Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Matcha transistorer

  1. #1
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior

    Matcha transistorer

    Jag håller på att bygga Kassutronics Trasnsistor Ladder Filter och har kommit till steget då man ska matcha BC547C-transistorerna så att de ligger på 2 mV eller bättre i VBE. Efter att ha läst lite om detta och också tagit del av Kassutronics egna tips så har jag kommit fram till att den förmodligen billigaste och enklaste metoden är att bygga Ian Fritzs testkort. Jag har dock absolut noll erfarenhet av att läsa diagram för kretskort och det blir därför lite av ett jobbigt steg för mig att göra detta, även om det säkert ses som en väldigt enkelt metod.

    Finns det något annat sätt som man kan matcha transistorer på, exempelvis genom att enbart använda en multimeter? Eller kan jag rentav lita på att transistorerna jag köpt ligger relativt nära varandra? Alla jag köpt ligger på samma band och är beställt från Electrokit.

  2. #2
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Var jag hört är att dagens moderna transistorer är så exakta jämfört med gamla att de i stort sett är matchade. Men man kan ju förstås inte veta exakt.

    Jag hamnade i en situation där jag behövde matchade trasistorer för en Midimini, och funderade också på att försöka matcha själv. Men jag tyckte det verkade lite bökigt så jag drog mig för det.

    Men så hittade jag (via ebay) en kille i UK som var jättetrevlig och matchade transistorer på beställning. Och speciellt jättedyrt var det inte heller vad jag minns.

    Kontakta Andy på SynthpartsUK:
    https://www.ebay.ca/usr/synthpartsuk

    Skriv ett meddelande via ebay och berätta vad du behöver. Han kan säkert hjälpa dig. Supertrevlig kille.

  3. #3
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    När det gäller den franska synthen The River läste jag att frun i huset sitter och matchar transistorer till den. Så tydligen är det fortfarande viktigt, även med moderna transistorer, att dom är matchade när det gäller ljud och synt och sånt.
    Den har ju också ett ladder filter med diskreta transistorer.

    offtopic: Till första batchen gjorde hon även trägavlarna i köket men det tröttnade hon på så nu är det ett företag som gör dom.

  4. #4
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Jag kunde inte riktigt hålla mig, så jag lödde fast dom jag fick en efter en från bandet dom satt fast i. Återstår att se hur katastrofalt eller inte det blir. Annars får jag ta kontakt med Andy på SynthpartsUK eller bara bygga Ian Fritzs-kortet.

  5. #5
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag hittade ett gammalt mail från Andy, där jag frågade honom om skillnaden om man matchar eller inte. Eftersom jag hade hittat ytterligare ett par transistorer som tidigare service-jocke bytt plats på:

    "Hi Andy, what is the difference if you don't have matched transistor pairs?"

    "As far as I understand it the matching is done to reduce cv breakthrough It is something I have always done in the ladder Part & The differential amp on the VCF and in VCA's where there are current mirrors. I once did a blind test with an engineer friend who was also a musician he picked out the matched filters every time, this condemned me to a life of transistor matching! For me you have to take all the steps you can to get that specific sound or it all becomes a bit muddy."

    Så risken är att dina transistorer rakt från bandet absolut funkar, men det kommer inte låta lika bra som det skulle kunna göra.

    Men eftersom du inte kan göra ett A-B-test kommer du aldrig få reda på det heller...

  6. #6
    Hackemoff
    Hackemoff är inte uppkopplad
    Hackemoffs avatar
    Senior
    Hur "matchade" är ett transistorpar efter 40+ år monterat i en synth? Vet nån?

  7. #7
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hittade ett gammalt mail från Andy, där jag frågade honom om skillnaden om man matchar eller inte. Eftersom jag hade hittat ytterligare ett par transistorer som tidigare service-jocke bytt plats på:

    "Hi Andy, what is the difference if you don't have matched transistor pairs?"

    "As far as I understand it the matching is done to reduce cv breakthrough It is something I have always done in the ladder Part & The differential amp on the VCF and in VCA's where there are current mirrors. I once did a blind test with an engineer friend who was also a musician he picked out the matched filters every time, this condemned me to a life of transistor matching! For me you have to take all the steps you can to get that specific sound or it all becomes a bit muddy."

    Så risken är att dina transistorer rakt från bandet absolut funkar, men det kommer inte låta lika bra som det skulle kunna göra.

    Men eftersom du inte kan göra ett A-B-test kommer du aldrig få reda på det heller...
    I takt med att jag får mer erfarenhet så tänker jag att jag ev. bygger en till lite senare med matchade transistorer för att se hur skillnaden blev. Problemet när man är relativt ny till både syntar och elektronik är att jag inte riktigt har något facit att gå på, så det kommer initialt bli svårt att veta huruvida rätt eller fel den här första modulen blev.

    Det här kanske är lite off-topic, men jag har läst lite om steget för kalibrering och skulle vilja kolla med er om jag har förstått saker och ting rätt.

    Output offset (RV1) should be adjusted such that the output voltage is 0 with no input
    Om jag förstått det rätt så kan jag här bara koppla in en patchkabel i outputen och sedan mäta den andra änden av sladden med en multimeter. Är det korrekt?

    V/Oct trim (RV4) should be adjusted with the resonance at maximum by trial and error with a CV keyboard. I recommend trimming it for tracking around the 100-400Hz range, and don't expect good tracking at high octaves.
    Här antar jag att jag ska få filtret att självoscillera och sedan få oktaverna att stämma överens med varandra, som när man kalibrerar en oscillator. Stämmer?

    Frequency offset (RV2) can be used to adjust the frequency range
    Här vet jag inte riktigt vad det ska resultera i. Är det min-max-ranget på cutoffen som jag ställer in eller är det någonting annat?

    If installed, the attenuverter trim (RV5) can be used to zero the CV input when the control is at center position. Apply a CV signal like an LFO and adjust until it has no effect.
    Denna förstår jag inte riktigt heller. Jag vet att RV5 är valfri och endast gäller om man använder en potentiometer med centerposition, vilket jag tror att jag inte kommer använda. Men om jag skulle använda en sådan potentiometer, vad exakt är det som ska ha "no effect"? Ska det fungera så att om jag har en LFO som matar in signaler när ratten är i centerposition så ska det inte hända något? Medan LFO-effekten ska potentiellt öka om jag vrider ratten till höger samt inverteras om jag drar till vänster?
    Senast redigerat av iawap den 2019-08-20 klockan 09:57.

  8. #8
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av iawap Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag håller på att bygga Kassutronics Trasnsistor Ladder Filter och har kommit till steget då man ska matcha BC547C-transistorerna så att de ligger på 2 mV eller bättre i VBE. Efter att ha läst lite om detta och också tagit del av Kassutronics egna tips så har jag kommit fram till att den förmodligen billigaste och enklaste metoden är att bygga Ian Fritzs testkort. Jag har dock absolut noll erfarenhet av att läsa diagram för kretskort och det blir därför lite av ett jobbigt steg för mig att göra detta, även om det säkert ses som en väldigt enkelt metod.

    Finns det något annat sätt som man kan matcha transistorer på, exempelvis genom att enbart använda en multimeter? Eller kan jag rentav lita på att transistorerna jag köpt ligger relativt nära varandra? Alla jag köpt ligger på samma band och är beställt från Electrokit.
    Utöver kretsen behöver du även en väldigt duglig multimeter, och inte för att vara sån, men betvivlar att du har det om du inte kan läsa den kretsen

    Jag matchade ca 200st BC547C i höstas som kom på tejp och det var nog dem mest bortkastade två timmarna av mitt liv. Den största standardavvikelsen låg på 1.2mV...

    Vill du ändå bygga kretsen kan jag skicka ett kretskort som jag har över för den. Men om du inte har en multimeter som klarar av det (minns inte exakta specsen men dem står i Ian Fritz pdfen) så blir det genast en ganska dyr metod att matcha trissor då du behöver lägga ut +1000kr på en ny multimeter. Rekommenderar även starkt att du har en fläkt, typ en vanlig dator fläkt på 80-120mm som konstant blåser luft på trissorna när du mäter så båda trissorna håller jämna temperator. När jag inte hade det så ville aldrig trissorna "settla" på ett värde utan min multimeter hoppadde hela tiden +/-5mV.

    Så för att sammanfatta:
    *Bygg kretsen
    *Sätt i refernstransistor
    *Sätt i transitor 1, förslagsvis med allt annat än dina fingrar då dem är hyperkänsnliga för värme, att vara andas på dem medans du mäter får multimetern att hoppa både upp och ner
    *Vänta 2-3 minuter tills värdena helt har settlat på multimetern
    *Anteckna avvikelsen från refernstrissan
    *Rinse and repeat

    På riktigt, det är svintråkigt och tar aslång tid, extra soul crushing när du mätt klart och standardavvikelsen redan är under 2mV.
    Senast redigerat av aabbcc den 2019-08-20 klockan 13:31.

  9. #9
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    "You can get close enough with a 4.5 digit DMM" säger Fritz själv och det klarar väl ganska många moderna? Jag matchade transistorer till en Model D med Fritz krets och en inte svindyr Welleman-multi för ett par år sen och jag minns inte avvikelserna där, men det var några som diffade rejält i batchen. Så även om det var trist som fanken, så var det värt det.

  10. #10
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "You can get close enough with a 4.5 digit DMM" säger Fritz själv och det klarar väl ganska många moderna? Jag matchade transistorer till en Model D med Fritz krets och en inte svindyr Welleman-multi för ett par år sen och jag minns inte avvikelserna där, men det var några som diffade rejält i batchen. Så även om det var trist som fanken, så var det värt det.
    Jo Jo, men accuracyn på mV rangen brukar inte vara den bästa på billigare 4.5 dmm

  11. #11
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Men är det så viktigt egentligen? Så länge mätfelet är konsistent, dvs att man får samma resultat vid upprepade mätningar på samma transistor, så funkar det väl? Eller tänker jag fel?

  12. #12
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag yrar förresten om att jag skulle använt Fritz metod. Den här körde jag ju: http://www.fantasyjackpalance.com/fj...transistor.gif

  13. #13

  14. #14
    zarar
    zarar är inte uppkopplad
    zarars avatar
    Senior
    Jag byggde denna på stripboard, funkar mkt bra!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	t_ian_fritzs_simple_transistor_matcher_774.png 
Visningar:	11 
Storlek:	218,4 KB 
Id:	89090

  15. #15
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Återuppväcker denna tråd.

    Hur funkar det att använda transistortestarfunktion som anger hFE?
    Sedan välja par som har mest lika värden?
    Duger det som matchningsmetod?

    Nu har jag enbart en billig multimeter men om mätfelet är systematiskt (vilket jag gissar att det är) så borde jag väl ändå kunna använda det?

    Jag noterar att värdet inte stabiliseras förrän efter en lång stund vilket gör testande av många enheter segt.[*]
    Kan man som metod istället resonera som så att man räknar till fem varje gång och sedan avläser? Uppvärmningen borde väl bli ungefär densamma för varje transistor?

    [*] EDIT: Upptäckte att om jag är mer noga med att inte påverka temperaturen (t.ex. genom att råka andas på transistorn) så blir inte variationen så hög utan värdet verkar enbart hoppa en enstaka siffra efter att varit inkopplad en stund. (T.ex. från 248 till 250).
    Senast redigerat av Oortone den 2020-04-10 klockan 11:20.

  16. #16
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Återuppväcker denna tråd.

    Hur funkar det att använda transistortestarfunktion som anger hFE?
    Sedan välja par som har mest lika värden?
    Duger det som matchningsmetod?

    Nu har jag enbart en billig multimeter men om mätfelet är systematiskt (vilket jag gissar att det är) så borde jag väl ändå kunna använda det?

    Jag noterar att värdet inte stabiliseras förrän efter en lång stund vilket gör testande av många enheter segt.[*]
    Kan man som metod istället resonera som så att man räknar till fem varje gång och sedan avläser? Uppvärmningen borde väl bli ungefär densamma för varje transistor?

    [*] EDIT: Upptäckte att om jag är mer noga med att inte påverka temperaturen (t.ex. genom att råka andas på transistorn) så blir inte variationen så hög utan värdet verkar enbart hoppa en enstaka siffra efter att varit inkopplad en stund. (T.ex. från 248 till 250).
    Det är Vbe (base-emitter voltage)som du skall matcha, hFE (gain) funkar inte. Du får nöjet att bygga en testkrets. Trissor från samma band brukar vara tillräckligt nära. http://musicfromouterspace.com/analogsynth_new/TRANSISTORMATCHER/TRANSISTORMATCHER.html

  17. #17
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är Vbe (base-emitter voltage)som du skall matcha, hFE (gain) funkar inte. Du får nöjet att bygga en testkrets. Trissor från samma band brukar vara tillräckligt nära. http://musicfromouterspace.com/analo...ORMATCHER.html
    Finns det ingen korrelation mellan Vbe och hFE alltså?
    Eller snarare korrelation mellan symmetri i de aktuella kretsfallen och hFE?

    Beror inte spänningsdifferensen mellan två transistorer i Ian Fritzs testkort på skillnander i strömförstärkningen? Spänningsfallet CB är konstant tack vare dioden så Vbe blir olika på grund av att olikheten i strömförstärkningen (om man så att säga resonerar "baklänges" från CE-ström till BE-spänning) ger olika spänningsfall över 100k-motstånden. Eller hur skall man förstå kretsen annars? Jag gör inga påståenden alltså, utan undrar utifrån en viss begränsad elektronikkunskap.
    Senast redigerat av Oortone den 2020-04-10 klockan 17:04.

  18. #18
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det ingen korrelation mellan Vbe och hFE alltså?
    Eller snarare korrelation mellan symmetri i de aktuella kretsfallen och hFE?...
    Svarar mig själv här.
    Jag gjorde ett nytt försök med Ian Fritzs metod och försökte vara bättre på att minimera för temeraturpåverkan samt låta transistorerna sitta i längre (ca. 4 min) och jag mätte 10 transistorer och ser ett rätt tyldigt samband mellan Vbe differens mot referenstransistor och hFE som jag uppmätt tidigare.

    Ungefär såhär (medelvärdet av vBE för tre typvärden på hFE):

    hFE vBE-diff (mV)
    268 -1,7
    248 -3,9
    235 -4,9

    Det varierar +/- 1 mV inom typfallen men följs ändå åt rätt tydligt. Jag kan inte transistorer särskilt djupt men jag tycker det verkar som det hänger ihop. Det kan ju vara så att likartat hFE inte egentligen implicerar likartat vBE men att båda ändå samvarierar på grund av likartade orsaker i tillverkningsprocessen.

    Det får duga med hFE, jag måste mäta upp rätt många transistorer; Syncussionklonande.

  19. #19
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Jag brukar hantera dem med en tång för att slippa värma upp dem. Kör också hFE idag, har dock inga krävande byggen. Dock fått en enkel vco som trackar 5 oktaver rätt lätt.

  20. #20
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av foliekatt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag brukar hantera dem med en tång för att slippa värma upp dem. Kör också hFE idag, har dock inga krävande byggen. Dock fått en enkel vco som trackar 5 oktaver rätt lätt.
    Mina satt på remsa så det gick enkelt att hantera dem utan att nudda i och med att jag hade prober att fästa i benen.
    Men fascinerande att se hur mycket temeraturen påverkar. Bara man blåser någon sekund så hoppar det till rejält.

Liknande ämnen

  1. Matcha transistorer
    Av zarar i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2019-06-04, 23:01
  2. Matcha transistorer
    Av fragster i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-03-02, 20:28
  3. Matchade transistorer till Minimoog
    Av slirak i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-05-21, 08:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •