Sidan 8 av 9 FörstaFörsta ... 4 5 6 7 8 9 SistaSista
Resultat 421 till 480 av 531

Ämne: Hydrasynth

  1. #421
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Allt den kan göra gör Arturia Pigments
    Haha, det var ett av skälen till att jag sålde min.

    Det, plus att jag ville ha ett modulrack också. :-D

  2. #422
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Är det bara jag som tycker Pigments är riktigt dålig? Betyder det att jag skulle ogilla Hydra också?

  3. #423
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Himla peppigt forum.

  4. #424
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det bara jag som tycker Pigments är riktigt dålig? Betyder det att jag skulle ogilla Hydra också?
    Jag ogillar den skarpt, men engagerar mig inte i att trycka ner folk som gillar den. Tycker att man får tycka om den.

  5. #425
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Det feta här är att kvaliteten på musiken som produceras av de som gillar Hydra jämfört de som ogillar den är i perfekt korrelation utifrån min personliga preferenser
    Så om alla som ogillar hydra skriver här så kan jag enkelt veta vilka poster i egen musik jag inte behöver slösa min tid på.

  6. #426
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det bara jag som tycker Pigments är riktigt dålig? Betyder det att jag skulle ogilla Hydra också?
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ogillar den skarpt

    Nyfiken, vad ogillar ni med Pigments?

  7. #427
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ogillar den skarpt, men engagerar mig inte i att trycka ner folk som gillar den. Tycker att man får tycka om den.
    Jag vet inte riktigt var du ser att jag trycker ner folk som gillar saker. Eller det var kanske inte vad du menade? Kanske är jag bara lite ängslig som känner mig träffad? I vilket fall är min uppfattning att folk får tycka precis som de vill om synthar, mjuka som hårda. Min avsikt med trådkapningen var egentligen bara ett försök att kväva min GAS på en Hydra. För om den anses lik Pigments tänker jag att jag kan hoppa den. Bara så.

  8. #428
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller det var kanske inte vad du menade?
    Nope.

  9. #429
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nyfiken, vad ogillar ni med Pigments?
    För mig var det att jag föredrog både ljud och gränssnitt hos några andra konkurrenter framför Pigments. För mig finns det andra som gör ungefär samma bättre. Alltså en rent subjektiv bedömning och ingen sanning jag vill eller kan slå i huvet på någon annan.

  10. #430
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jag tycker bara inte alls om hur den låter. Varken när jag letar bland presets eller försöker ratta den själv. Kanske har den bara fått för lite tid. Dessa 3 år jag ägt den. Eller är det mer?

  11. #431
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker bara inte alls om hur den låter. Varken när jag letar bland presets eller försöker ratta den själv. Kanske har den bara fått för lite tid. Dessa 3 år jag ägt den. Eller är det mer?
    Du kommer inte gilla Hydrasynth. 100% säker

    MEN, Hydrasynth är mycket för pengarna trots allt! Så kanske ingen synth man kompletterar sin Moog One och Waldorf Microwave med, men för pengen prisvärd.
    Senast redigerat av Firechild den 2022-06-17 klockan 17:20.

  12. #432
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Tycker faktiskt lite synd om er som inte förstår det fina i hydrasynth. Ni missar något.

  13. #433
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker faktiskt lite synd om er som inte förstår det fina i hydrasynth. Ni missar något.
    +1

    Men vill tillägga att det är synd om de som bor i Sievierodonetsk just nu också.

  14. #434
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

    https://youtu.be/1h3r-KJER0Q

    Hade ett par timmar över igår så jag spelade in fyra kanaler Hydrasynth rakt in i datan!
    Helt utan EQ eller andra effekter än de som finns i Hydrasynth.

    Det går tydligen att göra popmusik på fanskapet trots allt!

  15. #435
    maxpejn
    maxpejn är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Nån säger Hydra'n inte har nån fet bas, etc... bla bla.

    Nån annan säger den "låter dåligt" ("bara fakta")... haha, guldöra my ass. Osunt självsäker besserwisser däremot? Check.

    OK... det finns syntar som är MYCKET lättare att få att "låta bra" än andra. Dessa har oftast en viss "karaktär", på gott och ont... väldigt belönande att jobba med, lätt-rattade och med en vibe som inspirerar.

    Det finns även andra syntar, som inte har lika självklar "karaktär", men som samtidigt inte är i närheten så begränsade som tidigare nämnda kategori... Hydra'n tillhör sannolikt den senare kategorin, verkar vara hyfsat allmän uppfattning. Därav är den relativt krävande att ratta, för att få att låta som en vill. Jag har fullt förstående för att inte alla har uppmärksamhets-spann nog, eller tid, att lägga på den, när den inte genast låter lika "bra", lika enkelt, som andra syntar de JÄMFÖR den med.

    Hydra'n ÄR svår-rattad. Den har mycket logiskt upplägg, tack och lov, men kräver ändå mycket tid och ansträngning för att göra en enda bra patch på... fullt förståeligt att inte alla har det tålamod som krävs. Påminner om en del av Ensoniqs prylar så sett...

    Poängen, att den inte är gjord efter era premisser, utan uppenbarligen är gjord för att kunna hantera olika, områden väldigt brett och samtidigt djupdykande på respektive. Tidskrävande att ratta, JA... därför inte lika omedelbart inbjudande och korttids-belönande som många andra syntar. Uppmärksamhets-spann minskar drastiskt generellt bland folk i dessa tider, för mycket "snabb" stimulans, så pass att många ovetandes i princip har ADHD. Och så finns det mer snabb-stimulerande syntar att programmera, i mängder...

    Ingen höjdar-video eller audio här direkt, men nog tusan går det att programmera Hydra'n för bas-ljud och allt annat ni inte giter lägga tiden till...
    https://www.youtube.com/watch?v=C2BfHW1fGD8

  16. #436
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av maxpejn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och det mesta som går att göra på syntarna inom den tidigare kategorin, är redan gjort...

    Medan outforskade områden inom senare kategorin är större. Större möjligheter utan tvekan, men kräver därför tid, dedikation, uppmärksamhet, och fantasi för att åstadkomma något "eget".

    Tycker inte Hydran har nåt direkt "eget" sound. Kalla den "steril" eller nåt, och ett fett ljud är mer krävande att programmera. Men möjligheterna med den är motsatsen i kvadrat...

    End of rant
    Bra sammanfattning, maxpejn! Alla synttillverkare borde lägga energi på ett bra grundbibliotek när produkten lanseras. Tror det påverkar försäljningen positivt, och motverkar dålig ryktesspridning.

  17. #437
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Sant. De mest populära syntarna genom historien har inte varit de som haft störst ljudmöjligheter utan snarare de som varit svåra att få att låta dåligt.

  18. #438
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran

  19. #439
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såld!

  20. #440
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sant. De mest populära syntarna genom historien har inte varit de som haft störst ljudmöjligheter utan snarare de som varit svåra att få att låta dåligt.

    https://youtu.be/t_LLQQF506U

  21. #441
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior

  22. #442
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Bara för att man tycker att något någon annan gillar är dåligt så trycker man inte ner någon, man bara säger sin åsikt. Och i allt hyllande så tyckte jag påvisa att det finns iaf en här ute som inte gillar Hydrasynthens ljud. Det blir nästan patetiskt att ta åt sig av att jag inte har samma smak som du, vi får tycka olika och ekokammare kan ibland skapa en tro hos vissa att man inte får tycka olika. På samma sätt som att säga att Moog suger, det skulle göra hus i helvete på inom många grupper på Internet. Min anledning är inte att sticka i ögonen eller provocera, bara att låta alla som läser tåden förstå att alla inte tycker likadant.

  23. #443
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara för att man tycker att något någon annan gillar är dåligt så trycker man inte ner någon, man bara säger sin åsikt. Och i allt hyllande så tyckte jag påvisa att det finns iaf en här ute som inte gillar Hydrasynthens ljud.
    Hmm

    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hydra har ett ljud som är subpar allt, t.o.m Virus. Tyck vad du vill men det är fakta. Bara att den är lättrattad gör ingenting för dess ljud.

  24. #444
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Ja det var dumt att säga att det är fakta, för det är bara fakta i mina öron :-)

  25. #445
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det var dumt att säga att det är fakta, för det är bara fakta i mina öron :-)
    Och då är vi helt överens. Jag har all respekt för att inte den funkar för dig och att den för dig inte låter bra. Ser inga skäl att övertyga dig om något annat.

  26. #446

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av maxpejn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du testat den personligen? Isf, hur kunde du finna den ”lättrattad”? Den är väldigt krävande att göra bra ljud på, inte bara tid men krävs att sätta sig in i dess olika syntes-områden och förstå sig på dessa för att kunna använda den ”ordentligt”… xx-antal timmar utan tvekan, även för den erfarne syntnörden. Fullt förståeligt, som sagt, att inte alla har de personliga egenskaper som krävs, eller tiden till det. Jag förstår att många därav inte ”gillar” den, men det är inte detsamma som att den låter ”dåligt”.

    Som en del andra mer komplexa syntar, som somliga kan få att låta bra, men andra inte. Har själv fått frågor på inspelningar: shit, vad är det ljudet från för synt? ”X” Va? Hur fan då, den synten är ju kass?! Different strokes helt enkelt…

    Vissa har det, andra inte. Lyssna på de som har det, de vet bättre. Och det är ju inte PK att sprida ”fördomar”, när man inte skaffat sig en ordentlig uppfattning. ��

    Och som jag skrev upplever jag Hydran som just ”karaktärlös” i brist på bättre ord, ”steril”, ”precis”, och andra dumma ord. Därför är den krävande och svår-rattad, och låter inte ”automatiskt” bra elr en viss karaktär, som de mest populära syntar.

    Därför ligger i princip ALLT hos den som programmerar den…

    Vore en kul utmaning/tävling att slänga ut bland etablerade synt-legender: ”gör ett bra ljud på Hydran!”

    Gatekeeper be gone!
    Tycker Hydran är ganska enkel att jobba med. Jämfört med Yamaha Montage så är Hydran ett under av användarvänlighet tycker jag.

  27. #447
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Jag håller inte heller med om att den är så svår att få att låta bra, men fattar vad man menar ändå. Det går ju att göra extremt avancerade patcher och beroende på vad man är ute efter varierar det hur mycket man behöver skruva.

  28. #448
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Tror det hela handlar väldigt mkt om vilken typ av ljud man är ute efter. Den är ju, som sagt, inte bäst på att låta gammal analogsynth. Det har man gamla analogsynthar till. Eller möjligtvis något som System-8.

    Däremot kan den göra en massa ljud som man behöver en VA-synth till, som är av en annan karaktär. Gillar man dom ljuden (det råkar jag göra!) så kan det vara en guldsynth. Det är helt enkelt en smaksak, och en fråga om vad som är viktigt i en synth, för en själv.

  29. #449
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Jag personligen använder den i studion i första hand till ljud som jag ser som digitala. Där har jag aldrig någonsin försökt få den att låta som någon annan, analog, synt. Skulle nog aldrig tänka tanken ens.

    Jag använder den sen kort tid också som min "fixar-allt"-synt live. Alltså den synt som får göra ljud där jag inte har med mig de som använts vid inspelning (brukar numera försöka hålla nere antalet syntar på scen till två eller tre). Då gör jag sällan exakt samma ljud ändå, utan tänker ut hur jag skulle ha gjort dem på Hydran om jag skulle ha använt den vid inspelningen. Tycker det blir roligare så, men det krävs ändå en synt med breda möjligheter. Mycket nöjd med Hydran för det ändamålet också.

  30. #450
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av maxpejn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du testat den personligen? Isf, hur kunde du finna den ”lättrattad”? Den är väldigt krävande att göra bra ljud på, inte bara tid men krävs att sätta sig in i dess olika syntes-områden och förstå sig på dessa för att kunna använda den ”ordentligt”… xx-antal timmar utan tvekan, även för den erfarne syntnörden. Fullt förståeligt, som sagt, att inte alla har de personliga egenskaper som krävs, eller tiden till det. Jag förstår att många därav inte ”gillar” den, men det är inte detsamma som att den låter ”dåligt”.

    Som en del andra mer komplexa syntar, som somliga kan få att låta bra, men andra inte. Har själv fått frågor på inspelningar: shit, vad är det ljudet från för synt? ”X” Va? Hur fan då, den synten är ju kass?! Different strokes helt enkelt…

    Vissa har det, andra inte. Lyssna på de som har det, de vet bättre. Och det är ju inte PK att sprida ”fördomar”, när man inte skaffat sig en ordentlig uppfattning. ��

    Och som jag skrev upplever jag Hydran som just ”karaktärlös” i brist på bättre ord, ”steril”, ”precis”, och andra dumma ord. Därför är den krävande och svår-rattad, och låter inte ”automatiskt” bra elr en viss karaktär, som de mest populära syntar.

    Därför ligger i princip ALLT hos den som programmerar den…

    Vore en kul utmaning/tävling att slänga ut bland etablerade synt-legender: ”gör ett bra ljud på Hydran!”

    Gatekeeper be gone!
    Den har ett grundljud som jag inte gillar, hur jag än vrider och vänder på den så är det något som saknas för mig. Och ja, jag har ägt en i ett år men sålde den pga ovan. Försökte verkligen gilla den då den har två trevliga egenskaper, poly-at och ridgeband. Jag tycker samma sak som Firechild. Finns bättre ljudande saker för mig att välja där ute. I mina öron låter en Virus mycket bättre fast den också saknar mycket av samma sak. Men på något vis lyckades de med Virusen.

  31. #451
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av maxpejn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ”Ridgeband” ??… aha, ribbon! Och jag tycker samma som ”experterna”! ��
    Men allvarligt, jag gillar inte heller grundljudet, vilket jag trodde framgick. Vissa andra syntar räcker init-patch och vrida på ett par rattar, o låter bra utan ngn större ansträngning…
    Du har svårt med språk men det är okej, jag fattar vad du menar. Kallar du Firechild expert? Han är väl som en av oss med sina egna åsikter, inte mer värt än dina.

  32. #452
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Men varför är det så viktigt att "vinna" en diskussion om att man inte gillar en viss synt? Ok, du har berättat att du inte tycker om den. Fine. De som vill anteckna har antecknat.

    En tråd om ett visst instrument har ett visst värde för de som använder det när det funkar som bäst. Nåt enstaka diss-inlägg från någon som måste tala om vad hen inte gillar för alla som inte direkt bryr sig må vara hänt (har säkert själv gjort mig skyldig till det någon gång tyvärr), men den här tråden är ju i princip oläslig nu, förutom för dig och Firechild då som kan sitta och fnissa lite.

    Tråkig och dissig tråd som jag nog ger upp och ignorerar istället.

  33. #453
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag vill inte vinna något. Men det är bra att alla åsikter vädras, det behövs inte diskuteras kring det. Jag har inget mer att säga dig @Irja. Vill du ha ett safe space där alla håller samma åsikt så måste du nog söka dig vidare.

  34. #454
    maxpejn
    maxpejn är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Jag ber om ursäkt Irja! Jag håller med dig, och ska radera mina upprepanden åtminstone och rensa bort, blev alltför många poster. Ibland går poänger fram vid upprepning/omskrivning, men inte i detta fall.

    Sjuk och lite uttråkad atm, och går ibland igång på högljudda besserwissers bara. Sorry, my bad!

    Sen tyckte jag såklart det var kul att driva lite med tinybox, lite med glimten i ögat, och lite med fingret i hans/hennes. För de som vet vad ridgeband och ”ridged band” faktiskt betyder så kanske det gav nån mer än jag ett skratt! 😁
    Senast redigerat av maxpejn den 2022-06-26 klockan 20:45.

  35. #455
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill inte vinna något. Men det är bra att alla åsikter vädras, det behövs inte diskuteras kring det. Jag har inget mer att säga dig @Irja. Vill du ha ett safe space där alla håller samma åsikt så måste du nog söka dig vidare.
    Man kan ju också välja hur man uttrycker sig för att behålla en god stämning trots att meningarna går isär. Nu blev det lite som att alla intresserade av hydran satt i samma bubbelpool och plötsligt kom någon och ställde sig och kissade i den.

  36. #456

  37. #457
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag fattar inte hur att ha en diametral åsikt är att kissa i poolen. Men det har blivit kutym att inte tycka olika rent allmänt på senare år.

  38. #458
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fattar inte hur att ha en diametral åsikt är att kissa i poolen. Men det har blivit kutym att inte tycka olika rent allmänt på senare år.
    Det handlar som vanligt bara om hur du lägger fram den. Du har en förmåga att i sådana här diskussioner lägga fram din åsikt som om den vore en allmän sanning och att alla andra har del. Det är förmodligen inte alls din avsikt, men åtminstone i mina ögon är det så som det ser ut när jag läser dina inlägg. Först tänker jag "vafan...", sedan kommer jag ihåg att det hänt förr och att det (även) då inte var så du menade.

  39. #459
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det handlar som vanligt bara om hur du lägger fram den. Du har en förmåga att i sådana här diskussioner lägga fram din åsikt som om den vore en allmän sanning och att alla andra har del. Det är förmodligen inte alls din avsikt, men åtminstone i mina ögon är det så som det ser ut när jag läser dina inlägg. Först tänker jag "vafan...", sedan kommer jag ihåg att det hänt förr och att det (även) då inte var så du menade.
    Det är sant. Jag ser på saker som andra säger som deras åsikt hur än de lägger fram det. Men det är ju inte rätt egentligen, för ibland menar man ju faktisk sanning. Ska försöka vara smidigare med orden i framtiden.

  40. #460
    maxpejn
    maxpejn är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Det är ok att ha svårt med språk, har jag hört! 😉 obs: skämt!

    Men vad gott att höra, hela poängen med ord är ju deras betydelse, 100% deras funktion. Så väl värt att tänka efter och använda sig av rätt ord, då inte övriga kan förväntas ”tolka” vad som eg menas utöver ordens faktiska betydelse. En bra praxis för att undvika missförstånd!

    Kul att du gillade Hydrans poly-AT och ribbon iaf, bästa poly-AT jag själv haft, är min uppfattning! Svårt att hitta bättre valuta för pengarna på en poly-AT synth/keybed, om man gillar det!

  41. #461
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av maxpejn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ok att ha svårt med språk, har jag hört! �� obs: skämt!

    Men vad gott att höra, hela poängen med ord är ju deras betydelse, 100% deras funktion. Så väl värt att tänka efter och använda sig av rätt ord, då inte övriga kan förväntas ”tolka” vad som eg menas utöver ordens faktiska betydelse. En bra praxis för att undvika missförstånd!

    Kul att du gillade Hydrans poly-AT och ribbon iaf, bästa poly-AT jag själv haft, är min uppfattning! Svårt att hitta bättre valuta för pengarna på en poly-AT synth/keybed, om man gillar det!
    Håller med, den är så pass billig beggad att det är lätt värt det bara som midi-klav. Och ribbon hette det visst :-)

  42. #462
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Är det hädelse att använda en Hydra Explorer som midikeyboard?
    Börjar bli lite trött på att lägga ackord på modularen och Deluge

    eventuellt kan man ju använda den som synt också…

  43. #463
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det hädelse att använda en Hydra Explorer som midikeyboard?
    Börjar bli lite trött på att lägga ackord på modularen och Deluge

    eventuellt kan man ju använda den som synt också…

    Nej då, köp!

    Kan man skicka ut skalor via midi föresten? Alltså att key’n låser sig till scalor?

  44. #464
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej då, köp!

    Kan man skicka ut skalor via midi föresten? Alltså att key’n låser sig till scalor?
    På Hydran:Håll ner chord-knappen, och lägg till de toner du vill, och släpp chord-knappen. Då kommer ackordet transponeras till den tangent du vill. Slår du därefter på arpeggio, och håller ner en tangentskala, så kommer ackordet transponeras efter den skalan

  45. #465
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Ah, har desktop dock

  46. #466
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, har desktop dock
    ok, såg att funktionen inte fanns på desktop, inte ens i senare firmware via något shift-kommando :-/
    Men arpeggio-skalor finns på båda i alla fall :-)

  47. #467
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Sålde min Hydrasynth KB i augusti för att jag behövde få i lite annat snabbt. Ångrade mig omgående.... eller fel, jag saknade den omgående och nu köpte jag en Hydra Explorer.

    Jag tokgillar den!

    Jag har lite en fäbless för när syntar är fokuserade. För mig betyder det att saker inte stör, det kan vara fel funktioner (subjektivt såklart) fel placering på grejer eller saker jag finner onödiga (t ex med några få undantag sequencers på syntar, dvs en funktion många prioriterar ).

    Ett par grejer med interfejset på Explorer ser jag som förbättringar. Den viktigaste är placeringen på filterreglagen. På KB (och Deluxe) sitter de långt upp åt höger och för mig är det totalt vansinne. Det gick iofs att komma förbi genom att välja aktuellt filter och använda de åtta kontrollrattarna, men ändå. Nu sitter filterreglagen nere till vänster och det blir ett helt annat flow. Pga genialt interfejs har jag inga större problem med att vissa filterfunktioner nu finns ihop med kontrollrattarna.

    Jag föredrar faktiskt också att det är lite färre rattar till arpeggiatorn, de rattar som inte finns med kommer man åt så lätt i fönstret när man behöver dem.

    Att det bara finns fyra kontrollrattar+knappar känns mycket mindre begränsande än vad jag trodde. Fortfarande helt bländande interfejs och jag tycker ASM springer i cirklar kring t ex Korgs och Arturias digitala interfejslösningar.

    Keyboardet... Även här är jag väldigt impad. Aldrig varit med om maken till fina smurftangenter och jag har inga större problem med att spela på dem. Jättefin polyfon AT. Tre oktaver är i minsta laget, men jag spelar helt annorlunda på en synt jämfört med ett piano och känner sällan ett så väldigt stor behov av jättemånga oktaver. Jag hade gärna haft en oktav till, men storleken gör också att den verkligen går att använda som modul så det är ingen större grej att koppla in ett större midikeyboard när man behöver det.

    Summan av kardemumman är att jag är oförskämt nöjd trots att jag "bytt ner mig" till en enklare modell av samma synt. Tror faktiskt att jag ytterst sällan kommer att sakna den stora. Vi får se om någon månad om verkligheten bekräftar den känslan.

    Så galet bra instrument. Fattar fortfarande noll när folk skriver att den låter dåligt eller att man måste skruva så jäkla mycket på den innan den låter bra.

  48. #468
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Härligt att du är nöjd! Har också en Explorer och gillar den skarpt. Det enda jag har att klaga på är presetsen som är lite lökiga, men det tycker jag att de brukar vara på i stort sett alla syntar. Annars är det en välljudande och lättprogrammerad synt!

  49. #469
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag har min Deluxe kvar, poly aftertouch som fungerar väldigt bra. Dock tycker jag att tangenterna är ALLDELES för lätta så den har åkt bort från Master-keyboard -tronen men kommer finnas kvar i studion så länge det inte dyker upp ett annat 73-keys poly at-keyboard som är bättre. Får man önska är det mittemellan tunga pianotanger och Fatars viktade synthtangenter som också är lite för lätta att spela piano på. Typ Sequential PRophet T8. Ultimat för mig för både synth och pianospel.

  50. #470
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Härligt att du är nöjd! Har också en Explorer och gillar den skarpt. Det enda jag har att klaga på är presetsen som är lite lökiga, men det tycker jag att de brukar vara på i stort sett alla syntar. Annars är det en välljudande och lättprogrammerad synt!
    Köpte en Explorer nyss och började med att tömma en bank med presets. Börjar nästan alltid med att göra ett ljud och sen lira runt lite med det. Kul och enkel att programmera allt från jobbigt oljud via fräsigt FM-knas till glasklara klockor. Kollade på Sarah Belle Rieds YT-filmer. Hon går lite bortom smekande pads.

  51. #471
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Härligt att du är nöjd! Har också en Explorer och gillar den skarpt. Det enda jag har att klaga på är presetsen som är lite lökiga, men det tycker jag att de brukar vara på i stort sett alla syntar. Annars är det en välljudande och lättprogrammerad synt!
    Jag är lyckligt lottad på det sättet, jag tror inte jag har testat ett enda preset på Hydran. Fabriksljuden finns liksom inte för mig. Det första jag gör på alla programmerbara är min egen init-patch. Litar inte ens på fabriks-inits.

  52. #472
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har min Deluxe kvar, poly aftertouch som fungerar väldigt bra. Dock tycker jag att tangenterna är ALLDELES för lätta så den har åkt bort från Master-keyboard -tronen men kommer finnas kvar i studion så länge det inte dyker upp ett annat 73-keys poly at-keyboard som är bättre. Får man önska är det mittemellan tunga pianotanger och Fatars viktade synthtangenter som också är lite för lätta att spela piano på. Typ Sequential PRophet T8. Ultimat för mig för både synth och pianospel.
    Ja det där är ju alltid en smaksak. Jag själv gillade de fullstora Hydratangenterna mycket, men skulle inte föredra dem till pianospel. Det kan jag hålla med om!

  53. #473
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aldrig varit med om maken till fina smurftangenter och jag har inga större problem med att spela på dem.
    Ditt några yngre jag kommer hemsöka dig pga detta! Skämt åsido, kul att du hittat rätt här, det är värt mycket oavsett vilket instrument det gäller.

  54. #474
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ditt några yngre jag kommer hemsöka dig pga detta! Skämt åsido, kul att du hittat rätt här, det är värt mycket oavsett vilket instrument det gäller.
    Haha, jag tror att jag gjorde avbön typ 2015 redan.

  55. #475
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Det måste man få göra Om jag hade gjort en lista på alla gånger jag bytt ståndpunkt avseende olika instrument och aspekter på dessa genom åren så hade den varit lång Pragmatism regerar och då måste man byta ståndpunkt när verkligheten förändras!

  56. #476
    maxpejn
    maxpejn är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det var dumt att säga att det är fakta, för det är bara fakta i mina öron :-)
    Den här borde du naila utan problem! Riktigt intressant iaf:


    https://youtu.be/TVfDYaKz2XM
    Senast redigerat av maxpejn den 2022-12-01 klockan 17:04.

  57. #477
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av maxpejn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uppmärksamhets-spann minskar drastiskt generellt bland folk i dessa tider, för mycket "snabb" stimulans, så pass att många ovetandes i princip har ADHD.
    OT, men kanske intressant att veta om ADHD:

    En av egenskaperna hos oss som har ADHD eller ADD (ungefär samma som ADHD fast utan den hyperaktiva biten, "lugn" ADHD typ), är att om något är intressant så har man i stället laserfokus.

    Oräkneliga är gångerna jag har fastnat i något intressant och kreativt (som att ratta ljud på en synt), tittar upp "efter en stund" på världen omkring mig, helt plötsligt är det mörkt ute och jag inser att timmarna har gått utan att jag har märkt det.

    Boken "Fördel ADHD : var på skalan ligger du?" av Anders Hansen borde vara obligatorisk läsning för alla människor. Den slår hål på många myter och fördomar om ADHD/ADD, är dessutom lättläst för den som har kort attention span .

    Baksidestexten:
    "Känner du någon som är driven, kreativ, orädd, ifrågasättande, flexibel, envis och initiativrik? Som ofta tänker utanför boxen och verkar kunna skaka av sig nästan vilken motgång som helst? Kanske känner du igen dig själv? Förmodligen blir du lite förvånad när du hör att dessa positiva egenskaper är typiska för personer med ADHD! Vi som så länge har betraktat denna århundradets diagnos som något som bara för med sig problem.

    I dag tror man att dessa delvis nedärvda personlighetsdrag var nödvändiga för att våra förfäder skulle överleva. Den som inte orkade jaga sitt byte eller kunde hyperfokusera på savannen svalt ihjäl eller blev själv ett byte för vilda djur. Det var helt enkelt en stor fördel att ha vissa egenskaper, som vi i dag betraktar som en diagnos. Vi vet också att vi alla har mer eller mindre drag av ADHD och att vi alla ligger på skalan – vissa långt borta i den ena änden, andra i den helt motsatta.

    Lär dig hur du kan vända diagnosen till en fördel, oavsett om det gäller dig själv eller ditt barn, och hur du kan hantera även nackdelarna. Och upptäck det positiva i att vi inte alla är likadana med samma personlighetsdrag. Olika är bäst – vare sig det handlar om familjen eller jobbet!"

    Boken finns bl.a. här:
    https://www.adlibris.com/se/bok/ford...-9789174246605

  58. #478
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    <3 på den

  59. #479
    maxpejn
    maxpejn är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    OK, så... INGEN gissade rätt (officiellt) på test #2. Vidare:
    "Nobody guessed the correct answers to both, with only 2 or 3 guessing which was the Hydrasynth in Test 1. So I guess in most cases the debate is over..."

    Märkligt att Hydra'n har så fet bas jämfört med övriga, kan svära på att jag hört ett flertal hävda motsatsen... och visst, för de som är sent till party't är det fritt fram å säga att ni nailade testen. Men ytterst osannolikt, givet resultatet.


    https://youtu.be/c-4WU8Mu_dI

  60. #480
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av maxpejn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OK, så... INGEN gissade rätt (officiellt) på test #2. Vidare:
    "Nobody guessed the correct answers to both, with only 2 or 3 guessing which was the Hydrasynth in Test 1. So I guess in most cases the debate is over..."

    Märkligt att Hydra'n har så fet bas jämfört med övriga, kan svära på att jag hört ett flertal hävda motsatsen... och visst, för de som är sent till party't är det fritt fram å säga att ni nailade testen. Men ytterst osannolikt, givet resultatet.


    https://youtu.be/c-4WU8Mu_dI
    Jag tycker sådana där tester är lite svåra och inte anpassade till… javafan, verkligheten för en skapande musiker. Det är random ljud som inte betyder någonting.

    Det har väl inte undgått någon att jag tokhyllar Hydran, men den kan inte göra ljuden jag gör med t ex Prodigy eller Oddy. Den kan inte. Jag är 100% säker på att om jag skickat filer med ljud jag spelat med de syntarna till Carr och bett honom göra dem med Hydran, så hade jag hört på nolltid vilken som var vilken.

    Detta är något jag hanterar regelbundet vid livssituationer t ex. Jag spelade senast i fredags med Hydra på scen då den just fick steppa in och göra ljud som på inspelningar är gjorda med t ex klassiska analoger. Något ljud kommer den nära. Några ljud gör den ”good enough”, men på de flesta har jag valt att låta Hydran vara sig själv och gjort ett alternativ till originalljudet. Blir skitbra, men inte samma. Vet inte ens varför det skulle vara önskvärt om jag ska vara ärlig. Olika instrument är olika instrument.

    Det sagt så kan givetvis Hydran göra oändligt med ljud du inte kan återskapa med en Minimoog.

    Helt klart kan Hydran låta vad man ofta förknippar med analogt. Så mycket är jag helt med.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •