Resultat 1 till 57 av 57

Ämne: Native Instruments avskedar folk :(

  1. #1
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

    Native Instruments avskedar folk :(

    Tydligen har NI fått avskeda ett stort antal anställda. Ryktet säger 30 personer i USA och 20 i Tyskland.

    Synd. Jag är ett stort fan och har senast i natt jobbat nästan uteslutande med deras pluggar till en låt. Älskar NI!

    Står lite om det här:
    https://www.digitalmusicnews.com/201...ments-layoffs/

    Uli är intresserad av deras kompetens:



    OBS! Bilden är inte min, inte jag som ringat in texten eller tryckt "haha".

  2. #2
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Shit va tråkigt. Jag har oxå anförskaffat många av NIs grejjer (Komplete Ultimate, Maschines, Kontrol keys, Kore etc etc). Men tuff bransch. Undrar hur det går för Spectrasonics m fl...?


    För övrigt (Imho) himla onödigt svar till Ulis jobberbjudande Hade jag fått kicken o ngn ”konkurrent” ber mig söka hos dem hade jag enbart varit tacksam.

  3. #3
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Lite skumt eftersom NI relativt nyligen fick in en större summa riskkapital för expansion. Men de kanske avskedar mest folk som inte varit så framgångsrika på jobbet?

  4. #4
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Får erkänna att jag inte förstår NI-hypen alls och det här var väldigt väntat. Har jag missat något?

  5. #5
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får erkänna att jag inte förstår NI-hypen alls och det här var väldigt väntat. Har jag missat något?
    Troligen en hel del. NI har ju massvis av bra storsäljande produkter både hård och mjukvara.

  6. #6
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får erkänna att jag inte förstår NI-hypen alls och det här var väldigt väntat. Har jag missat något?
    Kan du utveckla lite? Kan inte riktigt förstå varför detta skulle vara väntat.

  7. #7
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Väntat är att överdriva.

    Med det sagt så har det känts som att de inte riktigt hängt med i utvecklingen, men det må bara vara en personlig känsla.
    Senast redigerat av BoscoSync den 2019-09-03 klockan 13:19.

  8. #8
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Finns det något mer än bara gissningar och spekulationer angående detta?

  9. #9
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    kommentarer till artikeln postad ovan:

    NI-Employee:
    September 1, 2019
    Last Thursday 100 NI employees got fired in Berlin.
    Ex NI:
    September 2, 2019
    100 peeps fired in Berlin, almost all hardware teams are fired. Maschine stand-alone was cancelled on the first day of mass production.

  10. #10
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Shit va tråkigt. Jag har oxå anförskaffat många av NIs grejjer (Komplete Ultimate, Maschines, Kontrol keys, Kore etc etc). Men tuff bransch. Undrar hur det går för Spectrasonics m fl...?


    För övrigt (Imho) himla onödigt svar till Ulis jobberbjudande Hade jag fått kicken o ngn ”konkurrent” ber mig söka hos dem hade jag enbart varit tacksam.
    Vi läser nog det olika. Jag kände så här efter första posten;

    1. Shit vad trist för de anställda.
    2. Mig påverkar det inte eftersom jag inte har nå'n relation till NI. Skönt.
    3. Smart av Uli som snappar upp duktigt folk.
    4. Sjysst av Uli som faktiskt sträcker ut en hjälpande hand mycket konkret.
    5. Jävlig rolig kommentar rörande Rolands fula Airaserie, som ju är helt frikopplat från NI och Behringer.

    Jag skrattade åt kommentaren, men kände med folket på NI. Båda sakerna går att göra samtidigt. Jag kan tycka synd om ett företags anställda när det går dåligt och samtidigt se det positiva i att en annan anställer duktig arbetskraft och en tredje får en känga för att de är helt designblinda. Hade kommentaren rört NI och att de fick skylla sig själv för sina skitprodukter eller liknande, då hade det varit skitfult och en tråkig känga mot alla inblandade.

    Säg till om jag missuppfattade ditt inlägg valsolo.

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av BoscoSync Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kommentarer till artikeln postad ovan:

    Ex NI:

    September 2, 2019
    100 peeps fired in Berlin, almost all hardware teams are fired. Maschine stand-alone was cancelled on the first day of mass production.
    Det hintas ju nästan där att det är ett strategiskt beslut. Låt hårdvarugänget gå när maskinen är klar. Skulle så vara fallet är det ju jävligt illa. Spekulerar man fritt tänker man att någon planerar att sälja. Bra säljsiffror, låga kostnader och dyrt försäljningspris på bolaget.

    #börssidekonspirationsgissning

  12. #12

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av pepelogu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det något mer än bara gissningar och spekulationer angående detta?
    Nej, men jag fyller glatt på.

    Från de olika artiklarna låter det som NI antingen lägger ner hårdvarudelen helt och hållet, eller eventuellt bara DJ-delarna, plus Sounds.com som var baserat i LA. (Det kan ju också hända att de gör en rejäl omstrukturering, med helt nya team, men det verkar mindre sannolikt.)

    För att vara ett bolag som är mest känt för mjukvara så har de väldigt mycket hårdvara:

    - Maschine (inklusive Studio, Mikro och Jam)
    - Komplete Kontrol (7 olika modeller)
    - Traktor Kontrol (7 olika modeller där med)
    - Komplete Audio + Traktor Audio

    Jag har svårt att tänka mig att det varit lika lönsamt som mjukvaran, så om NI inte går särskilt bra är det en ganska uppenbar del att skära i. Det finns poänger i att äga hela kedjan hårdvara-mjukvara som tex Apple, men det är inte alls lika starka inlåsningseffekter när det gäller musikhårdvara (nyttan är mindre, det finns fler alternativ, musiker är generellt fattiga och det finns inte samma prestigeeffekter som i att köpa varje ny iPhone-modell).

    Sen verkar det som Sounds.com som var en relativt stor satsning inte verkar ha blivit någon större framgång, så att de lägger ner eller drastiskt skalar ner det är inte så överraskande.

  13. #13
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Tråkigt för de anställda.

    Hoppas man fortsätter hålla liv i Reaktor.... galet bra produkt!

  14. #14

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av BoscoSync Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kommentarer till artikeln postad ovan:

    Citat Ursprungligen postat av Ex NI
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    September 2, 2019
    100 peeps fired in Berlin, almost all hardware teams are fired. Maschine stand-alone was cancelled on the first day of mass production.
    Jag vet inte hur mycket man ska lita på anonyma kommentarer – det där med en standalone-version av Maschine har ryktats om/önskats i evigheter, men gräver man lite mer verkar bevisen för det vara ganska tunna. (Inte så konstigt, eftersom de i praktiken behöver bygga in en komplett dator för att kunna göra något i stil med Akai Force.)

    Dvs, det kan stämma, men jag tror man vill ha åtminstone en källa till för att lita på det.

  15. #15
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, men jag fyller glatt på.

    Från de olika artiklarna låter det som NI antingen lägger ner hårdvarudelen helt och hållet, eller eventuellt bara DJ-delarna, plus Sounds.com som var baserat i LA.
    Hoppas och tror det är långsökt att de lägger ner Komplete Kontrol- resp Maschine-serierna. Tycker Komplete Kontrol är den klart bästa generella controller-integration jag testat hittils, och tycker man ser de klaviaturerna ungefär överallt, så svårt att tro att de inte skulle vara lönsamma, såvida inte NI räknat helt fel på sin prissättning.

  16. #16
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Verkar vara rätt mycket rykten här. Blir tveksam på sanningshalten när så många säger att 100 pers fick gå på dagen från verksamheten i Tyskland, eftersom de har lagstadgade uppsägningstider där.

  17. #17
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Jag tror inte de fick gå på dagen utan fick sitt uppsägningsbesked.

  18. #18
    Stand-alone machine var en flopp, missade massprod dagen med stora marginal, något lökigt som borde snappats upp förr förra kvartalet men ack, prod blir cancelad, huvuden rullar.

    Mina 2 gubbgissningören.

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av SPX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar vara rätt mycket rykten här. Blir tveksam på sanningshalten när så många säger att 100 pers fick gå på dagen från verksamheten i Tyskland, eftersom de har lagstadgade uppsägningstider där.
    Även i Tyskland kan du skriva på ett skitavtal.

    Men för alldel, guesses be guessing

  20. #20

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hoppas och tror det är långsökt att de lägger ner Komplete Kontrol- resp Maschine-serierna. Tycker Komplete Kontrol är den klart bästa generella controller-integration jag testat hittils, och tycker man ser de klaviaturerna ungefär överallt, så svårt att tro att de inte skulle vara lönsamma, såvida inte NI räknat helt fel på sin prissättning.
    Ja, om de skulle lägga ner Maschine skulle jag bli förvånad (de släppte precis en orange specialversion).

    Komplete Kontrol har jag ingen koll på hur bra de säljer, men de har satsat rätt hårt på NKS som standard och det är ju knutet till att det finns hårdvara som stöder det. Men det finns ju massa andra klaviatur, och det är något som är svårare att göra till något unikt.

    Men det handlar ju inte bara om det är lönsamt eller ej, utan om kostnader och marginal jämfört med andra saker man gör i bolaget. Komplete Kontrol A49 och Massive X kostar båda €200, men vinsten på den senare är förmodligen betydligt bättre.

  21. #21
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Även i Tyskland kan du skriva på ett skitavtal.

    Men för alldel, guesses be guessing
    "Lagstadgade uppsägningstider" betyder ju just att du inte kan skriva på några skitavtal. Det är liksom hela poängen.

  22. #22
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stand-alone machine var en flopp, missade massprod dagen med stora marginal, något lökigt som borde snappats upp förr förra kvartalet men ack, prod blir cancelad, huvuden rullar.
    Finns det ö h t någon pålitlig källa som bekräftar att Machine standalone faktiskt ä'r något NI jobbat på, och inte bara några icke-NI-anställdas våta dröm som någon trollar om och låtsas vara uppsagd NI-anställd i kommentarsfältet?

  23. #23
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    NI är verkligen ett företag som fallit bort från min radar de senaste åren. Känns som om de levt på gamla meriter rätt länge, nåja på min lokala musikaffär verkar deras försäljning av NI produkter vara försumbar.

    Japp jag har kört både Machine och Komplete i olika varianter.

  24. #24
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det ö h t någon pålitlig källa som bekräftar att Machine standalone faktiskt ä'r något NI jobbat på, och inte bara några icke-NI-anställdas våta dröm som någon trollar om och låtsas vara uppsagd NI-anställd i kommentarsfältet?
    Som det stod i raden du raderade i din quote: det var en gubbgissning.

  25. #25
    Citat Ursprungligen postat av SPX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Lagstadgade uppsägningstider" betyder ju just att du inte kan skriva på några skitavtal. Det är liksom hela poängen.
    Det ska jag meddela mina startup-life besvikna vänner i Berlin.

  26. #26

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    NI är verkligen ett företag som fallit bort från min radar de senaste åren. Känns som om de levt på gamla meriter rätt länge, nåja på min lokala musikaffär verkar deras försäljning av NI produkter vara försumbar.
    Min gissning är att mjukvara är deras stora intäktskälla, och det är inte lika uppenbart något som säljs i musikaffärer.

    Personligen tycker jag de är ett av bolagen som vågar göra nya grejer i mjukvara – Form, Razor, Prism, Massive (när det kom…) och många till, så jag hoppas det löser sig för dem. Jag har en hel del av deras effektpluggar också, och de känns lite underskattade.

  27. #27
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    För övrigt (Imho) himla onödigt svar till Ulis jobberbjudande Hade jag fått kicken o ngn ”konkurrent” ber mig söka hos dem hade jag enbart varit tacksam.
    Jag känner inte Uli personligen men jag har svårt att se att den mannen gör det där för att vara schysst. Men gött om dom som vill kan få ett jobb snabbt efter uppsägning.

  28. #28
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    de släppte precis en orange specialversion
    Och jag tror jag hann knipa en. Väntar dock på bekräftelse.

  29. #29
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Är det i Sverige så heter det varsel. Varslet måste ges till alla anställda och även till Arbetsförmedlingen så att man har en chans att se till att det finns personal som kan hantera alla. Särskilt när det är ett större antal... kan ge böter till företaget om man hoppar över detta.

    Är det ett litet antal så ser man mellan fingrarna. Varsel ska ske i god tid innan uppsägningen. har vart med om att varslet kom två månader innan uppsägningen och uppsägningstiden var tre månader.

    Facket ska även vart med och förhandlat, Blir man uppsagd utan att facket är med så kan uppsägningen räknas som ogiltig och en anställd kan säga nej, vägra skriva under något med hänvisning till att företaget ska kontakta fackförbundet.
    Senast redigerat av Modellear den 2019-09-03 klockan 23:26.

  30. #30
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Här är en pressrelease från NI som jag hittade på djworx.com som förklarar hur det ligger till

    Native Instruments centralizes organization and reduces global headcount to focus on platform strategy

    Berlin, August 29, 2019 – Native Instruments, the world’s leading provider of software and hardware for computer-based music production, announced today a plan to centralize their global business operations, which includes a headcount reduction of 20% across all locations. The key reason for this difficult decision is to create the right organizational setup to focus on the development of a new, unified and fully integrated platform on which the company’s entire portfolio of products and services will be available next year. This change comes despite growing revenues in 2018 and the first half of 2019, but as a response to an increasing cost structure due to the company’s previous divisional setup and multi-brand approach.

    “Today is a very emotional day for the Native community. We’ve been driving innovation in music creation since the 1990s. First through software instruments, then by expanding to an integrated ecosystem with complementing hardware and now by creating a unified platform experience for the modern music producer,” said Daniel Haver, the company’s CEO and co-founder. “To make this transformation successful, we needed to adapt our strategy, including a centralized functional setup that can support our vision of ‘One Native’. Unfortunately, this also means we had to make some tough decisions and part ways with a number of employees. This has been the hardest part of this transformation,“ he added.

    Global headcount reduction of 20%

    As a consequence of the company’s newly centralized organization to focus on its future strategy, Native Instruments had to make the difficult decision to reduce its workforce by around 100 employees across all sites. With most of the affected employees located at the company’s headquarters in Berlin, the departments that were impacted by the consolidation include Sales & Distribution, Marketing & Product Management, Administration and Engineering. All employees were informed about these changes on Thursday, August 29, 2019. The company regrets the impact this has on their employees, their families and the community. In addition to severance packages and outplacement services, Native Instruments has also established contacts with other Berlin-based companies that are currently looking for highly qualified personnel.

    “This was the most difficult decision we had to make in our entire history, as our past successes have been enabled by the work of some of the best and most passionate people in the music industry. We thank all employees for their commitment, hard work, and their high degree of loyalty to Native Instruments. We are fully committed to doing all we can to take care of our employees impacted during this difficult time,” said Daniel Haver.

    New platform starting in 2020

    Recognizing changing customer behaviors worldwide, the aim of focusing on a unified platform strategy is to create an expandable commercial and technological basis for future growth in the digital music production area. For that, a new platform is currently being developed with the goal of offering new ways of accessing the company’s core products and services, as well as complementary ones from third-parties. The centralized platform will also include the company’s expanded portfolio of loops and samples, which is currently part of sounds.com, and will launch in 2020. The company’s previous divisional structure, functional and brand silos, did not allow for a successful implementation of this strategy up until this point.

    “Customers today are expecting a seamlessly integrated experience when consuming and accessing creative goods and services. We are confident that we can offer music producers worldwide a unique and premium experience by connecting our existing ecosystem of award-winning software and hardware to a centralized online service,” said Mate Galic, Native Instruments’ Chief Innovation Officer and President. “In the past, we expanded in different product lines, which was also reflected in our organizational structure. Our platform vision, however, requires a much more collaborative approach, having all parts of the company work together towards one common goal.”

  31. #31
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Även CDM har fått samma pressrelease.

  32. #32
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    CDM har nu fått lite mer info:

    Our new organization aims to break down functional and brand silos that have developed over time through the continuous expansion of our portfolio. Given our broad spectrum of products and the overlap between roles, it means that certain areas of product development are affected more than others by the redundancies.

    [...]

    We are fully committed to our existing brands Komplete, Maschine and Traktor. The reason why we are focusing on a platform strategy is actually to improve the experience for all users of our products


    Källa: https://cdm.link/2019/09/native-inst...ponds-layoffs/

  33. #33
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Låter som att en agil coach haft ett finger med i spelet

  34. #34
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Blir väl antagligen en gemensam kodbas för alla deras hårdvaruprylar samt cloud för mjukvaran.

  35. #35
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Info? Det där kallar vi osilat dösnack från kommunikationsansvarig Ge oss gatans åsikter tack. Finns ju en sajt för det - Glassdoor.

  36. #36
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

  37. #37
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Problemet med alla sådana rating-siter är att det finns ett inbyggt negativt bias därför att de som är förbannade är mycket mer benägna att skriva än de som är nöjda...

  38. #38
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Aber naturlich men NI hade ändå överraskande negativa kommentarer

  39. #39
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aber naturlich men NI hade ändå överraskande negativa kommentarer
    Har du kollat Behringer på den siten? Stor humor.

  40. #40
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Den här branschen är sjuk på ngt vis - verkar finnas många Billebro där ute

  41. #41
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...och många hotheads...

  42. #42
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Problemet med alla sådana rating-siter är att det finns ett inbyggt negativt bias därför att de som är förbannade är mycket mer benägna att skriva än de som är nöjda...
    Exakt. Helt värdelöst. Av 200 kunder per år är det de 2 som är missnöjda som ger betyg och de 198 nöjda berättar för släkt och vänner hur bra det var men inte via social media. Dessutom finns det idioter som vill bli Google-stjärnguider som inte ens köpt produkten som gör "recensioner". Läskig vilda västern på nätet.

  43. #43
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Exakt. Helt värdelöst. Av 200 kunder per år är det de 2 som är missnöjda som ger betyg och de 198 nöjda berättar för släkt och vänner hur bra det var men inte via social media. Dessutom finns det idioter som vill bli Google-stjärnguider som inte ens köpt produkten som gör "recensioner".
    Helt värdelöst är det ju inte och på Glassdoor är det ju betyg på arbetsplatser och ledning inte på produkter. Man ska så klart ta alla recensioner med en nypa salt men det märks oftast vilka som kommer med relevant kritik.

  44. #44
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt värdelöst är det ju inte och på Glassdoor är det ju betyg på arbetsplatser och ledning inte på produkter. Man ska så klart ta alla recensioner med en nypa salt men det märks oftast vilka som kommer med relevant kritik.
    +1

  45. #45
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt värdelöst är det ju inte och på Glassdoor är det ju betyg på arbetsplatser och ledning inte på produkter. Man ska så klart ta alla recensioner med en nypa salt men det märks oftast vilka som kommer med relevant kritik.
    Visst, men det är fortfarande så att chansen att den som blivit uppsagd av någon anledning skriver av sig lite är bra mycket större än den stora majoritet anställda som antagligen är hyffsat nöjda med sin anställning men betraktar den som ett kneg, typ.

  46. #46
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visst, men det är fortfarande så att chansen att den som blivit uppsagd av någon anledning skriver av sig lite är bra mycket större än den stora majoritet anställda som antagligen är hyffsat nöjda med sin anställning men betraktar den som ett kneg, typ.
    +1

    Dock så verkar faktiskt betyg på App Store och Google Play vara hyffsat rättvisande, det är nog tillräckligt enkelt att sätta betyg där så att även de som är nöjda betygsätter (även om en hel del "fuskar med" uppmaningar av typen "sätt fem stjärnor" och har direktlänk till sådant).

  47. #47
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1

    Dock så verkar faktiskt betyg på App Store och Google Play vara hyffsat rättvisande, det är nog tillräckligt enkelt att sätta betyg där så att även de som är nöjda betygsätter (även om en hel del "fuskar med" uppmaningar av typen "sätt fem stjärnor" och har direktlänk till sådant).
    Finns ju ofta en "nag screen" som dyker upp efter någon vecka. Tror det hjälper, inte minst att få nöjda och skapligt nöjda användare att betygsätta/kommentera.

  48. #48
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visst, men det är fortfarande så att chansen att den som blivit uppsagd av någon anledning skriver av sig lite är bra mycket större än den stora majoriteten anställda
    Jo men som sagt så är det ganska lätt att läsa sig till vilka som ger relevant kritik och vilka som bara är pissed off för att de just förlorat sitt jobb. En del av de sistnämdas inlägg kan dock vara väldigt underhållande.

  49. #49
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo men som sagt så är det ganska lätt att läsa sig till vilka som ger relevant kritik och vilka som bara är pissed off för att de just förlorat sitt jobb. En del av de sistnämdas inlägg kan dock vara väldigt underhållande.
    Jo, men du har fortfarande kraftig selection bias, eftersom det i huvudsak är de med negativa upplevelser som skriver, vare sig de är sakliga eller ej. Det betyder inte att de som är sakilga inte ger korrekt bild av problem, men för varje skribent som upplever problem kan det finnas en eller tio tusen anställda som varken tokälskar sitt jobb eller upplever problem, och därför inte skriver. De två scenariona är väldigt olika arbetsplatser, men ser lika ut på glassdoor om bara den med negativa erfarenheter skriver.

  50. #50
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, men du har fortfarande kraftig selection bias, eftersom det i huvudsak är de med negativa upplevelser som skriver, vare sig de är sakliga eller ej. Det betyder inte att de som är sakilga inte ger korrekt bild av problem, men för varje skribent som upplever problem kan det finnas en eller tio tusen anställda som varken tokälskar sitt jobb eller upplever problem, och därför inte skriver. De två scenariona är väldigt olika arbetsplatser, men ser lika ut på glassdoor om bara den med negativa erfarenheter skriver.
    Om det du skriver stämde till 100% så hade alla företag fått en etta i snittbetyg men så är det ju inte. Tror företag med röriga strukturer med ledningar som ger oklara beslut ofta är de som får sämst recensioner på Glassdoor och de med ledare som typ Uli Behringer de som vill ha fingret med i alla syltburkaf

  51. #51
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det du skriver stämde så hade alla företag fått en etta i snittbetyg men så är det ju inte. Tror företag med röriga strukturer med ledningar som ger oklara beslut ofta är de som får sämst recensioner på Glassdoor och de med ledare som typ Uli Behringer de som vill ha fingret med i alla syltburkaf
    Nej, alla hade inte fått etta, för det finns (nästan) alltid några supernöjda, eller några som i största allmänhet gillar att rate:a, och alla sakligt missnöjda sätter inte en etta m m. Men det betyder inte att det inte finns en stor selection bias. (Studier visar väl att missnöjda har störst motivation att betygsätta på liknande sätt, följt av de supernöjda, och att de i mitten knappt aldrig orkar skriva...)

    M a o. Det är inte värdelöst, men det är inte hela sanningen.

  52. #52

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dock så verkar faktiskt betyg på App Store och Google Play vara hyffsat rättvisande, det är nog tillräckligt enkelt att sätta betyg där så att även de som är nöjda betygsätter (även om en hel del "fuskar med" uppmaningar av typen "sätt fem stjärnor" och har direktlänk till sådant).
    Apple ändrade reglerna för hur ofta och när man får fråga om recensioner för något år sedan (iOS 10.3 verkar det som), så jag tror att det inte längre är tillåtet att pusha bara de som sätter 5 stjärnor till App Store, vilket annars var en ganska vanlig metod, just för att det höjer betyget.

  53. #53
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Snackade med en kodare på NI Berlin för nåt år sen som beskrev det ganska likt flera jag läst nu på Glassdoor, bra på många sätt men också uppenbara problem med ledning och intern kommunikation vilket gjorde att han letade sig därifrån.

  54. #54
    Astral
    Astral är inte uppkopplad
    Astrals avatar
    Senior
    Nu har ja inte testat Massive X men tycker NI inte gjort mycke bra de sista decenniet. Kan förså att de inte går så bra när konkurrenter som u-he å xils lab släpper betydligt grymmare å mer kreativa produkter

  55. #55
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Saxat från CDM
    Update: One specific bit of news. The Reaktor team is unaffected, for anyone who was worried about that. (That stands to reason; Reaktor and Reaktor Blocks now lie at the heart of a lot of NI’s newest sound content, apart from a legacy stretching back to the company’s origins. But as those engineering teams specifically impact the products in an intimate and hard-to-replace way, it remains good news.)
    Puh...

  56. #56
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    NI gör kanske världens två bästa plugin reverb. RC24 och RC48. Låter bättre än både Relab och UADs versioner.

  57. #57
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    NI gör kanske världens två bästa plugin reverb. RC24 och RC48. Låter bättre än både Relab och UADs versioner.
    Det var Softube som utvecklade RC24 och RC48.

Liknande ämnen

  1. Dave Smith Instruments söker folk
    Av deadbeat i forum Nyheter
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2015-05-18, 21:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •