Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Var ligger ni uppe?

godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran

Var ligger ni uppe?

Ögnade igenom "Vem ska betala för kultur-tråden" och snubblade över reset´s tips på Ujo Music. Också sneglat på Choon vilket verkar intressant. Det leder mig till frågorna:

Var ligger ni uppe med era verk? Om vi bortser från aggregators och bolag då.
    Är vissa plattformer bättre än andra för olika genres?

Är grymt ol´school, kör fortfarande Soundcloud. Gjorde ett halvdant försök på Bandcamp med Jipset men gav det inte någon riktig chans egentligen.

theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Spotify, Itunes, google play, youtube etc.

Har märkt att tex den tyska publiken kraftigt föredrar youtube!
    Utanför Sverige så känns youtube ändå som standarden för lyssnande.

Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Ungdomar under 35...lyssnar på Youtube i Sverige också.
    Soundcloud och Bandcamp är ju enbart för de i samma båt, dvs anda musiker och hobbymusiker.
    Spotify känns ändå bra att vara på också. Det är väl Spotify och Youtube Svenne Banan lyssnar på.
    Allt annat är ju försumbart om man vill nå ut till gemene man, men det kanske inte var frågan=?

valsolos avatar
    Vintage
    Har man en aggregator/distributör typ DistroKid så läggs det automagiskt upp på Youtube, fast på en separat "kanal". Typ denna:

https://youtu.be/ZaRg1oL2GAU

Och som det sägs ovan. YOUTUBE är nog det plejset flest lyssnar på. OM man syns i algoritmerna eller har många youtubeföljare på sina kanaler (något jag inte haft ork att hålla på med - därav extremt få spelningar på dessa automatgenererade "klipp")

godscent
    godscents avatar
    Veteran
    Tack för svaren hörrni!

Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Allt annat är ju försumbart om man vill nå ut till gemene man, men det kanske inte var frågan=?
    Jo det var nog precis det frågan var, är lite otydlig ibland Och svaret att allt annat är försumbart känns tydligt nog för mig.

Jag antar att gå via en aggregator är det smidigaste då. Ut med det på Youtube, Spotify mm och marknadsföra det bäst man kan. Hade en liten förhoppning om att det fanns andra plattformar som började hämta ikapp de stora, men men.

valsolos avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av godscent Visa inlägg
    Tack för svaren hörrni!

Jo det var nog precis det frågan var, är lite otydlig ibland Och svaret att allt annat är försumbart känns tydligt nog för mig.

Jag antar att gå via en aggregator är det smidigaste då. Ut med det på Youtube, Spotify mm och marknadsföra det bäst man kan. Hade en liten förhoppning om att det fanns andra plattformar som började hämta ikapp de stora, men men.
    Om du använder denna länk får du rabatt på Distrokid & jag får HELA 5 dollares

https://distrokid.com/vip/seven/593643

godscent
    godscents avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    Om du använder denna länk får du rabatt på Distrokid & jag får HELA 5 dollares

https://distrokid.com/vip/seven/593643
    Klart du ska ha dina dollars, om jag väljer Distro Ska kolla upp lite olika. Har Phonofile sen innan men är sugen på att testa något annat.

SteelberryWorker
    SteelberryWorker är inte uppkopplad
    SteelberryWorkers avatar
    Veteran
    Beroende på målgrupp och genre men iTunes & Apple Music är inte helt försumbara kanaler. Så Distrokid, CD Baby och andra aggregatorer är rätt smidiga i sammanhanget.

Peeter
    Peeter är inte uppkopplad
    Peeters avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Min tidig musik-ensemble Machaut Machine ligger på alla de vanliga ställena (Spotify, Apple, Amazon, Youtube...) via iMusician, främst för att de var en av få aggregatorer som kunde få in klassisk musik överallt, och sen lägger jag själv ut på Bandcamp och Soundcloud.

Överallt för det är det ända sättet att använda tjänster på ett bra sätt: som satelliter till min egen hörna på webben, även känt som "mitt egna varumärke".

Att satsa på en enda tjänst eller ett fåtal är som att bli frivillig PR knegare åt tjänsternas företag.

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Räcker absolut med "en tjänst" - upp till folk att hitta bara

Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    Räcker absolut med "en tjänst" - upp till folk att hitta bara
    Precis därför. Folk hittar tack vare den som promotade (varav vikten att finnas överallt) och varje gång du länkar till tjänsten, så länkar du bort från ditt eget varumärke.

Men jag kan hålla med dig om du menar tjänsten "webbhotell"

Så här tänker jag:

Alla tjänster är som klotterväggar för länkar. Det ända jag vill klottra är MITT namn, inte någon tjänsts namn.

Praktiskt exempel, allt jobb som alla (typ, förutom jag) la ner på att länka till sin MySpace är helt värdelöst idag. Hade dom länkat till sin egen url (varumärke) så hade alla dom länkarna varit relevanta fortfarande. (Givet att dom behållit sitt domainnamn.

Jag kommer aldrig ha kontroll över https://youtube.com/sakrecoer : dom kan banna mig, dom kan gå i konkurs, dom kan bli obsoleta, mm, mm...

Jag kommer mer troligt ha kontroll över https://sakrecoer.com så länge jag har råd med 10$ vart 4e år och internet fungerar med url. Jag skulle till och med kunna peka sakrecoer.com till YouTube/sakrecoer om mitt hotell dog och på sätt behålla kontrollen över trafiken dit.

Jag lägger upp en grej över allt, med en länk till min webbsida. Jag skulle aldrig få för mig att länka till Soundcloud från min sida, ännu mindre från Facebook till Soundcloud.

Visserligen har jag 3 såna länkar här till vänster om min avatar. Men det är för att den skärm realestaten inte kan innehålla min egen webbsida (bara där i boxen när någon trycker på namnet) Och varför ha den tom? I både Spotify profilen och Bandcamp så finns länk till min server.
    Senast redigerat av reSet den 2019-08-26 klockan 15:34.

Ett bra användade av en tjänst är att bädda ner mediet som laddats upp till den på sin egen webbsida och bara länka dit, istället för tjänstens sida för mediet. På så vis om tjänsten dör är det bara att bädda in en annan tjänst, och alla länkar jag lagt ut funkar vidare.

Inte ens länkar till Spotify är en bra idé, eftersom låtarna kommer försvinna när en slutar betala så kommer också länkar dit jag lägger ut vara trasiga. (personligen lägger jag ner skiten i december när året gått ut, var ovärt. andra åtminstone när dom dör så försvinner deras legacy från webben [inte jag för jag finns på archive.org])

Däremot kan jag länka folk till en sida hos mig för ett släpp (faktiskt inte alla använder Spotify men nästan alla agregatorer erbjuder alla/flesta butiker)

Vilket jag gör, som gränsfall till upplägget: länkar folk som lyssnar med Babylon™ appar till en sida _hos mig_ där det finns länkar till BabylApp©. På så vis slipper jag gissa vad folk använder och dessutom vet jag på det viset att om någon hittar en gammal post med en länk av mig så hittar dom mig med den.

Så här https://sakrecoer.com/waitinggame

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Eller så skippar man allt digitala snacket och konstaterar att den dagen du och jag finns på 10.000 st slutsålda vinylskivor var så kommer vi alltid finnas. Sen kan folk jollra hur de vill på nätet.

Varför skippa allt digitalt när det går att använda det till sin fördel istället för på det sättet som gjort en liten skara företagare svinrika?

(den lilla skaran blev svinrik för dom gjorde som jag och dessutom skapade något som fick folk att vilj länka till skarans varumärke, mot chansen att det det skulle göra folk kända)

godscent
    godscents avatar
    Veteran
    Tänk om jag hade din energi Set! Gillar din hemsida för övrigt

Liknande ämnen

1. Var ligger andetagen.
    Av Soulmachine i forum Mixning & mastring
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-10-20, 21:48
  2. Vem ligger bakom AvrX?
    Av Sillen i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2007-11-03, 22:42
  3. Var ligger sendeffektrena i Cubase s4???
    Av ptg i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-06, 21:09

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •