Sidan 7 av 9 FörstaFörsta ... 3 4 5 6 7 8 9 SistaSista
Resultat 361 till 420 av 533

Ämne: Hydrasynth

  1. #361
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Om du kollar länken jag bifogade ovan så kan du säkert hitta både kabel och fäste relativt enkelt.

  2. #362
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Pinnen" på bild 2 ska alltså hålla ned kabeln i fästet på bild 3, man kan liksom se var de där piggarna ska passa. (ena piggen är alltså av)
    Ah ok, ville bara försäkra mig om det var så.

    Verkligen tråkigt. Hoppas du hittar en lösning inom en snar framtid.

  3. #363
    maxpejn
    maxpejn är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Finns en editor för iPad/TBMS app, för Hydrasynth Macros och Matrix, här, om nån vill ha:
    https://forum.sequential.com/index.p...ic,5886.0.html

    Bläddra ner en bit för senaste versionen. Eller plocka zip-filen som förhoppningsvis finns till detta meddelande. App och editor har lite "quirks", så gå in o läs på länken ovan om ni ska använda den.
    Bifogade filer Bifogade filer

  4. #364
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Explorern, hur är det med interfacet? Fungerar det bra, eller är det som på många minikeyssynthar för nedbantat och skapar irritation (ex. menydykarna micron, microkorg xl, jd-xi, mininova etc)? Det verkar ganska ok. Brydde mig inte så mycket tidigare, och är van men det blir för tidskrävande. Editors undviker jag helst. Ljudmotor och effekter ska vara helt samma (patchkompatibel) såg jag i en Sonicstate-video. Ribbon klarar jag mig utan.

  5. #365
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Måste bara posta lite kärlek till den här synten (jag har "den vanliga"... vad heter den? Keyboard va?).

    För det första låter den ju helt makalöst (jo jag har supersvårt att förstå invändningar mot ljudet, men gissar att det beror på vad man använder den till).

    För det andra har den en unik syntes utan att det känns konstruerat och onödigt. Väldigt ovanligt idag. Helt lysande.

    För det tredje är interfejset så jävla genialt (jo jag har svårt att förstå att någon ens tänker tanken på editor, men gissar att det beror på något jag inte ens fattar).

    För det fjärde är det den bästa synten av detta slag jag stött på när det gäller att patcha ihop med andra syntar.

    För det femte för att de inte har tvingat dit en sequencer som sabbar hela interfejset.

    För det sjätte för att de lyckats göra en arpeggiator som jag faktiskt tycker är kul och som blivit någon form av huvudarpeggiator i min studio.

    För det sjunde för att det är en så sjukt hög byggkvalitet - spelar ju i en egen liga typ.

    Det finns två saker jag inte gillar så supermycket:

    1. Effekterna får mig inte att hoppa av lycka. I studion spelar det ingen roll, då använder jag annat. Den blir dock en viktig del av min liverigg och då använder jag effekterna. Jag klarar mig med dem, men får kämpa lite mer än om de hade varit riktigt bra.

    2. Ja det där med Kina. Visserligen har den fått begreppet "Kina-kvalitet" att betyda tvärtom mot vad det brukade betyda, men jag är rätt ödmjuk inför att jag inte riktigt vet hur man borde förhålla sig till det där (och söker ingen diskussion kring det heller, åtminstone inte här).

    Jag gillar förresten storleken på den vanliga också, har inga som helst problem med 49 tangenter.
    Senast redigerat av Irja den 2022-04-24 klockan 08:49.

  6. #366
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Jag ljög förresten om att jag klarar mig med effekterna live. Någon pedal måste jag lägga till, men ändå.

  7. #367
    maxpejn
    maxpejn är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Hydrans UI är verkligen klockrent... alla moduler lätt överskådliga och åtkomliga. Respektive modul har 2-3 menyer vardera, vilket inte innebär särskilt mycket "menu-diving", FÖRUTOM... Mod Matrix och Macros. Här blir det tvärtom väldigt mycket dykande, och svårt att hålla ordning på alla modulationer man routat. Jag har vid ett par tillfällen omedvetet dubbel-routat och så orsakat förvirring. Även på andra sätt.

    DÄRFÖR gjorde jag en editor för dessa parametrar enbart. Minskar meny-dykande något kopiöst, och alla modulationer finns lättillgängliga och överskådliga, och minskar förvirring vid komplex modulering. Det finns ju trots allt 32 slots i mod-matrix'en, och 8x8=64 Macro modulationer. Vill man hålla det i huvudet och meny-dyka för att fin-justera någon mod-slot, så visst... annars är editorn rätt given som komplement, en "förlängning" av Hydran.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bild 1.PNG 
Visningar:	42 
Storlek:	91,8 KB 
Id:	106401

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bild 2.PNG 
Visningar:	20 
Storlek:	100,4 KB 
Id:	106402

  8. #368
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av maxpejn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    DÄRFÖR gjorde jag en editor för dessa parametrar enbart. Minskar meny-dykande något kopiöst, och alla modulationer finns lättillgängliga och överskådliga, och minskar förvirring vid komplex modulering. Det finns ju trots allt 32 slots i mod-matrix'en, och 8x8=64 Macro modulationer. Vill man hålla det i huvudet och meny-dyka för att fin-justera någon mod-slot, så visst... annars är editorn rätt given som komplement, en "förlängning" av Hydran.
    Tack för ett bra svar! Egentligen var inte det jag skrev ett svar på just ditt tidigare inlägg, jag såg det inte förrän nu, men högst relevant ändå såklart. Fattar din ingång och ska absolut testa! Grymt!

  9. #369
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    TBMS är bara för iPad om jag fattar rätt?

  10. #370
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av maxpejn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hydrans UI är verkligen klockrent... alla moduler lätt överskådliga och åtkomliga. Respektive modul har 2-3 menyer vardera, vilket inte innebär särskilt mycket "menu-diving", FÖRUTOM... Mod Matrix och Macros. Här blir det tvärtom väldigt mycket dykande, och svårt att hålla ordning på alla modulationer man routat. Jag har vid ett par tillfällen omedvetet dubbel-routat och så orsakat förvirring. Även på andra sätt.

    DÄRFÖR gjorde jag en editor för dessa parametrar enbart. Minskar meny-dykande något kopiöst, och alla modulationer finns lättillgängliga och överskådliga, och minskar förvirring vid komplex modulering. Det finns ju trots allt 32 slots i mod-matrix'en, och 8x8=64 Macro modulationer. Vill man hålla det i huvudet och meny-dyka för att fin-justera någon mod-slot, så visst... annars är editorn rätt given som komplement, en "förlängning" av Hydran.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bild 1.PNG 
Visningar:	42 
Storlek:	91,8 KB 
Id:	106401

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bild 2.PNG 
Visningar:	20 
Storlek:	100,4 KB 
Id:	106402
    Genialt, får mig att ångra att jag sålde min hydra. Hmmmm...

  11. #371
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av maxpejn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns en editor för iPad/TBMS app, för Hydrasynth Macros och Matrix, här, om nån vill ha
    Men, så nice! Tusen tack

  12. #372
    maxpejn
    maxpejn är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Japp, TBMS är iPad app enbart. Tyvärr. Jag använder PC till musik också, men ogillar att editera syntar där (föredrar touch över mus, kan editera flera parametrar samtidigt dessutom). Känns lite närmare ett fysiskt interface. Så jag har ett gäng iPads med TBMS på, till diverse syntar och effekter. Därav gör jag alla editors till iPad
    Senast redigerat av maxpejn den 2022-04-24 klockan 21:48.

  13. #373
    maxpejn
    maxpejn är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Tack för feedback! Hoppas ni gillar editorn. Gå gärna in och läs på sequential-länken ovan, där är lite tips för att få ut det mesta av TBMS och editorn. Något speciell, men när man väl vant sig och ställt in app-beteende efter preferenser, så är den riktigt nice!

  14. #374
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Skaffade en Explorer. Bara testat supersnabbt hittills. Men imponerad över möjligheterna med after touchen.
    Läste om Abletons MPE integration idag. Lät ju skoj.

    Tyckte det va rätt kul med arpeggion. Typ trycka olika hört på tangenter.

    Skulle gärna ha en max4live för Hydran för att spela in rörelser och editera efter.

    Började med att testa presets, gå in å plocka bort effekter och se hur dom byggt ljud. Lite störigt att the lagt effekter i mod-matrix på alla presets. Varför? Mycket LFO action på denna maskin!

    - - - Uppdaterad - - -

    Tar gärna emot presets av folk som gjort feta patchar! Vad jag förstått ska alla funka på alla burkar?

  15. #375
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Har inte Hydrasynth själva en software Editor för mac/PC??

  16. #376
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Mutant algoritmer/knappar, härlig benämning.

  17. #377
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior

  18. #378
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Den låter fortfarande blä på allt som kräver lite bas i tonen, jag menar inte basspelande. Och där upp i frekvenserna så halkar den också. Bra på mellanmjölksyntande kanske. Ta ljudet vid 2:29, det låter inte klart.

  19. #379
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den låter fortfarande blä på allt som kräver lite bas i tonen, jag menar inte basspelande. Och där upp i frekvenserna så halkar den också. Bra på mellanmjölksyntande kanske. Ta ljudet vid 2:29, det låter inte klart.
    *Jag kan hålla med om att filtren inte släpper in de högsta övertonerna riktigt, men det har blivit mycket bättre med nyare firmware.
    *Man har många fler parametrar för finjusteringar, än vad som finns på klassiska analogsyntar. Med lite rattande, så får jag till riktigt djup bas i en del ljud.
    *Det är också viktigt att emulera variationen på analoga vågformer, som skiljer emellan olika analog VCO;er och DCO;er.
    *En kombination av LFO Pan och justering av chorusparametrar behövs, för att efterlikna Roland-chorus.
    *Jag hade min Roland System-8 som referens, för att återskapa liknande klanger på Hydran. JX-3p/8P är den bra på tycker jag.
    Sequential Take 5, är bättre på att skapa många feta analogklanger, i mina öron. Både med DCO;er och VCO;er.
    Jag äger inte nån Oberheim, men jag får intrycket att Take5 klarar såna klanger också.
    *Jag har dock hört fantastiska stråk och blås-pads från Hydran, som får mej att tänka på Yamaha CS-80

  20. #380
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    En "vild gissning" är att agerandet bakom spakarna avgör hur bra det låter också. Och vad man vill med den. Jag återskapar i princip aldrig ljud från andra syntar och låter t ex Hydran vara Hydra. Den är för övrigt helt klart bästa i världen någonsin på att låta Hydrasynth och jag gillar det ljudet. T ex min vintage Moog är jättedålig på att låta Hydrasynth.

    Men å andra sidan skulle jag aldrig tro för ett ögonblick att Hydrasynth gör Prodigyn eller MS-20:n lika bra som originalen.

    Hydran är för mig utan tvekan en av de allra bästa syntar som kommit under de senaste tio åren. Tveklöst.

  21. #381
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Ser nu att inledningen på förra inlägget ser drygare ut än vad jag menade. poängen är mer att vi jobbar olika och olika instrument passar oss olika bra. Menar alltså inte att alla som inte gillar Hydrasynth är odugliga bakom spakarna. Det hade ju varit extremt korkat att mena...

  22. #382
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Vill inte regna på någon parad, har själv aldrig testat synten och tror den låter grymt.

    Men har funderat på varför det ofta finns så många begagnade till salu...

  23. #383
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill inte regna på någon parad, har själv aldrig testat synten och tror den låter grymt.

    Men har funderat på varför det ofta finns så många begagnade till salu...
    Den frågan kan jag inte svara på, om det nu stämmer. Kanske för att man tror att det är ett annat instrument än vad det är. Kanske för att en del vill byta till någon av de nya versionerna. Kanske för presets är dåliga (har ingen aning för jag använder aldrig dem själv, men jag har sett folk förr recensera syntar efter vad någon annan har programmerat). Men nu killgissar jag bara.

  24. #384
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Ofta säljs också saker som kan ersättas. Har man behov av kosing så är det lättare att sälja en hydra än en jupiter-6 eller Waldorf microwave eller vad som helst gammalt, om man vill ha en igen på senare tidspunkt.

  25. #385
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Kite köpte en till idag

  26. #386
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En "vild gissning" är att agerandet bakom spakarna avgör hur bra det låter också. Och vad man vill med den. Jag återskapar i princip aldrig ljud från andra syntar och låter t ex Hydran vara Hydra. Den är för övrigt helt klart bästa i världen någonsin på att låta Hydrasynth och jag gillar det ljudet. T ex min vintage Moog är jättedålig på att låta Hydrasynth.

    Men å andra sidan skulle jag aldrig tro för ett ögonblick att Hydrasynth gör Prodigyn eller MS-20:n lika bra som originalen.

    Hydran är för mig utan tvekan en av de allra bästa syntar som kommit under de senaste tio åren. Tveklöst.
    Jag har alltid en tendens att vilja veta vilka ljudtyper en synt kan skapa. Om den klarar många olika typer är den flexibel maskin, som man nyttjar mer, är min tanke. Eller "jag har bara råd med en polysynt, så den måste klara många roller."
    Roland JX-8P var bra på feta stråkljud, brass och pads, men DX-7 var bättre på elbasar, Fender Rhodes, och slagverk. Så jag köpte en av varje 1985 resp 1986 Jag levde verkligen snålt, för att klara av detta...

  27. #387
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har alltid en tendens att vilja veta vilka ljudtyper en synt kan skapa. Om den klarar många olika typer är den flexibel maskin, som man nyttjar mer, är min tanke. .
    Ja men det är ju en sån där grej där vi är olika och som får oss att bedöma instrument olika. Jag är nästan tvärtom, de instrument jag använder allra mest är ofta ganska begränsade, men i mitt tycke vansinnigt bra på det de gör och instrument som jag mer växer ihop med. Ofta har de instrument jag skaffat utifrån att de ska kunna massor blivit ganska sparsamt använda. Så funkar jag.

    Nu är inte Hydran utmärkande begränsad direkt och jag tycker ju att den gör massor av olika ljud väldigt bra. Däremot utgår jag aldrig från att "nu ska den vara en Jupiter-8 eller nu ska den vara en PPG" när jag börjar skapa ett ljud, det är inte intressant för mig. Jag utgår från helt andra parametrar, som mer bygger på känslor ljudet ska ge och att det ska gifta sig med övriga ljud. Jag hamnar väldigt sällan helt fel med Hydran, men ibland är det något annat instrument som får uppgiften ändå. Inget instrument är bäst på allt, tycker jag.

  28. #388
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ofta säljs också saker som kan ersättas. Har man behov av kosing så är det lättare att sälja en hydra än en jupiter-6 eller Waldorf microwave eller vad som helst gammalt, om man vill ha en igen på senare tidspunkt.
    Exakt därför jag sålde min, även fast den är bland de bästa syntar jag haft. Men sålde hellre den än de få grejor jag har som vore mycket svårt att skaffa igen.

  29. #389
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jepp samma orsak till att jag säljer min OPSix nu,ofattbart bra synth, men om jag skall flytta och inte har plats så säljer jag ju inte micromoog, juno 6 etc...

  30. #390
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    så säljer jag ju inte micromoog
    Jag tänkte skriva att jag tänker lika men på kom på att det gör jag ju inte. Den där sålde ju jag. Till dig.

  31. #391
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänkte skriva att jag tänker lika men på kom på att det gör jag ju inte. Den där sålde ju jag. Till dig.
    Precis! Använder ej på varje låt direkt men den har något eget och är så vacker!

  32. #392
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Tack för bra svar på min fråga

  33. #393
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ofta säljs också saker som kan ersättas. Har man behov av kosing så är det lättare att sälja en hydra än en jupiter-6 eller Waldorf microwave eller vad som helst gammalt, om man vill ha en igen på senare tidspunkt.
    Precis så tänkte jag när jag sålde min Monomachine... tji fick jag...

    Åter till ämnet; Hydrasynth är kompetent. Jag tycker att vi borde kunna enas om det. Av alla syntar med poly-AT så är denna den som är mest intressant för mig, även när det gäller kommande produkter där det ryktas att det kommer att finnas.

    Det känns som att denna konversation har skett tidigare på 99an. Sist den var igång ordentligt så var det gällande Nörd Modular G1.

  34. #394
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Clase Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis så tänkte jag när jag sålde min Monomachine... tji fick jag...

    Åter till ämnet; Hydrasynth är kompetent. Jag tycker att vi borde kunna enas om det. Av alla syntar med poly-AT så är denna den som är mest intressant för mig, även när det gäller kommande produkter där det ryktas att det kommer att finnas.

    Det känns som att denna konversation har skett tidigare på 99an. Sist den var igång ordentligt så var det gällande Nörd Modular G1.
    Hydra har ett ljud som är subpar allt, t.o.m Virus. Tyck vad du vill men det är fakta. Bara att den är lättrattad gör ingenting för dess ljud.

  35. #395
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hydra har ett ljud som är subpar allt, t.o.m Virus. Tyck vad du vill men det är fakta. Bara att den är lättrattad gör ingenting för dess ljud.
    Ok, du hatar Hydra. Vi har förstått det.

    Men det är din subjektiva åsikt och allt annat än objektiv fakta. Jag tycker den låter otroligt bra. Det är min subjektiva åsikt.

  36. #396
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag vet inte om jag är avundsjuk på er med Guldöra eller om det skulle varit jobbigt att ha så finkalibrerad hörsel.
    Hydra låter jättefint enligt mig, men jag kan förstås ha fel.

  37. #397

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet inte om jag är avundsjuk på er med Guldöra eller om det skulle varit jobbigt att ha så finkalibrerad hörsel.
    Hydra låter jättefint enligt mig, men jag kan förstås ha fel.
    Jag tror jag har liknande öron som du, kanske är det nåt fel som man kan söka för?
    Om jag skulle köpa en Poly nu så skulle det bli en Hydra

  38. #398
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Sen har ju inte folk guldöron bara för att de själva säger det. Min erfarenhet är att de som verkligen har det i princip aldrig säger det själva. Det behöver de inte.

  39. #399
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Jag tycker det är mer skrämmande att vuxna människor inte förstår skillnaden mellan objektivt och subjektivt. Rent ljudmässigt så gillar jag också hydra och virus ti som nämndes och flera hundra andra synthar. Sen att jag inte kopplar mentalt samman med alla instrument är en annan sak. Exempelvis så har jag aldrig gillat att spela på Yamaha pianon, men älskar att höra andra spela på dem, klang och allt är fint, jag föredrar bara att spela själv på kawai, Steinway, etc.

  40. #400
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det är mer skrämmande att vuxna människor inte förstår skillnaden mellan objektivt och subjektivt. Rent ljudmässigt så gillar jag också hydra och virus ti som nämndes och flera hundra andra synthar. Sen att jag inte kopplar mentalt samman med alla instrument är en annan sak. Exempelvis så har jag aldrig gillat att spela på Yamaha pianon, men älskar att höra andra spela på dem, klang och allt är fint, jag föredrar bara att spela själv på kawai, Steinway, etc.
    Exakt så. Jag har också exempel på instrument jag inte tycker om, men jag förstår att andra kan göra det och jag söker inte upp trådar om dem för att stånga in min upplevelse som objektiv fakta.

    Det finns massor av skäl till att man upplever syntar olika. Bland annat för att det är en typ av instrument som man använder väldigt olika. Siktar mot olika saker (jag blir t ex helt förvirrad av den där videon med 80-tals presets ovan - sjukt långt ifrån vad jag använder Hydran till).

  41. #401
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Vem älskar Hydra-ljudet? I själ och hjärta, när låter den bra?

  42. #402
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vem älskar Hydra-ljudet? I själ och hjärta, när låter den bra?
    Du har ju själv skrivit några inlägg ovan att det är ett faktum att Hydrasynth låter dåligt, så troligtvis finns det ingen som gillar den. Förutom vi utan Guldöron då

  43. #403
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vem älskar Hydra-ljudet? I själ och hjärta, när låter den bra?
    Har inte testat den och har inte råd just nu, men hade jag haft råd hade jag gärna skaffat en. Diggar verkligen det jag hört.

  44. #404
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Jag skaffade faktiskt några multisamples via Loopop av just Hydrasynth som jag använder i Deluge.
    Har också på samma sätt använt Waldorf M och Nymphes.
    Hydra-ljuden gillar jag skarpt, och Nymphes. Men jag har rätt dålig smak iofs.

    Ni kan höra ett Hydra-ljud i senaste Vspis förresten.

  45. #405
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skaffade faktiskt några multisamples via Loopop av just Hydrasynth som jag använder i Deluge.
    Har också på samma sätt använt Waldorf M och Nymphes.
    Hydra-ljuden gillar jag skarpt, och Nymphes. Men jag har rätt dålig smak iofs.

    Ni kan höra ett Hydra-ljud i senaste Vspis förresten.
    Ouch... Hydrasynth genom Deluge. Förlåt, jag är inte öronsnobb (jo det är jag) men det låter dubbelt dåligt. En ny ljudstandard "dd istället för db".

  46. #406
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ouch... Hydrasynth genom Deluge. Förlåt, jag är inte öronsnobb (jo det är jag) men det låter dubbelt dåligt. En ny ljudstandard "dd istället för db".
    Vad är det du inte gillar med Hydrasynth?

  47. #407
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ouch... Hydrasynth genom Deluge. Förlåt, jag är inte öronsnobb (jo det är jag) men det låter dubbelt dåligt. En ny ljudstandard "dd istället för db".
    Så jobbar jag
    Kul har jag iaf!

  48. #408
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vem älskar Hydra-ljudet? I själ och hjärta, när låter den bra?
    Jag.

    Vad nu "Hydra-ljudet" är för något; den kan ju fås att låta på de mest olika sätt. Jag kunde i alla fall få ut de ljud jag ville.

    Men det förutsätter ju att man tar sig tid och lär sig att programmera den.
    Senast redigerat av Göran den 2022-06-17 klockan 15:27.

  49. #409
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    ^^ +1

  50. #410
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Det saknas något i klarheten av tonen på Hydra, samma på Virus men Virus har lyckats få det att låta bra ändå. Gå in på en musikaffär och tryck ner en tangent på en Moog med öppet filter så hör du skillnaden.

  51. #411
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Tinybox - Vad ogillar du med ljuden i denna nya videon då?


    https://youtu.be/soZaPVJFxU8

    Det låter ju inte Minimoog förstås. Men det är inte heller tanken.
    I min musik har den blivit central och när jag nyligen byggde om i studion hamnade Hydrasynth rätt mycket i centrum jämte Cirklon, 101 och 303. Ångrar att jag behövde sälja Novation Peak när pandemin ställde in alla mina jobb, men Hydrasynth ersätter den fint!

    Edit - Jag har moog. En Minimoog som jag haft i 20 år. Den har varit med på totalt två låtar på mina skivor. På tjugo år. Säger absolut inte att det är en dålig synt, men jag vill påstå att moogsoundet definitivt inte är för alla och inte definierar Bra Ljud. För mig är moog rätt mycket synonymt med amerikansk fetma (obs inget om BMI). En synt som låter sjukt tjockt men också väldigt samma samma. Moog är sjukt jävla bra på basar. Definitivt bättre än Hydrasynth på det. Men Hydra klarar spröda padljud, ljud från framtiden/nutiden men också Depeche Mode cirka 1983 (vilket namn på presetljud hintar om). Hade jag behövt välja hade definitivt min Minimoog åkt före Hydrasynth. Men det är inte för att minimoog är en sämre synt (hur fan man mäter det? Oscilloskop antar jag att ni använder?) men för att Hydrasynth funkar bättre i det jag tänker att jag vill göra rent musikaliskt.

    Med det sagt - det finns SJUUUUKT mycket andra syntar som låter lika bra eller bättre än Hydrasynth så jag är definitivt inte någon extremvurmare för den. Jag bytte till mig min mot en Chase Bliss-pedal och det är en av två syntar jag skaffat senaste fem åren. Det är den enda jag gillat, men jag har inte guldöron förstås
    Senast redigerat av outshape den 2022-06-16 klockan 19:12.

  52. #412
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Kanske är det lite som när jag hade Monomachine i många år. Jag försökte få den att låta analogt och typ besvärlig som en MS-20.
    Det klarade den inte. Efter några år förstod jag att Monomachine är en annan palett av ljud och slutade försöka få den att låta "analog värme™" och började älska den för andra saker. Sedan sålde jag den av andra anledningar, men att köpa en Monomachine eller Hydrasynth för att man vill att den ska låtar som en Minimoog är (enligt mig förstås) rätt bakvänt.

  53. #413
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det saknas något i klarheten av tonen på Hydra, samma på Virus men Virus har lyckats få det att låta bra ändå. Gå in på en musikaffär och tryck ner en tangent på en Moog med öppet filter så hör du skillnaden.
    Jag spelar på en Moog nästan varje dag. Jag tror inte att du behöver förklara några grunder för oss, med all respekt.

    Men visst är det skillnad på instrument och instrument. Finns massor av ljud som Hydran gör klockrent som inte alls går med Moogen.

    Men du försöker alltså få den att låta som en Moog av någon modell och så går inte det och då tycker du att Hydran är dålig? Är det så man ska förstå dig? I så fall rekommendera jag att använda den Moog du vill att den ska låta som.

    Jag ser ingen vits med att du måste gilla Hydran, det är fine. Det är också ok att andra tycker om att använda den och det behöver inte betyda att du förstår bättre. Det är ok. Jag lovar, du måste inte veta bäst. Vi får tycka olika.

    Se så, gör nåt fint med Moogen och en Virus nu.
    Senast redigerat av Irja den 2022-06-16 klockan 19:38.

  54. #414
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag ska fixa en video på vad jag menar med klart ljud. Har inte möjligheten nu. Och ja, jag förstår att jag framstår som att jag vet allt men sanningen är långt därifrån. Däremot vet jag vad mina öron säger mig, en klar synt är inte vad Hydran är. Modulationsmöjligheterna + polyAF + ridgeband ... den är ju svår att säga nej till.

  55. #415
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    …Och ja, jag förstår att jag framstår som att jag vet allt men sanningen är långt därifrån.
    Sorry, men du framstår inte som att du vet allt. Mer som att du förvirrar dig själv, imho.

  56. #416
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sorry, men du framstår inte som att du vet allt. Mer som att du förvirrar dig själv, imho.
    Tror att jag vet allt då .-9 Men jag är inte ett dugg förvirrad över vad mina öron hör och gillar.

  57. #417
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Rätt uppfriskande ändå att tiny slänger in en fackla i supporterklubben, men till vilken nytta?
    Jag kan inte riktigt skaka av mig känslan av att det är medveten provokation.

  58. #418
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Har tidigare nämnt att filter cutoff och resonans är begränsad i högsta frekvenser, men att det blivit mycket bättre i senare firmware. Där har tinybox rätt. Men många andra analoga syntar har inte de heller. Jag uppskattar de ljud den skapar, och använder andra syntar till det dom gör bra istället 😉

  59. #419
    abod
    abod är inte uppkopplad
    abods avatar
    Senior
    Hehe, vilken diskussion…
    Jag håller med alla som gillar den, och har lite svårt att förstå @tinybox argument, däremot respekterar jag hans åsikter, och hur han uppfattar ljudet från hydran, för vi känner alla olika inför vilka syntar vi gillar och ogillar.
    Alla syntar har ju olika karaktär, Hydran kan ju dock härma det mesta, med lite skruvande.

    Jag kan bara konstatera att Hydrasynth låter fantastiskt och är ”superclean” i ljudet.
    Jag gillar den som fan, för den är logiskt upplagd med ett suveränt UI, sålde först min ”original” till @musicman, men var tvungen att köpa en Explorer igen, för jag saknade ljuden från hydran.

    Kolla gärna på Sarah Belle Reids youtube test av hydrasynth explorer, där hon visar vilka galna ljud det går att skapa om man vill experimentera.

  60. #420
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag ställer mig på tinybox sida. Tycker inte alls Hydrasynth håller någon högre klass på ljudet. Låter billigare VST-plugin. Öppenhet uppåt i registret är redan bekräftat från ASM att det är begränsningar. Vissa filter kan inte få resonans högre än 11kHz. Så långt ner hör till och med vi, gamla gubbar
    Den kan inte sparka till någon i basregistret heller…Så, jag har pluggat ur ljudet och kör enbart masterkeyboard i brist på bättre poly at-keyboards out there. Aftertouchen är bra men tangenterna för lätta. Så…kan Fatar få tummen ur och göra 76keys poly at keyboard så ryker Hydrasynthen direkt.
    Allt den kan göra gör Arturia Pigments och UVI Falcon bättre.
    Ursäkta att jag solkar ner fanboy-tråden

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •