Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Skivaffärer du fått hjälp av

ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran

Skivaffärer du fått hjälp av

Häromdagen dök av någon anledning norska Bel Canto upp i huvudet, och jag mindes hur jag stod och målade min då nyhyrda lägenhet omkring 1992 och på radion spelades deras 'Summer', dock utan att jag hörde någon på- eller avannons. Trampade några dagar senare in i någon skivaffär på Triangeln i Malmö och försökte ta reda på vad det kan ha varit. Efter min förklaring att det var 'något med en tjej som sjöng något om sommar' så gissade någon ur personalen mycket riktigt att det handlade om Bel Canto som just hade släppt albumet 'Shimmering Warn and Bright'. Det blev början till en lång Bel Canto-förälskelse.

Detta var vad jag minns andra gången jag fått hjälp av en skivaffär på det sättet. Första gången var någon i mitten på 1970-talet, jag hade hört 'Telstar' på radion, återigen utan att veta vad stycket hette. Någon minut hade fastnat på kassettband och jag klev sedemera in i Anderssons Musik i Malmö med en portabel kassettbandspelare. Den gången var personalen också behjälplig, och de hade ett album med en coverversion med, har jag för mig, The Vultures som inköptes (av min far, hade inga egna pengar den gången). (Det var nu verken orignalversionen, som spelats in synbart med The Tornados men som mer eller mindre var Joe Meeks husband, och som i det här fallet var ett utlopp för Meeks skaparteknik, eller den versionen som jag hade hört, som många år senare visade sig vara danska Los Valentions. Den inspelningen hade för övrigt sin egen historia, bandet hade bokat studietid men sångaren uteblev så man bestämde sig för att göra en instrumentalskiva som sedemera blev albumet In Action, och som blev startskottet för flera instrumentalalbum. Just Telstar användes sedan som avsignatur på blandmusikprogrammet Fanfare på dansk radio, lett av nu avlidne Christian Flagstad, och det var alltså troligen där jag hade råkat höra den om inte första gången så av en ren händelse ett tag senare när jag bläddrade runt på FM-bandet. Låten spelades det olika mycket av beroende på hur mycket tid som fanns kvar av sista låten som spelades i programmet, så det blev en sport att varje vecka fånga den på band - kanske just den här gången skulle de spela hela... Just den versionen av Telstar återfinns för övrigt på samlings-CD:n Eldorado 3, som är att rekommendera på egna meriter, speciellt om man är intresserad av dansk 80-talspop, och som jag köpte för några år sedan och då för första gången alltså kunde höra Telstar med Los Valentinos i sin helhet.)

Idag kan nätgoogling - eller för den delen 99musik! - förstås många gånger ersätta skivaffärskunnandet. Någon annan som har haft nytta av skivaffärer för musikidentifiering under åren?
    Senast redigerat av ricard den 2019-08-16 klockan 07:38. Anledning: 99musik!

mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Jag hade som pre-tonåring en fantastisk relation till Riff-Raff i Gallerian i Karlstad. De la alltid undan Sex Pistols bootlegs till mig och jag kunde kolla igenom om det var något jag ville ha innan de satte ut det i butiken. Under tonåren hade jag en liknande relation med second hand skivbutiken knastret som la undan vinylskivor de trodde jag eventuellt var intresserad av. (Tror egentligen att båda butikerna grundade det i en relation till min far, men det var fett ändå)

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag har ofta fått vara den som identifierat klipp och liknande åt andra, men om jag själv fått hjälp som du beskriver, det tror jag inte.

Däremot har jag haft god hjälp av framförallt butiker som säljer begagnat och som lagt undan saker, likt mushs beskrivning. Bäst har nog Skivesset i Malmö i varit när jag var där varje vecka och när det ramlade in så'nt de trodde var min kopp te så ställde de undan den backen så jag han kolla innan det åkte ut i butiken. Kollaps var fina med det också och höll grejer de visste man var het på. Men identifieringen har jag nog oftast fått lösa på annat håll.

slirak
    slirak är inte uppkopplad

Veteran
    Filbyter-skivor var rena rama fritidsgården för många musiknördar i Linköping under åttio- och nittiotalet. Svante, praktikant-Anna, men vad tusan hette den gänglige mannen som jag tror ägde stället och som man nog oftast pratade med? Jag börjar bli gammal...

Hursomhelst så var den där sortens frågor legio där och de gjorde vad de kunde och om de inte lyckades, så kanske man fick nåt annat tips istället. Jag minns när jag hört tidiga XTC på radion, men bara kom ihåg att det var nåt med X och att det var nån sorts New Wave. Det lurade de inte ut, men de försökte med Gen X och det var ju nåt helt annat, men inte så dumt, så då fick den skivan följa med hem istället.

---edit---
    Uffe hette han väl, den gänglige.
    Senast redigerat av slirak den 2019-08-16 klockan 13:35.

SteelberryWorker
    SteelberryWorker är inte uppkopplad
    SteelberryWorkers avatar
    Veteran
    Shazam appen är väl det närmaste du kommer med digital assistans - men du måste ju spela upp den riktiga låten. Cover duger ju inte...

Stefan på Space Records i Filmstaden (Norrmalm) var otroligt behjälplig och kände sina kunders smak mycket väl (vi pratar tidigt 80-tal). Det hände flera gånger att han hjälpte mig att identifiera nån låt från en vag beskrivning. Han kunde stå och spela låtar en bra stund för att hitta rätt om det behövdes.

Max
    Max är uppkopplad nu
    Maxs avatar
    Veteran
    Inte riktigt på det sättet, men på Snickars vid Slussen har jag flera gånger fått hjälp genom att säga några plattor jag gillar och söker liknande och fått utplockat en bunt av Mika själv där nästan varje platta brukar vara spot on. Det är fint! Har även fått liknande hjälp en gång på Pet Sounds.

fragster
    fragster är inte uppkopplad

Senior
    Musikörat i Uppsala var fantastiska på 80-90-talet.

Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av fragster Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Musikörat i Uppsala var fantastiska på 80-90-talet.
    De fortsatte vara skitbra till de bytte lokal, efteråt så var de säkerligen det med - men då var jag knappt där.

outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Micke på Fade på Skånegatan (Södermalm pga hipster) vet vad jag gillar och det är ofta jag kommer in för att köpa en skiva men går därifrån med fem.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    Micke på Fade på Skånegatan (Södermalm pga hipster) vet vad jag gillar och det är ofta jag kommer in för att köpa en skiva men går därifrån med fem.
    A+ för både sådan service och affärsidé!

Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad
    Ƶl8Rs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    Micke är grym. Risken finns att han lägger ner till nästa år dock.. så gå in och köp och övertyga om att han är en viktig del av skivkulturen ( och hipsterkulturen ).. annars förlorar vi en av Stockholms bästa skivaffärer.

SteelberryWorker
    SteelberryWorkers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    Micke är grym. Risken finns att han lägger ner till nästa år dock.. så gå in och köp och övertyga om att han är en viktig del av skivkulturen ( och hipsterkulturen ).. annars förlorar vi en av Stockholms bästa skivaffärer.
    Ska bli!

Vad hände med vinyl revival-vågen i Sverige? UK och US verkar det bara öka - ligger Sverige efter? Är det dom där ungdomarna som inte vet hur man beter sig...?

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Blenda i Göteborg, de hade bra koll på vad jag gillade.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    Ska bli!

Vad hände med vinyl revival-vågen i Sverige? UK och US verkar det bara öka - ligger Sverige efter? Är det dom där ungdomarna som inte vet hur man beter sig...?
    Den mår nog bra såvitt jag kan bedöma, men leds nog främst av medelålders figurer som minns sitt 80-tal är jag rädd. Jag säljer mer gammalt begagnat till folk som nu återköper samlingen de sålde när CD-skivorna kom.

Problemers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    Blenda i Göteborg, de hade bra koll på vad jag gillade.
    Det var väl 10 år sedan eller något liknande de la ner? Jag brukar handla dub reggea på Andra Långgatan(http://www.linneskivbors.se/). Men letar efter nått alternativ till Blenda då det gäller Elektronisk musik, finns det nått i GBG?

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Japp, det var minst tio år sedan de lade ner. Verkligen synd, grymt bra butik!

erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Pet sounds och Andreas skivor gillade jag när jag handlade som mest. Alltid bra tips. Bordertown var fint och Freak scene mycket bra på att plocka fram grejer som de visste att jag borde gilla. Nu har jag dessvärre ingen koll längre. Hinner inte riktigt med att handla över disk, blir mest direktköp av artister via bandcamp eller av 99:or

edit: köper mycket färre skivor nu för tiden men försöker att skärpa mig

SteelberryWorker
    SteelberryWorkers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    Den mår nog bra såvitt jag kan bedöma, men leds nog främst av medelålders figurer som minns sitt 80-tal är jag rädd. Jag säljer mer gammalt begagnat till folk som nu återköper samlingen de sålde när CD-skivorna kom.
    Har du någon uppfattning om det är likadant i US och UK etc? = dålig tillväxt av yngre vinyl kunder?

trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Juan på Freak scene var perfekt! Tyst, upplevdes nästan grinig ibland men klockrent utbud. Nyhetsbackarna mid-slutet av 90s var helt sjuka. Underbar period inom garagepnuk. Frippe (lr vad han hette från Oskarshamn)var bra oxå. Minns han skrek rakt ut av glädje när jag köpte Ripoffs Lpn. P*ssjanne på little shop of records e rolig fast han blåst mig några gånger. Alltid hemkommen från tysk mässa som han fått tuberkulos lr nåt på.en gång slog han sönder massa grejer bakom sitt draperi och svor väldigt högt. Då köpte jag en doits 7a som tröst.

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tyvärr minns jag mest hur extremdryg attityd 99 butiker av 100 alltid hade.

erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av trashkaiser Visa inlägg
    Juan på Freak scene var perfekt! Tyst, upplevdes nästan grinig ibland men klockrent utbud. Nyhetsbackarna mid-slutet av 90s var helt sjuka. Underbar period inom garagepnuk. Frippe (lr vad han hette från Oskarshamn)var bra oxå. Minns han skrek rakt ut av glädje när jag köpte Ripoffs Lpn. P*ssjanne på little shop of records e rolig fast han blåst mig några gånger. Alltid hemkommen från tysk mässa som han fått tuberkulos lr nåt på.en gång slog han sönder massa grejer bakom sitt draperi och svor väldigt högt. Då köpte jag en doits 7a som tröst.
    Ha! Vi verkar ha hängt på samma ställen. Janne och jag har varit ute turné tillsammans som var ganska kaosiga. Han pröjsade till och med för press av en av våra LPs back int the days

Frippe( ?kallas han så) stöter jag fortfarande på ibland på punkspelningar

Mr Fox
    Mr Fox är inte uppkopplad
    Mr Foxs avatar
    Veteran
    Bel Canto var jäkla bra. Geir Jenssen (Biosphere) var med till en början medlem i bandet....upptäckte jag långt senare....

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    Har du någon uppfattning om det är likadant i US och UK etc? = dålig tillväxt av yngre vinyl kunder?
    Jag är rädd för det. Men detta är bara en känsla baserad på en ganska smal genre och frågan innehåller två länder med stor befolkning.

Mitt intryck är att det är 30-plussare med fast inkomst som köper merparten av vinylen.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Mr Fox Visa inlägg
    Bel Canto var jäkla bra. Geir Jenssen (Biosphere) var med till en början medlem i bandet....upptäckte jag långt senare....
    Bel Canto (eller Bel Kanto) var bäst när det var isigt nordnorge som på första två plattorna och sedan flyttade de liksom söderut. ”Shimmering...”är fin, men ”Magic box” ganska trött och radio-etno imho.

Mr Fox
    Mr Fox är inte uppkopplad
    Mr Foxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    Bel Canto (eller Bel Kanto) var bäst när det var isigt nordnorge som på första två plattorna och sedan flyttade de liksom söderut. ”Shimmering...”är fin, men ”Magic box” ganska trött och radio-etno imho.
    Tror bara jag lyssnade på de första två som du nämner.......kanske like bra då. Men de första minns jag som jäkligt bra...har dom på kassett nånstans.....ska försöka hitta ....

Liknande ämnen

1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-09-25, 20:15
  2. Records scratsch mapp har fått fnatt / hjälp
    Av olivetti i forum Propellerheads
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-07, 19:15
  3. Hälften av sveriges skivaffärer borta!
    Av Lindeberg i forum Allmänt om musik
    Svar: 664
    Senaste inlägg: 2008-08-22, 08:33
  4. Svenska skivaffärer
    Av Hoddla i forum Skivor & artister
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 14:01

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg