Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4
Resultat 181 till 211 av 211

Ämne: Reason 11

  1. #181

    Veteran
    Minst Standard.
    Några av godsakerna jag använder som mest är Parsec, Polar och Rotor. Dessa är värda det extra priset för Suite.
    Jag är sedan tidigare Reason Drumkits, använder det jättemycket också trots att jag äger en massa andra trumpluggar.

  2. #182
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och... är det fortfarande så att man måste ha biblioteken på systemdisken (C:\) eller kan man välja placering själv?
    Det här undrar jag också.

  3. #183
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minst Standard.
    Några av godsakerna jag använder som mest är Parsec, Polar och Rotor. Dessa är värda det extra priset för Suite.
    Jag är sedan tidigare Reason Drumkits, använder det jättemycket också trots att jag äger en massa andra trumpluggar.

    En liten tanke jag har är att, well jag har ju NI Komplete Ult. 12, Maschine, V-collection och en himla massa bibliotek till Kontakt. Blir det kanske väl mycket dubbelt upp här...?

  4. #184

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En liten tanke jag har är att, well jag har ju NI Komplete Ult. 12, Maschine, V-collection och en himla massa bibliotek till Kontakt. Blir det kanske väl mycket dubbelt upp här...?
    Laddda hem demon och testkör!
    Jag är otriligt nöjd med allt vad reason har att erbjuda så det inte är klokt egenligen.

  5. #185
    Stefan Aronsson
    Stefan Aronsson är inte uppkopplad
    Stefan Aronssons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Och... är det fortfarande så att man måste ha biblioteken på systemdisken (C:\) eller kan man välja placering själv?
    Kul att du funtar på Reason! Intro är mest bang for the buck, Standard har ju åtråvärda synthar såsom Grain och Malström och har du pengarna så är Suite oslagbart.


    Yes, det är ett systemkrav att saker och ting ligger på systemdisken. Jag vet att vissa har meckat med genvägar och alias och så men det är inget vi supportar.

  6. #186
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Stefan Aronsson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul att du funtar på Reason! Intro är mest bang for the buck, Standard har ju åtråvärda synthar såsom Grain och Malström och har du pengarna så är Suite oslagbart.


    Yes, det är ett systemkrav att saker och ting ligger på systemdisken. Jag vet att vissa har meckat med genvägar och alias och så men det är inget vi supportar.
    Kanske en idé att låta användarna välja var de vill ha de ofta rätt skrymmande ljudbiblioteken. Det är ju mer eller mindre standard att lägga dem på en separat disk.

    Se det som en liten feature request till kommande versioner.

  7. #187

    Veteran
    Det är väl inte mer än 4GB förvisso.

    Andra ljudbibliotek än Reasons medföljande kan du lägga på en annan disk. Så gör jag.

  8. #188
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    RE:s måste man ha på systemdisken va? Eller är det ändrat nu? Med suite blir det ju en hel del gigabyte om man vill ha alla installerade (och det vill man ju!).

  9. #189
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag tycker intro är nice. Europa räcker för alla syntbehov i princip, men de andra är också trevliga (saknar malström). Effekter man får med räcker också, bra reverb, mastering suite och så audiomatic som jag använder typ jämt. Har bara köpt polar eller vad den heter för knasdelayn och kanske ibland pitch-fetning.

    Synd bara att reaper är så jävla kass som daw. Man har liksom ingen kontroll eller flexibilitet när man redigerar ljudfiler. Ingen. Känns som att använda logic 7 med parkinson typ. Så man behöver ha ett annat program för ljudredigering trots att reason ”kan” det.

  10. #190

    Veteran
    Vad är det du inte kan göra med Reason?
    Man kan kompa, flytta markörer för att få grejer i takt, kvantisera audio, klippa isär, crossfade, stämma sång, skapa REX filer... etc etc
    Dessutom finns en enkel sample editor till instrumenten.

    Vad är det du saknar?
    Nyfiken.

  11. #191
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det du inte kan göra med Reason?
    Man kan kompa, flytta markörer för att få grejer i takt, kvantisera audio, klippa isär, crossfade, stämma sång, skapa REX filer... etc etc
    Dessutom finns en enkel sample editor till instrumenten.

    Vad är det du saknar?
    Nyfiken.
    Typ att kunna crossfejda mellan två ljudfiler. Nu har de iofs släppt det, såg jag. Förstår inte hur den funktionen inte fanns från början
    Mest att interfacet för att automatisera, klippa, redigera filer är så otroligt sopigt och på något vis lågupplöst.
    Jag vill också kunna ändra uppspeöningshastigheten på ljudfiler (inte time stretch) men det går inte.

  12. #192

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Typ att kunna crossfejda mellan två ljudfiler. Nu har de iofs släppt det, såg jag. Förstår inte hur den funktionen inte fanns från början
    Mest att interfacet för att automatisera, klippa, redigera filer är så otroligt sopigt och på något vis lågupplöst.
    Jag vill också kunna ändra uppspeöningshastigheten på ljudfiler (inte time stretch) men det går inte.
    Är det någon annan DAW som du jämför med?

    Jag retar mig mest på att punch in/out rec inte finns. En tidstjuv bortom sans och vett för mig.

  13. #193
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Eller typ att det tar (lång) tid att normalisera en vanlig ljudfil. Man kan liksom sitta och vänta. I reaper tar det lika lång tid som ett musklick. Kanske annan sak, men är en del som känns så laggigt.

  14. #194

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller typ att det tar (lång) tid att normalisera en vanlig ljudfil. Man kan liksom sitta och vänta. I reaper tar det lika lång tid som ett musklick. Kanske annan sak, men är en del som känns så laggigt.
    Hos mig normaliserar det på ett musklick. Plopp färdigt.
    Laggig? Min upplevelse är precis tvärtom, Reason är aldrig laggigt men Logic och Tracktion kan jag uppleva som laggiga.

  15. #195
    Smultronizer
    Smultronizer är inte uppkopplad

    Senior
    Välj Suite. Det är en no-brainer! Testa demoversionen innan du köper... och man behöver inte ha de på systemdisken. Bara att lägga en ”pekare” till där du har biblioteken. Har du alltid kunnat dock.

  16. #196
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hos mig normaliserar det på ett musklick. Plopp färdigt.
    Laggig? Min upplevelse är precis tvärtom, Reason är aldrig laggigt men Logic och Tracktion kan jag uppleva som laggiga.
    Ok. Mina datorer är inte så snabba, men det märks inte i reaper.

    Jag är rätt säker på att jag gör saker reason inte är ”tänkt” för, men begränsningarna och det störiga interfacet (som verkar gå hand i hand) känns så onödiga, det hade gått att göra det jag vill.

  17. #197
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl inte mer än 4GB förvisso.

    Andra ljudbibliotek än Reasons medföljande kan du lägga på en annan disk. Så gör jag.
    Ah! Detta visste jag inte.
    Det är ju en viss skillnad, även om jag fortfarande tycker att ljudbanker och annat ska kunna läggas på valfri plats.

  18. #198
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Smultronizer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Välj Suite. Det är en no-brainer! Testa demoversionen innan du köper... och man behöver inte ha de på systemdisken. Bara att lägga en ”pekare” till där du har biblioteken. Har du alltid kunnat dock.
    Och med 'pekare' antar jag att du menar (i Windows) att man skapar en shortcut i Reason-directoryt på systemdisken som pekar på tex an annan hårddisk? Som man får göra om man vill flytta på Omnispheres bibliotek?

  19. #199
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Att inte kunna pitcha ljudklipp är irriterande men går att komma förbi genom att dra in klippet i en sampler typ nnxt.

    Punch in/out är obegripligt att de inte har lagt in.

    Dock tycker jag att compingen är väldigt bra och relativt lättarbetad.

    Jag ser fram emot högupplöst grafik också, då jag har retina-skärm på min datamaskin.

    Reason är helt grymt men också frustrerande ibland.

  20. #200
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att inte kunna pitcha ljudklipp är irriterande men går att komma förbi genom att dra in klippet i en sampler typ nnxt.

    Punch in/out är obegripligt att de inte har lagt in.

    Dock tycker jag att compingen är väldigt bra och relativt lättarbetad.

    Jag ser fram emot högupplöst grafik också, då jag har retina-skärm på min datamaskin.

    Reason är helt grymt men också frustrerande ibland.
    Jo, men samplern är en sopig lösning, lite av ett skämt.

  21. #201

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, men samplern är en sopig lösning, lite av ett skämt.
    Nu sysslar du med lite annorlunda musik ibland jämfört med mig.
    Redigeringen är för mig som sysslar med mer poporienterad musik bättre i Reason än den i Reaper. Jag kan synka upp och stämma min sång på nolltid jämfört med Reaper.
    Övrig redigering är nästan identisk med Reaper förutom att man inte kan pitcha ned på det sätt som du vill, om man inte använder samplern.
    Jag har använt sampler för detta och bouncar sedan ut resultatet på ett nytt spår. Men jag använder sällan just den funktionen förstås.
    Senast redigerat av drloop den 2020-05-06 klockan 09:04.

  22. #202
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu sysslar du med lite annorlunda musik ibland jämfört med mig.
    Redigeringen är för mig som sysslar med mer poporienterad musik bättre i Reason än den i Reaper. Jag kan synka upp och stämma min sång på nolltid jämfört med Reaper.
    Övrig redigering är nästan identisk med Reaper förutom att man inte kan pitcha ned på det sätt som du vill, om man inte använder samplern.
    Jag har använt sampler för detta och bouncar sedan ut resultatet på ett nytt spår. Men jag använder sällan just den funktionen förstås.
    Fast du måste erkänna att det är pinsamt att crossfade (alltså när man drar två ljudfiler så att de överlappar) kom först nu?

    Men, vi kan nog lägga ned diskussionen. Interface är en smaksak, jag gillar reapers system där man drar på olika punkter på ljudfiler. Det mesta går väl i reason.

    För att inte bara kasta vag skit på reason öppnade jag upp det nu:
    Den vertikala zoomen tar slut. Jag vill zooma mer men jag får inte, verkar det som?
    Det verkar inte gå att redigera automation från sequencer-viewn utan man måste "skapa" den från racket
    Automationen är i "regioner" (eller vad nu de färgade fälten kallas) vilket kanske är smart, men man måste "öppna" dem för att redigera vilket blir ett onödigt extra steg. Pennan ritar annars nya tomma regioner... Men det är ju smart om man vill typ loopa automation eller kopiera (nu kommer fördomarna!) ett filtersvep till alla refränger.
    Man kan skriva in ett precist värde för en punkt, men det är kvantiserat (inga decimaler) och bara att värde mellan 0-1000, medan det i Reaper heter som i pluginet, alltså hz om man redigerar en eq, osv.

    Känns liksom logic, som att arvet från midi-eran har fått för mycket att säga till om.

    Det är väl petitesser (förutom crossfade!) och egentligen en fråga om smak (och vad man gör). Men jag har ofta känt att det jag vill göra (som faktistk inte är så galet/avancerat) inte går, eller är för jobbigt för att jag ska orka. Kände samma sak när jag använde logic förut, någon har bestämt att datorn inte "kan".

  23. #203

    Veteran
    Nä alla kan inte gilla allt. Reaper funkar lika bra som Cubase för mig, inte alls. Dödar min kreativitet, men är bra när man skall skripta grejer och göra batchkörningar.

  24. #204
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Stefan Aronsson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yes, det är ett systemkrav att saker och ting ligger på systemdisken. Jag vet att vissa har meckat med genvägar och alias och så men det är inget vi supportar.
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl inte mer än 4GB förvisso.

    Andra ljudbibliotek än Reasons medföljande kan du lägga på en annan disk. Så gör jag.
    Ok, så själva programmet med installerade fabriksljud mm på ca 4 GB måste ligga på systemdisken, det köper jag.

    Men mina egna rex-bibliotek mm som börjar krypa upp mot 90 GB kan jag alltså lägga på en annan disk utan att behöva meka med genvägar eller dylikt?

    Jag antar att Reason kommer fråga efter t ex rex-filerna om man flyttar dem men när de väl är lokaliserade så borde det väl bara vara att spara projektet igen?

    Orsaken till att jag frågar är att jag har ett ganska fett eget bibliotek och det var ju ingen issue när hårddiskarna var stora och billiga men med dagens ssd-diskar så har vi ju backat en del vad gäller utrymme kontra pris. Min Reason-mapp tar alltså upp en försvarlig del av hårddisken idag men skulle jag kunna flytta mina egna sound så skulle det ju frigöra rejält med utrymme.

  25. #205

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, så själva programmet med installerade fabriksljud mm på ca 4 GB måste ligga på systemdisken, det köper jag.

    Men mina egna rex-bibliotek mm som börjar krypa upp mot 90 GB kan jag alltså lägga på en annan disk utan att behöva meka med genvägar eller dylikt?

    Jag antar att Reason kommer fråga efter t ex rex-filerna om man flyttar dem men när de väl är lokaliserade så borde det väl bara vara att spara projektet igen?

    Orsaken till att jag frågar är att jag har ett ganska fett eget bibliotek och det var ju ingen issue när hårddiskarna var stora och billiga men med dagens ssd-diskar så har vi ju backat en del vad gäller utrymme kontra pris. Min Reason-mapp tar alltså upp en försvarlig del av hårddisken idag men skulle jag kunna flytta mina egna sound så skulle det ju frigöra rejält med utrymme.
    Går fint att flytta refills och samples som inte är Reasons egna vart som helst. Man får precis som du säger låta låten hitta biblioteken igen men sedan är det bara att spara om låten.

  26. #206
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, så själva programmet med installerade fabriksljud mm på ca 4 GB måste ligga på systemdisken, det köper jag.
    Jag tror att du kan skapa länkar för fabriksljuden.

    Se mer här: https://forum.reasontalk.com/viewtopic.php?f=4&t=7514631

  27. #207
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går fint att flytta refills och samples som inte är Reasons egna vart som helst. Man får precis som du säger låta låten hitta biblioteken igen men sedan är det bara att spara om låten.
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att du kan skapa länkar för fabriksljuden.

    Se mer här: https://forum.reasontalk.com/viewtop...?f=4&t=7514631
    Tack!

  28. #208
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast du måste erkänna att det är pinsamt att crossfade (alltså när man drar två ljudfiler så att de överlappar) kom först nu?

    Men, vi kan nog lägga ned diskussionen. Interface är en smaksak, jag gillar reapers system där man drar på olika punkter på ljudfiler. Det mesta går väl i reason.

    För att inte bara kasta vag skit på reason öppnade jag upp det nu:
    Den vertikala zoomen tar slut. Jag vill zooma mer men jag får inte, verkar det som?
    Det verkar inte gå att redigera automation från sequencer-viewn utan man måste "skapa" den från racket
    Automationen är i "regioner" (eller vad nu de färgade fälten kallas) vilket kanske är smart, men man måste "öppna" dem för att redigera vilket blir ett onödigt extra steg. Pennan ritar annars nya tomma regioner... Men det är ju smart om man vill typ loopa automation eller kopiera (nu kommer fördomarna!) ett filtersvep till alla refränger.
    Man kan skriva in ett precist värde för en punkt, men det är kvantiserat (inga decimaler) och bara att värde mellan 0-1000, medan det i Reaper heter som i pluginet, alltså hz om man redigerar en eq, osv.

    Känns liksom logic, som att arvet från midi-eran har fått för mycket att säga till om.

    Det är väl petitesser (förutom crossfade!) och egentligen en fråga om smak (och vad man gör). Men jag har ofta känt att det jag vill göra (som faktistk inte är så galet/avancerat) inte går, eller är för jobbigt för att jag ska orka. Kände samma sak när jag använde logic förut, någon har bestämt att datorn inte "kan".
    Jag håller med mycket här. Samtidigt är det väldigt trevligt att kunna koppla ihop typ vad som helst med vad som helst och skapa nya intressanta ljud. Jag tycker comp och slice edit är riktigt bra nuförtiden.

    Och personligen så blir jag glad av reasons design/ux/ui. Det känns varmt. Testade tracktion och blev inte så inspirerad. Samma sak med StudioOne, men där jobbade jag för kort tid för att vänja mig.

  29. #209
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag håller med mycket här. Samtidigt är det väldigt trevligt att kunna koppla ihop typ vad som helst med vad som helst och skapa nya intressanta ljud. Jag tycker comp och slice edit är riktigt bra nuförtiden.

    Och personligen så blir jag glad av reasons design/ux/ui. Det känns varmt. Testade tracktion och blev inte så inspirerad. Samma sak med StudioOne, men där jobbade jag för kort tid för att vänja mig.
    Ja, racket är nice, om än också rätt gammeldags. Hade ibland gärna inte haft låtsaskablar och en massa yta ägnad åt klistermärken och fläktar, osv.

  30. #210
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, racket är nice, om än också rätt gammeldags. Hade ibland gärna inte haft låtsaskablar och en massa yta ägnad åt klistermärken och fläktar, osv.
    Ja det är tudelat för mig. Delvis beror väl designen på baksidan av racket på hur enheten ser ut på framsidan. Så i vissa fall fylls den med "någonting" som inte har en funktion.

    Att dra sladdarna är ju ofta rätt segt, men reason kan auto-koppla enheter och även koppla om dem om du byter ordning på dem.

    Kanske kan man komma fram till en annan analogi än sladdar för att visualisera ljud eller CV-flöde.

  31. #211
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Propellerheads och några få andras enheter är mer än OK - merparten av Rack Extensions från små utvecklare avslöjar snabbt att man inte har förstått designspråket. Dessa känns väldigt oattraktiva rent visuellt.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-09-26, 11:22
  2. Reason 6.5 / Reason Essentials 1.5 - Beta
    Av eXode i forum Reason Studios
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-05-06, 22:46
  3. Reason 6 och Reason Essentials
    Av eXode i forum Reason Studios
    Svar: 78
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 07:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •