Resultat 1 till 35 av 35

Ämne: Hårddiskar vs. SSD testat i dator

  1. #1
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran

    Hårddiskar vs. SSD testat i dator

    Jag var på gång att ersätta en äldre hårddisk med en nyare och större utrymme: Då såg jag en test emellan de allra snabbaste M2 NVMe-diskarna och senaste moderkorten med stöd för PCIe v.4.0
    Länk:https://www.youtube.com/watch?v=u1lSIg2lxTg
    Han rekommenderade där ett gratis diskanalysprogram som heter CrystalDiskMark v6.0.2. När jag testade mina två SSD mot två interna HDiskar med ett par år på nacken, fick jag en chock! Datahastigheten för småskalig slumpmässig skrivning/läsning är runt 45-60 ggr högre på SSD, och då är läsning 32MB/s resp. .7MB/s , och skrivning på 103MB/s resp. 1,7MB/s
    Att strömma stora filer i block klarar hårddiskarna hyfsat snabbt, men bollande av data under processning är dom usla på! Jag kollade om någon disk var fragmenterad i datorn, men det var ingen alls. Så nu blir det enbart arkivering/backup på gamla hårddiskar som gäller för mej.
    Kan tillägga att en SSD (Samsung 850 250Gb) satt i sata-port, och den andra (WD SN Blue500 250Gb) satt i en M2-sockel.
    Emellan dessa två var värden 32 mot 47MB/s, och 103 mot 138MB/s. Min M2-disk ska maxa runt 3ggr hastigheten gentemot SATA-portarna. Nyaste PCIe v.4.0 M2-portar är uppe i 4-5000MB/s. Men det är då bara vid blockströmning. Vid nämnda slumpmässiga strömningen, ligger senaste årets SSD-diskar rätt jämt enligt testet.
    Detta förklarar varför mina videoklipp på 250Mb-2Gb är så tröga att hantera på min dator i nuläget, tror jag...
    Jag har aldrig kört RAID-diskar i datorer, vilka bör kringgå fysiska diskars begränsningar på sin tid. Detta från en nyfiken hobbymusiker, som börjat göra Youtube-klipp senaste året

  2. #2
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Ja SSD rockar bara kört med SSD sedan 10 år tillbaka.. fast jag har en stor extern SATA där jag har backup..

  3. #3
    jCoke
    jCoke är inte uppkopplad
    jCokes avatar
    Veteran
    Det är väldig skillnad mellan snurrdisk och SSD. Sen är det väldigt stor skillnaden mellan SSD och SSD, frågan är om man behöver de värsta och om man kan tillgodo göra sig det som enskild användare. I servrar och i Lagringssystem kör vi nästan alltid SSD men vi väljer noga beroende på vad som ska köras. De skiljer också väldigt mycket i pris också.

    En snurrdisk ska snurra skivan så att huvudet kommer på rätt plats där data finns och det kan gå många varv innan den är där. SSD är en minnesarrray som man kan adressera direkt så accesstiden till data är mycket snabbare. En HD (snurr) med SATA gränssnitt klarar ungefär 40-70 IOPS per sekund (skrivningar och läsningar) och beroende på hur layouten är så kan det krävas massor med varv innan man kommer till rätt ställe. Det finns ju SSD med SATA också men de kan prestera från 4000 IOPS till 70.000 IOPS beroende på modell och pris. Sen har vi SSD med PCI (NVME) som använder PCI bussen istället för SATA och då kan man komma upp i 120.000 IOPS per disk. Men de kostar också VÄLDIGT mycket pengar...

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    SSD

  5. #5
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    2 gb är ganska litet när det gäller videofiler så då måste det vara nåt annat som bromsar i datorn. Beroende på program så behöver vissa tydligen processorkräm medan andra bra kräm i grafikkortet och mycket minne på det också. Jag har nog bara HDD varianten i den här maskinen men den spelar up 2,5k raw dng utan problem, 4k MP4 är heller inte nåt problem. Även i redigeringsprogrammet så lirar MP4 k upp utan problem även med lite skruvat på men när man bouncar ut det så ligger det på ca 10 fps lite upp och ner. Full HD raw dng går fortare än realtid att bounca ut till och med och det är filer från kort på USB läsare.

    Den här är inspelad i 25 fps raw dng men bounsades ut i lite över 30 fps


    https://youtu.be//l12VuaJTztg
    Senast redigerat av Sventumba den 2019-08-22 klockan 02:35.

  6. #6
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Men hur skiljer sig ljudkvaliteten?! Jag gillar ljudet av magnetiskt lagrad data, det är varmare än det från logik kretsar. Föredrar naturligtvis stream direkt från disk av den anledningen, annars så ödeläggs det feta ljudet i ram-kretsarna. Vill dock tillägga att DDR3 och DDR4 har ett skarpare ljud än tidigare generationer ram.

  7. #7
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Har kört en m2 ssd som systemdisk länge på min "stora" dator, och den ligger på runt 1300-1500 MB/s och pendlar. Helt underbar, och jag upplevde ett stort lyft när jag gick från en vanlig standard-SSD med SATA-anslutning- Det finns ju en del som säger att de inte märker någon skillnad mellan olika SSD-er, men i så fall tror jag att de i så fall avser de som är anslutna till samma gränssnitt och / eller har samma prestanda.
    Bara för att man byter till m2 istället för SATA innebär det ju inte att det går snabbare utan disken i sig måste vara vassare. Många tillverkare ser ut att bara stöpa om sina diskar med en ny anslutning och i så fall haka på trenden..

    @mush: vet du, kan inte riktigt avgöra om du är seriös eller inte. Både och kanske?

  8. #8
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men hur skiljer sig ljudkvaliteten?! Jag gillar ljudet av magnetiskt lagrad data, det är varmare än det från logik kretsar. Föredrar naturligtvis stream direkt från disk av den anledningen, annars så ödeläggs det feta ljudet i ram-kretsarna. Vill dock tillägga att DDR3 och DDR4 har ett skarpare ljud än tidigare generationer ram.
    Osäker. Har du provat med bättre kablar till SSD-diskarna, tycker de är betydligt mer krävande gällande kabelkvalitet än magnetdiskarna för att komma till sin rätt.


    @defalut: min tolkning är att mush är helt och hållet oseriös. Därav det "seriösa" svaret.

  9. #9
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Osäker. Har du provat med bättre kablar till SSD-diskarna, tycker de är betydligt mer krävande gällande kabelkvalitet än magnetdiskarna för att komma till sin rätt.


    @defalut: min tolkning är att mush är helt och hållet oseriös. Därav det "seriösa" svaret.
    Ibland är det svårt att veta på entusiastforum, men inlägg här brukar vara enklare att tolka än på många andra ställen. Här brukar jag kunna utgå ifrån att folk har en dragning åt att skämta istället för tvärtom.

  10. #10
    klonqs avatar
    Veteran
    Guldplätterade kablar i datorn ser jag som ett default alternativ.

  11. #11
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Guldplätterade kablar i datorn ser jag som ett default alternativ.
    Glöm inte orientering av diskarna också. Diskarna ska placeras längs med jordens kirian linjer, då flyter det bättre. Om diskarna placeras tvärs emot kirian linjerna blir det ett onaturligt flöde av elektroner.

  12. #12
    klonqs avatar
    Veteran
    Glöm inte månens inverkan på en bra mix

  13. #13
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Jo det är inte datorn bakom ratten som kan suga hårt det e det andra

  14. #14
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jCoke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väldig skillnad mellan snurrdisk och SSD. Sen är det väldigt stor skillnaden mellan SSD och SSD, frågan är om man behöver de värsta och om man kan tillgodo göra sig det som enskild användare. I servrar och i Lagringssystem kör vi nästan alltid SSD men vi väljer noga beroende på vad som ska köras. De skiljer också väldigt mycket i pris också.

    En snurrdisk ska snurra skivan så att huvudet kommer på rätt plats där data finns och det kan gå många varv innan den är där. SSD är en minnesarrray som man kan adressera direkt så accesstiden till data är mycket snabbare. En HD (snurr) med SATA gränssnitt klarar ungefär 40-70 IOPS per sekund (skrivningar och läsningar) och beroende på hur layouten är så kan det krävas massor med varv innan man kommer till rätt ställe. Det finns ju SSD med SATA också men de kan prestera från 4000 IOPS till 70.000 IOPS beroende på modell och pris. Sen har vi SSD med PCI (NVME) som använder PCI bussen istället för SATA och då kan man komma upp i 120.000 IOPS per disk. Men de kostar också VÄLDIGT mycket pengar...
    M2 NVMe ligger på samma prisnivå som SATA SSD, men snurrdiskar är mycket billigare, ja. Man måste ha ledig M2 sockel, alt. sätta i en adapter på PCIe-plats. Så ska jag göra för att få in min andra M2 SSD i datorn. Men se upp för M2 SSD som ändå bara kör SATA-hastighet. dom är lika dyra men har lägre hastighet.

  15. #15
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Sventumba Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    2 gb är ganska litet när det gäller videofiler så då måste det vara nåt annat som bromsar i datorn. Beroende på program så behöver vissa tydligen processorkräm medan andra bra kräm i grafikkortet och mycket minne på det också. Jag har nog bara HDD varianten i den här maskinen men den spelar up 2,5k raw dng utan problem, 4k MP4 är heller inte nåt problem. Även i redigeringsprogrammet så lirar MP4 k upp utan problem även med lite skruvat på men när man bouncar ut det så ligger det på ca 10 fps lite upp och ner. Full HD raw dng går fortare än realtid att bounca ut till och med och det är filer från kort på USB läsare.

    Den här är inspelad i 25 fps raw dng men bounsades ut i lite över 30 fps


    https://youtu.be//l12VuaJTztg
    Jag kör USB-kameror i 1280x720 i 25 alt. 30fps i MP4. Vegas Pro 16 använder jag vid redigeringen. När jag hoppar emellan olika delar, i en timmes videofilm, blir det en del buffrande, innan uppspelning. Jag har onekligen ett billigare grafikkort, Nvidia GT730 med 2Gb RAM...

  16. #16
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Glöm inte månens inverkan på en bra mix
    Är nog mer inne på huruvida drivehuset i sig kan göra skillnad (hårdplast vs. metall) vad gäller mekanisk kontra flashbaserat. Ljudmässigt så låter nog metallhus mer "runt", lite som Moogfilter kan göra. Samsung SSD är mer Waldorf Q faktiskt. Tys(k)t, kliniskt och hårt.

    Skämt åsido, jag tror man vinner mest på en m.2 på senare varianter av moderkort. På mitt moderkort (Asus Z97-a) så snor ju dels en m.2 åt sig ett antal kanaler ifrån annat vilket kanske inte är det bästa. Nyare chipset hanterar detta mycket bättre.

  17. #17
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag har stoppat i m.2 kort ((PCIe baserade SSD) i PCIe hållare på min gamla 2009 Mac Pro. Man behöver High Sierra och uppåt.
    700MB i sekunden är inte ovanligt.

  18. #18
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har stoppat i m.2 kort ((PCIe baserade SSD) i PCIe hållare på min gamla 2009 Mac Pro. Man behöver High Sierra och uppåt.
    700MB i sekunden är inte ovanligt.
    Med PCI-Express så finns det möjlighet att gasa på långt mer än 700MB/s, sist jag kollade så kikade jag på en disk av Intel som kunde läsa i 3000MB/s eller något liknande. Så det varierar mycket mellan olika modeller. Det borde fungera även på en 2009 år mac tycker jag. Om du känner för att gasa mer alltså.

  19. #19
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har stoppat i m.2 kort ((PCIe baserade SSD) i PCIe hållare på min gamla 2009 Mac Pro. Man behöver High Sierra och uppåt.
    700MB i sekunden är inte ovanligt.
    Jag har läst på om rekommenderade grafikkort för Vegas Pro... Jag antar att du kör lite fetare grafikkort än mej, Firechild?
    Uppenbart att mitt budgetkort med 2Gb RAM är helfel för smidig videoredigering

  20. #20
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med PCI-Express så finns det möjlighet att gasa på långt mer än 700MB/s, sist jag kollade så kikade jag på en disk av Intel som kunde läsa i 3000MB/s eller något liknande. Så det varierar mycket mellan olika modeller. Det borde fungera även på en 2009 år mac tycker jag. Om du känner för att gasa mer alltså.
    Beror på hur många PCIe lanes som används och vilken version av PCIe som finns i burken.
    Ex. har man 1x lane's kort och PCIe ver.3 så är max 985MB/s

  21. #21
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beror på hur många PCIe lanes som används och vilken version av PCIe som finns i burken.
    Ex. har man 1x lane's kort och PCIe ver.3 så är max 985MB/s
    Läs även på om moderkorten: Ofta delar PCIe-platser bandbredd och IRQ. AMD ger t.ex. ofta nyare CPU högre hastigheter på PCIe-platser, och fler kanaler att tillgå.

  22. #22
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja SSD rockar bara kört med SSD sedan 10 år tillbaka.. fast jag har en stor extern SATA där jag har backup..
    Backup är viktigt!

  23. #23
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Jag bhar nytt M/B, ny CPU och ett SSD M.2 liggande och väntar på installation. Tyvärr följer det med så mycket annat skit - nyinst av Windoze och alla program varav flera betalda för och certifierade ...

    Tills jag får tummen ur ar.....mhålan testar jag en Quackti. Den funkar sketabra att 'muta' fulljud i stirreon. Med den på förstärkaren blir ljudet lungt och tillbakalutat.
    Jag har kört den sittande på PCn några dagar och jag kan känna att mina anslag på tangentbordet känns bättre och jag behöver inte längre gaspedalen till datorn över huvud taget utan har den som nattlampa (kan man byta den blå lysdioden tror ni, och hur länge håller batterierna?). Vi får se om Quackti kan vara behjälplig när jag ska försöka återställa en disk jag av dumhet formaliserat.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7521.JPG 
Visningar:	11 
Storlek:	268,1 KB 
Id:	88924

  24. #24
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Det blir en PCIe NVMe adapter tillsammans med en Intel 660p 2TB M2 SSD-disk som ersätter min gamla hårddisk. Får ju lön på måndag ;-)

  25. #25
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Update:
    * Fick gå in i biosen på moderkortet för att aktivera M2-kortplatsen. Bootar dock datorn från min gamla Samsung 850 SATA SSD, med gamla installationen av Windows 10 från förra moderkortet. Windows accepterade hårdvaruändringen, och reggade om med mitt Microsoftkonto :-)
    * När PCIe-kortet för NVMe/M2-kortet med ett 2TB sattes i, var jag tvungen att ställa om PCIe-kortplatsen i 4X-mode i biosen, för att få maximal hastighet.
    * Det är inte alla moderkort som kan bootas från M2-kort. Kan vara bra att tänka på när man bygger ny dator ;-)

  26. #26
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Sventumba Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När du meckar video märker du nån skillnad mot förr? Jag kör Davinci Resolve och det är mera intresserat av bra kräm och mycket minne på grafikkortet och jag vet inget om Vegas. Vissa program vill ha en saftig processor istället och många proffs på Blackmagic Designs forum pratar om raid av olika slag men jag tror inte jag har läst om att man kör med pci baserade diskar.
    Jag har ett gtx 1080 med x antal gig typ, har glömt.
    Del 1:Gjorde en liten snabbtest efter uppgraderingen, med ett projekt på 10GB i 1280X720 30fps på tidslinjen. Har kopierat samma filer till en M2 2TB. Kan nu hoppa runt i tidslinjen utan fördröjd grafik, ljud och bild synkar. Grafikkortet ersattes lite senare med ett Geforce GTX1050Ti.
    Del 2:Har nu bytt ut äldre controllerkort, för stabilare MIDI-flöden till syntar och från USB-kameror. Testade att skapa videoklipp i min mobil, efter att blivit nyfiken på Rolands videoapp. Bildkvalitén var ryckig och telefonen hade lite svårt redan efter 1min med två filmklipp. Men Magix har en gratis app, som skapar stadig film med skarp bild. Ska nog rigga surfplatta och mobil för olika filmvinklar framöver. Videoklippen borde väl vara kompatibla med Magix egna Vegas Pro 17 i datorn tycker jag.
    Senast redigerat av jocks1 den 2020-08-29 klockan 22:15. Anledning: lite uppgradering av grejer igen

  27. #27

    Veteran
    Härligt med uppgraderingar.
    En grej som kan vara bra att tänka när man kör videoredigering, olika editors använder ibland videokortet och dess minne för att snabba upp processer.
    Tex DaVinci Resolve använder mycket videoacceleration och vill ha mycket videominne och då rockar DaVinci fett. I en dator med lite klenare videokort så funkar Hitfilm bättre än DaVinci.

  28. #28
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men hur skiljer sig ljudkvaliteten?! Jag gillar ljudet av magnetiskt lagrad data, det är varmare än det från logik kretsar. Föredrar naturligtvis stream direkt från disk av den anledningen, annars så ödeläggs det feta ljudet i ram-kretsarna. Vill dock tillägga att DDR3 och DDR4 har ett skarpare ljud än tidigare generationer ram.
    Drloop, hur upplever du ljudmässigt skillnaden mellan vanlig SSD och m2? Är det mer övertoner på de snabbare m2 när slewing hamnar på en högre frekvens?!

  29. #29
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Härligt med uppgraderingar.
    En grej som kan vara bra att tänka när man kör videoredigering, olika editors använder ibland videokortet och dess minne för att snabba upp processer.
    Tex DaVinci Resolve använder mycket videoacceleration och vill ha mycket videominne och då rockar DaVinci fett. I en dator med lite klenare videokort så funkar Hitfilm bättre än DaVinci.
    Vegas nyttjar också grafikkortets minne och processor. Vid grafikkortsbytet så dubblades minnet till 4Gig. Gamla grafikkortet lät som en hårfön, när jag körde videoredigering Ska rekommendera Hitfilm till en kompis som börjat spela in sina spelningar ute med kameror

  30. #30
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag stoppade in följande på min nya studioPC:

    Primär för OS och Ableton mm: WD Black SN750 1TB M.2 SSD
    M.2 2280, PCIe 3.0 x4, NVMe, up to 3470/3000MB read/write. 600TBW

    Sekundär för Omnisphere och kontaktbibliotek mm: Intel 660p 2TB M.2 SSD
    M.2 2280, PCIe 3.0 x4, NVMe, 3D2 QLC, up to 1800/1800 MB/s 200TBW

    Djupt imponerad över farten i dessa..... ;o)
    Senast redigerat av biomoib den 2020-08-30 klockan 12:53.

  31. #31

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Drloop, hur upplever du ljudmässigt skillnaden mellan vanlig SSD och m2? Är det mer övertoner på de snabbare m2 när slewing hamnar på en högre frekvens?!
    För rätt känsla vid inspelning så kör jag tjockdisk.
    Det spinner gött

  32. #32
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag stoppade in följande på min nya studioPC:

    Primär för OS och Ableton mm: WD Black SN750 1TB M.2 SSD
    M.2 2280, PCIe 3.0 x4, NVMe, up to 3470/3000MB read/write. 600TBW

    Sekundär för Omnisphere och kontaktbibliotek mm: Intel 660p 2TB M.2 SSD
    M.2 2280, PCIe 3.0 x4, NVMe, 3D2 QLC, up to 1800/1800 MB/s 200TBW

    Djupt imponerad över farten i dessa..... ;o)
    Japp, jag har närmare 3000MB/s på inbyggda disken i iMac Pro men bara 1200MB/s på mina Intel 660p M.2 som sitter i Magma thunderbolt chassin. Trodde flaskhalsen var 660p men det är nog chassina i så fall. De är kopplade med tb2 kabel trots att ena är tb3 så behöver jag en 3 meters kabel till maskinrummet och det finns inte till tb3 så det blir adaptrar tb3-tb2-kabel-tb2-tb3

  33. #33
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För rätt känsla vid inspelning så kör jag tjockdisk.
    Det spinner gött
    Ja, alltså, det här sköna tjocka magnetmättnadsljudet som man får på band och magnetsnurrdiskar uteblir ju helt på SSD. De låter bara digitalt. *burr*

  34. #34
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, alltså, det här sköna tjocka magnetmättnadsljudet som man får på band och magnetsnurrdiskar uteblir ju helt på SSD. De låter bara digitalt. *burr*
    Jag brukar zippa allt på mina SSD, ger lite samma känsla som bandkompressionen på en gammal HP 2020.

  35. #35
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Gillar erat sköj med audiofilnonsens, men det ska ändå säga att det är inget fel på guldpläterat. Har man maskinen i hög luftfuktighet kan kontaktbleck ärga pyttelite och ge sämre kontakt eller ett litet motstånd i kontaktpunkten. Guld kan inte försämras i normala förhållanden.
    Det är också bättre med guld även om bara ena sidan har det, för det reagerar inte nämnvärt med någon annan metall heller.

    [/AUDIOFIL]
    😁

Liknande ämnen

  1. SSD eller inte SSD?!?
    Av illpostino i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 02:09
  2. Två hårddiskar
    Av the.boss i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 16:49
  3. Firewire-hårddiskar
    Av zongoland i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2004-11-19, 21:50
  4. konfiguration av hårddiskar...
    Av BillyBob i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-03-08, 21:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •