag nyttjat, är FXtype Compressor och Keytrack-Amp level, för att höja låga oktaver och dämpa resonans-peakar.

  4. #484
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av maxpejn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag instämmer till fullo, och har aldrig hävdat motsatsen.
    Jo, men jag riktar egentligen mer kritik till Carr för jag tycker inte testet är så speciellt bra, just för att det inte betyder så mycket i praktiken. De instrument han jämför med har sannerligen sina poänger också om man säger så.

    Men, möjligen visar det på att Hydran låter bra. Jag tycker ju att den gör det och filterarsenalen är jag helsåld på*, men testet tycker jag är lite trubbigt. Jag har ofta rätt svårt för Youtubers och jag tycker det här är en rätt typisk youtuber-produkt. Jag har inte kollat kommentarerna men jag tror jag vet ungefär hur det låter och det är säkert superbra för hans ego.

    Som sagt, i sak håller jag med dig. Även om jag kanske inte vill ge långfingret till någon bara för att hen inte gillar samma instrument som jag gör. Det finns så mycket annat att ge långfingret för i dessa tider.

    *= Möjligen med undantag för MS20-filtret som jag inte tycker lever upp till sin förebild speciellt bra.

  5. #485
    maxpejn
    maxpejn är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, men jag riktar egentligen mer kritik till Carr för jag tycker inte testet är så speciellt bra, just för att det inte betyder så mycket i praktiken. De instrument han jämför med har sannerligen sina poänger också om man säger så. .
    Givetvis har de det, det är ju inte alls vad testet går ut på! Rätt uppenbart. Men hur skulle testet vara utformat då, menar du? För att föra fram poängen som Starky faktiskt får fram? En ögonöppnare för alla besser-wissers som tror sig kunna urskilja en digital synt från, i detta fall några av de mest eminenta, analoga syntar, för att filtret låter digitalt t ex. Och för att se hur väl en viss hyfsat allmän uppfattning står sig vid ett blindtest... det borde vara en ögonöppnare för de som fördomsfullt uttryckt sig om vad som låter bra och ej, och hur lätt det är att skilja på, rent ljudkvalité mässigt då alltså.

    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som sagt, i sak håller jag med dig. Även om jag kanske inte vill ge långfingret till någon bara för att hen inte gillar samma instrument som jag gör. Det finns så mycket annat att ge långfingret för i dessa tider.
    Jag ger inte någon långfingret "för att hen inte gillar samma instrument som jag gör". Du verkar ha missförstått. Tyckte jag uttryckte mig ganska tydligt. Långfingret är inte mitt, och inte Starsky's. Det borde bara vara lite pinsamt (innerst inne) att ha en så klar och fast uppfattning att man uttrycker sig så nedlåtande om syntar man inte gillar. Och mena att synten låter dåligt - fakta, att vi som gillar den saknar deras "audiofili-hörsel" och en massa annat hybris-nonsens.

    "...in most cases the debate is over." That's all. Videon är ganska specifik, och inte riktad till att belysa något av instrumentens framsidor eller baksidor. Ta det för vad det är, eller kom med konstruktiv kritik hur det borde vara utformat. Det finns gott om djupdykande videor i alla dessa instrument för den intresserade, så förstår inte vad du menar riktigt... Detta är bara ett enkelt ljudtest för att se om "anti-hypen" lever upp. Varken mer eller mindre. Blev själv förvånad, trodde det skulle gå att urskilja bättre, vilket är poängen. Man lär så länge man lever, om man inte är förutfattad och låst. Jag har inte givit någon fingret, men många som inte gillar Hydran har givit oss det många gånger, som gillar den.
    Senast redigerat av maxpejn den 2022-12-04 klockan 17:19.

  6. #486
    maxpejn
    maxpejn är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Jag trodde det framgick att jag inte ser ner på någon, eller ger fingret, som gillar en synt jag inte gillar. Jag skrev att jag inte säger att den synten "låter dåligt". Barking up the wrong tree. Det får de stå för.

  7. #487
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Var är tinybox i denna diskussion efter Starskys inlaga?
    Hen är väl den som allra tydligast uttryckt avsky mot Hydran.

  8. #488
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Maxpejn:

    Jo, om testets syfte är att vinna på internet så fattar jag det, men personligen tycker jag att det inte visar så mycket mer än att Hydrasynths filter är bra. Men det vet ju både du och jag innan. Vad jag menar är att det inte säger direkt någonting om skillnaderna när man jobbar med de olika syntarna i skarpt läge. Lite låter det på Carr som att man kan ersätta syntarna han jämför med rakt av, eller vad han nu menar. Det kan man inte. Han har skruvat fram ljuden med målet att de ska låta lika. Jag tycker det är ett ganska meningslöst test.

    Men nog om testet: Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig otydligt. Jag menar inte att peka ut dig, det enda jag menar är att jag inte vill att någon annan i tråden får det till att jag vill ge dem fingret. Jag tolkar inte in mer i det du skriver än det du uttrycker: att du vill försvara (med rätta) Hydrasynth.

    Igen: inget av det jag skrev var menat som kritik mot dig.

  9. #489
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Överväger en Explorer istället för en Deluxe. Trodde att jag skulle ha en Deluxe vid det här laget, men det behöver vi inte gå in på... Explorern har hamnat i nytt ljus utifrån det jag läser från de som är positiva. Skriv mer!

    Snabb och dum fråga: Fungerar Explorer som ett Midi-CV/Gate interface om den är kopplad mot en dator? Hur upplever ni den aspekten utav maskinen?

  10. #490
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

  11. #491
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Jag tänkte bara torrt konstatera att det är så jäkla kul att göra ljud på hydran. Sjukt bra UI.

    Sorry Clase, jag har inte undersökt om det funkar ännu, har fullt upp med ljuddesign.

  12. #492
    maxpejn
    maxpejn är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänkte bara torrt konstatera att det är så jäkla kul att göra ljud på hydran. Sjukt bra UI.
    Instämmer. Så kul att programmera, men jag får avsätta några timmar åt gången, så komplex att det blir svårt att jobba på en patch över flera sessioner, blir liksom mer tankekrävande att sätta sig in i alla routings igen än att börja på en ny patch. Medveten om att begränsningar ibland kan vara bra för kreativitet, men... jag kommer oftast till en punkt vid ljuddesign på en synth, då min ljudvision överskrider synthen, och begränsas på flera sätt. Har inte nått dit med Hydran riktigt än.

    Nostalgi-trip:
    https://www.youtube.com/watch?v=Desl...l=JonSheltmire

  13. #493
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av maxpejn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Instämmer. Så kul att programmera, men jag får avsätta några timmar åt gången, så komplex att det blir svårt att jobba på en patch över flera sessioner, blir liksom mer tankekrävande att sätta sig in i alla routings igen än att börja på en ny patch.
    Precis anledningen till att jag sålde alla mina Elektron-burkar. Och alla andra synthar som har menyer.... och att jag har satt ihop en eurorackmodular efter principen "what you see is what you get" och där alla moduler arbetar inom samma volt-spann.

    Plötsligt får jag väldigt mycket anti-gas på denna. Hur mycket jag än saknar att ha något riktigt komplext som kan äta timmar ifrån mig, så kommer jag aldrig att orka sätta mig in i patchen igen för att se till att det passar låten jag senare arbetar med.... det ser jag som bortkastad tid nu helt enkelt...

    Nej, jag håller mig till modularen och vill jag ha polyfoni så åker nog min gamla Roland D2 fram igen ifrån gömmorna...

  14. #494
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av maxpejn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Instämmer. Så kul att programmera, men jag får avsätta några timmar åt gången, så komplex att det blir svårt att jobba på en patch över flera sessioner, blir liksom mer tankekrävande att sätta sig in i alla routings igen än att börja på en ny patch. Medveten om att begränsningar ibland kan vara bra för kreativitet, men... jag kommer oftast till en punkt vid ljuddesign på en synth, då min ljudvision överskrider synthen, och begränsas på flera sätt. Har inte nått dit med Hydran riktigt än.
    Jag har ännu inte känt mig övermannad av komplexitet, och lär mig lite varje gång jag sitter med den. Lite som att jag inte patchar upp modularen till sista patchkabel varje gång. När jag tycker det låter bra sparar jag . Men sen tycker jag att experimenterande är roligt och har sällan ett tydligt mål…

  15. #495
    maxpejn
    maxpejn är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har ännu inte känt mig övermannad av komplexitet, och lär mig lite varje gång jag sitter med den. Lite som att jag inte patchar upp modularen till sista patchkabel varje gång. När jag tycker det låter bra sparar jag . Men sen tycker jag att experimenterande är roligt och har sällan ett tydligt mål…
    Jag instämmer helt. Jag kännter mig inte övermannad heller. Mina poänger var väl att A. Det är mer krävande än många enklare syntar, man får liksom investera mer tid. Som någon ovan nämnt redan, och det passar såklart inte alla. B. När man närmar sig att använda mod matrix och macros till fullo, så blir det mycket att hålla i huvudet. Trots allt 32 mods + 64 macros ju. Jag har lyckats råka "dubbel"modulera, så att en modslot motverkar en annan, och inget händer. Kan vara svårt att hålla reda på alla routings i huvet. Jag insåg att jag behövde en app för just mod matrix och macros, de enda menyerna som har fler än 3 pages på en o samma knapp. Menydykande. Så jag gjorde tidigt en template på ipad-app, för att få alla routings överskådliga, för att förstå vad som händer, på t ex patcher jag gjort för månader sen, och inte har en hum om vad som händer längre. Då går det lätt att få pejl, genom att ha alla routings lätt överskådliga separat från hydran. Har sparat mig en del huvudbry. iPad-editorn finns på denna tråd nånstans längre bak. Sparar mig huvudbry, förvirring och tid.

  16. #496
    jonasradahl
    jonasradahl är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/1h3r-KJER0Q

    Hade ett par timmar över igår så jag spelade in fyra kanaler Hydrasynth rakt in i datan!
    Helt utan EQ eller andra effekter än de som finns i Hydrasynth.
    Snygga ljud!

  17. #497
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Lite otippat så släpper de ny firmware till samtliga Hydror: 2.0!

    https://www.ashunsoundmachines.com/p...-now-available

    We are happy to announce the new 2.0 firmware for the full Hydrasynth line of products.

    New features include: Expanded memory to 8 banks (49, Desktop, Explorer only); NEW modulation source, VOICE MODULATOR; OSC Bit reducer; LFO quantizer; ENV quantizer; LFO Step Advance; Global FX bypass; Increased Vibrato resolution; New Sustain pedal options including Sostenuto; more LED options; Glissando in glide options; Arp Range goes to 6 octaves; Arp Step Offset parameter; more Rand/Init shortcuts (all STEP LFO steps, Wavescan waves, Voice mod offsets), Local On/Off saved, and more.

  18. #498
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    Tjohoo!!
    Per voice offset modulation! Såhär illa brukar bara en härjad polysix låta!
    (hoppa till 12:49)


    https://youtu.be/gRTUec3u3nY
    Senast redigerat av musicman den 2023-03-16 klockan 00:36.

  19. #499
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Bra genomgång!
    Testade igår och hade ”ett ton kul” med VoiceMod.
    Det finns ett par exempel i ”addendum” som följer med uppdateringspaketet för att snabbt komma igång.

  20. #500
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av musicman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tjohoo!!
    Per voice offset modulation! Såhär illa brukar bara en härjad polysix låta!
    (hoppa till 12:49)


    https://youtu.be/gRTUec3u3nY
    Haha, jag hade en gång en Matrix-6 där var sjätte not hade filtret fullt öppet oavsett vad som var inställt. Irriterande till 99% av fallen men det gick ändå att använda denna glitch till några intressanta sekvenser. Ska försöka återskapa detta på min Hydra.

  21. #501
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Galet avancerad fw-uppdatering. Om man vill/orkar kan man nu få den att låta mer vintage än vintagesyntar. Per voice, per notspelning. Grym uppdatering!



    per-voice-förändringsfaktorn beskrevs i videon i posten innan denna. Denna videon går mer in på ”per-step”

    https://youtu.be/2OAf8RUsLVY



    Denna video mer detaljer kring ”per-voice” om man vill fördjupa sig. Snart är vintage ett minne blott. YES!!!!!!

    https://youtu.be/l8W-Amft0VM


    Skämt åsido. Möjligheterna efter denna fw-uppdatering är oändliga. Hydra var redan en best, men nu har den växt till ngt otroligt avancerat.
    Senast redigerat av valsolo den 2023-03-16 klockan 20:00.

  22. #502
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Stämmer in i kören. Drog in uppdateringen på min Explorer häromdagen och skrapade lite på ytan på denna uppdatering. Otroligt kraftfull synt, utan att programmeringen av den lider nämnvärt.

  23. #503
    abod
    abod är inte uppkopplad
    abods avatar
    Senior
    Fantastisk uppdatering ! Bitreduction på oscillatorerna var ju verkligen grejen, jäää !

  24. #504
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Kan den låta som en lokal didgeridoo-förening?
    Alternativt en steelpanorkester nu med alla anslagsmöjligheter och modulation?

    Tänker på hur underbart det lät när jag brukade köra ljud på lokala musikskolans grundskole konserter. Varje unge hade som micro-tuning, pitch-drift och timbre. Helheten i orkestern blev som en svajande skuta på ett stormande hav.

  25. #505
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Mer på ämnet modulationer-per-röst


    https://youtu.be/aPvmiNKb-HY

  26. #506
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    En av syntarna jag ångrar att jag sålde var hydrasynth (desktop). Den lät SÅ jäkla bra och var väldigt lättjobbad i gränssnittet. Jag sålde den bara för att jag hade fler maskiner som var väldigt bra på wavetables. Men det var något speciellt med den, vet inte om det var DAC-arna eller något annat, den lät så in i helsicke stiligt. Kristallklart eller hur gritty som helst, rått och rivigt eller silkeslent. Har ännu inte hört någon analog eller digital synt som har kommit speciellt nära. Och då har jag ändå en Iridium. Min Blofeld lät ibland fantastiskt bra, men den är gammal och det hördes också, Hydran har ju moderna effekter.. eller, modernt allt.. Så, som wavetablesynt eller VA-synt så har den ingen medtävlare. Och jag tyckte den hade fet bas, men det beror på vad man gör med den så klart osv..

    Men givetvis, ALLA syntar kan inte göra ALLA ljud; jag skulle inte försöka få den att låta Moog, eller som någon annan gammal analogsynt. Varför plöja åkern med en lambo; eller för delen köra dragrace med en traktor? Låt synten vara det den är bäst på, sedan köper du en annan om du vill ha något som låter gammalt och analogt.

    Man kan komma nära mycket men inte hela vägen..

  27. #507
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    . Varför plöja åkern med en lambo;
    Därför att den är bäst på det

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Lambo-Trailer-1024x682.jpg 
Visningar:	24 
Storlek:	158,4 KB 
Id:	113187

  28. #508
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Därför att den är bäst på det

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Lambo-Trailer-1024x682.jpg 
Visningar:	24 
Storlek:	158,4 KB 
Id:	113187
    Touché!

  29. #509
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Testade Hydrasynth FFG på Deluxe idag. PAT kul men annars, vet jag inte. Fick ingen GAS. Hade mer GAS innan jag testade.

    Men en fråga: I vanlig ordning badade ju fabriksljuden i effekter men till skillnad från det mesta annat jag testat var det ju lögn i helvete att stänga av effekterna. Jag drog ner wet/dry till 0 % på t.ex. reverb men ofta låg det ju kvar ändå. Samma med delayet. Hur kommer det sig?

  30. #510
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testade Hydrasynth FFG på Deluxe idag. PAT kul men annars, vet jag inte. Fick ingen GAS. Hade mer GAS innan jag testade.

    Men en fråga: I vanlig ordning badade ju fabriksljuden i effekter men till skillnad från det mesta annat jag testat var det ju lögn i helvete att stänga av effekterna. Jag drog ner wet/dry till 0 % på t.ex. reverb men ofta låg det ju kvar ändå. Samma med delayet. Hur kommer det sig?
    Inget jag har upplevt. Trasiga macros i patchen kanske? Finns dessutom en global effects bypass sedan senaste OS.

  31. #511
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inget jag har upplevt. Trasiga macros i patchen kanske? Finns dessutom en global effects bypass sedan senaste OS.
    Konstigt, det var ju fabriksljud jag testade, flera stycken.
    Ja, jag såg det sedan när jag kollade upp att det går att stänga av alla effekter. Men det hjälper ju inte om man t.ex. vill stänga av den ena. Kan det varit att de lagt in det i modulationsmatrisen, dry/wet? Kan man se sådant på effektmenyn i så fall? Någon symbol jag missade kanske?

  32. #512
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Fråga: kan man modulera effektparametrar och kan man se på en parameters "hemmeny" om den har tilldelats modulation eller syns det endast i modulationsmatrisen?

  33. #513
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fråga: kan man modulera effektparametrar och kan man se på en parameters "hemmeny" om den har tilldelats modulation eller syns det endast i modulationsmatrisen?
    Ja, man kan modulera effektparametrar men man inte se detta i "hemmenyn".

  34. #514
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, man kan modulera effektparametrar men man inte se detta i "hemmenyn".
    Då var det nog det jag råkade ut för. Delay och Reverb hade heller inga egna bypass vad jag kunde se. Lite opraktiskt kanske?

  35. #515
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Märkte detta också när jag började skruva på synten. Efter mycket letande hittade jag lösningen på det. Om man trycker på Homeknappen så får man upp en meny med blandade parametrar som är satta som macron och där finns ibland sendparametrar för delay och reverb som är helt separata från sendparametrarna som finns i effektblocken.


    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Konstigt, det var ju fabriksljud jag testade, flera stycken.
    Ja, jag såg det sedan när jag kollade upp att det går att stänga av alla effekter. Men det hjälper ju inte om man t.ex. vill stänga av den ena. Kan det varit att de lagt in det i modulationsmatrisen, dry/wet? Kan man se sådant på effektmenyn i så fall? Någon symbol jag missade kanske?
    Senast redigerat av eangman den 2023-06-03 klockan 15:22.

  36. #516
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eangman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Märkte detta också när jag började skruva på synten. Efter mycket letande hittade jag lösningen på det. Om man trycker på Homeknappen så får man upp en meny med blandade parametrar som är satta som micron och där finns ibland sendparametrar för delay och reverb som är helt separata från sendparametrarna som finns i effektblocken.
    OK, får testa igen. Tack för info.

  37. #517
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Ny version av Iridium ute. Passar på att göra en GAS-dämpande bump här. Vilken synth det här är! (om man inte har något emot att den låter dåligt, se ovan). Och igen: sättet man tilldelar slots i mod-matrisen, känns så svårt att göra det i andra matriser efteråt. Samma metod används på prophet 12 men skulle ändå säga att det tar tre gånger längre tid där bara på grund av hur knapparna är placerade och konstruerade. Jag refererar här till desktop-versionen av hydra. En annan grej: kan man som här modulera fx-parametrar på Iridium? Gomorgon, heja!

  38. #518
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Jag är nog för obegåvad för att få Hydrasynth att låta dåligt. Varenda ljud jag gör låter tyvärr bra.

  39. #519
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är nog för obegåvad för att få Hydrasynth att låta dåligt. Varenda ljud jag gör låter tyvärr bra.
    😆 Alla kan ju inte lyckas med att misslyckas... så ta det inte så hårt😉
    Senast redigerat av jocks1 den 2023-10-21 klockan 11:34.

  40. #520
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Om man gillar Blofeld, Microwave XT och Surge XT, kommer man gilla Hydrasynth då?

  41. #521
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hypercykel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man gillar Blofeld, Microwave XT och Surge XT, kommer man gilla Hydrasynth då?
    Jag gillar Micro Q och Blofeld (delvis) och säkerligen Microwave XT om jag skulle ha en men Hydrasynth gillade jag inte. Egentligen är den ju mycket mer användarvänlig med fler rattar men jag blev extremt oinspirerad av den. Kan vara en vanesak, man vänjer sig ju med tiden vid olika tillverkares knasigheter och tycker det är normalt. Det här var ju en ny bekantskap men all gas rann verkligen av när jag provade den.

  42. #522
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hypercykel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man gillar Blofeld, Microwave XT och Surge XT, kommer man gilla Hydrasynth då?
    Helt ärligt tror jag inte det finns något svar på det. Om vi tar Waldorfsyntarna så har jag ganska liten erfarenhet av MW XT så det vore fel av mig att direkt jämföra. Däremot har jag stor erfarenhet av Blofeld och jag väljer Hydran framför den åtta dagar i veckan. För mig är det inte en match ens. Jag måste också poängtera att Hydran på många vis skiljer sig från de båda Waldorf.

    Surge är egentligen en roligare jämförelse, men också skitsvårt att jämföra pga hw och sw. Fast om Surge varit hw hade man säkert kunna vara i valet och kvalet mellan dem, om man säger så. Tror jag.

    Som sagt, jag tror att det är omöjligt att svara på din fråga. Det kan säkert vara både ja och nej.

    Personligen tycker jag att Hydrasynth är en av de roligaste och ”bästa” nya syntar som kommit under det senaste decenniet, men det är ju min subjektiva åsikt som inte betyder något för någon annan egentligen.

  43. #523
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hypercykel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man gillar Blofeld, Microwave XT och Surge XT, kommer man gilla Hydrasynth då?
    Den HW synt som är mest lik Surge är Modwave, och den är som en drömversion av Blofeld fast ändå egen nog ljudmässigt att inte helt ersätta den.

    Hydrasynth skiljer sig främst, imho, från ovanstående genom att ej vara en wavetable synt i klassisk mening, men förmodligen nära nog för att man ska gilla den om man gillar de du nämner (men det är inte helt säkert).

    Blofeld och (i synnerhet) Modwave har dessutom samples.

  44. #524
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Ja det är sant. Är det specifikt en wavetable-synt man är ute efter ska man inte välja Hydran. Wave Scan är sin egen grej. Grymt, men inte samma. Nu är ju inte Surge heller först och främst en wavetable-synt som jag ser det. Jag har lite svårt att se Modwave som speciellt lik Surge också, men det kanske mest visar på hur otroligt bred Surge är och vilken del av den man jämför med.

  45. #525
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Tack för input! Är inte ute efter wavetables specifikt men uppskattar det råa och digitala i tidigare nämnda syntar.

    Ska nog lyssna lite mer demos. Har även fått upp ögonen (öronen?) för micromonsta2 som jag tycker verkar ha ett grymt sound.

  46. #526
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Gratis ljudbanker till hydran: "Analoguesque Bread & Butter I + II" och "Analoguesque Esoteric I". Har inte testat själv ännu men verkar fina:
    https://www.synthtopia.com/content/2...sm-hydrasynth/
    http://analoguesque.x10host.com/Anal...sets_Free.html

  47. #527
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Krukan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gratis ljudbanker till hydran: "Analoguesque Bread & Butter I + II" och "Analoguesque Esoteric I". Har inte testat själv ännu men verkar fina:
    https://www.synthtopia.com/content/2...sm-hydrasynth/
    http://analoguesque.x10host.com/Anal...sets_Free.html
    Tack!

  48. #528
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Krukan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gratis ljudbanker till hydran: "Analoguesque Bread & Butter I + II" och "Analoguesque Esoteric I". Har inte testat själv ännu men verkar fina:
    https://www.synthtopia.com/content/2...sm-hydrasynth/
    http://analoguesque.x10host.com/Anal...sets_Free.html
    Yay!!

  49. #529
    vewie
    vewie är uppkopplad nu
    vewies avatar
    Veteran
    Tack!

  50. #530
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Jag kan inte bestämma mig om jag skulle bli gladare av en Hydrasynth desktop istället för min Virus C (desktop).
    Virusen är ju en klassiker, med väldigt sköna ljud men får mig ändå sällan att bli inspirerad. och den samlar mest damm just nu.

  51. #531
    Electric Mojo
    Electric Mojo är uppkopplad nu
    Electric Mojos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan inte bestämma mig om jag skulle bli gladare av en Hydrasynth desktop istället för min Virus C (desktop).
    Virusen är ju en klassiker, med väldigt sköna ljud men får mig ändå sällan att bli inspirerad. och den samlar mest damm just nu.
    Har en DT variant i mkt fint skick inkl nyköpt flythe hardcase om du går i köptankar (jag vill hellre ha en explorerversion).
    Senast redigerat av Electric Mojo den idag klockan 08:26.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •